Schaamteloze semi-crosspost

. Sinds een week of 3 heb ik de CDX2 thuis. Even patsen

.
Ook hier de pics nog even. Ik heb er ook nog een klein verhaaltje bij
[afbeelding]
M'n welbekende Sigs waar alles mee is begonnen. Wat zijn ze mooi he?
[afbeelding]
Woofer close-up. Alu phase-plug met een mooie reflecterende hand op de afgelakte kast

.
[afbeelding]
Connections! vln. Terminals, QED Airlock Spades en Naim NAC A5 luidsprekerkabel/scheepstouw. Ook het serienummer niet vergeten! Setje nummer 2528 wereldwijd

.
[afbeelding]
De laatste nieuwe aanwist, m'n CDX2! Lang op moeten wachten, rib uit m'n lijf, alle moeite meer dan waard

. Overigens is het apparaat iets hoger en diper dan de Nait die er onder staat. Kan geen kwaad, de voeten staan er nog prima op.
[afbeelding]
Andere hoek, zelfde apparatuur.
[afbeelding]
Het display, lekkere ouderwetse mega-leds. Meer is niet nodig volgens de Naim filosofie, en meestal staat ie uit

. Het schijnt beter te klinken, maar ik hoor geen verschil.
[afbeelding]
Het meest bijzondere aan de speler, de CD-drawer. Het gehele loopwerk zit er in. Dit komt de kwailiteit van het geluid ten goede, daar alles gedemt zit in de lade en fysiek verder van de andere componeten gescheiden wordt. Scharnierpunt zit overigens exact in het midden. De lade is van kunststof en versterkt met glasvezel. Ook zie je de puck liggen die op de CD gelegd wordt tijdens het spelen. Klik je vast met een magneet en zorgt voor stabiliteit tijdens het spelen en ook dat je de CD niet uit je speler hoeft te vissen door de hele behuizing los te jassen

.
De speler zelf weegt grofweg een kilo of 12. De voeding is massive, net als de rest van de behuizing. De frontplaat is ongeveer 1cm dik en de rest van de behuizing zo'n 4mm.
Wat ie doet naast mooi zijn, is CD's afspelen. En dat doet ie als geen ander! Waar ik tot nu toe op gewonnen heb is laag, timing, snelheid, detaillering, plaatsing, stilte (klinkt heel stom, maar de stiltes zijn stiller) en hij brengt meer rust in het geheel. Hij speelt nu op een minimum van z'n kunnen, belemmerd door de Nait5. Zodra de 282 er komt heeft ie veel meer bandbreedte en lucht om los te kunnen. Dan pas kan ie alles laten horen. Duurt echter nog wel even.
Ander verhaaltje, dat al een tijdje speeld, ik ben naar Geoff geweest, een maandje geleden, met de Sigs. De set was als volgt: NAC282/Supercap/NAP250/CDX2 geFraimed. Duur geintje dus. Zijn eigen luidsprekers waren Totem Mani-2's.
Het eerste wat opvalt in de set is het ongelofelijke laag. Dat heeft veel meer autoriteit, gaat veel lager (zeker met de push-pull Mani's), doch blijft altijd goed te volgen en is geweldig goed gedefinieerd. Er zit veel meer lucht omheen en alles heeft veel rust. Alles gaat gemakkelijk, maar de snelheid en het ritme blijven goed bewaard. Slecht opgenomen CD's vallen simpeltjes door de mand en goede opnames klinken beter dan ooit. Veel nieuwe details huppelen tevoorschijn

. Het ruimtelijke gevoel dat de Mani-2's geven is geweldig! Plaatsing is niet super, maar zeker mee te leven. De muziek is ontzettend boeiend en daar draait het juist om met Naim, en naar mijn idee, de hele HiFi. Het is gewoon genieten

.
De Sigs presteerden boven verwachting in de set. Het was voor het eerst dat ik ze in deze setting hoorde en dus een verrassing wat ze zouden doen. Ze gaan dus veel en veel lager dan je zelf verwacht. Het middengebied is open en trasparant. Beter dan de Mani-2's. Detaillering is grandioos. De metaldome laat alles horen zonder scherpe randjes, behalve als die op de CD staan (jammer dat Coldplay dat dan nèt heeft

) . Het klinkt allemaal veel gemoedelijker dan met de Nait thuis. En dat mag toch ook wel voor het geld dacht ik

.
Ook nog even de sub erbij gezet, een Rel Quake. Dit is bij lange na niet genoeg om mee te komen met de Sigs. Hij is te traag en het lijkt een monotone brom te zijn die meezoemt. Erg onprettig. Overigens vond ik het niet voldoende toevoegen om er een enorme investering voor te doen. De Sigs kunnen echt genoeg voro nu, en misschien ook wel totdat ze de deur uit gaan, wat voorlopig niet gebeurd.
Het is duidelijk dat de Sigs je belonen voor betere apparatuur. Ze lusten veel meer dan de Nait, en dat krijgen ze ook zeker op den duur! De HiCap is nu de volgende stap, waarna de Sigs meer stroom gaan krijgen uit de 250. Dit gaat echter nog wel even duren.
Ik wil Geoff ook nog even bedanken voor de gastvrijheid. (niet dat hij dit leest of zou kunnen lezen)Het was een leuke middag en heeft me in laten ziendat ik zeker geen spijt heb van m'n aankoop. De Sigs hebben zich beter gehouden dan ik in eerste instantie had verwacht. De Mani-2's zijn redelijk op hetzelfde niveau, maar die kosten wel een pak meer. Het is een goede luidspreker dat zeker! Op sommige punten beter dan de Sigs, op andere minder. Voor mij zijn e Sigs beter, Geoff hield liever z'n Mani-2's. Hij wilde niet ruilen

. (ik ook niet, want de Mani's krij ik niet aangestuurd

).
Als er overigens mensen zijn die een keer willen komen luisteren, post hier of mail me (staat in m'n profiel). Dan kunnen we een datum bekijken. Je bent van harte welkom

.