Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo
De ruis die ik bedoel is niet constant en lijkt van CPU (geheugen?) activiteit af te hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 15-05-2004 21:09 ]
Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo
Anoniem: 101820
[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 101820 op 18-05-2004 01:26 ]
Anoniem: 101820 schreef op 18 mei 2004 @ 01:17:
zelfde probleem hier, maar de knorretjes en kraakjes blijven ook hoorbaar als je je geluid uitgeschakeld in de bios, althans bij mij en een paar andere. Het is dus echt interferentie binnen de pc. Hoe dat op te lossen is... geen idee, ik hoor het graag als iemand het wel weet. Heb echt alle huis tuin en keuken oplossingen al geprobeerd, de ruis blijft. Het beste is er mee leren leven, alle ingangen muten/zeer laag zetten, De master juist heel hoog, en dan het volume van de boxen weer lager. Dan hoor je het bijna niet meer.
Verder dan dat ben ik met niemands oplossingen gekomen
Wat bij mij hielp was de center/sub aansluiten op m'n mic ingang en m'n rears op m'n line out.
Of andersom, ik heb het nu weer standaard zitten omdat ik m'n mic nodig heb.
Je kan met de nvidia software de uitgangssignalen omzetten naar je mic en line in.
Het makkelijkst is om de wizard te gebruiken.
Wat ik juist doe om de ruis te verminderen is Master zo laag mogelijk en wave zo hoog mogelijk, en dan het volume ook met de boxen regelen. Alleen hebben de mixerinstellingen geen effect buiten Windows, ik hoor dus ook piepjes in het bios en tijdens het opstarten van Windows.Anoniem: 101820 schreef op 18 mei 2004 @ 01:18:
zelfde probleem hier, maar de knorretjes en kraakjes blijven ook hoorbaar als je je geluid uitgeschakeld in de bios, althans bij mij en een paar andere. Het is dus echt interferentie binnen de pc. Hoe dat op te lossen is... geen idee, ik hoor het graag als iemand het wel weet. Heb echt alle huis tuin en keuken oplossingen al geprobeerd, de ruis blijft. Het beste is er mee leren leven, alle ingangen muten/zeer laag zetten, De master juist heel hoog, en dan het volume van de boxen weer lager. Dan hoor je het bijna niet meer.
Verder dan dat ben ik met niemands oplossingen gekomen
Als een bepaalde webshop opschiet met mijn bestelling test ik of dit probleem ook optreedt bij de A7N8X-E Deluxe.
btw ik heb zelf een a7n8x-e deluxe, en heb dus ook de piepjes
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 101820 op 21-05-2004 00:11 ]
Het gaat om Lidl aanbieding van November 2003: een A7N8X zónder S-ATA (en gevoed zoónder aarding)
Mijn ervaringen zijn wisselend geweest, wel laatste driver, niet een laatste driver, kabels "weggehangen"onder de harddisk weg ... het werkte allemaal maar tijdelijk.
Dit doet dus vermoeden dat warmte een factor is (of beter:misschien zou kunnen zijn).
Het gekke was echter, dat als ik bij geruis de nForce opties voor de on-board sound gebruikte (=het icoontje op de werkbalk, dat is opgebouwd uit een speakertje en een nVidia logo), en de instellingen wijzigde, of even de test-toon (=afgaan van alle speakers) liet draaien, dan was de ruis weg.
.Het lijkt dan toch weer te gaan om een probleem veroorzaakt door een instelling, danwel door een driver, danwel een combinatie daarvan.
Momenteel hoor ik dus geen ruis bij muis- of harddisk-activiteiten.
Ik gebruik momenteel driver nr. 2.45, het installatieprogramma daarvan is 24.5 Mb groot.
Mijn instellingen bij het gebruik van 2 speakers :
Tabblad 2; speakerinstellingen:
- digitale output niet aangevinkt
- Dolby Digital codering activering (nu niet actief door uitgevinkt staan van de diggitale output) staat ingesteld op "aan" (dus eerst digitale output aanvinken, dan de codering aanvinken, en dan digitale output weer "uitvinken").
Tabblad 1; Hoofdmenu:
- gedigitaliseerde input staat nu ingesteld op "SPDIF"
[ Voor 3% gewijzigd door Brothar op 13-06-2004 00:04 ]
eagle
Anoniem: 93530
Hiervoor was ik in het bezit van een Epox 8RDA+. Hier had ik dit echter niet bij.
Dus het lijkt mij duidelijk, het ligt aan Asus. Ik heb dat merk ook nooit gemogen
Kan iemand met teveel heatsinks en een A7N8X(-E) Deluxe testen of het geruis verdwijnt als de southbridge beter gekoeld is?The South Bridge is not covered with anything, although it might use a heatsink: the Dolby-Digital-supporting APU may make the South Bridge heat up a lot. Overheating may lead to noise distortions in the audio tract and even make your system hang up.

www.retroforum.nl
Anoniem: 82384
Typisch is dat de ruis begint na een korte 'idle' tijd, en door settings e.d. ineens weer even weg is. Het lijkt dus of een audio component (driver of HW) dit soort veranderingen 'opmerkt' en dan 'iets' aanpast waardoor de ruis verdwijnt.
Enige dat de ruis beinvloed, is het 'Master Volume'. Dus wat ik nu doe (zoals Zr40 ook doet) is het 'Master Volume' heel zacht zetten, en de 'Wave' (of andere relevante volumes) heel hoog. Dan heb ik een goed volume uit de koptelefoon, en hoor ik de ruis bijna niet meer.
Nadeel is dat de volume toetsen op mijn keyboard het Master Volume instellen, en omdat die bijna minimaal staat kan ik zo soms alleen tussen bijna uit, of te hard schakelen. (Dan moet ik dus weer naar de volume controls en de wave wat omlaag draaien)
Kan er dus mee leven, maar niet van harte.
Denk trouwens dat het niet de hitte van de SB is, maar een test is altijd goed natuurlijk (iemand?).Kan iemand met teveel heatsinks en een A7N8X(-E) Deluxe testen of het geruis verdwijnt als de southbridge beter gekoeld is?
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 82384 op 11-07-2004 22:00 ]
Anoniem: 7290
Anoniem: 67727
Ik gebruik alleen de digitale (SPDIF) uitgang van de Sound on board van de A7N8X Deluxe rev 2 en heb enorm goed geluid. Niets geruis, wat mij ook enorm tevreden maakt van dit moederbord. Natuurlijk heb je ook speakers nodig die op enkel die digitale uitgang werken (in mijn geval de Creative Inspire GD580).
Wanneer ik enkel op analoog werk met bijvoorbeeld een hoofdtelefoon, dan hoor ik ook geruis.
Anoniem: 7290
ik bedoelde eigenlijk meer de optie in je nvmixer, maar jouw oplossing werkt ook primaAnoniem: 67727 schreef op 12 juli 2004 @ 01:42:
Inderdaad.
Ik gebruik alleen de digitale (SPDIF) uitgang van de Sound on board van de A7N8X Deluxe rev 2 en heb enorm goed geluid. Niets geruis, wat mij ook enorm tevreden maakt van dit moederbord. Natuurlijk heb je ook speakers nodig die op enkel die digitale uitgang werken (in mijn geval de Creative Inspire GD580).
Wanneer ik enkel op analoog werk met bijvoorbeeld een hoofdtelefoon, dan hoor ik ook geruis.
bij mij worden de meeste geluidjes geëlimineerd als ik die optie aanzet
oh fyi: geen last van bijgeluidjes in linux - nooit gehad ook
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 7290 op 12-07-2004 19:23 ]