Toon posts:

nieuw systeem, oc-en gaat niet lekker :(

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ello,

ik heb me systeem geupgrade en wou deze nu gaan oc-en.

mijn fsb wil tot nu toe redelijk hoog (tot 200 getest) en loopt dan ook lekker stabiel.
heb deze nu op 180 gezet.

maar zodra ik mijn MP boven de 12 (dus 12.5 of hoger) zet start hij niet meer op en geeft hij een error op het mobo, moet ik het mobo resetten of hij zet hem zelf terug naar 100 x 15.

enig idee waar dit aan kan liggen ? ik hoor van andere dat ze hun MP vele malen hoger krijgen.

specs:

8rda+
xp 2400
corsair pc 3500
waterkoeling (aquarius II)

het hoogste wat ik er tot nu toe uit krijg is de snelheid van een xp2600.

iemand enig idee ? want ik moet toch wel een stuk hoger komen lijkt mij ???

heb al veel gelezen en mensen gesproken maar kom er niet echt uit :(

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Je moet ook de Vcore ophogen, anders krijgt je cpu niet genoeg stroom...

iRacing Profiel

Verwijderd

heb ergens gelezen dat de 8rda+ een MP boven 12 niet wilde pakken.... ff kijken of ik nog ergens kan vinden waar...
tenminste dat dacht ik..

Verwijderd

Topicstarter
startac, thx. ga ik dat maar even proberen. is de eerste keer dat ik het doe dus weet er nog niet echt zo veel van.

ennuh, DCL, ik hoop dat je ongelijk hebt :(:(:(
8rda+ had toch een naam als goed oc-bordje begreep ik ? dit lijkt me dan niet echt goed om te oc-en

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Klopt heb ik al eerder verhalen over gehoord dat de nForce 2 geen MP boven de 12 ondersteunt. Was laatst nog een topic over van Durondude, misschien daar eens op zoeken.

Canon Digital Ixus V3

• Tha_TE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 23:46
het hoogste wat ik er tot nu toe uit krijg is de snelheid van een xp2600.
200*12= 2.4 Ghz is toch wel meer dan 2600+....
hij zet hem zelf terug naar 100 x 15
Dus hij kan WEL hoger dan 12............

heb je al een biosupdate geprobeerd? :)
• Fixed instability on C17-A2 chipset (Barton 3000+)
Dat is dus 13 * 166 hij KAN wel hoger dan 12.

http://www.epox.nl/english/support/bios/socketa.htm
http://www.epox.nl/english/support/bios/notes/8rda%2B.htm [ Release Note ]
RawPeanut schreef op 30 March 2003 @ 17:11:
Klopt heb ik al eerder verhalen over gehoord dat de nForce 2 geen MP boven de 12 ondersteunt. Was laatst nog een topic over van Durondude, misschien daar eens op zoeken.
Durondude kreeg hem WEL boven 12 althans als ik naar WCPUID kijk.
[rml][ OC] 101.2 % and rising :)[/rml]

[ Voor 70% gewijzigd door Tha_TE op 30-03-2003 17:26 ]

Verwijderd

Als je een proc hebt met mp lager dan 12.5 dan kun je hem niet boven de 12.5 laten lopen. Als je een proc hebt met mp boven 12.5 kan je tot het max gaan dat je mobo ondersteund...
Een oplossing om tog mp's boven 12.5 te hebben is de L3 bruggen laten "opblazen".

Quote:
Daarnet een paar L3 bruggen "opgeblazen" met m'n 5V lijn Was op 30 sec gebeurd, geen zichtbare schade aan CPU, maar ik heb nu wel lekker alle multipliers met als default 13x.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2003 19:13 ]

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Verwijderd schreef op 30 maart 2003 @ 17:33:
Als je een proc hebt met mp lager dan 12.5 dan kun je hem niet boven de 12.5 laten lopen. Als je een proc hebt met mp boven 12.5 kan je tot het max gaan dat je mobo ondersteund...
Een oplossing om tog mp's boven 12.5 te hebben is de L3 bruggen laten "opbalzen".

Quote:
Daarnet een paar L3 bruggen "opgeblazen" met m'n 5V lijn Was op 30 sec gebeurd, geen zichtbare schade aan CPU, maar ik heb nu wel lekker alle multipliers met als default 13x.
xplain, als je het niet eens ziet dan kan ik nog garantie claimen ook 8)7 B) >:)

Verwijderd

Topicstarter
200*12= 2.4 Ghz is toch wel meer dan 2600+....
maar ik heb hem daar niet op draaien. had hem (geloof ik) op 180 x 12 staan. (zit nu op me werk)

en zoals ik dus ook al zij, hij zet hem standaard terug naar 100 x 15 dus hij moet wel boven de 12.5 uitkomen lijkt mij.

ennuh, L3 brug opblazen ? hoe doe ik dat (als ik dat wel wil hehe, klinkt niet gezond maar ok)

heb 2 weken geleden nog een bios update gedaan. heb niet gekeken of er alweer een nieuwere is. ga wel weer even kijken. anders probeer ik het wel met een aangepast bios ofzo.

maar kan iemand mij vertellen wat hij wel min. moet kunnen ????

15 x 150 moet toch geen probleem zijn ? en is het echt belangrijk om die vcore omhoog te draaien ?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:27

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 19:14:
[...]

maar ik heb hem daar niet op draaien. had hem (geloof ik) op 180 x 12 staan. (zit nu op me werk)

en zoals ik dus ook al zij, hij zet hem standaard terug naar 100 x 15 dus hij moet wel boven de 12.5 uitkomen lijkt mij.

ennuh, L3 brug opblazen ? hoe doe ik dat (als ik dat wel wil hehe, klinkt niet gezond maar ok)

heb 2 weken geleden nog een bios update gedaan. heb niet gekeken of er alweer een nieuwere is. ga wel weer even kijken. anders probeer ik het wel met een aangepast bios ofzo.

maar kan iemand mij vertellen wat hij wel min. moet kunnen ????

15 x 150 moet toch geen probleem zijn ? en is het echt belangrijk om die vcore omhoog te draaien ?
ja dat is het zeker lees ook de DOC faq eens door daar staat heel mooi in wrom en hoe ;)
wat voor koeler zit er btw op en wat zijn de temps ?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

hij is toch wel unlockt he die proc van je :?
anders lukt inderdaad alleen de fsb ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
2400xp is toch standaard unlocked ? en zo niet, doet die 8rda+ dat toch ?
en de temp is rond de 35.

Verwijderd

Topicstarter
ps. koeler is wc (aquarius II)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:15
maar ik wil niet lullig doen

maar als jij de 200mhz fsb haalt, x12 mp draai je 2400mhz, dat lijkt me toch wel netjes?

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

lijkt mij ook al zeer netjes hoor!

bedenkt trouwens wel als je die bruggen op zou blazen, dat je op dat moment die hogere multi's MOET nemen, want die lagere zijn dan juist niet beschikbaar... als je die weer wilt moet je de bruggen weer verbinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2003 @ 20:00:
2400xp is toch standaard unlocked ? en zo niet, doet die 8rda+ dat toch ?
en de temp is rond de 35.
haha :D :/
Lees de FAQ ff :D
Je proc. standaard unlockt is mogelijk, maar zeer onwaarschijnlijk. Dat je mobo het voor je doet, is nog onmogelijker dan dat ik morgen op de maan sta :P
Unlocken doe je door een aantal bruggen met elkaar te verbinden.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:27

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 18:51:
[...]

haha :D :/
Lees de FAQ ff :D
Je proc. standaard unlockt is mogelijk, maar zeer onwaarschijnlijk. Dat je mobo het voor je doet, is nog onmogelijker dan dat ik morgen op de maan sta :P
Unlocken doe je door een aantal bruggen met elkaar te verbinden.
ga jij de faq maar even lezen :D :+
van af de 2100 zijn het allemaal Tbred Cores dus standaart unlockt ;)
en enkel op nforce2 en via KT 400 en met mod dacht ik op KT 333 zijn alle mp's bruikbaar
met de rest van de bordjes zijn de mp's van 4 tot 12.5 beschikbaar ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
topic over 8rda+ en topic over oc 2200-2800
En het volgende met de search gevonden (er waren meerdere resultaten)
Bij de Athlon XP CPU's en Duron Morgan is de multiplier aansturing 5 bits geworden, tegen de Thunderbird en 'klassieke' Duron met 4 bits.

Het resultaat is dat oudere moederborden die ontworpen en gefabriceerd zijn, voordat AMD de technische specs bekend maakte, niet goed met deze CPU's om kunnen gaan.

Oudere moederborden zijn b.v. de KT7(RAID) NIET-A van Abit, KT7-A(RAID) voor versie 1.3 en de MSI K7T oudere versies, en ook de Asus A7V.

Wat er veranderd moet worden is een weerstand op de socket (zie plaatje) en eventueel een nieuwere bios.

Houdt er ook rekening mee, dat XP-Palomino en Duron Morgan CPU's gelocked zijn, XP-Thoroughbred 's zijn tot nu toe niet gelocked. Een Palomino core kun je onderscheiden van een Thoroughbred door de vorm van de core te vergelijken, de Palomino core is geheel vierkant en de Thoroughbred is langwerpig.

De groene pinnen zijn de normale 4 bits, de rode is het 5e bit. Wat je moet doen is een weerstand van 100 ohm achterop de socket op het moederbord solderen, over de zwarte en rode pin. Dat geldt dan voor een Thouroughbred CPU, je kunt nu de multipliers boven de 12,5 x gebruiken.

Om een XP Palomino of Morgan ook voor hogere multipliers in te stellen moet je ook nog de L1 bruggen verbinden, en de L10 brug veranderen. Die is b.v. OPEN/DICHT en moet DICHT/OPEN worden.

Voor een Abit KT7 series moederbord kan het dan nog nuttig zijn om de laatste versie 1.3 bios te flashen.
Om dit te forceren wordt het commando dan :
AWDFLASH KT7S_9R.BIN /F
Waarbij KT7S_9R.BIN vervangen moetworden door de actuele bestandsnaam van die laatste bios versie.

Bronnen:
www.ocinside.de
www.overclockers.com
http://forum.oc-forums.co...0aa9d&threadid=169457
PDL (overclockers forum member)
met dank aan Hooi

Gebruik voortaan eerst de search voor je een topic opent en (als je het niet hebt kunnen vinden) post in de eerder gegeven topics die speciaal daarvoor zijn gemaakt. Dit soort standaardvraagjes wekken bij veel mensen alleen maar irritatie op :)

ps: lol @ janmaster :P

edit: er zijn ook andere (makkelijkere) manieren om een mp>12,5 te halen. Dat laatste mag je trouwens zelf opzoeken. hint: durondude heeft het net gedaan in zijn topic.

edit2: kijk ik ff in je posthistory: in 2 maanden 11 topics waarvan 10 op slot en 1 post in een ander topic. In vrijwel elk topic ben je op het forumgedrag, de faq en de search gewezen 8)7 lekker leergedrag(NOT). alsjeblieft, ga andermans tijd verdoen :(

[ Voor 13% gewijzigd door Herr Muller op 31-03-2003 19:40 ]

Verwijderd

Dit topic is kansloos. Dat je gelezen hebt gelooft niemand denk ik.

Zie verder de post van Herr_Muller want die slaat de spijker op z'n kop! Ik adviseer je dan ook er wat aan te doen. GoT is geen helpdesk. Post anders op http://www.helpmij.nl, das wel een helpdesk.

;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.