Toon posts:

[msi kt3 ultra] proc wordt niet goed herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Ik heb een probleem. :(

Ik bezit het volgende systeem:
AMD athlon XP 1800+
Msi KT3 Ultra [non-ARU]
512 MB DDRram

Als mijn computer boot dan herkent ie mijn processor als zijnde een AMD athlon 550 Mhz.
[bios auto instellingen  fsb 100 * 5.5 = 550]
als ik de fsb op 133 zet heb ik een 770 Mhz computer
[Bios fsb aanpassen  fsb 133 * 5.5 = 770]

De multiplier dient bij mijn 1800 XP te staan op 11.5
[fsb 133 * 11.5 = 1533]

echter als ik de multiplier aanpas naar 11.5 dan krijg ik 4 rode leds en mag ik dmv een jumper de bios resetten zodat ie weer boot als een 550 Mhz.

ik kan de multiplier met tot 7 opschroeven zonder dat ie ‘vastloopt’, echter, bij een ingestelde multiplier van 7 draait de pc nog steeds op 770 Mhz :?

Het lijkt erop dat de multiplier gelockt is, maar dit zou dan toch alleen zo moeten zijn als ik de multiplier hoger wil zetten als 11,5?!? het locken van multipliers is toch om overclocken tegen te gaan?

Ik dacht misschien ben ik genaaid met mijn proc. maar na de cooler eraf gehaald te hebben stond de volgende text op de cpu:

AMD Athlon tm
AX 1800 DMT3c
AGKGA0142SPHW
Y725621256
©1999 AMD

Hieruit maak ik op dat het gewoon een xp 1800 is.

Ik zou graag gebruik maken van de snelheid waar ik voor betaald heb. :'(

Heeft iemand suggesties?
Ik heb gezocht op het forum maar kwam eigenlijk alleen mensen die hun fsb vergeten waren naar 133 te zetten.

naast dit probleem heb ik in de meeste moderne spellen het volgende probleem wat er eventueel in verband mee zou kunnen staan:

als ik games opstart vaak geen problemen totdat ik bij een door de videokaart gerenderd deel aankom. [met zowel fsb 100 als 133]

in UT2003 bijvoorbeeld na het loading scherm loopt ie vast
[monitor valt uit, geluid gaat soms door/soms in loop, alleen reset mogelijk]
het gekke is dat dat soms na 0.1 seconde is en soms na 3 of 4 minuten. vooral als ik plotseling omkijk of begin te schieten lijkt ie vaker vast te lopen als dat ik bijvoorbeeld gewoon door een gang loop. Als ie laadt en ik sta bijvoorbeeld stil dan rennen de bots rond en dan lijjkt er allemaal niks aan de hand. pas als ik besluit om te gaan lopen of schieten hangt ie.

in half-life [counterstrike] had ik dit probleem soms ook, echter pas na langere tijd, zo'n 20 a 30 minuten.

in unreal 2 kan ik alle opties openzetten en de briefing die ik dan van dat lekkere wijf krijg rendert ie prima, niks aan het handje [tijdens kan ik gewoon lopen en kijken] maar als ze dan wegloopt en ik ergens naar toe zou moeten gaan lopen dan hangt ie plots weer.

met andere woorden, het lijkt afhankelijk van de processorbelasting, maar sommige incidenten zijn er aan de andere kant weer niet mee in verband te brengen

alvast mijn dank voor de suggesties _/-\o_

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding heb je? Lijkt erop of die het niet trekt..

Zie ook Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen B)

Bovenstaand troubleshooter kun je terugvinden via
Dit graag lezen eer je een topic opent en Technische PMG FAQ

Verwijderd

Topicstarter
voor zover ik weet was het een 350 W maar ik zal es kijken vanmiddag

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

350W zou an sich ruim voldoende moeten zijn..

Welk geheugen heb je exact? Kan die wel FSB@133 aan? Staan de timings niet té strak?

Verwijderd

Topicstarter
het was toch een 300 W voeding [codegen model 300x]

memory:
256 MB DDR 266 Mhz - CL2
PC2100U-20330 NANYA [com4]
single sided

256 MB DDR 266 Mhz - CL 2.5
PC2100U-25330 Elixer
double sided

geheugentimings staan op bios setup defaults:
SDRAM CAS latency 2.5
ROW precharge time 3T
RAS pulse width 6T
RAS to CAS delay 3T

nog wat rare zaken kwamen naar voren uit mijn Sandra software:
system chipset: FSB 2x 49 mhz
pci bus speed: 25 mhz [multiplier 1/2]
warning: fsb exceeds chipset rated speed.. reduce fsb

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verkijk je maar niet al te op Sandra.. Dit onprofessioneel stukje software laat wel wat vaker steken vallen. Gebruik bij voorkeur WCPUID en/of CPU-Z :)

300W zou in principe nét genoeg moeten zijn, maar de voeding kan ook gewoonweg brak zijn. Check de +5V en +3,3V lijnen (BIOS, MBM, etc).

Verwijderd

Topicstarter
ik heb screenshots gemaakt in beide progjes, echter ik kan ze nu even niet uploaden naar mijn server, kan ik je ze emailen?

Verwijderd

Post het eens op www.theforumisdown.com (bij Upload) en geef dan de links daarvan hier weer.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/proc.jpg
de andere was net iets te groot

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 09:57 ]

Verwijderd

Hmmm GorgeousGeorge, je CPU *KAN* gaar zijn ja (zie de thread die je zelf al aangaf).

Maar heb je ook je BIOS al eens geflashed? Via LiveUpdate kun je een nieuw BIOS downloaden. Bij mij was het noodzakelijk omdat mijn oude BIOS alleen tot een TB 1400 Herkende, mijn nieuwe Athlon 2000+ XP werd pas herkend NA de bios flash!

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 14:38 ]

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:37

SkyStreaker

Move on up!

Heb je de koeler er wel goed op?

Als je hem namelijk precies verkeerdom erop heb zitten, maakt hij geen goed contact. (Dan loopt hij minder snel omdat hij minder goed gekoeld wordt - dit heb ik dus ook gehad)

Als je cpu gaar is, dan zal hij ook om de haverklap crashen nietwaar?

[ Voor 87% gewijzigd door SkyStreaker op 11-03-2003 14:45 ]

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

Verwijderd

tranztaz, dat ie gaat crashen wil ik best geloven als je de cooler verkeerd plaatst, zelfs doorfikken kan gebeuren. Maarruh... Sinds wanneer heeft AMD een thermische beveiliging zoals Intel? Niet dus, De intel P4 schroeft zijn snelheid terug als ie te warm wordt, een P3 loopt gewoon vast maar een AMD fikt door.

Kijk maar eens hier:
nieuws: Thermische beveiliging in Athlon XP en Pentium 4
At present Athlon XP based systems do have thermal problems and are not protected from serious failures of cooling systems.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 15:02 ]

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb dit gehad: Mijn AMD Athlon XP 1900+ is plots een Athlon 1200?

Het is mijn allereerste posting hier.

Verwijderd

Topicstarter
mijn cooler zit echt niet verkeerd om. zeker weten

Verwijderd

Like I said, heb je de laatste BIOS versie? Die kun je updaten door 'LiveUpdate' (op de CD die je bij je mainboard kreeg) te installeren en te starten. Je moet dan kiezen voor een BIOS upgrade. LiveUpdate zoekt zelf naar de meest recente versie dus echt veel fout kun je hier niet doen ;)

• J Peursem
  • Laatst online: 13-08 11:35
Heee, ik heb ook al problemen met de KT3 Ultra2. Ik kan geen eens mijn fbs op 140 zetten, anders wil XP niet meer draaien. Heb een 1800+ met 512 DDR 2100. Zou bij mij een BIOS update toevallig ook helpen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

jpeursem schreef op 12 March 2003 @ 08:28:
Heee, ik heb ook al problemen met de KT3 Ultra2. Ik kan geen eens mijn fbs op 140 zetten, anders wil XP niet meer draaien. Heb een 1800+ met 512 DDR 2100. Zou bij mij een BIOS update toevallig ook helpen?
Joh, dit valt onder overclocken.. Als het boeltje @ default stabiel is, dan heb je gewoon pech met OC'en :z Lees eens de FAQ in Die-Hard Overclocking & Cooling :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gisteren mijn bios geupdate, hier kwam ik nogal wat in het oog springende zaken tegen, echter mijn probleem is nog steeds niet opgelost.

- het eerste wat ik probeerde was mijn geheugen even testen met memtest -> geen errors
- toen heb ik de memorystaafjes even afgewisseld of het niet aan de bank of aan de staafjes zelf lag. -> geen problemen
- ik heb al mijn stroom verbruikende onderdelen afgekoppeld [hd's/cdrom/flop] -> hij bootte niet meer met drie groene en een rode led -> boot attempt, this will set low stack and boot via INT 19h. --> eerste rare situatie

het tweede rare was toen ik de bios ging updaten. er blijken 3 verschillende versienummers gehanteerd te worden per versie.

ik heb geupdate van de A6380VMS 5.1 -> A6380VMS 5.6 [dus van versie 5.1 -> 5.6]
na de update geeft ie echter in het bios scherm aan dat het ami bios 3.31a is?
verder laten cpu-z en wcpuid na de update biosversie 07.00T zien? [date: 04/02/01]<--??

mijn problemen zijn niet veranderd:
- multiplier locked op 5,5
- boven de handmatige instelling multiplier 7 boot ie niet meer en moet ik de bios resetten

HELP

ps. jpeursem.... open je eigen topic aub.
ik heb het hier namelijk over de kt3 ultra, niet over de kt3 ultra 2

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 09:41 ]

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ultra/Ultra2 betrekkelijk weinig verschil voor zover ik weet. ARU, da's wat anders...

Evengoed, waar heb je die update vandaan? Van de site van MSI zelf??? Ik zou het even op hun forum vragen/zoeken. De MSI-medewerkers komen daar zelf ook immers. ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gister ook nog even mijn volt-lijnen nagekeken
5V - was 5.085 met af en toe een uitschieter naar de 5.113
12V - was 12.228 met minime afwijkingen

ik heb dit in de bios gechect dus niet met zware applicaties draaiende.. ik weet niet in hoeverre dat belangrijk is.

Verwijderd

Topicstarter
AthlonXP: voltage bruggen verbinden, zodat de CPU direct met een verhoogde VCore opstart.

hier wil ik nog even niet aan beginnen

• mcbadass
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 22:43
kun je het niet even met een andere cpu testen want het probleem lijkt me of je cpu of je mobo/(bios)...

het is een palomino-core dus de multiplier staat gewoon standaard helemaal vast (niet alleen boven 11.5X)

je hebt trouwens niet toevallig de cpu geunlockt met zilververf , of dat iemand anders dat gedaan heeft? (of toevallig erg zitten knoeien met arctic silver III :) )

want dat kan resulteren in een andere vaststaande multiplier als het verkeerd is gedaan)

[ Voor 21% gewijzigd door mcbadass op 12-03-2003 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn cpu niet geunlockt.

iemand anders weet ik niet, ik heb hem gewoon uit de winkel/van de jaarbeurs.
met andere cpu testen wordt moeilijk, die heb ik niet 'even' bij de hand.
met wat voor cpu zou ik het beste kunnen testen? sneller/langzamer?

als er iemand mee geknoeid heeft, kan ik dat dan visueel achterhalen?
;(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 15:31 ]

Verwijderd

Het maakt niet uit of je test met een zelfde, iets langzamere of iets snellere, immers je hebt nu een probleem dat je je multiplier niet boven de 5,5 kunt krijgen. Een processor die dus een hogere multiplier nodig heeft is dus goed testmateriaal!

Indien de processor niet helemaal schoon is (dus indien er nog resten koelpasta te bespeuren zijn aan de bovenkant) heeft de processor reeds een andere eigenaar gehad en KAN er iets mis zijn. Verder kun je ook letten op het 'zilverkleurige' postzegeltje (de core) in het midden bovenop, als daar een hoekje mist of een kleine beschadiging te zien is dan is je processor waarschijnlijk defect. Ook kun je eens kijken naar de weerstandjes rondom de core, ook hier kunnen beschadigingen zitten...

Verwijderd

Topicstarter
gisteren nog even nieuwe moederborddrivers uitgeprobeerd, tervergeefs. :'(

Verwijderd

Topicstarter
Van het weekend heb ik de combinatie getest met een 1400 Mhz amd cpu en die werd wel herkend. Het begint er dus aardig op te lijken dat de cpu op een of andere manier (gedeeltelijk) gaar is.

Verwijderd

Als je de CPUZ afbeelding vergelijkt met die van mij zie je wat afwijkingen. Vooral mbt de instructions. Mijn gok is dat de core van je processor beschadigd is.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Imagecpuz12.jpg

Verwijderd

Topicstarter
gelukkig heb ik nog garantie.. iig bedankt allemaal !

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:48

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op 17 maart 2003 @ 09:19:
Als je de CPUZ afbeelding vergelijkt met die van mij zie je wat afwijkingen. Vooral mbt de instructions. Mijn gok is dat de core van je processor beschadigd is.
[afbeelding]
Volgens mij heb jij een oudere CPU-Z. Bij mij geeft 'ie precies hetzelfde als de TS en als je goed kijkt staat er in principe exact hetzelfde. Alleen bij jou staat er MMX, MMX ext, 3DNow, 3DNow ext. enz. Bij mij en de TS staat MMX (ext) en 3DNow (ext.) wat dus op hetzelfde neerkomt, alleen anders genoteerd.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn processor bij com4 omgeruild en ik kreeg zonder moeite een andere mee, deze wordt wel goed herkent..
thx to all tweakers
Pagina: 1