VIA VT8235 probs (MSI KT4V)

Pagina: 1
Acties:

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Topicstarter
Ik krijg m'n schijven/cd(rw) niet aan de praat met deze chipset :'(

Kan iemand die het werkend heeft me vertellen welke kernel (liefst in de 2.4 serie) met welke eventuele patches hij/zij heeft gebuikt? Ik ben nl. ondertussen wanhopig...

-Kale 2.4.18 kernel: alles werkt netjes, alleen zonder DMA, dus tergend langzaam.
-2.4.18 kernel met vt8235 patch: schijven werken prima (met DMA), als ik een cd mount gaat linux in win3.11 modus (vast).
-Kale 2.4.20 kernel: zelfde verhaal.
-2.4.20 met atapi (ide-cd) patch: schijven werken met dma, kan cd's mounten (en burnen zelfs), als ik een groot bestand van cd naar hdd kopieer gaat linux wederom in win3.11 emulatie, alleen nu met blijvend letsel aan m'n filesystem als extra bonus.

Ik heb dit mobo nu een paar weken, en die heb ik voornamelijk gevuld met het doorspitten van kernel-mailing lists op zoek naar patches van Vojtech Pavlik, een stuk of 50 kernel recompiles en evenzovele crashes (de win3.11 'grap' hierboven durf ik eik al niet meer te maken, linux is de laatste 2 weken vaker gecrashed dan win2k op m'n werk de laatste 2 jaar).

offtopic:
ik tiep dit vanaf een debian woody die ik gelukkig nog op een partitie had staan terwijl e2fsck bezig is om bijna 80 gieg te fixen (zonder dma), dus vragen om de output van <insert prog>, de versie van <insert patch> kan ik niet beantwoorden. Ben ik ook niet naar op zoek, want ik weet al hoe het _niet_ moet, ik wil graag weten hoe het _wel_ moet. Voor specs zie link hieronder.

[ Voor 3% gewijzigd door pinball op 01-02-2003 21:56 ]

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-05 12:11
Ik krijg als het goed is volgende week een A7V333-x bordje, waar deze southbridge ook op zou moeten zitten. Ik zal m'n bevindingen posten.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hier een KT333/VT8235 met vanilla 2.4.20: geen enkel probleem met IDE performance of DMA van harddisk of CDRW (geen aparte CDRom, dus alles IDE-scsi).
Als je wil kan ik wel een .config posten.

[ Voor 20% gewijzigd door AlterEgo op 02-02-2003 00:11 ]

Verwijderd

om die vt8235 goed te laten werken heb je 2.4.21 nodig.....(zijn al pre's van)
ASUS's A7V8X maakt ook gebruik van die VT8235

Zie ook:
[rml][ Debian] agpgart en ac97[/rml]
[rml][ Debian] xfs of VT8235[/rml]

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 01:18 ]

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Topicstarter
Net een verse slackware install achter de rug (2.4.18, nice 'n slow), m'n oude / was helemaal fubar :'(
/home was nog wel min of meer bruikbaar (thank god), dus de schade valt mee. Ik heb nu m'n cdrw losgehaald (heb ergens gelezen dat het probleem zich voordoet bij sommige atapi devices die zich blijkbaar niet aan de specs houden), dus als ik alles weer een beetje op orde heb maak ik een backup en ga ik opnieuw testen met 2.4.20.

Arzie: succes, ik ben benieuwd
AlterEgo: wat voor cdrw heb je? (ik had btw ook alles ide-scsi, ook m'n cd-rom)

edit:

AlterEgo: die links had ik ook gezien, maar ik heb toch andere problemen.
Dat de onboard sound niet werkt zal me worst wezen, en bij 2.4.20 kernels zorgt "try agp unsupported" oid ervoor dat agp werkt. Maar thanks anyway :)

[ Voor 21% gewijzigd door pinball op 02-02-2003 01:31 . Reden: /me traag ]

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Heb je de laatste bios? Die lost wat ide problemen op.

• Arzie
Ik heb hem inmiddels draaien. Heb een gentoo-2.4.20-kernel, da's een nogal zwaar gepatchde versie.

- voor het geluid heb ik ALSA gebruikt, met de snd-via82xx driver.
- voor onboard LAN (heb een A7V333-x) de Broadcom-driver van de Asus-site geïnstalleerd.
- voor lmsensors gebruik ik de i2c-viapro driver
- als IDE-driver heb ik de VIA-82CXXX uit de kernel draaien, met DMA en 32-bit IO heb ik met hdparm 40 en 310 MB/sec.

Verwijderd

en heb je agpgart ook werkend?

• Arzie
Nee, dat gebruik ik niet, ik gebruik de versie van nVidia. Zou die van de kernel beter/sneller moeten zijn?

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Topicstarter
Dat geeft weer hoop :) Heb ondertussen een andere cdrom geregeld, en die kan ik iig mounten en min of meer gebruiken met een 2.4.20 kernel. (bij het kopieren van grote bestanden loopt ie alsnog vast).
compukid: had vorige keer in m'n ellende over die 2.4.21 linkjes heen gelezen, ga ik alsnog proberen. :D

Verwijderd

bij een A7V8X met de nvidia drivers uit Debian sid is agp zeeeeeer instabiel......
Zie ook Debian bug #175207
Pagina: 1