Toon posts:

DIY Sub

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Dit wordt niks die drivers die jij hebt liggen hebben een Xmax van 3,5mm dit is veel te weinig om een subwoofer van te bouwen. Het -3dB punt ligt tussen de 40 en 45 Hz en zal inroom ongeveer op 30hz liggen dit is in principe niet verkeerd.

Ik heb hem even in winisd gezet. Met 70 liter getuned op 41Hz ligt het -3dB punt op +/- 40Hz. Het probleem is dus de Xmax. Bij 20 watt input wordt de maximale slag bereikt en heb je 105dB SPL op 1 meter. Beetje weinig imho. Bij 20 watt een groupdelay bij 40hz van 15ms is op het randje.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

15x40 = 600. De vuistregel voor de grens van nog toelaatbare group delay wordt wel geformuleerd als 400 = [group delay] x [Hz].

Daar zit je dus 1,5 maal boven.

Verwijderd

monacor is een goed merk voor speakers.
Ze hebben zelfs d bekende gele keflar speaker(sph 165 kep).
Dat is een OEM speaker die bijvoorbeeld B&W gebruikt.

Maar over je subwoofer........
De unit die je nu gebruikt is niet echt geschik voor een redelijke subwoofer.
Monacor heeft veel betere (je moet even searchen op got er is namelijk een topic over een subwoofer met een monacor driver geweest).
Maar als je goede subwoofer wilt en toch niet teveel geld wilt geven moet je eens kijken naar de W170sc8 van visaton.

Suc6!

Verwijderd

B&W maakt toch zijn eigen units? Die monacor's zien er iig ook heel anders uit :).

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/MonaCor1.jpg

Een keurig bereik met 59,3 liter en een ronde baspijp 10cm doorsnee, 17.2 cm lang tuned @ 40.53

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/MonaCor2.jpg

Leuker is die blauwe lijn, die helaas nauwelijks zichtbaar is. Dat is een 6th order bandpass waarbij beide kamers vented zijn. Daarmee kan je flink diep komen zo te zien. Het wordt wel een monsterlijke kast :P Van -3dB 90 Hz naar -3dB 30 Hz.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/MonaCor3.jpg
De baspijpparameters. Helaas geen vent mach om eventuele poortruis te voorspellen, maar met 10 cm doorsnee gaat dat niet zo snel gebeuren.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/MonaCor4.jpg

De group delay, die is wel wat hoog. Lekker laag blazen :P

Verwijderd

Topicstarter
na onderzoek lijkt de monacoar minder geschikt voor een goede sub (voor HT doeleinden)
De monacors zijn meer discobar-type...
Want dit zijn PA speakers , en zijn wat aan de hoge kant qua freq voor echt SUB LAAG.

ik ben op uitkijk voor een 15" op het moment

Weet iemand nog goede tips om de interne brace van de sub te verbeteren?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 20:42 ]

Verwijderd

Kijk hier eens: [rml][ DIY] actieve sub[/rml]

Ik heb echt tussenschotten gemaakt met gaten er in en een doorvoer voor de B-R pijp.

en 15" :?
Voor een audiofiel verantwoord gluis zou ik eerder naar een wat kleiner model zoeken, die zijn wat soepeler opgehangen en daardoor makkelijker aanspreekbaar en geven veel meer tonen weel op laag volume. Een (goede) 15" zal waarschijnlijk pas op hoog volume echt goed gaan klinken, terwijl een kleinere op laag volume ook alles weergeeft.

Verwijderd

Wat Eul hier zegt over een audiofiel verantword geluid met link naar een 15" kan ik niet echt volgen. Ga er maar van uit dat met een goede 15" driver je echt wel een klasse sub kan bouwen. Probleem is dus om er 1 te vinden voor een schappelijke prijs. ;)

Wat dacht je trouwens van deze 15" erg prijzig, maar als we het nou over goede 15" drivers hebben.. :9

Afbeeldingslocatie: http://www.adireaudio.com/diy_audio/drivers/adire/TumultSide.jpg

Ook de aanspreekbaarheid gerelateerd aan de soepelheid van de ophanging is me niet duidelijk, mijn idee bij een goede aanspreekbaarheid is een hoog rendement.

Voor een goede brace moet je ff zoeken op een "Matrix" constructie.

Je wil dus voor een andere driver gaan en het liefst een 15", ik ken geen goede Hifi-sub drivers in een 15"uitvoering dus raad je aan een driver te pakken van 12" en dan vooral de Adire Shiva. Dit is een erg goede 12" sub driver die je kan gebruiken met een Passive-radiator van 15" (ziet er echt prachtig uit) in een 80L behuizing zal dit echt een ongekend resultaat geven.

[Verwijderde gebruiker] kan je daar meer over vertellen.

Dit ontwerp word behandeld in dit topic: [rml][ DIY] Subwoofer[/rml]

Verder is er natuurlijk nog de bekende Peerless XLS combo die in 10" en 12" inch te krijgen is. Kijk ook even naar deze subs dus. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 22:04 ]

Verwijderd

Wat ik bedoel met wat ik zei dat de aanspreekbaarheid van een woofer met een kleinere diameter beter is is puur natuurkundig te verklaren.

Een 15'' driver heeft een veel zwaardere conus als een 8'' driver, door de massatraagheid van deze zware conus (in vergelijking met een 8'' model bijv.) zal deze op laag volume de ''zachte'' bassen, dus de bassen die zacht weergegeven worden t.o.v. de andere bassen (weet ff geen betere omschrijving), minder goed weergeven omdat de energie waarmee de woofer aangestuurt wordt niet genoeg is om de conus goed in beweging te brengen terwijl dezelfde aansturing een 8'' conus makkelijk in beweging kan brengen. Maar de bassen die dus niet/minder goed weergegeven worden horen wel degelijk in het stuk thuis.
Dit effect wordt alleen nog maar versterkt doordat door de grotere massa van de conus ook nog een stevigere surround nodig is om de woofer vast te houden, dit resulteerd (bij de gangbare modellen) automatisch in een wat stugere surround. Ook de hoeveelheid surround (grotere omtrek) is groter, dus er moet ook meer surround in beweging gebracht worden (kost energie).

Dit is de reden dat een kleinere driver (op lager volume!!) in theorie beter zal klinken als een grotere. Als je een stamper/beuker wilt maken moet je uiteraard een grote :p driver nemen.

Op 1 ding wil ik wel terug komen: met een 15'' kun je idd zeker wel een muzikale sub maken (in tegenstelling van wat ik eerder zei), maar als je de sub op lager volume ook goed wilt laten klinken dan moet je denk ik wel een goede driver nemen met een zo licht mogelijke conus en soepele ophanging. Je komt dan denk ik wel in een wat hogere prijsklasse terecht, maar als je dit niet erg vindt ;)

Waarom ik dit nu zo vertel...
Ik heb nu een 8'' subje in me kamer (zoals in een andere thread uitgebreid is besproken) die puur muzikaal is, en sinds kort heb ik ook een dikke 2x 12" sub in me auto.
Nu ik de sub in me kamer heb gehoord en een stuk of wat nummer geluisterd heb mis ik een heleboel klanken als ik naar dezelfde nummers in de auto luister op wat lager volume. Als ik hem harder zet worden deze klanken ook goed weergegeven maar op lager volume mis ik nu toch wat. De 8'' op me kamer geeft de klanken waarvan je dacht dat je ze alleen maar kon horen op hoger volume ook perfect hoorbaar weer op laag volume, dat was wat me verbaasde (jawel :p 8'', was geen toeval het voorbeeld ;) ) Dit komt puur doordat ik grote stugge woofers heb (bewuste keuze hoor, beuken doen ze als de beste :P), dit is dus logisch.

Nu ik dus zelf het verschil ervaren heb wil ik dat dus ook onder de aandacht brengen van degenen die hier niet bij stil staan.
Normaal zou ik dit hier niet zeggen, maar omdat de kreten audiofiel en 15'' hier allebij genoemd zijn wou ik het toch even kwijt :).

Ik sta open voor verbeteringen Play :), ben ik nog wat vergeten?

Verwijderd

Vervolg van vanochtend, heb toen maar geen poging gedaan, was waarschijnlijk op niks uitgelopen :X

Ik weet wat voor ervaringen jij met je subs hebt, maar je vergelijkt echt appels met peren. :Y)

Zo is jouw 8" subje gebouwd uit een erg mooie Seas woofer die gewoon erg muzikaal is. Dat heeft verder niks met het conusoppervlak te maken. Daarin tegen heb jij een sub in je auto met 2x12" car woofers. Deze zijn lang niet zo muzikaal als de Seas en puur gemaakt om veel lucht te verplaatsen. Wederom heeft dit ook niets met de grootte van het membraam te maken.

Ik kan niet te ver ingaan op de techniek van de speaker, puur omdat ik ook niet precies weet hoe het allemaal werkt, maar het verschil tussen een kleinere en grotere woofer zit hem alleen in de hoeveelheid lucht die ze verplaatsen wanneer ze beide een even grote slag maken.

Wat je zegt over de zwaardere conus kan ik wel wat in vinden, maar ik geloof dat dit gewoon gecompenseerd wordt door een sterkere magneet en de spreekspoel. Precies weten hoe het technisch in elkaar zit weet ik dus niet. Ga er ook dus maar niet dieper op in. Dit laat ik maar even aan iemand anders over ;)

Maar wat jij zegt over een goede bas bij een laag volume is niks meer dan een eigenschap van een goede sub, deze moet je niet tot een hoog geluidsniveau moeten opschroeven voordat je pas een lekkere bas krijgt. Er zijn dus zat subwoofers met grote membramen die ook heerlijk spelen bij een laag vermogen.

Misschien moet je voor de gein eens een Rel Quake naast een Rel Q400E zetten, de laatste zal de Quake wegspelen, ook bij lagere volumes. Toch heeft de eerste een 200mm membraam tegenover een 300mm membraam van de laatste.

Nu stop ik maar, misschien kan iemand die wat meer technisch onderlegd is uitleggen hoe het nou echt zit ;)

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 12:03 ]

Verwijderd

Oké, ik kom niet helemaal op me verhaal terug maar geef je wel gelijk. Als je de componeneten zorgvuldig uitkiest kun je idd wel een muzikale sub maken met een 15''

Dat mijn autowoofers niet te vergelijken zijn met een seas woofer weet ik wel, maar gebruikte het meer als voorbeeld.

Ik heb nu een heel leuk boek gekocht over luidsprekers, als ik er wat over lees kom ik er op terug oké :)

(met de fijten, niet alleen met meer argumenten om mijn verhaal kloppend te maken. Dat beloof ik ;) )

Verwijderd

Topicstarter
UP

ik ga vandaag toch die speakertjes bouwen.
aangezien er geen kopers zijn voor de monacor's.

ik heb hier toch nog 22mm dikke plaat , en die speakertjes en houten plaat liggen toch maar in de weg.

ik ga er 2 maken , in gesloten kast met als binnenafmetingen : 45x35x25.

ik vrees wel dat ik er een extra versterkertje zal moeten aanhangen.

Groeten

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Laat het eindresultaat straks ook nog even langskomen.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op 16 maart 2003 @ 14:04:
Oké, ik kom niet helemaal op me verhaal terug maar geef je wel gelijk. Als je de componeneten zorgvuldig uitkiest kun je idd wel een muzikale sub maken met een 15''

Dat mijn autowoofers niet te vergelijken zijn met een seas woofer weet ik wel, maar gebruikte het meer als voorbeeld.

Ik heb nu een heel leuk boek gekocht over luidsprekers, als ik er wat over lees kom ik er op terug oké :)

(met de fijten, niet alleen met meer argumenten om mijn verhaal kloppend te maken. Dat beloof ik ;) )
De grotere massa van een grotere unit geeft in principe gewoon problemen bij hogere frequenties, maar dat is hier toch niet aan de orde. Dat een groter (lees: zwaarder) membraan minder goed in beweging komt wordt wel weer gecompenseerd door het feit dat hij ook minder in beweging hoeft te komen dan zo'n kleine om toch hetzelfde effect (luchtverplaatsing) te bereiken. Dus ook op lagere luisterniveau's hoeft ie minder moeite te doen.

Voor een goede audiofiele sub kan men trouwens Eton nemen, maar die zijn ietsje prijziger.

Verwijderd

zimbab schreef op 01 October 2003 @ 09:57:
[...]

Voor een goede audiofiele sub kan men trouwens Eton nemen, maar die zijn ietsje prijziger.
En ook deze units hebben maar een kleine slag, dus verwacht hier ook geen hoge spl's van.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 10:28 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ja, ligt er ook een beetje aan wat ie wilt. Voor HT is het wat minder, maar puur voor hifi is Eton moeilijk aan voorbij te gaan bij het maken van een eventuele keuze. Je ziet ook dat sommige top-hifi merken er al jaren op vertrouwen (Avalon, Kharma) en dat niet voor niks. Zie ook de Master Sub van Doede Douma: http://dddac.de/op04.htm

• Mex
  • Laatst online: 09-07 20:51

Mex

Je kunt er ook nog overwegen om de 2 subjes in 1 behuizing te klussen (Isobarik)

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Inderdaad....als je dan een beetje makkelijke woofers hebt en een beetje goede amp kan je zo nog parallel aan die ene amp hangen ook.

• Mex

Mex

zimbab schreef op 01 October 2003 @ 11:44:
Inderdaad....als je dan een beetje makkelijke woofers hebt en een beetje goede amp kan je zo nog parallel aan die ene amp hangen ook.
Of een oude stereo-amp gebruiken, en dan op iedere uitgang een woofer aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 01 October 2003 @ 08:56:
Laat het eindresultaat straks ook nog even langskomen.
OK

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als ik naar de specs kijk lijkt het op het ook meer een BR sub, ik zal ze even voor je in winisd gooien en kijken wat ik ervan kan bakken, hopelijk ben je nu al niet aan het zagen :P

edit: hmm ik bedenk me net dat ik nog ff wat moet doen maar ik zal het vanmiddag nog even bekijken. Isobarik is overigens geen goed plan als je toch al een lage xmax hebt, dan heb je beide drivers hard nodig.

[ Voor 37% gewijzigd door MM op 01-10-2003 13:48 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• MM
  • Niet online

MM

Hmm er valt niet veel te brouwen, 6e orde band á la wekkel zou nog het beste zijn, al zou ik voor een iets andere afstemming kiezen waardoor de groupdelay wat binnen de perken blijft. Iets van 50l/35hz+20l/90hz geeft al betere resultaten, hoewel het nog niet helemaal perfect is.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Mex

Mex

Mex schreef op 01 October 2003 @ 11:47:
[...]

Of een oude stereo-amp gebruiken, en dan op iedere uitgang een woofer aansluiten.
Kan dit eigenlijk wel? Is het mono-sub-signaal wat uit je DD/DTS versterker komt gewoon te splitten?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn plaat is al verzaagd. :)
in 45*35*25 = 40liter.

Is er een bepaalde regel , om de driver in de front te plaatsen?
Moet de woofer in het center , of net niet ?
De bedoeling is om op de 1e plaats een gesloten kist te maken.

Wat betekend BR-Sub ?

Normaal gezien zal ik de 2 subjes aan een stereo versterker plaaatsen op het B-kanaal.

Mischien met ik ook wel een Gainclone ervoor maken.
Ik zal het wel zijn als de subjes af zijn.

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 01 oktober 2003 @ 14:30:
Hmm er valt niet veel te brouwen, 6e orde band á la wekkel zou nog het beste zijn, al zou ik voor een iets andere afstemming kiezen waardoor de groupdelay wat binnen de perken blijft. Iets van 50l/35hz+20l/90hz geeft al betere resultaten, hoewel het nog niet helemaal perfect is.
de monacor is een moeilijke speaker , infeite heb ik een verkeerde aankoop gedaan .(met dit type)
maar ja , ik kan ze toch moeilijk weggooien ?

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Gainclones hebben niet graag moeilijke speakers. BR-sub is Bass-Refelx.

• MM
  • Niet online

MM

@zimbab: Anthrax bedoelde moeilijk in het construeren

@Antrax: dit is mischien wel een moeilijke speaker, maar als de specificaties helemaal kloppen is 94dB rendement met een f3 van 40Hz voor een 10inch speaker heel erg netjes! Drives maken is nu eenmaal consessies doen, de focus bij deze driver ligt echter wat anders als wat jij in gedachten had waarschijnlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Enkele grote fotos van het projectje.

http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/540.JPG
De platen op maat zagen en meten.

http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/553.JPG
B&W technologie

http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/557.JPG
Lijmen. Er zit momenteel nog geen enkele vijs in de kisten , en mijn spanvijzen zijn net groot genoeg.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/540.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/553.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/557.JPG

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 19:24 ]

Verwijderd

Oei spaanplaat. Had beter MDF gepakt, zeker bij subwoofers is dat een veel beter materiaal omdat het soortelijk gewicht en daarnaast de stijheid veel groter is.

Je bracing ziet er in ieder geval erg goed uit dat kan nog wel wat worden. Maar als je nog wat hout over hebt gebruik dat dan ook voor extra versteviging, dat zal die kast nodig hebben. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog niks moeten kopen om dit te bouwen .
Vandaar de spaanplaat.

Ik was wel van plan om de bracing nog uit te breiden.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/561.JPG

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Misschien kan je nog wat meer gaten in die bracing maken. Het is nu wel redelijk afgesloten, die schotten.

• Mex

Mex

Mex schreef op 01 October 2003 @ 15:02:
[...]

Kan dit eigenlijk wel? Is het mono-sub-signaal wat uit je DD/DTS versterker komt gewoon te splitten?
Iemand enig idee?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 09:47

AcouSE

Swedish Chef

Dat ligt een beetje aan de ingangsimpedantie van je sub-versterkers. Door twee kanalen parallel te zetten halveer je de totale ingangsimpedantie. Hoogstwaarschijnlijk is dat geen probleem voor je DD/DTS versterker, maar eventueel kun je twee weerstandjes in de kabel zetten om de te voorkomen dat de ingangsimpedantie te laag wordt Dat betekent dan wel dat de subversterker een lager signaal aangeboden krijgt wat kan resulteren in een lagere signaal-ruisverhouding en lager piekvermogen.

Conclusie: Gewoon splitten en testen, hij trekt het vast wel en je bespaart jezelf een boel problemen.

• Mex

Mex

AcouSE schreef op 02 October 2003 @ 11:10:
Dat ligt een beetje aan de ingangsimpedantie van je sub-versterkers. Door twee kanalen parallel te zetten halveer je de totale ingangsimpedantie. Hoogstwaarschijnlijk is dat geen probleem voor je DD/DTS versterker, maar eventueel kun je twee weerstandjes in de kabel zetten om de te voorkomen dat de ingangsimpedantie te laag wordt Dat betekent dan wel dat de subversterker een lager signaal aangeboden krijgt wat kan resulteren in een lagere signaal-ruisverhouding en lager piekvermogen.

Conclusie: Gewoon splitten en testen, hij trekt het vast wel en je bespaart jezelf een boel problemen.
Ik zal het eerst eens op deze manier proberen inderdaad. Mijn oorspronkelijke plan was om van een oude stereo versterker een mono-versie te maken. Alleen mijn electrokennis laat het nogal afweten, dus ga ik liever voor de split-oplossing, dan klussen in de versterker.

Verwijderd

Topicstarter
Mex schreef op 01 October 2003 @ 15:02:
[...]

jazeker , er bestaan daar splitters voor.
Is normaal geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 14:25 ]

• Raymond
  • Laatst online: 06-08 18:31
Wekkel schreef op 01 October 2003 @ 23:16:
Misschien kan je nog wat meer gaten in die bracing maken. Het is nu wel redelijk afgesloten, die schotten.
Zorg wel dat ze een grote diameter hebben (dus niet met een 15mm boor aan de gang gaan). Anders krijg je allemaal kleine "baspoortjes" :)

• Mex

Mex

Raymond schreef op 02 October 2003 @ 14:38:
[...]

Zorg wel dat ze een grote diameter hebben (dus niet met een 15mm boor aan de gang gaan). Anders krijg je allemaal kleine "baspoortjes" :)
Heeft het dan nog wel nut? Als je voor de grootst mogelijke diameter gaat..?! Wat is de richtlijn die je hierbij aan moet houden?

• MM
  • Niet online

MM

Sommige mensen zeggen dat je groter moet blijven dan de poortdiameter omdat het anders als poort gaat werken, nou ik kan je vertellen dat het dan ook nog wel zo is. Zorg gewoon voor genoeg gaten, niet ál te klein natuurlijk maar zorg dat je brace nog wel een beetje materiaal overhoudt anders zit 'ie er voor niks ;)

• Raymond
Mex schreef op 02 October 2003 @ 16:18:
[...]

Heeft het dan nog wel nut? Als je voor de grootst mogelijke diameter gaat..?! Wat is de richtlijn die je hierbij aan moet houden?
Je zou dan moeten uitrekenen wat de resonantie frequentie van zo'n gat is om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Maar ik had het met deze opmerking even over deze specifieke sub. Er zaten al wat gaten in dat schot en dan lijkt me de verleiding groot om dan een flinke boor te pakken en er wat gaten omheen te boren. Maar dat is niet verstandig.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/563.JPG

ff gemonteerd met de monacor erin.

Ik heb hier een 2kanaals geintregreede versterker , kan ik daarmee de subjes actief maken ipv passief?

• Raymond
Ik heb hier een 2kanaals geintregreede versterker , kan ik daarmee de subjes actief maken ipv passief?
Actief betekend niks meer dan dat de sub een eigen versterker, onafhankelijk van de andere speakers, heeft.

Dus: Jah :)

Wanneer ga je ze verven/fineren? :P

Verwijderd

Topicstarter
Raymond schreef op 02 October 2003 @ 20:08:
[...]

Actief betekend niks meer dan dat de sub een eigen versterker, onafhankelijk van de andere speakers, heeft.

Dus: Jah :)

Wanneer ga je ze verven/fineren? :P
Zo snel mogelijk in de fineer zetten.
Gelukkig kan ik daar ook gratis aan komen.

Deze 2 subjes kosten mij nog altijd 0 euro!!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Lekker duidelijke term toch dat actief :P.

• Raymond
Verwijderd schreef op 02 oktober 2003 @ 20:18:
Zo snel mogelijk in de fineer zetten.
Gelukkig kan ik daar ook gratis aan komen.
niet zoiets melden en ons dan zo in spanning achterlaten!!1
leg uit!

• MM
  • Niet online

MM

Waar is het deksel van je subs? ;)

PS Lampje sinds wanneer heet je raymond? (op got dan he :P)

• Raymond
vorige week vrijdag :)

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 02 oktober 2003 @ 20:45:
Waar is het deksel van je subs? ;)

PS Lampje sinds wanneer heet je raymond? (op got dan he :P)
Dat moet er nog op.
Dat moet nog verzaagd worden.

Iemand een idee voor een filtertje?

• Jag

Jag

Ja, line level crossover maken (dus voor de amp).

• MM
  • Niet online

MM

Koop desnoods zo'n 30/40 euro ding voor in de auto als je het zelf niet aandurft om het te maken :) Of doe net zo dom als ik en koop zo'n professionele in een 1u behuizing voor 160 pleuro :P

[ Voor 18% gewijzigd door MM op 02-10-2003 22:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 02 oktober 2003 @ 22:22:
Koop desnoods zo'n 30/40 euro ding voor in de auto als je het zelf niet aandurft om het te maken :) Of doe net zo dom als ik en koop zo'n professionele in een 1u behuizing voor 160 pleuro :P
Ik wil het liefst de filter en versterker zelf bouwen.
Want voor 40euro heb je de meeste komponenten.

Als je een auto-amp gebruikt moet je weer een extra kastje hebben om 12Vdc te maken , die voldoende stroom kan trekken.

ik heb hier op zolder ook nog 2 transformatoren van 100VA elk.
Ik denk dat ik daarmee wel een gainclone kan bouwen.

Maar als er andere alternatieven zijn , hoor ik het graag !

Greetz

• Mex

Mex

Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 23:49:
[...]

Maar als er andere alternatieven zijn , hoor ik het graag !

Greetz
Neem een oude stereo versterker, en sluit daar je beide subjes op aan. Misschien kun je hierop zelfs hoge/lage tonen al regelen. Hoef je ook geen filter meer te maken, als je het echt goedkoop wil houden.

• Jag

Jag

Mex schreef op 03 October 2003 @ 09:02:
[...]

Neem een oude stereo versterker, en sluit daar je beide subjes op aan. Misschien kun je hierop zelfs hoge/lage tonen al regelen. Hoef je ook geen filter meer te maken, als je het echt goedkoop wil houden.
Je kan toch niet met twee shelving EQs een sub crossen 8)7.
Gewoon zelf een passief line level filter bouwen is simpel en kost heel weinig (allemaal kleine waarden componenten in tegenstelling tot een passief filter).

• Mex

Mex

Jag schreef op 03 October 2003 @ 15:09:
[...]
Je kan toch niet met twee shelving EQs een sub crossen 8)7.
Wat ik bedoel is het simpele draaiknopje op oude versterkers met 'trebble' en 'bass' Dat dit niet optimaal is snap ik ook wel, wat je met 'shelving EQ's precies bedoeld weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Mex schreef op 03 oktober 2003 @ 09:02:
[...]

Stel dat je op die manier een Cdspeler wil doen spelen , dan moet je het stereo signaal uit de CD splitesen , naar de ene amp voor de sattelietspeakers , en naar de amp voor de subs.

Dus een soort van bi-amping op verschillende speakers?

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 16:11:
[...]

Stel dat je op die manier een Cdspeler wil doen spelen , dan moet je het stereo signaal uit de CD splitesen , naar de ene amp voor de sattelietspeakers , en naar de amp voor de subs.

Dus een soort van bi-amping op verschillende speakers?
Nee, dat moet je niet doen, want dan moet je altijd aan twee volumeknoppen draaien. Je moet de versterker van de subs aan de pre outs hangen of aan de sub out van de andere amp.
En je moet natuurlijk niet die bass en treble controls gebruiken, gewoon zelf een filter in elkaar solderen, zo moeilijk is dat niet.

• Raymond
texas instruments filter pagina
Dan hoef je niet zelf je rekenmachine op te zoeken

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 03-10-2003 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/DSCN0584.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/DSCN0585.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/DSCN0586.JPG

Dekseltjes erop zetten.
De fineer is ook al in mijn bezit!
De wordt kerselaarfineer

• Raymond
De wordt kerselaarfineer
Kewl. Toen ik mijn fineer uitzocht, zat ik te twijfelen tussen kerselaar en het fineer dat ik nu heb. Ik ben benieuwd hoe kerselaar er op een grote oppervlakte uitziet, want die proefstukjes bij de houthandel zijn ook maar zo klein :)

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 oktober 2003 @ 19:37:

Dekseltjes erop zetten.
De fineer is ook al in mijn bezit!
De wordt kerselaarfineer
Het hout wat je hebt gebruikt lijkt op spaanplaat? Is dat wel stevig/stijf genoeg?

• MM
  • Niet online

MM

Ik neem aan dat je deze spaanplaat kastjes als test gaat gebruiken en binnenkort van MDF de definitieve maakt? Spaanplaat fineren is zonde imho.

Verwijderd

Topicstarter
Raymond schreef op 05 October 2003 @ 19:39:
[...]

Kewl. Toen ik mijn fineer uitzocht, zat ik te twijfelen tussen kerselaar en het fineer dat ik nu heb. Ik ben benieuwd hoe kerselaar er op een grote oppervlakte uitziet, want die proefstukjes bij de houthandel zijn ook maar zo klein :)
foto groot : http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/581.JPG

en ik heb geluk , de vellen zijn op 4 van de 6 zijden groot genoeg , om 1vel fineer ineens te plakken.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/581.JPG

Verwijderd

Topicstarter
Thefirstikke schreef op 05 October 2003 @ 20:14:
[...]

Het hout wat je hebt gebruikt lijkt op spaanplaat? Is dat wel stevig/stijf genoeg?
Spaanplaat 22 mm , omdat ik dat toch liggen heb, en omdat dit mijn 1e zelfbouw is.
Is stevig hoor , de kast is toch redelijk compakt , en is versterkt met een brace.
Alles is gelijmd met RectaVit Houtlijm !! Das prima spul hoor.

__________________________-
m.m schreef op 05 October 2003 @ 20:29:
Ik neem aan dat je deze spaanplaat kastjes als test gaat gebruiken en binnenkort van MDF de definitieve maakt? Spaanplaat fineren is zonde imho.
De spaanplaat wordt gefineerd.
Ik heb de fineer , toch gratis.

Gans dit project op zich is wel een test voor mezelf , om te kijken of ik technich wel alles kan maken.

Later komen er mischien nog wel zelfbouwluidsprekers , maar mijn huis raakt bijna overvol van de speakers.

Ik weet niet waar ik ze nog moet zetten.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 20:37 ]

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb een hele grote slaapkamer waar nog wel wat inpast ;)

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/594.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/UPLOAD/595.JPG

zonder en met fineer

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 18:06 ]

Verwijderd

Ehm is dat wel helemaal goed gegaan? :X

Of heb je het alvast geschuurd?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 18:10:
Ehm is dat wel helemaal goed gegaan? :X

Of heb je het alvast geschuurd?
ik heb eerst de spaanplaat en zo opgeschuurd.
de vellen fineer zijn iets groter dan elke kant.
ik moet nog de fineer afsnijden aan de boord.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 18:21 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk dat Play bedoeld dat het er een beetje vaal uitziet ;)

edit: ik zeg dus niet dat het niet mooi gaat worden, maar het is, zoals hieronder al aan is gegeven nog niet klaar. Ik ben ervan overtuigd dat het er goed uit gaat zien.

[ Voor 59% gewijzigd door voodooless op 06-10-2003 19:59 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag

Jag

Nou, ik vind het er ook niet erg mooi uitzien, maar dik kans dat het door de foto komt ofzo.

• MM
  • Niet online

MM

Maar het is in ieder geval verbeterd ten opzichte van dat spaanplaat aan de buitenkant :P

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ik denk dat er even gewacht moet worden tot hij het netjes heeft afgewerkt en heeft gelakt of geolied.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad zimbab ! ;)

ff vlug een fotogallery gemaakt

http://users.skynet.be/HomeTheater/sub/index.html

• Raymond
Hoeveel cm ga je er nog afsnijden?
Op de foto lijkt het alsof er een paar lelijke barsten aan de rand zitten, vallen die nog weg?
Het fineer in het midden is namelijk wel erg mooi

• Jag

Jag

Waarom gebruik je eigenlijk een passief filter als ik vragen mag?

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 06 October 2003 @ 23:42:
Waarom gebruik je eigenlijk een passief filter als ik vragen mag?
Voor de prijs . want de goedkoopste hypex kost bijna 200 euro.

als ik alles samenreken wat 1 subje kost , kom ik aan 85euro !!

Dus het is niet in verhouding ,

De sub is in de 1e plaats gemaakt voor de fun van het bouwen.

.

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Ziet er leuk uit :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 13:56:
[...]

Voor de prijs . want de goedkoopste hypex kost bijna 200 euro.

als ik alles samenreken wat 1 subje kost , kom ik aan 85euro !!

Dus het is niet in verhouding ,

De sub is in de 1e plaats gemaakt voor de fun van het bouwen.

.
Ok, fair enough. Maar je had natuurlijk ook een passief lijn level filter kunnen bouwen (goedkoper en beter), of heb je geen aparte versterker voor deze subs?

Verwijderd

Dat ziet er al beter uit!

Maar waar blijft nou die luisterimpressie? Daarnaast zou ik hem ook nog volledig stuffen, win je wat liters en de ergste pieken zullen afgezwakt worden. Kan een wat boomerig geluid verhelpen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat is "stuffen"?

De luistersessie is redelijk , terwijl ik de ene fineer , probeer ik de andere uit.
Maar een echte test is er nog nietgeweest.
Want er waren geen andere speakers verbonden voorde andere tonen.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2003 19:48 ]

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Vullen met noppenschuim (open systeem) of een ander materiaal, weet ff niet hoe het heet (gesloten systeem).

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:08

JWO

ding volstouwen met dempings materiaal.. :P

bedoel je schapenwol JT ?

[ Voor 26% gewijzigd door JWO op 07-10-2003 19:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook schapenwol liggen , intussen even de fineer zachtjes effen geschuurd.
Het resultaat komt bijna in zicht !

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/sub/597.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/sub/598.JPG

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2003 20:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/HomeTheater/sub/599.JPG

99% klaar

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 20:18 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:04

sphere

Debian abuser

Wat ik me eigenlijk al 4 pagina's en enkele dagen afvraag, waarom bouw je twee subs ipv een (1)?

* sphere gaat nog eens het topic doorlezen.

Hrm, misschien omdat je dat ding in de startpost namaakt? Vraag me af wat nou een betere oplossing is. Dit is vast beter voor het steroebeeld ofzo?

* sphere audio n00b

[ Voor 45% gewijzigd door sphere op 08-10-2003 20:31 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
sphere2 schreef op 08 October 2003 @ 20:29:
Wat ik me eigenlijk al 4 pagina's en enkele dagen afvraag, waarom bouw je twee subs ipv een (1)?

/me gaat nog eens het topic doorlezen.

Hrm, misschien omdat je dat ding in de startpost namaakt? Vraag me af wat nou een betere oplossing is. Dit is vast beter voor het steroebeeld ofzo?

/me audio n00b
Omdat ik 2 monacor drivers tot mijn beschikking heb.

Het ontwerp in de startpost heb ik niet gevolgd.
Want over het idee , en het bouwen , is een ruime tijd tussen (check de datums)

• MM
  • Niet online

MM

én 6dB geluidsdrukwinst :)

• sphere

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 20:53:
[...]

Omdat ik 2 monacor drivers tot mijn beschikking heb.

Het ontwerp in de startpost heb ik niet gevolgd.
Want over het idee , en het bouwen , is een ruime tijd tussen (check de datums)
Ja, maar waarom dan niet in een (1) behuizing bedoel ik dus.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• MM
  • Niet online

MM

sphere2 schreef op 08 October 2003 @ 21:19:
[...]

Ja, maar waarom dan niet in een (1) behuizing bedoel ik dus.
Waarom wel? 2 kleine kasten zijn beter te 'verstoppen' dan 1 grote...

• sphere

sphere

Debian abuser

m.m schreef op 08 October 2003 @ 21:42:
[...]

Waarom wel? 2 kleine kasten zijn beter te 'verstoppen' dan 1 grote...
Ja, omdat ik deze had gelezen:

Peerless Sub af! & discussie over home-cinema sets/

Maar je hebt wel gelijk, ze zijn wellicht makkelijker te verstoppen dan een doos.

Verwijderd

En beter te plaatsen omdat je beter met kamer-reflecties kan spelen.

Ziet er wel lekker uit Anthrax, misschien nog een wat hogere resolutie foto. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er een soort zwarte lak of verf , waardoor je nog steeds de houtnerven van de fineer kan blijven zien?

• Raymond
Met alle verf kan je de nerven blijven zien, zolang je het er niet te dik opsmeert.

Maar zwarte speakers zijn lelijk en te cliché :P

Verwijderd

Waarom eigenlijk, is het fineer niet mooi geworden?

Maar wat je zoekt is beits. Zet alleen m'n twijfels bij een mooi eindresultaat. ;)

Verwijderd

Ik zie dat je de spoelen op je filter vlak naast elkaar heb zitten.
Je weet natuurlijk wel dat ze nu elkaars elektrisch veld verstoren hé? Dat komt niet ten goede van de kwaliteit van het geluid.....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 17:26:
Waarom eigenlijk, is het fineer niet mooi geworden?

Maar wat je zoekt is beits. Zet alleen m'n twijfels bij een mooi eindresultaat. ;)
De fineer is wel mooi , maar ik denk dat onbehandelde fineer , na een tijd verkleurd en vuil wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 20:42:
Ik zie dat je de spoelen op je filter vlak naast elkaar heb zitten.
Je weet natuurlijk wel dat ze nu elkaars elektrisch veld verstoren hé? Dat komt niet ten goede van de kwaliteit van het geluid.....
inderdaad , deze filters zijn gerecycleerd uit een 3weg speaker.
en zo zaten ze er standaard in !?

Ik moet ze nog demonteren van elkaar , en inbouwen.

edit :mijn zinsbouw is niet 100% geweest

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 21:13 ]

• Raymond
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 20:42:
[...]

De fineer is wel mooi , maar ik denk dat onbehandelde fineer , na een tijd verkleurd en vuil wordt.
owke, da's waar. Maar zwart? yuk :'(

Doe eens een leuke beits. Gewoon ff naar de gamma, of mischien heb je wel een goeie verfwinkel in de buurt!
Zie ook wat ik met mijn speakertjes heb gedaan:
http://www.raymondaudio.nl/projects/project8/page4.html
Gewoon een kleurtje geven is voldoende. Bijvoorbeeld een meubellak oid

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 20:43:
[...]

inderdaad , ik deze filters komen zijn gerecycleerd uit een 3weg speaker.
en zo zaten ze er standaart in !?

Ik moet ze nog demonteren van elkaar , en inbouwen.
Meen je dat? Slecht zeg :)
Maar zolang jij het maar goed doet niet?

Verwijderd

Topicstarter
Raymond schreef op 12 October 2003 @ 21:02:
[...]

owke, da's waar. Maar zwart? yuk :'(

Doe eens een leuke beits. Gewoon ff naar de gamma, of mischien heb je wel een goeie verfwinkel in de buurt!
Zie ook wat ik met mijn speakertjes heb gedaan:
http://www.raymondaudio.nl/projects/project8/page4.html
Gewoon een kleurtje geven is voldoende. Bijvoorbeeld een meubellak oid
WAW !!
ik wist niet dat dit als DIY mogelijk was!!

Mooi mooi mooi!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 21:04:
[...]

Meen je dat? Slecht zeg :)
Maar zolang jij het maar goed doet niet?
Nou nou, dat kan ook wel wat minder uitgesproken.

Heb jezelf het verschil weleens beluisterd? Vergeet niet dat er erg veel onwaarheden rondgaan. Dat dit niet waar is wil ik niet zeggen, maar ik denk dat je het een beetje overdrijft.
Pagina: 1 2 Laatste