Toon posts:

Kabels 'inspelen'

Pagina: 1
Acties:
  • 2.648 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik ben die hifi wereld met al die audiofielen toch wel een beetje zat.

Laatst begon er een verkoper te vertellen dat hij het verschil hoorde tussen speaker kabels die nieuw waren en speaker kabels die 'ingespeeld' zijn. Kabels moeten 'ingespeeld' worden vindt hij. Zo had hij nog meer zaken die mij als comlete onzin in de oren klinken.

Even voor de duidelijkheid, ik heb geen bewijs die zijn beweringen onderuit haalt, maar ik heb ook geen bewijzen gevonden die zijn beweringen ondersteunen.

Wie weet of de bovenstaande bewering juist is en wie weet er nog meer audiofiele beweringen? Ik hoor ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Deze beweringen hoor je wel vaker. Persoonlijk doe ik er niet zo aan, voor mij doet draad niets anders dan elektronen, die los in het metaalmolecuulraster zitten als een grote file doordrukken, zodat een signaal de andere kant bereikt. Waarom dat beter gaat na inspelen, ik kan met mijn natuurkunde kennis geen enkele reden daarvoor aanwijzen. Brandt mijn peertje met nieuwe bekabeling feller na een aantal uren?.

Zodra de draaddikte 1 mm2 of hoger is, ga ik het verschil niet horen tussen allerlei verschillende merken draden. Hoe goedkoper, hoe beter, zolang het maar koperdraad is. Ik jaag er toch geen 1000 Watt continu door, dus duur kopen is stelen van je eigen portemonnee.

Bij luidsprekers komt de term inspelen wel voor, maar dat zal je vast wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En dan vergat ik nog even te vermelden dat ik deels bedoel dat de hifi wereld volgens mij onderscheid moet maken tussen wat _meetbaar_ beter is en wat _hoorbaar_ beter is.

Het kan namelijk best zijn dat je met de gevoeligste apparatuur een verschil meet maar dan een mens _nooit_ het verschil kan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 13:34

Jag

Ik ben het roerend met je eens Kurzweil. Ik heb het hier ook al over gehad in de topic nieuwe hifi set.
De HiFi wereld bestaat voor een deel uit wetenschappelijk-niveau techniek, en voor een deel uit mystiek. En ik haat mystiek. Ik denk behoorlijk rationeel, en ik weiger allemaal fabeltjes over van alles en nog wat te accepteren omdat iemand het zegt, zonder dat er een goede onderbouwing voor is of ik zelf het verschil heb kunnen horen, waarna ik alsnog een onderbouwing wil hebben.
Kabels inspelen is echt te belachelijk voor woorden. En je hebt helemaal gelijk met de redenering van dat je weliswaar geen bewijs hebt om het onderuit te halen, maar er ook geen bewijs is voor. Dat is een heel belangrijk punt, want je kan alleen rekening houden met dingen waarvoor er bewijs is, anders kan je wel van alles gaan beweren. Bovendien kan je iets dat niet bestaat niet weerleggen.

Overigens lullen verkopers wel zo ontzettend veel onzin altijd. Ik heb er eens een telefoon gesprek horen voeren (ik hoorde alleen de verkoper uiteraard):
*klant belt op*
"Dus u wilt het andere model (van twee receivers)? Die levert wel maar 2x30W ipv 2x45W, dat geeft een groot verschil in geluidskwaliteit, en bovendien een groot verschil in geluidsniveau."

Wat een onzin zeg! Het was dat ik in gesprek was met een andere verkoper, anders had ik wel ff een discussie willen voeren >:).
Over het eerste valt nog een discussie te voeren, het tweede is echt zo'n crap. 2x45 ipv 2x30W rated power van een amp levert een verschil van 1.8dB in max spl op, en dat is niet waarneembaar. Zouden die gasten dit stiekem toch weten en dus gewoon liegen, of weten ze het echt niet (moet je wel weten dit soort dingen met zo'n beroep)?

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het doet me goed kenners te zien hiero...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Over verkopers gesproken...
Een vriend van me solliciteerde eerst voor een baan bij een hifi zaak met _veel_ dure spullen.

vriend: "Moet ik dan niet heel veel gaan leren over audio?"
verkoper: "Nee hoor, dat maakt niet zo uit."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik hier nog wat aan toevoegen?

Ik zie overal van die lompe goldplated RCA kabels. Volgens mij hebben die dingen dus ook absoluut geen zin, omdat de meeste in/uitgangen ook niet goldplated zijn. En dan nog, het spu waar ze normaal van gemaakt worden geleid prima, zolang die kabels 1,5 volt door kunnen laten is er toch haast geen verschil meer in geluidskwaliteit?

toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat ze goldplated zijn wil niet zeggen dat het beter geleid, koper geleid zelfs beter dan goud, maar goud is een edelmetaal en oxideert dus niet, koper wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat inspelen? Tja.. de een vindt het onzin, de ander zweert erbij.
Ik behoor tot die eerste groep.
Wat ik ook een enorm gelul vind; een powerkabel voor je versterker/voorversterker/whatever van meer dan 200,-.
Ik kreeg een man aan de balie bij het filiaal in Zwolle, die wilde met alle geweld afgeschermde kabel voor zijn audioapparatuur, "Om storingen van het net en radiostraling en dergelijke tegen te gaan."
Ik gaf toen aan dat dat klinkklare onzin was, en dat hij gewoon de kabels kon gebruiken die bij de apparatuur zaten.
Ook nadat ik erop wees dat hij vóór die anderhalve meter afgeschermd, enkele tientallen meters VD-draad in z'n leidingen had zitten, kon 'm niet overtuigen.
Uiteindelijk heeft ie dan toch maar eieren voor z'n geld gekozen, en gewoon de bijgeleverde kabels gebruikt, maar hij heeft een half uur in de winkel gestaan.
Ik heb hem wel een UPS <strike>aangesmeerd</strike> verkocht, en daar is hij erg blij mee, geloof ik, want ik heb hem er nog niet mee teruggezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Een ex-huisgenoot van mij was geabonneerd op de HVT. (blad voor audiofielen)
Stond eens een 4 pagina's groot artikel in over hoe een versterker-stekker in het stopcontact geplaatst moet worden (kan op 2 manieren!). Compleet met wetenschappelijke onderbouwing en methode om de juiste manier uit te zoeken.
Of het geheel beter zou gaan klinken, daar hadden ze het niet over.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

HVT is/was (bestaan ze nog?) een ontzettend mierenneuk-blad.
Ik heb ze ooit eens een hele langen brief geschreven, waarin ik kanttekeningen plaatste over hun testmethoden en schrijfwijze.
Nooit wat op teruggehoord.
Het was ook nooit goed bij die gasten als het apparaat minder dan 1000,- kostte.

(die klant waarover ik vertelde -nu weet ik het weer- was een HVT-lezer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, het Duitse blad Audio vind ik persoonlijk veel beter dan HVT, en die kabels inspelen.. tja. Ik denk dat het wel hoorbaar is, maar dat je het pas kunt horen bij een goedkopere installatie.
Het kan misschien wel hoorbaar zijn, de eerste keer, maar als je er eenmaal aan gewend bent geraakt, hoor je het echt niet meer hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 13:34

Jag

Ik zou het iets scherper willen stellen, volgens mij is het hele idee achter kabels inspelen onzin.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Laatst online: 17-08 15:18
Ik heb absoluut geen verschil gemerkt tussen eerste keer spelen met mijn nieuwe (Kimber)kabels en een weekje later, ofzo.
Wel heb ik gemerkt dat m'n CD-speler veel lekkerder/losser ging klinken na een weekje gebruik. Hetzefde gold voor m'n luidsprekers.

Er is een sterk verhaal over een luidspreker-bouwer/ontwerper die op het gehoor en spontaan precies wist welk weerstandje voor de gein eens door z'n collega's was vervangen....

Wat trouwens wel nuttig is, is om je audio-apparatuur op een aparte groep te hebben. Ik denk dat je daar meer winst mee maakt dan met een hoop andere audio-tweaks ;)

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat staat buiten kijf...
Samen met een fijne, dikke, aparte aardleiding naar de meterkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Dat hele gedoe met vergulde aansluitingen enzo is volgens mij onzin. Je betaalt er een hoop meer voor.
Ik heb ook van die vergulde troep gekocht, 56 piek. terwijl "gewone" aansluitingen (voor in je speakerboxen heb ik het over) 20 piek waren. Dat verschil hoor je niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zult het wel niet horen, maar dat ze verguld zijn is meer voor behoud van je kabels. Goud=edelmetaal, dus oxideert niet. Koper oxideert wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkklare onzin! (net zoals die vergulde tulpies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij sommige kabels hoor je wel degelijk verschil als ze ingespeeld zijn (is mijn mening / ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Vergulde kabelaansluitingen zijn echt geen overbodige luxe. Bekijk de gemiddelde Car audio installatie na een jaartje, dikke pret (oxidatie dus). Dat wordt tegengegaan door vergulde aansluitingen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over die kabels:

Ik heb een keer een teste gelezen van een gast die dat van die dure kabels ook bullshit vond. Hij een test opgezet: een goed referentie system (installatie+boxen) neergezet, en een paar van die echte audio critics neergezet (zat volgens mij ook zo'n HVT mier tussen).

Hij dus een stel kabels van laat zeggen Fl20,- per meter er tussen gehangen (gemiddelde prijs denk ik zo), en een stel van zo'n Fl250,- per meter. En toen al die lui laten luisteren. En de uitkomst: precies fifty/fifty. Wat dus betekent dat die lui stuk voor stuk zaten te gokken welke nu beter was, anders kom je wetenschappelijk gezien niet op zo'n score.

Conclusie:

1 GROTE FABEL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat die tulpen verguld zijn, hebben ze niet gedaan voor de geluidskwaliteit, maar tegen het oxideren van de kabels (wat je wel hoort!)

"dat hoor je niet eens, volgens mij"

Sommige lui zijn audiofreaks, en andere niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik bouw m'n eigen kabels; 7mm OFC microfoonkabel, in combi met Neutrik cinch-connectoren.

"Die dure van 30,- per setje?"

Ja, die dure, omdat die eerst een massaverbinding maken, en daarna pas de signaalverbinding. Daarnaast gaan ze enorm soepel in en uit, maar blijven ze goed zitten.
En aangezien ik nogal wat patch, wil ik dat gewoon goed voor elkaar hebben.
Daarnaast heb ik alle apparatuur voorzien van vergulde cinch-bussen.
Kaj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat dat allemaal een beetje bullshit is. VOlgens mij zijn er veel belangrijkere dingen dan de prijs van een kabeltje.
Goldplated aansluitngen zijn wel handig en zijn net als een grotere monitor een investering waar je nog wat aan hebt. Speakers gaan lang mee maar de aansluitingen kunnen gaan roesten, goldplating gaat dit tegen. Voor de rest denk ik dat het belangrijk is dat de kabels een beetje dik zijn. 4mm is wel een mooie maat, kijk die kabeltje die bij de standaard minihifi setjes zitten zijn erg dun en geven een minder geluid en zijn ok vele gevoeliger voor breukjes enz.
Ik denk dat het veel belangrijker is dat je zoveel mogelijk digitaal houd(connectie cd->versterker, computer->versterker) dat kan veel meer helpen aan een mooi geluidje.

thavinny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 20:28
...over onzin in type bekabeling gesproken, 'k weet er nog één:
'n kennis van me heeft 'n vrij dure versterker ('k weet 't merk zo gauw ff niet) en een even zo dure CD speler. Nou zit er achterop die CD speler een opto uitgang (ToshLink) en een Gold-plated coax (S/PDIF).
(De versterker heeft voor beide typen een ingang...)
Nu is hem verteld dat 't geluid veel beter / voller klinkt als 'tie die Gold-plated coax kabel gebruikt (kost zo'n ƒ249,- voor nog geen 15cm driedubbel afgeschermd coax incl. 2x Gold-plated cinch) ipv. 'n ToshLink kabeltje van nog geen ƒ60,-.
Wat mij betreft: MEGA-WAANZIN! Geldklopperij! :(
Digitaal = digitaal, en wat evt. storing betreft: 'k licht nog niet zo gauw door zwart kunststof huls van plm. 0.4mm kruipen >:)
Geluid 'voller' klinken? Pfff, dat zeg ik: digitaal = digitaal, en daar kan 'n kabeltje toch ècht nix aan veranderen zodat 't geluid 'mooier' wordt...!

...With a touch of magic¿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wauw, das duur!!

Over het verschil in die digitale verbindingen is overigens al een ander draadje aan de gang:
http://gathering.tweakers.net/Forum18/HTML/000090.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MNM inderdad wat een geldkopperij. Volgens mij is TOSLINK zelfs beter omdat het een iets meer gebruikte standaard is(niet zeker van hoor) maar digitaal blijft digitaal. Die TOSLINK kabels zijn ook nog goedkoper te krijgen trouwens, zeker in korte stukjes. Het is zelfs stom om de coax aansluiting te gebruiken want die aansluiting kan nog gaan roesten(ok deze is van goud maar in het algemeen)dat gebeurt niet bij een TOSLINK.

Voor mijn gevoel heeft optisch wat voordelen niet dat het beter klinkt maar het wordt meer gebruikt(minidisc enz).

DIGITAAL=DIGITAAL zeker in de dingen die wij os kunnen veroorloven.

thaVinnY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is WELZEKER belangrijk dat je je kabels goed inspeelt! Tenminste.... als je bungy-jumper bent... ;)

Trouwens, audiofilie is tegenwoordig prima te genezen hoor. Bij de apotheek voor drie knaken een doosje "Herriestoppers" halen, in de oortjes proppen en deze een week lang onafgebroken inhouden. Daarna klinkt zelfs een transistorradio op MW prachtig helder en sprankelend! En d'r zitten er 10 in dus dat is ƒ 1,50 per keer en 5 keer per doosje. Voor dat geld wil ik jou nog wel eens net zovaak zien kicken op je veel te dure audiostapeltje met of zonder ingespeelde kabeltjes!

LB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Zeg Lord Blackstar

Is audioFobie ook een beetje te genezen???

Iedereen heeft zijn hobby en ik weet zeker dat er mensen zijn die het verschil kunnen horen, het zijn er alleen bar weinig volgens mij (ik niet dus).

Speakers inspelen hoor ik wel (duh) versterker ook, en platenspeler ook, maar kabels inspelen gaat iets te ver voor mij. :)

F.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinekenz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-03-2024
Ik lees een hoop afgunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Je heropent een topic van 24j geleden XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Precies. Heel snel op slot dit topic dus bij deze.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.