Vervanging subwoofer!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.739 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 april 2003 @ 22:24:
Nou ik woon nog niet op mijn zelf hoor.......en die Xmax word wel snel over schrede namelijk op 50W al en het rendent van die speaker is ongeveer 83/84 dB.
Voor muziek een aangenaam rendement ik speel er zelf ook mee zoals je weet dus dar hoef je het neit voor te laten btw zo duur is deze speaker niet (de W170 dan :P)als het je niet klinkt kun je altijdnog wat anders doen met deze speaker zoals een 3 weg systeem maken ;).
Das ongeveer al een 110db, toch flink hard dus... ;)

Wekkel hou op met snotteren, je vraagt er zelf om :P

Heb je die speaka's trouwens al het huis uit gedaan?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Yep, SpeaKa's zijn geinstalleerd en verzorgen een klein kamertje van heel wat meer bas dan eerst. De prutspeakers van 15x15x20 cm zijn vervangen door de groene wonders. Good luck waren mijn laatste woorden ;)

Is er nog iemand die een dikke klasse woofer weet die onder de 30 Hz duikt en nog wel betaalbaar is? Anders blijft mijn TL plan met de W170S staan.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 22:43:
[...]
Das ongeveer al een 110db, toch flink hard dus... ;)

Wekkel hou op met snotteren, je vraagt er zelf om :P

Heb je die speaka's trouwens al het huis uit gedaan?
83dB rendement @ 50w = 110db?!!!?!

met 100dB ben je er wel hoor :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

m.m schreef op 03 april 2003 @ 22:51:
[...]

83dB rendement @ 50w = 110db?!!!?!

met 100dB ben je er wel hoor :)
Ik ben helemaal de weg kwijt geloof ik, natuurlijk geen 110, op 32 watt zal je op 98db zitten, 100db@50watt is idd een betere gok ;)

Verwijderd

ja ik dacht al.............

Die TL plan van jou wekkel met de W170 hoe ga je die simuleren?
Ik vind het nog steeds maar een beetje vaag systeem ik heb er ook nog nooit echt in verdiept .

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

http://www.t-linespeakers.org/design/rules.html
Classic Transmission Line Rules of Thumb
--------------------------------------------------------------------------------
  • make the line length ~ 1/4 the wavelength of Fs (1/4 wavelength will be the F3 point)
  • taper the line from 1.25 - 2 Sd down to Sd at the port
  • after building it, stuff the line -- increasing or decreasing the stuffing till it sounds right. Add if the line is too "boomy", reduce if its too lean. The stuffing increases the length of the line (by slowing the speed of sound down to .7-.9) and (hopefully) damps out higher frequencies.
These rules seemed to work fairly well and were based on the available lit plus the dissasembly of a number of Fried, Rogers & IMF tlines.
Dat levert met een tapering van 1.6 Sd naar 1 Sd (tikkeltje boomy, daar hou ik wel van ;) )de volgende berekening op:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/W170STL.jpg

Ik kom alleen 10 cm te kort als ik de lengte van de pijp bereken, ik hoop dat met fiberfill vulling op te kunnen vangen. De behuizing wordt ongeveer 80cm hoog, 20 breed en 30 diep en bevat een lijn in drieen gevouwen. De exit komt achterin onderaan.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Eul,

Ik ben niet echt audiofiel hoor. Dat de interne bekabeling van mijn luidsprekers bestaat uit handgevlochten zilverdraad met 99.999% zuiverheid heeft een andere oorzaak. Heel simpel was het voor mij goedkoper, ik had zilverdraad liggen in voldoende lengte, het was alleen te dun dus dan maar vlechten om naar de juiste dikte te gaan. Koper had ik moeten aanschaffen.

Ik kan overigens geen (of niet significant) verschil horen tussen een braided high purity silver cable en gewoon 2,5 mm2 koper. (Ook niet met SACD of DVD-A)

Misschien dat ik de test nog een keer herhaal als ik m'n niewe amp heb. Als ik verschil hoor dan post ik het wel. (en misschien ben ik wel hallef doof >:) )

Zellf kabeltjes maken, die beter zijn vrijwel alle kabeltjes die je kunt kopen en voor een fractie van de prijs? kijk eens op:
http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html

8) en ja, ik heb behoorlijk onderzoek gedaan voor ik aan iets begon. Indoubt not for nothing, I wanna know until I'm damn sure

Keep both feet on the ground (unless you wanna move)

Verwijderd

@wekkel..........ziet er goed uit!
Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken.

wat word dan je -3dB en je rendement?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb geen flauw idee wat -3db en rendement gaan worden.

Rendement bij TL staat niet bekend als enorm, een -3 db punt uitrekenen zal vast mogelijk zijn, maar ik heb geen flauw idee hoe. Waar ik op mik is een strakkere basweergave dan met basreflex en een minder steile afval onder het F3 punt, waardoor extreem lage tonen ook nog een beetje merkbaar zijn.

Dit in combinatie met een goede tweeter, waar echt wat centjes in mogen, moet garant staan voor een speaker die ik eens met rust kan laten voor vele jaren ;) Hopelijk kan ik het TL idee goed vormgeven, het zal behoorlijk wat experimenteren worden met een spaanplaat testkast en een paar spanbanden.

Verwijderd

PMC heeft ook een tl met een 17cm basmiddentoner van vifa volgens mij en ze geven op dat hij tot 22hz gaat. De effectieve lijn is 3 meter.

Verwijderd

hmmmmmmmmm het lijkt een beetje op bandpass : super strakke bass weergave (hierdoor verkleurd de bass niet en dat is echt enorm gewild!) valt heel langzaam af waardoor inderdaad de lage tonen tot 30Hz nog goed hoorbaar zijn en op hogere volume voelbaar :).

En idd een test kast is aangerade ik heb dat zelfde probleem hier dus ook gehad...........kost je wat extra hout maar aan het einde heb je wel een top speaker!
Als ik een tip mag geven zou ik die bass unit en de tweater wel op Bi-Wire terminals aansluiten.
Hoe zit dat eigenlijk met het filter...........is dat het zelfde principe als bij BR?
Ennuh het is messchien wel aangerade het rendement te weten aangezien die tweeter zeker weten harder gaat spelen.
Maar dat kan je natuurlijk nog op gehoor afremmen zo heb ik het uit eindelijk ook gedaan.

Over de tweeter gesproken..............Moet je eens kijken naar de G20sc8 van Visaton.
Die heb ik hier ook kost iets van 50€ dus dat valt nog wel mee dacht ik..........en ik vind het helemooie tweeter.
Ze spelen zo lekker kristal helder en niet schel (al hoewel dat ook afhankelijkkan zijn van je versterker).

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 11:50 ]

Verwijderd

lekkere tweeter, hmmmm probeer dit beestje dan maar:

Afbeeldingslocatie: http://www.d-s-t.com/vifa/data/foto_xt25tg30.jpg

Met een heerlijk lage fs van 500(!) hz, prijs is ongeveer 62 euro

specs:

Nominal impedance [ohm] 4 SPECIAL FEATURES:
Voice coil resistance [ohm] 3.0
Nominal power [W] 140 Dual concentric
Short term max power [W] 950 diaphragm (Patent)
Long term max power [W] 400
Operating power [W] 5.3 Non reflective
Sensitivity [dB] 91.5 dual chamber design
Frequency range [kHz] 1.5-40
Free air resonance [Hz] 500 Voice coil with
Voice coil diameter [mm] 25 copper-clad aluwire
Voice coil height [mm] 2.2 and braids
Air gap height [mm] 3.2
Voice coil inductance [mH] - Controlled directivity
Eff. diaphragm Area [cm²] 5.4 design
Moving mass [g] 0.30
Magnet weight [g]/[oz] 240/8.5 No ferrofluid
Force factor [Bl] 2.5
VAS [l] 0.017 High power handling
Qms 2.50
Qes 0.71 Wave-guide center
Qts 0.55 plug (Patent)

Ben ik errug benieuwd naar, moet echt fantastisch klinken zo'n ringradiator :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ohmage is 4, ik hou het liever bij 8. De rest ziet er inderdaad :9 uit.

Verwijderd

Sluit je er 2 in serie aan en verzwak je ze 3db 8)7

Hij is trouwens afgeleid van de Beroemde scanspeak van €500

Ik denk dat ik deze nog we een keer ga proberen, 1,5-40khz, geen ferro fluid, het lijkt me een juweeltje. ;)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zie ook een mooi seas modelletje die voor wat meer centjes ook meteen wat beter merkmateriaal beloofd:

CSC-176 H 17 cm polyprop bas/midden, 88.0 dB, 70 Watt € 53,00
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/csc176ht.gif

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wekkel, dat is geen Seas, dat ziet eruit als een Peerless

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat bedoel ik ;)

8)7 , het is weer vrijdag.. :X

Verwijderd

Die ring radiator is idd een helemooie tweeter ik wilde hem zelf ook gaan gebruiken voor mijn zuil.
Maar hij is in zijn hoogste frequentie gebied een beetje piekerig vooral in 30.000 - 40.000Hz dat krijg je nooit weg met een filter.
Hierdoor kan hij messchien wat schel gaan klinken.....maar je kunt het altijd proberen.
Hij kost overigens 75€ bij S&C........
In jou geval moet je dus een tweeter hebben met een laag FS kijk eens naar de DT300 van Monacor.
Die zit een beetje met zijn Q maar een elcootje er over en hij is genezen.......
Mocht je verder nog opzoek zijn naar een mooie bass/midden toner moet je eens kijken naar de sph 165 kep :P ook van monacor!
Ik vind dat een helemooi speaker zowel het uiterlijk als de specs.
Met deze 2 heb ik ook nog eens een combo geprobeerd te maken ik heb dit echt nooit in de praktijk uitgevoerd aangezien ik daar geen goede software voor had.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Frankel, mijn gehoor stopt er echt mee rond de 18.000Hz, wat heb je in godsnaam aan frequenties daarboven? Vanaf welke frequentie wil je je ring radiator in gaan zetten btw?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Pagina: 1 2 Laatste