is de Game Design & Development opleiding wat?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.700 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79834

Topicstarter
Zijn al meerdere topics over geweest maar die zijn al weer 0.5/1 jaar oud dus het leek me wel mogen hier weer een topic over te beginnen?

Het zit zo, ik ben op dit moment bezig met de propedeuse van informatica op de HAN, had me er veel van voorgesteld maar dat bleek dus tegen te vallen. Het eerste project was leuk (website maken met database mogelijkheden) Voor dit project was ik verantwoordelijk voor het forum en was werkelijk verslaafd. zodra ik vrij tijd had ging ik daarmee lopen klooien. Vooral omdat ik visueel kon zien wat ik deed. Niks geen reden voor het stoppen met deze opleiding.
Toen kwam echter project 2: maken van een database applicatie voor een camping. Helemaal database gericht dus, 100den sql queries maken, schema's maken, test populatie invoeren enz. Helemaal niet de richting die ik op wil gaan. Volgend jaar project 3, schijnt nog verder in te gaan op die schema's en toen ik vorige week de vakken hoorde die gegeven gingen werden in de verdere jaren had ik er helemaal geen zin meer in.
Toevallig kwam ik deze week dus de website tegen van de opleiding "game design and devolpment" aan de HKU :

http://www.hku.nl/usadb/f...-course/art-tech-gdd.html

Wat Beknopte informatie die mij het al superleuk laat lijken, ik zou echter graag willen weten wat ik me nou voor moet stellen bij vakken over bijvoorbeeld muziek/geluid, kunstgeschiedenis, game engines enz. Weet iemand hier meer van en beter nog is er hier iemand die op dit moment bezig is met de opleiding? Wat ik ook graag zou willen weten is wat die projecten nou precies inhouden, wat moet ik me daarbij voorstellen?

A.S zaterdag is er een opendag, als ik hier heen ga heb ik mijn ouders heel wat uit te leggen. als de opleiding mij dus niks lijkt heb ik alles voor niks uitgelegd. Daarom zo ik eerst graag een beetje weten wat het precies inhoud.

Zijn er trouwens nog meer van dit soort opleidingen in NL? HBO/universiteit. Heb er weinig terug kunnen vinden...

Voor in het algemeen: is er veel werk voor en zit er nog steeds toekomst in? Nederland schijnt niet zoveel te bieden voor mensen met deze opleiding maar is in het buitenland werk wel verzekerd? (uitgaande dat de kwaliteit van je werk goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08-2024
Is dit niet wat Oogst doet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-07 07:21
Oogst ging dit toch doen? Vraag 't hem es :) hij heeft 't toelatingsexamen/test ervoor gedaan en gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashAddict
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08-2020
Ik zit op het HKU, welliswaar geen Games Development. Als het zoals bij ons in DMD eraan toe gaat dan zit je de hele dag de counterstriken en warcraften :P

Nee even serieus, er word vooral verwacht dat je inzicht hebt in games. Ze willen dus echt NIET horen dat je dag in dag uit games zit te spelen. De nadruk, zoals bij elke HKU opleiding volgens mij, ligt hem op het concept van een game. Wat maakt een game goed, welke ingredienten etc. Hiermee bedoel ik, is het concept (verhaal) in samenhang met de interactie, ontwerp en gekozen techniek. Het moet een waterdicht product worden, waar geen losse eindjes mogen blijven hangen. En uiteraard moet je concept zo origineel mogelijk zijn.

Een voorbeeld van een odpracht kan bijvoorbeeld zijn: Maak aan de hand van je eigen interpretatie van het schilderij "de tuin der lusten" een game. Het zal dus niet zo zijn dat je direct leuke funny games zonder enige inhoud gaat maken (3d shooters whateva).

Waarschijnlijk zal het eerste jaar heel breed zijn, ze moeten alle mensen gelijk zien te trekken ij dat jaar qua techniek bijvoorbeeld. Daarna zal je je waarschijnlijk gaan toespitsen op een van de drie takken van game design ... dat is dus het concept, design of development. Of word jij een persoon die alleen maar concepten wil bedenken, of word jij iemand die het deign van de game voor zijn rekening neemt of de development.

De vakken die je krijgt zijn allemaal ter ondersteuning van deze drie zwaartepunten binnen de studie. Het lijkt me sterk dat je ook muziek/geluid erbij krijgt. Dit zal een klein onderwerp worden dan, want daar gaat het hun niet om. Wanneer je geinteresseerd hier in was zou je wel voor de muziek/gel;uid opleiding binnen het HKU gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72935

Ik ga zelf een opleiding volgen aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Daar hebben ze een soortgelijke opleiding in games en animatie weliswaar op mbo niveau maar dat doet er niet toe. Net wat Patrick zegt het is niet een en al games spelen. Bij ons moet je een toelatingsexamen doen waarin word getest of je redelijk tot goed kan tekenen. Bij deze opleiding ga je heeel veel tekenen. Daar moet je dan ook van houden en natuurlijk kunnen.

Ook zal er volgens mij veel geprogrameerd worden. Uit jouw bericht maak ik op dat je niet zo van programeren houd.

Ik betwijfel of de open dag je bevalt. Maar ik zou het goed overwegen niets is zo erg als een vervelende opleiding doen........

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hartstikke leuk wat je allemaal krijgt maar ik denk niet dat je snel aan werk komt, laat staan werk wat iedereen direct zich ziet bij het horen van het woord game design en development. Dat zie je wel vaker bij de HKU (ook bij de indelingen van de opleidingen) onder het mom 'zolang het maar kunst is'...

Als ik jou was zou ik voor een bredere studie kiezen met game design als keuzerichting.

Dit soort opleidingen bestaan op universitair niveau overigens niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Oefening op 11-03-2003 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:49
Hier nog wat over opleiding :
http://www.gameskool.nl/Features/dvtg.htm

:)
Had ik toevallig nog in favorieten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashAddict
Wat Nelis zegt, de markt in nederland is ongelofelijk klein. Davilex zijn game-afdeling is voor een tijd terug failliet gegaan. Er zijn nog wat kleine bedrijfjes die aan game development doen, en natuurlijk Lost Boys. Ik geloof dat deze laatste wel graag mensen van het HKU aanneemt. Maar ja, om nou elk jaar 20 man aan te nemen.

De martk ligt in de VS en in het China. Ik vind dat dat ook zaken zijn die gelden bij het kiezen van een studie. Een opendag bezoeken is nooit erg om te doen lijkt me, je zal zien wat de studie in zou houden. Je kan ook nog de toelatingsopdracht gaan doen, dat zijn vaak wel opdrachten die al wat weghebben van wat je tijdens de studie krijgt.

Verwqcht echter niet dat je lekker kan gamen de hele dag, en dat je af en toe eens een spelletje zelf in elkaar moet draaien. Er komt meer bij kijken (zie ook mijn vorige post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik geloof dat mijn eerste bericht op een aantal punten een beetje onduidelijk is.

De opleiding lijkt me leuk omdat ik ten eerste van spellen hou, graag wil weten hoe spellen in elkaar steken, hoe spellen te maken enz. Ik weet dat het geen spellen spelen is, dat hoeft ook niet want dat kan ik thuis ook wel :)

Integendeel, programmeren vind ik leuk, zolang het maar iets is wat mij interesseert, je moest eens weten hoe een schik ik had toen ik mijn eerste driehoek zag in OpenGL =) De techniek waarop spellen in elkaar zitten wilde ik ook meer van weten, had verwacht dat ik dit op de opleiding waar ik nu zit ook kreeg maar dat viel dus tegen. Wat ik nou zo saai vind is dat hele database gebeuren, al die schemas enzo, 100den SQL queries maken en daarbij allemaal formulieren maken(drag en drop in ACCESS notabene)

Over dat tekenen sja, ik heb verschillende testen gedaan, de ene zegt dat ik absoluut niet creatief ben en de andere test zegt dat ik juist wel creatief ben. Voor tekenen en handvaardigheid liepen de cijfers uiteens van een 9 tot een 4. In tekenen ben ik dus denk ik niet echt goed maar is dat dan echt zo belangrijk?

Bedankt voor die link, er wordt volgens die link heel veel tijd besteed aan het bedenken/uitwerken van een concept/design en veel minder op de echte realisatie, het bouwen en de uiteindelijke modellen maken. dat laatste zou ik juist zo graag meer willen.

EDIT waar maak je dan uit op dat ik verwacht dat ik de hele dag kan gamen, ik wil daar niet heen om games te spelen, dat doe ik thuis al amper.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 79834 op 11-03-2003 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Laatst online: 18:49
Is volgens mij ook groot verschil tussen technische tekenen en gewoon tekenen, gewoon tekenen kan ik voor geen kant, maar technische, dus dingen met PC tekenen enzo dat kan ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

whoei, wist niet dat as. zaterdag open dag is... zeker even gaan :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24
Anoniem: 79834 schreef op 11 maart 2003 @ 20:45:Over dat tekenen sja, ik heb verschillende testen gedaan, de ene zegt dat ik absoluut niet creatief ben en de andere test zegt dat ik juist wel creatief ben. Voor tekenen en handvaardigheid liepen de cijfers uiteens van een 9 tot een 4. In tekenen ben ik dus denk ik niet echt goed maar is dat dan echt zo belangrijk?
ten eerste
creatief zijn != goed kunnen tekenen
Creatief zul je moeten zijn voor concepten bedenken e.d.
Op zich hoef je voor game-design niet creatief te zijn, je taak kan ook simpelweg zijn, het maken wat anderen al voor je verzonnen hebben.

ten tweede
tekenen is te leren
dit vond ik eerst ook stom klinken
maar ik ben afgelopen zaterdag naar een open dag geweest voor industrieel ontwerpen
daar heb ik tekeningen gezien van mensen die er een half jaar op zaten
en dus zag ik hoe zij in een half jaar hebben leren tekenen, en ik kan je zeggen, dat was niet niks
Zeker dingen als concept-art kun je heel goed leren maken.
*zoekt in archief*
kijk maar eens naar deze link
en kijk dan bijvoorbeeld eens naar zn line-sketches
dat soort dingen zijn goed te leren en erg bruikbaar
er staan trouwens ook enkele tutorials op die site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32164

In België (en ik ben Belg) volg ik de richting MCT = Multimedia & Communicatietechnologie
In het eerste jaar was het belangrijskte project een website (html, css, javascript), in het tweede jaar een cdrom (director, video geluid).
Nu in het derde jaar hebben we naast ons individuele eindwerk heel veel "kleine" projecten:
3d max omgeving + karakter
Flash MX (naar keuze, zolang dat het maar ingewikkeld genoeg is)
Java: Online multiplayer game
Webtech: ASP.net communitysite (iets ala FOK!)
Automatisatie: spelen met sensors, legoblokken in vb6
Mijn eindwerk is een vb.net 3tier applicatie.

Het enige wat echt vervelend is aan die richting, zijn de vakken waar het woord Ampere en Volt in voorkomen...

De site (die helaas heel wat tekort komt...) is www.mct.nu en de site van de hogeschool is www.pih.be
De site met heel wat multimedia werken van studenten is op http://www.multimediamadness.be/

De richting is nu vijf jaar oud, nu starten er al drie jaar op een rij 500 studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 15:28
Hoe steekt de HKU in elkaar:

1. Ze proberen je inzicht te verbeteren.
2. Er komt veel zelf studie bij kijken, ze gaan je niet uitleggen hoe een programma werk en je leert ook niet de diepgangen van een programeer taal kennen en kunnen.
3. Ze geven alleen de middelen.

Daarnaast is deze opleiding net nieuw en nog steeds in doorontwikkeling, de toelating is streng. En ik hoop voor jouw als je je wilt aanmelden, dat je dat al gedaan hebt, anders zou het weleens te laat kunnen zijn.

Nog een melding, ik heb hier de studie gids liggen, als je er iets meer over wilt weten kun je best ff langskomen.

Tevens kun je lekker ff in hilversum langskomen, maar niet op woensdag, is altijd gezellig en ik denk dat er genoeg studenten zijn, die je te woord willen staan.

[ Voor 12% gewijzigd door joint_me op 11-03-2003 21:23 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter
  • Laatst online: 29-06 01:32

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Ik heb echt een schijthekel aan programeren, maar ben uitermate geinteresseerd in het maken van games met een feel, denk Deus Ex, AvP(1&2), Undying, verder teken ik erg graag, en heb voor mij nog geen goede opleiding gevonden...

Gamedesign, maar in sterkere mate het visuele aspect ervan (modeling, textures, leveldesign, etc.), is samen met animatronics (bestuurbare poppen met latex-huid) en special make-up HELEMAAL mijn kind of bag, maar hier in nederland is dat gewoon een dungezaaide hoek van kunst...

magoed, zaterdag eerst maar eens kijken in Utrecht (Hilversum actually)

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Creatief zul je moeten zijn voor concepten bedenken e.d.
Op zich hoef je voor game-design niet creatief te zijn, je taak kan ook simpelweg zijn, het maken wat anderen al voor je verzonnen hebben.
Kijk zo'n baan lijkt mij nou ideaal. De ideeen, schetsen, alles ligt al vast en dan kun jij aan de hand daarvan iets gaan ontwikkelen. Zoiets zoek ik ook maar geloof dan dat die opleiding voor mij niet door zal gaan. Als de toegang zo streng is en de opleiding zelf waarschijnlijk ook al vol zit sja, dan houdt het op :( snap alleen niet dat ze dan nog een opendag hebben.

Die opleiding in Belgie klinkt trouwens ook heel leuk maarja, beetje ver reizen van midden-Nederland naar Belgie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik ben aangenomen voor GD&D, maar ga het volgend jaar pas doen, dus ik kan je weinig nuttigs over de exacte inhoud vertellen.

Wel weet ik dat er in Nederland niks echt vergelijkbaars is, tenminste niet met games. Wel zijn er veel kunstacademies met graphics dingen, zoals bijvoorbeeld Multimedia Design of Interaction Design, ook aan de HKU. Vakken van Interaction Design vullen het grootste deel van het eerste jaar van GD&D, overigens.

Vorig jaar heeft GD&D 1 op 4 toegelaten, maar door de groeiende belangstelling en niet meer toelatingsplaatsen is dat dit jaar waarschijnlijk minder geweest. Verder heb ik sterke twijfels over of je er komend jaar nog op kunt komen, want de toelating is dus al geweest en het lijkt me niet dat je nog eens kunt proberen voor komend jaar.

Creativiteit is wel degelijk enorm belangrijk, maar dat hoeft niet tekenen te betekenen. Ook het schrijven van verhalen, bedenken van concepten, ontwerpen van websites, 3d, enz. dat is allemaal creatief.

Muziek en dergelijke zijn geen groot onderdeel van de studie, zo is mij door een docent of zoiets verteld, dit in tegenstelling tot wat de website lijkt te suggeren.

Aangezien de kans op een baan inderdaad niet bizar groot is, blijf ik gewoon op een lager pitje informatica erbij doen aan de UU, zodat ik na mijn studie GD&D in ieder geval ook mijn bachelor informatica heb, wat toch wel moet helpen op de arbeidsmarkt, mocht ik niet in de games kunnen. Ik kan die informatica-bachelor erbij doen in die vier jaar, omdat ik dit jaar al het eerste jaar informatica doe en behoorlijk wat vrijstelling kan regelen bij beide studies, en omdat ik ook nog erg gemakkelijk leer, wat bij informatica flink helpt.

[ Voor 67% gewijzigd door Oogst op 11-03-2003 23:04 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:35
Toen ik een paar jaar geleden op de televisie een programma zag over mensen waarbij de computer zo'n beetje 100 % van hun leven uitmaakten was ik razend enthousiast. Ik zag daar beelden van een opleiding in Frankrijk die opleidde tot de game-industrie (zag daar onder andere brute mensen in max modelen en animeren :) ). Er werden slechts 60 mensen per jaar toegelaten, rond de 10% van het aantal aanmeldingen, maar degene die doorgelaten werden kwamen wel bij bedrijven als blizzard terecht. Een studie waar je veel zelfdiscipline bij nodig had om echt iets te bereiken, maar als je dat niet hebt, heb je zoiezo hier weinig te zoeken, want dit soort dingen kosten nou eenmaal veel tijd.
Maar goed, nu komt mijn vraag:

weet iemand welke school/universiteit ik bedoel, en zijn er scholen (het liefst universiteiten) in het buitenland (engeland, frankrijk, duitsland) die opleiden naar een hoog niveau in de game-industrie?? :?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashAddict
WAt eerder in dit topic is gemeld, kom een keer langs op het HKU. Kom eens een kijkje nemen op de academie, ik denk dat dat je een betere idee geeft van hoe het eraan toegaat dan wanneer je naar de opendag komt.

De andere opleidingen die zijn genoemd : MD en ID. Interaction Design houd zich voornamelijk bezig met knopjes ;) HEt bekijkt de psychologie en blablabla van waarom het knopje rood moet zijn en 3 millimeter van onder moet zitten, erg saaaaai dus :P
Multimedia Design houd zich voornamelijk bezig met CD-rom/website producties. Denk hierbij aan projecten in Flash en Director. De nadruk ligt hier ook op het concept van een project, hier word echt op gehamerd op het HKU. Wanneer je concept niet in orde hebt, maar bv. een gigantisch 3d engine hebt gemaakt die doom 3 doet blozen, dan zal je nog een onvoldoende gaan krijgen. Echter wanneer je een super origineel concept hebt, e de uitvoering is nog slechter dan Commander Keen (hoewel deze old skool games echt roelen :) ) dan zal je zeker een goed cijfer gaan krijgen. Snap je wat ik bedoel.

Maar ik ben benieuwd wat je van de studie vind, denk dat je genoeg informaie hebt. Laat even weten wat je nou gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
inquestos schreef op 11 March 2003 @ 23:26:
...Frankrijk...(zag daar onder andere brute mensen in max modelen en animeren :) )...
Wat ik heb gezien bij de open dagen van de HKU was qua 3d niet bepaald indrukwekkend, eerder ronduit afschrikwekkend. Maar ja, ze geven natuurlijk geen grote opdracht waar je een jaar mee bezig mag zijn, want je moet veel leren, en niet alleen maar aan het mierenneuken zijn met je design, want dat kun je in je baan na je studie nog genoeg. Komt nog bij dat écht goed modellen sowieso moeilijk als vak gegeven kan worden, je moet er gewoon zelf veel tijd in steken en gevoel voor hebben, en als de dingen die ik daar heb gezien nou toevallig net de mindere freaks waren, dan is dat niet zo gek.

Ik zeg dit, omdat ik je wil waarschuwen voor teleurstellingen als je daar geen verbeterde versie van Doom III ziet draaien, maar inderdaad eerder iets als Commander Keen. Ze maken tijdens de studie geen grote compleet uitgewerkte games voor de markt, dus wat je er ziet aan games op hun computers is niet zo extreem indrukwekkend (vond ik althans).

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13505

Er wordt nu gezegd dat GDD de eerste en enige games opleiding is in Nederland. Fout: DVTG (Design for Virtual Theater and Games) ook aan de HKU is er al 4 jaar (poept dit jaar z'n eerste afgestudeerden uit).
Groot verschil tussen DVTG en GDD is dat DVTG nog iets meer kijkt naar concepting en vernieuwende game vormen voor in de toekomst (met grote focus op bijv. storytellintg, vormgeving etc.) en GDD is de wat technischere van de 2(lees programming, engines etc). De eerste 2 jaar rooster van GDD zijn dan ook bijna precies hetzelfde als bij ID alleen met een wat grotere focus naar games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-01 21:40

E-Mile

Danteezy!

En hoe zit het met de opleiding Digital Media Design (ook HKU werk) is daar een strenge toelatingsprocedure en wat is de werkelijke inhoud?

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
PatrickPietens schreef op 12 March 2003 @ 07:31:
..
De andere opleidingen die zijn genoemd : MD en ID. Interaction Design houd zich voornamelijk bezig met knopjes ;) HEt bekijkt de psychologie en blablabla van waarom het knopje rood moet zijn en 3 millimeter van onder moet zitten, erg saaaaai dus :P
Multimedia Design houd zich voornamelijk bezig met CD-rom/website producties. Denk hierbij aan projecten in Flash en Director. De nadruk ligt hier ook op het concept van een project, hier word echt op gehamerd op het HKU. Wanneer je concept niet in orde hebt, maar bv. een gigantisch 3d engine hebt gemaakt die doom 3 doet blozen, dan zal je nog een onvoldoende gaan krijgen. Echter wanneer je een super origineel concept hebt, e de uitvoering is nog slechter dan Commander Keen (hoewel deze old skool games echt roelen :) ) dan zal je zeker een goed cijfer gaan krijgen. Snap je wat ik bedoel.

Maar ik ben benieuwd wat je van de studie vind, denk dat je genoeg informaie hebt. Laat even weten wat je nou gaat doen.
Het zal wel komen doordat MD nog niet bestond toen ik nog ID deed, maar het laatste waar ik me daar druk over maakte was de kleur en positionering van een knopje ;). Aan webdesign deed ik daar niet, maar klooide wel eindeloos aan met Director. Die psychologie vakken nam niemand daar echt serieus behalve de leraar (naar het schijnt is Antoinetje weer terug he?). Voor een deel van m'n afstuderen ben ik met een paar andere doeds een paar maandjes met een brainless 3D game in C++ aan het prutsen geweest, dus jah een beetje nuance mbt het beeld dat je geeft van de HKU is wel op z'n plaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 17:23
De HKU is en blijft natuurlijk een kunstacademie met alle chaotische toestanden vandien.

Ga hier dan ook niet heen als je nog een 'schoolse' werkcultuur gewend bent en/of nodig hebt.

Passie en motivatie moet je al op zak hebben en doorzettingsvermogen is de andere sleutel.

Het meeste leer je namelijk zelf of van je medestudenten, je weet binnen één jaar (of misschien nu al) meer dan de docenten die er rondlopen.

- ex-ID student (afgestudeerd in 1999).

[ Voor 5% gewijzigd door zakalwe op 12-03-2003 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Anoniem: 13505 schreef op 12 maart 2003 @ 09:54:
Er wordt nu gezegd dat GDD de eerste en enige games opleiding is in Nederland. Fout: DVTG (Design for Virtual Theater and Games) ook aan de HKU is er al 4 jaar (poept dit jaar z'n eerste afgestudeerden uit).
Groot verschil tussen DVTG en GDD is dat DVTG nog iets meer kijkt naar concepting en vernieuwende game vormen voor in de toekomst (met grote focus op bijv. storytellintg, vormgeving etc.) en GDD is de wat technischere van de 2(lees programming, engines etc). De eerste 2 jaar rooster van GDD zijn dan ook bijna precies hetzelfde als bij ID alleen met een wat grotere focus naar games.
Ja, dat weet ik wel, maar die studie focust toch wel behoorlijk anders, want die probeert niet heel het game-maken te vangen. DG&D probeert alle aspecten van games te vangen, waarna je je dan kunt specialiseren. DVTG heeft meteen al een specialisatie. Voor zover ik weet dan.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Denk dat het geen zin meer heeft om me hiervoor in te schrijven. Het was eigenlijk de bedoeling dat ik volgend jaar naar die school zou gaan, maar die inschrijving bleek dus al geweest te zijn met een toelating van 1 op 4. De kans dat ik toegelaten zou worden is daardoor voor aankomend jaar nihil en om nou nog een jaar te wachten(waardoor ik dus 2 jaar verlies) om me in te schrijven voor een opleiding waar ik zoiezo een kans van 25% op heb vind ik ook een beetje te risicovol.

Bedankt voor alle replies _/-\o_ Ik weet genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Genoil schreef op 12 March 2003 @ 10:18:
[...]

(naar het schijnt is Antoinetje weer terug he?)
offtopic:
die is idd terug, maar psycho wordt gegeven door HANS, antoinetje doet aan tech vakken

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Anoniem: 79834 schreef op 12 maart 2003 @ 10:36:
Denk dat het geen zin meer heeft om me hiervoor in te schrijven. Het was eigenlijk de bedoeling dat ik volgend jaar naar die school zou gaan, maar die inschrijving bleek dus al geweest te zijn met een toelating van 1 op 4. De kans dat ik toegelaten zou worden is daardoor voor aankomend jaar nihil en om nou nog een jaar te wachten(waardoor ik dus 2 jaar verlies) om me in te schrijven voor een opleiding waar ik zoiezo een kans van 25% op heb vind ik ook een beetje te risicovol.

Bedankt voor alle replies _/-\o_ Ik weet genoeg
@Noctu, beetje meer pit tonen, ben je al langsgeweest, heb je gebeld, het lijkt erop dat je niet je best hebt gedaan. Als de toelating streng is, zijn waarschijnlijk niet alle plaatsen gevuld en de HKU wil wel eens een uitzondering maken. ;)

Dus kopop, schouders der onder, leg het vuur aan de schenen, als dit je droom is, laat het dan niet uitgaan met een sisser. :*)

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

joint_me is er trouwens al iets te zien van GDD online?(projecten en dergelijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
@Noctu: als je er zo over denkt, dan kun je inderdaad denk ik maar beter niet proberen bij GD&D te komen. Eén van hun belangrijkste criteria is namelijk motivatie en als je zo snel opgeeft, dan heb je dus zeker niet genoeg motivatie.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
joint_me schreef op 12 March 2003 @ 10:44:
[...]

offtopic:
antoinetje doet aan tech vakken
offtopic:
ROFLMAO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oogst zei dit:
want de toelating is dus al geweest en het lijkt me niet dat je nog eens kunt proberen voor komend jaar.
Hier praatje heel anders... wat bedoel je nou?
Ik "geef op" omdat ik uit de berichten opmaak dat de kans zeer klein geworden is.

Ik zie het niet al gebrek aan motivatie, er zijn hier verschillende mensen geweest die zeiden dat de kans klein was en voor aankomend jaar eigenlijk nihil. Dan probeer ik dit maar uit mijn hoofd te zetten en mijn tijd en energie ergens anders in te steken.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 79834 op 12-03-2003 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik weet niet zeker of er dit jaar niet nog steeds mogelijkheden zijn om aan een toelatingsprocedure deel te nemen, niet voor niks staat er "het lijkt me". Je zou dus zelf even kunnen uitzoeken hoe dat zit, als je echt wilt.

En dan die toelating van 1 op 4: dat is dus over het totaal, maar het is geen loterij hoor. Als jij heel graag wilt en/of heel erg goed bent en/of gewoon heel erg goed bij die studie past, dan is die kans gewoon 1 op 1 voor je.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah kijk dat veranderd de zaak :)

ik dacht dat je bedoelde dat de kansen eigenlijk verkeken waren maar dat je een beetje op een minder harde manier zei snap je....

Als ik jou dus goed begrijp bestaat het eerste jaar vooral uit alles wat met een game te maken heeft: concept/desig, psychologie bij userinterface, geluid(maar dan in mindere maten dan op de website gesuggereerd wordt) en programmeer/modelleer gedeelte. Na dit jaar ga je dus een definitieve keus maken waarin je dus bijvoorbeeld kunt kiezen voor programmeren.

Met dat concept enzo zit ik namelijk een beetje want ik weet niet in hoeverre mijn ideeen vernieuwend en leuk zijn :|. De rest lijkt me iig wel vet gaaf en precies wat ik eigenlijk wil....

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 79834 op 12-03-2003 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 09:47
Ik zit ook op het HKU... de opleiding van GDD is wel leuk...

Maar hoe zijn de kansen op een goede baan na de opleiding ? Zit een bedrijf wel te
wachten op iemand die opgeleid is om games te produceren ?

De personen die nu op GDD zitten zijn meer "gamers" dan "game-designers" !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 14:33
Anoniem: 79834 schreef op 11 March 2003 @ 22:09:
[...]
Die opleiding in Belgie klinkt trouwens ook heel leuk maarja, beetje ver reizen van midden-Nederland naar Belgie :(
Jij bent ook zo iemand die z'n hele studententijd thuis blijft wonen? Als je dat een leuke opleiding lijkt ga je toch gewoon 'op kot' (gaaf taaltje :P ) Mooie meisjes daar hoor. :)
Anoniem: 79834 schreef op 12 March 2003 @ 13:18:
Met dat concept enzo zit ik namelijk een beetje want ik weet niet in hoeverre mijn ideeen vernieuwend en leuk zijn :|. De rest lijkt me iig wel vet gaaf en precies wat ik eigenlijk wil....
Geeft niks, in het princiepe gaat het erom of je het potentieel hebt om in de toekomst (als (bijna) afgestudeerde) nieuwe en leuke concepten te spuien.

Als je dat niet hebt laten ze je toch niet toe...als het goed is.
Kris schreef op 12 maart 2003 @ 13:43:
Ik zit ook op het HKU... de opleiding van GDD is wel leuk...

Maar hoe zijn de kansen op een goede baan na de opleiding ? Zit een bedrijf wel te
wachten op iemand die opgeleid is om games te produceren ?

De personen die nu op GDD zitten zijn meer "gamers" dan "game-designers" !!
Die 'gamers' vallen nog wel door de mand denk ik, de HKU schijnt vrij streng te zijn als het gaat om het halen van studiepunten etc. >:) Je zal niet de eerste drop-out zijn.

Je kansen op een baan die aansluit bij je vakgebied zijn denk ik ook vrij mager.

Zelf zou ik denk ik voor een wat bredere opleiding gaan (bijvoorbeeld InteractionDesign of een meer algemene ICT opleiding) en proberen game gerelateerd wat bij te klussen door mee te werken aan mods, of voor vrije studiepunten vakken te volgen bij bijvoorbeeld GDD. Je hebt dan een bredere basis waarmee je ook als je niet in game dev. aan de slag kan in ieder geval een behoorlijke (leuke) baan kan scoren.

[ Voor 66% gewijzigd door Charly op 12-03-2003 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"de HKU schijnt vrij streng te zijn als het gaat om het halen van studiepunten etc."

Dat is een grap zeker? Zit zelf op de HKU en als er iets belachelijk (als in negatief, naar mijn mening) flexible is dan is dat de HKU wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashAddict
Op het HKU doen ze totaal niet moeilijk, ik zit nu in het derde jaar DMD, en heb nog steeds mijn P niet. En ik begin over een half jaar al aan mijn EMMA.

DMD is een beetje hoe ik game design ook heb proberen uit te leggen. Nadruk ligt hierbij duidelijk op het concept, verder is ook de keuze welk zwaartepunt je gaat kiezen: techniek, concept of design.

Ik zou iedereen aanrtaden om gewoon eens een dagje mee te gaan lopen met een studierichting. Daar doen ze echt niet moeilijk over, vraag wanneer welke opleiding les heeft, en kom die dag en loop een hele dag mee. Als je geinteresseerd bent in DMD, moet je vragen naar Rene Lansink, hoofd opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericston
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 23:17
inquestos schreef op 11 March 2003 @ 23:26:
[...]
weet iemand welke school/universiteit ik bedoel, en zijn er scholen (het liefst universiteiten) in het buitenland (engeland, frankrijk, duitsland) die opleiden naar een hoog niveau in de game-industrie?? :?
In Engeland ken ik de University of Teesside waar ze bachelor opleidingen in Games Design en Games Programming hebben.

Hier loopt/liep een thread over die uni, toevallig gestart door een Nederlander:
http://boards.lionhead.com/showthread.php?threadid=32577
Je zou hem eventueel kunnen mailen, want volgens zijn site (in zijn sig) zit hij er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63822

sorry als ik de latere replies niet gelezen heb, maar voor zover ik er verstand van heb, moet je voor alle studies op een kunstacademie, redelijk veel doorzettingsvermogen hebben. Je moet er dus veel tijd in steken. Je houdt dus weinig tijd over voor andere dingen.

Nu las ik in de post van Oogst (ok, dit rijmt niet express :) ) dat het geleverde werk grafisch niet erg indrukwekkend was. Dan kun je je gaan afvragen, wat voor een nut heeft het dan.
(games-)Bedrijven huren je, of nemen je aan op je portofolio. Als je daar alleen maar opgewaardeerde commander keens in hebt zitten heb je geen zippit kans om aangenomen te worden.

en een iets persoonlijkere noot;
Het gaat er IMO in het begin niet om dat je veel doet, maar dat je het goed doet.
Dit geldt voor alle vlakken van gamesdesign, maar ook in andere studies.

En je kan pas een volwaardig 'product' afleveren als je weet hoe dat moet.
Bv. Als je je hele leven 10minuut-schetsen hebt gemaakt, kan je misschien wel snel schetsen, maar dit; http://www.conceptart.org/dobsky/carl_cast.jpg doe je niet zo snel. (potlood-tekening, NIET van mij).
OK, dat voorbeeld is misschien wel erg extreem, maar het brengt de boodschap over.

Ik denk dat ze (vooral in de eerste paar (2-3) jaar) meer aandacht moeten besteden aan grote projecten, voordat ze veel gaan 'schetsen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
Ik heb de laatste 7 jaar in the UK gestudeert en daar ben ik 2 goede Games Design courses tegengekomen. Salford Univerisity Games Design (3year bA) en de al gemelde Teeside. Op het vlak zo'n dingen zitten ze daar verder dan de rest van Europa, maar zo'n cursusses zijn hardwerk en vrije tijd heb je bijna niet. Ik heb de cursussen zelf niet gedaan maar er af en toe mee samengewerkt en ook les gegeven (as part of MA). Hoewel de cursus echt op elk vlak erg diep gaat (DirectX 8.1 in eerste week bijvoorbeeld voor mensen met 0 experience) en in depth Design Concepts, Strategy, and Planning, viel me toch op dat de meeste mensen die het deden verschrikkelijk arrogant zijn , meestal jongens en nogal immatuur vergeleken met de europese jeugd van zelfde leeftijd. Talent zit er meestal wel en leren van elkaar moet ook (in practice?). De banden met de industrie zijn dan weer wel dik in orde - mensen van ex-bullfrog , sony entertainment , etc, etc. Ik ken ook iemand die op Teeside zijn MA heeft gedaan en daar heeft ie van de cursus de toen net nieuwe Sony 2 Linux kit van gekregen + van sony een playstation om mee te proberen. Gekregen dus niet geleent. In UK word wel verwacht dat je zelf meerdoet dan in de lessen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk dat je verder moet kijken dan 'game-designer' als werkvlak. Met de juiste skills en een beetje handig in het koppie kan je ook je vaardigheden toepassen in de wereld van de wetenschap op het gebied van o.a. AI visualisaties, Virtual Reality toepassingen zoals onderzoekssimulatie en rehabilitatie (traumapatienten etc).

Mijn 2 centjes (ja..2 munten van 1) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 14:33
Anoniem: 13505 schreef op 12 maart 2003 @ 15:11:
"de HKU schijnt vrij streng te zijn als het gaat om het halen van studiepunten etc."

Dat is een grap zeker? Zit zelf op de HKU en als er iets belachelijk (als in negatief, naar mijn mening) flexible is dan is dat de HKU wel....
Nouja de meningen daarover verschillen mischien, maar ik ken toch wel een stuk of 3 / 4 mensen die het (bij verschillende opleidingen) aan de HKU niet gered hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

_Richard

want?

PatrickPietens schreef op 11 March 2003 @ 20:43:
Wat Nelis zegt, de markt in nederland is ongelofelijk klein. Davilex zijn game-afdeling is voor een tijd terug failliet gegaan. Er zijn nog wat kleine bedrijfjes die aan game development doen, en natuurlijk Lost Boys. Ik geloof dat deze laatste wel graag mensen van het HKU aanneemt. Maar ja, om nou elk jaar 20 man aan te nemen.
volgens de lead artist hierzo nemen we alleen maar mensen aan die koekjes meenemen tijdens een sollicitatie gesprek.. :+

He who drop shit in toilet, have shitty time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik denk dat het met het werk vinden op termijn wel goed zit hoor:
Gamesmarkt groeit als nooit tevoren
En ik ben dus pas over 4,5 jaar klaar hè.
Anoniem: 79834 schreef op 12 March 2003 @ 13:18:
Als ik jou dus goed begrijp bestaat het eerste jaar vooral uit alles wat met een game te maken heeft: concept/desig, psychologie bij userinterface, geluid(maar dan in mindere maten dan op de website gesuggereerd wordt) en programmeer/modelleer gedeelte. Na dit jaar ga je dus een definitieve keus maken waarin je dus bijvoorbeeld kunt kiezen voor programmeren.
Niet helemaal kloppend wat je zegt. Voor zover ik het begrepen heb op de open dag is de opbouw als volgt:
-eerste twee jaar alle algemene dingen, veel vakken bij Interaction Design, inderdaad komt hier alles aan bod;
-eerste helft van het derde jaar volledig vrije vakkenkeuze, ook bij andere studies (dat wordt dus informatica-vakken voor mij);
-tweede helft van het derde jaar stage;
-vierde jaar stage en projecten (ik geloof eerste helft vrij werk, tweede helft stage, maar dat zal wel niet kloppen).
Anoniem: 63822 schreef op 12 maart 2003 @ 23:06:
Nu las ik in de post van Oogst (ok, dit rijmt niet express :) ) dat het geleverde werk grafisch niet erg indrukwekkend was. Dan kun je je gaan afvragen, wat voor een nut heeft het dan.
(games-)Bedrijven huren je, of nemen je aan op je portofolio. Als je daar alleen maar opgewaardeerde commander keens in hebt zitten heb je geen zippit kans om aangenomen te worden.
Een studie doe je niet om een portfolio op te bouwen, maar om veel te leren. Het maken van mooie filmpjes voor je portfolio vergt gewoon enorm veel tijd die je moet steken in kleine details. Eigenlijk heel gemakkelijk werk, maar wel heel veel werk. Ik zou het stom vinden als ze dat op de kunstacademie zouden doen, dat doe je maar in je eigen tijd. Komt nog bij: ik heb het nu alleen over 3d. De studie behelst veel meer dan alleen 3d, dus het is ook niet gek dat niet iedereen daar super 3d-werk afleverd, want dat is slechts één specialisatie.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ah ok,

Ik heb net een mailtje verzonden dus ik hoor wel hoe of wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

"Het definitieve programma van de Open Dag volgt later dit jaar."

en wanneer zouden ze dat dan willen doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
klinkt misschien weer ietwat raar
maar...

volgens mij als je niet direct in de games-richting wil studeren maar wel die richting open wilt houden, kun je ook industrieel ontwerp doen
(even kijken of ik ook mn argumenten kan formuleren)

Ten eerste vrij simpel: je leert er goed tekenen in een stijl die zich ook wel voor concept art leent

Ten tweede, je houdt je bezig met de wensen, vragen en eisen van mensen. Je leert dus inspelen op de markt en wat mensen nodig hebben. Lijkt mij bij games wel aan te sluiten

Daarnaast leer je ook nog wat met 3d-tools omgaan die bij games-design natuurlijk en je leert er ontwerpen, en die ontwerpen perfectioneren, elk detail van je ontwerp moet logisch zijn

dit is natuurlijk allemaal IMHO en vast geheel onvolledig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:17
en informatiekunde? lijkt dat je niet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27983

PatrickPietens schreef op 11 March 2003 @ 18:32:
Ik zit op het HKU, welliswaar geen Games Development. Als het zoals bij ons in DMD eraan toe gaat dan zit je de hele dag de counterstriken en warcraften :P
Hey, dat wil ik na mijn HAVO ook gaan doen :) DMD op de HKU...

Of ID, nog niet helemaal uit... ID is nml ook een gedeelte psychologie, dat lijkt me ook wel leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Karp schreef op 13 maart 2003 @ 21:43:
klinkt misschien weer ietwat raar
maar...

volgens mij als je niet direct in de games-richting wil studeren maar wel die richting open wilt houden, kun je ook industrieel ontwerp doen
(even kijken of ik ook mn argumenten kan formuleren)

Ten eerste vrij simpel: je leert er goed tekenen in een stijl die zich ook wel voor concept art leent

Ten tweede, je houdt je bezig met de wensen, vragen en eisen van mensen. Je leert dus inspelen op de markt en wat mensen nodig hebben. Lijkt mij bij games wel aan te sluiten

Daarnaast leer je ook nog wat met 3d-tools omgaan die bij games-design natuurlijk en je leert er ontwerpen, en die ontwerpen perfectioneren, elk detail van je ontwerp moet logisch zijn

dit is natuurlijk allemaal IMHO en vast geheel onvolledig
Dat ben ik dus helemaal niet met je eens. Industrial Design is geen kunstacademie, GD&D wel, dus de insteek is volledig anders. Bij Industrial Design leer je ook rekening te houden met materialen en productie en dergelijke (toch?) bij 3d op een kunstacademie is dat volledig niet aan de orde. Dan kun je als alternatief nog beter iets gaan doen als Digital Media Design, is ook breder, en bevat ook 3d.

Grote pro van GD&D op zich: bij welke andere studie moet je zowel tekenen, als 3d, als programmeren?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Laatst online: 06-07 20:50
ik ben me ook nog aan het beramen, echter ik wil pas in 2004 beginnen met studeren
dus nog voldoende tijd om ervaring op te doen met andere dingen(programmeren, textures maken en mischien 3d-en)

maargoed zoals al vaker gezegd door pro's in de business:
ervaring is de weg de game business in.
als jij dat papiertje hebt en in je vrije tijd heb je veel werk gedaan voor een goede mod krijg je eerder een baan dan iemand die alleen dat papiertje heeft

zie ook: www.splashdamage.com
team bestaat uit mensen die actief zijn geweest in de mod-scene(hier dan voornamelijk quake 3) en allen hebben ze veel belangrijk werk gedaan voor een mod of iets anders(veel mensen hebben in het quake 3 fortress team gezeten, en ydnar heeft de quake 3 level compiler flink uitgebreid met hele goede opties) en die mensen werken zich dus zo in de kijker, want geloof mij, elke game developer houdt een aantal van deze mensen in de gaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4663

Zoals al eerder gezegd: wat betreft beroepsperspectief kun je beter kijken naar een wat bredere opleiding. Bovendien zou ik me vantevoren goed in laten lichten met betrekking tot het niveau van een dergelijke opleiding en vooral achter ervaringen (en werk?) van medestudenten proberen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
@SpiritX: De opleiding is nog zo jong dat je niks kunt vinden over percentages over werk van ex-studenten en zo. Dat is een nadeel van zo'n jonge studie.

@bolleh: ervaring is de weg de business in, helemaal mee eens. Maar daarom ga je juist studeren: je leert daar van alles en nog wat, dus achteraf heb je veel ervaring. Doordat het een studie is wordt je gedwongen ook ervaring op te doen met dingen die je niet leuk vindt en dus niet zou doen in je vrije tijd, en kom je heel veel dingen tegen die je simpelweg over het hoofd zou zien in je vrije tijd. De studie biedt je dus een schat aan ervaring, plus nog een mooi papiertje.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De studie klinkt heel interessant, maar ik vraag me af...

Ik ben veel, heel veel bezig met het maken van concepten enzo voor nieuwe spellen en voor mods van huidige spellen. Redelijk creatief (qua denken, dan) ben ik wel.
Maar van tekenen/modellen/vormgeven heb ik geen kaas gegeten.
Ben ongeveer de slechtste tekenaar ter wereld... :*)

Dus ik vroeg me af in hoeverre dit een onderdeel is in die studie...
Krijg je dingen aangeleerd hóe je zelf moet tekenen/modellen of moet ik het eerder zien als dat je moet weten hoe tekeningen/modellen/engines gemaakt worden, zodat je daar rekening mee kan houden in je concept?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63822

als je kan schrijven, kan je ook tekenen.
Ook zonder talent, kan je goed leren tekenen. Het kost alleen veel tijd en moeite (met EN zonder talent).
Rambrandt heeft ook niet in 1 dag leren tekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Oogst schreef op 13 maart 2003 @ 22:29:
[...]

Dat ben ik dus helemaal niet met je eens. Industrial Design is geen kunstacademie, GD&D wel, dus de insteek is volledig anders. Bij Industrial Design leer je ook rekening te houden met materialen en productie en dergelijke (toch?) bij 3d op een kunstacademie is dat volledig niet aan de orde. Dan kun je als alternatief nog beter iets gaan doen als Digital Media Design, is ook breder, en bevat ook 3d.

Grote pro van GD&D op zich: bij welke andere studie moet je zowel tekenen, als 3d, als programmeren?
Industrieel ontwerp kun je ook op hbo nivo doen
En ben het wel gedeeltelijk met je eens, IO is natuurlijk niet precies hetzelfde als games design (duh) maar volgens mij houd je bij games design (op een andere manier natuurlijk) ook rekening met productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
anandus schreef op 14 March 2003 @ 13:51:
De studie klinkt heel interessant, maar ik vraag me af...

Ik ben veel, heel veel bezig met het maken van concepten enzo voor nieuwe spellen en voor mods van huidige spellen. Redelijk creatief (qua denken, dan) ben ik wel.
Maar van tekenen/modellen/vormgeven heb ik geen kaas gegeten.
Ben ongeveer de slechtste tekenaar ter wereld... :*)

Dus ik vroeg me af in hoeverre dit een onderdeel is in die studie...
Krijg je dingen aangeleerd hóe je zelf moet tekenen/modellen of moet ik het eerder zien als dat je moet weten hoe tekeningen/modellen/engines gemaakt worden, zodat je daar rekening mee kan houden in je concept?
Natuurlijk, er zit een heleboel tekenen in, zowel in de vorm van 2d, als 3d, als animatie. En dat leer je daar wel. Als jij heel goed verhalen kunt bedenken en heel enthousiast bent, dan compenseert dat voor dat je nog niet kunt tekenen, zo is mij verteld bij de open dag.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4663

Oogst schreef op 14 March 2003 @ 10:41:
@SpiritX: De opleiding is nog zo jong dat je niks kunt vinden over percentages over werk van ex-studenten en zo. Dat is een nadeel van zo'n jonge studie.
Ik doelde ook niet op werk in de zin van arbeidsperspectieven, maar op werkstukken van studenten. Aan de hand daarvan kun je vaak toch redelijk een inschatting maken van het niveau op een dergelijke opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
is zaterdag 15-03 aanstaande trouwens opendag, hoop dat je dit nog leest voor die datum ;)

[ Voor 5% gewijzigd door joint_me op 15-03-2003 02:41 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 523

Anoniem: 63822 schreef op 14 March 2003 @ 16:02:
als je kan schrijven, kan je ook tekenen.
Ook zonder talent, kan je goed leren tekenen. Het kost alleen veel tijd en moeite (met EN zonder talent).
Rambrandt heeft ook niet in 1 dag leren tekenen :)
ben ik niet helemaal met je eens, tekenen kun je voor een groot deel leren via regeltjes maar als je er geen gevoel voor hebt kun je nog zoveel oefenen, dan wordt het niks (ik ken een levend voorbeeld :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Vandaag Open Dag en ik moet werken :(

Als mensen geweest zijn:
Laat even jullie indrukken achter... (ook hoe druk het was, wat voor soort mensen, e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Wat voor soort mensen: veel alternatieve dames :P

neeh, er liepen er wel wat rond, maar volgens mij viel me dat gewoon meer op omdat dat hier in limbocounty niet zoveel is...
Algemeen genomen liepen er doorsnee studenten rond, heel prettige indruk. Lekkere koffie ook. In de trein ving ik een gesprekje op van 2 studenten naast me, ze bleken op de HKU te studeren en op weg te zijn naar de open dag. Dat kwam mooi uit :)

Ze hebben me naar t complex begeleid (volges mij waren t tweakers, ze hadden t int openbaar over computers... ohhhh) en me het een en ander verteld over GD&D aangezien ik vertelde dat me dat wel interesant leek. Hun eerste reactie was: daar zijn er veel van, mensen die GDD willen doen en we hebben de opdracht om die mensen om te praten naar IDD :D

Ik natuurlijk geintereseerd omdat ik op zoek was naar een zo breed mogelijke studie en IDD zou breder georienteerd zijn dan GDD. toen ik binnenkwam en op folderjacht ging waas er meteen een meisje dat net als mij zoiets had van: waar te beginnen...
Na enigsinds twijfelend rond te hebben gelopen liepen we bij "BAT in Design for Virtual Theatre and Games" naar binnen. Een onderdeel van de faculteit theater.

Hier stonden enkele studenten ons te woord en lieten trots zien wat er allemaal aan hun opleiding ontstaan was. Het liep tegen elven en volgens het meest onoverzichtelijke programmaboekje ooit gemaakt zou dan een lezing over de faculteit KMT, waarvan GDD een onderdeel is, gehouden worden.

Na dat duidelijk werd uitgelegd wat de onderlinge verschillen waren tussen:
BAT in Game Design and Development, BAT in Interaction Design en BAT in Interactive Information Design ging ik alleen verder om te kijken wat er nog te zien was.

Weer kwam ik uit bij de faculteit theater, nadat ik een broodje en een lekkere kop koffie had verorberd. (tong verbrand aan die lekkere kop koffie :()

Ik volgde een lezing over BAT in Design for Virtual Theatre and Games. Naar mate de lezing vorderde begon ik steeds meer interesse te krijgen in deze richting. Ik vond t persoonlijk erg veel lijken op alles wat ik over GDD had gehoord. Toen ik erachter kwam dat ik inmiddels een kwartier te laat was voor de lezing over GDD omdat ik met een 2e kop koffie mijn maag was gaan vullen, maakte het me niet meer zo heel veel uit, omdat ik inmiddels behoorlijk enthosiast was geworden over DVTG. Maar ik zat er nu een beetje mee dat ik niet precies wist wat GDD nu inhield ten opzichte van DVTG. Dus besloot ik iemand van de faculteit Theater op te zoeken om dat eens te vragen. De man die ik vroeg was erg behulpzaam (net als iedereen die ik vandaag ben tegengekomen zo lijkt het) en hij wist me uit te leggen dat er niet zo heel veel verschil was tussen de 2 opleidingen. Na enig doorvragen stemde hij ermee in dat GDD iets meer op een produkt gericht was, en DVTG iets meer op het concept en op het verhaal over brengen. DVTG is meer films maken, en GDD meer spellen om het maar eens kort door de bocht te stellen.

al met al een prettige kennismaking met deze school en zoals het er nu uitziet hoop ik dat ik over anderhalf jaar daar ergens kan beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Zo zie je maar weer dat alle opendagen bedrog zijn :(

Normaal gesproken is de koffie op de faculteit KMT niet te zuipen

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"DVTG is meer films maken, en GDD meer spellen om het maar eens kort door de bocht te stellen." zeer kort door de bocht ;)

(ik doe dvtg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Anoniem: 13505 schreef op 15 March 2003 @ 18:06:
"DVTG is meer films maken, en GDD meer spellen om het maar eens kort door de bocht te stellen." zeer kort door de bocht ;)

(ik doe dvtg)
hoe samen te vatten wat die man amper verteld kreeg in 45min ?

je moet toch enige referentie geven.

en over de koffie, misschien waren mijn smaakpapillen verbrand en 'proefde' ik de koffie pas daarna....

[ Voor 16% gewijzigd door Arjan op 15-03-2003 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat films maken is meer bedoeld als leermiddel, slechts in het eerste jaar, om op juiste wijze te leren "storytellen" (=belangerijk en groot aspect van (toekomstig) gamedesign volgens visie van DVTG). Maar leuk dat de presentatie je enthousiast heeft gemaakt wat betreft DVTG :) Mocht je meer willen weten kun je ons / me altijd lastig vallen.
Mocht je meer werk willen zien van een DVTG student, mijn portfolio staat op http://www.romanstyle.com . Mijn focus ligt bij vormgeving en 3d visualisatie (met focus op character design/moddeling/animatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb ze een emailtje verstuurd en er was nog plaats maar ze benadrukte dat de toelating streng was.

Persoonlijk denk ik niet dat ik eraan ga beginnen. dat concepten gedoe zit me gewoon niet lekker evenals het tekenen. En natuurlijk het feit dat ik een jaar mis door te switchen. Misschien dat ik na de hts nog iets op een universiteit kan volgen dat een beetje aansluit op mijn hopelijke baan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Anoniem: 79834 schreef op 15 maart 2003 @ 19:23:
Ik heb ze een emailtje verstuurd en er was nog plaats maar ze benadrukte dat de toelating streng was.

Persoonlijk denk ik niet dat ik eraan ga beginnen. dat concepten gedoe zit me gewoon niet lekker evenals het tekenen. En natuurlijk het feit dat ik een jaar mis door te switchen. Misschien dat ik na de hts nog iets op een universiteit kan volgen dat een beetje aansluit op mijn hopelijke baan :)
zoals volgens mij erg veel gezegd: het tekenen *leer* je
en misschien kun je de opleidingen wel combineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja maar tekenen vind ik niet zo geweldig en aangezien ik dat veel zou moeten doen op deze opleiding. Ook geloof ik niet dat tekenen vol aan te leren is, misschien voor 80% maar je moet er ook een soort van gevoel voor hebben...

Opleiding combineren, wat moet ik me daar bij voor stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80540

Toevallig heb ik pas ook voor het eerst van die opleiding gehoord, het lijkt me wel heel erg leuk. Alleen heb ik me al voor een andere opleiding ingeschreven, ik zat er wel aan te denken me gewoon op te geven en dan kijken hoever ik kom, als ik niet toegelaten word, geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Misschien dat ik de twijfelaars hier een beetje kan helpen..

Ik ben nu 2e jaars Interaction Design. Hiervoor heb ik 3 jaar Industrieel Ontwerpen aan de TUDelft gedaan.

GDD is dit jaar voor het eerst begonnen, en een groot deel van de 1e jaars vakken GDD zijn gelijk aan de 1e jaars vakken ID.

Stel je echter niet voor dat je les krijgt in slick 3d animaties maken...
Wij hebben net als de GDD-ers animatie les van Dop. Hoewel zij volgens mij best verstand heeft van animatie, is haar kennis van techniek ver te zoeken. Ik doe nu animatie 2, waarbij je een 3d animatie moet maken. Verwacht dan dat je aan de slag gaat met een 3d prog. (de meesten 3dmax...maar je bent vrij wat anders te gebruiken) Je gaat echter ZELF aan de slag met dat 3d prog. Je kan (facultatief) ondersteuning krijgen in "lesvorm" ( in ons geval door een andere student)
Voor mij werkt die aanpak prima. Ik heb er een hekel aan om les te krijgen in software. De ene keer gaat het allemaal te traag..en de andere keer te snel. Het niveau verschil tussen de studenten onderling is nml erg groot. Sommigen zijn meesters in Photoshop..anderen in Director en weer anderen in max. Les geven aan zo'n groep is dan moeilijk.

Het draait dus idd voornml om Concept ontwikkeling.
Je krijgt zeker les in programmeren (vooral als je bij ID de tech kant kiest...bij GDD weet ik niet) en in vormgeven.

Kris melde hierboven al dat je het id krijgt dat de GDD-ers meer Gamers zijn dan GameDesigners. Er wordt in de vrije uurtjes heel wat gegamed (als ze maar oprotten als ik een pc nodig heb vind ik het prima :P) Op zich is dat natuurlijk niet vreemd...niks mis met mensen die van hun hobby hun beroep willen maken....maar er is wel duidelijk verschil in mentaliteit imho...

ID is een brede opleiding. Ik baal er af en toe behoorlijk van dat zoveel vakken meteen de neiging hebben om richting web te denken, terwijl het dus NIET zo is dat je als ID-er websites MOET gaan bouwen..(mag wel hoor.)
De opleiding bestond al voordat internet er echt was voor de normale gebruiker.. Een interface is meer dan een webpagina..maar kan ook een videorecorder zijn.

Iemand maakte hierboven de vergelijking met Industrieel Ontwerpen en GDD.
Ik weet niet waar die persoon dat op baseerd :?
IO heeft verdomde weinig te maken met Game Design. Goed.. nadenken over je doelgroep en een PVE opstellen..leuk dat je dat leert, maar wat heeft een GDD-er in godsnaam aan vakken als Sterkteleer, Materiaalkunde en meer van dat soort techvakken??
3d-en leer je bij io ook niet. Voor zover ik weet worden games niet in Solidworks ontworpen nml.... Je hebt zeker de mogelijkheid om als keuzevakje MAYA te gaan volgen, maar ik denk niet dat je daar de kennis op doet om er verder in te kunnen.

Industrieel Ontwerpen en Interaction Design hebben meer met elkaar gemeen.
Misschien kun je beter over raakvlakken praten.
Ergonomie bijvoorbeeld, hoewel de aandacht bij io meer op antropometrische ergonomie ligt, en bij ID meer op cognitieve ergonomie.
IO is en blijft een opleiding aan een Technische Universiteit... en hoewel er vast een leger io-ers is dat het nu niet met me eens is: Bij io leer je niet vormgeven..je leert ontwerpen!
Er zijn hele goede vormgevers onder io-ers, maar het is niet het belangrijkste. en terecht... form follows function...
De goede vormgevers die bij io rondlopen zijn gewoon getalenteerde mensen die daar hun voordeel mee doen...en meer kunnen dan de gemiddelde io-er(en dus ook meer dan de gemiddelde vormgever).

Dat de 2 opleidingen veel met elkaar gemeen hebben blijkt denk ik ook wel uit het feit dat IO een Master in Interaction Design gaat aanbieden(of al doet?).

De vraag naar opleidingen zoals in dit topic genoemd worden is groot! En dus het aanbod ook!

Ik denk dat je als je een keuze wil maken niet moet afgaan op een opendag. Het beeld wat je daar krijgt is in 9 van de 10 gevallen niet juist. Elke opleiding wil mensen trekken en dan moet alles zo leuk mogelijk lijken.
Bedenk wat je wil leren op een opleiding, wat je ermee wil bereiken "als je groot bent" :p.
Maar bedenk ook wat je zeker niet wil!
ik kan je vertellen dat een opleiding erg moeilijk wordt als je vakken niet leuk vind.

Als je wil weten wat je kan verwachten van de vakken op de HKU:
http://www.hku.nl/oops

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Atgast schreef op 15 March 2003 @ 16:52:
al met al een prettige kennismaking met deze school en zoals het er nu uitziet hoop ik dat ik over anderhalf jaar daar ergens kan beginnen :)
Als je allebei die studies nou leuk lijken: schrijf je gewoon voor allebei in. Als je bij allebei wordt aangenomen, dan kun je kiezen. Als je bij slechts één wordt aangenomen, heb je je kansen flink vergroot.
Anoniem: 79834 schreef op 15 March 2003 @ 19:23:

Ik snap niet wat jij bij GDD moet als je zowel tekenen als concepten niet leuk vindt. Concepten is het hoofddeel van de studie, voor zover ik weet dan, en tekenen ook behoorlijk belangrijk (om concepten uit te beelden).
Anoniem: 13505 schreef op 15 maart 2003 @ 19:23:
Mocht je meer werk willen zien van een DVTG student, mijn portfolio staat op http://www.romanstyle.com . Mijn focus ligt bij vormgeving en 3d visualisatie (met focus op character design/moddeling/animatie)
Dit soort werk is wel zo ongeveer de kwaliteit die ik zag bij de open dag van GD&D een half jaar geleden en dat is dus precies waarom ik zei dat de kwaliteit me tegenviel. (nofi) Ik heb al uitgeled dat het volgens mij niet ging om het maken van super-kwaliteit uitgewerkt spul, maar opvallend mooi kan ik het niet noemen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik snap niet wat jij bij GDD moet als je zowel tekenen als concepten niet leuk vindt. Concepten is het hoofddeel van de studie, voor zover ik weet dan, en tekenen ook behoorlijk belangrijk (om concepten uit te beelden).
JA en ik snap niet waarom jij dat herhaalt, ik geef toch zelf al aan dat ik het niet meer wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23888

*schraapt keel*

Ik was zelf ook bezig geweest naar het zoeken van informatie over de GD&D opleiding op de HKU. Ik ben al sinds mijn 12e bezig met het bedenken van spellen en ben nooit opgehouden. Vreemd genoeg speel ik zelf weinig spellen en heb ik nooit echt interresse gehad in programeren (op wat mislukte GBA projecten na).
Ik heb telefonisch contact gehad met een van de mensen daar (aardige vrouw alleen ze bleek niet zoveel technische vragen te kunnen beantwoorden) die uiteraard de opleiding promote. Op de vraag of ik aan het eind van de opleiding het kennen en kunnen onder de duim zou hebben om voor de high-end consoles zoals Gamecube en PS2 (Xbox is meer een PC en is vele makkelijker om op te ontwikkellen als je al ervaring hebt met PC-spel programeren.) en zij zei van wel. Iets wat ik dus met een flinke korrle zout nam.

Ook heb ik de kans gehad om op een LANparty met een tweede jaars student op die opleiding te praten, die vond het zelf heel leuk, ik kan me de rest van het gesprek niet zo 1,2,3 herinneren aangezien hat al laat was en het bier rijkelijk vloeide. :)

Open dagen zijn per definitie evil, opeens is alle graffitti weg, zijn de WCs daadwerklijk schoon en wordt het beste werk uitgestald. Op een open dag van mijn opleiding (Multimedia Vormgeven @ Grafisch Lyceum Utrecht) lieten ze in het 3D lokaal stukken uit Ice Age zien, 3D animatie en modelling van zo'n niveau dat je daar nooit zult behalen. Toen ik 3 jaar geleden naar de open dag van mijn huidige opleiding kwam werden er bergen met goud belooft wat achteraf dus weinig van waar blijkt te zijn, en zo blijtk het ook bij veel andere scholen te zijn. Ga er dus gewoon heen op een gewone schooldag, want dan kun je zien hoe het er aan toegaat.

Ik moet zelf dit school jaar en volgend jaar nog om mijn MBO diploma te halen (een vereiste voor de opleiding als je geen HAVO hebt) dus ik heb nog genoeg bedenktijd.

Aan een kant lijkt het me ontzettend leuk en stoort de geringe kans op een baan in Nederland in de gamesmarkt me niet eens zo veel. Maar in Amerika bijvoorbeeld zijn er nu ook veel "Game programming" opleiding die erg populair blijken te zijn maar eigenlijk meer bedoeld zijn om geld voor de school binnen te halen dan mensen daadwerkelijk wat te leren aangezien informatica opleidingen veel meer waard zijn en je daarmee makkelijk opverstapt op DirectX bjvoorbeeld doordat je al veel programerings ervaring hebt. Mijn grootste zorg is dat deze opleiding ook zo is, een populaire opleiding die meer lijkt te zijn dan dat ie is. Of het daadwerkelijk zo is is een tweede.

Met de kwaliteit van het werk dat je maakt kan veel over gezegd worden, bijvoorbeeld deze studenten die een game van Cowboy Bebop (vette anime, vette muziek, film binnenkort op DVD :7 ) maakte zag er echt niet uit. hier hun PostMortem http://www.gamasutra.com/...es/20020722/reis_01.shtml check vooral hun schetsen van twee figuren op pagina 3, blijkbaar zijn l3373 teken skillz lang niet zo nodig als verwacht? Natuurlijk gaat het hier om een andere opleiding die ook nog eens in een ander land zit maar ik breng het even op omdat het het beste vergelijkings materiaal is. Ook al is hun opleiding waarschijnlijk technischer dan het lesmateriaal op de HKU.

Maar hun gaan waarschijnlijk bij game bedrijven werken en daar meer leren en hun kunsten verfijnen. Verwacht geen spectaculaire resultaten aan het eind van de opleiding, de grote spellen van tegenwoordig kosten miljoenen euros om te maken met teams bestaande uit tientallen mensen en een handvol freelancers. Dus uiteindelijk is het lang niet zo slecht voor 4 studenten met weinig ervaring.

Als iemand van plan is er op een doordeweekse dag er heen te gaan en niet alleen wilt gaan kun je mij mailen, ik wil namelijk wel een kijkje nemen ook al moet ik nog 2 jaar wachten voordat ik erop kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Anoniem: 23888 schreef op 16 March 2003 @ 00:52:
...

Ook heb ik de kans gehad om op een LANparty met een tweede jaars student op die opleiding te praten, die vond het zelf heel leuk, ik kan me de rest van het gesprek niet zo 1,2,3 herinneren aangezien hat al laat was en het bier rijkelijk vloeide. :)

...

Maar hun gaan waarschijnlijk bij game bedrijven werken en daar meer leren en hun kunsten verfijnen. Verwacht geen spectaculaire resultaten aan het eind van de opleiding, de grote spellen van tegenwoordig kosten miljoenen euros om te maken met teams bestaande uit tientallen mensen en een handvol freelancers. Dus uiteindelijk is het lang niet zo slecht voor 4 studenten met weinig ervaring.
Het lijkt me zeer sterk dat jij een tweedejaars DG&D hebt gesproken, want die bestaan nog niet. Dit jaar is de eerste lichting aan het eerste jaar begonnen.

Veel mensen beginnen over dat je pas leert wanneer je bij een bedrijf werkt, maar dat is maar net wat je wilt leren. Bij een bedrijf leer je geen centje theorie meer, alleen nog maar praktijk. Je leert inderdaad misschien wel DirectX programmeren, of met netwerken werken met een specifiek protocol, maar leert geen theorie. Ik hoor op de universiteit veel mensen klagen dat ze zoveel theorie krijgen, zo weinig achter de computer zitten. Maar dat vind ik dus onzin, want die theorie zorgt dat je Goede Programma's kunt schrijven, het daadwerkelijk leren van de aanwezige standaard-klassen in een willekeurige programmeertaal, en de commando's en regelsper taal, dat heeft geen zin op een opleiding. Er zijn zoveel talen, zoveel programma's, en praktijkkennis is dan amper portable. Theorie-kennis is altijd bruikbaar.

Want wat heb je aan je DirectX-kennis als opengl opeens de standaard wordt, of iets nieuws? Je moet praktijk-ervaring hebben, maar studenten prof maken in één specifiek programma, das zinloos.
Anoniem: 79834 schreef op 16 maart 2003 @ 00:31:
[...]

JA en ik snap niet waarom jij dat herhaalt, ik geef toch zelf al aan dat ik het niet meer wil.
Sorrie, was niet onvriendelijk bedoelt, mocht het zo zijn overgekomen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oogst schreef op 16 maart 2003 @ 11:58:
[...]

Het lijkt me zeer sterk dat jij een tweedejaars DG&D hebt gesproken, want die bestaan nog niet. Dit jaar is de eerste lichting aan het eerste jaar begonnen.
Hij zei tenminste dat ie tweede jaars GD&D student was. Maar volgesn mij is het tweede schooljaar van de opleidign dit jaar begonnen hoor, zal wel aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:32

Tim Schuhmacher

abasios

Oogst schreef op 16 maart 2003 @ 11:58:
[...]
Theorie-kennis is altijd bruikbaar.
offtopic:
Maar goed kunnen toepassen van kennis is ook een kunt. Met meer pratijk ervaring krijg je daar meer inzicht in.
Met alleen maar theorie-kennis kom je er ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter
  • Laatst online: 29-06 01:32

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Game design vond ik maar so-so overkomen, vond Animatronics veel leuker :D

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

Misschien interessant voor jullie om te lezen wat codemasters te vertellen heeft over carrieres bij spelontwikkelaars.

http://www.codemasters.com/jobs/careers/artist.php
gericht op de grafisch georienteerde mensen

http://www.codemasters.com/jobs/careers/programmer.php
gericht op de programmeurs (waaronder ikzelf)

Over die laatste kort samengevat (let op, alles wat hieronder verder in m'n post staat is gericht op de programmeur):
Leer c of c++ en de techniek van het programmeren op zich.
Assembly is mooi meegenomen.
Leer opengl of directx of allebei.
Afgestudeerd. (computer of wiskunde/natuurkunde geörienteerd)
Goed in een team kunnen werken.
en nog wat puntjes.

Er staat dus niet 'ga een game design opleiding doen'. Maar eerder, leer zelf, leer veel, lees veel.

Lees het stukje maar even, best wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik zie hier dat de vakken die ik krijg bij informatica aan de UU toch wel heel erg nuttig zijn:
Maths skills are very useful in programming, as this will be required when doing 3D programming. A very good knowledge of vectors and matrices are essential, because they are necessary for 3D. Even if you don't end up doing the 3D stuff, it's useful stuff to know.
Vak dat ik in de eerste periode volgde: Wiskunde voor Informatici. Vorige periode had ik Logica an Verzamelingen, ook zeer wiskundig, en nu heb ik Functioneel Programmeren, ook zeer wiskundig.
Beyond this, 3D programming is heavily based on linear algebra. You need to brush up on vectors and matrices, and know these like the back of your hand.
Lineaire algebra ga ik over anderhalve maand volgen als keuzevak.

Oftewel: al die studiegenoten van mij die klagen over de hoeveelheid wiskunde in de studie informatica, moeten niet zo zeuren. :P

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Zo, aanmeldingsformulier voor GD&D op de bus gedaan en kijken wat er gebeurt.... Je weet maar nooit :)

Staat op het aanmeldingsformulier trouwens: 'Aanmelden voor 15 mei', dus misschien is er nog hoop :P

Oh, enne Oogst (beetje stomme vraag, maarja): Waar letten ze vooral op?
Originaliteit? Afgewerktheid? Kwantiteit? 1337-soepskillz? Of the complete package?
En wat was jouw opdracht en hoe heb je dat ingevuld?

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 17-03-2003 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Staat op het aanmeldingsformulier trouwens: 'Aanmelden voor 15 mei', dus misschien is er nog hoop
Had ze gemailed en er was nog plaats dus er is zeker hoop voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
OK, over mijn toelating: die was leuk. :)

Eerst was er de papieren eerste ronde, gewoon over de post. Bestand uit drie delen:
-vragen invullen over wat voor hobby's, kunst, interesses, dat soort dingen
-brief schrijven waarin je beschrijft waarom je zo verschrikkelijk geschikt bent;
-in een kladblok een concept voor een spelletje ontwerpen, dit is het belangrijkste deel. Kladblok was 16 pagina's, geloof ik, en je kon kiezen uit vier onderwerpen:
--spel gebaseerd op kinderspel (tikkertje en zo)
--card game zoals Magic gebaseerd op je eigen leven
--multiplayer-spel voor op PDA's en mobiele telefoons voor in de trein
--weet ik ff niet meer

Ik heb voor in de trein een spel gemaakt waarbij iedereen in de trein in dezelfde virtuele trein terecht kwam. Daar konden ze dan met mensen die ze tegen kwamen punten inzetten voor simpele één tegen één spelletjes. De winnaar van dat spelletje kreeg dan de ingezette punten.

Ik kwam daarmee door en kreeg een gesprek. Gesprek duurde twintig minuten en bestond uit drie onderdelen:
-bespreking van meegebracht werk (ik had enorm veel grote olieverf en pastel dingen meegenomen en een flinke lading kleine prints van 3d-werk)
-bespreking van motivatie (inclusief irritante vragen als: "waarom wil je in de games-industrie terwijl je alleen niet interactieve dingen maakt?" en de gemakkelijkere vraag "wat ga je doen als je niet wordt aangenomen?")
-bespreking van spel-ontwerp uit kladblokje, hier was bij mij amper tijd meer voor.

Vervolgens kreeg ik binnen een week (mocht twee weken duren) een positief bericht een een raport van wat ze van me vonden, met ongeveer de volgende strekking:
"beoordeling getoond werk en toelatingsopdracht: voldoende
Beoordeling motivatie: ruim voldoende
Beoordeling algemene ontwikkeling en interesse: ruim voldoende
Eindbeoordeling: wel toegelaten"

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb voor in de trein een spel gemaakt waarbij iedereen in de trein in dezelfde virtuele trein terecht kwam. Daar konden ze dan met mensen die ze tegen kwamen punten inzetten voor simpele één tegen één spelletjes. De winnaar van dat spelletje kreeg dan de ingezette punten.
Geen wonder dat je toegelaten bent, op zoiets zou ik dus echt nooit kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
om het niveauverschil op de HKU maar eens aan te stippen...

ik was vorige week ff op de HKU en sprak daar een DMD leraar die toelatingen moest afnemen. hij had een leuke anekdote over een jongen die daar kwam, die zo vreselijk goed was in alles dat ze hem de vraag hebben gesteld: "euh brilliant, maar...wat kom je hier eigenlijk nog leren?" (leraar voelde zich als grafisch ontwerper zelf erg nietig tov die jongen). anderzijds werd ie soms ook zo depressief van dagen waarop er zoveel prutsers langs kwamen dat ze bijna niemand konden aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
Oogst schreef op 16 March 2003 @ 11:58:
Want wat heb je aan je DirectX-kennis als opengl opeens de standaard wordt, of iets nieuws? Je moet praktijk-ervaring hebben, maar studenten prof maken in één specifiek programma, das zinloos.
daar hoef je niet bang voor te zijn hoor ;)

directx zal voorlopig nog een hele tijd blijven bestaan omdat het gebruiksvriendelijker is dan opengl(ook meer bullshit bevat maar dat terzijde) en opengl heeft gewoon enorm goede cross-platform support.

kijk maar naar quake 3, voor windows, linux, mac, draait allemaal goed. dat hoef je met directx niet te proberen. dus tot het moment dat directx echt goed cross-platform wordt hoef je niet 1 API te verwachten die overal gebruikt wordt

verder heb je altijd programmeurs die bijv bij opengl blijven omdat ze hier al enorm veel ervaring in hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Oogst schreef op 17 March 2003 @ 19:45:
Ik kwam daarmee door en kreeg een gesprek. Gesprek duurde twintig minuten en bestond uit drie onderdelen:
-bespreking van meegebracht werk (ik had enorm veel grote olieverf en pastel dingen meegenomen en een flinke lading kleine prints van 3d-werk)
Oei... Mijn portfolio bestaat louter uit een hele zooi concepten (met een paar schetsen), halve mods (wel op papier uitgewerkt), een zooi maps, en een paar blitzbasic games...

Maar dat is ook goed, of moet er echt iets grafisch getoond worden?
(Anders maar even een hele zooi schetsen erbij maken..)

Ach, wat maak ik me zorgen... eerst maar die opdracht...

PS. Krijgt iedereen dezelfde opdrachten? Als in: Is de kans groot dat ik ook uit die dingen zou moeten kiezen? (Voorkennis rules :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Jij krijgt vrijwel zeker vier andere opdrachten om uit te kiezen.

Je hoeft geen grote hoeveelheden werk bij te hebben, je moet laten zien dat je enig talent hebt om concepten te ontwikkelen. Als jij een hele zooi schetsen hebt van halve mods, op papier uitgewerkt nog wel, dan is dat misschien wel beter van hun uit gezien dan wat ik heb.

Neemt niet weg dat ik denk dat een aantal uitgewerkte ontwerpen er tussen wel een behoorlijke toegevoegde waarde hebben, dus die zou ik wel gaan maken. En ach, zo erg is het toch niet om leuke tekeningetjes te maken? :P
bolleh schreef op 18 March 2003 @ 10:48:
[...]

daar hoef je niet bang voor te zijn hoor ;)

directx zal voorlopig nog een hele tijd blijven bestaan omdat het gebruiksvriendelijker is dan opengl(ook meer bullshit bevat maar dat terzijde) en opengl heeft gewoon enorm goede cross-platform support.

kijk maar naar quake 3, voor windows, linux, mac, draait allemaal goed. dat hoef je met directx niet te proberen. dus tot het moment dat directx echt goed cross-platform wordt hoef je niet 1 API te verwachten die overal gebruikt wordt

verder heb je altijd programmeurs die bijv bij opengl blijven omdat ze hier al enorm veel ervaring in hebben
Je hebt wel gelijk dat het veel nut heeft DirectX te kennen, maar mijn punt is dat je er daarmee nog lang niet bent en dat je dat snel kunt leren als je de theorie al eenmaal kent. Bij veel opleidingen (UU ook) verwachten ze dat je zelf wel praktijk-dingen uitzoekt die je nodig hebt, want ze willen je zoveel theorie mee geven dat de praktijk uitzoeken dan een piece-of-cake is. Natuurlijk vergt dit wel ook praktijk-ervaring tijdens de studie en die zit dan ook wel in zo ongeveer elke studie hoor. ik heb ondertussen ook al weer een ladinkje programma's geschreven voor mijn studie informatica, net als je tijdens GD&D een hele lading spellen zult maken.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 09:47
Genoil schreef op 18 March 2003 @ 09:53:
om het niveauverschil op de HKU maar eens aan te stippen...

ik was vorige week ff op de HKU en sprak daar een DMD leraar die toelatingen moest afnemen. hij had een leuke anekdote over een jongen die daar kwam, die zo vreselijk goed was in alles dat ze hem de vraag hebben gesteld: "euh brilliant, maar...wat kom je hier eigenlijk nog leren?" (leraar voelde zich als grafisch ontwerper zelf erg nietig tov die jongen).
LOL, dus jij denkt dat de leraar die vraag stelt omdat hij zichzelf zo nietig vindt ??
Deze vraag wordt vaker gesteld... maar dat is alleen om te kijken of de jongen in kwestie wel een goede motivatie heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
Kris schreef op 18 maart 2003 @ 15:22:
[...]

LOL, dus jij denkt dat de leraar die vraag stelt omdat hij zichzelf zo nietig vindt ??
Deze vraag wordt vaker gesteld... maar dat is alleen om te kijken of de jongen in kwestie wel een goede motivatie heeft..
Euh fijn voor je dat je zo hard moet LOLlen, maar die leraar is toevallig een goede zakenrelatie van mij, en die lult echt niet zomaar uit z'n nek, waarom zou ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
*TIP*

Gamasutra
op bovenstaande links komen veel game developers, zetten er job ads neer en je kunt een profile maken en een resume achterlaten etc etc

GameDeveloper magazine
tis helaas voor ons nederlanders wel een magazine dat 2x zo duur is als voor onze amerikaanse collegas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als we toch linkjes gaan gooien, www.gamedev.net voor de wat technischere mensen onder ons...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
even een klein kickje nav een aantal gebeurtenissen, ik heb dus nu een contract getekend als freelance level designer voor een canadees bedrijfje, op basis van mn werk in een aantal mods en mn huidige project AnitRon was het allemaal binnen een week gebeurt :)
tuurlijk is dit niet gelijk als een "echte" baan in de game bussiness(hoewel er een aantal mensen in het team zitten die aan een aantal grote games hebben meegewerkt) is het toch een stap in de goede richting en het bewijs dat een opleiding niet alles is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Quedro
  • Laatst online: 11-06 13:01

El_Quedro

Pininfarina

Ik heb bericht gekregen dat ik op woensdag 2 April op gesprek moet komen :)
Ik hoop dat ik daar ook doorheen kom..

Woont er iemand in Alkmaar eigenlijk? want een reisgenoot lijkt me wel wat, het is zo'n pokke-end :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
El-Quedro, je bent dus al door de eerste ronde heen? Of doe je geen GD&D?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Brief teruggehad. Was een kopie van mijn VWO-diploma vergeten erbij te doen. :(
Ik héb dat ding niet eens meer...

Is een inschrijvingsbewijs aan de universiteit ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
geloof dat je dan altijd nog naar je oude school terug kan gaan en een nieuw copietje halen, maar pin me hier niet op vast ;)

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Quedro
  • Laatst online: 11-06 13:01

El_Quedro

Pininfarina

Oogst schreef op 27 maart 2003 @ 14:26:
El-Quedro, je bent dus al door de eerste ronde heen? Of doe je geen GD&D?
Ik ben door de eerste ronde heen van GD&D :) WHIII

Nou nog door ronde 2 :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
El_Quedro schreef op 28 March 2003 @ 10:19:
Ik ben door de eerste ronde heen van GD&D :) WHIII

Nou nog door ronde 2 :|
Mag ik vragen uit welke opdrachten je kon kiezen, welke je gekozen hebt, en wat jouw inzending was?

Oh, en gefeliciteerd! _/-\o_

Pagina: 1 2 Laatste