[OC] Controle PCI snelheid met Ghost

Pagina: 1
Acties:

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Topicstarter
Stel, je wil testen of je PCI bus snelheid niet te hoog is voor je HDD zodat je geen data corruptie krijgt. Hoe test je dat makkelijk?

Met Ghost! Je maakt een image van je c:schijf om vervolgens in Ghost zelf van die image-file een integrity check te doen. Bij 12,5 x 175 FSB kreeg ik data errors, bij 12,5 x 174 niet meer. Hierdoor weet ik dus dat ik beter niet hoger kan gaan als 175, anders krijg ik niet meer mijn image-file terug van mijn c: schijf.

Het is maar een idee, iemand anders een beter idee om je PCI snelheid te testen tegen data corruptie?

https://powershellisfun.com

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

interessante oplossing
ik zal dat met mijn nieuwe pc uitproberen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Leuk bedacht inderdaad.. maar kan je dat met elk programma doen of alleen met Ghost? Zou b.v Drive Image van Powerquest ook werken?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

je hebt van die pci-diagnose kaartjes voor dit soort dingen, ik weet alleen niet meer waar...

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

casemodderpoel schreef op 10 March 2003 @ 10:34:
je hebt van die pci-diagnose kaartjes voor dit soort dingen, ik weet alleen niet meer waar...
LOL :+

(Persoonlijk heb ik daar ook wel meer last van :) )

Maareh,
die controle met Ghost is in mijn ervaring niet waterdicht.
Als je een backup maakt met Ghost en die dan test met verify, wordt niet de data bit voor bit vergeleken maar wordt er een leestest gedaan met een niet gedefinieerde test op integriteit. Of die test nu ECC is of wat anders, dat is niet duidelijk.

Bij mij geeft het in ieder geval behoorlijk reproduceerbaar een fout als de PC te snel danwel te agressief staat in de Bios en/of met te hoge FSB.

De verify test werkt dan ogenschijnlijk prima en geeft geen fouten. Maar bij een echte restore gaat het dan toch nog fout.

Wees dus voorzichtig met conclusies trekken.. ;)

(Mijn test meestal:

Het systeem de hele avond met CPUburn laten testen.
Daarna s'Nachts een 3DMark minstens 5 uur laten doen in een loop, aansluitend zonder reboot een DVD(of CD) rewritable laten branden door Nero, met data van de HD. En Nero dan een "Compare" laten uitvoeren. )

• collission
  • Niet online

collission

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 13:42:
Het systeem de hele avond met CPUburn laten testen.
Daarna s'Nachts een 3DMark minstens 5 uur laten doen in een loop, aansluitend zonder reboot een DVD(of CD) rewritable laten branden door Nero, met data van de HD. En Nero dan een "Compare" laten uitvoeren. )
en nou iets wat geen jaar duurt? :/

[ Voor 55% gewijzigd door collission op 10-03-2003 16:15 ]

Verwijderd

casemodderpoel schreef op 10 maart 2003 @ 16:14:
[...]

en nou iets wat geen jaar duurt? :/
Ben jij de leukste thuis ??

Gewoon niet overklokken dan. Simpel hoor....

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:43

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op 10 maart 2003 @ 16:28:
[...]

Volgens mij is niet hij maar jij de leukste thuis.

Ten eerste: Overclock forum
Ten tweede: Overclock en integriteit vraag en stelling

B)

Maar ontopic: er zijn per merk harde schijf toch ook zat tools die de integriteit en corrupte data van een harde schijf kunnen testen ? Maxtor heeft die zeker, al zeer veel gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door KneoK op 10-03-2003 17:34 ]

Verwijderd

Hij bedoelt dacht ik meer fouten die met kopieren/transport van data ontstaan, niet zozeer beshadigingen op de harde schijf.

(Ik ben niet de leukste thuis, we hebben nog een deurknop ook.. :P )

Wat natuurlijk ook altijd aardig werkt is een 1 of 2 GB testzipje maken met ECC controle, dat is ook een aardige test.

Maar dat wisten we al lang, is ook niet echt nieuw.

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 18:16:
Hij bedoelt dacht ik meer fouten die met kopieren/transport van data ontstaan, niet zozeer beshadigingen op de harde schijf.

(Ik ben niet de leukste thuis, we hebben nog een deurknop ook.. :P )

Wat natuurlijk ook altijd aardig werkt is een 1 of 2 GB testzipje maken met ECC controle, dat is ook een aardige test.

Maar dat wisten we al lang, is ook niet echt nieuw.
Ik wil ook zo'n deurknop !!! :+

Maar, even serieus, ik denk niet dat het echt te testen valt. Ten eerste is er geen echte duurtest. Je test even een momentje waarmee je totaal geen garantie hebt dat het morgen nog steeds werkt.
Dan nog even een eigen ervaring: Maxtor 30GB harde schijf in mijn systeem gehad. Draaide perfect. Nieuwe processor+mobo gekocht en dus maar weer eens flink overclocken. Tot 198MHz FSB totaal geen last van instabiliteit, AGP gelocked op 66MHz (wat dus de pci op 33 gooit). Goed, nog 2 MHzjes erbij en jawel hoor, ook stabiel. Even rebooten en windows gaf een error die ik van mijn leven nog niet gezien had (en ik draai al mee sinds dos 3.0 dus heb elke bekende Windows versie wel gehad). Jawel hoor, met AGP lock en normale Dividers toch de harde schijf stuk. En die was niet eens zo oud.

Dus tijden gedraaid in de meest rare OC situaties (fsb's varierend van 100 tot 200) en ineens stopt 'ie ermee.

Dit geeft voor mij gewoon aan dat een harde schijf testen voor OC moeilijk mogelijk is...

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien was je HD gewoon 'op'?? Als je PCI altijd op 33 heeft gestaan, kan het niet door OC'en komen. Mijn AGP/PCI draaien al ruim 2 jaar op 83/41,5 :) Zonder problemen wel te verstaan!

Verwijderd

Nu ben ik eerlijk gezegd nooit een fan van Maxtor geweest, al helemaal niet sinds zij Quantum hebben overgenomen (ook al zo'n merk met flinke uitval en CDrom compatibiliteits problemen) , en mijn 15 GB ATA66 Maxtor kapot ging zomaar.

Ik heb meer vertrouwen in WD en Seagate.. ;) k'Weet het, heel persoonlijk, maar ondertussen...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 15:43 ]

• KneoK

KneoK

dog4life schreef op 11 March 2003 @ 15:32:
Misschien was je HD gewoon 'op'?? Als je PCI altijd op 33 heeft gestaan, kan het niet door OC'en komen. Mijn AGP/PCI draaien al ruim 2 jaar op 83/41,5 :) Zonder problemen wel te verstaan!
Pas sinds dit moederbord heb ik AGP en PCI lock dus daarvoor heeft 'ie altijd wel iets boven specs gelopen.
Maar toch, voor mij toch wel iets van bewijs dat integriteit niet kan worden bepaald door te testen. Zo'n ding kan jaren overclocked lopen en ineens ploep.

• collission
  • Niet online

collission

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 16:28:
[...]

punt 1: OC'en doe je net zolang totdat je bij normaal gebruik een crash ondervind |:( (dus ff een paar daagies UT2K3'en)
punt 2: ja ik ben idd de leukste thuis :P

Pagina: 1