Vandaag toch met de nodige koppijn weer aan de slag gegaan. Het kreng moest nog afgemaakt worden.

De tussenschotten moeten uiteraard lucht doorlaten. Daarom wat figuurtjes tekenen en de van tevoren berekende inhoud aan materiaal weghalen voor de nodige ademhaling straks.

Dit is waar het heen gaat. Je kan goed zien dat die baspijp er even bijgemoffeld is. Dat was in eerste instantie niet de bedoeling op deze manier. Ik moest een heel stuk van mijn tussenschot weghalen om het te laten passen. Het gat voor de aansluitklem is gemaakt.

Hier kan je goed zien dat ik een heel stuk van mijn tussenschot moest wegzagen. Dat is weer mindere stabiliteit

De magneten worden lekker ingeklemd. Een stevige basis voor lekker stampgeluid

Andere kant, een heel raamwerk. Stom van me om de buitenzijden niet te verstevigen. Dat bedacht ik me pas toen het zaakje bijkans in elkaar zat. Ik vreesde even dat de zaak zou gaan trillen, maar het bleek uiteindelijk wel mee te vallen met de frontplaat erop.

De bedrading is aangelegd.

De brandvlekken zijn duidelijk zichtbaar, evenals de dikke klonten soldeer. Het ging niet helemaal vlekkeloos, zo op de zondagmiddag. Dat was dus even wat meer soldeer gebruiken dan gewenst, maar vast is vast.

De draad heb ik maar gewoon door een gat geleid. Dat gat heb ik volgepompt met houtlijm en MDF zaagsel. Dat wordt muurvast en zou voldoende luchtdichtheid moeten geven. De parallele aansluiting is goed te zien hier.

De bovenplaat zit erop. De baspijp is vastgelijmd en links (het gesloten gedeelte van de bandpass constructie) is lichtelijk gedempt. Ik had nog noppenschuim gekocht, bleek ik van vorige projecten nog zeker 1,5 setje te hebben liggen bij mijn ouders

Ach, reserve voor volgende projecten, denken we dan maar.

Het zaakje van dichtbij.

Het zaakje tegen het licht. Goed is de bedrading te zien, die her en der gewoon aan de bodem is geslagen met een kram. Wat vast zit, kan ook niet hinderlijk trillen

Goed is te zien dat het schot de baspijp enigzins in de weg zit. Viel helaas niets meer aan te doen.

Het schot zit er precies achter. Ik heb er nog een inham in gemaakt om de directe omgeving van de baspijp vrij te maken. Verderop zit echter gewoon het schot. Bleek allemaal niet zo hinderlijk te zijn.

Een duidelijk minpuntje. Denk je goede spullen te halen met een aansluitterminal van Caliber, blijkt het stukje waar de schroevendraaier naar wijst akelig dun plastic te zijn. Vrees voor rammelen en trillen is daarom niet ondenkbaar. Caliber, doe daar eens wat aan

De achterwand zit erin, het wordt al donker.

Mooi schroefnetwerk. Ik heb een halve spuit kit moeten gebruiken om het zaakje mooi dicht te krijgen. Resultaat van dat ene geintje met scheef decouperen als boven vermeldt

Een indruk van hoe groot het kastje is. Valt wel mee, dacht ik zo.

Yes, frontplaat erop en klaar. Dat gaatje is het enige wat je ziet, de rest is gewoon dicht. De testrun op de home hifi bracht geen ooh's en aaah's, maar de bas werd beter naar buiten gebracht dan de rest. Het concept werkt blijkbaar. Op naar het testen.

Gelukkig heeft mijn moeder de foto niet scherp gemaakt, anders konden jullie fijn genieten van mijn lelijke tronie

De versterker. JVC 4x75 watt RMS. Met een gebrugd kanaal haal ik wel 200 Watt RMS, hetgeen precies aansluit op wat de Tonsils ieder continu aankunnen (100 Watt)

Dit alles in de Micra van moeders.

NOrmaal een hoedenplankie, anders wordt mijn moeder gek. De JBL is even afgekoppeld en de kist aangesloten. Het past er echt net in met die JBL woofer...

Als je deze kar voorbij ziet komen met veel herrie, rij ik er in
Luisteren
Normaal heb ik een free-air oplossing in de hoedenplank, die op zich goed werkt, maar dankzij de kleine kofferbak niet helemaal naar wens is. Een kistje is daarom altijd grote vooruitgang qua bas, wat ik dan ook meerdere keren mee heb mogen maken. Zoals gezegd, moeders moet haar wagen natuurlijk kunnen gebruiken, dus kisten, daar ben ik nooit structureel mee gaan rondrijden.
Gesloten kisten heb ik in dit gebakje beluisterd, wat altijd garant stond voor veel basbeuk en trillende spiegels. Altijd leuk
Nu dus mijn laatste creatie er maar ingedonderd, verder niets afgesteld maar plug en pray....
Nou, dat viel niet tegen. Het eerste wat mij opviel was een warm, homogeen en vooral heel natuurlijk laag. Geen enkele bonk van achteren, maar mooi richtingloos laag. Waar ik normaal richting de vooruit moet om het echt mooi ronde basgeluid te horen, werkt 't nu ook gewoon met mijn rug tegen de leuning

Bij housenummers zoals PPK - Ressurection goede, droge, knackige bassen zonder dat de Vooooomp! in dat nummer aan kracht inboet. R.Kelly - Bumping Grind met een accuratesse die oorstrelend is. Nee, dit resultaat bevalt me echt beregoed. Een redelijk klein kastje waar genoeg volume uit te halen valt. Het kan hard, heel hard, maar hard spiegels trillen of klapperende rugleuningen is het niet. Mij best, het laag wordt nooit opdringerig, de auto uitspringen is er niet bij. Wat rest is een aangenaam, warm en natuurlijk basgeluid, wat naadloos aansluit op de overige speakers. Heel behoorlijk, een blijvertje dus voor mij.
De korte bassen worden probleemloos verwerkt, een baslijn klinkt strak, over de linie goed gelijk qua volume en low sweeps worden met veel vreugde gelanceerd. Een vomp-bas van bv. Da Brat - Funkdafied klinkt diep door de wagen, een korte roffel gaat goed voorbij. Het hele diepe laag (minder dan 40 Hz) wordt wat vager en klinkt minder 'rond'. Gezien de verwachte resultaten is dat geen verrassing, en echte blubber wordt 't ook niet.
Een fijn resultaat voor 2 dagen hard klussen. Ik ben erg tevreden met dit resultaat, het kastje past helemaal bij mijn smaak qua luisteren naar muziek. Stevig, maar beheerst.
Saviour, ik hoop dat die Tonsils in jouw opzet hetzelfde brengen. Prima voor de prijs