Toon posts:

[UC] Extreem underclocken van de PCI bus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een leuk probleempje. Op 't werk ontwerpen wij ASIC's, en voor het prototypen van een van die jongens hebben we gekozen om een gedeeltelijke implementatie te maken in een stel FPGA's (is dit chinees voor je, lees er dan gewoon overheen. Voor de geinteresseerden: het gaat om 4x Xilinx Virtex2-8000).

Nu kan dit allemaal wel, maar de klokfrequentie waarop het allemaal kan lopen is neit zo hoog. Dit heeft als gevolg dat ook het PCI-bus gedeelte niet zo hoog kan lopen. Ik schat dat tussen de 5 en 10 MHz het maximum wel bereikt is.

Oftewel: ik heb dus straks een computer nodig waarvan de PCI bus op slechts 5 (!)MHz loopt. Volgens de spec kan dat (0-33MHz voor 33MHz/32-bit PCI).

Het enige probleem: hoe fop ik een moederbord. Zelfs met hoge PCI dividers en een lage FSB (vaak lastig om beneden de 80-90MHz uit te komen) kom ik er nog niet. Ook neit echt met CPUFSB, van de PLL's werken gewoon niet mee.

Nu zou ik de klokgenerator kunnen vervangen, maar welke problemen kom ik dan tegen, als ik het hele mobo, of alleen de PCI bus op dergelijk lage freq's laat draaien?

Iemand nog andere ideeen?

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

kun je niet een clock-adapter er tussen zetten?
dat zijn van die dingen die ze ook voor de temp. control van een pentium 4 gebruiken.
om de snelheid te verlagen zorgt dat ding ervoor dat op gespecificeerde intervallen geen klokpuls wordt gegeven.
dus sluit op de ene kant je ding aan en op de andere de PCI bus en klaar :)

vraag me alleen niet hoe je daaraan komt of hoe je die moet solderen :/

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Hmm, ik heb wel eens gehad dat mn pc vast liep omdat de pci zo laag was. Waar dat aan ligt.. Misschien kaarten die daar niet tegen kunnen?

Verder heb je zonder divider (of een die hoog genoeg is) het probleem dat de fsb wel heel erg laag word. Ik kan me voorstellen dat de chipset dat niet zo erg zal vinden, maar wie weet is er wel een snelheid waar hij minimaal op moet lopen. Wordt toch een beetje proberen denk ik..

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-02 16:36

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Je kunt er een klok deler voor bouwen.
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~chtweaking/images/clock.png

De HEF4017 is een decade teller.
Voorbeeldje hier getekend is een 5 deler.
Als je bijvoorbeeld maar 1 pinnetje gebruikt heb je een 10 deler(is de max) enz.
Hoe kleiner de deel factor hoe meer poorten de OF poort nodig heeft.

Deze teller heeft een dutycycle van 50% dus niet critisch.(voor wat ik van de XilinX weet clockt deze alles op de opgaande flank)

[ Voor 4% gewijzigd door Carp_Hunter op 13-03-2003 20:32 ]

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Carp_Hunter schreef op 13 March 2003 @ 20:31:
Je kunt er een klok deler voor bouwen.
[afbeelding]

De HEF4017 is een decade teller.
Voorbeeldje hier getekend is een 5 deler.
Als je bijvoorbeeld maar 1 pinnetje gebruikt heb je een 10 deler(is de max) enz.
Hoe kleiner de deel factor hoe meer poorten de OF poort nodig heeft.

Deze teller heeft een dutycycle van 50% dus niet critisch.(voor wat ik van de XilinX weet clockt deze alles op de opgaande flank)
kan die 4017 wel snel genoeg reageren voor 33 MHz pulsen?
Volgens mij gaat hij dan 'input pulses' missen, waardoor het niet goed werkt.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 20:27
Jammer dat bij een overhitte p4 niet de volgens mij pci bus terugspringt, anders ben je al klaar met een p4 pc zonder cooler :)

[ Voor 5% gewijzigd door Carel op 13-03-2003 20:57 ]

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-02 16:36

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

dawuss schreef op 13 March 2003 @ 20:38:
[...]
kan die 4017 wel snel genoeg reageren voor 33 MHz pulsen?
Volgens mij gaat hij dan 'input pulses' missen, waardoor het niet goed werkt.
Kan best. Ik weet de timingen van de 4017 niet van buiten.
Er zijn ook nog andere soortgelijke tellers in de 74LS en 74F families (wwet even geen exacte type nrs). De werking blijft dan exact hetzelfde alleen kunnen zij met hoger frequenties werken.

Ook de OF poort moet je dan uit deze families kiezen. (74F is het snelst maar vreet ook zeer veel stroom :*) )

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

Verwijderd

Je zou natuurlijk ook de ISA bus kunnen pakken, die loopt op minimaal 6 mhz.

Of idd een divider extra ertussen zetten.

Maar waarom een PCI bus :?

Je kan natuurlijk ook gewoon een eigen clockgenerator pakken, en voor communicatie bijvoorbeeld een rs232 signaal gebruiken of een ander signaal. Je zou ook een aparte interface kaart kunnen pakken.

Ik denk dat het aanpassen van de PCI clock zelf niet echt goed gaat lukken. Denk eraan dat bijvoorbeeld de hdd controller en andere devices ook op de PCI bus zitten, die lopen dan op extreem lage snelheid, of zelfs compleet in de soep.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 21:31 ]

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een clockgenerator kopen lijkt me nogal duur.....tenminste, voor die dingen als een Turbo PLL clockgenerator die 'vroegah' nog wel eens werd gebruikt, werd zo'n 700 euro gevraagd, meen ik. Ik weet niet of dat ook geldt voor een simpel geval alleen voor je PCI...

[ Voor 11% gewijzigd door Tweeke op 13-03-2003 21:42 . Reden: typo's ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Tweeke schreef op 13 maart 2003 @ 21:40:
Een clockgenerator kopen lijkt me nogal duur.....tenminste, voor die dingen als een Turbo PLL clockgenerator die 'vroegah' nog wel eens werd gebruikt, werd zo'n 700 euro gevraagd, meen ik. Ik weet niet of dat ook geldt voor een simpel geval alleen voor je PCI...
Hmmm... dus jij zegt dat al die duizenden moederborden die er gemaakt zijn en worden allemaal een clockgenerator hebben van 700 euro? 8)7

Een clockgenerator kan al gebouwd worden van een paar euro, maar een beetje een fatsoelijke zal iets duurder uitvallen, maar als het meer als 20 euro wordt is het veel.

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

gatlarf

So say we all...

Als is isa werkt kan je misschien hier voor het Soyo 'P4I 845PE ISA' moederbord gaan. nieuws: Soyo blaast ISA nieuw leven in

May the lords of Kobol guide you...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 01:44:
[...]

Hmmm... dus jij zegt dat al die duizenden moederborden die er gemaakt zijn en worden allemaal een clockgenerator hebben van 700 euro? 8)7

Een clockgenerator kan al gebouwd worden van een paar euro, maar een beetje een fatsoelijke zal iets duurder uitvallen, maar als het meer als 20 euro wordt is het veel.
Duizenden moederborden? TurboPLL is wel een heel erg speciale clockgenerator, die is alleen uitbesteed aan de die-hards.

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 March 2003 @ 10:27:
[...]

Duizenden moederborden? TurboPLL is wel een heel erg speciale clockgenerator, die is alleen uitbesteed aan de die-hards.
Ik had het dus inderdaad over de TurboPLL en niet de 'huis, tuin en keuken' clockgeneratoren op massa-productie moederborden ;)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Tweeke schreef op 15 maart 2003 @ 11:00:
[...]
Ik had het dus inderdaad over de TurboPLL en niet de 'huis, tuin en keuken' clockgeneratoren op massa-productie moederborden ;)
Oops, ik weer niet goed gelezen |:(

Maar waarom zo'n dure clockgenerator gebruiken? Voor een paar mhz'jes hoef je echt niets speciaals te hebben, je zou zelfs kunnen overwegen gewoon een kristal eraan te hangen.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:48

BrZ

zo'n Turbo PLL lijkt me inderdaad nogal overbodig.. dat ding kan een variable frequentie leveren, in te stellen per 0.1MHz.
Pagina: 1