Linux leren: hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:07
(De topictitel is eigenlijk niet zo best maar ik weet niet iets beters)
Hier thuis staat nog een P75 met 32 mb ram en een 512 mb hdd-tje niets te doen.

Op mijn eigen pc-tje heb ik een tijdje (2 maanden) RH8 gedraaid maar dat was toen toch niet helemaal naar mijn zin. Met name omdat ik gewoon veel meer gewend ben aan windows (2k). Ik heb toen na Redhat een dag SuSE en vervolgens een week Debian gedraaid. Helaas kreeg ik ook dat niet snel en eenvoudig genoeg zoals ik het hebben wilde. Ik heb dus vervolgens weer Win2k erop geknikkerd.

Desalniettemin trekt linux (en andere unix varianten) me nog steeds, en met name Debian wel. Ik zou op bovenstaand nu nietsdoent bakkie wel debian willen installeren, met name om wat te leren (met als hoger doel later toch GNU/Linux op me desktop te gaan gebruiken). Alleen installeren vind ik echter een beetje brak. Ik zou het erg leuk vinden als er wat nuttigs mee kan.

Wat voor leuke/nuttige/leerzame programma's kan ik met dat bakkie draaien als ik er Debian op zet?
Zijn er ook andere OSen/Distro's die in aanmerking komen? is een BSD variant aan te raden?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
voor een machine met een dergelijk magere uitrusting zou ik iets als slackware nemen, het kost je alleen wel wat meer moeite (uitdaging?) om het te installeren en te finetunen, maar op zon pc draait het nog prima

alleen een iets grotere hdd zou wel wenselijk zijn (groter als 1gb)

A wise man's life is based around fuck you

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook een prutsbak (server :P ), en ik was/ben een newbie op het gebied van Linux. Het leuke is om gewoon wat te prutsen. Download een leuk programma en kijk of je het aan de praat krijgt, knutsel een firewall/fileserver/dhcp server in elkaar.
Tuurlijk maak je fouten, maar door die op te lossen, of althans proberen :P , leer je onderweg erg veel van hoe alles in elkaar steekt :)

En lezen, heeeeeeel veel lezen uiteraard :) Debian is idd wel fijn om te prutsen, heb ik ook. Server loopt nu wel goed, dus het is zeker te doen als ik het ook kan. ;)

• Jesse
Welke voordelen zou het nut van Slackware boven Debian zijn? dat ik daar meer van leer? Of bedoel je nou eigenlijk dat Debian ook een goed idee is (iets als slackware)?

Dat er veel gelezen moet worden was alreeds duidelijk :X

Verwijderd

Jesse schreef op 03 april 2003 @ 20:22:
Welke voordelen zou het nut van Slackware boven Debian zijn? dat ik daar meer van leer? Of bedoel je nou eigenlijk dat Debian ook een goed idee is (iets als slackware)?

Dat er veel gelezen moet worden was alreeds duidelijk :X
Slackware is nog wat 'moeilijker' en 'meer zelf doen' dan Debian. Debian neemt bovendien standaard meer harddisc-ruimte in beslag dan Slackware/LFS/etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 20:32 . Reden: stomme fout ja :X ]

Verwijderd

Als ik jou was zou ik even de tijd nemen en op mijn gemak de volgende draadjes doorlezen:

Welke Linux distro moet ik nemen?
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2

Dan ben je meteen een beetje gewend aan één ding van Non-Windows OS'en: lezen, lezen en nog eens lezen. ;)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:35

BoAC

Memento mori

Ik vraag me alleen af wat je precies met linux wil.
Als je een server wil draaien dan is die machine zeker toereikend.

Wil je een grafische omgeving gaan draaien dan is deze voor de huidige windowmanagers wel een beetje aan de lichte kant (KDE GNOME).
Zeker als ik kijk naar wat voor een eisen je stelt: windows 2000 ben je gewend.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:55
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 20:25:
[...]

Slackware is nog wat 'moeilijker' en 'meer zelf doen' dan Debian. Het neemt bovendien standaard meer harddisc-ruimte in beslag dan Slackware/LFS/etc.
SLackware is "moeilijker en "meer zelf doen" en neemt meer ruimte in dan Slackware? (Slackware bleef nog steeds het onderwerp.) Al weet ik het niet zeker denk ik dat je Debian bedoelt niet waar?

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 10:55
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 20:25:
[...]

Slackware is nog wat 'moeilijker' en 'meer zelf doen' dan Debian. Het neemt bovendien standaard meer harddisc-ruimte in beslag dan Slackware/LFS/etc.
Slackware is niet zo zeer moeilijker met installeren... want het draait zo.
Ik ben ook ooit met slackware begonnen. Dit omdat ik het overzichtelijk vind... Het is idd gewoon een kewestie van veel lezen veel 'man bla' gebruiken en je foutmelding in google tikken ;)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mijn eerste ervaring met linux resulteerd in het volgende:
20:24:23 up 77 days, 10:42, 1 user, load average: 0.00, 0.02, 0.00

Dit is een Compaq Armada 1560D laptop, specs:
p166 / 80mb ram / 3gb harddisk

Ding is m'n internet-router, ding draait diverse eggdrops, SSL, IPV6 & er zijn al een aantal users die hier dankbaar gebruik van maken.

Eggdrops erop enzo. Voor zoiets is linux echt perfect :)
Het meest fijne is nog: software erop of eraf en niet rebooten :)

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 03-04-2003 20:33 ]

Ey!! Macarena \o/

• Jesse
Ik weet al dat grafisch niets wordt. Ik dacht eigenlijk dat dat uit mijn topicstart wel een beetje duidelijk was. Ik wil linux gaan gebruiken om te leren. Van Debian installeren weet ik echter al dat het niet echt moeilijk is.
Ik weet dus zelf niet precies wat ik wil. De vraag is met name, wat kan er met dat machientje? (En ik stel dus geen welkedistro vraag (dwz dat is niet het belangrijkste, anders had ik em wel in dat topic gezet))
Is Slackware nou (uiteraard afhankelijk van wat je installt) kleiner als Debian of andersom?

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 03-04-2003 20:35 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Uitproberen of t een beetje draait.
T zal niet de snelste machine zijn.

Wat te doen ???

lezen, lezen, lezen, lezen, man pages HOWTO's etc en vaak genoeg je linux setup vernagelen, kapot patchen, met 'briljante breinspinsels' je pc compleet dichtzetten zodat je echt fysiek op de server moeten vi-en ;)

Het devies voor linux is doen en al doende leren. Ik rommel zelf al weer bijna 7 jaar met linux (redhat, suse, debian) en ben geen n00b mee, echter verre van een guru.

Op dit moment een mix van Redhat en Suse, ook omdat er meerdere vrienden een vergelijkbare bak hebben draaien en we elkaar dan kunnen helpen met tips, etc.

Heb een thuis server draaien met samba (file sharing voor windows), ssh, mail en http voor de buitenwereld. Daarnaast nog een schrootbak om naar hartelust op OS niveau kapot te hacken.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

T-Blizzard schreef op 03 April 2003 @ 20:30:
[...]

Slackware is niet zo zeer moeilijker met installeren... want het draait zo.
Ik ben ook ooit met slackware begonnen. Dit omdat ik het overzichtelijk vind... Het is idd gewoon een kewestie van veel lezen veel 'man bla' gebruiken en je foutmelding in google tikken ;)
Opzich is het denk ik makkelijker om met een 'kant-en-klare-distro' te beginnen. Dan heb je iig een idee van wat het moet worden.
Ik heb het iig op die manier gedaan. Na een jaar SuSE op de desktop Debian gaan draaien.

Maar als je redelijk gedisciplineerd bent is alles mogelijk :)

Verwijderd

ik zou er idd slack op gooien....

zelf ben ik nu krap 2 dagen met slack flink aan het klooien, maar het bevalt me prima en extreem veel moeilijker installeren is het niet hoor... Alleen met cfdisk partitioneren maar dat is dan ook alles. Voor de rest draait het allemaal als een trein hiero!

Ik kan je slack dan ook van harte aanbevelen, en icm pkgtool is het zelfs vrij gebruiksvriendelijk. Ik vind het nog makkelijker werken dan rpm's :)

Probeer het zou ik zeggen :P

ff korte offtopic. Hoelang duurt het compilen van een kernel op een P133? heb de overbodige shit eruit gedonderd (bluetooth, USB, Sound, RAID, enz)??

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 20:41 ]

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Jesse schreef op 03 April 2003 @ 20:33:
Ik weet al dat grafisch niets wordt.
Ook een P75 kan perfect X draaien hoor; alleen een wat lichtere Window Manager gebruiken (Fvwm(95)/WindowMaker, SawFish); KDE en Gnome zijn idd nogal erg bloated ;)

• Jesse
warp schreef op 03 April 2003 @ 20:39:
[...]
Ook een P75 kan perfect X draaien hoor
Ok maar een hdd-tje van een half gig houd ook niet echt over.

Is Slackware nou inderdaad meer aan te bevelen dan Debian of vinden alleen de Slackware fans dat? De voordelen zijn me nog niet zo duidelijk.

Verwijderd

hmmjah heb geen ervarig met debian maar t bevalt me prima zo, alhoewel me dat apt-get ook wel errugg makkelijk lijkt maar ja je moet wat ;)

debian is volgens mij ook redelijk do-it-urself en anders probeer je ze beide. Enige waar ik met Slack moeite mee heb is dat sysvinit heet t geloof ik ipv de normale init zooi :)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-05 20:39

Valium

- rustig maar -

Slackware en Debian lijken behoorlijk op elkaar. Slackware is nog iets meer "doe het zelf" dan Debian. Debian probeert m.b.v. wat extra gereedschap het beheer wat makkelijker te maken. Ondertussen kun je nog steeds lekker zelf klooien. Ik ben zelf begonnen met Slackware en gebruik nu Debian, en vindt dat de "principes" van beide distro's behoorlijk overeen komen.

Voor een P75 met slechts 32MB zou ik geen grafische omgeving gebruiken als je zin hebt in veel klooien en over behoorlijk wat doorzettingsvermogen beschikt. Vergis je d'r niet in. Het kan moeilijk zijn.

Je kunt ook een lichte grafische schil gaan draaien zoals boven genoemd (fluxbox, IceWM, XFCE et. al.) maar absoluut geen GNOME en KDE. Die zijn niet vooruit te branden met 32MB geheugen, laat staan op een P75.

Mogelijkheden voor zulke computertjes zijn meest servertaken zoals Webserver, printserver, fileserver, NAT (Internet delen) en audio (MP3tjes afspelen in de woonkamer)...zulke zaken.

Ik zou zowiezo op zoek gaan naar iets meer geheugen. Linux lust wel een slokje RAM.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Debian adviseerde mij om als ik minder dan 16mb ram had, wel een swap-drive partitie aantemaken, als je dat ding als routertje wilt gaan gebruiken/klooien/testen is 32mb zat :)

Ey!! Macarena \o/

• Jesse
Ah, Valium, bedankt. (jou reactie is meer een beetje waar ik op zat te wachten)
Meer ram en meer hdd-ruimte zit er niet in. Geld blijkt voor mij een schaars goed te zijn. Ik ga het gewoon doen met wat er wel is.
Zijn er nog meer suggesties voor programma's/toepassingen?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-05 20:39

Valium

- rustig maar -

Zie voor wat voorbeeldprogramma's: Ik gebruik {bla} in windows, wat is dat in Linux?
Ook kun je een hoop vinden in de NOS-FAQ.

Dingen waar je eerst mee zou kunnen beginnen (leuke uitdaging) zijn bijvoorbeeld een webservertje (apache) of een fileserver voor windows netwerkomgeving (samba). En verder....the sky is the limit!

Verwijderd

NOS policy - updated 01/04/03

Zowel op google als de search zijn zat reviews / vergelijkingen te vinden over verschillende distro's en applicaties. Zie ook de NOS policy en bovenstaande links, daar staan ook talloze links in naar meer informatie. Wat ik echter jammer vind, is dat je zelf niet echt initiatief laat zien. In de policy staat dat dat iets is wat we van jou verwachten als je hier post. Lees daarom bovenstaan draadje eens goed door. Deze gaat op slot. Succes :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.