[Dremel] Lappen/Polijsten met viltjes

Pagina: 1
Acties:
  • 961 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik wilde vandaag me koelblok (maze3 cloon) gaan lappen vandaag. Hij is zeer goed en vlak geschuurd door ene mafkees :P maar ik wilde natuurlijk een spiegel.

Daarvoor had ik voor me dremel een auto reinigingsset gezocht. Veel viltjes en een potje polijstmiddel. Het werkt uitstekend maar dan heb ik toch een paar vraagjes.

• Ik heb 2 vilten schijfjes gebruikt en die zijn nu helemaal zwart/rood van buiten. Nou vroeg ik me af of die krengen zo snel verslijten of dat er helemaal niets mis mee is. Als ik ze nu over me blok haal wordt ie zwart :D

• Bij het polijstmiddel stond dit:
TIPS & TRUCS
Te gebruiken met schuurlinnen of vilten accessoires. De pasta is hard. U dient de Dremel Multi zo langzaam mogelijk te laten draaien zodat de pasta geleidelijk op het vilt of schuurlinnen komt. Te gebruiken met accessoire nr. 414, 422, 423 en 429. Het kan ook gebruikt worden met de borstels nr. 403, 404 en 405.
Uiteraard heb ik dit gedaan. Laagste stand (stand 1 vd multipro met snoer) en in het potje duwen. Het polijstmiddel is zelf hard en krijg je niet zo makkelijker uit dat potje om zon schijf erin te duwen. Nu is dat potje vol dus ging goed of word ik verwacht dan een nieuw potje te kopen?

Afbeeldingslocatie: http://www.dremeleurope.com/isroot/Dremel2002/Images/Products/ThumbNails/421.jpg
Polijstmiddel #421

Afbeeldingslocatie: http://www.dremeleurope.com/isroot/Dremel2002/Images/Products/ThumbNails/422.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dremeleurope.com/isroot/Dremel2002/Images/Products/ThumbNails/423.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dremeleurope.com/isroot/Dremel2002/Images/Products/ThumbNails/429.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dremeleurope.com/isroot/Dremel2002/Images/Products/ThumbNails/414.jpg
Vilten schijfjes en stokjes (4221 423, 429 en 414)

Polijstafdeling van dremel.nl
Heatsink-lap tutorial op casejunkies

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-12 11:26

Corn

Raar jongetje

Koop maar een nieuw potje brasso.. Das echt het wondermiddel voor blokjes. Maakt alles glimmend als een spiegel :D

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:00

scorpionv

This space for rent

Hmmz, dat je viltjes zwart worden klopt volgens mij wel, dat is gewoon polijstmiddel + koperoxidatie wat je er afhaalt, dat heb ik ook elke keer als ik m'n heatsink schoonmaak. Met koperpoets en een doekje dus ;)

Waarom polijst je eigenlijk met een dremel als ik het vragen mag? Als het blok al netjes geschuurd is zou ik met de hand polijsten, wat polijstmiddel op een glasplaat en draaien maar!

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Oxi
scorpionv. Ik heb nou eenmaal een dremel ja ;)
het stond zo aangeschreven en het gaat echt snel zo.

Maar dat de viltjes zwart worden is logisch maar moet ik ze dan versleten noemen of gewoon gebruikt. Anders verslijt je ze wel erg snel he :/

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-12 21:03

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Het schijnt dat teveel lappen maw een te glad oppervlak creeren juist ten koste gaat van de koeling. Als ik de test vind zal ik de url ff posten.

Specs

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:04
kun je dat zwarte er niet gewoon afwassen???

TheS4ndm4n#1919

• Oxi
RocketKoen schreef op 19 februari 2003 @ 21:35:
kun je dat zwarte er niet gewoon afwassen???
ja, dat is gebeurd maar dat is niet de vraag/probleem

Verwijderd

ik had mijnes ook gepolijst met koperpoets nou ik raad je om het niet te doen ! omdat me temp waren 70 graden idle ! en voor het poetsen 34 graden dus een behoorlijk verschil. hoe kwam dat: na verschillende dingen geprobeerd bleek het dat de blok niet recht was dus hij maakte geen contact met de cpu. de rare van is dat ie eerst wel vlak was voor het poetsen ??? maar jah. ik heb toen met 800 1000 1200 korreltje zitten lappen pff wat een zware werk is dat voor jongetje voor mij ;) na meerdere malen lappen was ie eindelijk recht dus ik blij :) heb ook nog met commadant Nr4 gepolijst en hij glimpt >:) en nu de temps 30 graden idle :9 . ik was me echt kapot geschrokken dus koperpoets niet gebruiken!. ik hoop dat je niet het zelfde fout maakt als ik. overgens de blokje is een clone dangermaze 3 van tha mafkees Actie

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 23:19 ]

Verwijderd

tja wat je allemaal al niet met een dremel kan doen.

ik kreeg afgelopen week bij mijn schoonzus een dvd van harry potter mee die echt zwaar beschadigd was.
thuis aangekomen heb ik een oude cd goed beschadigd en ben aan de gang gegaan met mijn dremel om te polijsten, en waarempel de krassen gingen er uit en er was niets meer van te zien.
heb toen hetzelfde gedaan op de dvd disk en ook daar was alles goed gelukt en deze speelt weer als vanouds.
het toerental is minimaal met het kleinste schijfje (1 cm diam) en daaraan toegevoegd gewoon water met een beetje autopoets (geen commandant)
op het internet zijn er ook speciale hulpmiddelen en heb ik gelezen dat je een cd wel 20 X kunt oplappen aan de hand van de ernst van de beschadiging.

tis maar dat je het weet

_/-\o_

• Oxi
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 23:28:
tja wat je allemaal al niet met een dremel kan doen.

ik kreeg afgelopen week bij mijn schoonzus een dvd van harry potter mee die echt zwaar beschadigd was.
thuis aangekomen heb ik een oude cd goed beschadigd en ben aan de gang gegaan met mijn dremel om te polijsten, en waarempel de krassen gingen er uit en er was niets meer van te zien.
heb toen hetzelfde gedaan op de dvd disk en ook daar was alles goed gelukt en deze speelt weer als vanouds.
het toerental is minimaal met het kleinste schijfje (1 cm diam) en daaraan toegevoegd gewoon water met een beetje autopoets (geen commandant)
op het internet zijn er ook speciale hulpmiddelen en heb ik gelezen dat je een cd wel 20 X kunt oplappen aan de hand van de ernst van de beschadiging.

tis maar dat je het weet

_/-\o_
de dikte maakt niet. kleine krasjes ook niet zolang het licht maar evenwijdig op de putjes valt.
maar dit moet ik onthouden :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Gewoon blijven gebruiken, die viltjes. Een viltje is pas versleten als je alleen het stokje nog maar hebt.

Als je een beetje handig erin wordt, dan kan je polijsten zonder dat je zwarte bagger achterlaat op het oppervlak.

Verwijderd

als je wilt lappen moet je een draaiende beweging maken of kan je ok gewoon schuiven dus naar boven en beneden ??

• Oxi
Herman schreef op 20 February 2003 @ 11:48:
Gewoon blijven gebruiken, die viltjes. Een viltje is pas versleten als je alleen het stokje nog maar hebt.

Als je een beetje handig erin wordt, dan kan je polijsten zonder dat je zwarte bagger achterlaat op het oppervlak.
dat wilde ik weten. :)

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

de hamvraag is natuurlijk: werkt poetsen net zo goed als fijn schuren? :?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• php
  • Niet online

php

Poetsen komt pas NA schuurpapier.

De stappen waar ik nogal eens mee werk zijn als volgt:

korrel 80
korrel 120
korrel 180
korrel 240
korrel 320
korrel 400
korrel 600
korrel 800
korrel 1000 - ander type, met schuimrug
korrel 2000 - idem
korrel 4000 - idem

Poetsen met fijn poetsmiddel
Poetsen met finesse-it van 3M

Lijkt een hoop werk, is het ook. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat de laatste 3 schuurstappen met schuimrug vaak niet nodig zijn, en dat je natuurlijk niet altijd met korrel 80 hoeft te beginnen. Dit is sterk afhankelijk van het oppervlak.

Een paar tips:
Bij het schuren met water na iedere schuurstap het water verversen. Anders maak je weer grovere krassen met residue wat in je water zweeft.
Poetsen: beginnen met lage toeren en veel kracht, zodra het poetsmiddel opdroogt het toerental opvoeren en de kracht verminderen.

Verwijderd

herman ik had al een keer gelapt en ik vond dat de prestatie van de temps lager kan dan 34 graden idle. dus wat ga doen is opnieuw doen maar dan begin ik met 1000,1200,1500,2000
want ik zie nog krassen op me blok. kan ik dan deze keer met deze schuurpapieren weg halen? ik wil het zo glad en spiegelend hebben.

• php
  • Niet online

php

Bij korrel 1500 heb je al nauwelijks krassen meer. Maar blijf je water goed verversen. Dat is belangrijk. Na 2000 kan je probleemloos je koeler hoogglans poetsen, zelfs met de hand. Zal niet langer dan een 10 minuten kosten. Of je temps er lager van worden weet ik niet, maar je blok is hoogglans.

(als je de bovenkant van je blok hoogglans wil hebben kan je deze gewoon langs een stationaire poetsvacht halen, of het 100% recht is is toch niet van belang.

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Herman schreef op 25 February 2003 @ 17:33:
Bij korrel 1500 heb je al nauwelijks krassen meer. Maar blijf je water goed verversen. Dat is belangrijk. Na 2000 kan je probleemloos je koeler hoogglans poetsen, zelfs met de hand. Zal niet langer dan een 10 minuten kosten. Of je temps er lager van worden weet ik niet, maar je blok is hoogglans.

(als je de bovenkant van je blok hoogglans wil hebben kan je deze gewoon langs een stationaire poetsvacht halen, of het 100% recht is is toch niet van belang.
Om het hoogglans te houden kan je d'r nog een laagje blanke lak op spuiten (De bovenkant!! ) Anders wordt het weer minder mooi....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-12 22:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Huigie schreef op 19 februari 2003 @ 21:29:
Het schijnt dat teveel lappen maw een te glad oppervlak creeren juist ten koste gaat van de koeling. Als ik de test vind zal ik de url ff posten.
Als je het goed doet gebeurt dat niet, maar als je onvoorzichtig bent dan kan je een holle plek in het koper polijsten en dat gaat inderdaad ten koste van de koelprestatie (het maakt immers geen contact meer met de CPU)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-12 20:31

Bluppy2

Hip!

Cornholio2001 schreef op 19 February 2003 @ 20:50:
Koop maar een nieuw potje brasso.. Das echt het wondermiddel voor blokjes. Maakt alles glimmend als een spiegel :D
niets aan toe te voegen.. Brasso werd aangeraden door de juwelier waar ik om koperpoets had gevraagt (ik denk: je kan nooit weten ;)), en sinds ik dat spul gebruikt heb is mijn blokje een spiegel.. IDEAAL :)

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Verwijderd

ik gebruik never nooit een koper poets aangezien dat ik al eerder heb gedaan en me prestatie nog slechter werd.
Pagina: 1