Toon posts:

[RedHat 9.0] Released - Post hier je ervaringen e.d.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 817 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 21:18:
Ik heb die brakke kernel van RedHat inmiddels vervangen door een kernel.org tarretje... Opeens zijn al mijn stotterende GUI elementen e.d. niet meer aanwezig, alles werkt opeens naar behoren. Je kan veel zeggen en er zitten veel interessante patches in RedHat's kernel, maar als 't op een 1 GHz al gaat stotteren als ik Gaim, Xchat en Galeon samen open heb... Dan is er gewoon iets grandioos fout. Na kernel recompile (2.4.20 vanilla + v4l2 + preempt) werkt alles als een zonnetje... Dus, RedHat, mooi product, maar verre van perfect. :{.
Hm, dat is mij de afgelopen uren ook opgevallen.. m'n muis bv reageert echt ongelofelijk slecht na de upgrade naar 9.
Veel gestotter enzo.. (vooral icm Phoenix)

Dat wordt dus hier ook even een andere kernel installeren want het is nogal irritant wanneer je muis de hele tijd kleine stukjes blijft hangen.. :{

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
DiNo7 schreef op 10 April 2003 @ 17:15:
[...]

Installeer 'lsof' als je het nog niet hebt en kijk met `lsof /mnt/c` welke programmas nog bestanden geopend hebben op die schijf.
Ik dank u :) , het bleek fam te zijn die steeds actief bleef door een geopend Nautilus-scherm (nee Hooi, niet mplayer :+).

Systeem

Verwijderd

ik heb ook even RH9 geinstalleerd. ziet er knap uit, heb NTFS al in gang gekregen, en MP3tjes spelen ook al af, ging best.
maar natuurlijk heb ik ook een probleem (zelfs meerder :S )
Evolution als mailprogramma ingesteld, maar ik kan geen mail 'composen'. Hij mist gtkhtml (en die is er wel, gecheckt met rpm -qa) en libgtkhtml. Als ik nu op google zoek naar libgtkhtml krijg ik steeds gtkhtml downloads, dus heb ik dat pakket even vernieuws (rpm -Uvh --force gtkhtml......rpm), en nog steeds dezelfde fout, ook na opnieuw starten evolution.
Sommige programma's komen (soms) niet op mijn scherm. /bin/bash starten bijvoorbeeld, ik zie die kader komen (die rand die steeds van je taakbalk naar je programma gaat, en terug bij het minimalilseren), maar de bash shell blijft weg, hetzelfde met Nautilius File manager, en af en toe XMMS...echt raar...

weet iemand een oplossing voor een van deze dingen?

Verwijderd

Kijk eens in je kernel log (dmesg)? Is d'r iets kapoet?

Verwijderd

nope, ik vind in /var/messages enkel iets over name resolution van m'n ISP's POP-server, da's het enige met evolution, voor bash helemaal niets...
'k heb het ding zelfs helemaal doorgenomen, en de enige fout heeft te maken met mijn geluid (modprobe), maar dat doet het, dusja...

edit:

KDE heeft geen problemen, dus beschouw ik het als opgelost...sorry voro de GNOME fans :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 18:00 ]

Verwijderd

Hm, ik kom er net achter dat in RH9 X standaard op priority 0 staat ipv -10 :(
(iets wat met kernel 2.4.x zeker wel nodig is om alles een beetje vloeiend te krijgen)

Muis probleem is dus (min of meer) opgelost.

Nu nog ervoor zorgen dat Phoenix niet meer crasht bij het downloaden van een bestand en het Metacity probleem (dat geswitch tussen m'n virtuele desktops voordat een programma wordt gestart) oplossen..

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Phobos schreef op 09 april 2003 @ 17:51:
heb je nou geen problemen met het draaien van xmms zelf? dus dat ie na 1 seconde afspelen al hangt?
neen, eigenlijk niet..
hij draait lekker nu, geen problemen, alleen krijg ik het autofaden nog niet helemaal aan de gang (extra plugin)

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Voor wie Realplayer onder RH9 aan de praat wil krijgen, zie hier.
Daarna ff een helper app aanmaken in de prefs van bijv. Mozilla en klaar.

Systeem

Verwijderd

beelzebub schreef:
Nieuwe kernel pakken, dan werkt alles opeens geniaal goed... Pak 2.4.20 van kernel.org, en dan:

code:

tar -zxf linux-2.4.20.tar.gz
mv linux-2.4.20.tar.gz /usr/src
cd /usr/include
mv linux linux_old
mv asm asm_old
ln -sf /usr/src/linux/include/linux linux
ln -sf /usr/src/linux/include/asm asm
cd /usr/src
rm -f linux-2.4
ln -sf linux-2.4.20 linux-2.4
ln -sf linux-2.4 linux
cd linux
cp /boot/config-2.4.20-8 .config
make oldconfig bzImage modules modules_install
cp System.map /boot/System.map-2.4.20
cp .config /boot/config-2.4.20
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-2.4.20
/sbin/mkinitrd /boot/initrd-2.4.20.img 2.4.20

Dit heb ik geprobeerd, maar bij het " make modules " krijg ik altijd een aantal errors.

make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-2.4.20/arch/i386/mm'
make[1]: *** Warning: File `.pageattr.o.flags' has modification time in the futu re (2003-04-13 14:22:34 > 2003-04-13 10:26:19.017663)
make[1]: Nothing to be done for `modules'.
make[1]: warning: Clock skew detected. Your build may be incomplete.
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.4.20/arch/i386/mm'
make -C arch/i386/lib CFLAGS="-D__KERNEL__ -I/usr/src/linux-2.4.20/include -Wal l -Wstrict-prototypes -Wno-trigraphs -O2 -fno-strict-aliasing -fno-common -fomit -frame-pointer -pipe -mpreferred-stack-boundary=2 -march=athlon -DMODULE -DMODV ERSIONS -include /usr/src/linux-2.4.20/include/linux/modversions.h" MAKING_MODUL ES=1 modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-2.4.20/arch/i386/lib'
make[1]: *** Warning: File `.usercopy.o.flags' has modification time in the futu re (2003-04-13 14:22:35 > 2003-04-13 10:26:19.153487)
make[1]: Nothing to be done for `modules'.
make[1]: warning: Clock skew detected. Your build may be incomplete.
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.4.20/arch/i386/lib'
make: warning: Clock skew detected. Your build may be incomplete.
[root@Adriaan linux]#

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen

thx

Verwijderd

Ik gok dat je clock fout loopt...

Doe eens "for file in $(find . -name *); do touch ${file}; done"?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 april 2003 @ 18:35:
Hm, ik kom er net achter dat in RH9 X standaard op priority 0 staat ipv -10 :(
(iets wat met kernel 2.4.x zeker wel nodig is om alles een beetje vloeiend te krijgen)
Hm, interessant belachelijke idioten daar, waar verander ik dat? :?.

Verwijderd

Beelzebubu
Bé-jèl-ze-bú-bú
[Beelzebubu is aanwezig op het forum] Door Beelzebubu - Sunday 13 April 2003 11:41 [View message] [View profile] [Quote message] [ronald.bitfreak.net] [10067294]
Ik gok dat je clock fout loopt...

Doe eens "for file in $(find . -name *); do touch ${file}; done"?

de clock loopt inderdaad fout maar dat for file in werkt niet;

[root@Adriaan linux]# for file in $(find .-name*);do touch ${file};done
find: .-name*: No such file or directory

Verder had ik de kernel wel aan het booten gekregen dan kreeg ik ;
mounting root filesystem
mount; error 6 mounting ext3

waarna een foutmelding kwam dat de initrd niet te vinden was. Maar dat is niet zo vreemd als ext3 niet werkt denk ik

mzl

Verwijderd

Het is wel de bedoeling dat je enige ervaring hebt met unix/linux voordat je aan het compileren van een kernel begint. Ik kan het wel van begin tot eind uitleggen maar daar schiet je echt niks mee op...

En tussen ".", "-name" en "*" horen spaties te staan

Verwijderd

Thanx

Ik ga wel even een how to lezen

Verwijderd

Uhmz Beelzebubu, als je de include files gaat vervangen door die van een andere kernel versie heb je dan geen problemen met je glibc? afaik is glibc tegen de include files gecompiled en kan het voor problemen gaan zorgen?

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 15:41

FCA

Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 11:43:
[...]

Ik wil niet rot doen hoor, maar als je een beetje goed gepatchte kernel neemt (met pre-empt, low-latency scheduler) dan heb je dit absoluut niet nodig. Ik werk regelmatig met een load van 4 of hoger, en hoewel dingen opstarten wat traag gaat, vind ik X behoorlijk vloeiend lopen.
Ik zou de ck kernel patch ( http://members.optusnet.com.au/ckolivas/kernel/ ) aanraden, dan hoef je niet zulke vuile hacks als het re-nicen van X te doen, en werkt alles lekkerder, niet alleen X.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2003 @ 11:43:
[...]

Geen idee, ergens in een config bestandje in /etc/blah afaik.
(ik heb het ooit eens ergens gezien maar ik ben allang vergeten welk bestand dat was)

Ik zet em gewoon op -10 nadat ik m'n systeem heb geboot, niet ideaal.. maar ik boot toch niet meer zo vaak :)
(al zou ik wel graag willen weten waar ik het kan veranderen, dus als iemand het wel weet..)
FCA schreef op 13 April 2003 @ 15:27:
[...]

Ik wil niet rot doen hoor, maar als je een beetje goed gepatchte kernel neemt (met pre-empt, low-latency scheduler) dan heb je dit absoluut niet nodig. Ik werk regelmatig met een load van 4 of hoger, en hoewel dingen opstarten wat traag gaat, vind ik X behoorlijk vloeiend lopen.
Ik zou de ck kernel patch ( http://members.optusnet.com.au/ckolivas/kernel/ ) aanraden, dan hoef je niet zulke vuile hacks als het re-nicen van X te doen, en werkt alles lekkerder, niet alleen X.
Ik wil niet rot doen hoor, maar we praten hier wel over een distributie die 'out of the box' hoort te werken (op bepaalde dingen als MP3 en DVD zut na dan vanwege die <piep> DCMA/patenten/USA/Hollywood).
En als 'gewone' gebruiker wil ik absoluut niet gaan lopen kloten met kernels en patches.
(behalve die voor 2.5 dan :P)

Met kernel 2.4.x moet X wel op -10 staan anders voelt het nóg brakker aan dan het al is.
(met 2.5 daarentegen hoeft het idd niet)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 15:03:
Uhmz Beelzebubu, als je de include files gaat vervangen door die van een andere kernel versie heb je dan geen problemen met je glibc? afaik is glibc tegen de include files gecompiled en kan het voor problemen gaan zorgen?
Op zich heb je gelijk... Echter, de kernel wordt sowieso al tegen die nieuwe hearders gecompiled, dus als je dat niet doet dan werken je applicaties alsnog niet. Als het glibc niet is, dan is het de kernel wel...

Echter, die interfaces veranderen nooit, dat mag niet (ABI). Dus 't maakt weinig uit, je zorgt alleen dat nieuwe interfaces ook aan je $includedir worden toegevoegd. :).

Verwijderd

Hm, bah.. met Blender en GIMP 1.3.laatsteversie krijg ik steeds volgende crashende melding:
code:
1
relocation error: /usr/X11R6/lib/libXcursor.so.1: undefined symbol: XRenderCreateAnimCursor

Leuk, nu kan ik niet meer Blenderen en GIMPen.. :r
(en ja, ik heb ondersteuning voor XRender _aan_ staan)

Hm, misschien mis ik een module.. (ik gebruik nog steeds m'n XF86Config van RH8)
Kan iemand waarbij Blender en GIMP 1.3.x wel werkt (onder RH9 natuurlijk) misschien zijn/haar XF86Config posten?
(en dan met name de 'Module' sectie)

• gforce06
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 23:16
Beelzebubu & dikkebanaan:

Om X te renicen: file /usr/lib/X11/xdm/Xservers wijzigen zodat er het volgende staat:
code:
1
:0 local /bin/nice -n -10 /usr/X11R6/bin/X

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34
Ik heb RH9 in VMWare draaien en dat gaat prima. Ik draai de ISO's via Daemon Tools en werkt natuurlijk allemaal perfect.

Nu wil ik de ISO's op cd's zetten en dat gaat voor CD1 en CD3 ook goed. Echter CD2 branden lukt dus echt helemaal niet!!! Hij brand alleen maar corrupte cd's.... heel vaag, ik kan de cd in windows prima lezen. Alleen bij installatie van RH9 stopt ie er gewoon mee. Ik heb deze programma's allemaal al geprobeert:

- Nero
- CDRWin
- FireBurner
- Alcohol 120%

Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 13:51:
[...]
Tot slot nog even de MD5SUMS van de ISO's:
code:
1
2
3
400c7fb292c73b793fb722532abd09ad  shrike-i386-disc1.iso
6b8ba42f56b397d536826c78c9679c0a  shrike-i386-disc2.iso
af38ac4316ba20df2dec5f990913396d  shrike-i386-disc3.iso

Je kunt op http://www.linuxiso.org/viewdoc.php/verifyiso.html lezen hoe je md5sums van iso's controleert.
Die MD5SUMS ook gecontroleerd van je iso's ? Zo ja is je vraag een SA probleem en anders zou ik voordat ik ging branden toch eerst even kijken of de MD5SUMS wel kloppen.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
Zo, gisteren de nieuwe redhat geïnstalleerd. Eerste impressie is goed, heel goed. Soepel installatiesysteem, mooi vormgegeven. Draait als een tierelier, maar hangt regelmatig op geluid (AC97) en Netscape, da's een beetje jammer.
Heb na een kernel recompile nu wel xmms en mplayer aan de gang, maar het soundsystem van Gnome wil maar niet. Ik had redhat al een tijdje niet meer geprobeert, maar ik moet zeggen dat het sinds 6.x toch wel een stuk vooruit is gegaan imho.

Verwijderd

gforce06 schreef op 13 april 2003 @ 16:49:
Beelzebubu & dikkebanaan:

Om X te renicen: file /usr/lib/X11/xdm/Xservers wijzigen zodat er het volgende staat:
code:
1
:0 local /bin/nice -n -10 /usr/X11R6/bin/X
Dankje! :)
(toch gek dat dat trouwens niet in /etc staat.. ik zou toch zweren dat ik het daar ooit eens heb gezien..)

edit:

ah, hij staat dus ook in /etc/X11/xdm/Xservers :)
(harde link?)

• AlterEgo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 april 2003 @ 16:31:
Hm, bah.. met Blender en GIMP 1.3.laatsteversie krijg ik steeds volgende crashende melding:

relocation error: /usr/X11R6/lib/libXcursor.so.1: undefined symbol: XRenderCreateAnimCursor
relocation error :?
Die error lijkt meer op een probleem met de fancy animated cursors van Xfree 4.3.
Als je die eens uit zet in /usr/X11R6/lib/X11/icons/default/index.theme,
doet ie het dan beter?

[ Voor 2% gewijzigd door AlterEgo op 13-04-2003 17:34 . Reden: layout fix ]

Verwijderd

AlterEgo schreef op 13 April 2003 @ 17:30:
[...]

relocation error :?
Die error lijkt meer op een probleem met de fancy animated cursors van Xfree 4.3.
Als je die eens uit zet in /usr/X11R6/lib/X11/icons/default/index.theme,
doet ie het dan beter?
Nee, dat is het niet.. of eigelijk wel, maar dat lost het probleem niet op.. een relocation error betekent dat er een functie mist en ik ben er nu achter dat ik iets moet doen wat ik al veel eerder had moeten doen:
ldd -r /usr/X11R6/lib/libXcursor.so.1
libXrender.so.1 => /opt/gnome2/lib/libXrender.so.1 (0x4000a000)
libc.so.6 => /lib/tls/libc.so.6 (0x42000000)
libXext.so.6 => /usr/X11R6/lib/libXext.so.6 (0x40023000)
libX11.so.6 => /usr/X11R6/lib/libX11.so.6 (0x40031000)
/lib/ld-linux.so.2 => /lib/ld-linux.so.2 (0x80000000)
libdl.so.2 => /lib/libdl.so.2 (0x40110000)
undefined symbol: XRenderCreateAnimCursor (/usr/X11R6/lib/libXcursor.so.1)
Zoals je ziet staat er een dubbele libXrender.so.1 in de lib directory van m'n garnome install (die vóór /usr/X11R6/lib staat in m'n lib path env var, waardoor libXcursor.so.1 deze 'oude' lib wilt gebruiken).
Deze wordt gecompileerd/geinstalleerd omdat fontconfig em nodig heeft.

Ik ga nu proberen om deze dubbele lib te deleten en als dat neit lukt dan ga ik garnome maar weer eens opnieuw compileren zodat de andere problemen (hoop ik) ook worden opgelost :)

En dit is dan ook gelijk de oplossing voor m'n crashende Phoenix probleem :)
(iedere keer wanneer de cursor in een (geänimeerd) zandlopertje zou moeten veranderen crasht Phoenix)

De enige keren wanneer ik die ronddraaiende cursor zie is op het GDM loginscherm.

• Schmoove
  • Laatst online: 17:34
Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 17:05:
[...]

Die MD5SUMS ook gecontroleerd van je iso's ? Zo ja is je vraag een SA probleem en anders zou ik voordat ik ging branden toch eerst even kijken of de MD5SUMS wel kloppen.
Yep die MD5SUMS kloppen wel. Ook als ik installeer via een virtuele drive gaat het perfect. Ik denk gewoon dat mijn brander er moeite mee heeft..... alleen snap ik niet waarom, want het is normaal gesproken gewoon een degelijke brander (Plextor 24/10/40).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 april 2003 @ 19:32:
Ik ga nu proberen om deze dubbele lib te deleten en als dat neit lukt dan ga ik garnome maar weer eens opnieuw compileren zodat de andere problemen (hoop ik) ook worden opgelost :)
w00t, ik hoef dus niets opnieuw te compileren :)
Die dubbele lib is nu weg en het heeft de volgende problemen opgelost:

- Crashende Phoenix
- Crashende Blender
- Crashende GIMP 1.3.x
- Switchen van desktops voordat een programma wordt gestart

En ik zie nu wat meer ronddraaiende cursortjes :)
(helaas niet overal dankzij dat brakke 'startup notifcation' waarbij je perse zelf moet aangeven dat dat moet worden gebruikt)

Verwijderd

Ik heb de upgrade van 8.0 naar 9 gemaakt. Werkt goed en snel.
Een paar dingen werken niet meer:

Wine is om zeep geholpen, die moet ik opnieuw installeren om Flash 5 te kunnen gebruiken.

Bij een aantal programma's werkt het een en ander niet meer, bijv. als ik bij de screensaver instellingen een andere screensaver wil kiezen sluit het programma spontaan, dit gebeurd ook met andere programma's, iemand een idee?

Voor de rest zijn alle instellingen behouden, Apache/php/MySQL werkt nogsteeds prima lui bij RedHat.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 09:55 ]

Verwijderd

Schmoove schreef op 14 April 2003 @ 09:11:
[...]

Yep die MD5SUMS kloppen wel. Ook als ik installeer via een virtuele drive gaat het perfect. Ik denk gewoon dat mijn brander er moeite mee heeft..... alleen snap ik niet waarom, want het is normaal gesproken gewoon een degelijke brander (Plextor 24/10/40).
Mijn Samsung 48/24/48 had er geen problemen mee..

Al geprobeerd om die 2e ISO opnieuw te downloaden?

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:52

cooper_s1

MINI&#039;s rule

Schmoove schreef op 13 April 2003 @ 16:59:
Ik heb RH9 in VMWare draaien en dat gaat prima. Ik draai de ISO's via Daemon Tools en werkt natuurlijk allemaal perfect.

Nu wil ik de ISO's op cd's zetten en dat gaat voor CD1 en CD3 ook goed. Echter CD2 branden lukt dus echt helemaal niet!!! Hij brand alleen maar corrupte cd's.... heel vaag, ik kan de cd in windows prima lezen. Alleen bij installatie van RH9 stopt ie er gewoon mee. Ik heb deze programma's allemaal al geprobeert:

- Nero
- CDRWin
- FireBurner
- Alcohol 120%

Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?
Ik heb hetzelfde probleem in VMWare 4.0.
Als ik daar de mediatest draai zegt RH fail op cd2.
Als ik gewoon mn pc opstart met de bootcd en dan een mediatest doe op cd2 gaat het wel goed.
Dus is er iets in VMWare raar.

Verwijderd

cooper_s1 schreef op 14 April 2003 @ 10:01:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem in VMWare 4.0.
Als ik daar de mediatest draai zegt RH fail op cd2.
Als ik gewoon mn pc opstart met de bootcd en dan een mediatest doe op cd2 gaat het wel goed.
Dus is er iets in VMWare raar.
Misschien is er war anders aan de hand. Ik heb een soortgelijk probleem gehad.
Bleek de lens van de DVD speler vuil te zijn, waardoor de CD check faalde.

• cooper_s1

cooper_s1

MINI&#039;s rule

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 11:41:
[...]

Misschien is er war anders aan de hand. Ik heb een soortgelijk probleem gehad.
Bleek de lens van de DVD speler vuil te zijn, waardoor de CD check faalde.
Nee, ik heb het met mn dvd speler en mn rewriter geprobeerd. Beide gaven dezelfde
problemen in vmware maar niet als ik gewoon bootte van de RH9 bootcd.

:?

Verwijderd

Het is me inmiddels gelukt om de kenel 2.4.20 goed te compilen (denk ik toch)

bij het opstarten geeft hij steeds een error bij het mounten van root filesystem

;mounting root filesystem
;mount; error 6 mounting ext3

waarna de zaak vastloopt

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 14:08:
Het is me inmiddels gelukt om de kenel 2.4.20 goed te compilen (denk ik toch)

bij het opstarten geeft hij steeds een error bij het mounten van root filesystem

;mounting root filesystem
;mount; error 6 mounting ext3

waarna de zaak vastloopt

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen
Heb je ext3 in je kernel gecompiled ?

Verwijderd

denk het toch

Aangezien ik de oude config file heb gebruikt die het met kernel 2.4.20-8 wel doet

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04 19:58

BaatZ

Prullenbakker :?

ACM schreef op 08 April 2003 @ 11:56:
Nu nog ntfs-support erin bouwen en het zou wel eens bruikbaar kunnen zijn voor me als desktop os ;)
Enorm geil & liev van je dat je ff zomaar die link rondstrooit :)
kwas er net naar op zoek :D

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

Verwijderd

Een aantal programma's willen niet goed starten (Samba config) of kappen er spontaan mee bij het klikken op tabbladen (de screensaver o.a.). Ik heb de laatste bugfixes van RedHat opgehaald en geintalleerd maar dat wil niet helpen. Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Verwijderd

screensaver? je bent zeker ingelogd als root?

Verwijderd

Lukt me maar niet om een nieuwe kernel te bakken.
Al van alles geprobeerd, maar hij blijft in een kernel panic booten.
Geeft de melding:
VFS: Cannot open root device "LABEL=/" or 00:00
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 00:00

met mijn rootfs is niks mis, hij boot wel nog gewoon met de oude kernel. Heb
ext3 ook in de kernel gebakken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 17:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 16:56:
screensaver? je bent zeker ingelogd als root?
nope, als user... denk dat dat er ook weinig mee te maken heeft. De screensaver instellingen kan ik openenen, zodra ik een andere optie wil aanklikken om een screensaver te kiezen, klapt ie er uit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 17:26:
Lukt me maar niet om een nieuwe kernel te bakken.
Al van alles geprobeerd, maar hij blijft in een kernel panic booten.
Geeft de melding:
VFS: Cannot open root device "LABEL=/" or 00:00
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 00:00

met mijn rootfs is niks mis, hij boot wel nog gewoon met de oude kernel. Heb
ext3 ook in de kernel gebakken.
Heb je toevallig enkele partitie types niet meegebakken? File Systems -> Partition Types -> *.

Verwijderd

Ik heb problemen met het compilen van PHP 4.3.1. Zodra ik make doe krijg ik allemaal fouten. Is hier iemand die het wel gelukt is PHP 4.3.1 te draaien?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 07:54
Ik heb eerst met Debian en blackbox gewerkt. Dat was om een servertje te maken, maar omdat ik windows had gesloopt moest ik er ook mijn pws op maken :) Nu dus lekker RH9 :9~
- .wav files stoppen binnen een seconde in XMMS (bekend)
- Als ik in Mozilla een nieuw profiel aanmaak met als basis een map op een fat partitie en dan mijn oude profiel-bestanden erin kopieer doet Mozilla Mail het niet. Da's niet leuk, want nu kan ik niet dezelfde bestanden onder Windows en Linux gebruiken...

• ViNyL
  • Niet online
Kan iemand mij misschien vertellen waar je in RH 9 het GNOME ¨Start menu¨ naar wens kan aanpassen ? De documentatie op internet lijkt allemaal naar een map te wijzen die onder Redhat 9 niet bestaat.

Iemand al wel gevonden waar dit allemaal te doen is ? Want het standaard GNOME menu zit mij te vol....

Verwijderd

ViNyL schreef op 19 April 2003 @ 16:59:
Kan iemand mij misschien vertellen waar je in RH 9 het GNOME ¨Start menu¨ naar wens kan aanpassen ? De documentatie op internet lijkt allemaal naar een map te wijzen die onder Redhat 9 niet bestaat.

Iemand al wel gevonden waar dit allemaal te doen is ? Want het standaard GNOME menu zit mij te vol....
http://www.redhat.com/mai...edhat-list/msg175035.html

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

ViNyL schreef op 19 april 2003 @ 16:59:
Kan iemand mij misschien vertellen waar je in RH 9 het GNOME ¨Start menu¨ naar wens kan aanpassen ? De documentatie op internet lijkt allemaal naar een map te wijzen die onder Redhat 9 niet bestaat....
Je moet dacht ik "/etc/X11/desktop-menus/applications.menu" editten. Heb ik uit deze RH8-Gnome-menu-edit-tutorial. Nog niet geprobeerd aangezien ik met blackbox werk, maar hij bestaat wel. :)

btw. Als je in Nautilus application:/// intypt krijg je ook een soort menu-editor? Alleen hierin kan ik niets toevoegen :?

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

RH9 werkte hier stukken langzamer dan RH8 (ook met nieuwe kernel). Maar zodra ik in KDE de kasbar aanzette was het werkelijk geen doen aan. mp3's luisteren of simpel met muis bewegen lukte al niet meer soepel (en daarvoor heb ik dan een xp1700+).
Nu staat er weer RH8 op omdat die toch sneller werkt maar ook hier zorgt die kasbar voor extra vertragingen. dwz met regelmatig een piek van 100% cpu usage terwijl de rest vd tijd idle is. (elke ~3 sec)..
Dit is misschien niet het goeie topic voor deze vraag maar hier worden ook nogal wat problemen met RH9 besproken vandaar :) (en dit was ook in RH9)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Oxigun, lees mijn vorige post(s) over XFree in RH9 eens.. ;)

• Oxi

Oxi

Verwijderd schreef op 20 april 2003 @ 12:17:
Oxigun, lees mijn vorige post(s) over XFree in RH9 eens.. ;)
done.. maar ik heb er nu nog steeds RH8 op staan (waarom niet, werkt goed).
Het ging me meer om dat kasbar probleem en het lijkt me sterk dat het niet gefixt is ondertussen. Ik las namelijk dat in KDE 2.0 de kasbar uitgeschakeld vanwege om dit probleem. De versies erna staat het aan maar zelfs in KDE 3.1 zit het dus nog :|

• ViNyL
  • Niet online
A_L schreef op 19 April 2003 @ 21:13:
[...]
Je moet dacht ik "/etc/X11/desktop-menus/applications.menu" editten. Heb ik uit deze RH8-Gnome-menu-edit-tutorial. Nog niet geprobeerd aangezien ik met blackbox werk, maar hij bestaat wel. :)

btw. Als je in Nautilus application:/// intypt krijg je ook een soort menu-editor? Alleen hierin kan ik niets toevoegen :?
Ok fenx, zal zo eens kijken of ik er wat mee kan beginnen. Ik d8 gister ook al dat ik het menu veranderd had, maar na een reboot was het doodleuk weer terug gezet |:(

Verwijderd

Redhat 9 werkt prima.
Nadat ik de nieuwste drivers van nvidia heb geinstalleerd, werkt de schermopbouw van gtk 1.2 programma's zoals evolution errug traag, weet iemand hoe ik de snelheid kan verbeteren.
Toen ik de drivers deinstalleerde werkte de gtk 1.2 programma's weer snel zoals altijd.

Wat is het probleem, kan iemand mij daarbij helpen???

• cooper_s1

cooper_s1

MINI&#039;s rule

cooper_s1 schreef op 14 April 2003 @ 12:16:
[...]

Nee, ik heb het met mn dvd speler en mn rewriter geprobeerd. Beide gaven dezelfde
problemen in vmware maar niet als ik gewoon bootte van de RH9 bootcd.

:?
Aha, gevonden! In VMware 4.0 kun je in de hardware instellingen de fysieke cdrom drive
als legacy instellen.
Dit verhielp bij mij het probleem

:Y)

• ViNyL
  • Niet online
ViNyL schreef op 20 April 2003 @ 15:56:
[...]

Ok fenx, zal zo eens kijken of ik er wat mee kan beginnen. Ik d8 gister ook al dat ik het menu veranderd had, maar na een reboot was het doodleuk weer terug gezet |:(
Hmm dat is niet echt wat. Wat een gedoe opzich onder GNOME om ff een menu aan te passen. Ik bedoel, dat menu zoals ie nu is....Log out, Lock Screen, Run, Help etc etc moet toch gewoon ergens in opgegeven staan??

Dat wil ik graag aanpassen, maar zelf bij GNOME valt niet echt wat te vinden op de site :S

• A_L
  • Niet online

A_L

Om op het "geen-Gnome-menu-editor-in-RH9" verhaal terug te komen; het is wel
mogelijk om met de "applications:///" menu-editor in Nautilus menu-items toe te
voegen.

hoe? door het bestand "/etc/gnome-vfs-2.0/modules/default-modules.conf" te vervangen door "/etc/gnome-vfs-2.0/modules/default-modules.conf.with-menu-editting". (deze
laatste naam kan iets anders zijn. Ik heb 'm namelijk weer gerenamed...)

nadelen? Nog niet gemerkt. Maar er zal waarschijnlijk wel een reden zijn waarom
ze het eruit hebben gelaten. (schijnt compatibility met freedesktop.org/kde te verbreken? ofzoiets) Dus, op eigen risico >:-).

bron: shrike-list@redhat.com

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vond de minimale install nogal groot (bijna 500 mb). Is dat echt allemaal nodig?

Verwijderd

Minimale installatie is behoorlijk veel zooi hoor. :). Zit een heel base systeem aan tools bij, ook config tools et all.

Dus nee, is niet allemaal nodig, deze uitgave van RedHat is ook niet voor 100MB routertjes of embedded bedoeld. ;).

Verwijderd

Inmiddels ben ik weer gedwongen van Suse terug naar Redhat 9. (Na een chaotische 3e poging om Debian Woody er op te zetten.. ;) )

Hoofdoorzaak is het moeilijke werken met mijn HP Inktjet 3320 USB-printer. Gaat vlekkeloos op RH9, maar Suse 8.0/8.1 en zelfs ook 8.2 kunnen die printer niet aansturen, en worden zelfs gek met opstarten als die printer standby staat.

RH9 is wat moeilijker te onderhouden wat package installatie en weer wat verwijderen betreft, maar bij wat voorzichtig gefrummel wil het wel stabiel blijven.

GNome-commander erbij, Opera 6.12 erbij, dat ging allemaal goed.

Na het setje ttf fonts van MS erbij zetten (Met "kcshell kcfontinst" als opdracht in de terminal of RUN komt dat font setup scherm op) blijft het zonder crashes en met anti-alias voor de fonts in die twee browsers..

Afkloppen op ongelakt hout, nu moet ik alleen nog Helvetica en een goed Mono font erbij zetten, en dan Wine aanslingeren. ;)

(Anders toch maar een Debian Sarge proberen.)

PS Nee, 500 MB is het hier echt niet, meer tussen de 4 en 5 GBytes eigenlijk..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 12:20 ]

• Oxi

Oxi

Om even verder te gaan op de kasbar. Het probleem van crashen un uber-traagheid was verholpen door de kasbar uit te zetten. Maar ik heb nu (ja nu pas :() een nieuw kerneltje (met ck6-patch) geinstalleerd en het ging nog sneller.
Nu staat sinds een paar minuten me kasbar weer aan en nu geen problemen meer (tot nog toe dan)

edit: de problemen met kasbar zijn stukken minder. het is nu goed werkzaam zonder irritatie maar toch aanzienlijk snelheidsverlies... jammer het is zon fijn ding :)

[ Voor 21% gewijzigd door Oxi op 04-05-2003 16:01 ]

Verwijderd

RH9 is mooie distru, maar er zijn een paar opmerkingen.
Geen NTFS support.(Heb ik al geinstalleerd)
Geen MP3 support.(Ook al geinstalleerd)
Geen DVD speler of Divx/Xvid Player(Ogle + Mplayer(zonder GUI(ben er nog mee bezig) geinstalleerd + codecs))
Hij heeft bij mij GRUB volledig verneukt en ik moet dus opstarten met diskette.(Kan ik mee leven en zal hem een keer herinstalleren)
Geen RPM Manager.(Zoals bij SuSe, als iemand er een weet reply)

Heb trouwens geen RH8 ervaringen, dus ik kan geen vergelijking maken.

offtopic:
Als iemand nog een goede kernel compile howto/guide kent, laat het me dan weten

Verwijderd

ximian red carpet ?? dat draait toch op redhat? desnoods zelf compileren ofzo...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom wordt 169.254.0.0/16 standaard eigenlijk naar lo geroute in RH9?

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Eh.. heren! Het is een ervaringen draadje, niet 'post hier je laatste RedHat 9.X probeem' :/

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Oxi

Oxi

Verwijderd schreef op 04 May 2003 @ 18:46:
offtopic:
Als iemand nog een goede kernel compile howto/guide kent, laat het me dan weten
make mrproper
make xconfig
make dep
make bzImage
make modules
make modules_install
cp ./arch/i386/boot/bzImage /boot

had je ook in de README kunnen vinden die erbij zit :|

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

moto-moi schreef op 04 May 2003 @ 20:49:
Eh.. heren! Het is een ervaringen draadje, niet 'post hier je laatste RedHat 9.X probeem' :/
Ik zal mijn ervaringen dan maar eens posten :)

Ik heb het nou al een maandje op mijn laptop staan (vooral omdat ik snel ¨out-off-the-box¨ een gebruiksklare pc wou hebben zonder nog alles in te stellen en te installeren.)

Installatie lekker makkelijk, geen commentaar hier (behalve dat het lang duurde, maar de fortune cookies maken dat wel gedeeltelijk goed :P)

Netwerk was lekker makkelijk. (moet alleen nog uitzoeken hoe dat zit met meerdere profielen), maar heb toch maar meteen de standaard orinoco module vervangen door een zelf gecompileerde versie (0.13d op dit moment met monitor mode patch).

Toen las ik dit draadje en besloot toen om ook maar de kernel opnieuw te compileren (Ik dacht dat het langzame aan mijn laptop lag (P2 366 met 196MB) dus kernel 2.4.20 met ck6 Patch gecompileerd en geinstalleerd en het loopt nu al wat soepeler :)

Enigste wat ik nou nog moet verhelpen is mijn crashende XFree telken, maar ik denk dat ik daar de enigste in ben. Ik heb nog geen andere mensen zien posten met hetzelfde probleem namelijk.

Dit is btw mijn eerste redhat distro die ik langer dan 1 week gebruik :o
(ook al heb ik RH 7 officieel)

Eeuwige n00b

Verwijderd

Oxigun schreef op 04 May 2003 @ 21:17:
[...]

make mrproper
make xconfig
make dep
make bzImage
make modules
make modules_install
cp ./arch/i386/boot/bzImage /boot

had je ook in de README kunnen vinden die erbij zit :|
Misschien wel even interessant om te vermelden.

Ik heb ook een nieuwe kernel gebakken voor RH9 omdat die default kernel zwaar gaar is :) Ik heb de RedHat 9.0 kernel sources RPM geinstalleerd en daar uit de configs/ directory kernel-2.4.20-i686.config gepakt.

Vervolgens heb ik de vanilla 2.4.20 source van ftp.nl.kernel.org gedownload en deze uitgepakt. CK6 patches (Con Kolivas) geinstalleerd / gepatched. Te vinden op http://members.optusnet.com.au/ckolivas/kernel/

De config file van RH9 heb ik als .config in de nieuwe kernel source dir gezet en vervolgens make oldconfig gedraaid. Dit heb ik gedaan omdat RedHat altijd mooi die modules voor elkaar heeft en omdat ik zo weinig mogelijk aan 't systeem wilde veranderen.

Bij die make oldconfig krijg je wat vraagjes waar je zowel positief als negatief op kan antwoorden al naar wat je wil :) Ik had die Low latency dingen en Preemptive kernel aangezet.

APM/ACPI had ik allemaal uit omdat m'n laptop anders wel erg gaat bokken :)

verder nog ff mkinitrd doen (zie ook RH compile guide @ redhat.com) om alles netjes te krijgen, /boot/grub/menu.lst aanpassen en gaan met de banaan :)

• A_L
  • Niet online

A_L

Verwijderd schreef op 04 mei 2003 @ 18:46:...
Geen RPM Manager.(Zoals bij SuSe, als iemand er een weet reply)
Synaptic + apt van freshrpms bevalt me goed. (Of die van fedora.us)

• bredend
  • Laatst online: 07-05 07:54
A_L schreef op 04 May 2003 @ 22:25:
[...]
Synaptic + apt van freshrpms bevalt me goed. (Of die van fedora.us)
O+ Dat is nou echt zo'n post die ik nodig had. Al ga ik wel (weer) over op Debian als ik RH9 niet goed geconfigged krijg :) (al die &*#@% RPM's :( , gelukkig een proggie dat het makkelijk kan handelen, ipv alleen een foutmelding geven zoals de bijgeleverde 'packagemanager'

Verwijderd

THNX voor alle reacties. Ik ga eerst een keer Red Hat opnieuw installeren, want ik krijg GRUB of LILO voor geen ene meter aan de gang.(Was vanaf installatie al zo) Sorry voor de NooB vragen, maar ja als er een bent(op linux gebied) dan stel je ook zulke vragen.(Vraag was daarom ook offtopic)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 15:00:
THNX voor alle reacties. Ik ga eerst een keer Red Hat opnieuw installeren, want ik krijg GRUB of LILO voor geen ene meter aan de gang.(Was vanaf installatie al zo) Sorry voor de NooB vragen, maar ja als er een bent(op linux gebied) dan stel je ook zulke vragen.(Vraag was daarom ook offtopic)
Je hebt toch niet per ongeluk je "virus protection" in je BIOS aan staan. Dan kun je het MBR niet overschrijven....

Verwijderd

Virus Protection staat volgens mij uit en bij GRUB kan ik wel een menu krijgen(niet grafisch), maar ik kan het niet voor elkaar krijgen om ermee op te starten. LILO geeft alleen LI bij opstarten.(vergelijkbaar met GRUB na installeren, toen kreeg ik alleen GRUB)

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.