Windows XP booten vanaf cd

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• Guider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 09:28
Hallo allemaal,

Ik had het idee om een cd te maken waarmee direct windows kan starten van af cd maar ik kan hier over eigelijk geen informatie vinden op internet.

Ik heb wel gevonden hoe je dit doet met Windows 95/98 en windows 3.11
Er bestaat ook een live linux versie (Knoppix) en dit werkt heel erg mooi. Maar dat is dus niet wat ik zoek.

Ik heb het zien werken. ERD Commander start ook een windows xp omgeving direct vanaf cd. Maar ik wil meer kunnen en het liefst zelf programma's kunnen toevoegen.

Hebben jullie misschien een site voor mij waar het staat uitgelegd???

Links
windows 95/98 vanaf cd booten
http://www.thetechguide.c...ew=&sb=&o=&fpart=all&vc=1

De windows versie waarmee het zou kunnen is Windows XP Embedded
http://www.microsoft.com/...ion/features/enabling.asp

Hopelijk gaat het werken.........

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:44

pietje63

RTFM

volgens mij kan het niet ivm swap files e.d.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Verwijderd

Is niet mogelijk met de redelijk nieuwe win OS's (XP,win2K)

Verwijderd

Zou dit dan wel mogelijk moeten zijn met NT ? Zoja in hoever kan iemand mij informatie geven hierover ?

Verwijderd

Ramdrive aanmaken en daar windows op installeren.

• blackd
  • Niet online
Zelfde verhaal, andere windows versie:
boot + run win98 van CDRom

zullen we daar anders maar verder gaan? :)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Guider
Van windows 95/98 is het allang bekend dat het kan booten van cd dmv een swap file.

Het is volgens mij veel mooier om windows XP vanaf cd te starten. Volgens de site van MS kan Windows XP Embedded opstarten van een read only drive. Dus een cd moet dus mogelijk zijn.

Maar het rare en het vervelende is dat er nergens op de site over wordt gesproken en dat er geen site is waar het uitgelgd staat.

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

[nohtml]
Guider schreef op 27 February 2003 @ 19:47:
Volgens de site van M$ kan Windows XP Embedded opstarten van een read only drive.
Zou je dit soort afkortingen in het vervolg achterwege willen laten alsjeblieft ;). Zie de WOS Policy voor uitleg :).

[ Voor 4% gewijzigd door Compubiter op 27-02-2003 20:28 ]

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
Microsoft heeft zelf wel een OEM preinstalation kit gemaakt voor resellers.
Dit is een bootable cd met XP maar je komt dan in een DOS-BOX terecht.
Ik heb deze wel eens gezien, helaas weet ik niet hoe deze werkte!

• Guider
Maar het moet toch mogelijk zijn. ERD commander 2002 van winternals werkt hier mee.
Als je boot van die cd kom je gewoon in een Windows XP omgeving.

Vindt het maar raar dat er zo weinig over op internet staat.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
pietje63 schreef op 27 February 2003 @ 17:54:
volgens mij kan het niet ivm swap files e.d.
Je kunt Windows XP ook zo instellen dat ie GEEN swap file gebruikt, maar alleen intern geheugen. Verder kun je em zo installen dattie een swapfile op C:\ ofzo gebruikt.... als C:\ dan beschikbaar is kan ie daarvan gebruik maken.

Ik denk dat je een groter probleem hebt met hardware. Immers, een Windows XP installatie is afhankelijk van de hardware waarop je de installatie hebt aangemaakt. Knoppix lost dit redelijk handig op omdat de meeste drivers daar al in zitten, en Linux niet zo'n vreselijk logge hardware herkennings procedure heeft als Windows.

Het maken van zo'n CD is leuk als speledingetje voor als je eigen PC niet meer opstart, maar op andere hardware kun je er verrekte weinig mee. Enne.... repareren kun je ook met de orginele XP cd.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:09

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Windows XP Embedded is inderdaad een oplossing hiervoor. Je kunt voor ca. 35 dollar een Evaluation Kit bestellen, dan kun je er mee experimenteren.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 18:21:
Ramdrive aanmaken en daar windows op installeren.
Is het niet zo dat Windows bij de installatie op de harde schijf eerst een aantal herkenningspunten aanmaakt of verschillende plekken en dat je hem daarom niet op ramgeheugen kunt installeren?

Ik heb me ooit zoiets laten vertellen toen we ons afvroegen of je Windows niet op een chip kon wegbakken en een moederbord ontwerpen waar je je OS-Chip in kunt prikken zodat het allemaal wat sneller gaat.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik haalde vanmiddag dit uit de help functie van Nero
Bovendien kan niet elk besturingssysteem vanaf een cd worden opgestart. Tijdens het opstarten schrijven Windows95/98 en Windows NT/2000/XP data naar het medium van waaraf wordt opgestart. Dit is niet mogelijk bij een cd, wat betekent dat het proces wordt geannuleerd en de pc niet kan worden opgestart. Er is bij de ontwikkeling van deze besturingssystemen niet voorzien in een mogelijkheid voor het opstarten vanaf een ROM-medium. Bij het opstarten vanaf een cd kunt u dus alleen een besturingssysteem starten dat niet naar het medium schrijft, zoals 'MS-DOS' of 'Linux'.
:X

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 28-02-2003 02:20 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
Net gevonden in Google:

Windows Preinstallation Environment

Microsoft® Windows® Preinstallation Environment (WinPE) is a minimal operating system based on the Windows XP kernel. WinPE functionally replaces DOS and contains the minimum functionality needed to run Windows Setup, scripts, or custom installation and imaging applications. With WinPE you can automate the preinstallation of Windows to your workstations and servers.

http://www.microsoft.com/licensing/programs/sa/sam/winPe.asp

Het kan dus wel!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maar dus niet met de standaard windows XP/2000 (oid) :P
Met dat programma wat je noemt:
Microsoft® Windows® Preinstallation Environment (WinPE) is a minimal operating system based on the Windows XP kernel. WinPE functionally replaces DOS and contains the minimum functionality needed to run Windows Setup, scripts, or custom installation and imaging applications. With WinPE you can automate the preinstallation of Windows to your workstations and servers.
Wat moet je hier nou mee, als je hier windows mee kan installeren? En ik zie imaging applications, dus je kan er wel wat fatsoenlijks mee doen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Guider
Ik zal eens gaan kijken of ik hier nog ergens WinPE heb liggen.

Heb ik van het weekend weer iets te doen :)

Maar niemand heeft hier dan een keertje mee zitten spelen om dit voor elkaar te krijgen????

[ Voor 30% gewijzigd door Guider op 28-02-2003 14:54 ]

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Thanks - maar dit topic is al meer dan een jaar oud - ik denk niet dat topicstarter dit nu nog gaat lezen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.