Wat ik bedoel met wat ik zei dat de aanspreekbaarheid van een woofer met een kleinere diameter beter is is puur natuurkundig te verklaren.
Een 15'' driver heeft een veel zwaardere conus als een 8'' driver, door de massatraagheid van deze zware conus (in vergelijking met een 8'' model bijv.) zal deze op laag volume de ''zachte'' bassen, dus de bassen die zacht weergegeven worden t.o.v. de andere bassen (weet ff geen betere omschrijving), minder goed weergeven omdat de energie waarmee de woofer aangestuurt wordt niet genoeg is om de conus goed in beweging te brengen terwijl dezelfde aansturing een 8'' conus makkelijk in beweging kan brengen. Maar de bassen die dus niet/minder goed weergegeven worden horen wel degelijk in het stuk thuis.
Dit effect wordt alleen nog maar versterkt doordat door de grotere massa van de conus ook nog een stevigere surround nodig is om de woofer vast te houden, dit resulteerd (bij de gangbare modellen) automatisch in een wat stugere surround. Ook de hoeveelheid surround (grotere omtrek) is groter, dus er moet ook meer surround in beweging gebracht worden (kost energie).
Dit is de reden dat een kleinere driver (op lager volume!!) in theorie beter zal klinken als een grotere. Als je een stamper/beuker wilt maken moet je uiteraard een grote

driver nemen.
Op 1 ding wil ik wel terug komen: met een 15'' kun je idd zeker wel een muzikale sub maken (in tegenstelling van wat ik eerder zei), maar als je de sub op lager volume ook goed wilt laten klinken dan moet je denk ik wel een goede driver nemen met een zo licht mogelijke conus en soepele ophanging. Je komt dan denk ik wel in een wat hogere prijsklasse terecht, maar als je dit niet erg vindt
Waarom ik dit nu zo vertel...
Ik heb nu een 8'' subje in me kamer (zoals in een andere thread uitgebreid is besproken) die puur muzikaal is, en sinds kort heb ik ook een dikke 2x 12" sub in me auto.
Nu ik de sub in me kamer heb gehoord en een stuk of wat nummer geluisterd heb mis ik een heleboel klanken als ik naar dezelfde nummers in de auto luister op wat lager volume. Als ik hem harder zet worden deze klanken ook goed weergegeven maar op lager volume mis ik nu toch wat. De 8'' op me kamer geeft de klanken waarvan je dacht dat je ze alleen maar kon horen op hoger volume ook perfect hoorbaar weer op laag volume, dat was wat me verbaasde (jawel

8'', was geen toeval het voorbeeld

) Dit komt puur doordat ik grote stugge woofers heb (bewuste keuze hoor, beuken doen ze als de beste

), dit is dus logisch.
Nu ik dus zelf het verschil ervaren heb wil ik dat dus ook onder de aandacht brengen van degenen die hier niet bij stil staan.
Normaal zou ik dit hier niet zeggen, maar omdat de kreten audiofiel en 15'' hier allebij genoemd zijn wou ik het toch even kwijt

.
Ik sta open voor verbeteringen Play

, ben ik nog wat vergeten?