Bi-wiring

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5820

Topicstarter
Ik heb een aantal vraagjes over bi-wiring.

Ik heb B&W DM-602 speakers en een versterker met twee speaker uitgangen (A en B). Aan de achterkant van de speakers zitten twee aansluitingen voor kabels waar momenteel een verbinding tussen zit.

Wat ik heb begrepen is dat ik de tweeters op de A en de woofers op de B uitgang van de versterker kan aansluiten. Dit is bi-wiring en geeft volgens sommigen een beter geluid.

Mijn vragen zijn:
- Is de bovenstaande uitleg correct?
- Klinkt bi-wiring inderdaad beter?
- Moet je daarvoor dezelfde kabels gebruiken?
- Mijn speakers zijn dus de B&W DM-602 en mijn versterker is een Sony TA-FE610R (MOSFET). Als ik nieuwe kabels koop, wat zijn redelijke kabels voor dit setje? Waar moet ik op letten?

Wat vinden jullie van dit (negatieve) stuk over bi-wiring:
www.sonicdesign.se//biwire.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6071

Het enige verschikl lijkt mij dat je het draadje dubbel lgt vanaf je versterker, in plaats van dattie splitst bij je speaker. Dit kan je dus op 2 manieren zien:

1: Doordat de kabel dubbel ligt, heb je meer kans op het ontvangen van ruis

2: Dorodat de kabel dubbel ligt, kan er twee keer zoveel geluid door, dus zal het voller klinken. MAar als dit het geval is, betekent het volgens mij dat je gewoon slechte speakerkabel gebruikt.

Echt verstand heb ik er ook niet van, maar na deze topic waarschijnlijk wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UvaJari
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-07 10:04

UvaJari

A3 = prettig

Voor bi wiring heb je op je versterker 1 speakeruitgang nodig, 2 is makkelijker (vooral bij dikke kabels), maar dus absoluut niet nodig! Je speakers hebben wel 2 aansluitingen nodig (nogal logisch).
Je hoeft niet dezelfde kabel te gebruiken (zelfde lengte wel) je hebt kabels die hoge tonen beter geleiden en kabels die lage beter geleiden.
Ik vind het verschil persoonlijk hoorbaar (en dus de investering van een paar extra meter kwaliteitskabel waard) Het gaat er om of jij het hoort! Ik heb zelf kabels van zo'n 20,- p/m mijn speakers zijn KEF Q70, mijn versterker en cdspeler zijn van Harman Kardon (resp HK1400 en HD7600II)
Ik weet niet waar ik jou set moet plaatsen qua prestaties, dus concreet kan ik niet zijn.
Er zijn ook mensen die zeggen dat bi-wiring onzin is, maar ik hoor verschil. Aantonen via berekeningen schijnt nogal moeilijk te zijn, dus bewijs is er volgens mij niet)

Mijn advies: ga eens luisteren bij een echte audiozaak, laat ze een vergelijkbaar setje voor je klaarzetten, neem je eigen cd's mee, luister en oordeel zelf!

The 2nd is the first loser! || "Of those who say nothing, few are silent." - Thomas Neill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

Ik wil wel proberen je vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. (Ik ben audioot en hobby-geluidstechnicus)
- Is de bovenstaande uitleg correct?
Ja, zo ongeveer wel. met daarbij de opmerking dat de A en B waarscijnlijk vlak achter de behuizing met een (te dun) kabeltje zijn doorverbonden :)
- Klinkt bi-wiring inderdaad beter?
Ja, wat dacht je? dat ik voor de lol dubbel zoveel aan mijn kabels uitgeef? Als je dit moet vragen, moet je eerst eens naar een echte audiowinkel gaan.Daar kun je om een demonstratie vragen.
- Moet je daarvoor dezelfde kabels gebruiken?
Ja, en van dezelfde lengte!
wat zijn redelijke kabels voor dit setje?
Misschien Linn LK22? Of van den Hul? Moet je dan ook maar eens vragen als je daar toch bent.
Waar moet ik op letten?
Zet er ook goede connectors op. En bedenk: als je 2x zoveel aan je kabels uitgeeft, kun je ook gewoon duurdere kabels kopen. Die klinken ook beter ;)

En ga dan sparen voor een echte audiofiele versterker en cd-speler (Rotel, Mission, Arcam)

hier nog een link http://www.hifichoice.co.uk/buyersguide.asp

En gebruik je kop en vooral je oren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UvaJari
  • Laatst online: 14-07 10:04

UvaJari

A3 = prettig

Ja Jeep, raad hem meteen een paar elektrostatische speakers (deurformaat rond de 100.000) en een Mark Levinson versterker (wel eerst uurtje warm laten worden voordat je gaat luisteren) etc aan.
Ik neem niet aan dat dat de bedoeling was...

De kabels hoeven echt niet hetzelfde te zijn!
Van den Hul kabels zijn denk ik beetje te duur net als de Linn (maar misschien ook niet) Verder klopt je info wel hoor.

The 2nd is the first loser! || "Of those who say nothing, few are silent." - Thomas Neill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-07 11:53
Dezelfde lengte lijkt me wel handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Op zaterdag 18 november 2000 00:50 schreef UvaJari1 het volgende:
Ja Jeep, raad hem meteen een paar elektrostatische
had m'n oom, klinken goed hoor! totdat ie ze opblies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allereerst, bedankt voor jullie reacties.
Het gaat er om of jij het hoort!
Ja, dat is een ding waar ik altijd rekening mee houd. En of ik het veschil de prijs waard vind.
Er zijn ook mensen die zeggen dat bi-wiring onzin is, maar ik hoor verschil.
Ja, dat is ook nog een leuke discussie. Soms hoor je wel verschil maar weet je niet (direct) wat je mooier vindt.

Maar er is dus niemand die slechte ervaringen heeft met bi-wiring zoals beschreven in de link die ik bovenaan gaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik hoor verschil met bi-wiren. Dat is voor mij al genoeg reden om er een extra kabelpaar voor aan te schaffen. Op forum.hifi.nl is deze discussie al uitgebreid gevoerd, ook met mensen die allemaal verschillende meningen hebben. Mijn standpunt denk ik te kunnen onderbouwen met het volgende:

- Bij bi-wiring worden twee kabelparen gebruikt in plaats van één. We weten allemaal dat hoe dikker de kabel, hoe lager de weerstand, wat natuurlijk een goed iets is voor versterkers. Als je dus twee kabelparen hebt, heb je effectief twee keer de diameter. Resultaat er gaat meer vermogen vloeien.

- Daarnaast word de eindtrap van de versterker gelijkmatiger belast. Een filter waar zowel woofer als tweeter aanhangen, heeft als geheel natuurlijk een grillige impedantiecurve met meerdere pieken (resonantiefrequenties woofer én tweeter). Als je ze nu beide op een aparte eindtrap aansluit, heeft elke eindtrap nog maar één impedantiepiek te verwerken.

Tot slot nog iets over fase. In dat verhaaltje op die link hier ergens boven, zeggen ze dat de drivers uit fase raken door bi-wiring. Als je een beetje slim bent, en wat meer ervaring hebt, zul je snappen dat daarom in de meeste goede luidsprekers een zgn. time-delay is ingebouwd in het filter (ook hier is de discussie nog niet gevoerd - sommigen zweren bij een zo simpel mogelijk 6dB filtertje, anderen nemen alleen genoegen met een filter van minstens 120 componenten).

En owjah, als ik het _ontzettend_ fout heb, correct me :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 21:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb m'n 602's ook biwired aangesloten, maar alleen omdat ik die kabel kreeg. En die was qua qualiteit al stukken beter dan de standaard ixos die eraan hing (audioquest, geloof ik).

Een dingetje waardoor bij een 602 de kwaliteit verbetert is volgens mij dat dat enorme kutplaatje dat tussen de hoog en laag inputs weg is. Ik vermoed dat je zelfs al een substantiele verbetering hoort als je dat vervangt door een stukkie speakerkabel.

Voor de rest worden hierboven wel vrij goede argumenten gebruik m.a.v. ruisopvang enzo. Ik ben benieuwd hoe dat bij mij zit. Bij mij is het namelijk een "dedicated" bi-wire kabel, die dus in een dikke huls zit (ook wel tuinslang genoemd door vrienden :D)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4584

Mijn oom heeft ook elektrostaten (van Medevoort) en die klonken echt prachtig :) .. jammer dat het voor de financieel minder bedeelden niet te betalen is (laat staan een stabiele versterker want die heb je toch echt nodig) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Als we toch aan het discuseren zijn over de zin en onzin van dergelijke toepassingen.

Ik heb 2 stellingen die in de loop der tijd heb opgepikt, 1 kan ik me wel in vinden, de e absoluut niet :

1. Bij het aanschaffen van mijn Denon set werd me aangeraden om voor de digitale link goede digital coax kabels te gebruiken o.p.v. optische. Het idee erachter is dat het interne SPDIF signaal door een goedkope toslink module moet worden omgezet in een optisch signaal en aan de andere kant weer terug. Bij een coax heb je dat niet. Op zich kan ik me hier best in vinden, maar ik wil toch graag ervaringne van anderen weten.

2. Tijdens een afstudeer project bij een audiolab liep er een free lance audio technicus rond die van mening was dat als je echt goede speaker kabels had, dat je verschil kon horen in de richting van de kabel.

Hiermee bedoel ik dat als je eind A aan de versterker hangt en eind B aan de speaker, en het later omwisselt (dus niet de + en - verwisselen, dat is goed te horen) dat dit voor hem hoorbaar was.

??????? eeh ?? hier geloof ik dus niets van..

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het idee erachter is dat het interne SPDIF signaal door een goedkope toslink module moet worden omgezet in een optisch signaal en aan de andere kant weer terug. Bij een coax heb je dat niet.
Daar heb ik ooit al een topic over geopend. Alle info vind je hier denk ik wel:
gathering.tweakers.net/showtopic/36827

En over je tweede vraag :)
gathering.tweakers.net/showtopic/36838

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zaterdag 18 november 2000 12:46 schreef nare man het volgende:
Ik hoor verschil met bi-wiren. Dat is voor mij al genoeg reden om er een extra kabelpaar voor aan te schaffen. Op forum.hifi.nl is deze discussie al uitgebreid gevoerd, ook met mensen die allemaal verschillende meningen hebben. Mijn standpunt denk ik te kunnen onderbouwen met het volgende:

- Bij bi-wiring worden twee kabelparen gebruikt in plaats van één. We weten allemaal dat hoe dikker de kabel, hoe lager de weerstand, wat natuurlijk een goed iets is voor versterkers. Als je dus twee kabelparen hebt, heb je effectief twee keer de diameter. Resultaat er gaat meer vermogen vloeien.
op zich klopt dit, maar het heeft geen relevantie in de discussie. wat er vergeleken wordt is bij dezelfde oppervlakte van de kabeldoorsnee. dus bijv:
situatie 1: 2 kabels van 2 meter lengte, 10mm2
situatie 2: 2*2 kabels van 5mm2

zo is het effectieve oppervlak gelijk en kan je gaan vergelijken.
- Daarnaast word de eindtrap van de versterker gelijkmatiger belast. Een filter waar zowel woofer als tweeter aanhangen, heeft als geheel natuurlijk een grillige impedantiecurve met meerdere pieken (resonantiefrequenties woofer én tweeter). Als je ze nu beide op een aparte eindtrap aansluit, heeft elke eindtrap nog maar één impedantiepiek te verwerken.
veel versterkers hebben geen aparte eindtrappen voor de a en b aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op zondag 19 november 2000 10:43 schreef redguy het volgende:
2. Tijdens een afstudeer project bij een audiolab liep er een free lance audio technicus rond die van mening was dat als je echt goede speaker kabels had, dat je verschil kon horen in de richting van de kabel.

Hiermee bedoel ik dat als je eind A aan de versterker hangt en eind B aan de speaker, en het later omwisselt (dus niet de + en - verwisselen, dat is goed te horen) dat dit voor hem hoorbaar was.

??????? eeh ?? hier geloof ik dus niets van..
volgens mij klopt dit idd niet.
laten we er vanuit gaan dat er in de kabels een geleider zit (koper, soms zilver voor de echte audiofielen :P) en niet een halfgeleider.
dan maakt het niet uit hoe de kabel geconstrueerd is, of het nou massief is of gevlochten aders, het maakt de elektronen geen reet uit welke kant ze op gaan (van de ene kant van de kabel naar de andere of terug). dus is er ook geen verschil in geluid.

mochten de kabels verontreinigd zijn, dan kunnen er wel wat halfgeleidereffecten optreden. deze zijn echter zo minimaal en hebben zo weinig invloed op de stroom door de kabel, dat het waarschijnlijk niet eens meetbaar is. (de ruis afkomstig van achtergrondstraling zal het al overstemmen denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:54
Dat maakt dus wel degelijk uit, vooral het verschil tussen massief en gevlochten. Lading zit bij een geleider altijd aan de buitenkant, dus hoe meer oppervlak hoe meer lading er overgedragen kan worden. Ik heb thuis kabels liggen die speciaal gevlochten zijn van heel erg fijn koperdraad (het lijkt wel textiel, je kunt er ook niet aan prikken). De voor en achterzijde zijn gemaakt om de afgelegde weg zo efficient mogelijk te laten verlopen; bij aerodynamica let je daar namelijk ook op (maar ook bij stroming van vloeistoffen ed).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op zondag 19 november 2000 20:29 schreef universal creations het volgende:
Dat maakt dus wel degelijk uit, vooral het verschil tussen massief en gevlochten.
dat ontken ik ook niet
Lading zit bij een geleider altijd aan de buitenkant, dus hoe meer oppervlak hoe meer lading er overgedragen kan worden.
dit klopt niet; stel je hebt een massieve vierkante kabel met een doorsnede van 10 cm. het oppervlak is dan 100 cm2. nu boren we in het midden een gat van 1x1. er is dan meer oppervlak, dus kan er volgens jouw theorie meer lading overgedragen worden (met andere woorden, de weerstand is lager). maar uit de gangbare berekening van weerstand komt dat de weerstand hoger is, omdat de doorsnede kleiner is (nl 99 cm2)
Ik heb thuis kabels liggen die speciaal gevlochten zijn van heel erg fijn koperdraad (het lijkt wel textiel, je kunt er ook niet aan prikken). De voor en achterzijde zijn gemaakt om de afgelegde weg zo efficient mogelijk te laten verlopen; bij aerodynamica let je daar namelijk ook op (maar ook bij stroming van vloeistoffen ed).
dat kan echt niks uitmaken, voor de elektronen is alleen de afgelegde weg van belang voor de weerstand, en heen en terug is dus hetzelfde.

daarnaast is de stroom die er loopt wisselstroom, dus er gaat net zoveel stroom heen als terug. dus als je de kabels omdraait gaat er nog net zoveel stroom beide kanten op.

ik kan me wel voorstellen dat die kabels van jouw superfijn zijn gevlochten, massief is moeilijk met kabel ivm met buigen/breken(kan trouwens wel, zie coax), en bij gevlochten draad geld denk ik hoe fijner gevlochten, hoe meer het op een massieve draad lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

De echte audiofiel doet natuurlijk aan bi-amping.:P

Over het algemeen loont het de moeite om voor het laag een wat dikkere kabel te gebruiken. Ik heb het blind uitgeprobeerd, en ik dacht een beter laag te horen bij 6qmm i.p.v. 4qmm. Maar dat is strikt persoonlijk; dat kan voor jouw situatie anders zijn, aangezien ik het heb getest met een stel Jamo's en een paar Musical Fidelity X-A200's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op zondag 19 november 2000 23:17 schreef Kaj. het volgende:
De echte audiofiel doet natuurlijk aan bi-amping.:P

Over het algemeen loont het de moeite om voor het laag een wat dikkere kabel te gebruiken. Ik heb het blind uitgeprobeerd, en ik dacht een beter laag te horen bij 6qmm i.p.v. 4qmm. Maar dat is strikt persoonlijk; dat kan voor jouw situatie anders zijn, aangezien ik het heb getest met een stel Jamo's en een paar Musical Fidelity X-A200's.
kaj aangezien audiofielen van jouw soort (niet negatief ;) ) kapitalen uitgeven aan apparatuur, dan neem je toch meteen 10 of 20 mm2? hoe dikker hoe beter. en wat zal dat kosten, gewoon bij de elektroinstallatiegroothandel halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 14:40
hmm vanmiddag eesn proberen met mijn Eltax` en 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10304

bi-wiring zuigt. de geluidsweergave/kwaliteit wordt er niet beter op. beter alternatief zou dan bi-amp zijn, 1 voor- en 2 eindversterkers. of luidsprekers kopen die bijvoorbaat al GEEN optie hebben tot bi-wiring.
de mijne hebben dat wel, ProAc Studio 150. de kabel loopt bij mij naar de aansluitpunten voor de tweeter. aan weerszijde v/d kabel zitten bananenstekkers.
het volgend paar luidsprekers worden Thiel, ben dan alleen bang dat ik m'n amp, Krell KAV300i, dan ook moet upgraden...
heb hiervoor trouwens een Rotel pre-, poweramp combo gehad met DM602 speakers, vandaar dat ik reageer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

JT

VETAK y0

Het schijnt zo te zijn dat het effect van bi-wiring komt doordat er een grotere effectieve doorsnede is. Dus..... 2 10 mm2 of 2x2 5 mm2, zou allebei hetzelfde moeten zijn.... moet ik is ff een keertje uitproberen

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op maandag 20 november 2000 19:48 schreef JT het volgende:
Het schijnt zo te zijn dat het effect van bi-wiring komt doordat er een grotere effectieve doorsnede is. Dus..... 2 10 mm2 of 2x2 5 mm2, zou allebei hetzelfde moeten zijn.... moet ik is ff een keertje uitproberen
ok dan maakt wel of niet bi-wiring dus niks uit.. of je moet nog veel dunne kabel hebben liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15965

Ik heb B&W DM603 speakers, HK6150 versterker
en voor 250,- kabel (bi-wired)

Echt kont schoppen!!
Hoogst aan te raden, vergeet niet het metalen plaatje op je speakers te verwijderen!!

Voor meer vragen ben ik altijd te bereiken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[..]Jeep
Ja, en van dezelfde lengte!
[..]

Dat is niet waar, ik heb twee totaal verschillende kables voor mijn hoge en lage tonen.

Lengte moet uiteraard hetzelfde zijn

ik heb zelf 4 x 8 meter liggen
ik weet hoe korter hoe beter, maar ja
dat kan helaas niet.

(wachten op me nieuwe huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

P.S. als je nog beter geluid wil

Vergulde en dikkere stekkers e.d. tussen je Versterker
en andere apparatuur helpt echt

vergeet ook niet stekkers op je speaker kabels te doen
das beter dan dat kabeltje direct in je versterker te proppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 22:53

Jag

Jaja, bi-wiring. Er is geen theorie die de moeite waard is van het noemen die het ondersteunt, alleen claims dat er een hoorbaar verschil is. Ik ben van plan zelf een blinde test te organiseren, kijken of ik erin mee kan gaan.
Verder is er vaak geroepen dat de kabels even lang moeten zijn. Nou vraag ik me sterk af waarom. Mocht iemand denken dat je anders andere "looptijden" krijgt, dan zit diegene dead wrong, audiosignalen gaan namelijk met de snelheid van het licht door een kabel heen :). Ook heb ik al vaak gehoord dat door een dikke kabel meer vermogen kan. Dat is niet waar. Je kan door een willekeurige kabel zo veel vermogen als je maar wilt krijgen, zo lang er maar een hoog genoege weerstand in de stroomkring zit. Als iemand dit niet gelooft, wat ik me heel goed kan voorstellen, dan zal ik de formules geven. Overigens is het niet zo dat je door een willekeurige kabel een willekeurige stroom kan laten lopen, daarvoor gelden wel beperkingen ivm warm worden van de kabel (dit kan je heel simpel zien aan de formule).

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gelijke lengte van de kabel heeft inderdaad
geen merkbaar verschil in geluid.
Maar het is zeker wel belangrijk
die precieze rede weet ik niet meer

Ik heb ook een blinde test gedaan met bi-wiring
en ik hoorde het verschil.

Ik denk ook dat het ligt aan wat voor installatie je hebt.

Ik denk dat je bij een bij de Dixons gekochte audio set
niet zo veel zou merken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:33
Volgens mij heeft die lengte meer te maken met de staande golven in de draad en de faseverschuivingen. Als de tweeter en de woofer uit fase lopen dan kan je dat best wel horen. Ik denk dat het meer hiermee te maken heeft dan met de looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op woensdag 22 november 2000 00:48 schreef Jag het volgende:
Jaja, bi-wiring. Er is geen theorie die de moeite waard is van het noemen die het ondersteunt, alleen claims dat er een hoorbaar verschil is. Ik ben van plan zelf een blinde test te organiseren, kijken of ik erin mee kan gaan.
Verder is er vaak geroepen dat de kabels even lang moeten zijn. Nou vraag ik me sterk af waarom. Mocht iemand denken dat je anders andere "looptijden" krijgt, dan zit diegene dead wrong, audiosignalen gaan namelijk met de snelheid van het licht door een kabel heen :). Ook heb ik al vaak gehoord dat door een dikke kabel meer vermogen kan. Dat is niet waar. Je kan door een willekeurige kabel zo veel vermogen als je maar wilt krijgen, zo lang er maar een hoog genoege weerstand in de stroomkring zit. Als iemand dit niet gelooft, wat ik me heel goed kan voorstellen, dan zal ik de formules geven. Overigens is het niet zo dat je door een willekeurige kabel een willekeurige stroom kan laten lopen, daarvoor gelden wel beperkingen ivm warm worden van de kabel (dit kan je heel simpel zien aan de formule).

Jag
hmm het gaat inderdaad tegen mijn gevoel in, maar ik heb het ff nagerekend en het klopt.

over de lengte en fase verschuiving: stel dat de ene kabel 1 meter langer is dan de andere. het verschil in fase is dan 1/300000 sec. een normaal mens zegt, dit hoor je niet, maar ja, audiofielen die beweren dat een platenspeler en betere klank heeft dan een cd, terwijl een cd gewoon technisch beter is (meer informatie voor dezelfde muziek, hogere sampling rate), of die beweren dat je ook de tonen van 20khz tot 100 khz moet horen (superaudiocd bv) terwijl een mens echt niet hoger dan 20 khz hoort? die zouden zich ook best voor kunnen stellen dat een faseverschuiving van 1/300000 sec hoorbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Damn it. Waarom zegt iedereen niet gewoon: Ja, bi-wiring klinkt altijd veel beter.

Dan was de keuze of ik het ga doen wel een stuk gemakkelijker:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aatos:

LP's klinken wel degelijk beter dan CD's

ok, cd gaat langer mee,
maar ga jij maar klassieke muziek op cd en daarna op LP luisteren

ech wel dat je de LP beter vind

LP's klinken veel voller dan cd's

een cd speler leest alleen maar 1-en en 0-en
een naald vangt alles op waardoor alle tonen beter hoorbaar zijn dan op cd's

Kurzweil: als je in de omgeving Amsterdam woont
wil ik best met je mee om kabel enzo te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6071

Gaaf, een Vinyl/CD battle!

Nee, vinyl klinkt _niet_ beter! Het frequemntiebereik van een CD gaat verder dan ons gehoord, en dat van de meeste speakers, dus daar ligt het niet aan.

Ik ben het met je eens dat het meeste vinyl wat warmer klinkt. Maar dit komt niet omdat het "beter" is:

1: Cd's worden tegenwoordig zo brak opgenomen, dat ze slechter dan vinyl klinken. In theorie zijn ze dus beter

2: Vinyl produceert allerlei soorten ruis, die jij omschrijft als "warm klinken" :P

* Anoniem: 6071 luistert CD's, en draait vinyl....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

De berekening moet zijn 1/3000000000 sec verschil. Ga maar eens met je hoofd niet helemaal precies tussen de tweeter en woofer zitten, dan heb je veel groter verschil :P.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 21:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

P.S. als je nog beter geluid wil:
Vergulde en dikkere stekkers e.d. tussen je Versterker en andere apparatuur helpt echt

vergeet ook niet stekkers op je speaker kabels te doen das beter dan dat kabeltje direct in je versterker te proppen
Oei... mag je mij uitleggen hoe of dat een extra schakel in de componenten kan zorgen voor beter geluid. Een minder direct signaal dus. Dit werkt alleen als er gebruik wordt gemaakt van afgeschermde pluggen met ditto kabels en bijbehorende apparatuur (hoor ik daar XLR?).

Die stekkers waar jij het over hebt zijn er alleen voor gemak (ok, en voor chariobezitters :)). Dat ze er ook als verguld zijn, heeft als enige reden dat ze minder verlies geven. Het "verlies" is wel heel erg theoretisch, dus ik gebruik, puur omdat ik het esthetisch vind, ook die pluggen. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op woensdag 22 november 2000 15:46 schreef Jag het volgende:
De berekening moet zijn 1/3000000000 sec verschil. Ga maar eens met je hoofd niet helemaal precies tussen de tweeter en woofer zitten, dan heb je veel groter verschil :P.

Jag
klopt.. had ik niet aan gedacht. en idd ik had de snelheid van het licht ff een factor 1000 onderschat (m ipv km/sec) achja, slaapgebrek :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op woensdag 22 november 2000 13:41 schreef War_4_L het volgende:
aatos:

LP's klinken wel degelijk beter dan CD's

ok, cd gaat langer mee,
maar ga jij maar klassieke muziek op cd en daarna op LP luisteren

ech wel dat je de LP beter vind

LP's klinken veel voller dan cd's

een cd speler leest alleen maar 1-en en 0-en
een naald vangt alles op waardoor alle tonen beter hoorbaar zijn dan op cd's

Kurzweil: als je in de omgeving Amsterdam woont
wil ik best met je mee om kabel enzo te halen!
toon volledige bericht
wat jij 'voller' noemt is gewoon een afwijking van het signaal door de analoge drager en manier van opnemen.

net zoals iedere versterker en iedere box weer anders klinkt doordat ze een eigen smaakje door het geluid roeren. omdat jij gewend bent (of omdat het misschien naar de smaak van de meeste mensen beter klinkt) aan de 'smaak' van vinyl, vindt je dat mooier.

maarja, in principe streven audiofielen toch naar de minste vervorming dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Inderdaad, dat is wel het formele uitgangspunt van audiofielen. In principe volg ik dat altijd. Als een speaker iets toevoegt waardoor het mooier klinkt, dan ben ik van mening dat datgene dan in de studio gedaan had moeten worden. Maar aan de andere kant ben ik pragmatisch met alles, dus ook audio, en wil ik tot die tijd best die vervormende speaker/versterker op drager accepteren, en ik denk dat dit voor veel audiofielen geldt.

Jag

• Universal Creations
  • Laatst online: 17:54
Ik zal even wat rechtzetten.

Dat van oppervlak van fijne draad tov "massieve" draad, daar bedoel ik natuurlijk niet het front-oppervlak van, maar de totale draad oppervlakte. Vergelijk het maar met koelribben (om het in tweakers-begrippen uit te leggen): hoe fijner de ribben hoe groter het oppervlak.

Het verschil tussen een vinyl en een cd is heel simpel: vinyl draagt een analoog en dus absoluut geluid, dat betekent dat het een exact kopie is van hetgeen wat gezongen gespeeld is. CD daarintegen is digitaal en dus een zo goed mogelijke benadering van de werkelijkheid, je probeert met rechthoeken een sinus te maken, of van een komma-getal een opsomming van breuken. Daarom zeggen audiofielen (en gelijk hebben ze) dat een vinyl beter klinkt dan een cd. Audiofielen hebben ook niet zomaar een standaard pick-upje, maar (ik noem maar een merk) een Linn, deze kosten zo'n 5000 gulden, zonder arm en naald en die kosten nog eens datzelfde bedrag. Dit heeft als gevolg dat er geen ruis wordt afgespeeld en naar 20 jaar zijn de lp'tjes nog steeds 100%.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Jag

Jag

Dat neemt niet weg dat lp's de specs tegen hebben, qua dynamiek, frequentiebereik en sigan to noise ratio.

Jag

• aatos
Op donderdag 23 november 2000 00:35 schreef universal creations het volgende:
Ik zal even wat rechtzetten.

Dat van oppervlak van fijne draad tov "massieve" draad, daar bedoel ik natuurlijk niet het front-oppervlak van, maar de totale draad oppervlakte. Vergelijk het maar met koelribben (om het in tweakers-begrippen uit te leggen): hoe fijner de ribben hoe groter het oppervlak.
ik snap best dat je dat bedoeld. het klopt ook dat lading als het niet stroomt zoveel mogelijk aan de oppervlakte gaat zitten. maar uit de standaardformule voor weerstand blijkt dat een massieve draad minder weerstand heeft als een draad met dezelfde diameter die gevlochten is (daar is namelijk een deel van het 'doorsnijdingsoppervlak' lucht en niet metaal. dus is de 'doorsnijdingsoppervlakte van het metaal kleiner en dus de weerstand groter. de kern bestaat dus om een andere reden uit litze: dat is flexibeler dan een massieve draad.
Het verschil tussen een vinyl en een cd is heel simpel: vinyl draagt een analoog en dus absoluut geluid, dat betekent dat het een exact kopie is van hetgeen wat gezongen gespeeld is. CD daarintegen is digitaal en dus een zo goed mogelijke benadering van de werkelijkheid, je probeert met rechthoeken een sinus te maken, of van een komma-getal een opsomming van breuken.
bijna. juist omdat het analoog is kan het niet absoluut worden opgeslagen. en omdat een cd zoveel rechthoekjes gebruikt en die vervolgens absoluut (digitaal) opslaat, lijkt het signaal toch meer op de oorspronkelijke sinus dan het signaal wat van het vinyl komt, waar op meerdere plaatsen vervormingen worden toegevoegd (maken van de moederplaat, kopieren naar stempels, kopieren naar vinyl, afspelen, versterken tot line niveau) bij een cd-speler gebeurt dit allemaal digitaal. pas daarna gaat de eindversterker het weer vervormen.
Daarom zeggen audiofielen (en gelijk hebben ze) dat een vinyl beter klinkt dan een cd. Audiofielen hebben ook niet zomaar een standaard pick-upje, maar (ik noem maar een merk) een Linn, deze kosten zo'n 5000 gulden, zonder arm en naald en die kosten nog eens datzelfde bedrag. Dit heeft als gevolg dat er geen ruis wordt afgespeeld en naar 20 jaar zijn de lp'tjes nog steeds 100%.
natuurlijk geldt, hoe duurder hoe beter. maar er is wel een grens. je maakt mij namelijk niet wijs dat als er 20 jaar lang door een stuk plastic met een groef erin een diamant met een scherpe punt. wordt getrokken, dat er dan geen beschadigingen ontstaan. een stalen plaat werkt al een stuk beter, maar zelfs die slijt.

• aatos
Op donderdag 23 november 2000 01:05 schreef Jag het volgende:
Dat neemt niet weg dat lp's de specs tegen hebben, qua dynamiek, frequentiebereik en sigan to noise ratio.

Jag
jag ik vrees dat je met alle specs van de wereld sommige mensen waanbeelden niet uit hun hoofd praat ;)

• Jag

Jag

Toch is er wel iets voor te zeggen hoor, om tegen de specs in te gaan. Als het namelijk gewoon beter klinkt, dan boeien die specs natuurlijk niet meer. Overigens is het wel zo dat je het geluid altijd in de specs kunt terug vinden, of wij die specs nou wel of niet kunnen meten in dit tijdperk.

Zou jij trouwens niet mede-demystifier kunnen worden op forum.hifi.nl? Ik ben daar één van de weinigen die hieraan doet, en het wordt me niet altijd in dank afgenomen :P.

Jag

• aatos
Op donderdag 23 november 2000 01:44 schreef Jag het volgende:
Toch is er wel iets voor te zeggen hoor, om tegen de specs in te gaan. Als het namelijk gewoon beter klinkt, dan boeien die specs natuurlijk niet meer. Overigens is het wel zo dat je het geluid altijd in de specs kunt terug vinden, of wij die specs nou wel of niet kunnen meten in dit tijdperk.
idd. maar wat er gebeurt als je tegen specs ingaat: dan accepteer je de vervorming als iets goeds omdat je het mooi vindt. of zich niet erg, maar dan ga je wel tegen een anderprincipe in: de muziek zo min mogelijk vervormen.

ik ben trouwens wel benieuwd wat de audiofielen van super audio cd vinden. niet alleen om het omstreden tot 100khz bereik, maar ook omdat hier door meer bandbreedte een nauwkeurigere sinus bereikt wordt. wordt sacd wel geaccepteerd als 'beter' dan vinyl door audiofielen?
Zou jij trouwens niet mede-demystifier kunnen worden op forum.hifi.nl? Ik ben daar één van de weinigen die hieraan doet, en het wordt me niet altijd in dank afgenomen :P.

Jag
ik ben vereerd 8-) :)
ik zal es gaan kijken.

overigens heb ik geen opleiding of iets dergelijks in elektrotechniek ofzo. ik heb gewoon iets meer dan gemiddeld interesse in natuurkunde. (ik studeer nu werktuigbouwkunde)

• Jag

Jag

Met meer bandbreedte bedoel je waarschijnlijk de hogere sample frequency. Inderdaad, met een hogere sample frequency bereik je inderdaad een preciezere sinus, en daarmee ook een groter freq bereik. De stel regel is dat het frequentie bereik de sample frequency gedeeld door twee is.

Over mijn mening over tegen het principe van de meest nauwkeurige reproductie ingaan, zie een eerdere post.

Ik doe dan wel elektrotechniek, maar ben ook maar net begonnen. Na goed, kijk maar wat je er van vindt, je hoeft niet meteen allemaal flamewars te beginnen hoor :).

Jag

• aatos
ja, sample frequency, bandbreedte, kwestie van jargon in verschillende vakgebieden. het betekent hetzelfde natuurlijk.

kan je ook sampling rate zeggen? of wordt daar iets anders mee bedoeld?

flamen doe ik in principe niet, zeker niet over onderwerpen zelf. hooguit over irritant gedrag in forums ;)

• Jag

Jag

Da's hetzelfde.
Wij verwelkomen: aatos
:)

Ik dacht ook nooit terecht te komen in een flame, tot iemand een keer zei dat ik onzin uit kraamde, toen is dat toch op een soort van flame uitgelopen. Ik heb nog aangeboden om de strijdbijl te begraven, heeft ie nooit op geantwoord :(. En nee, ik heb geen url, weet de topic naam niet meer.

Jag

• aatos
lol..

ok, daar gaan we dan.. niet te aggressief, maar wel een paar stevige stellingen erin en een leuk experiment

es zien wat het oplevert... :9

• Jag

Jag

Net een hele lange topic aan het schrijven in algemeen, loopt die #*($&#$*#)$ pl**r*s pc weer eens vast :(:(.
Maar weer opnieuw beginnen.

Jag

• aatos
ja dat is ellende.. ik heb mezelf inmiddels aangewend om lange posts af en toe in het clipboard te zetten, moch iexplorer vastlopen, en lange emails ook, voor het versturen.

• Jag

Jag

Ja, je leert van je fouten. Helemaal toen na uren met de FAQ bezig geweest te zijn, mijn ouders pc vastliep. Nu moet ik echt mezelf er toe zetten om weer te beginnen, en ik zie er zoooo ontzettend tegenop om weer met die links te moeten beginnen :(.

Maar nu ga ik maar eens maffen of zo :z.

Jag

• aatos
ja mij overkomt het ook wel eens.. meestal heb ik dan geen trek meer om het over te doen.. jammer dan.

over en out.. laat nog ff weten wat je van mn post bij hifi vond
Pagina: 1