[Win2k] Ntoskrnl.exe niet gevonden bij 512MB geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Ik heb een AMD 900MHz lopen hier, die altijd overgeklokt op 990MHz liep (9x110MHz) met 512MB Ram (2x256MB PC133 draaiend dus op 147MHz).

Ik wilde graag me PC terug klokken naar de originele snelheid (900MHz), maar dan start Windows niet op, en opnieuw installerren kon ook niet. Zie deze topic: [rml][ Win2k] Installatie lukt niet, weet het echt niet meer![/rml]

Ik heb dan vandaag een AMD TB1.33GHz gekocht (10x133MHz), en die erin gezet. Gelukkig doet ie het, maar.... alleen met 256MB Ram.

Als ik beide, 512MB, erin doe, krijg ik de volgende error bij het opstarten:
code:
1
2
3
Windows2000 could not start because of the following file is missing or corrupt:
<Windows 2000 root>\system32\ntoskrnl.exe.
Please reinstall a copy of the above file.

Aan het geheugen ligt het niet. Ik heb ze beide apart getest met Goldmemory, die voor elk stuk meer dan 8 uur heeft gedraaid zonder errors. Ook DocMem gaf geen errors. Het zijn dus 2 reepjes van 256MB, beide van Dane Elec.
Ik weet dat dit probleem op te lossen is door Win2k opnieuw erop te zetten, maar daar heb ik niet zo'n veel zin in.

Weet iemand andere oplossingen?

[ Voor 41% gewijzigd door Darkvater op 26-03-2003 11:51 ]

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

kijk eens naar je boot.ini, want daar zit de fout waarschijnlijk in.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 19:56:
kijk eens naar je boot.ini, want daar zit de fout waarschijnlijk in.
Moet je me vertellen hoe de boot.ini fout is, als de PC met 256MB ram boot, maar niet met 512MB? :)

Dit is trouwens me boot.ini:
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

[ Voor 32% gewijzigd door Darkvater op 17-03-2003 20:15 ]

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

Heb je ook allebei de geheugensloten getest? Als de 2e rot is, zou het dat kunnen zijn.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:32
Ook al geprobeerd in save mode op te starten? Krijg ook zo'n error als ik mijn XP installatie in een andere pc probeer, sommige hardwarewijzigingen wil'ie wel eens enorm moeilijk over doen :)

(dit lijkt me btw meer iets voor WOS :?)

//edit
BalusC: heb het zelfs al meegemaakt dat ik zo'n error kreeg na nieuwe IDE drivers (de officiele, van m'n mobo) te hebben geinstalleerd. Verbaas me wat dat betrefd nergens meer over :)

[ Voor 31% gewijzigd door FragFrog op 17-03-2003 21:07 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lijkt me zeer sterk dat dit aan aan simpele geheugenuitbreiding ligt :z Dat XP flipt na het vervangen van de mobo, oké, maar bij CPU/RAM/etc wissel zou ie dat niet mogen doen.

Darkvater: heb je al gepoogd de geheugentimings wat losser te zetten? Al memtest86 gedraaid wanneer je de twee repen tegelijk in je systeem hebt zitten? Zie ook Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen voor meer tips :)

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Hehe, dank je. De timings staan gewoon op 333, het geheugen heeft er al meer dan 1 jaar ingezeten (dus 2x256, is dus niet nieuw), en heb al alle 6 combinaties geprobeerd.

Ik zal nog die Memtest86 bekijken, en dan reporteer ik weer :)

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Ik snap het niet meer.

Gisteren de hele avond memtest gedraaid, met het volgende resultaat:
Met 2 reepjes, kreeg ik ALTIJD errors bij test 4/5 of 6, in alle mogelijke sloten (dus 1/2, 1/3, 2/3 en dan nog de dimmetjes onderling wisselen). Windows start met de meeste combinaties niet op, met 1-2 wel, maar dan sluit ie gelijk af met een NTAUTHORITY error. Timings staan op 333, draait op PC133, maar ook hetzelfde op PC100. Als ik het geheugen apart test in de sloten (1/2/3) dan gaat alles goed.

Wat moet ik nou doen? Het zijn beide Dane-Elec reepjes, ene is double-sided, de andere single. Ik weet dat de echte oplossing gewoon een andere reepje kopen is, maar wat moet ik dan met de oude? Ze zijn gewoon goed, alleen samen doen ze het niet??

Edit:
Specs:
Reepje 1: Dane-Elec 256MB PC133 double-sided met NEC China chipjes aan ene kant en NEC Singapore reepjes aan de andere.
Reepje 2: Dane-Elec 256MB PC133 single-sided met Samsung chipjes

[ Voor 13% gewijzigd door Darkvater op 18-03-2003 17:24 ]

Verwijderd

Probeer ze te ruilen voor 2 exact dezelfde reepjes. Ik heb het al vaak meegemaakt dat ook al zijn je geheugenbanken van hetzelfde merk, dan kunnen ze nog van een andere serie zijn en daarom niet goed werken met elkaar. Je zegt het zelf al, als je ze apart test is er niets aan de hand. Ik hoop dat je ze beiden bij dezelfde zaak hebt gekocht, dan neem je ze gewoon allebei mee en leg je het uit.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 maart 2003 @ 08:35:
Probeer ze te ruilen voor 2 exact dezelfde reepjes. Ik heb het al vaak meegemaakt dat ook al zijn je geheugenbanken van hetzelfde merk, dan kunnen ze nog van een andere serie zijn en daarom niet goed werken met elkaar. Je zegt het zelf al, als je ze apart test is er niets aan de hand. Ik hoop dat je ze beiden bij dezelfde zaak hebt gekocht, dan neem je ze gewoon allebei mee en leg je het uit.
Dank je. Dat zal ik dus maar moeten doen dus :| Ik heb ze helaas niet bij dezelfde zaak gehaald. Eentje was bij Exile die al zeker niet meer bestaat :(

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
FFS een sluitend kick:

Ik ben bij de winkel langsgeweest, en een van de modules omgewisseld. Nu heb ik (weer) 2 reepjes (Dane-Elec), maar dan beide single-sided.

Alles doet het perfect, Windows start op, memtest/goldmem staat ie door :)

Dus als iemand ook soortgelijke problemen heeft, je weet wat je moet doen.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Darkvater schreef op 25 maart 2003 @ 19:00:
FFS een sluitend kick:

Ik ben bij de winkel langsgeweest, en een van de modules omgewisseld. Nu heb ik (weer) 2 reepjes (Dane-Elec), maar dan beide single-sided.

Alles doet het perfect, Windows start op, memtest/goldmem staat ie door :)

Dus als iemand ook soortgelijke problemen heeft, je weet wat je moet doen.
hm, toch vreemd... memtest hier absoluut geen fouten, toch meerdere malen die error gehad

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
G33rt schreef op 25 maart 2003 @ 20:25:
[...]

hm, toch vreemd... memtest hier absoluut geen fouten, toch meerdere malen die error gehad
Heb je ook Goldmemory geprobeerd? Test duur zo'n 3 uur voor 256MB. Die haalt alle fouten eruit :)

Al deze soortgelijke problemen zijn bij mij door het omwisselen van een van de modules die dus perfect was ook mijn oudere problemen opgelost:

Of als ik een andere geheugencombinatie doe (Bank 2 en 3 bijvoorbeeld), dan de volgende error (topic: [rml][ Win2k] Reboot na Teruklokken CPU[/rml] ):
The system process LSASS.EXE terminated unexpectedly with status code X. The
system will now shut down and restart.
Of als ik Windows probeer te installeren (topic: [rml][ Win2k] Installatie lukt niet, weet het echt niet meer![/rml] ):
The file ..... was not copied correctly.
The file Setup placed on your hard drive is not a valid Windows 2000 system image.

[ Voor 57% gewijzigd door Darkvater op 26-03-2003 11:51 ]

Verwijderd

gebruik je een scsi controller zonder bios ofzo?
zoniet dan dan moet je volgens mij rdisk(0) invullen daar.

[boot loader]
timeout=5
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 11:32:
gebruik je een scsi controller zonder bios ofzo?
zoniet dan dan moet je volgens mij rdisk(0) invullen daar.

[boot loader]
timeout=5
[operating systems]
Het is al opgelost :), en ik gebruik de Promise Controller die op de ASUS A7V133 mobo staat. Daarom is het dus scsi

Pagina: 1