Dit schreef Oogst toen hij het trein project in gang zette en deze zin gebruik ik weer om een nieuw project te starten.Een nieuw gezamenlijk project voor alle 3d-freaks onder ons!
Even een disclaimer met betrekking tot het vorige topic:
Ik ben van mening dat een groepsproject van een dergelijke grote alleen kans op slagen maakt als er duidelijke lijnen zijn en een vastgesteld doel. De oplettende lezer zag dat het woord 'democratie' welgeteld nul keer voorkwam in die zin en dat heeft een goede reden. De ervaring leert mij dat wanneer de deelnemers teveel inspraak hebben op het project, het project gedoemd is te mislukken. Het is dus uit puur projectbehoud dat ik heb besloten om vrij strikte regels aan dit project te binden. Er kan dan ook niet gediscussieerd worden over, bijvoorbeeld, het onderwerp. Besef goed dat jullie alleen maar mee hoeven te doen als dit project jullie aanspreekt!!!
Even iets over het afhaken ná inschrijvingsdatum. Dat is not-done
Dit is puur gebaseerd op fatsoen, in een uitzonderlijk geval kan er natuurlijk altijd wel wat geregeld worden. Ik heb een onderwerp gekozen dat geschikt kan zijn voor zowel een beginner als een gevorderde 3d-er, dus ik hoop dat dit veel mensen aanspreekt!
Ik wilde ditmaal een museum inrichten met apparaten die jullie gaan maken. Maar omdat een dergelijke vrijheid meestal de creativiteit beperkt (praktijk ervaring

Mijn bedoeling hiermee is dat het eruit moet zien alsof het echt bestaat. Ik wil met dit project een realiteitsgetrouwe reproductie van niet bestaande objecten maken. Je mag dus wel technieken gebruiken die pas sinds kort bestaan, maar houd het een beetje down-to-earth.
(dus geen apparaten met evil phaser rays en dead-o-matic killer guns?)
Ik had da Vinci gekozen als voorbeeld omdat veel van zijn ontwerpen in zijn tijd niet bestonden, maar wel gemaakt konden worden. (of ze werkten daargelaten) Maak geen bestaande apparaten na, wel is het toegestaan om bijvoorbeeld een op bierdopjes aangedreven taxi te maken, als je maar een beetje aannemelijk kan maken dat het zou kunnen werken.
Je inzending moet verder aan de volgende eisen voldoen:
• niet meer dan 40.000 Polygonen (absolute maximum!)
• Je inzending moet in .max óf .3ds ingeleverd worden.
• Als je verlichting nodig hebt voor je ontwerp, overleg dit dan even in dit topic
• Je ontwerp komt op een ronddraaiend plateau te staan, gebruik het plateau dat ik in deze post heb gezet. Je mag niet onder het plateau uitkomen en maximaal 10% oversteken.
Omdat ik verwacht dat we zowel grote als kleine apparaten zullen zien, moet je dan ook zelf de schaal bepalen. Geef bij je inzending aan hoe groot het plateau is. Mogelijke waarden zijn: 1, 2, 3, 4 of 5 meter in doorsnee.
Houd er rekening mee dat ik kleinere apparaten eventueel op een sokkel moet plaatsen.
Ik zal mij zelf bezig houden met het ontwerpen van een museum waar alle apparaten in worden geplaatst en het verdelen van het renderwerk.
Zondag 9 maart 23:59 uur sluit de inschrijving. Als je dan niet ingeschreven bent, val je buiten de boot. Je mag aan je apparaat werken tot en met 30 april.
Het lijkt misschien allemaal een beetje cru, of regel-neukerig, maar in de praktijk zal dit allemaal wel meevallen, er moeten gewoon duidelijke richtlijnen zijn.
Maar als er verder nog vragen zijn, vraag gerust.
Het Plateau in .3ds
en nogmaals in .max
Ik hoop niet dat ik de eerste 3 pagina?s bezig moet zijn om mijn keuze uit te leggen, natuurlijk snap ik dat vele van jullie liever een ander project hadden gemaakt, maar ik kan eigenlijk alleen maar zeggen, je hóeft niet mee te doen, al zou ik het erg leuk vinden als we heel veel inzendingen krijgen.
Dan rest mij slechts nog jullie allemaal heel veel succes te wensen, en laten we hopen dat we net zo?n mooi, zoniet nog mooier resultaat krijgen als in ons eerste project!
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad