Ho! Dat zei'k niet! Ff mezelf kwoten:
Aham brahmasmi schreef op 21 March 2003 @ 11:30:
[...]Ik vind het maken van abstracte foto's door ze onscherp te maken niet (altijd) de meest indrukwekkende manier. [...] Wat ik knap vind, is juist als je een onderwerp gewoon _scherp_
(of gedeeltelijk scherp) afbeeldt, en iemand die naar de foto kijkt [...] zich afvraagt hoe er naar gekeken moet worden, iig de indruk krijgt dat de foto op een bijzondere manier genomen is.
Ik suggereer dus niet dat ik foto's waar alles scherp is altijd mooier vind; ik bedoelde dat ik foto's waarbij NIKS scherp is, zoals jouw laatste abstracte foto, vaak niet zo interessant vind.
"scherpe" abstracte fotos hebben ook hun charme, maar ik vind die te simpel....waarom? omdat als ik die op de foto zet, het eigenlijk maar 1 dimentionaal is - de kadering van het onderwerp en storende elementen verwijderen .....als je dat doet met scherptediepte krijg je dus nog een element er bij waar je rekening mee moet houden om het geheel uit te laten komen zoals het is....en dat trekt mij dus meer

Gebrek aan dieptewerking kan ook juist een interessant effect zijn! Daardoor kan iets er heel anders uit zien -- abstract.

Je kunt ook door meer de nadruk te leggen op de uitsnede en evt. het standpunt van de fotograaf, iets abstract maken. Scherptediepte is niet de enige manier om een onderwerp uit zijn omgeving te 'lichten'. Wel een hele fijne manier, die vaak mooie foto's oplevert, maar zeker niet altijd de beste/creatiefste/mooiste.
Ik vind het vanzelfsprekend dat je altijd met een zekere scherptediepte werkt en niet altijd gaat diafragmeren tot je een bijna oneindige scherptediepte hebt. En werken met 'een zekere scherptediepte' heeft niks met abstracte foto's te maken; bij een ordinaire portretfoto maak je ook alleen de persoon die je fotografeert scherp, en de achtergrond onscherp.
Ik bestrijd dus niet dat als je door het hoofdonderwerp deels of geheel in de onscherpte plaatst, dit een mooie abstracte foto kan opleveren. Dat dat duidelijk mag zijn.
Het ging mij erom dat als je door een onderwerp op een bijzondere manier te fotograferen een abstracte foto wilt maken, het hele onderwerp onscherp maken een nogal afgezaagde methode kan zijn. Laat ik 't zo zeggen: je hebt de kans dat je foto gedegradeerd wordt tot een "raad maar wat 't is"-foto.
[
Voor 40% gewijzigd door
Aham brahmasmi op 21-03-2003 14:20
]