Mmm, ik heb op een ander forum al m'n eerste indrukken gegeven. Ik zal dat wel even kopieren, is dat ook goed?
Ahum, *keelgeschraap*
Woei, ik heb net ook mijn exemplaar van FFX-2 binnen. Geimporteerd vanuit Canada, bij DVDBoxOffice.com welteverstaan. Ik schrok in eerste instantie wel even, want er stond achterop de doos in een hoekje 'Francais', maar dat geldt gelukkig alleen voor de verpakking: de tekst op het doosje is zowel in het Frans als in het Engels, en er zitten twee handleidingen in het doosje, eentje voor elke taal dus. Ik heb duidelijk de Canadese versie dus
Anyways, het spel draait wederom perfect met behulp van de knifetrick met de Swap Magic 2.0 DVD.
Het eerste wat opvalt is dat 't spel een stuk stijlvoller is dan FFX, waar FFX vrij eenvoudige menu's had, hebben de menu's in FFX-2 een stuk meer animatie en allerlei lichtseffecten enzo. 't Wordt er wel wat drukker door, maar aan de andere kant is 't ook wel mooi, en 't spel is sowieso wat enthousiaster georienteerd dan FFX was.
't Spel begint zoals begrijpelijk met een best wel vette intro. Ik moet zeggen dat Real Emotion helemaal niet slecht klinkt in het Engels. Althans, niet slechter dan 't in het Japans al deed
Daarna wordt 't ff vaag. 't Begint meteen met een gevecht, waarbij je je afvraagt waarom je nou in hemelsnaam moet vechten tegen degene tegen wie je vecht. Bovendien lijkt 't vechtsysteem in het begin wat hectisch, dus 't duurt eventjes voordat je doorhebt wat er nou allemaal gaande is. Uiteraard zal ik dat allemaal niet verklappen hier
Grafisch is FFX-2 ook wel degelijk verbeterd ten opzichte van FFX. In-game ziet 't er redelijk hetzelfde uit, afgezien van de gedetailleerdere schaduwen, maar in de cutscenes wordt veel beter gebruik gemaakt van high-detail models. Bovendien zijn de animaties een stuk vloeiender en expressionistischer. 't Texturewerk lijkt ook scherper, maar dat kan ook aan mij liggen
Nou ja, tot nu toe heb ik nog niet zoveel gespeeld, dus over het verhaal en alles kan ik nog niet vertellen. En daarnaast heb ik geeneens zin om meer te vertellen, want ik wil weer verder gaan spelen!
Paar vraagjes en antwoord
Nou, ik ben nu zo'n 3 uurtjes onderweg, en dat is niet lang genoeg voor een Final Fantasy verhaal om zich te ontsluiten. Er zijn inmiddels de nodige characters geintroduceerd, waaronder rivalen en een aantal twijfelachtige figuren, maar wat ze allemaal schuilhouden, who knows?i want more infoooo
Zonder te spoilen dan, had een paar vraagjes, daar heb je er al een paar van beantwoord maar nog enkele:
1. Hoe is het verhaal op het begin (na die battle die je noemt)? Wordt je in het verhaal meegesleurd of heb je meer iets van: "waarom doe ik dit en dat" enzo.
Maar het verhaal is tot nu toe niet saai ofzo. 't Is wel heel licht van toon, met vrij veel cheesy humor enzo, dus echt meeslepend is 't nog niet, maar 't boeit op zich wel.
Poeh, daar vraag je wat. 't Battle systeem is echt totaal het tegenovergestelde van dat van FFX. In FFX had je alle tijd om rustig je volgende actie te plannen, in FFX-2 is 't moeilijk om uberhaupt te volgen wat er allemaal gebeurt.2. Wat vind je van het battle systeem (i.v.m. FFX)?
Eerdere FF's hadden uiteraard ook ATB, maar daar had je niet dat verschillende figuren op het scherm tegelijkertijd een actie kunnen uitvoeren. Hier dus wel. En dat kan flink hectisch worden. Ik heb de snelheid van de battles op Slow gezet en de ATB mode op Wait (zodat je tenminste wel de tijd hebt om keuzes te maken), en dan nog is het moeilijk om alles te volgen.
Ik ben nog bezig met het proces van wennen aan het systeem, dus of het echt goed werkt kan ik nog niet zeggen. Het is in ieder geval een hele kluif, dus er valt flink wat te ontdekken
Zo nu en dan vertelt Yuna wel eens wat in flashback-vorm, net zoals Tidus in FFX, maar dan meer als commentaar over bepaalde omgevingen of personen. Of die verteller nou echt weet wat er in het verhaal gaat gebeuren, dat kan ik zo nog niet zeggen.3. Wordt het verhaal verteld vanuit het standpunt van een verteller (FFX -> Tidus), of weet jij net zo veel als de characters met wie je speelt?
Nou ja, of dit nou zulke nuttige info was... Ik heb gewoon nog te weinig gespeeld om echt wat te kunnen zeggen over het spel. Het is in ieder geval wel een mooi spel, en leuk om te spelen. Dus wat dat betreft geen tegenvaller
En tot slot...
... heb ik ook nog ff een filmpje gemaakt met de video-in van m'n videokaart. Spoiler-free welteverstaan. Tis een simpel filmpje van Yuna die wat rondrent, twee gevechten, en een stukje dialoog tussen een paar NPC's (zonder voice acting weliswaar).
Filmpje! Klik!
3:18 @ 29,97 fps
Xvid AVI @ 1500 kbit/sec
MP3 @ 192 kbit/sec
38,8 MB (hulde aan de verhoogde upstreamsnelheden van KPN