tekno schreef op 05 April 2003 @ 16:58:
knip ergens
Voor de mensen die niet weten wat Model 2 is, Model 2 (b & c) is een opgefokte arcadekast versie van de Sega Saturn best wel bruut dus maar ik krijg die klote emulator niet zover dat hij die rom ook gaat laden terwijl het wel zou moeten werken
/knip
sorry, maar als ik dit lees dan heb ik zoiets van, als je het wilt uitleggen leg het dan goed uit

Ten eerste is het eerder gewoon een verbeterde versie van de oorspronkelijke model 2 arcade machine. En de doelstelling van de model 2 was eigenlijk een snellere versie van de model 1 arcade machine te zijn met 3d textured graphics, ipv flat shaded.
Verder lijkt me de vergelijking met een saturn ook niet echt op z'n plaats. De segan titan video system (ook bekend als ST-V) was de arcade variant van de saturn. Deze had net zoals de saturn een dual processor structuur gebaseerd op de sh2 processor. Verder werkte deze met roms ipv cd-roms. Wat de laadsnelheid zeker ten goede kwam (voornaamste bron van ergernis op saturn vond ik).
De model 2 (b crx in dit geval) is een single-processor architectuur met 2 dedicated co-processors. En dat is toch wel een redelijk groot verschil.
En ik heb het hele gebeuren de laatste tijd niet meer zo gevolgd, maar zo ver ik weet is men nog niet zo heel erg lang bezig met het emuleren van model 2 hardware. Dus ik weet ook niet of je nu al 'perfecte' emulatie kunt verwachten. ('perfecte' omdat 100% exact vrijwel onmogelijk is).
Verder hoop ik dat men eindelijk eens gaat werken aan een emulator voor model 1 hardware, daar deze zo ver ik weet tot heden nog niet beschikbaar is (en het ziet er ook niet naar uit dat ik goed genoeg ben om een emulator te maken

, verder is de documentatie over het systeem vrij schaars, nec v60 is niet zo'n bekende processor, en de grafische hardware ook niet echt. De geluidshardware overigens wel, die is redelijk standaard. )
Verder speel ik veel oude spellen via emulator, vaak ook omdat je nu eenmaal niet zo maar even nes en snes en genesis/megadrive en sega cd spellen tegenkomt. En als je ze tegenkomt zijn ze vaak vrij prijzig.
p.s. Als een goede programmeur dit leest, denk er a.u.b. over na om een model 1 emulator te gaan maken! Ook al was virtua racer nooit bedoeld als productiespel, het is voor mij het eerste spel wat ik in de arcade spelen en ik heb er nog goede herinneringen aan (ook al kostte het veel geld

)
System2 , system1 en alle subvarianten waren inderdaad erg interessante sytemen.
specs Model1
Main CPU : 32bits RISC NEC v60 uPD-70616, 16Mhz (2.5 MIPS)
Graphics Co-Processor : Fujitsu TGP MB86233 FPU 32bits 16M flops
Co-Processor Abilities : Floating decimal point operation function, Axis rotation operation function, 3D matrix operation function
Sound CPU : 16bits 68000 @ 10Mhz
Sound chip : 2 x Custom 28 channel PCM chips, 1 for Music and 1 for Effects (Can access up to 8meg sample rom *per chip*)
Sound Timing Chip : YM3834 @ 8MHz (only used for its timers)
Video resolution : 496x384 in 65536 colors
Geometry : 180,000 polygons/sec, 540,000 vectors/sec
Rendering : 1,200,000 pixels/sec
Video : Shading Flat Shading, Diffuse Reflection, Specula Reflection, 2 Layers of Background Scrolling, Alpha Channel
specs Model2
Main CPU : Intel i960-KB @ 25 MHz 32bits RISC
Graphics Co-Processor : Fujitsu TGP MB86234 FPU 32bits 16M flops
Co-Processor Abilities : Floating decimal point operation function, Axis rotation operation function, 3D matrix operation function
Sound CPU : 16bits 68000 @ 10Mhz
Sound chip : 2 x Custom 28 channel PCM chips, 1 for Music and 1 for Effects (Can access up to 8meg sample rom *per chip*)
Sound Timing Chip : YM3834 @ 8MHz (only used for its timers)
Audio RAM : 540 Kilobytes (4 megabits)
Video resolution : 496x384 in 65536 colors
Geometry : 300,000 polygons/s. 900,000 vectors/s
Rendering : 1,200,000 pixels/s
Video : Shading Flat Shading, Perspective Texture, Micro Texture, Multi Window, Diffuse Reflection, Specula Reflection.
pretty decent hardware dus

Wel in de arcade is het helemaal verbluffend op die projectie TV schermen. Je kan echt niet geloven moet welke mooie fps de beelde op het scherm komen. Zwaaaarrrr verslavend.
[
Voor 29% gewijzigd door
Verwijderd op 07-04-2003 23:45
]