Toon posts:

Enermax 120mm als cpu koeler ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een fanadapter en een 120mm Enermax uc-12fab aangeschaft, dit omdat deze net als de Papst weinig db's maakt, maar meer cfm produceert.
Nu kwam ik erachter dat deze Enermax 'autocontrol' heeft en dus waarschijnlijk uitschakelt als mn pc in sleepmodus gaat. En nu de vragen...

-Wordt mn cpu gebakken als die in sleepmodus springt of gaat ie langzamer draaien ?
-Heeft iemand ervaring met deze fan als cooler ?
-Als ik hem gewoon de voeding hang, hoe behoudt ik mn rpm-counter ?

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

-Wordt mn cpu gebakken als die in sleepmodus springt of gaat ie langzamer draaien ?
-Als de fan uitgaat zeker weten of je moet een P3 500 hebben ofzow

-Nope sorry

-Draadje van de rpm counter niet doorknippen en dan het hele stekkertje gewoon op je mobo.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Ik heb de 80cm versie. Best een goede fan, zendt wel veel EMI (straling) uit.

Ik zal hem eens aansluiten op de CPU-aansluiting en dan in slaapstand gaan..

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:42
The Doctor schreef op 17 februari 2003 @ 22:43:
-Als de fan uitgaat zeker weten of je moet een P3 500 hebben ofzow
Niet elke CPU gaat zomaar in rook op hoor. P4's kunnen best wel even zonder koeling, ze worden alleen wat slomer. Het is natuurlijk niet goed voor zo'n ding, maar het is niet zoals bij een AMD dat ze gelijk weggesmolten zijn.

The devil is in the details.

Verwijderd

Intel inside met een goeie heatsink niet zo snel , Amd inside +/- 6sec >:)
Maar je kan ook gewoon je sleepmodus uitschakelen
;)
Ik niet maar vast wel iemand anders hier met deze cooler of soortgelijke!
Je kan een enermax gewoon aan je mobo aansluiten of de rest van je draadjes aan je voeding en de gele aan je mobo ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Een Pentium kan niet overlijden door warmte, hij klokt zichzelf gewoon terug tot hij op een redelijke temp is..

En het resultaat: hij bleef gretig doordraaien. Dus gewoon doen!

Verwijderd

Topicstarter
Ter info : ik heb dus een xp2100 (gebakken in 6 seconden dus :()

Ik wacht even de test van Jupiler af, mocht dit negatief uitpakken denk ik dat ik voor het draadje knippen kies.

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 14:41

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

euhm... kan je niet instellen (in bios o.i.d) wat je fan's doen in slaapstand :? (volgens mij wel :P) dan gaat je fan niet uit == geen gebakken proc :P

It's just a donkey

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Antwoord en dan pas vraag, leuk toch :P

Maar om helemaal zeker te zijn kan je toch het draadje knippen? Wat ben je nu met het aantal rpm :)

Verwijderd

Topicstarter
:) Test was sneller klaar als mijn 3 aanslagen per minuut :)

Als die gewoon blijft draaien knip ik natuurlijk nix, kan het zijn dat je moederbord de cpu-header onveranderd laat bij inschakelen sleepmodus !?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 22:56:
Ter info : ik heb dus een xp2100 (gebakken in 6 seconden dus :()

Ik wacht even de test van Jupiler af, mocht dit negatief uitpakken denk ik dat ik voor het draadje knippen kies.
Zie Jupiler zijn specs , hij heeft een P4 dus zijn resultaat is inrelevant voor jou. :)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 23:00:
[...]

Zie Jupiler zijn specs , hij heeft een P4 dus zijn resultaat is inrelevant voor jou. :)
Wat maakt het nou uit.. Het is niet omdat ik een P4 heb dat het moederbord de fan uitschakelt hoor :P

Verwijderd

Jupiler schreef op 17 February 2003 @ 23:01:
[...]

Wat maakt het nou uit.. Het is niet omdat ik een P4 heb dat het moederbord de fan uitschakelt hoor :P
Hahaha oke je hebt gelijk , ik probeer op mijn Amd nu ook ff de fan uit te schakelen, als ik volgende maand mijn loon weer heb ben ik weer online,seeya :9

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Zonder fan zou ie het wel ff moeten trekken.

Toen ik de fan van m'n P III 800 @ 950 destijds uitschakelde, werd ie 34° B)

[ Voor 7% gewijzigd door Steve op 17-02-2003 23:15 ]

Verwijderd

klinkt misschien stom, maar als je de huidige cpu cooler vervangt voor een andere cooler die past, met minimaal dezelfde luchtverplaatsing en dezelfde aansluiting op je mobo, dan zou die het gewoon moeten doen. hij krijgt dezelfde aansturing en voeding als je hudige cpu cooler, die als het goed is niet uitgaat als je in sleep mode gaat.

wil je zekerheid, plaats de cooler gewoon, sluit hem aan op dezelfde manier als je huidige, en stress de bende ff, check temperaturen enzo, bevalt dit, wacht dan rustig af tot je systeem gaat sleepen (stel gewoon in dat ie na 5 minuten in sleep valt) en kijk wat er gebeurt. valt cooler uit, snel stekker uit stopcontact, gaat ie door (wat ik verwacht) is alles geregeld :)

edit// er is al eerder vermeld dat de topicstarter een amd cpu heeft, dus het lijkt me een beetje overbodig om info over een pentium cpu te plaatsen, daar help je de topicstarter niet mee :(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 23:29 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

AMD33, ik denk dat je beter eens het topic doorleest :/

Verwijderd

Jupiler schreef op 17 februari 2003 @ 23:30:
AMD33, ik denk dat je beter eens het topic doorleest :/
wat vind je fout aan mijn conclusies dan???

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet nu wat ik ga doen, Ik doe mn huidige koeler op mn voeding (ff zonder rpm) en plaats die Enermax op mn cpu-header en laat em naar sleepmodus gaan.
Als ie nokt -> zet ik hem op mn voeding en rpm via cpu-header
Zo niet -> problem solved :)

Verwijderd

misschien stom maar kun je hem er niet naast je gewone koeling prikken en dan kijken of hij er mee nokt in de slaap stand?

Verwijderd

Topicstarter
Al mn andere fans hebben die 'autocontrol' functie niet

edit :) , Ik snap em :) 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 23:47 ]

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 08:00
dat zegt ie toch? :? 8)7
ik wou het net zeggen, maar jullie waren mij al voor, iig suc6

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Je heoft niet echt bang te zijn voor een gebakken CPU..
Dat hij gebakken is in 6 sec is als je de hele koel blok er af sloopt. en als de CPU in slaap stand staat produceert hij niet echt veel warmte meet (want hij slaapt) :+
Dus het zou me verbazen als je hem dan niet passief zou kunnen koelen :)
want zeg nou zelf als je er een 120 mm fan op zet heb je vast ook een redelijk formaat blok

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ja, maar waarom gebruik je uberhaupt slaap stand, dit geeft aan dat je op dat moment niks met je pc doet, dus waarom zet je hem dan niet uit? Zie het nut er niet van in om je pc aan te laten staan als je er niks mee doet(gamen, downloaden whatever)

Heb zelf de enermaxen zonder control. Maar ik kan je wel zeggen dat je die niet op max wilt horen draaien, dat is een lawaai als een gek. Helemaal als je er 2 hebt. Denk dat je beter een zalman heatsink kunt kopen en dan je 12 cm ervoor hangt, dit zal veel effectiever zijn dan zo'n koelblokje van 6x6 of 7x7 war je dan een heleboel koeling van misloopt omdat er een 12 cm hangt, ik zou hem dan in ieder geval niet precies recht erboven hangen, want daar zit nogal groot de kogellagers enzo.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

De luchtstroom gaat er niet naast, want er wordt een adapter gebruikt.

Verwijderd

ronny schreef op 18 februari 2003 @ 10:02:
Je heoft niet echt bang te zijn voor een gebakken CPU..
Dat hij gebakken is in 6 sec is als je de hele koel blok er af sloopt. en als de CPU in slaap stand staat produceert hij niet echt veel warmte meet (want hij slaapt) :+
Dus het zou me verbazen als je hem dan niet passief zou kunnen koelen :)
want zeg nou zelf als je er een 120 mm fan op zet heb je vast ook een redelijk formaat blok
Gezien het forum waarin dit topic is geopend ga ik ervan uit dat de topicstarter een oc heeft uitgevoerd of gaat uitvoeren(anders hoort dit topic ergens anders ;) ) , kijk dan eens naar het systeem(AMD) lijkt het me heel onverstandig om die sleepmodus op je koeler aan te laten staan.
Je bent trouwens wel de eerste wie in dit forum het niet erg vind op een AMD passief te koelen :9

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Een overgeclockte CPU genereert niet veel méér warmte, tenzij je er echt veel spanning door jaagt.

En ik heb al een AMD passief gekoeld. Palomino 1900+ heethoofje, 120mm intake en 120mm outtake, Thermalright SLK800 op de CPU. Dingetje werd 52° :z

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Jupiler schreef op 17 februari 2003 @ 22:45:
Ik heb de 80cm versie. Best een goede fan, zendt wel veel EMI (straling) uit.

Ik zal hem eens aansluiten op de CPU-aansluiting en dan in slaapstand gaan..
Wat houdt dat precies in, als er veel EMI stralingen vrij komt? Ik heb er ook 4 van 80mm.

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

O.D.Smolik schreef op 19 February 2003 @ 22:16:
[...]

Wat houdt dat precies in, als er veel EMI stralingen vrij komt? Ik heb er ook 4 van 80mm.
EMI is Electro Magnetic Interference
fans kunnen niet zoveel kwaad, maar een 120mm fan op 5cm van proc is misschien gevaarlijk, ik weet het ook niet precies, maar ik zou zowiezo geen 120mm fan op je proc schroeven, die trilt er zo vanaf, en zo niet, dan neemt ie je proc mee :X

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Jupiler schreef op 19 February 2003 @ 22:09:
Een overgeclockte CPU genereert niet veel méér warmte, tenzij je er echt veel spanning door jaagt.

En ik heb al een AMD passief gekoeld. Palomino 1900+ heethoofje, 120mm intake en 120mm outtake, Thermalright SLK800 op de CPU. Dingetje werd 52° :z
Oke das gedeeltelijk waar , maar in het algemeen gaan Oc's gepaard met een hogere V-core of je dat nu van links,rechts,boven of onder bekijkt.
Pagina: 1