[DIY] Keuze maken tussen speakers (1-way / 2-way etc.?)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ok,

naar aanleiding van dit topic:
Pioneer - zelfbouw, waardes achterhalen?

Heb ik toch maar besloten om iets anders te doen. Ik had afmetingen bedacht die wel goed zouden zijn alleen zou ik dan wel erg lelijke boxen krijgen. Het liefste zou ik mooie zuilen maken. Lekker hoog en niet te breed... gewoon een mooi model.

Het lijkt mij dan ook niet verstandig omdat met mijn Pioneer autospeakers te doen, omdat het 3-weg speakers zijn en de speakers dan (naar mijn mening), niet zo'n goed geluid kunnen maken als bijv. 2-weg speakers + tweeter. ik kan me vergissen?

Nu zit ik alleen te denken; Zal ik een zuil maken met een woofer + middentoner + tweeter, of een zuil met een 2-weg speaker en een tweeter?

Ik heb net rondgekeken op o.a conrad, maar het probleem is dat ik absoluut geen ervaring heb met de merken etc. die daar aangeboden worden. Ik weet simpelweg niet wat goed en slecht is.

Feit blijft wel; ik wil het een beetje goedkoop houden, dus ongeveer rond de €100 uitgeven aan de speakers.

Nu zijn mijn vragen;

Wat is beter (ook gezien het budget etc.): 2-weg + tweeter of woofer + mid. + tweeter?

Is het haalbaar voor dat geld?

Wat voor soort speakers / welk merk kan ik dan het beste nemen?

Het mag van mij wel een lekkere bass veroorzaken, maar de hoge tonen moeten uiteraard ook goed blijven klinken.

Sorry als ik iemand overlast bezorg met deze vragen, als het erg simpele dingen zijn waar ik gewoonweg overheen kijk omdat ik er de hele dag al mee bezig ben --> laat het me weten en help me dan ajb. een stukje op weg.

Hartelijk dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

VOor een vast budget kan je altijd beter een 2-weg dan een 3-weg systeem nemen. De kwaliteit van de speakers is dan hoger. Je kan nooit dezelfde kwaliteit van 3 speakers verwachten voor de prijs van 2. Simpel ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Dat 2-weg beter zou zijn dacht ik ook al, ik denk dat het geluid dan ook beter verdeeld wordt over de klankkast dan met één 3-weg speaker. Dat klopt wel he?

Maar het is dus niet mogelijk om voor een laag budget een een woofer + mid + tweeter-setje te bouwen (de prijs van het hout niet meegerekend).

Dan kom je dus uit op 2-weg + tweeter, daar kan je ook een hoop herrie uithalen he? Is het dan nodig om een 2-weg met een piek van 300W. te halen bv.? Of mag dat minder etc.? Wat voor speakertjes zit je dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Kijk eens op www.visaton.de staat van alles op, met tekeningen, daar kun je veel ideeen op doen. Natuurlijk zijn er fabrikanten genoeg... dus orienteer je goed voor je gaat kopen.
Bepaal altijd eerst de afmeting die je wilt, het budget en natuurlijk het "soort" geluid wat je wilt. ga dan ps rondkijken wat je gaat maken.

als voorbeeld die van mij, zelf gebouw... met alleen een andere "tweeter" erin... simpel omdat ik die lekkerder vond klinken :)

http://www.visaton.de/cgi...el_ID=591&Sprache=deutsch

En inderdaad.. beter en goede 2 weg dan een slechte 3 weg :)

[ Voor 9% gewijzigd door RedVox op 19-02-2003 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
RedVox, die van jou kostten dus bijna 1200? Dat gaat me iets tever ;)

Die afmetingen lijken me echter wel erg mooi, je komt dan uit op 108 liter toch, terwijl op de site 70 + 4 staat? ik wil qua afmetingen iig iets in die buurt, 1m hoog * 20cm breed * 35cm diep. Zoiets...

Iig, mijn Duits is niet al te best :P
Als ik zulke afmetingen neem, valt er dan uit te halen wat ik wil? Lekkere bas + aardige hoge tonen. Nog beter gezegd; kan dat met een 2-weg speaker + tweeter voor weinig geld? Ik ga de behuizing sowieso zelf bouwen.

Zijn er ook zulke sites in het Nederlands of Engels?

edit:
De site kan ook in engels weergegeven worden |:(

http://www.visaton.de/english/artikel/art_135.htm
Is zoiets wat? Of moet ik niet kijken naar PA speakers, of zijn deze te zwak/sterk?

Of zoiets:
http://www.visaton.de/english/artikel/art_156.htm

Lees ik het nou goed dat je daar een aparte versterker voor moet hebben?

[ Voor 25% gewijzigd door saviour op 19-02-2003 23:13 ]

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 11:06
Kijk ook eens in de ouderwetse bibliotheek. Daar staan ook genoeg boeken over zelfbouw boxen. :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

100 euro is net iets te weinig voor een lekkere zelfbouw. Hier heb ik bij mijn pc een setje voor ongeveer 160 euro's staan. Tonsil 13 cm woofertjes in een 11 liter behuizing bas reflex. 2-weg (dat is woofer + tweeter, dus waar je 2-weg +tweeter vandaan haalt is me een raadsel 8)7 ) met een aardig resultaat. De bas is beuken en het formaat handzaam.

Anoniem: 50944

saviour schreef op 19 February 2003 @ 22:35:
Dat 2-weg beter zou zijn dacht ik ook al, ik denk dat het geluid dan ook beter verdeeld wordt over de klankkast dan met één 3-weg speaker. Dat klopt wel he?

Maar het is dus niet mogelijk om voor een laag budget een een woofer + mid + tweeter-setje te bouwen (de prijs van het hout niet meegerekend).

Dan kom je dus uit op 2-weg + tweeter, daar kan je ook een hoop herrie uithalen he? Is het dan nodig om een 2-weg met een piek van 300W. te halen bv.? Of mag dat minder etc.? Wat voor speakertjes zit je dan aan?
Even wat mistanden weghalen.

de 3-weg waar jij het hier over hebt is hoogtwaarschijnlijk een autospeaker die dus een aparte tweeter middentoner en woofer in 1 heeft. Dat is in principe ook 3 weg, maar niet de soort woofer waarmee je in Home-hifi mee werkt. Daar neem je voor 3-weg 1 tweeter 1 middentoner en 1 woofer, allemaal apart dus. Dit gaat dus uit van het feit dat 1 driver ook maar 1 functie heeft, en niet zoals bij de car hifi, dat 1 unit soms 2 of 3 weg is.

Met jouw budget, wat eigenlijk al te krap is, laten we zeggen 75 euro voor een box, kun je het beste 2 - weg speakers maken, dus 1 woofer en 1 tweeter.

Je wil graag voorbeelden?

Peerless CSC 176 H (170mm woofer)
Gradient HG 25 XF-8 (25 mm geweven dome-tweeter)

Deze 2 kan je wel halen voor 75 euro, en het resultaat zal echt vele malen beter zijn als die autotroep :P

Je kan ook bij conrad Tonsil drivers halen, dan kun je zelfs nog goedkoper uitzijn, maar heb zelf geen ervaringen met Tonsil, Wekkel kan je daar beter bij helpen

Trouwens als je het echt goed wilt doen, voor iets meer als 100 euro haal je een seas driver met een tweeter, dan krjg je helemaal een goed afgestemde box die ook meer audiofiel ingestelde luisteraars tevreden zal stellen ;)

edit: toch maar een Tonsil voorbeeld:

Een GTC 25/40 (250 mm woofer)
GTC 11/100 (25mm geweven dome)

Dit kost 50 euro en je zou qua drivers toch binnen je budget blijven.
Als je dit vervolgens Filtert op een 4000hz, dan zal het resultaat je zeker bevallen. Alleen nog even bij wekkel navragen of die GTC 25/40 wat is (hij heeft er net 2 liggen)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 20-02-2003 10:01 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb 'm al even een testrun gegeven op een zeer provisorische wijze in 70 liter plastic opbergbak met de nodige handdoeken :P Het baspotentieel is voldoende, ik ben erg benieuwd naar mijn bandpass resultaat. De bas klapte in ieder geval lekker goed mijn oortjes in, samen met de trillingen van de arme plastic wandjes.

Hij is vrij breedbandig, dus ondanks het redelijk forse formaat kan je 'm nog best in een 2 weg gebruiken. Je zou als filter zelfs kunnen overwegen de woofer niet te filteren, maar gewoon op natuurlijke wijze af te laten vallen en dus alleen de tweeter te filteren op 3500-4000 Hz. Zo werk ik ook met het kleinere broertje van de 25cm, de GTC 20/40.

Die kleinere broer bevalt best aardig, zij het dat ie wat gaat tetteren op hogere volumes en de group delay is vrij hoog. Dat komt de accuraatheid van de bas niet echt ten goede, maar het is dan ook mooi instapspul. De 25/40 schat ik wat dat betreft hoger in.

Met 70 liter bas reflex zou je een -3dB op 45 Hz kunnen krijgen, wat redelijk is voor de meeste toepassingen. Mijn ervaring is dat de tweeter het meest bepalend is voor het geluidsbeeld van een luidspreker. Kies een tweeter die qua rendement goed aansluit op de woofer en een zacht karakter heeft. De boven aangegeven dome tweeter van Tonsilzal wat dat betreft prima voldoen.

Hier vind je de specs van de woofer:

http://www.produktinfo.co...lc.cgi?art=328634&lang=nl

Hij valt idd af vanaf 4000hz, het dus best mogelijk om de woofer niet te filteren. De tweeter moet uiteraard wel gefilterd worden. Ik raad je aan dit 2e orde te doen (Met een spoel én een condensator).

De boven aangegeven 70 liter is een mooie maat om een zuil voor te bouwen. Als je het wat te klein vindt kun je altijd het bovenste deel van de behuizing afsluiten (waar de tweeter dan in komt) en de 70 liter kast eronder maken. Dus als het ware 2 compartimenten maken.

• saviour
  • Niet online
sorry dat ik het verhaal 2-weg / 3-weg verkeerd begrepen had :D

Nu begrijp ik het wel, dus dit setje:

Een GTC 25/40 (250 mm woofer)
GTC 11/100 (25mm geweven dome)

Is niet al te duur en is leuk om mee te beginnen als ik het goed begrijp? Het is natuurlijk mijn eerste set, dus het kan altijd nog groter etc. Maar hiermee valt dus wel een goede bass te halen etc.? Klinkt al goed :)

Een bass-reflex box van 70 liter zei je? Hmm, als het goed is kan ik met deze speakers wel die testprogramma's gebruiken... Een zuil moet gewoon mogelijk zijn met een 2-weg systeem of niet?

edit:
heb net de laatste reactie van play gelezen.

Een mooie zuil kan dus, goed id ook over de tweeter, zoiets had ik ook al gelezen :)

Maakt het niet veel geluidsverschil als je de woofer niet filtert? Ennem, zijn die filters ook kant en klaar leverbaar?

[ Voor 20% gewijzigd door saviour op 20-02-2003 10:58 ]

Het zal in dit geval niet zoveel schelen in geluidskwaliteit omdat de woofer en tweeter goed bij elkaar passen qua frequentieverloop. Je kan idd ook filters kant en klaar krijgen, maar dit wil je niet, dit zijn meestal vaste kantelfrequenties, gemaakt van slechte komponenten en ook nog te duur en onflexibel. (Ja er zijn uitzonderingen :P )

Wat jij moet doen is gewoon een spoel en een condensator bestellen bij conrad, dan ben je voor 5 euro per filter klaar. Je hebt dan een vrij hoogwaardig 2e orde filter met een MKT condensator (beter dan Bipolaire elco)

Meer informatie over filters inclusief handige tabelletjes waar je het filter in kan berekenen: http://www.12vhifi.nl/filters.html

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 20-02-2003 11:09 ]

• saviour
  • Niet online
Ok, dan zal ik die spullen bij Conrad bestellen en die site over filters eens goed bestuderen (kan je gedachten lezen ofzo? ;)).

Nu zie ik het wat positiever in dan met het 1e concept!

Ik ga even op de conrad site kijken waar die dingen allemaal staan :)

Mag ik jullie allemaal bedanken voor jullie uitstekende hulp? Ik heb weer erg veel geleerd :)

Binnenmaten worden dan:

100cm hoog
35cm diep
20cm breed.

Dat lijkt me wel wat :)
Misschien dat ik hem idd wat hoger maak door een apart compartiment voor de tweeter te maken :)

[ Voor 21% gewijzigd door saviour op 20-02-2003 12:17 ]

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:20

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

google maar eens op 'cheap trick 195 site=.de'.

Specs? Zie ondertitel...

• saviour
  • Niet online
DaDaJoker schreef op 20 februari 2003 @ 12:14:
google maar eens op 'cheap trick 195 site=.de'.
Google vindt niets? :)

saviour schreef op 20 February 2003 @ 12:10:

Binnenmaten worden dan:

100cm hoog
35cm diep
20cm breed.

Dat lijkt me wel wat :)
Misschien dat ik hem idd wat hoger maak door een apart compartiment voor de tweeter te maken :)
Dat kan natuurlijk niet met een driver die een doorsnede heeft van 25cm

Mijn voorstel:
HxBxD= 90x25x31.1

Waarmee je met de diepte de extra ruimte kan opvangen die je nodig gaat hebben voor de verstevigingen, driver en bass-reflex poort. Deze 3 moet je namelijk van de inhoud afhalen en niet mee rekenen. Zo zie je dat het best een klus is de juiste binnenmaten te berekenen. ;)

Gevisiualiseerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.diysubwoofers.org/images/net_vb.gif

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 20-02-2003 12:57 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het is goed om deze zaken inderdaad mee te rekenen, want het kan (met flinke verstevigingen) best een paar liter schelen. Gelukkig is bas reflex niet het meest kritisch qua inhoud.

De woofer is ongeveer 0,79 liter, dat heb ik al (eens) voor je uitgerekend.

Voor mijn projectje met de 25/40 is de inhoud superkritisch (want bandpass). Als ik er een litertje naastzit, gaat mijn hele grafiek naar de maan. Dan moet ik uiteraard wel rekening houden met dingen als eigen volume van de speaker en de baspijp.

• saviour
  • Niet online
Wat stom van mij, ik heb helemaal geen rekening gehouden met de diameter van de woofers |:(

Als hij 25 cm breed wordt, is dat even breed als de woofer.. moet hij dan niet iets van 27cm worden?

Als ik het goed bereken: 9 * 2,5 * 3,11 == 70 liter.

Dan heb je dus al de binnenmaat van 70 liter, die hij nodig heeft. Wanneer de woofer erin zit, samen met de versterking en de bass-reflex, wordt de inhoud dan niet te klein?

Ik neem aan dat ik de versterking gewoon van MDF kan maken he? Ik ga ondertussen even zoeken hoe ik dat het beste kan doen.

Als hij 90cm groot wordt, maak ik denk ik een apart compartiment voor de tweeter, van 10 / 15 cm.

edit:
ik heb net even gebeld hoeveel het MDF ongeveer zou gaan kosten: € 50. Ik heb net gezien dat je de box gewoon kan verstevigen door MDF plankjes tussen de wanden in de plaatsen. Plankjes van zo'n 5cm breed? :)

Ik vraag me alleen nog af of hij niet iets breder moet en wat groter aangezien de versteviging etc. er nog bij inkomt?

[ Voor 23% gewijzigd door saviour op 20-02-2003 13:32 ]

Het is dus zaak om de kast van binnen te verstevigen. Dit doe je met houten verbindingen. Het materiaal van deze verbindingen is niet echt van belang, multiplex of MDF voldoet prima. Wel is de vorm van de verstevigingen van belang. De meest gebruikte (en geprezen) oplossing is een Matrix constructie, dit is een inwendige versteviging van platen waarin grote gaten gezaagd zijn. Daardoor neemt het gewicht van de platen af, belemmeren ze de luchtstroom niet en blijft toch de stijfheid gewaarborgd. Het aantal verbindingen is erg afhankelijk van de kast. Het doel is om zo klein mogelijke vlakken aan de buitenkant te krijgen die niet vanuit de binnenkant verstevigd zijn. Bij een zuil van 1 meter is het bijvoorbeeld nodig om 3 a 4 horizontale verbindingen te maken (matrix).
Ik zou totaal 3 liter erbij pakken als je een matrix constructie maakt met 3 schotten.

Hoe kom je trouwens bij die 50 euro? Is dat al voorgezaagd ofzo?

De bevestiging van de woofer heeft een diameter van 240 mm het zou dus kunnen, de buitenmaat wordt namelijk 28,6 als je 18mm MDF gebruikt.

• saviour
  • Niet online
Ik heb naar een dhz zaak gebeld en gvraagd hoeveel het zou kosten als ik hout wilde hebben voor zuilen van die maat. 22mm MDF, voorgezaagd.. hij zei dat het ong €47 zou zijn, zonder de versteviging nog... (Zal nu wel meer zijn vanwege de buitenmaten etc.)

Ik snap nu hoe de constructie moet, horizontaal, ong. 3 / 4 schotten (het worden er 3 + het compartiment voor de tweeter), dan gewoon veel grote gaten erin zodat de lucht erdoorheen kan, maar toch alle platen nog met elkaar in verbinding staan :)

Zo'n 3 liter erbij he? Eventjes denken, dan zou ik hem bijv. heel iets dieper kunnen maken? Iets als:

Eens denken;

Binnenmaat:

90cm *25cm * 32,5cm

Dat is voor de woofer. De speaker wordt echter 10cm hoger, vanwege het compartiment voor de tweeter.

Buitenmaat:

Hoogte: 90cm + 2,2cm (bodem) + 2,2cm (bodem van tweeter) + 2,2cm (bovenplaat) + 10cm (kamer tweeter) == 106,6.

Diepte: 25cm + 2,2cm (dikte voorplaat) + 2,2cm (dikte achterplaat) == 29,9cm

Breedte: 32,5cm + 2,2(dikte zijplaat) + 2,2cm (dikte zijplaat) == 36,9cm.

Klopt he?

Dat zou dan betekenen dat ik planken van deze afmetingen moet hebben:

4 *: Bodem- / bovenplaat == 25cm * 32,5cm
4 *: Voor- / achterplaat == 106,6cm * 36,9cm
4 *: Zijplaat == 25cm * 106,6cm
8 *: Tussenschotten == 25cm * 32,5cm

Kan iemand mijn berekeningen bevestigen? Volgens mij kloppen ze wel zo.

Verder:

2 * GTC 25/40 (250 mm woofer)
2 * GTC 11/100 (25mm geweven dome)
1 * spoel
1 * condensator
2 * bass-reflex

Hopelijk ben ik niets vergeten :)

[ Voor 4% gewijzigd door saviour op 20-02-2003 14:34 ]

De binnen en buiten maten kloppen. :)

Ik zou alleen de Planken anders kiezen. Het fijnste is een grote frontplaat omdat je anders erg krap uitkomt bij het zagen van de gaten. Dus de frontplaat: 29.4x106.6

Zijplaat: 32.5x106.6

Boven onderkant en tussenschotten kloppen.

Verder heb je 2 spoelen en 2 condensatoren nodig (2 per filter).

Ook kun je nog even kijken naar de tweeter. Ze hebben namelijk ook voor 22,95 een titanium dome tweeter van Tonsil. Daar heb ik geen ervaring mee, maar doorgaans klinkt een titanium dome beter als een soft-dome. Misschien dat iemand anders hier wat over kan zeggen?

Bij welke speakerzaak laat je eigenlijk de panelen zagen?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

2 baspijpen lijkt mij overbodig. Een enkele zal prima voldoen, mits de diameter groot genoeg is.

De baspijp kan je ook gewoon vierkant maken van MDF. Ik zal vanavond wel even kijken wat daarvan de maten moeten zijn.

Wekkel schreef op 20 February 2003 @ 15:10:
2 baspijpen lijkt mij overbodig. Een enkele zal prima voldoen, mits de diameter groot genoeg is.

De baspijp kan je ook gewoon vierkant maken van MDF. Ik zal vanavond wel even kijken wat daarvan de maten moeten zijn.
Dat is een lijstje voor 2 boxen ;)

Wat vindt jij trouwens van de net zo dure High end woofer van Tonsil (GTC 16/40), lijkt je dat een betere keus?

Anoniem: 2111

Anoniem: 50944 schreef op 20 February 2003 @ 09:49:
[...]

Dit kost 50 euro en je zou qua drivers toch binnen je budget blijven.
Als je dit vervolgens Filtert op een 4000hz, dan zal het resultaat je zeker bevallen. Alleen nog even bij wekkel navragen of die GTC 25/40 wat is (hij heeft er net 2 liggen)
Een 25 cm unit cross je niet op 4000hz, zelfs een 13cm woofer kan dan gaan beamen (afstraalgedrag van de speaker wordt erg smal). Die filterfrequentie "kies" je niet zomaar, het is geen bas-doos (daar valt ook al het nodige aan te verprutsen :)). Je moet de verschillende frequentieverlopen van de units vergelijken, tegelijkertijd er voor zorgen dat gevoeligheid niet te veel verschilt, en dan een 1e cross-over point kiezen. Daarna uitproberen met een goedkoop filter en vanaf dat moment gaan finetunen, eventueel op gehoor maar het liefst met een meetopstelling. Probeer de kast smal te houden voor beter afstraalgedrag. En ik zou in een 2weg maximaal een 20cm unit gebruiken en die heel laag crossen op 1500 hz. Dus je zoekt dan een 25mm tweeter die dit kan. (fres van tweeter rond 500-700 hz). Zelf zou ik iets maken met Peerless WA/10 /SEAS KT27 en een Peerless CC-woofer. Als dat te duur is dan iets met een Visaton WS 170 (32 euro) en een Audax TWO25M0 (35 euro). En dan een 2e orde filtertje van 15 euro. Cross-over op 2000 - 2500 hz.

Anoniem: 2111 schreef op 20 February 2003 @ 16:13:
[...]

Een 25 cm unit cross je niet op 4000hz, zelfs een 13cm woofer kan dan gaan beamen (afstraalgedrag van de speaker wordt erg smal). Die filterfrequentie "kies" je niet zomaar, het is geen bas-doos (daar valt ook al het nodige aan te verprutsen :)). Je moet de verschillende frequentieverlopen van de units vergelijken, tegelijkertijd er voor zorgen dat gevoeligheid niet te veel verschilt, en dan een 1e cross-over point kiezen. Daarna uitproberen met een goedkoop filter en vanaf dat moment gaan finetunen, eventueel op gehoor maar het liefst met een meetopstelling. Probeer de kast smal te houden voor beter afstraalgedrag. En ik zou in een 2weg maximaal een 20cm unit gebruiken en die heel laag crossen op 1500 hz. Dus je zoekt dan een 25mm tweeter die dit kan. (fres van tweeter rond 500-700 hz). Zelf zou ik iets maken met Peerless WA/10 /SEAS KT27 en een Peerless CC-woofer. Als dat te duur is dan iets met een Visaton WS 170 (32 euro) en een Audax TWO25M0 (35 euro). En dan een 2e orde filtertje van 15 euro. Cross-over op 2000 - 2500 hz.
Ehm het gaat hier wel om een Box met 2 Tonsil woofer voor 50 euro... Zoals je bij de specs van de woofer kan zien is dat hij vanaf 4000 hz sterk afvalt, als nou de tweeter het oppikt vanaf de 4000 hz krijg je toch nog een vrij linear frequentieverloop. Het is allemaal niet ideaal, maar voor zijn wensen wel voldoende.

De tweeters die jij geeft zijn idd bruikbaar vanaf een 2000 hz, de Peerless zelfs nog wat lager. Ze kosten beide rond de 40 euro, de Peerless CC woofers zijn woofers met prolypropyleen conussen en kosten vanaf 80 euro (voor de CC-180)

Voor dat geld zou ik eerder kijken naar een mooie Seas driver, (bijvoorbeeld de W 17 PPI) in combinatie met een fenomenale NoFerro 900 (ben een beetje fan jah :P ). Dit zal ongetwijfeld beter klinken.

Dit moet natuurlijk wel goed gefilterd worden, waar je het -3d kantelpunt ongeveer kiest op een 2khz.

Ook je filter tip is niet echt bruikbaar, het gaat hier niet om high end, en de methode die jij geeft is natuurlijk wel erg mooi, maar echt een beetje over de top voor deze Tonsil combo. ;)

• saviour
  • Niet online
Anoniem: 50944 schreef op 20 February 2003 @ 15:07:
De binnen en buiten maten kloppen. :)

Ik zou alleen de Planken anders kiezen. Het fijnste is een grote frontplaat omdat je anders erg krap uitkomt bij het zagen van de gaten. Dus de frontplaat: 29.4x106.6

Zijplaat: 32.5x106.6
Dus jij bedoelt; de box dieper maken dan dat hij breed is? Want nu is hij buiten 36,9cm breed en 29,4 diep. Die maten heb jij omgedraaid. Het lijkt mij dat dat wel mooier staat, maar dan is de frontplaat juist toch kleiner dan dat ik nu had?

Maar in principe: De frontplaat zelf (binnenmaat), is 25cm, dus groot genoeg voor het gat toch? Dan houd je nog wat ruimte over, namelijk de ruimte die nodig is om de zijplaten te overlappen...
Boven onderkant en tussenschotten kloppen.

Verder heb je 2 spoelen en 2 condensatoren nodig (2 per filter).
Ok, dankjewel :)
Ook kun je nog even kijken naar de tweeter. Ze hebben namelijk ook voor 22,95 een titanium dome tweeter van Tonsil. Daar heb ik geen ervaring mee, maar doorgaans klinkt een titanium dome beter als een soft-dome. Misschien dat iemand anders hier wat over kan zeggen?
Misschien dat Wekkel dat dan weet?
Bij welke speakerzaak laat je eigenlijk de panelen zagen?
Bij een bouwmarkt: Fixet (het heette vroeger Cremers.).

Is het dan duur ofzo?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

saviour schreef op 20 februari 2003 @ 17:40:
Misschien dat Wekkel dat dan weet?
Ik zou 't niet weten.

Voor bracing zou ik het volgende stramien gebruiken

Afbeeldingslocatie: http://www.speakerbuilding.com/content/1044/05_bracing.jpg

Het lijkt wat overdone, maar elk tikkeltje stijfheid komt je bas ten goede ;)

• saviour
  • Niet online
Pff, verlies ik zo dan niet veel meer dan 3 liter? :D

Ziet er wel erg gaaf, maar is het ook wel nodig? Ik ga de binnenkant ook bekleden met noppenschuim he.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je hoeft er niet zoveel werk van te maken. Je zou ook kunnen volstaan met drie stukken MDF van onder naar boven tegen de zijwanden en de achterwand, zodat je een soort kruis krijgt in de binnenkant, alleen dan startend vanaf de buitenzijden (geen echt kruis met een hart dus ;) ). Daarmee kan je je drie wanden al enorm op spanning zetten. De voorplaat is wat lastiger, omdat er nog een baspijp in komt, maar dan zou je twee MDF stukken van boven naar onder kunnen gebruiken waar je baspijp precies tussen komt te liggen. Na het sluiten van je kast met de voorplaat kan je die verticale latten boven en onder ook nog even vastschroeven van buitenaf (goed meten waar ze ongeveer zitten met de voorplaat erop).

Vanavond zelf maar weer even aan mijn bandpass plan rekenen. Ik ben nog weer wat vergeten mee te rekenen en mijn literinhoud moet exact kloppen. Dat wordt weer hard rekenen met schuine wandjes ;)

saviour schreef op 20 February 2003 @ 17:40:
[...]
Dus jij bedoelt; de box dieper maken dan dat hij breed is? Want nu is hij buiten 36,9cm breed en 29,4 diep. Die maten heb jij omgedraaid. Het lijkt mij dat dat wel mooier staat, maar dan is de frontplaat juist toch kleiner dan dat ik nu had? klopt is geen probleem, en is ook een stuk mooier

Maar in principe: De frontplaat zelf (binnenmaat), is 25cm, dus groot genoeg voor het gat toch? Dan houd je nog wat ruimte over, namelijk de ruimte die nodig is om de zijplaten te overlappen...klopt wederom

[...]
Ok, dankjewel :)
graag gedaan ;)

[...]
Bij een bouwmarkt: Fixet (het heette vroeger Cremers.).

Is het dan duur ofzo?als dat voor 2 boxen is niet, een MDF plaat van 1220x2440 kost ongeveer 25 euro, maar dan moet je het nog wel zelf zagen.
toon volledige bericht

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hier de berekening van die 25/40

69.9 liter inhoud, de maten van de baspijp en lengte zie je in het plaatje (het is een rechthoek, dus kan je gewoon van MDF maken).

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Tonsilvoorbeeld.jpg

Let wel dat de pijp zelf 0,68 liter in beslag neemt. Samen met de woofer (0,79 liter) moet je dat bij die 69.9 liter tellen, evenals je interne versteviging.

Hij haal 40 Hz -3 dB net niet, maar komt diep genoeg voor een stevig stukje stampen ;)

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:28

JWO

ik snap dat je je baspijp en je woofer end. bij de inhoud van de box moet tellen, maar hoe zit dat met dempings materiaal? dit is vaak vrij "luchtig", dus moet je daar ook rekening mee houden ?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dempingsmateriaal zorgt inderdaad voor een iets grotere inhoud dan de werkelijkheid. Dat zal echter niet heel erg veel zijn, wellicht totaal 0,5-1 liter of zo. Niets om je zorgen over te maken in ieder geval, niet in dit geval.

Op het moment ben ik bezig met een bandpass constructie met een rear chamber van 17,3 en een front van 12,5 liter. Je begrijpt dat daar een litertje meer of minder wel grote gevolgen kan hebben, realiserend dat het om bouwkritische bandpass zaken gaat.

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

saviour schreef op 19 February 2003 @ 22:52:
RedVox, die van jou kostten dus bijna 1200? Dat gaat me iets tever ;)

Die afmetingen lijken me echter wel erg mooi, je komt dan uit op 108 liter toch, terwijl op de site 70 + 4 staat? ik wil qua afmetingen iig iets in die buurt, 1m hoog * 20cm breed * 35cm diep. Zoiets...

Iig, mijn Duits is niet al te best :P
Als ik zulke afmetingen neem, valt er dan uit te halen wat ik wil? Lekkere bas + aardige hoge tonen. Nog beter gezegd; kan dat met een 2-weg speaker + tweeter voor weinig geld? Ik ga de behuizing sowieso zelf bouwen.

Zijn er ook zulke sites in het Nederlands of Engels?

edit:
De site kan ook in engels weergegeven worden |:(

http://www.visaton.de/english/artikel/art_135.htm
Is zoiets wat? Of moet ik niet kijken naar PA speakers, of zijn deze te zwak/sterk?

Of zoiets:
http://www.visaton.de/english/artikel/art_156.htm

Lees ik het nou goed dat je daar een aparte versterker voor moet hebben?
toon volledige bericht
Sorry voor de late reactie. De prijs weet ik.. maar dat heb ik er echt niet voor betaald.. :) De inhoud staat in 2 voud omdat de midranges een eigen kamer hebben. persoonlijk vind ik het mooie dat de laag speaker aan de zijkant zit waardoor de speakers van voren veel smaller blijven.

ALs je de tekeningen downed, en de speaker eigenschappen, kun je kijken of je vervangende speakers kunt vinden.... of een gewijzigde kast met andere speakers... het is maar als idee bedoelt 8)

p.s. je hebt geen aparte versterker nodig. Je kunt ze bi-wire aansturen.. hoeft niet.

[ Voor 3% gewijzigd door RedVox op 20-02-2003 22:34 ]

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Anoniem: 50944 schreef op 20 February 2003 @ 15:07:

Persoonlijk hou ik erg van titanium tweeters.. die klinken wat "feller" als softdome's
Kwalitatief hoeft het niets uit te maken denk ik. Is meer een "klank voorkeur"

over de "aanbeloven" tonsil's kan ik niet oordelen, helaas.. :)

RedVox schreef op 20 februari 2003 @ 22:33:
[...]

ALs je de tekeningen downed, en de speaker eigenschappen, kun je kijken of je vervangende speakers kunt vinden.... of een gewijzigde kast met andere speakers... het is maar als idee bedoelt 8)

p.s. je hebt geen aparte versterker nodig. Je kunt ze bi-wire aansturen.. hoeft niet.
Ben zelf niet echt een voorstander voor die methode, lever de inhoud aanpassen om de kast aan de woofers aan te passen. Niet andersom dus ;)

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

dat kan natuurlijk ook.. maar niet als je een bepaalde kast wilt hebben :)

RedVox schreef op 20 February 2003 @ 23:02:
dat kan natuurlijk ook.. maar niet als je een bepaalde kast wilt hebben :)
Je kan met allerlei inwendige truukjes de inhoud van de compartimenten die de drivers nodig hebben, flink varieren. Dus in een zuil die die gewoon recht toe rechtaan is.

Ook kunnen dat soort verschillen liggen in erg kleine aanpassingen aan de maten.

Een zuil van 1 meter hoog en 25cm breed, 2 cm dieper maken (niet te zien) levert je al 5 liter op. Zo kun je dus wel degelijk de kast aanpassen die je uitgezocht hebt omdat je hem mooi vond :)

• saviour
  • Niet online
Dit worden dus de definitieve maten:

Binnenmaat:

90cm * 25cm * 32,5cm

Dat is voor de woofer. De speaker wordt echter 10cm hoger, vanwege het compartiment voor de tweeter.

Buitenmaat:

Hoogte: 90cm + 2,2cm (bodem) + 2,2cm (bodem van tweeter) + 2,2cm (bovenplaat) + 10cm (kamer tweeter) == 106,6.

Diepte: 32,5cm + 2,2cm (dikte voorplaat) + 2,2cm (dikte achterplaat) == 36,9cm

Breedte: 25cm + 2,2 (dikte zijplaat) + 2,2cm (dikte zijplaat) == 29,4cm.

4 *: Voor- / achterplaat == 106,6cm * 29,4cm
4 *: Zijplaat == 32,5cm * 106,6cm

Poort:

6,3cm lang * 6,8cm hoog (?)

Wat is Vent mach dan?
Ik kan dus gewoon in de frontplaat een gat uitzagen met die pijp erachter zeg maar? Dat geeft hetzelfde effect als een reflex uit de winkel? Staat dat trouwens wel mooi? Zo'n vierkant ipv een cirkel...

Als ik de 69,9 liter neem en daarbij de pipe + woofer optel, kom ik uit op: 71,37 liter. Mijn box wordt: 73,125 liter.

Dan klopt het ongeveer wel volgens mij, omdat de verstevigingen er nog inkomen :)
Daarmee kan je je drie wanden al enorm op spanning zetten. De voorplaat is wat lastiger, omdat er nog een baspijp in komt, maar dan zou je twee MDF stukken van boven naar onder kunnen gebruiken waar je baspijp precies tussen komt te liggen. Na het sluiten van je kast met de voorplaat kan je die verticale latten boven en onder ook nog even vastschroeven van buitenaf
Dus:

Baspijp maken en ook gewoon vastschroeven aan de voorkant. Aan de zijkanten van de baspijp komen 2 laten die helemaal van boven naar beneden lopen en aan de zijkant van de baspijp vastgeschroeft worden... Daarna ook vanaf de bodem vastschroeven en in het bovenste schot, zodat het goed vastzit :)

Dat moet wel lukken dacht ik zo.

Ik ga denk ik alle planken eerst aan elkaar proberen te maken (gaten boren en dan de schroeven erin), daarna weer 1 plaat los halen en de volgende op de juiste manier bevestigen.. Zodat ze allemaal goed recht zitten en het daarna slechts een kwestie is van de schroefjes er weer in te schroeven, goed idee toch? Ook wil ik alle schroeven verzinken en er daarna wat kneedhout overheen doen, waarna alles mooi gespoten wordt zodat je er niets meer van ziet. Alleen de achterkant wil ik niet behandelen met kneedhout, zodat ik hem daar altijd nog los kan halen. Alles ga ik natuurlijk wel netjes meten en aftekenen.
Het lijkt mij dat het een waterdicht plan is?

Het enige waar ik nog even op wil wachten is op ervaringen met die 2 verschillende tweeters, is die titanium ook wel goed op de woofer afgesteld?

Ik wil iedereen iig heel erg hartelijk bedanken! Jullie hebben veel moeite voor me gedaan, zodat ik alles beter begreep etc. Echt tof! Zo blijkt wel dat NOS niet het enige forum is met veel behulpzame mensen ;)

De planken laat ik denk ik wel zagen, als ik een beetje succes wil halen uit dit project :o

Zodra ik begin met bouwen, probeer ik zoveel mogelijk foto's te maken zodat ik het allemaal aan jullie kan laten zien.

[ Voor 55% gewijzigd door saviour op 20-02-2003 23:51 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

poort wordt 6.8 bij 6.8cm, 6,3 cm lang, binnenmaat. Vent mach is hoe hard de lucht er doorheen gaat. Boven de 0.16 ga je de lucht horen stromen. Ik denk dat je de dikte van het materiaal van de frontplaat mee moet rekenen in de lengte van je baspijp ;)

• saviour
  • Niet online
Wekkel schreef op 20 February 2003 @ 23:44:
poort wordt 6.8 bij 6.8cm, 6,3 cm lang, binnenmaat. Vent mach is hoe hard de lucht er doorheen gaat. Boven de 0.16 ga je de lucht horen stromen. Ik denk dat je de dikte van het materiaal van de frontplaat mee moet rekenen in de lengte van je baspijp ;)
Oeh, weer een slippertje.. daar had ik dus niet aan gedacht ;)

Ik ga even de maten weer opschrijven + de planken voor de versteviging van de baspijp. Zie trouwens ook even mijn vorige post (ge-edit). :)

Oeh, 1 laatste ding: moet de poort netjes onder de woofer komen? Ja he?

edit:
Nu even een totaal van alle maten:

Binnenmaat:

90cm * 25cm * 32,5cm

Buitenmaat:

Poortdiepte: 6,3cm

Poorthoogte: 6,8cm

Poortbreedte: 6,8cm

4 *: Bodem- / bovenlat poort == 6,8cm * 4,1cm
4 *: zijlat poort == 11,2cm * 4,1cm
4 *: versteviging poort latten == 4,1cm * 90cm

Als het goed is kloppen de maten van de poort zo he?
Ik neem latten van 4,1cm diep, omdat de voorplaat 2,2cm dik is.
Zijlatten van 11,2cm hoog omdat dezen tegen de zijkanten van de bodem- en bovenplaat gemaakt worden, dus: 2 * 2,2cm erbij optellen.
Bodem- / bovenplaten van 6,8cm breed, omdat deze precies boven en onder het gat komen te zitten.. dus daar hoeft niets aan te veranderen toch?

[ Voor 62% gewijzigd door saviour op 21-02-2003 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

saviour schreef op 20 februari 2003 @ 23:52:
[...]
Oeh, weer een slippertje.. daar had ik dus niet aan gedacht ;)

Ik ga even de maten weer opschrijven + de planken voor de versteviging van de baspijp. Zie trouwens ook even mijn vorige post (ge-edit). :)

Oeh, 1 laatste ding: moet de poort netjes onder de woofer komen? Ja he?

edit:
Nu even een totaal van alle maten:

Binnenmaat:

90cm * 25cm * 32,5cm

Buitenmaat:

Poortdiepte: 6,3cm - 2,2cm (dikte voorplaat) == 4,1cm

Poorthoogte: 6,8cm + 2,2cm (dikte bodemplaat) + 2,2cm (dikte bovenplaat) == 11,2cm

4 *: Bodem- / bovenlat poort == 6,8cm * 4,1cm
4 *: zijlat poort == 11,2cm * 4,1cm
4 *: versteviging poort latten == 4,1cm * 90cm

Ik neem latten van 4,1cm diep, omdat de voorplaat 2,2cm dik is.
Zijlatten van 11,2cm hoog omdat dezen tegen de zijkanten van de bodem- en bovenplaat gemaakt worden, dus: 2 * 2,2cm erbij optellen.
Bodem- / bovenplaten van 6,8cm breed, omdat deze precies boven en onder het gat komen te zitten.. dus daar hoeft niets aan te veranderen toch?
toon volledige bericht
De poort hoeft niet precies onder de woofer, echter als je het ongelukkig plaatst dan dempt de poort de midden tonen. En op welke frequentie ga je crossen? Als het maar niet >2,5 khz is, dat is gewoon een utopie. Dat een woofer dat aan kan wil nog niet zeggen dat klinkt. Een tweeter straalt veel beter af op die frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

saviour schreef op 20 February 2003 @ 23:52:
Poortdiepte: 6,3cm - 2,2cm (dikte voorplaat) == 4,1cm

Poorthoogte: 6,8cm + 2,2cm (dikte bodemplaat) + 2,2cm (dikte bovenplaat) == 11,2cm

[/edit]
De poort wordt 6,8 bij 6,8 cm en 6,3 cm lang. Omdat je in de frontplaat van 2,2 cm al een stukje baspijp kan plaatsen (namelijk: het gat van 6,8 bij 6,8 zelf ;) ), kan je dus als lengte nemen: 6,3cm - 2,2cm = 4,1 cm.

De overige maten blijven gewoon 6,8 bij 6,8. Twee plaatjes van 11,2 x 4,1 cm en twee plaatjes van 6,8x 4,1 cm zouden voldoende moeten zijn om je baspijp te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111 schreef op 21 February 2003 @ 08:20:
[...]

De poort hoeft niet precies onder de woofer, echter als je het ongelukkig plaatst dan dempt de poort de midden tonen. En op welke frequentie ga je crossen? Als het maar niet >2,5 khz is, dat is gewoon een utopie. Dat een woofer dat aan kan wil nog niet zeggen dat klinkt. Een tweeter straalt veel beter af op die frequentie.
Hoe belangrijk is dat als je kijkt naar de drivers die worden gebruikt, er zijn veel parameters in DIY land die je echter pas relevant zijn bij High-end boxen, ik bedoel, je zou geen Tritec spoel gebruiken om deze woofer te filteren.

Hoe erg merkbaar is het als de Cross-over frequentie op 4000hz komt te liggen ipv 2500?

Binnen zijn budget is het goed mogelijk om een tweeter te vinden die wel vanaf 2,5khz te gebruiken is. Daar zal het niet aan liggen.

Voorbeeld:
Gradient HG 25 XF-8: Fs 750hz, vanaf 2,8khz (12db) prijs: €17
Gradient HG 25/MG: Fs 1250, vanaf 2,5khz (12db) prijs: €16

Dit zijn beide 25mm Soft-dome tweeters en verkrijgbaar tegen die prijzen bij speakerenco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een grote woofer gaat dan enorm beamen, je krijgt dan niet een geluid dat "los" staat van de boxen ook krijg je dat als je iets gaat verzitten het hele stereobeeld wegvalt (erg kleine sweetspot, off-axis response erg laag). En je geeft zelf al aan dat er wel goedkope 25 mm dometweeters te vinden zijn. Een speaker moet niet alleen de tonen weergeven maar het moet natuurlijk ook die tonen goed afstralen, en een groot membraam die een redelijk grote slag maakt (lees basspeaker) is daar niet goed in. Er zijn altijd uitzonderingen (neem supravox) maar dat is in dit geval niet aan de orde.

Je wilt toch ook het beste behalen ook al gebruik je goedkope units?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 21-02-2003 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Hmm, de woofer wordt iig gefilterd op 4000hz hadden we gezegd he? :)
De tweeter ook als ik me niet vergis, maar daar is nu onduidelijkheid over? Tevens over welke tweeter er gebruikt gaat worden? Soft-dome / titanium / hoeveel khz...

Ik denk dat ik de poort zo'n 10cm onder de woofer plaats. Zou het geluid dan goed blijven? Waar plaatsen jullie hem meestal?

Bedankt Wekkel, ik had idd de poorthoogte enzo verkeerd opgeschreven, maar de platen wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je kan de woofer altijd nog affilteren op 4000 Hz. Als je je tweeter lager kan filteren, dan doe je dat gewoon, afhankelijk van de specificaties van je tweeter.

Kortom, als je iets meer euro's kan missen, filter je de woofer én de tweeter op hetzelfde punt, alleen dan tegenovergesteld uiteraard (de een aflopend, de ander oplopend) met 12 dB flanksteilheid. Filters kan je wel berekenen bij de eerder aangegeven websites..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Dus ik heb dan nog steeds 2 spoelen en 2 condensators nodig?

Ik kan kiezen tussen deze 3:
Butterworth
Linkwitz-Riley
Bessel

Welke moet ik dan kiezen? Ennem, hoeveel hz wordt het dan? 2500?
Dan rekent hij de weerstanden uit en zou het volgens dat schema dan goed zitten zoals jij het bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kijk eerst wat voor tweeter je gaat gebruiken en wat derhalve je ondergrens is voor gebruik van de tweeter. Ik denk dat je gewoon maar voor Butterworth moet kiezen, ik geloof dat dat min of meer standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Ok, dan wacht ik nog even op ervaringen van mensen met deze tweeters :)

Ennem, kan iemand de poorthoogte bevestigen? Het zou zo'n zonde zijn als het niet goed is... is er een manier om de hoogte te berekenen?

[ Voor 66% gewijzigd door saviour op 21-02-2003 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Butterworth is een bepaalde techniek van filteren, geen merk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Wekkel schreef op 21 February 2003 @ 12:09:
Butterworth is een bepaalde techniek van filteren, geen merk ;)
ik had het al ge-edit ja :P Ik was er even niet bij met mijn gedachten (was even met mijn vriendin in gesprek :o ) :D

Maarrem, kan iemand me nog vertellen hoe en of je de poorthoogte kan berekenen en welke tweeter beter zou zijn in deze combi?

Ik ga vanmiddag trouwens al de MDF platen halen en beginnen met tekenen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De kastinhoud, poortlengte en woofer zijn allang bekend. Qua tweeter moet je even kijken naar het rendement. Die moet aansluiten op wat de woofer gaat brengen, wat zo ongeveer rond de 90-91 dB zit, denk ik. Voor de rest even kijken wat de onderste grens is qua inzetbereik van de tweeter. Als die vanaf 2500 Hz ingezet kan worden is het al heel mooi.

Overigens, wat ga je tekenen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geloof dat je beter de Linkwitz-Riley variant kan nemen. Waarom weet ik niet, maar dat is mij geloof ik een keer aangeraden. Misschien kan je even googlen op deze filters.

Op dit moment staan er nog heel wat keuzes kwa drivers open. Wel zou ik zoiezo een Gradient tweeter halen en die filteren vanaf 2,5khz. Bij de Tonsils wordt een kantelfrequentie aangeraden van 5000hz. Dit is eigenlijk te hoog voor een 2-weg box (taco's verhaaltje) Aangezien de Gradient niets meer kost lijkt me deze keuze wel duidelijk. Dan kun je ook meteen de filtercomponenten bij Speakerenco halen.

Net weer langs geweest, lekker staan kwijlen bij verschillende speakers :9~

Toekomst plannen (net alsof die lang hetzelfde zijn :D ):

Front: 2x17mm Seas driver (PPI, Nal, kevlar, ben er nog niet uit)
Tweeter: NoFerro 900

Sublaag (muziek) 2x een sub met de W 21 AL, dus voor elke front 1.
Dat ding is zo heerlijk met muziek, weet dat het niet bestaat, maar hij klinkt heerlijk snel, echt subliem :9

Ik wil natuurlijk niet de keuzes moeilijker voor je maken, maar op driver gebied kun je ook nog alle kanten op, mischien dat jezelf even aan de slag kan met LspCad. Ik noem een paar voorbeelden:

Tonsil High-End GTC 16/40 (30 euro)
Gradient W220 (€28) 22cm tot 3000hz
Visaton W170 S (€32)
Visaton W 200 S (€47)
Visaton W25 E (€39)

Zo zie je dat er best nog wat te verkrijgen is in jouw budget. Niks tegen de Tonsil, maar probeer alleen je horizon te verbreden, Visaton heeft een goede site waar je die woofers kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Wekkel; alle maten zijn idd al bekend. Ik ben er alleen nog niet zeker van, hoe hoog ik de poort ga plaatsen. Ik dacht zelf aan zo'n 10cm onder de woofer.

We zijn net een kleine schaaltekening aan het maken van de speakers en als ik vanmiddag het hout ga halen, teken ik daar ook vast alles op af (hoogte van de tussenschotten etc).

Play, mischien zijn andere drivers dan wel een betere keus, ik zal vanmiddag eens de tijd nemen om te kijken naar die verschillende drivers en de frequenties etc.

Kan de box wel hetzelfde blijven? dus dezelfde inhoud / maten etc? Ik dnek van wel he? Want dan kan ik alvast beginnen met bouwen en later de drivers plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou de baspijp gewoon onderin aanbrengen, dicht bij de vloer, maar goed. Die Visaton W170S is ook meesterlijk in 70 liter basreflex >:)

Je moet geen kast maken/halen en dan nog van driver gaan wisselen. Als je dan net een andere maat moet hebben, kan je weer opnieuw beginnen. Eerst pakketje op papier samenstellen en dan pas daadwerkelijk gaan bouwen.

Die Visaton zal ook ongeveer 70 liter nodig hebben, maar misschien moet de baspoort weer anders zijn (dat weet ik wel zeker :P ), wat weer gevolgen heeft voor de inhoud van je kast. Tevens is de W170s kleiner dan de 25/40, wat dus ook weer van invloed is op je totaal benodigde kastvolume. Die Visaton kan je hard doortrekken naar 30 Hz, ik heb ze in 70 liter 30mm MDF zuilen in actie gehoord, subliem voor de kleine prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Aargh :P

Ik zie door de bomen het bos niet meer joh, zoveel verschillende keus en de 1 is beter in dit en de ander is beter in dat.

In principe voldoet het allereerste voorgestelde setje goed toch? Dit Tonsil drivers. Daarvoor hebben we nu ook de preciese maten voor de box, baspijp etc.

Zou je nou echt veel beter geluid kunnen krijgen door die andere drivers?
Ik vraag het me af of het de moeite waard is om weer een heel ander ontwerp enzo te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Die tonsil brengen in ieder geval belastbaarheid. Met 25cm kunnen die membraampjes heerlijk hard knallen met lage bassen. Een Visaton W170S zal iets lager komen, maar harder klapperen als je het echt hard gaat zetten. Dat is de afweging die je maakt.

Voor de totaalprijs waar je nu op mikt lijkt mij de Tonsil prima bruikbaar en te rechtvaardigen. Het is per slot van rekening je eerste poging. Zodra je de Tonsils zat bent na een paar jaar en naar je broer gedumpt hebt, begin je eens met het betere werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je wil toch zeker wel de beste driver voor je geld ;)

Heb net weer eens geprobeerd wat te simuleren, in dit geval met de w 200 s, wat ik eruit krijg is op z'n minst opzienbarend. Een zatte 30Hz valt eruit te krijgen...

Als dit ook echt zo is, dan is deze woofer zeker z'n meerprijs tegenover de Tonsil wel waard.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/W200s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
;)

Dan ben ik er nu helemaal uit denk ik.

Ik neem gewoon de Tonsil drivers met de bovengenoemde maten etc. Baspijp onderin :) Ik heb trouwens eens gelezen dat jij de voorplaat niet bekleed met noppenschuim, Wekkel. Doe je dat nog steeds zo?

Dalijk even hout halen en de spullen bestellen etc :D

Hoe staat het eigenlijk nu met jullie projecten, Wekkel en Play?

edit:
Denk ik er net uit te zijn :( ;)

In principe; het is wel mijn eerste set, die dalijk ook goed kan blazen als het goed is? Dus dan hoeft het nog niet per sé het beste enzo... dat kan altijd nog eens lijkt mij.

[ Voor 24% gewijzigd door saviour op 21-02-2003 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haha, ja je bent nog niet van me af ;)

Je moet natuurlijk niet te moeilijk doen bij je eerste project, maar zomaar een driver kiezen is natuurlijk ook niet goed, zou even wachten of anderen nog op en aanmerkingen hebben op de drivers en anders gewoon voor de Tonsil gaan.

Trouwens, de inhoud en baspoort berekenen is zo'n werk niet, dat wil Wekkel vast wel nog een keertje voor je doen, toch? ;)

M'n projectjes kan je vinden in me sig, op dit moment ben ik met de Center bezig, hij staat nu te drogen, heb er net voor de 2e keer Kwastplamuur op gesmeerd

Wekkel is op dit moment bezig met een Bandpass sub MET schuine wand (2x Tonsil) 20/40 en die super moeilijk te berekenen is (tenminste, voor Wekkel :P ) Maar daar wil hij je vast van alles over vertellen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 21-02-2003 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
ik vind het wel interessant om te weten / lezen iig :D

Nu weet ik ook iets beter hoe ik het kan berekenen, ik had het gister nog eens geprobeerd voor de gein maar het lukte niet; het programma crashtte steeds op de pc van mijn vriendin :)

Als er dalijk nog geen reacties zijn, ga ik gewoon voor de Tonsil ;) Ik denk trouwens dat ik dat sowieso wel doe, net wat je zegt; niet te moeilijk doen voor de eerste boxen. Daarbij denk ik dat er hier al een aardig lekker geluid uit zal komen :)

Trouwens, ik vroeg met net af of de baspijp niet genoeg verstevigd zal zijn wanneer je de verticale planken alleen vanaf de bodem tot aan het eerste schot maakt? Jawel toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet je al wat je doet qua tweeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De baspijp hoef je niet te verstevigen. Die is sterk zat met 2,2 cm wandjes ;) Het gaat om je voorplaat en een schraag dwars over het midden van onder naar boven, dan kan je je baspijp niet meer in het midden plaatsen, snappie?

Die W200S simulatie ziet er goed uit. Met de W170S komt je ook tot een zatte 30 Hz. Derhalve, als je een uitstapje naar speaker & co kan lijden kan je misschien beter daar een Visaton drivertje halen. Zoals gezegd, ik heb imponerende dingen gehoord met de W170S en Food for woofer cd'tjes >:)

Zelf ben ik inderdaad bijna gereed met mijn twee projecten. Op papier is alles uitgerekend, nu alleen nog hout en wat bouwtijd. Overigens gebruik ik 25/40 units, de 20/40'ers staan in de huiskamer.

Play, waar kan je die versie van LSPCad krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De W200 s is ook wat geciviliseerder te krijgen als die ene grafiek, die was gebaseerd op pure bas, als ik hem optimaliseer voor 40-2500 hz Krijg je een mooie vlakke grafiek, de enorme bult is dan dus bijna volledig weg. Ook hoeft de kast dan niet zo groot te zijn,
dat ontwerp gaat namelijk uit van een kast van 33.9 L, met een poort van 26,6 cm bij 8,1 (diameter)

O, Lspcad kan je in de winkel krijgen (tis de volledige versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hoe zit het met de group delay bij maximale basopbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die is dan 35 ms (30Hz)

Waar vertaald dit zich eigenlijk in?

Bij het 40 hz ontwerp is die trouwens 15ms

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 21-02-2003 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Vage vuistregel is dat 25 ms @ 20 Hz de grens is. Bij 40 Hz zou die grens nog iets lager moeten liggen, oftewel, de group delay van 35 Ms @ 30 Hz ga je horen als een bas die iets vertraagd klinkt. Niet doen dus, eigenlijk.

Dit geintje heb ik dus ook met mijn 20/40, daarvan is het basbereik fraai opgerekt naar 40 Hz, maar ten koste van een fraaie group delay. De bas is derhalve in principe minder 'strak'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aha, kan ik dit verhaaltje van de group delay ergens terugvinden, want het is zaak dat ik alle grafiekjes wat beter kan interpreteren. Ben nu lekker aan het simuleren met een 21cm Alu Seas Unit. Deze kan ik met gemak doortrekken tot de 25hz met een volledig vlakke grafiek.

Ben alleen bang dat dit in de praktijk niet gaat werken, maar kan dat niet terug lezen in de verschillende grafiekjes zoals dus Group Delay en Impulse response omdat ik die niet kan intrepeteren.

Ik zou bijvoorbeeld ook niet weten wanneer de airspeed in de poort te hoog is en je het gaat horen. Toch maar eens aan de boeken beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij hanteert WinISD een grens van 46M/s, maar er wordt gezegd dat je dat al bij 25M/s moet leggen. Benevens poortruis krijg je het (ergere) effect dat de poort niet meer als poort gaat werken en je dus in feite een gesloten box systeem gaat krijgen op hoge volumes ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aha, ik zat geloof ik op 6m/s, zal geen probleem vormen. Ik zal zo even een screendumpje posten met wat grafiekjes, kijken of je me kan helpen.

Heb trouwens nog een cadeatje in je mail-box gedumpt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Lees dit rommelige stuk:
http://www.trueaudio.com/post_010.htm
en
http://www.adireaudio.com/tech_papers/sub_gd.htm

voor een omschrijving van group delay.

HIer een rule of thumb voor air speed:

http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=4
A general rule regarding port air speed is to try to keep it 10 percent or less of the speed of sound.
Ongeveer 35 m/s wordt hier dus voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb dus wat zitten spelen met een Seas W 21 AL. Moet er wel bij zeggen dat een paar parameters niet helemaal kloppen, heb ze namelijk van 3 site's moeten trekken om ze compleet te hebben.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/SeasGrafthumb.jpg

Kan je aan de hand van de Grafieken wat zeggen over de Airspeed, Impulse Response en Groupdelay. Oftewel, is dit een goed ontwerp, waar een lekkere bas uit te halen valt. Ik denk zelf dat hij wat te "langzaam" zal zijn, getuigende de hoge group delay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Die ground delay lijkt me wat hoog, maar dat hoeft op zich niet een heel groot probleem te zijn. Luisteren is toch de uiteindelijke scheidsrechter. Ik heb een delay van rond de 20 ms.

Je baspijp lijkt mij alleen wat aan de kleine kant. Post de specs van je woofer eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Even een update van mij tussendoor (terwijl ik geïnteresseerd meelees):

Ik heb het hout gehaald, bij de Gamma. ik was €25,5 kwijt voor alles bij elkaar.. voorgezaagd! Die hele grote platen waren in de aanbieding.

Alles is nagekeken en de maten kloppen, ben net al begonnen met het aftekenen op de platen :) Er zijn ook al een paar foto's gemaakt, misschien post ik die over een uurtje ofzo wel.

Ik neem iig die Tonsil woofer, de tweeter ben ik nog niet zeker van, maar die Tonsil zou goed moeten zijn volgens mij... Trouwens, zo'n tweeter past wel in een compartiment van 10cm he?

Nu verder met jullie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik verwacht van de Gradient tweeters het beste resultaat, dus ervan uitgaand dat je een van die neemt: de ene (HG 25 MG)heeft een frontplate met een diameter van 104 mm en de magneet 81mm, dat is dus geen probleem. De Andere (HH 25XF) is de helft kleiner.

Ik raad je aan om voor de H25 MG te gaan, de grafiek daarvan is net wat meer linear. Deze past in je boxje en als bonus is deze ook nog eens magnetisch afgeschermd. Handig als je ooit besluit je boxen te herbouwen tot pc speakers.

Probeer trouwens ook de woofer zo hoog mogelijk te plaatsen, voor het geluidsbeeld is het belangrijk dat de woofer en tweeter niet te ver uit elkaar staan.

Wekkel, even geduld zoek ze even op, zoals al eeder gezegd heb ik geen duidelijke goede bron.

Van een duitse site geplukt (als je er iets van kan maken :) ) :
Typ Z Pnenn SPL VAS Qms Qes Qts Fs Re Cms Sd Mms Le BL Dvc Lvc Hag Xmax
8 110 87 55 2,51 0,47 0,4 28 6 1,2 220 28 1 8,7 39 18 6 6

PDFje van Seas (Goede bron, maar niet compleet.)

en tenslotte het Unit Bestandje wat ik ervan heb gebrouwd

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 21-02-2003 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Okidokie, ik volg jouw advies op :)

http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/

Daar staan wat foto's, even zonder uitleg omdat ik weer snel verder moet met aftekenen ;) Vragen stellen staat vrij :P De kwaliteit is niet al te best.

Op 1 van de foto's zie je ook een schaaltekening (niet helemaal af), zoals je daar misschien ziet is het bovenste compartiment 10cm hoog (daarin komt de tweeter). Meteen daaronder zit dus een schot van 22mm dik.. en daaronder komt de woofer dus er zal niet zoveel ruimte tussen zitten :D

http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/IMAGE24.JPG

Het onderste vak dat je op de tekening ziet, is de bovenkant.

edit:
Even een andere host genomen.

[ Voor 26% gewijzigd door saviour op 21-02-2003 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zie in de lspcad.pdf dat port speed wat hen betreft niet hoger dan 15 m/s moet zijn. Je moet even lon-linearity aanvinken als je de realiteit het beste wil benaderen. Ik zou in ieder geval iets groters pakken dan 5cm met een 21 cm woofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eerste fotó die ik zie is meteen een vrouw.

Kun je niet even de foto's hier posten tussen de fabouleuze img tagjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Anoniem: 50944 schreef op 21 February 2003 @ 21:11:
Eerste fotó die ik zie is meteen een vrouw.

Kun je niet even de foto's hier posten tussen de fabouleuze img tagjes?
Ik zal het een en ander plaatsen. Gimme 10 minutes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Site is nu down ;( Geen plaatjes meer van de babe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Een plaat opmeten:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/IMAGE01.JPG

Een plaat pakken.
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/IMAGE02.JPG

Overzichtje van de platen:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/IMAGE03.JPG

Afvalhout:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/IMAGE04.JPG

Past precies!:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/IMAGE05.JPG

Baspijp:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/IMAGE06.JPG

Baspijp met toch 2 extra plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/IMAGE07.JPG

Even denken:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/IMAGE08.JPG

Oude speaker:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/IMAGE09.JPG

Aardig hoog ;) :
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/IMAGE10.JPG

Afgetekende plaat + deel van het ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/IMAGE11.JPG

Tweede plaat aftekenen:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/rhm.soer/Zuilen/IMAGE12.JPG

[ Voor 81% gewijzigd door saviour op 22-02-2003 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je assistente is schattig :*

Je begrijpt dat je nu wel een beetje aan die Tonsil vastzit, aangezien je de kast ervoor al gehaald hebt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Ja hoor :D

Maar ik denk dat het geluid voor een eerste box helemaal niet verkeerd zal worden eigenlijk, eerst maar eens lekker aanklungelen (een ander project kan altijd nog ;))

offtopic:
Lief dingeltje he? ;)

> HG 25 M (tweeter) (magneet: 81mm diameter, frontplaat: 104mm).
> Een GTC 25/40 (tweeter) (magneet: 240mm ,frontplaat: 250 mm)

Dus ik kan gaten maket met een diameter van 81mm en 240mm he? :)

[ Voor 31% gewijzigd door saviour op 21-02-2003 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je moet gewoon even kijken hoe groot de tweeter en de woofer zijn als je ze eenmaal binnen hebt. Dan pas gaten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Ok, de

H25 MG: Nenn-Frequenzbereich [Hz]: 2500-18000 (8 ohm)
GTC 25/40: 25-7000 hz (8 ohm)

----------

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/rhm.soer/filter1.jpg
Ik neem tenminste aan dat het 2500 wordt omdat dat in het bereik van de tweeter ligt?

Ik heb ook nog een vraag over de spoel + condensator; Ik vind op de conrad site verschillende spoelen en condensators, hoe kan ik bepalen welke ik nodig heb? Aan de hand van de filterberekening hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De uF's zijn condensatoren, de mH spoelen. De waarde moet je hebben en kan je uit een lijstje halen uit de conrad gids. Je moet overigens met aansluiten van de tweeter even proberen tussen normaal + aan + en ook omgepoold. Wat het beste klinkt, kies je, maar goed, dat is voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Forgive me for not understanding :/
Dat laatste gedeelte komt dalijk idd wel, dan vraag ik iemand die me daarmee helpt want ik ben een ramp in elektro :o

Wat bedoel je met "De waarde moet je hebben"? Bedoel je dan de waardes die ik net heb uitgerekend (kloppen die?).

Dus dat ik 2 spoelen moet hebbenmet mH waarde van 0,72? Het laagste dat ik vind is met een waarde van 10.

Volgens mij moet je nu wel gek van mij worden, maar ik snap dit gewoon niet :'(
In dat pdf'je van bijv. de woofer, vind ik er ook niets over.

[ Voor 3% gewijzigd door saviour op 22-02-2003 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Bij conrad:

MKT-KOND. 5.6UF

Artikelnr.: 360210 - 89 Prijs : 2,80 EUR

Producteigenschappen:
Capaciteit (µF) 5,6
(Æxl) mm 17 x 24

Deze komt het dichtste bij

LUCHTSP. 0.82 MH/1.0 MM

Artikelnr.: 360473 - 89 Prijs : 3,85 EUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Ik snap het al, ik heb bij de verkeerde spoelen gekeken..

Excuus!

Even een lijstje met alle onderdelen en dan kan ik verder :D

Tweeter: Gradient H25 MG (€16)
Woofer: Tonsil GTC 25/40 (€29,95)
Spoel: LUCHTSP. 0.82 MH/1.0 MM (€3,85)
Condensator: MKT-KOND. 5.6UF (€2,80)

===============

Artikelnr.: 360210 - 89 Prijs : 2,80 EUR
Artikelnr.: 360473 - 89 Prijs : 3,85 EUR

Totaalprijs Conrad: 2 * 29,95 + 2 * 3,85 + 2 * 2,80 + 3,40 + 1,90 + 0,55 == €75,20
Totaalprijs Speakerland: 2 * 16 + 7,50 + 5 == €44,50

Die extra kosten zijn voor de rembours, porto, verzekering, administratie etc.

Dus mijn boxen kosten dan in totaal:
€25,50 (MDF)
€44,50 (tweeters)
€75,20(woofers + filters)
-------------------------------
+
€142,20

Eindelijk is alles er definitief door!
Ik zag toenstraks trouwens wel dat 1 plaat 1 / 2 mm te lang is, bijschuren dus :)
Morgen weer verder tekenen en lijmklemmen lenen van iemand.

Echt geweldig hoe jullie mij geholpen hebben hoor!

Zal ik jullie in dit topic op de hoogte houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zij idd de waardes die je moet hebben. Ik denk dat je beter de spoelen bij Speakerenco kan halen aangezien je daar toch al heen moet voor de tweeters. :)

Daar hebben ze ook spoelen met waardes die wat dichterbij je uitgerekende spoelen liggen:
0,73mH 1,0mm (dikte is ook van belang, in dit geval is 1,0 mm geschikt voor de woofer): €4,40
0,68mH 0,71mm (dik genoeg voor de tweeter, 0.68mH omdat ze in 0.71mm geen 0.73mH hebben): €2,00

Daar hebben ze ook Hoogwaardige AUDYN-CAP MKP condensatoren (zijn beter en kosten geen drol) een 5,6uF elco kost je 3.00

Het kan ook een stukje goedkoper (condensatoren) maar dit is een goede oplossing waarmee het filter niet de bottleneck in het systeem wordt. ;)

Zie net dat je alle onderdelen al hebt gehaald uit de conrad gids, das ook best :P

Natuurlijk moet je ons op de hoogte houden, via dit topic is wel het meest overzichtelijk

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 22-02-2003 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:48

Blamm

Niet meer Smart

En die €142,20 is echt je eindprijs nog niet hoor ;)

- 2 nette speakerterminals om je kabels aan te sluiten
- de kabels
- dempingsmateriaal eventueel?
- afwerking.. misschien wil je ze nog in een mooi kleurtje verven

op de verf na verkopen ze dit geloof ik ook allemaal bij speaker&co.. als je er toch bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
:P

De verf heb ik idd nog niet aan gedacht.. Kabels zijn ook nog aardig prijzig he? Aargh :P Ik neem aan dat die dunne kabeltjes niet volstaan voor deze boxen?

Ennem, wat zijn speakerterminals (opent de search ondertussen).

Play, zou het beter zijn als ik de onderdelen voor de filters dan toch bij speakerenco haal? (dat is hetzelfde als speakerland?)

Dempingsmateriaal heb ik al :)
Dat wordt noppenschuim.

edit:
Wat voor nieuwe speakeraansluiting voor zelfbouw speakers?

Dus voor de bevestiging van de kabels aan de speakers, plus om de kabels netjes in de boxen te zetten :)

[ Voor 19% gewijzigd door saviour op 22-02-2003 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/49/49465E3CDF31D80EE10000000A010251.JPG

of zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/E9/E94E5E3CDF31D80EE10000000A010251.JPG

anders moet je namelijk de kabels door een gat naar buiten leiden ofzo ;) of vastkitten erin.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jouw keus, de waardes komen wat beter in de buurt en de condensatoren zijn beter, aan de andere kant is het wel een klein beetje duurder. Verder kan je natuurlijk ook daar laten uitrekenen welke spoelen je nodig hebt en welke crossover interessant is. Je hebt dan wel een hoop info over de drivers nodig.

Speakerterminals zijn de dingen die achter in je box zitten waar je het draad inpeuterd. Die kosten rond de 4,50 (verguld, rond)

Als kabel zou ik CC225 (2,5mm^2) pakken, ook bij Speakerenco 1,35 p/m, de tweeter kun je inprincipe ook aansluiten met wat dunner draad dat je misschien nog hebt liggen. Laat je trouwens niet verleiden tot 4mm^2, dit werkt erg vervelend in een box en is overbodig.

(de terminal die ik noemde is de onderste)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 22-02-2003 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Ik dacht eerst dat ik wel een mooi klein gaatje kon maken :P

Ik vind die 2e variant het mooist, maar dat haal ik hier wel bij de electroboer (dan kan ik het tenminste even zien en voelen enzo)..

Maar volstaan die dunne audiokabels nou wel of niet?

edit:
Ik lees net jouw post, Play.

Als ik bij Speakerland ga halen, laat ik het met de post bezorgen (ik woon in omgeving Arnhem). Dus daar laten uitrekenen zal er wel niet inzitten.

Als ik nou de kabels enzo ook daar haal, scheelt het me wel weer €5 administratiekosten een een tripje heen en weer naar e elektroboer ;)

[ Voor 40% gewijzigd door saviour op 22-02-2003 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is dun?

Voor de tweeter kan het wel, maar voor de woofer gewoon 2 meter CC225 halen, kost je €1,35 euro per box. Dan kan je altijd later nog meer draad halen als je ze ook met dik draad aan je versterker wilt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Terminal: Terminal rond inbouw (€1,25)
Bekabeling: CC 225 € 1,35 (2,5M)
Condensatoren: AUDYN-CAP MKP 5,6uF elco (€3,00)
Spoelen:
0,73mH 1,0mm (€4,40) (woofer)
0,68mH 0,71mm (€2,00) (tweeter)

Goed, dan zou dit een beter lijstje zijn :) Ik denk dat ik dan de boxen wel met "gewoon" draad aansluit op de versterker...

Ik zie alleen geen vergulde ronde terminals? Ik zie de tweeter eigenlijk ook niet staan! http://www.speakerenco.nl/Gradient-U.htm

Hij staat wel op de speakerland site.
Begrijp ik het trouwens goed dat je per box 2 spoelen en 2 condesators nodig hebt?

Ohja, ik zie de tweeters denk ik al:
http://www.speakerenco.nl/ITbudget-u.htm

HG25/MG 25 mm textieldome € 20,-
(op de oude site waren ze 16 euro :P )

[ Voor 39% gewijzigd door saviour op 22-02-2003 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

saviour schreef op 22 February 2003 @ 01:31:

Begrijp ik het trouwens goed dat je per box 2 spoelen en 2 condesators nodig hebt?
Ja klopt volgens mij wel..
1 paar (spoel+condensator) om je woofer aan de bovenkant en 1 paar om de tweeter aan de onderkant te begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hier het boekje liggen van speakerenco (prijzen 2003) daar was hij wel 16 euro.

Zoiezo kunnen ze alle tweeters bestellen, ik raad je dan ook aan om een ff van te voren te bellen of ze die voor je kunnen bestellen zodat je niet 2x langs moet (in het geval dat ze hem niet op vooraad hebben)

Over het filter, als je een volledig 2-weg filter wilt, waarmee je dus ook je woofer mee filtert, dan heb je inderdaad 2 spoelen en 2 condensatoren nodig( per box). Een setje voor een Lowpass schakeling voor de woofer en eentje voor een higpass schakeling. Aan jou de keus of je ook de woofer mee filtert. (als het in je budget past zou ik het wel doen)

About de terminal, je kan in principe de plastic terminal nemen, maar dat is wel een minimum. Daar kan je bijvoorbeeld geen bananen inprikken en ook maar betrekkelijk dun draad.

De vergulde versies zijn trouwens de T105 serie (heb hier de catalogus liggen)
Pagina: 1 2 3 Laatste