Optisch vs Coaxiaal

Pagina: 1
Acties:
  • 741 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5820

Topicstarter
Ik ben al een tijd op zoek naar het antwoord op de vraag of er kwaliteitsverschil is tussen een optische of coaxiale digitale verbinding.
Op het internet heb ik geen duidelijke gegevens hierover gevonden. De ene site zegt dat optisch beter is en de andere dat coaxiaal beter is.
Weet iemand hier het misschien? En dan graag met argumenten en bronvermeldingen als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1601

Ik zal je er niet zo veel over kunnen vertellen als de tech-guyz hier ;) maar ik weet wel dat optisch minder last heeft van verlies, omdat het met lichtsignaaltjes werkt ipv elektrische signalen. Die elektrische signalen in een coaxiale verbinding kunnen enigzins vervormd worden door (magnetische) interferentie van buitenaf. Dit is echter wel erg klein, en er staat tegenover dat optisch materiaal vaak peperduur is, dus als je niet zulke hoge eisen stelt kun je 't wel met coaxiaal doen denk ik........

[edit: woordje vergeten...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Het ontegenzeglijke voordeel van optisch is de ongevoeligheid voor EMI (elektro-magnetische inteferentie), keerpunt van de medaille is wel dat je geen enorme afstanden af kunt leggen; bij drie, hooguit vijf meter houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4551

De verplaatsing van licht is sneller dan de geluid/trillingen. De snelheid die ze optisch halen is altijd sneller dan over koper. Als ik het goed zie.

En geen statische invloeden. Maar het koppelen gaat moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53

Jag

De verplaatsing van licht is sneller dan de geluid/trillingen. De snelheid die ze optisch halen is altijd sneller dan over koper. Als ik het goed zie.
Je moet dan de lichtsnelheid met de impulssnelheid van geluid vergelijken. het verschil is denk ik niet zo bar groot, maar ook zou dat wel zo zijn, wat dan nog? Je hebt zoiezo hele stukken koperdraad.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexA
  • Laatst online: 04-12-2024
Optisch en coaxiale verbinding zijn in gewone thuis (en PA) sets gelijkwaardig.

Digitaal is en blijft digitaal.

Pas op langere afstanden (kilometers) geniet optisch duidelijk de voorkeur. Dit i.v.m. invloeden van buitenaf.

Met glasvezel kun je afstanden tot 12 km goed overbruggen zonder problemen.

Wat nu de reden is dat al die thuis sets optisch zijn, weet ik ook niet precies. Klinkt leuker denk ik.

Groeten,

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4228

Bij coaxiaal heb je een beetje verlies van signaal, maar dat is zo miniem dat je het niet bij normale opnames hoort, alleen bij de aller allerbeste opnames van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53

Jag

Wat nu de reden is dat al die thuis sets optisch zijn, weet ik ook niet precies. Klinkt leuker denk ik.
Leuk om te horen dat er iemand is die rationeel nadenkt en door de marketing trukjes heenprikt, als het tenminste waar is wat je zegt.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert
  • Laatst online: 07-11-2024
Optisch is bij portable minidiscs geintegeerd in een mini jack plugje(f). Da's opzich wel handig en met coax volgens mij niet mogelijk.

Bdw, onze verbinding naar Amerika gaat ook via glasvezel, en daar staat pas om de 80 km een repeater, dus er zijn wel zeker grote afstanden mogelijk. Ze hebben het signaal dan natuurlijk ook wel speciaal daarop uitgezocht, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Gert-> Er daar geef je zelf al aan waarom;
Die lichtbron van de link naar de States en terug is vele malen sterker, en gebruikt waarschijnlijk ook een andere modulatie dan het Toshiba TOTX 173-zendertje van 15,- wat in zo'n CD/MD/DAT/whatever-speler/recorder zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert
  • Laatst online: 07-11-2024
een andere modulatie dan het Toshiba TOTX 173-zendertje
Ok, 'k gooi de handdoek in de ring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm. Niemand weet het dus.

Dat je bij een optische verbinding geen last hebt van elektromagnetische storing wist ik ook wel. Maar ik heb ergens gelezen dat de conversie van licht terug naar een elektrisch signaal gemiddeld slechter was dan de conversie bij een coaxiaal signaal en dat daardoor een coaxiale digitale verbinding beter was. Een betrouwbare site met bewijsmateriaal heb ik echter nergens gevonden.

Gelukkig heb ik de luxe dat mijn apparatuur beide verbindingen ondersteunt, maar ik vind het toch wel interessant om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat verschil ligt helemaal aan hoe goed de print uitgevoerd is.
Er zit ook een klein scheidingstrafootje in zo'n converter, en die weegt ook mee in de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus bij goede (dure) apparatuur zou er geen verschil zijn als ik het zo hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexA
  • Laatst online: 04-12-2024
Ok, nog effe dan.

Digitaal is 1 of 0. Of dat nu optisch of per koper wordt overgebracht, maakt echt niet uit. 90% van een 1 wordt nog steeds gezien als een 1. De kwaliteit zal er dus niet onder lijden.

Is een beetje hetzelfde als de dataoverdracht in een netwerk. Als je die via glasvezel overbrengt is je data dan toch zeker niet beter dan over coax of UTP?

Groeten,

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is een beetje hetzelfde als de dataoverdracht in een netwerk. Als je die via glasvezel overbrengt is je data dan toch zeker niet beter dan over coax of UTP?
Ai, das een foute vergelijking. Bij data overdracht gaat er namelijk altijd wel wat fout. In het geval van computernetwerken wordt er door de communicatie protocollen om hertransmissie gevraagd als een pakket niet (goed) aan is gekomen. In het geval van real-time toepassingen zoals digitale audio van een CD-speler gebeurt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
  • Laatst online: 12-03-2024
Op maandag 10 juli 2000 21:15 schreef Xaran het volgende:
De verplaatsing van licht is sneller dan de geluid/trillingen. De snelheid die ze optisch halen is altijd sneller dan over koper. Als ik het goed zie.<P>En geen statische invloeden. Maar het koppelen gaat moeilijker.
hmmm...klopt niet helemaal hoor, electrische stroom beweegt zich ook met lichtsnelheid (of een snelheid die daar heel dicht bij komt, school is lang geleden) over een kabel. En hogere weerstand betekent niet dat de electrische stroom langzamer gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 16:11
Optisch is elektrisch gezien niet gevoelig voor storingen en je kunt er geen aardlus door krijgen maar de lengte is beperkt en gevoelig voor knikken.

COAX is elektrisch verbonden en kan dus elektromagnetische invloeden krijgen en aardlussen tussen de apparaten, lengte kan en mag langer zijn en is makkelijker te maken.
Daarnaast is COAX ook rubuster tov. knikken en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 440

omdat het Coax is is het juist niet gevoelig voor elektromagnetische invloeden door de buitenmantel (kooi van faraday). Optisch schijnt weer last te hebben van hinderlijke reflecties die de geluidskwaliteit beinvloeden. Er zijn types die beweren dat je verschil kunnen horen maar dat zijn dezelfde lui die beweren:

- dat ze verschil kunnen horen als de stekker andersom in het stopcontact zit
- dat een tulpstekker ingespeeld moet worden en daarna maar 1 richting op mag worden aangesloten
- dat gekopieerde cdŽs ook daadwerkelijk slechter klinken (ondanks dat hier theories voor zijn)

etcetera. Oftewel:als zo vaak bij audio discussies

het gaat er niet om wat anderen ervan vinden, het enige wat telt is wat je zelf vind/hoort
Pagina: 1