Voer voor de hersenen (raadsel)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 7.269 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit raadsel las ik ergens:

Je hebt twee stukken hout. Ze zijn onregelmatig gevormd en lijken niet op elkaar. Wat ze gemeen hebben is dit: als je zo een stuk hout aan een kant aansteekt, doet het vuur er precies een uur over om de andere kant van het hout te bereiken, het hout is dan helemaal opgebrand. Naast deze twee stukken heb je iets om het hout mee aan te steken, verder niets.

De vraag is: hoe kun je precies een tijdsduur van precies 1 kwartier afmeten? :?

Always outnumbered, never outgunned!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15895

Neem de spullen, ga naar een rommelmarkt, ruil voor een kookwekker, zet de kookwekker op een kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 19:27
Je steekt een stuk aan, en maakt het na een tijdje weer uit. Het zo ontstane houtskool gerbuik je om een zonne wijzer te maken, met het tweede stuk hout als wijzer. Dan moet je nog een manier vinden om dit te configureren, hmmm... lastig. Zeker niet de goede weg? ;)

Of zijn de stukken hout toevallig koekoeksklokken? :)

Wacht, ff denken..

Lord Daemon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Je steekt eerst 1 stuk hout aan beide kanten aan en het andere aan 1 kant.

zodra op het 1e stuk hout de vlammen elkaar hebben bereikt, steek je het 2e stuk hout aan de andere kant ook aan.
Dit is het moment dat je tijdsmeting begint.

Na precies 1 kwartier hebben de vlammen op het tweede stuk hout elkaar ook bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 09:46

Type-R

One Minute Shakin

uuhh....nu geen zin om na te denken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 18:48

Obi

Oplossing..?

Je knoopt een touwtje om het midden zodat een balk in evenwicht is -> zo heb je even veel massa links als rechts. Dan ... ...
Ehm... dit schiet niet op...

Weet je wat, weeg een brok, deel dat door 4 en steek het aan... Is het geen kwartier..? Heb je in ieder geval je kachel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Damn! The Captain heeft 'm!

Hij is goed!

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5259

heb je ook moeilijkere puzzels? dit is een beetje "herexamen" niveau, dit kan iedereen oplossen
maar bedankt puzzels houden de hersenen scherp]:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15385

Op dinsdag 21 november 2000 15:57 schreef spliff het volgende:
heb je ook moeilijkere puzzels? dit is een beetje "herexamen" niveau, dit kan iedereen oplossen
maar bedankt puzzels houden de hersenen scherp]:O
Je loopt op een T-splitsing
Een weg loopt naar een dodelijk moeras, het andere naar een dorp. Je weet alleen niet welke weg de goede naar het dorp is.

Er staat geen wegwijzer, neem je de weg naar het moeras ben je onmiddelijk verzopen, geen weg terug... je hebt dus maar één kans...

Maar... let op: er staat bij de splitsing een huis... Daarin woont een tweeling.
De ene man, is kwaadaardig, hij liegt altijd, en slaat je dood neer als je meer dan één vraag stelt (ongeduldig, agressief, onbetrouwbaar typje dus >:))
Zijn broer, is de goedheid zelve *D, deze spreekt altijd de waarheid en zal je nooit bedonderen.
Probleempje echter, ze lijken vreselijk veel op elkaar. Je weet van te voren nooit wie van de twee er open doet.

Dus: je wilt naar het dorp, weet niet welke weg, en kan bij de gebroeders aanbellen maar kan dus maar één vraag stellen.

Welke vraag moet dat wezen zodat je zeker weet welke weg je moet nemen??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger84
  • Laatst online: 17-06 19:11
mag ik even bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vragen: "welke weg zou je broer mij opsturen" en dan de andere weg kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhythmic
  • Laatst online: 15-06-2024
Captain heeft 'm weer goed... *D

Nog eentje:

Er waren eens vijf piraten (genummerd van 1 t/m 5), met ieder vier belangrijke eigenschappen:

- Erg hebberig
- Bloeddorstig
- Heel slim (voor een piraat)
- Bang om dood te gaan

Op een dag vonden ze een schat, bestaande uit 1000 exact dezelfde diamanten. Nu hadden ze het probleem hoe de schat te verdelen. Ze bedachten de volgende procedure:

- Piraat 5 zou een voorstel doen om de diamanten te verdelen

- Na dit voorstel zouden alle piraten stemmen.

- Als de meerderheid het voorstel accepteerde zou de schat verdeeld worden zoals voorgesteld. Als dat niet het geval was werd de piraat die het voorstel had gedaan van het schip af tussen de haaien gekieperd. Daarna zou de volgende piraat (nummer 4 dus) een voorstel kunnen doen, etc.

Wat was het voorstel van piraat #5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129

Ieder 200 stuks diamanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Om piraten 1 t/m 4 van boord te knikkeren en alles aan hem te geven. :+

Nou ff serieus, moet je niet nog iets erbij vertellen?

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Ik denk dat hij voorgesteld heeft om piraat 1 en 2 overboord te gooien. Vervolgens alles delen met zijn drieen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15243

Piraat 5:"Jullie mogen alles verdelen, ik doe niet mee!"

Iedereen was het daarmee eens, piraat 5 stond buiten schot en de anderen zullen elkaar afmaken.

[Tenzij die piraten DAAR ook te slim voor waren]

lijkt me niet maar ach...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een klassieker graad(Middeleeuwse basisschool):

Een herder heeft een geit, een kool en een wolf en maar één boot. Hij wil het water over maar kan daarbij maar één van zijn dieren/kool tegelijk meenemen. Dit wordt echter een probleem!

Zonder zijn supervisie eet de geit de kool op of de wolf eet de geit op. Hoe krijgt de herder toch alles over het water heen met deze boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9200

Die is zeker oud....
Eerst de geit naar de overkant, dan de wolf naar de overkant en de geit mee terug, dan de kool naar de overkant en dan de geit weer naar de overkant.:z

Dit is niet echt een raadsel maar wel grappig om te doen.

Tel de letters "F" in de onderstaande tekst:
FINISHED FILES ARE THE RE-
SULT OF YEARS OF SCIENTIF-
IC STUDY COMBINED WITH THE
EXPERIENCE OF YEARS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Zes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12531

twee raadsels voor mensen die tijd overhebben en van schaken houden;

8 koninginnen probleem
zet 8 koninginnen op een schaakbord en zorg er voor dat geen enkele koningin een andere kan slaan.

met 64 paardensprongen het hele bord beslaan
op een willekeurig veld op een schaakbord beginnen en in 64 sprongen alle velden geraakt hebben. (dit houdt dus automatisch in dat je dus geen 2 keer 1 vak mag raken)

de eerste is relatief makkelijk, maar als iemand een puur logische cq wiskundige oplossingen heeft voor het tweede probleem dan wil ik die wel horen. ik heb em namelijk wel opgelost door steeds proberen (toen ik nog niet op kamers woonde en 3 uur per dag met het openbaar vervoer moest :Z)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhythmic
Jullie geven ook snel op bij de piraten! ;)

Ten 1e: nee, piraat #5 stelt niet voor dat iedereen 200 diamanten krijgt, want hij is erg slim en weet dat hij een voorstel kan doen waarbij hij er zelf meer zal krijgen.

Nu wat meer uitleg. De 4 eigenschappen van de piraten moet je als volgt lezen:
  • <LI>[b]bang om dood te gaan[/b] Een piraat zal dus niets voorstellen waarvan hij weet dat de meerderheid het niet zal accepteren. Merk op dat "de meerderheid" betekent "meer dan de helft". Bij de 1e stemming moeten er dus tenminste 3 van de vijf voor stemmen. Merk verder op dat de voorstellende piraat natuurlijk altijd voor zijn eigen voorstel stemt.<BR> <LI>[b]Hebberig[/b] Een piraat zal een voorstel doen waarbij hij het grootst mogelijk aantal diamanten krijgt en de meerderheid het nog steeds accepteert.<BR> <LI>[b]Bloeddorstig[/b] Als het niet uitmaakt of een piraat wordt vermoord (dus of zijn voorstel wordt geaccepteerd of niet) vermoord men hem toch<BR> <LI>[b]Heel slim[/b] Ze hebben allemaal de hele situatie correct geanalyseerd. Eigenlijk hebben zij het raadsel dus al opgelost.
De strategie is om de situatie bottom-up te analyseren. Neem eerst aan dat piraat #5 t/m #2 iets voorgesteld hebben dat niet door de meerderheid geaccepteerd is. Die zijn dus allemaal overboord gegooid. De "verdeling" wordt dan natuurlijk erg simpel :)

Analyseer dan de situatie dat er nog 2 piraten over zijn. Piraat #2 moet nu iets voorstellen dat door piraat #1 geaccepteerd zal worden, anders is er geen meerderheid. Maar piraat #1 weet dat als hij het voorstel afwijst, hij alle diamanten krijgt. Dus...

Wie weet 'm nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als die piraten echt slim zijn en het ze niks uitmaakt om iemand te vermoorden, dan heeft #5 toch sowieso geen kans?
het draait alleen om de laatste twee personen; die moeten een 50-50 voorstel accepteren of maken ze elkaar dan ook af omdat ze allebei geen meerderheid hebben?

ik blijf bij richard zijn voorstel; dan heeft ie nog kans dat ie blijft leven, en (als de laatse twee elkaar afmaken bij 50-50) dan blijft ie als enige over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

Dat is niet waar. Als nummer 3 een voorstel doet dan zal 2 ook voorstemmen, want als hij ook tegen is (net als 1) dan gaat hij ook dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een leuke:

* 1 glas rode wijn
* 1 glas witte wijn
* doe 1 eetlepel van de rode wijn bij de witte wijn
* even perfect roeren
* doe 1 eetlepel van de witte wijn (die met rode wijn vervuild is) bij de rode wijn

* welke van de 2 glazen wijn is het meeste vervuild door andere wijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De witte??
Zal wel fout wezen

Ok een hele flauwe:

Er loopt een man van 80 kilo zonder bagage e.d. naar een brug

Daarop hangt een bord
Max. 100 kilo!!

De man loop over de brug mar zakt er toch doorheen. De brug was nog nieuw en vertoonde geen gebreken.

Wie kan dit verklaren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:25
Bord van 20 Kilo?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

100 kg per bepaalde opp. eenheid.

En als ie loopt en op een been staat wordt kracht per opp. eenheid te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1722

bord klopte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1722

of er liep gewoon iemand naast hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 22 november 2000 16:10 schreef Gul'Dan het volgende:
of er liep gewoon iemand naast hem
Nee hij liep alleen, bord klopte, en gewicht van bord telt niet mee...

Ik laat jullie nog ff in spanning, vanavond komt het antwoord van het raadsel, als niet iemand me voor is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 10:55

faraway

Dank U...

Een gewaarschuwd mens telt voor twee:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhythmic
Oplossing voor het wijnraadsel: allebei de glazen worden even sterk vervuild. Neem maar een getallenvoorbeeld:

Glas #1 heeft 100R (100 rode druppels ofzo) Glas #2 heeft 100W
De eetlepel lepelt 25 druppels

De eerste lepeling veroorzaakt dan:
Glas #1: 75R (25R eraf)
Glas #2: 100W + 25R (25R erbij)

Bij de tweede lepeling geldt dan:
De kans op rood lepelen is 25/125 = 1/5
De kans op wit lepelen is 100/125 = 4/5
Van de 25 die je pakt zal dus 1/5 rood zijn, en 4/5 wit. Dus je pakt 5R en 20W

Dus:
Glas #1: 75R + 5R + 20W = 80R + 20W
Glas #2: 100W - 20W + 25R - 5R = 80W + 20R

Beide glazen zijn dus voor 20/80 = 1/4 vervuild.

In het algemeen zal dus gelden dat beide glazen even sterk vervuild zijn,
tenzij de inhoud van de lepel groter is dan die van een glas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhythmic
Over de man op de brug: het enige wat ik kan bedenken is dat hij zo hard stampte tijdens het lopen dat de brug het begaf :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 22 november 2000 16:46 schreef faraway het volgende:
Een gewaarschuwd mens telt voor twee:)
BRAVO
dat was de joke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keizer
  • Niet online
Even over die man op de brug... Als er bij de brug staat max 100 kilo, dan betekend dat de gehele brug max 100 kilo dragen kan. De draagkracht van een plank is kleiner, dus de man zakte erdoor. :?
of
Vorig jaar heb ik met natuurkunde eenofandere formule geleerd over het fenomeen stoot. Het gewicht van de man komt met een onbekende snelheid op de brug terecht wanneer hij een stap doet. Deze combinatie van snelheid en gewicht (stoot) kan teveel worden voor de brug. :?

Always outnumbered, never outgunned!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15895

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het regende en dat de brug van hout is.
Dan trekt er water in het hout en dan wordt het zwader.>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hahahahaha
het goede antwoord is allang gegeven hoor

het was een joke en jullie gaan er zoooo serieus op in

:P

wel leuk
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OPLOSSING WIJN VRAAGSTUK:

Rhytmic had het helemaal goed, maar beredeneerde daarintegen helemaal verkeerd.

Omdat je een lepel uit de ene bij de andere doet en omgkeerd zijn de volumes nog steeds gelijk, net als in het begin.

Dan kan het toch nooit zo zijn dat het ene glas meer vervuild is dan het andere? Denk maar eens goed na. Er is geen enkel rekenwerk voor nodig.

VRAAGSTUK MONNIK:

* Een monnik loopt om 7 uur 's morgens in constant tempo een berg op.
* Hij komt 's avonds aan en overnacht daar.
* Volgende dag vertrekt hij op zelfde tijdstip en loopt in zelfde tempo naar beneden.

* Op een zeker moment komt hij op een punt waar hij de dag daarvoor op exact dezelfde tijd ook was. Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Laatst online: 24-06 17:08

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Iemand een goeie bankdirecteur?

Een bankdirecteur is de baas over tien filialen. Elke avond krijgt hij een zak met munten, per filiaal een zak. Hij heeft gemerkt dat de munten uit een van de filialen vals zijn, hij weet alleen niet welke. Echte munten wegen 10 gram, valse munten wegen 9 gram.
Probleem is dat de batterijen van zijn weegschaal bijna leeg zijn: je mag 1 keer wegen.
Hoe weet je welke filiaalhouder de zaak flest! 8-)

Niet al te moeilijk.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Ohja, nog even een chinees raadsel er achteraan. Welk getal hoort niet in deze reeks thuis:
2, 3, 5, 8, 14, 18, 21, 22, 23, 24.

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-05 11:22

Het

Het is me er eentje...

volgens mij vertrok die gast dus om 7 uur. Als hij op de helft zit van de berg, dan zit hij ook op de helft van de tijd (diat is altijd zo aangezien zijn snelheid constant is). De volgende dag vertrekt hij boven, maar aangezien zijn snelheid gelijk is aan de dag ervoor zal hij er even lang over doen om weer op het midden van de berg uit te komen. Het maakt volgens mij niet eens uit hoelang het allemaal duurt...

Dus dat punt is exact het midden van de tocht....

Sjongejonge

• sewer
  • Laatst online: 12:52
Op woensdag 22 november 2000 23:41 schreef Apoc2 het volgende:
OPLOSSING WIJN VRAAGSTUK:

Rhytmic had het helemaal goed, maar beredeneerde daarintegen helemaal verkeerd.
Ik zie geen fout in zijn redenatie. Rhytmic loste het wiskundig op. Je kunt in zijn voorbeeld de getallen 100 en 25 makkelijk vervangen door x en y en dan heb je het bewezen voor alle combinaties. Voordeel van deze benadering boven jouw logica is dat je ook meteen ziet aan welke eisen de lepel en het glas moet voldoen (inhoud lepel < inhoud glas, en volume glas >= 2*inhoud glas)
VRAAGSTUK MONNIK:

* Een monnik loopt om 7 uur 's morgens in constant tempo een berg op.
* Volgende dag vertrekt hij op zelfde tijdstip en loopt in zelfde tempo naar beneden.

* Op een zeker moment komt hij op een punt waar hij de dag daarvoor op exact dezelfde tijd ook was. Hoe kan dit?
Eeuh, is dit halverwege de berg op tijdstip 3,5 + 0,5 * aankomsttijd? Of ik begrijp je vraag niet helemaal, of hij is wel erg simpel. ;)
Ik zal hem iets moeilijker maken.
* Een monnik loopt om 7 uur 's morgens een berg op.
* Volgende dag vertrekt hij op zelfde tijdstip en loopt naar beneden.

Toon aan (of beredeneer) dat er een punt op de berg is waar hij de dag daarvoor op exact dezelfde tijd ook was.
Als je het verschil met de vorige puzzel niet ziet: de monnik mag tijdens zijn tocht versnellen, vertragen, uren rusten etc. Hij mag zelfs besluiten een gedeelte van zijn traject terug te lopen, zolang hij maar tussen zijn beginpunt en eindpunt blijft. Hij mag over de terugreis ook meer of minder tijd besteden dan aan zijn heenreis.

edit:

Heb de regels van mijn aangepaste puzzeltje nog een beetje versoepeld :P

• Het

Het

Het is me er eentje...

ooh die...
laat me ff denken

hij neemt uit zak 1 munt
uit zak 2 2 muinten
uit zak 3 3 munten
uit zak 4 4 munten
etc...
Hij weet dat het allemaal (1+2+3+4+5+6+7+8+9)x10 = 450 grammoett wegen... Het aantal grammen verschil is tevens het nummer van de zak die vals is
(want als het zak 1 is zal er 1 x 1 = 1 gram verschil zijn, bij zak 2 2 x 2 = 2, etc...)

edit:

hihi... ik kende hem al...
(handig die edit tags)

Sjongejonge

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

* Uitvreter geeft Yan Grange de sigaar van de bankdirecteur.
:7

• sewer
Op woensdag 22 november 2000 23:56 schreef Uitvreter het volgende:
welke. Echte munten wegen 10 gram, valse munten wegen 9 gram.
Probleem is dat de batterijen van zijn weegschaal bijna leeg zijn: je mag 1 keer wegen.
Hoe weet je welke filiaalhouder de zaak flest! 8-)

Niet al te moeilijk.
Hhmmm. Als je nu 1 munt van filiaal 1 pakt, 2 munten van filiaal 2, ..., en 10 munten van filiaal 10. Als niemand de boel flest zou dit 550 gram moeten wegen.

Degene die de boel flest is dus volgens mij gelijk aan filiaal: 550 - werkelijke gewicht.
Toch :?

edit:

Shit, voor de tweede keer achter elkaar te laat. Tijd voor een cursusje blindtypen :)

• Het

Het

Het is me er eentje...

Toon aan dat er een punt op de berg is waar hij de dag daarvoor op exact dezelfde tijd ook was. (Als je het verschil met de vorige puzzel niet ziet: de monnik mag tijdens zijn tocht versnellen, vertragen, uren rusten etc.)
hihi.... Ik probeer een (extreem) getallenvoorbeeld te geven waardoor dit niet klopt, mar het lukt me niet... (als ik erop kom dan zal ik het je geven (want dit kan ik ff niet zo dsnel bewijzen :) )

Sjongejonge

Toon aan dat er een punt op de berg is waar hij de dag daarvoor op exact dezelfde tijd ook was. (Als je het verschil met de vorige puzzel niet ziet: de monnik mag tijdens zijn tocht versnellen, vertragen, uren rusten etc.)
hmmm...
een echt wiskundig bewijs is nog niet zzo gemakkelijk als het lijkt...
eens effe over denken.

• kiekerjan
  • Laatst online: 13-06 17:23
Raad van de wijze

In Egypte dingen twee edelmannen naar de hand van de mooie Fatima. Haar vader acht beide heren geschikt en laat het lot beslissen. De edelmannen moeten per kameel naar Cairo reizen. Degene wiens kameel het laatste arriveert, mag Fatima huwen. De mannen bedenken dat deze grap wel heel lang kan duren en vragen de wijze man van het dorp om raad. De wijze geeft in drie woorden een oplossing voor het dilemma. Opgelucht melden de rivalen aan Fatima's vader dat ze klaar zijn voor de strijd. Welke woorden sprak de wijze.

These are my principles. If you don't like them I have others.

SORRY FOUTJE IN MIJN MONIKKEN OPGAVE:

CORRECTIES:

* Snelheden zijn niet constant, zowel naar boven als naar beneden niet. Ze mogen beide voortdurend elke willekeurige waarde aannemen. >:)

* En toch komt hij op een punt waar hij de dag ervoor op hetzelfde tijdstip ook was.

Hoe kan dit?

• Rhythmic
Oplossing raad van de wijze

De raad is: "wissel van kameel".

Het gaat er tenslotte om welke kameel het laatst arriveert, dus door van kameel te wisselen moet iedere edelman nu zo snel mogelijk in Cairo zijn. En dat is gewoon weer een racewedstrijd, en dat schiet wel op. :)

• LoekieLeeuw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

LoekieLeeuw

Finishing move: Batista Bomb

(overleden)
Hij is moeilijker dan je denkt!!
Kies steeds een van de gegeven antwoorden..
Vraag 1:
Gegeven is een schaal met drie sinaasappels. Stel dat je twee sinaasappels uit de schaal neemt. Hoeveel sinaasappels heb je dan?
0
1
2

Vraag 2
Bekijk het getal 0,99999... (tot in het oneindige door 9-tjes) en het getal 1.
Welke van onderstaande uitspraken is waar?

0,99999 is kleiner dan 1
0,99999 is groter dan 1
0,99999 is gelijk aan 1

Vraag 3
Een boer heeft 100 kippen, genummerd van 1 tot en met 100. Alleen de kippen met de nummers 13 tot en met 48 leggen elk een ei. Hoeveel kippen hebben er geen ei gelegd?
63
64
65
66

Vraag 4
Onze aarde draait om de zon. Hoe lang duurt één baan van de aarde om de zon?

minder dan 365 1/4 dag
meer dan 365 1/4 dag
precies 365 1/4 dag

Vraag 5
De aarde draait niet alleen om de zon, maar draait ook om haar eigen as. Hoe lang duurt één volledige omwenteling van de aarde om haar as?

minder dan 24 uur
meer dan 24 uur
precies 24 uur

Vraag 6
Onze westerse kalender kent jaren van 365 dagen en schrikkeljaren van 366 dagen. Hoe vaak is het in onze kalender schrikkeljaar?

minder dan 1 keer per elke 4 jaar
meer dan 1 keer per elke 4 jaar
precies 1 keer per elke 4 jaar

Vraag 7
De kalender die we gebruiken heeft een naam. Wat is de naam van onze westerse kalender?

Juliaanse kalendar
Gregoriaanse kalendar
Romeinse kalendar
Internationale kalendar

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

• MicroWhale
  • Laatst online: 23-06 11:49

MicroWhale

The problem is choice

De vragen zijn niet sluitend gesteld, en de antwoorden zijn dat evenmin.... maarja...
My 2 cents:

1. Hoeveel sinaasappels heb je dan?

heb je dan *waar*?
- in je hand: 2
- in de schaal: 1
- totaal: 3

2. 0,99999 is kleiner dan 1

3. 12+51=63

4. ?? precies 365 1/4 dag ??

5. meer dan 24 uur

6. elk 4e jaar

7. Boeiiuuh!

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Rhythmic
Oplossing van de monnik op de berg

Weer een (soort) wiskundige aanpak.
Het is het makkelijkst te zien als je een grafiekje maakt waarin je de hoogte waarop de monnik zich op de berg bevind uitzet tegen de tijd die de wandeling gekost heeft:

[img]"http://www.cs.vu.nl/~mdburger/images/monnikgrafiek.gif"[/img]

De rode lijn stelt de wandeling omhoog voor, de blauwe de wandeling omlaag.
In dit voorbeeld is de monnik dus eerder beneden dan boven, maar dat maakt voor de rest niet uit.

Zoals je ziet zal de blauwe lijn altijd de rode kruisen, ongeacht hoe de monnik loopt. De enige manier om dat te voorkomen is de monnik verder omhoog laten lopen. Dat kan alleen niet, omdat de monnik al op de top van de berg zit.

Nieuw raadsel
Je hebt de getallen 1, 3, 4 en 6
en de operatoren -, +, *, / en haakjes.
De getallen mag je allemaal maar 1x gebruiken, de operatoren meerdere keren.
Hiermee kan je sommen maken, bijvoorbeeld:

(1 * 3) + (6 - 4) = 5
(6 - ((4 - 1) + 3)) = 0
etc.

Maak nu een som waarvan de uitkomst 24 is.

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
Op donderdag 23 november 2000 13:36 schreef Rhythmic het volgende:
Nieuw raadsel
Je hebt de getallen 1, 3, 4 en 6
en de operatoren -, +, *, / en haakjes.
De getallen mag je allemaal maar 1x gebruiken, de operatoren meerdere keren.
Hiermee kan je sommen maken, bijvoorbeeld:

(1 * 3) + (6 - 4) = 5
(6 - ((4 - 1) + 3)) = 0
etc.

Maak nu een som waarvan de uitkomst 24 is.
6 * 4 = 24 en de rest gebruik je niet...

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 10:55

faraway

Dank U...

6/(1-(3/4))=24

• Rhythmic
Ik vergat te zeggen dat je elk cijfer moest gebruiken. Faraway had 'm goed!

Nog een:

[img]"http://www.cs.vu.nl/~mdburger/brainteasers/magictriangle.gif"[/img]

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

2 sinaasappels,
0,9999/ = 1
64 kippen
meer dan 365,25 dagen
minder dan 24 uur
minder dan 1 keer per 4 jaar
gregoriaans

En? Was 'ie moeilijker dan ik dacht? :)

Deze is al een keer geweest
RC van rode stuk is 3/8 en van groene stuk 2/5. Daarin zit de truuk.

Vraag 1:

2 in de hand etc etc.

Vraag 2:

0,99999 is kleiner dan 1

Vraag 3:

Begrijp er geen ruk van

Vraag 4:

minder dan 365 1/4 dag (Eens in de 100 jaar geen schrikkljaar, een in 1000 jaar weer wel)

Vraag 5:

minder dan 24 uur (Ongeveer 23 uur en 57 minuten)

Vraag 6:

minder dan 1 keer per elke 4 jaar (Zie ook vraag 4)

Vraag 7:

Juliaanse kalendar ??

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

De 'driehoek' in de bovenste figuur heeft een 'holle rug', in de onderste loopt de schuine zijde bol. Da's precies 1 blokje verschil, meet maar na! >:)
Deze kwam trouwens niet zo lang geleden hier ook al eens voorbij.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Zijn die piraten al opgelost? Zo nee, dan:

Als er nog maar 1 piraat is, zal hij alles krijgen. Simpel

Als er nog twee piraten zijn zal 1 sowieso tegen 2 stemmen en zo alles krijgen. Dus als er nog twee piraten zijn krijgt 1 alles.

Als er nog drie piraten zijn, en 2 stemt TEGEN 3, zal 2 sterven, net zoals 3. Dus 2 stemt ALTIJD VOOR 3, waardoor 3 kan zeggen "Ik krijg alle diamanten." Dus als er nog 3 piraten zijn krijgt 3 alles.

Echter dit is niet zo leuk voor piraat 1 en 2, die dus zullen willen voorkomen dat 3 een voorstel mag doen. Zij stemmen dus VOOR 4, zolang zij daar meer dan 0 diamanten mee krijgen, waardoor 4 zegt, als er nog 4 over zijn, "Ik krijg alle diamanten op 2 na voor 1 en 2."

Ook dit is niet erg in het voordeel van 1, 2 en 3, dus als zij meer dan 1, 1 resp 0 diamanten van 5 krijgen, zullen zij voor stemmen. Dus wat moet 5 zeggen:

"Ik krijg er 997, 1 (of 2) krijgt er 2 en 3 krijgt er 1."

Dan stemmen 1 (of 2) en 3 VOOR, en 5 zelf ook, en gaat hij met 997 diamanten naar huis.

Is dit het goede antwoord?

Nieuw raadsel: De vlaggetjes:

Drie soldaten zijn in handen van de vijand gevallen. Gelukkig voor hen houdt de commandant die ze gevangen heeft wel van een spelletje, dus ipv ze meteen te executeren geeft hij ze nog een kans.

Hij laat een doos zien met 5 vlaggetjes erin: drie witten en twee zwarte. De gevangenen worden in een driehoek gezet, met de gezichten naar het midden toe, geblinddoekt. Dan wordt achter iedere gevangene een vlaggetje gezet. De blinddoeken worden afgenomen, en de gevangen kunnen WEL de vlaggen achter de andere twee zien, maar niet die achter zichzelf. Iedere gevangen die goed raadt welke kleur vlag achter hemzelf staat, wordt vrijgelaten.

Wanneer dit plan wordt uitgevoerd en de blinddoeken van de gevangen af worden gedaan, blijft het eerst een hele tijd stil. Vervolgens roepen zij alle drie tegelijk het goede antwoord. Wat waren hun antwoorden en hoe wisten zij dat dit de goede waren?

Lord Daemon

Anoniem: 5308

Ze zeiden het tegen elkaar wat er achter diegene stond.

Ho, wacht ff
Hun dachten natuurlijk dat ze de gevangene moesten laten denken dat er achter diegene of een witte lag of een zwarte en de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is als ze er 2 zwarte zien, de gevangene hebben dit door dat achter iedere een zwarte ligt. :?

Noh een keer wat duidelijker:

alledrie de gevangen moeten denken dat er achter hun of een zwarte of een witte ligt.
de enigemanier om dit voor elkaar te krijgen is drie zwarte dus, want als iedereen 2 zwarte ziet kunnen ze kiezen tussen zwart en wit, de gevangene hadden dit echter door. :)

Die piraten:

Piraat 1 en of 2 zijn echt niet tevreden met 1 of 2 diamanten...

ze zijn gierig... dus pikken het niet dat P5 er met 997 vandoor gaat.

Piraat 5 ZEGT:

"Ik doe niet mee (ook niet met stemmen), jullie verdelen alles..."

Als ie zich daaraan zou houden dan is iedereen het ermee eens.

Dan houd je op het eind P5 en nog een andere piraat over...
P5 zou een nieuw plan opstellen voor de verdeling, en P-rest eerst laten voorstellen.

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Als iemand twee zwarte zou zien staan zou die meteen weten dat hij een witte had: er zijn maar twee zwarte. Niemand geeft onmiddellijk antwoord, dus er zijn geen twee zwarte zichtbaar.
Als er hooguit 1 zwarte is, kan iemand die bij zijn buren kijkt en een zwarte ziet meteen zeggen dat hij zelf een witte vlag heeft. Omdat niemand meteen reageert kun je afleiden dat niemand bij z'n buren een zwarte vlag ziet, ofwel alledrie hebben ze een wit vlaggetje.
:7

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Jee, Uitvreter is de man! (Of de vrouw, dat weet ik niet.)

Richard46at: Wat is er dan in naam van alle goden mis aan mijn redenatie van de piraten? Als daar iets niet klopt mag je het aanwijzen, maar zeg niet: "Het klopt niet."

Lord Daemon

• sewer
Op donderdag 23 november 2000 13:36 schreef Rhythmic het volgende:
Oplossing van de monnik op de berg

[img]"http://www.cs.vu.nl/~mdburger/images/monnikgrafiek.gif"[/img]
Jullie zijn goed :)
OK, nu een wat moeilijkere opgave. 8-)

Stel je een ronde klok voor met drie wijzers (dus incl. secondewijzer). Bestaat er een tijdstip dat de wijzers onderling een hoek van 120 graden maken? (oftewel de klok in drie gelijke delen verdeelt)
Als je bijvoorbeeld 4:00:40 pakt, deze voldoet bijna aan mijn stelling, ware het niet dat de kleine wijzer iets verder dan de 4 staat en de grote wijzer iets verder dan de 12 staat.

Voor de niet-zo-die-hard-wiskundigen :+ Je mag aannemen dat de secondewijzer alleen gehele seconden kan weergeven. Als je het goed aanpakt hoef je maar 24 tijdstippen te controleren.

Voor de die-hard-wiskundigen ;) De secondenwijzer loopt continu door, hij verspringt dus niet van seconde naar seconde. (

• Rhythmic
Om verdere discussie te voorkomen: Lord Deamon's oplossing van de piraten was helemaal goed! Ik denk nog ff na over het wijzer-raadsel...

["Dus wat moet 5 zeggen:

"Ik krijg er 997, 1 (of 2) krijgt er 2 en 3 krijgt er 1."

Dan stemmen 1 (of 2) en 3 VOOR, en 5 zelf ook, en gaat hij met 997 diamanten naar huis.

Is dit het goede antwoord?

"]

Waarom zouden die andere piraten, piraat 5 zelf 997 diamanten gunnen... ze waren immers gierig!

• Rhythmic
Omdat ze weten dat ze als ze tegenstemmen piraat 5 zal overlijden. Dan zullen er nog 4 piraten over zijn, etc. Die situaties zijn allemaal al geanalyseerd, en die leiden er allemaal toe dat ze OF minder diamanten krijgen dan de 1 of 2 diamanten die ze nu krijgen, OF dat ze dood gaan.

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Uhmmm... Op mijn horloge verspringt de minutenwijzer elke halve minuut een stukje. Om twintig seconden over acht staan er dus drie wijzers 120 graden uit elkaar. :)

• sewer
Op donderdag 23 november 2000 17:08 schreef Uitvreter het volgende:
Uhmmm... Op mijn horloge verspringt de minutenwijzer elke halve minuut een stukje. Om twintig seconden over acht staan er dus drie wijzers 120 graden uit elkaar. :)
Damn, en ik heb nog zo mijn best gedaan om het probleem zo te formuleren dat ie niet te omzeilen was met triviale oplossingen|:(

:)

• Rhythmic
Nog een: verdeling in drieen

Er is een oude manier om iets (bijv. een pizza) tussen twee mensen te verdelen, op zo'n manier dat iedereen gelooft dat hij tenminste de helft heeft gekregen. De eerste verdeelt het ding in twee, naar zijn mening, gelijke helften, en de tweede kiest vervolgens een helft. De eerste krijgt dan het overgebleven deel ("kiezen of delen").

Hoe kan je iets op zo'n manier verdelen tussen drie mensen? Iedereen moet geloven dat hij tenminste 1/3 krijgt.

• sewer
Op donderdag 23 november 2000 17:51 schreef Rhythmic het volgende:
Nog een: verdeling in drieen
<knip>
Hoe kan je iets op zo'n manier verdelen tussen drie mensen? Iedereen moet geloven dat hij tenminste 1/3 krijgt.
Hhmm, de oplossing is duidelijk dat iedereen 1/3 moet kiezen (of wat ze denken dat 1/3 is). Dit komt door de symmetrie (je kunt persoon 1,2 en 3 willekeurig omwisselen).

Nu het bewijs:
Stel persoon 1 kiest minder dan 1/3. Persoon 2 en 3 verdelen de rest van de pizza (hoe boeit me niet :)), en persoon 1 eindigt uiteindelijk met zijn eigen stuk. Deze oplossing valt dus af.

Stel persoon 1 kiest meer dan 1/3. Persoon 2 verdeelt het resterende halverwege (het probleem is nu immers gereduceerd tot het probleem met 2 personen). Persoon 3 kiest het stuk wat persoon 1 heeft uitgezocht (meer dan 33%), en persoon 1 en 2 krijgen beide minder dan 1/3. Persoon 1 krijgt waarschijnlijk door zijn actie ook nog een paar klappen van persoon 2 ;)

Oftewel: Persoon 1 kiest voor 1/3! De rest van de verdeling is triviaal, je hebt de oplossing al immers uitgelegd in je probleemstelling (kiezen of delen). :7

edit:

Hhhmmm. Achteraf gezien begrijp ik je vraag niet helemaal. Vraag je nu naar een verdeling of regels voor een verdeling? Als je het laatste bedoelt: laat persoon 1 de eerste snede maken en persoon 2 de tweede snede. Persoon 3 mag vervolgens een stuk kiezen, daarna persoon 2 en daarna persoon 1. De reden dat dit goed gaat staat hier boven uitgelegd.

Ok...

niet goed gelezen tnx..

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Heeft niemand m'n chinese raadsel opgelost? :o :Z

• Rhythmic
Sewer: jouw oplossing is toch niet helemaal sluitend, omdat iemand benadeeld kan worden door de keuze van een ander. Ik bedoelde overigens een methode om de boel te verdelen. De regels zijn in principe alleen "iedereen moet geloven dat hij tenminste 1/3 krijgt". Maar laat ik voor de duidelijkheid dan wat extra regels toevoegen:
  • <LI>Niemand moet zich benadeeld kunnen voelen door de keuze van een ander (wat bij Sewers versie duidelijk wel het geval is) <LI>Straf, intimidatie en omkoping zijn niet toegestaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 23 november 2000 23:04 schreef Uitvreter het volgende:
Heeft niemand m'n chinese raadsel opgelost? :o :Z
Ohja, nog even een chinees raadsel er achteraan. Welk getal hoort niet in deze reeks thuis:
ik kan hier geen regelmaat in ontdekken dus ik weet ook niet welke er niet in thuis hoort. de oplossing zal wel iets te maken hebben met het "chinese raadsel" waar vast een speciale betekenis aan hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat zeg ik: Als 1 iemand een witte zou zien liggen dan zou die meteen weten dat er achter hem geen witte ligt, want die zijn er maar twee en als er wel 1 lag dan stonden er nog maar twee mensen, omdat die ene dan meteen weggaat. Niemand mag dus een witte zien anders weet diegene dat hij een zwarte achter zich heeft. Dus achter iedere ligt een zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
Op donderdag 23 november 2000 23:50 schreef Rhythmic het volgende:
<LI>Niemand moet zich benadeeld kunnen voelen door de keuze van een ander (wat bij Sewers versie duidelijk wel het geval is)
<LI>Straf, intimidatie en omkoping zijn niet toegestaan :)
</UL>
[Helder moment]
Aaaaah, nu begrijp ik je puzzle :)
Bij een perfecte verdeling van de pizza in drie stukken kunnen sommige personen nog van mening zijn dat bepaalde stukken groter zijn dan andere. Toch :?
[/Helder moment]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
Oke de goede antwoorden:

Vraag 1
Gegeven is een schaal met drie sinaasappels. Stel dat je twee sinaasappels uit de schaal neemt. Hoeveel sinaasappels heb je dan?
De Oplossing: 2

Uitleg
Je neemt twee sinaasappels uit de schaal, dan heb je dus twee sinaasappels.

Vraag 2
Bekijk het getal 0,99999... (tot in het oneindige door 9-tjes) en het getal 1.
Welke van onderstaande uitspraken is waar?
De Oplossing: 0,99999... is gelijk aan 1

Uitleg
Laat x = 0,99999...
Dan geldt:
10x = 9,99999...
= 0,99999... -
------------------
9x = 9,00000...

Dus 9x = 9, waaruit volgt dat x = 1.
En omdat ook x = 0,99999..., geldt dus: 0,99999... = 1.
Voor degenen die denken dat ze voor de gek worden gehouden is hier nog een tweede uitleg:
1/3 + 2/3 = 1, of niet soms?
1/3 = 0,33333...
2/3 = 0,66666...
Vul nu de decimale notaties op de plaats van de breuken in, en je krijgt: 0,33333... + 0,66666... = 1,
ofwel simpelweg: 0,99999... = 1.

Vraag 3
Een boer heeft 100 kippen, genummerd van 1 tot en met 100. Alleen de kippen met de nummers 13 tot en met 48 leggen elk een ei. Hoeveel kippen hebben er geen ei gelegd?
De Oplossing: 64

Uitleg
(48 - 13) + 1 = 36 kippen hebben een ei gelegd.
100 - 36 = 64 kippen hebben geen ei gelegd.

Vraag 4
Onze aarde draait om de zon. Hoe lang duurt één baan van de aarde om de zon?
De Oplossing: minder dan 365Œ dag

Uitleg
De aarde draait in 365,2422 dagen éénmaal om de zon.

Vraag 5
De aarde draait niet alleen om de zon, maar draait ook om haar eigen as. Hoe lang duurt één volledige omwenteling van de aarde om haar as?
De Oplossing: minder dan 24 uur

Uitleg
Een jaar duurt 365.2422 dagen. Als de aarde stil zou staan ten opzichte van de zon, dan zou de aarde dus 365.2422 omwentelingen om haar as maken in 1 jaar. Maar omdat de aarde in dat jaar echter ook precies éénmaal om de zon draait, maakt de aarde 365.2422 + 1 = 366.2422 omwentelingen om haar as in 1 jaar. Eén omwenteling duurt dus
365.2422 × 24 uur / 366.2422 = 23 uur, 56 minuten en 4 seconden.

Vraag 6
Onze westerse kalender kent jaren van 365 dagen en schrikkeljaren van 366 dagen. Hoe vaak is het in onze kalender schrikkeljaar?
De Oplossing: minder dan 1 keer per elke 4 jaar

Uitleg
In onze kalender is elk jaar waarvan het jaartal deelbaar is door 4 een schrikkeljaar, met uitzondering van eeuwjaren die niet deelbaar zijn door 400. Zo waren de jaren 1700, 1800 en 1900 geen schrikkeljaren, het jaar 2000 zal het wel zijn. Niet elk jaartal deelbaar door 4 is dus een schrikkeljaar.

Vraag 7
De kalender die we gebruiken heeft een naam. Wat is de naam van onze westerse kalender?
De Oplossing: Gregoriaanse kalendar

Uitleg
In 45 v.Chr. heeft Julius Caesar de Romeinse kalender vervangen door de Juliaanse kalender. In 1582 heeft paus Gregorius XIII de Juliaanse kalender vervangen door de Gregoriaanse kalender, door de schrikkeljarenregeling te verbeteren. Deze Gregoriaanse kalender gebruiken wij nu nog. De Internationale kalender is een van de vele voorstellen die zijn gedaan ter 'verbetering' van de Gregoriaanse kalender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
Laat je hersenen maar weer es kraken

Vraag 1
Een man staat voor het schilderij van een man, en vertelt ons het volgende: "Ik heb geen broers en zussen, maar de vader van deze man is mijn vaders zoon". Wie staat er op het schilderij?
A Zijn vader
B Hijzelf
C Zijn zoon

Vraag 2
Het is donker in mijn slaapkamer en ik wil twee sokken met dezelfde kleur hebben uit mijn la, waarin 24 rode en 24 blauwe sokken zitten. Hoeveel sokken moet ik uit de la halen om minimaal twee sokken van dezelfde kleur te hebben?
A 2
B 3
C 24
D 47
E 48

Vraag 3
Stel je voor dat je op een eiland bent dat Texel heet, en dat inwoners heeft die er aan de buitenkant hetzelfde uitzien, maar verschillen van binnen (wat betreft hun waarheidslievendheid). We onderscheiden de volgende types:
Ridders, die altijd de waarheid spreken.
Schurken, die nooit de waarheid spreken.
Normalen, die soms de waarheid spreken en soms liegen.
Stel je voor dat je één van deze inwoners tegenkomt, die je vertelt: "Ik ben geen Ridder". Welk type inwoner is dit dan?
A Ridder
B Schurk
C Normale
D Dat is niet te bepalen

Vraag 4
Een jager verlaat zijn hut vroeg in de morgen en loopt een kilometer recht naar het zuiden. Daar ziet hij een beer die hij een kilometer lang recht naar het oosten achtervolgt, voordat hij in staat is de beer te schieten. Nadat hij de beer geschoten heeft, sleept hij deze een kilometer recht naar het noorden naar de hut waar hij die morgen vertrok. Welke kleur heeft de beer?
A Zwart
B Bruin
C Wit
D Grijs

E Rood (van het bloed :P)

Vraag 5
In een zekere straat staan 100 huizen. De huizen zijn genummerd van 1 tot en met 100. Hoeveel negens staan er in totaal in al deze nummers?
A 10
B 11
C 19
D 20

Vraag 6
In een stadje dat Veldhoven heet gelden de volgende feiten:
Geen twee inwoners hebben precies hetzelfde aantal haren.
Geen enkele inwoner heeft precies 40360 haren.
Er zijn meer inwoners dan er haren zijn op het hoofd van enige inwoner.
Wat is het grootst mogelijke aantal inwoners dat Veldhoven kan hebben?
A 0
B 40359
C 40360
D 40361

Vraag 7
Je hebt twee kannen. De eerste kan bevat een liter melk en de tweede kan bevat een liter water. Stel dat je een kopje melk uit de eerste kan haalt en in de tweede kan giet. Na doorroeren neem je een kopje van het mengsel uit de tweede kan en giet het terug in de eerste kan. Welke van onderstaande uitspraken geldt nu?
A Er zit meer water in de eerste kan dan er melk zit in de tweede kan.
B Er zit minder water in de eerste kan dan er melk zit in de tweede kan.
C Er zit evenveel water in de eerste kan als er melk zit in de tweede kan.
D Geen van de voorgaande uitspraken geldt.

Vraag 8
Op een dag ontmoet Alice de Leeuw en de Eenhoorn in het Woud der Vergetelheid. Ze weet dat de Leeuw op maandagen, dinsdagen en woensdagen liegt, en op de andere dagen van de week de waarheid spreekt. De Eenhoorn daarentegen liegt op donderdagen, vrijdagen, en zaterdagen, maar spreekt op de andere dagen van de week de waarheid. Nu doen de twee dieren de volgende uitspraken tegen Alice:
Leeuw: Gisteren was één van de dagen waarop ik lieg.
Eenhoorn: Gisteren was voor mij ook één van de dagen waarop ik lieg.
Welke dag is het?
A Zondag
B Maandag
C Dinsdag
D Woensdag
E Donderdag
F Vrijdag
G Zaterdag

Vraag 9
Een Kretenzer die Epimenides heette zei ooit tegen een mede-Kretenzer: "Alle Kretenzers zijn leugenaars". Als we aannemen dat een leugenaar altijd liegt, en iemand die geen leugenaar is altijd de waarheid spreekt, welke van de volgende uitspraken is dan waar?
A Epimenides is een leugenaar.
B Epimenides is geen leugenaar.
C Je kunt niet uitmaken of Epimenides een leugenaar is of niet.

Vraag 10
We keren even terug naar het eiland Texel met zijn inwoners: Ridders (die altijd de waarheid spreken), Schurken (die altijd liegen), en Normalen (die soms de waarheid spreken en soms liegen). Op dit eiland mogen een man en een vrouw alleen met elkaar trouwen wanneer ze beiden Normaal zijn, of wanneer één van hen een Ridder is en de ander een Schurk. Nu ontmoet je meneer en mevrouw A, die je het volgende vertellen:
Meneer A: "Mijn vrouw is niet Normaal"
Mevrouw A: "Mijn man is niet Normaal"
Van welk type zijn meneer en mevrouw A?
A Ze zijn beiden Normaal.
B Meneer A is een Ridder en mevrouw A is een Schurk.
C Meneer A is een Schurk en mevrouw A is een Ridder.
D Dat is niet te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
pers 1 snijdt een stuk af voor pers 2. deze accepteert dat alleen wanneer hij denkt dat het 1/3 is.
pers 2 snijdt een stuk af voor pers 3. deze accepteert dat alleen wanneer hij denkt dat het 1/3 is.
pers 3 snijdt een stuk af voor pers 1. deze accepteert dat alleen wanneer hij denkt dat het 1/3 is.

Allemaal zullen ze goed hun best doen om precies 1/3 af te snijden want als ze teveel
afsnijden benadelen ze zichzelf. want als ze een te groot deel afsnijden dan weten ze dat ze zelf een kleiner deel krijgen en dat willen ze niet. En als ze een te klein deel afsnijden wil de pers. voor wie het deel bestemd is het niet aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De aarde draait in 365,2422 dagen éénmaal om de zon.
Nee hoor. De aarde draait in ((303 * 365) + (97 * 366)) / 400 = 365,2425 dagen om de zon.

De vragen van LoekieLeeuw:

1. C (Zijn zoon)
2. B (Drie sokken)
3. C (Een normale, immers een Ridder zou niet liegen en een schurk de waarheid niet spreken.)
4. C (Wit. De hut is op de Noordpool)
5. D (20 negens.)
6. C (40360)
7. C (Evenveel water in 1 als melk in 2)
8. E (Donderdag)
9. D (Epinemedes is NOCH een leugenaar NOCH een waarheidspreker. Hij doet namelijk een betekenisloze uitspraak, wat deze beide groepen niet mogen.)
10. A (Beide normaal)

Heb je ook moeilijke opgaven? >:)
Uh? Het begint met de rij van Fibonacci en houdt dan op? Volgens mij hoort allen vanaf 14 er niet meer in thuis...

Lord Daemon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
Op vrijdag 24 november 2000 11:56 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]
9. D (Epinemedes is NOCH een leugenaar NOCH een waarheidspreker. Hij doet namelijk een betekenisloze uitspraak, wat deze beide groepen niet mogen.)

Heb je ook moeilijke opgaven? >:)

Lord Daemon
Vraag 9
Een Kretenzer die Epimenides heette zei ooit tegen een mede-Kretenzer: "Alle Kretenzers zijn leugenaars". Als we aannemen dat een leugenaar altijd liegt, en iemand die geen leugenaar is altijd de waarheid spreekt, welke van de volgende uitspraken is dan waar?
De Oplossing: Epimenides is een leugenaar.

Uitleg
Stel dat Epimenides geen leugenaar is. Dan spreekt hij altijd de waarheid, en is dus zijn uitspraak 'Alle Kretenzers zijn leugenaars' waar. Hieruit volgt dat Epimenides een leugenaar is (hij is immers een Kretenzer), wat in tegenspraak is met de aanname dat Epimenides geen leugenaar is.
We concluderen dat Epimenides wel een leugenaar is. Daarom is zijn uitspraak onwaar. Dit betekent dat niet alle Kretenzers leugenaars zijn, oftewel, er moet tenminste één Kretenzer zijn die geen leugenaar is. Gegeven het feit dat Epimenides niet de enige Kretenzer is (hij sprak tegen een mede-Kretenzer), geeft dit geen verdere tegenspraak.
Conclusie: de Kretenzer Epimenides is een leugenaar en tenminste één andere Kretenzer is geen leugenaar.

En dit zijn alleen maar opwarmertjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ah, ik maakte inderdaad een fout: OF hij is een leugenaar OF hij is NOCH een leugenaar NOCH een waarheidspreker.

Lord Daemon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
Koning Solomon
Koning Solomon liet voor zich een ring maken met daarop een inscriptie. Als hij de inscriptie las wanneer hij droevig was, werd hij blij, en wanneer hij de inscriptie las als hij blij was, werd hij bedroefd.
Wat was de inscriptie op koning Solomon's ring?

En een flauwe:
Hier heb ik enkele jongensnamen, die als je ze omkeert hetzelfde blijven. Reinier, Otto, Bob, enz. En zijn echter mysterieuze namen die na herhaaldelijk omkeren veranderen. Draai Reinier maar eens om. En herhaal dit proces respectievelijk driemaal, viermaal en vijfmaal. Draai daarna nog maar eens om en je vindt respectievelijk; een meisjesnaam, een lijst en een wond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 23-06 11:49

MicroWhale

The problem is choice

Vorige keer allemaal fout dus we gaan het nog een keer proberen:

1. B
2. B
3. C
4. C
5. B
6. ?
7. C
8. E
9. ?
10 A

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 958

Voor het raadsel met de twee broers heb je eigenlijk zelfs teveel informatie.
Het kan nog iets leuker (maar ook moeilijker). Deze heb ik zelf bedacht:

Er staat één man waarvan je niet weet of hij liegt of de waarheid spreekt. Je mag hem 1 vraag stellen. En je wilt weten welke kant je op moet. Wat moet je hem vragen? (Dit is geen geintje het kan echt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Sandalf, indien dit in een wereld van Leugenaars en Waarheidsprekers paalts vindt: "Wat zou iemand van de andere soort zeggen als ik vroeg welke kant ik op moet?"

En dan de andere kant op gaan, natuurlijk.

LD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, de man is een kluizenaar en kent niemand!

Er is echt een andere oplossing (en een veel mooiere) die hier werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh ja en om het flauwste raadsel ook ff op te lossen, namelijk het raadsel van de Chinese rij van Uitvreter:

De eerste 9 zijn nasi gerechten en de 10e is een bamigerecht op de kaart bij de Chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

"Wat zou je zeggen als ik vroeg welke kant ik op moest?"

Lord Daemon

[Typo :)]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm da's snel, maar hij klopt wel.
Het mooie is dat je dan ook het goede antwoord krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
Tweede poging voor een oplossing van het verdelen-van-de-pizza probleem

Persoon 1 verdeelt de pizza in 3 stukken, en persoon 2 en 3 mogen een stuk kiezen (mag ook dezelfde stuk zijn). Persoon 1 probeert de pizza dus eerlijk te verdelen, omdat hij anders misschien opgescheept wordt met het kleinste stuk. M.a.w. persoon 1 verdeelt de pizza zodanig dat hij indifferent is welk stuk hij gaat krijgen.

Stel persoon 2 en 3 kiezen beide een verschillend stuk. Dan is de puzzel opgelost.

Stel persoon 2 en 3 kiezen hetzelfde stuk (ze denken beide dat dat stuk het grootst is). Laat zij dit stuk verdelen volgens het principe Kiezen of Delen (bijv. persoon 2 snijdt en persoon 3 kiest). Ze denken nu beide minstens 1/6 van de pizza te hebben.

Daarna moeten ze een ander stuk kiezen. Als dit weer hetzelfde is, kun je dezelfde truc (kiezen of delen) herhalen. Puzzel opgelost :+

Stel dat persoon 2 een ander stuk kiest dan persoon 3. Laat dan persoon 1 de twee stukken door midden hakken (volgens persoon 1 zijn er dus 4 gelijke stukken van 1/6 over). Persoon 2 en 3 mogen dan hun stukje uitkiezen (volgens hun ook minstens 1/6), en persoon 1 krijgt de overige 2 stukken.

Toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiekerjan
  • Laatst online: 13-06 17:23
Oplossing voor het chinese raadsel

23 en 24 zijn bamigerechten, de rest zijn
nasigerechten :) (of zoiets)

These are my principles. If you don't like them I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
Oke hier de wat moeilijkerder puzzels op speciaal verzoek :)

Drie Deuren...
Je doet mee aan een quiz en de quizmaster laat je drie gesloten deuren zien. Hij vertelt dat er achter precies één van deze deuren een prijs verborgen zit, en dat er achter de andere deuren niets zit. Je kiest één van de deuren uit, maar voordat je hem open maakt wijst de quizmaster bewust één van de resterende twee deuren aan, en vertelt dat er niets achter de betreffende deur zit (en hij laat dit ook zien). Vervolgens biedt de quizmaster je de mogelijkheid aan om je keuze van deur te veranderen naar de andere overgebleven dichte deur.

De Vraag: Kun je het beste bij je oorspronkelijke keuze blijven, of kun je beter van deur verwisselen?

Henk & Helma
Helma is net zo oud als Henk zal zijn wanneer Helma twee keer zo oud is als Henk was toen Helma half zo oud was als de som van hun huidige leeftijden.

Henk is net zo oud als Helma was toen Henk half zo oud was als hij over 10 jaar zal zijn.

De Vraag: Hoe oud zijn Henk en Helma?

Ik hoop dat jullie van rekenen houden:

Namen & Nummers

Vier woorden kunnen bij elkaar op worden geteld tot een vijfde woord:
mars
venus
uranus
saturn
-------- +
neptune
Elk van de tien letters (m, a, r, s, v, e, n, u, t, en p) representeert een cijfer in het bereik van 0 t/m 9, waarbij de cijfers 1 and 6 het meeste voorkomen in de woorden.

De Vraag: Welk getal representeerd het woord neptune?

PS: houd ff in de gaten dat ze rechts uitgeleid moeten worden. Zoals normaal is bij ons...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Je moet de andere deur nemen: dan heb je twee maal zoveel kans om te winnen.

De rest kost tijd, en ik moet nu weg. Gegroet,

Lord Daemon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die eerste maakt toch niet uit?
de eerste poging is 33% kans, vervolgens wordt de keuze dus veranderd in 50% kans, en daarbij maakt het dus niet uit of je de vraag meteen goed had of niet? het zou wel uitmaken als er quizmaster de prijs metteen zou geven als de de vraag in één keer goed had... dan had je 33% + 50% = 83% kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
Op vrijdag 24 november 2000 16:42 schreef LoekieLeeuw het volgende:

Drie Deuren...
<knip> Je kiest één van de deuren uit, maar voordat je hem open maakt wijst de quizmaster bewust één van de resterende twee deuren aan, en vertelt dat er niets achter de betreffende deur zit (en hij laat dit ook zien).
Het maakt niet uit welke je deur je kiest (je moet natuurlijk niet degene kiezen die de quizmaster aanwijst ;))

Als je meteen de goede aanwijst, zijn de andere twee fout. Als je een foute aanwijst, is één andere deur fout. Hoe dan ook, de quizmaster kan je altijd een deur aanwijzen die fout is. De informatie die de quizmaster levert is dus nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De info van de quizmaster is zeker niet nutteloos!! Als je wisselt heb je 2/3 kans om te winnen!!
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.