Toon posts:

Linux instabiel op nieuw moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord (K7Tpro-2a, VIA chipset) is zojuist overleden (Waarschijnlijk slechte condensatoren) en nu heb ik hem bij de winkel kunnen ruilen met een moederdord met de VIA KM266 chipset en nieuw DDR geheugen. Mijn Duron chippie kon ik houden.

Voor de zekerheid had ik mn kernel even opgewaardeerd naar 2.4.20, om zeker te zijn dat de power van het moederbord 100% benut zou kunnen worden. Nu bleek dat Linux totaal niet werkt op dit moederbord. Tijdens het opstarten wordt er gezeurd over 'unsupported VIA chipset'. Verder bevriest het systeem als ik mijn SCSI-emulated brander probeer te mounten, en X bevriest ook 10x op een dag (Unhandled virtual pointer exception o.i.d -> Wheehaa killing interrupt handler! -> dood). Ook upgraden maar kernel 2.4.21rc4 hielp niets.

Op kernel.org ben ik Changelogs gaan doorspitten op zoek maar support voor hedendaagse VIA chipsets, waarin ik alleen 'Added support for VIA ...' berichten voor 'achterhaalde' chipsets kon vinden.. :(

Weet iemand een nu-in-de-winkel Duron moederbord dat wel ondersteund wordt of moet ik voorlopig Win2k gaan draaien??

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Ik typ dit in op een computer met een Duron en een VIA chipset, dus ik denk wel dat er moederbordjes zijn die daarmee werken :)

Al gekeken in de Linux Hardware Compat. list of deze chipset ondersteund is?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ehh.........elk moederbord dat je nu uit de winkel haalt kan een Duron aan ;)

Alleen effe jumpertjes goed zetten en voila :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Zo even uit 't hoofd: de VIA KM266-chipset is een variant van de KT266A-chipset mét on-board VGA.

Misschien dat dat dwars zit?

Verder kan er een andere southbridge gebruikt zijn. De KT266A werd meestal afgeleverd met een versie van de VT8233 southbridge (meestal de b-revisie).

De KM266 kwam echter uit ten tijde van de KT333-chipset, en die had vaak een VT8233c southbridge met ATA133 support. Misschien dat de KM266 dat ook heeft?

En zou problemen veroorzaakt met je brander?

• Ettie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-03 10:25

Ettie

Heb Debian draaien op een Shuttle barebone (SK41G) en die heeft ook de KM266-chipset.
Tijd voor een reinstall miscchien? 8)

Uptime: weet ik veul. Toch al gauw weer een half uurtje / Systeempies

Verwijderd

Toen ik mijn mobo net had, was de chipset ook niet gesupport. Het enige probleem (waarvan ik niet wist dat het daardoor kwam) was dat mijn dma het niet deed (wat ik ook niet wist), waardoor dvd's afspelen erg hakkelig ging.
Als dat niet slecht was gegaan, had ik het niet eens gemerkt. Het kwam dus doordat de chipset niet herkend werd. Alles deed het dus prima, behalve dma en natuurlijk lmsensors enzo.

Mijn systeem was dus niet instabiel omdat de chipset niet herkend werd!

Welk bios heb je? Daar komt soms ook een boel instabiliteit vandaan. Kijk of je dat kunt updaten, of in elk geval dat je niet een vroege/erg oude versie hebt.
Je kan verder ook nog memtest doen. Windows schijnt geheugen in de andere richting aan te spreken dan linux, dus bij de ene kan je problemen hebben, en bij de andere niet (zolang je niet het hele geheugen gebruikt), en toch gewoon hardware problemen.

Oh ja, ik neem aan dat je in je bios alle instellingen al op langzaam hebt staan, doe dat anders.
Als je stabiliteit verbetert door bios instellingen/timings relaxter in te stellen, ligt het vrijwel altijd aan hardware.

Als laatste: Win2k is nooit de oplossing natuurlijk.
;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 16:01:
Als laatste: Win2k is nooit de oplossing natuurlijk.
;)

Inderdaad....win2k is de vraag, 'nee' is het antwoord :P

Nou vraag ik me af of het nou aan de chipset zelf ligt die unsupported is, of dat het ergens anders aan ligt? In de FAQ het deel gelezen over "wat te doen bij random crashende computers/programma's" ?

Bv. even voor de zekerheid memtest86 draaien e.d.

Desnoods probeer je toch win2k te installeren, al was het maar om te achterhalen of dat wel stabiel draait. Begin ik me namelijk af te vragen...als dat ook niet draait, kun je ws. nog een keer naar die winkel toe :(

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 27-02-2003 16:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 15:41:
Zo even uit 't hoofd: de VIA KM266-chipset is een variant van de KT266A-chipset mét on-board VGA.

Misschien dat dat dwars zit?
Het ding heeft geen on-board VGA, en als die dat al had, dan had ik het al lang uitgeschakeld.. Hij heeft wel on-board geluid en netwerk, ook uitgeschakeld.
Verder kan er een andere southbridge gebruikt zijn. De KT266A werd meestal afgeleverd met een versie van de VT8233 southbridge (meestal de b-revisie).

De KM266 kwam echter uit ten tijde van de KT333-chipset, en die had vaak een VT8233c southbridge met ATA133 support. Misschien dat de KM266 dat ook heeft?

En zou problemen veroorzaakt met je brander?
Mijn bord heeft een VT8235 South Bridge. Ik weet niet of de branderproblemen daardoor veroorzaakt kunnen zijn, mijn DVD speler functioneert namelijk wel goed, ook met UDMA enzo. Ik zou dus denken dat Linux de IDE implementatie van het bord wel snapt :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 13:24

deadinspace

The what goes where now?

Je kunt proberen of Knoppix er last van heeft, en je zou een 2.5 kernel kunnen proberen, dat verschaft misschien wat duidelijkheid wbt de oorzaak.

Verwijderd

Topicstarter
Ettie schreef op 27 February 2003 @ 15:45:
Heb Debian draaien op een Shuttle barebone (SK41G) en die heeft ook de KM266-chipset.
Tijd voor een reinstall miscchien? 8)
Ehmmm... Wat helpt een reinstall als mn kernel de hardware niet snapt.. Het is geen Windows>:)

Welke kernel draai je? Kan je ergens in de kernel sources zien dat-ie KM266 support heeft??
En wat voor videokaart heb je?
Mijn GeForce-2MX gebruikt de AGPGART van de kernel. Tijdens opstarten klaagt de kernel ook over unsupported AGP chipset, wat ik met de try_unsupported_agp=1 kernel optie heb 'opgelost'.

Als ik zo even in de kernel sources (agpgart_be.c) kijk zie ik dat mijn kernel geen KM266 AGP support, maar bijvoorbeeld wel kt133. Dit zou de spontane freezes van X kunnen verklaren.

Mijn bord is trouwens een Shuttle MK35N.

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 27 February 2003 @ 16:06:

[...]

Inderdaad....win2k is de vraag, 'nee' is het antwoord :P
:P :P :P
Bv. even voor de zekerheid memtest86 draaien e.d.

Desnoods probeer je toch win2k te installeren, al was het maar om te achterhalen of dat wel stabiel draait. Begin ik me namelijk af te vragen...als dat ook niet draait, kun je ws. nog een keer naar die winkel toe :(
Heb Win2k installatie van iemand geleend. Draait goed, voor zover ik dat zo snel kan beoordelen. Geen hardware problems kennelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 16:34:
[...]

Het ding heeft geen on-board VGA, en als die dat al had, dan had ik het al lang uitgeschakeld.. Hij heeft wel on-board geluid en netwerk, ook uitgeschakeld.

[...]

Mijn bord heeft een VT8235 South Bridge. Ik weet niet of de branderproblemen daardoor veroorzaakt kunnen zijn, mijn DVD speler functioneert namelijk wel goed, ook met UDMA enzo. Ik zou dus denken dat Linux de IDE implementatie van het bord wel snapt :)
Erg bizar, de KM266 heeft wél een onboard VGA - die zit namelijk geintegreerd in de Northbridge zelf(S3 Graphics ProSavage8). Vandaar ook vaak de grote heatsink, itt tot de non-VGA northbridges.

De chipset heeft overigens wel AGP 8x support, misschien dat hij daarom over 'unsupported AGP chipset' klaagt.

Mocht je 't niet geloven, hier is de link naar de specs pagina van VIA zelf.

En ook Shuttle zelf geeft aan dat op de MK35N de S3 ProSavage8 geïntegreerd is. kijk hier maar eens.
:>
Quote van de Shuttle page:
3 PCI slots 1 CNR slot 6 USB 2.0 Realtek 8100B 10/100 Fast Ethernet S3 ProSavage8 Graphics
'T feit dat je een VT8235 hebt ipv een VT8233C zou betekenen dat shuttle voor een nieuwere versie van de VT823X Southbridge heeft gekozen. (Misschien dat de kernel sommige nieuwe/aangepaste functies niet helemaal snapt? - is maar giswerk hoor)

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 16:34:<..>Mijn bord heeft een VT8235 South Bridge<..>
8235?.. brrrrr...

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 17:22:
[...]

Erg bizar, de KM266 heeft wél een onboard VGA - die zit namelijk geintegreerd in de Northbridge zelf(S3 Graphics ProSavage8). Vandaar ook vaak de grote heatsink, itt tot de non-VGA northbridges.
Excuseer, je hebt gelijk. Had het helemaal niet gezien. 8)7
De chipset heeft overigens wel AGP 8x support, misschien dat hij daarom over 'unsupported AGP chipset' klaagt.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, maar hoe schakel ik dat dan uit? Het bios heeft geen optie daarvoor.
'T feit dat je een VT8235 hebt ipv een VT8233C zou betekenen dat shuttle voor een nieuwere versie van de VT823X Southbridge heeft gekozen. (Misschien dat de kernel sommige nieuwe/aangepaste functies niet helemaal snapt? - is maar giswerk hoor)
Die VT8235 wordt wel ondersteund, dat heb ik gezien in de kernel sources. Het probleem is de North Bridge, de KM266.

Weet iemand wat de North Bridge te maken heeft met de AGP chipset?

Verwijderd

voor VT8235 heb je 2.4.21 nodig. daar zijn enkel pre-'s van.
Voor de A7V8X van ASUS geld in ieder geval dat met 2.4.20 en lager dat agp niet stabiel werkt. (geen agpgart)
Voor KT400 IDE heb je ook een recente kernel nodig (b.v. 2.4.20)
Voor VT8235's AC97 sound heb je ALSA nodig.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 18:10 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
heb je de 2.4.21 patches al gedaan :?

North Bridge stuurt toch AGP en PCI aan?
Pagina: 1