Ik geloof dat ik net een limit heb gevonden bij de 8rda; een beperking in het aansturen van het mem. Het was al bekend dat als je je mem lager clockte, dat hij dan wel stabiel op hoge FSB's wilde. Nu kwam ik niet boven de 220. Dan hang die net voordat hij windows in gaat. In heb m'n mem settings, corsair 3200, heel laag gezet (dus latencies heel hoog), cas 2,5. Helpt ook niet. Nu heb ik net m'n FSB ver naar beneden gezet en toen mem op 120%. Nu loopt het op 220 en lijkt volgens prime stabiel. Maar als ik m'n FSB iets opkrik, zodat m'n mem ipv op 220 op 225 gaat lopen, dan krijg ik geen beeld meer. Ik gebruik nieuwste beta bios.
Het lijkt alsof de nforce chipset geen mem op hele hoge freuenties aankan
Ik draai nu dus op 220 mhz, hoge latencies. Ga ze nu weer lager zetten zoals het sync altijd werkt, 1e een 3 in bios dan alleen maar 2's dus ook cas 2. Ik edit het bericht dan ff. Als dat werkt ligt het gewoon aan het bord datie geen mhz-en aankan voor het mem rond de 220. Rond dit getal ligt bij iedereen de grens.
Kunnen meer mensen proberen hun mem sneller te laten lopen en kijken wat er gebeurd?
edit:
Ik heb nu de latencies van m'n mem weer omlaag gedaan. En zoals je ziet werkt het. Ik zal het ff samenvatten:
Async 120% --> FSB omlaag mem lekker hoog:
mem @ 220 @ hoge latencies: stabiel
mem @ 220 @ lage latencies: stabiel
mem @ 225 @ hoge latencies: niet stabiel.
Ik vind dat 5 mhz toch wel tegen heel hoge latencies moet opwegen
sync: --> FSB gelijk aan mem:
220 @ lage latencies: stabiel
225 @ hoge latencies: niet stabiel
Weer die 5 mhz...
Het lijkt erop dat ongeacht hoe hoog de FSB is, je mem niet boven een bepaalde waarde mag zitten.
Het zou natuurlijk de limit van m'n mem kunnen zijn. Het is corsair PC3200 (200 mhz) mem cas 2.
Maar dan zouden heel hoge latencies toch wel 5 mhz moeten compenseren?
ik ben benieuwd wat jullie resulaten zijn en of dit klopt, of gewoon (*$& mem is en dit kan vergeten
[
Voor 29% gewijzigd door
pierre-oord op 16-04-2003 12:54
]