Welkom bij de Windows Operated Systems policy, in deze FAQ staan alle regeltjes betreft dit forum. Je hoeft ze niet allemaal door te lezen, maar lees wel even het 3 stappenplan even door en zorg dat als je een topic opent, deze hieraan voldoet 
Windows Operated Systems Policy faq
Welke topics kan ik hier nu plaatsen?
Het 3 stappenplan
WOS moderating policy
Policy betreft niet gewaardeerde reply's
Welke topics kan ik hier nu plaatsen?
Elk topic dat iets met Windows te maken heeft. Topics zoals "windows doet dit en dat niet" en "windows boot niet meer". Topics zoals "Office werkt niet onder Windows 2000" horen in Software Algemeen, hetzelfde geldt voor vragen als "ik krijg mijn netwerk niet aan de gang", die horen in Network Troubleshooting. Voordat je begint aan een topic, kijk eerst eens in de search of het antwoord daar al niet instaat. Voor de rest is alles welkom. Zo niet, dan wordt het alsnog verplaatst naar het goede forum. Gebruik ook een beetje je eigen inzicht waar je topic het beste thuishoort.
Het 3 stappenplan
Dit is het 3-stappenplan voor het openen van een topic in Windows Operated Systems. Dit topic is gemaakt omdat er veel commentaar was over het lage niveau van Windows Operated Systems. Door middel van dit topic probeer ik hier verandering in te brengen, zodat het forum ook voor de wat betere WOS gebruikers interessant blijft.
Hieronder zie je dus het stappenplan. Het is dus niet meer de bedoeling dat je zomaar een topic opent zonder deze stappen uit te voeren. Doe je dit toch? Dan gaat je topic per direct op slot.
Het algemene idee hier achter is dat de simpele vragen hiermee eruit gefilterd worden. Het niveau zal hierdoor hopelijk gaan stijgen.
Voor alle duidelijkheid, dit forum is bedoeld voor alle Windows problemen. Topics die over Internet Explorer / Microsoft office gaan, worden ofwel gesloten, of naar Software Algemeen gemoved.
Stap 1
Kijk in de Windows Operated Systems faq:Let ook op dat je topic geen Software Algemeen topic is. Dus voor al je Internet Explorer / Office vragen kan je terecht bij de buren 
Stap 2
Ga eerst zelf op zoektocht of je vraag niet al beantwoord is:- Kijk in je windows help
- Kijk in de Microsoft Knowledge Base Waar echt heel veel info te vinden is over de meest simpele onderwerpen
- Kijk in de Search van GoT, omdat veel antwoorden daar al terug te vinden zijn
- Ook via google zijn veel antwoorden te vinden...
Stap 3
Is je vraag niet beantwoord door bovenstaande hulpmiddelen, maak dan een topic aan.
Bedenk een duidelijke topictitel met daarin een goede duidelijke beknopte omschrijving van je probleem.
Mocht je een leesteken willen gebruiken in je titel, gebruik dan gewoon 1 leesteken, da's duidelijk zat 
Voor de duidelijkheid zou je het subject tussen haakjes "[]" kunnen zetten, bijvoorbeeld om welke windows versie het gaat. Een paar voorbeelden:- [WinXP] Hoe werkt de activering
- [Win2k] PC aanmelden op een domein, hoe werkt dit?
- [WinME] Mijn control panel geeft een error
- [Win95] Hoe stel ik mijn achtergrond in?
- [Win98] Hoe krijg ik deze BSOD weg?
- [Win98se] Hoe werkt Win98 in een domein?
- [DirectX] Ik krijg die en die error
Voor vragen die niet echt met een OS te maken hebben kan je dan de tag [algemeen] gebruiken.
Topics die in hun titel geen OS vermelding hebben worden voorzien van een slot. Laat dit duidelijk zijn!
Q:- Jamaar Buzz, ik snap helemaal niks van die faq van jou, ook niet van die Microsoft Knowledge Base :{
A:- Dat is jammer voor je, ik kan er helaas niks van zeggen, maar een beetje verstand van zaken mogen we wel eisen.
Q:- Waarom wil je het niveau zo hoog hebben?
A:- Omdat de meeste simpele vragen in de search / microsoft knowledge base al behandeld zijn en dit forum ook interessant moet zijn voor de meer professionele / betere WOS gebruikers
Q:- Wat doen al die * aan het eind van de topictitels?
A:- In het stappenplan staat dat we graag het OS in de titel zien, liefst als een tag ([XP],[98] enzovoorts). Dit wordt nogal eens vergeten. We zullen nu de titel veranderen, en er tevens een * achter zetten, zodat we zien dat de titel gewijzigd is. Zo is het niet nodig om alsnog te reageren in het topic wanneer de titel gewijzigd is.
Alvast bedankt voor de medewerking 
Ik blijf open staan voor verbetering / aanpassingen van de policy / FAQ's, dus als je iets te melden hebt, kan je mij altijd mailen 
WOS moderating policy
Voordat ik commentaar ga krijgen waar alle topics zijn gebleven, even wat huisregels voor WOS:- <li>Alles wat wordt verboden in de GoT [url="http://gathering.tweakers.net/forum/faq"]FAQ[/url] gaat (eventueel na een waarschuwing) zonder pardon op slot. Hieronder versta ik dingen als flames, trolls, warez, etc. Oftewel als er gevraagd word naar een copyrighted iets, dit kan ook een dll zijn, gaat deze op slot. Ook topics zoals "Waar kan ik winXP downloaden", "Hoe brand ik deze cd" of opsomtopics Gaan direct dicht. Indirect warez requesten / aabieden wordt ook niet toegestaan. Hieronder bedoel ik berichten als: "Wat is je e-mail, dan mail ik het wel".
<li>Vragen waar het antwoord al is gegeven in de FAQ gaan dicht, behalve als er bijvoorbeeld aanvullende info nodig is. Ook vragen die regelmatig hier voorkomen waarvan het antwoord al van is gegeven gaan ook dicht als ze niet leiden tot een discussie. Een voorbeeld van zo'n vraag zou zijn: "Hoe installeer in Win2K onder dos". Hiervoor kan je namelijk goed de [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find"]search[/url] gebruiken.
<li><a name="beta">Topics</a> m.b.t. problemen met beta OS'en worden niet toegestaan. Mocht je problemen hebben m.b.t. een beta Microsoft OS dan kun je contact opnemen met Microsoft, aangezien dit wordt verwacht van een beta tester ;)
<li>Topics die niets te maken hebben met WOS worden verplaatst naar het juiste forumdeel, behalve als het nergens over gaat.
<li>Het wordt niet op prijs gesteld als topics onnodig omhoog worden getrapt. Als je een vraag post, ga dan niet binnen de kortste tijd in je topic replyen om deze weer bovenaan te krijgen. Ook het reageren in oude topics met nutteloze info wordt niet op prijs gesteld.
<li>Ga niet om slotjes roepen in topics. Als je denkt dat er iets fout is, meld dit dan in [FORUM=26]Schop een Modje[/FORUM]. Het roepen naar slotje in een draad verpest alles en als je dit te vaak doet kan je hier een waarschuwing voor krijgen.
<li>Het valt de laatste tijd ook op, dat een aantal mensen zich genoodzaakt voelen een hoop tech-posts te posten in topics waarvan het antwoord allang is gegeven. Is dit het geval en het valt in je postgedrag op de je dit doet om de Huiskamer / Stuffis generalis in te kunnen komen, pech gehad, dan wordt je reactie verwijderd.
<li>Naar aanleiding van overmatig gebruik van de woorden UTFS (Use The F*cking Search) en RTFF (Read The F*cking FAQ) wil ik hierbij graag even duidelijk maken dat dit niet meer gewenst is. Als iemand een vraag stelt waarvan het antwoord d.m.v. de search te vinden is dat moet je deze persoon in eerste instantie gewoon helpen. Heb je daar geen zin in post dan niets, maar kom niet met "UTFS" of "RTFF" aanzetten. Ikzelf zal dan wel bepalen of desbetreffend topic dicht gaat of dat hij gewoon open blijft.
<li><a name="ms">Het</a> bedrijf waar Steve Ballmer CEO is heet Microsoft en kort je af met MS. Termen als M$ en Mickeysoft zijn enkel kinderachtige verbasteringen en voegen niets toe. Dus ajb niet doen. Ditzelfde geldt ook voor Linsux etc. Een gefundeerde discussie over pro en cons mag natuurlijk, maar dit is enkel flamen.
Naast mijzelf kunnen er ook anderen helpen/modden in WOS. Zij nemen WOS naast mij waar.
Policy betreft niet gewaardeerde reply's
Soms komt het voor dat mensen die een topic starten zich niet helemaal aan de regels houden. Dit kan verschillende redenen hebben; zo kan de topicstarter misschien niet goed gezocht hebben, of heeft hij de FAQ niet gelezen en plaatst een illegale link of vraagt naar warez.
Welke reden het ook is, als Gotter kun je je daar vaak (en soms begrijpelijk ) aan irriteren. Echter lopen dit soort topics snel uit de hand doordat mensen om slotjes gaan vragen of bot naar de search verwijzen, en onstaat er een vervelend sfeertje. Aangezien er NOG meer mensen zijn die zich dáár weer aan irriteren, wordt het tijd om ook dat gedrag aan te pakken.
Kort gezegd, hoe moet je in zulke gevallen reageren (stappenplan):
1) Kijk ALTIJD in Schop een Modje of het topic gemeld is. Irriteer je je aan het topic en het staat er nog niet in, meldt het dan. Is het al in Schop een Modje gemeld, hou je verder uit het draadje en laat het aan de moderator over.
2) Of: ICQ de desbetreffende moderator. Niet elke mod reageert hier op, dus het liefst optie 1 (of allebei natuurlijk ).
Besluit je om tóch te reageren in het draadje, doe dat dan alleen om:
3) De topicstarter op weg te helpen . Leg rustig en vriendelijk uit dat dit soort dingen vaak gevraagd worden, en geef hem een linkje uit de search.
Elke reactie die geplaatst wordt en niet voldoet aan de bovenstaande beschrijving, zal als nutteloos geblaat worden gezien. Replies die dus niks toevoegen. Denk hierbij aan reacties als:
• UTFS!, RTFF!, RTFM!, SLOTJUH! enz.
• Waar blijven de modjes toch!
• Oooh jij bent echt dom! Lees de FAQ!
• woei, ik ben die [game/film/etc] nu aan het downloaden met xxxKB/sec 
• Wat loopt dit draadje toch weer hard 
Het moge duidelijk zijn dat dit maar een kleine greep is uit mogelijke reacties. Zorg gewoon dat zulke topics niet de aandacht vasthouden, maar zorg dat het gemeld is en de rest zal door de moderator afgehandeld worden. Het komt er dus op neer dat in de ideale situatie in zulke topics 0 replies komen, en de moderator de boel komt sluiten. Of dat er replies in voorkomen die de topicstarter toch een beetje op weg helpen.
Mensen die toch dom gaan lopen blaten in dit soort draadjes, kunnen rekenen op een Waarschuwing. Uiteraard komt dit in je notes, en de straf kan daarom zwaarder worden bij herhaling. Let hier dus op.
We staan natuurlijk open voor verbeteringen / aanpassingen van de policy en FAQ. Dus als je iets te melden hebt kan je ons altijd e-mailen op wosmods@tweakers.net of een van ons een ICQ berichtje sturen 
momania (e-mail)
XceeD (e-mail)
|
|