Toon posts:

[DIY]Center Speaker

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 710 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
Ik heb hem met behulp van de mathcad modellen op www.quarter-wave.com ontworpen (met de nodige hulp van Bob Brines. Helmholtz resonatoren zijn in dit geval (als ik het goed heb gedaan tenminste :P )niet nodig. De woofer zit namelijk precies op een plek waarbij de eerste dip verdwijnt (eigenlijk zou je dus het afgesloten stuk boven de woofer als helmholtz resonator kunnen beschouwen).
PLek van de tweeter: die staat nog niet vast. De precieze plek ga ik bepalen met behulp van deze baffle difraction simulator

Te gebruiken units: 17cm vifa woofer en de peerless wa10/tv. Goedkope units dus, deze speaker is meer bedoeld als een oefening dan echte hifi. De beide units zijn afgeschermd, het worden mijn nieuwe pc-speakers.

• Raymond
Wekkel schreef op 20 February 2003 @ 23:53:
Hmm, transmissie moet toch taps toelopen? Nu gaat ie aan de voorkant taps, maar aan de achterkant wederom taps. Moet ie niet in een vloeiende beweging taps?

Het is mischien wat moeilijk te zien, maar het loopt ook in een vloeiende (afgezien van die bocht dan...) beweging taps toe.

• Killkees
  • Laatst online: 29-05-2025

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Bedankt voor de info, ik zal eens gaan zoeken in de bieb van de TU, daar moet toch wel het een en ander te vinden zijn?

Verwijderd

Lampje schreef op 20 February 2003 @ 23:16:

[...]

HEY!!! I resent that remark! :( :P

Een erg leuk boek om mee te beginnen is het boek van Ray Alden. Lekker dun, leesbaar geschreven en het maakt goed duidelijk wat de gedachtegang bij het ontwerpen van een speaker is. Bladibla bla bla bla..................

Na dit opstel even wat luchtigs:

De ingewanden van mijn toekomstige transmissielijn luidspreker (jaja, ik ben vanmiddag begonnen!! :) )
[afbeelding]

[afbeelding] de tool die ik mezelf voor mijn verjaardag heb gegeven in actie :) (om een 3mm diepe sleuf voor het verdeelschot te frezen)

[afbeelding]
Dit moet hem worden, als'ie af is (met nog 1 extra paneeltje aan de zijkant, zodat'ie luchtdicht wordt :P Dit is alleen ff zodat je de binnenkant kan zien (how's that for stating the obvious 8-) )
Leuk zelfbouw project, maar ff een vraag wat voor soort speakers gaan erin??? En kan je misschien een link geven waar ik zo'n soort luidspreker kan bewonderen??? Ben zelf opzoek namelijk naar toch 2 zuilen als tegenpool, maar wil ze niet al te groot hebben. En zag dit staan, vondt wel een leuk uitzient concept. Dus vandaar......

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Lampje schreef op 21 February 2003 @ 10:21:

[...]

Het is mischien wat moeilijk te zien, maar het loopt ook in een vloeiende (afgezien van die bocht dan...) beweging taps toe.
Ik zie het nu. Gisteren waarschijnlijk te snel gekeken 8)7

Als er een werkbaar (dus niet DOS) programma is om met transmissielijn te experimenteren hoor ik 't graag. Kan ik over een jaar eens mee gaan klooien ;)

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

@ lampje:

hoeveel m2 mdf gaat er per luidpspreker inzitten?

heb nl ook wel interesse om zo'n zuiltjes te bouwen

[ Voor 8% gewijzigd door beschuitfluiter op 21-02-2003 11:52 ]

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Lampje schreef op 21 February 2003 @ 10:18:
Ik heb hem met behulp van de mathcad modellen op www.quarter-wave.com ontworpen (met de nodige hulp van Bob Brines. Helmholtz resonatoren zijn in dit geval (als ik het goed heb gedaan tenminste :P )niet nodig. De woofer zit namelijk precies op een plek waarbij de eerste dip verdwijnt (eigenlijk zou je dus het afgesloten stuk boven de woofer als helmholtz resonator kunnen beschouwen).
PLek van de tweeter: die staat nog niet vast. De precieze plek ga ik bepalen met behulp van deze baffle difraction simulator

Te gebruiken units: 17cm vifa woofer en de peerless wa10/tv. Goedkope units dus, deze speaker is meer bedoeld als een oefening dan echte hifi. De beide units zijn afgeschermd, het worden mijn nieuwe pc-speakers.
Dat is inderdaad goed te betalen. Heb je al iets wat op het eindresultaat lijkt beluisterd? Misschien kan je ook een simulatie posten. Ben benieuwd :)
beschuitfluiter schreef op 21 February 2003 @ 11:52:
@ lampje:

hoeveel m2 mdf gaat er per luidpspreker inzitten?

heb nl ook wel interesse om zo'n zuiltjes te bouwen
Kom op zeg, ik snap niet waar dit nuttig voor is, kan je zelf niet uitereken hoeveel MDF je nodig hebt voor een zuil?

Ga uit van 100x25x35 voor een gemiddelde zuil, Dan kom je uit op ongeveer 2 m2 voor een zuil, dan heb je ook genoeg voor verstevigingen ed. Reken op 50 euro aan hout voor 2 zuilen (ruim genomen, 22mm)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 13:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 februari 2003 @ 13:05:
[...]
Dat is inderdaad goed te betalen. Heb je al iets wat op het eindresultaat lijkt beluisterd? Misschien kan je ook een simulatie posten. Ben benieuwd :)

[...]
Kom op zeg, ik snap niet waar dit nuttig voor is, kan je zelf niet uitereken hoeveel MDF je nodig hebt voor een zuil?

Ga uit van 100x25x35 voor een gemiddelde zuil, Dan kom je uit op ongeveer 2 m2 voor een zuil, dan heb je ook genoeg voor verstevigingen ed. Reken op 50 euro aan hout voor 2 zuilen (ruim genomen, 22mm)
Er zijn nog niet zoveel modellen (die sluitend zijn) van transmissionline systemen. Een simulatie is niet zo eenvoudig gemaakt. De modellen waarnaar Lampje refereerd zijn de 1e of iig 1 van de eerste modellen die onlangs beschikbaar zijn gekomen. En simuleren is niet "gewoon" wat parameters invoeren, dat lijken sommige mensen hier te denken. En als je wilt weten hoe een transmissionline klinkt stel je dan een speaker voor waar bijna geen bas-compressie optreed. Het is imho extreem mooi, het klinkt echt anders dan bass-reflex. Echter mijn oude transmission-line had een redelijke dip in het middengebied dus toch overgestapt op bas-reflex. Maar ik denk dat ik ook maar eens ga nadenken over een goede TL :).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 15:48 ]

• Raymond
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 13:05:
[...]

Nog niet beluisterd, maar ik heb al wel een piccie van de speaker met gemonteerde woofer.

Spanbanden: zodat ik makkelijk het fron kan demonteren. Bij een TL is de demping ontzettend belangrijk, ik ga dus steeds een stukje demping toevoegen en het resultaat meten. Van de simulatie en de metingen die ik nu ga doen zal ik in de loop van de avond wel wat resultaten posten. En ik zal er dan ook bij vermelden of het ontwerp wel of niet is gelukt. (da's wel een beetje spannend)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/miscimg/tl/front.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Interessante constructie, tis weer wat anders als houtlijm :P

Maar mooi, lekker spannend houden, heb zelf vanavond niks over de center te posten. Hij staat nog steeds te drogen en zal dan morgen ook beginnen aan het kleuren van de Box.

Zit er nog over te denken om hem eerst te lakken, aangezien dat dikker is en beter de hoeken kan kleuren. Spuitverf is namelijk erg dun en omdat de hoeken zo scherp zijn is de kans groot dat de verf wegvloeid en dat dus alle hoeken wit blijven.

• Raymond
Zo, ik heb wat grafiekjes :)

Eerst de gevraagde simulatie:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/miscimg/tl/sim.gif

Blauwe lijn is de woofer op een "infinite baffle". De rooie is de voorspelde respons in een TL. De onregelmatigheden die je ziet zijn een gevolg van het feit dat de woofer gemonteerd zit in een pijp met een lengte van 1/4 golflengte@Fs (tenminste, dat "denkt" de woofer. Door het toevoegen van dempingsmateriaal lijkt de lijn langer voor de woofer. De daadwerkelijke lengte van de lijn is slechts 150cm, maar lijkt door de demping een lijn van 225cm. Het is hetzelfde als met gesloten speakers: door het toevoegen van dempingsmateriaal kan je de kast groter laten lijken dan dat'ie daadwerkelijk is. Of andersom: Je kan met een kleinere kast dezelfde resultaten behalen. Dat is wat ik dus heb gedaan: Een kwart golflengte @ Fs is 225cm, door dempingsmateriaal te gebruiken lijkt de lijn 225cm, maar is in werkelijkheid 150)

Dan de metingen.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/miscimg/tl/impedantie.gif

Wat je ziet is de impedantie van de woofer, gemonteerd in de lijn. De gekleurde grafiek is de voorspelling, de zwarte is de daadwerkelijk gemeten impedantie.
Helaas is die gekeurde grafiek niet instelbaar (hij staat vast op 100ohm, terwijl 20 genoeg was geweest), je ziet dus maar verrekte weinig detail. Ik heb die zwarte erop laten lijken, om het vergelijken makkelijker te maken.

Er zijn 2 dingen van belang in deze grafieken: De plaats van de pieken en de hoogte ervan. Wat je kan zien is dat deze in beide grafieken op dezelfde locatie zitten en even hoog zijn. Je kan ook een paar kleine onregelmatigheden zien bij 270 en 500hz, die zitten in beide grafieken op dezelfde plaats. Ergo: het model klopt met de werkelijkheid. En dat betekend weer dat mijn speaker goed is ontworpen en dat ik de volgende fase van de bouw in kan gaan.

jippie :)

edit: kleine toevoeging. Het laagste gemeten punt is 21,nogwattes Hz, vandaar dat de gemeten grafiek vlak is onder de 20Hz.

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond op 21-02-2003 22:45 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Beetje beuken, die dingen?

Ik vind transmissie waanzinnig interessant, maar dat komt later wel een keer aan bod.

Verwijderd

Topicstarter
Gefeliciteerd :)

Wat staat er nu op het programma, tweeter tunen en afwerken? In ieder geval interessant, mooi werk.

Heb je trouwens al een idee op welke frequentie de cross-over komt te liggen?

• Raymond
Op het programma staat nu wat overleggen met de twee mensen die me al erg veel hebben geholpen. Dit om te bepalen of een wijziging van het ontwerp mischien verstandig kan zijn (ik vond dat de woofer een nogal grote uitslag maakte). Dat kan gelukkig allemaal in software, simpelweg om het feit dat nu dus is gebleken dat de software het gedrag goed voorspeld (dat was nog maar afwachten: Ik heb namelijk zelf de T/S parameters van de woofer bepaald en die weken nogal wat af van de fabriekswaarden)

Het is even afwachten wat daar uitkomt en afhankelijk daarvan ga ik 2 speakers bouwen, of een nieuw ontwerp maken en 2 speakers op basis van het nieuwe ontwerp bouwen.

Wanneer ik die heb gebouwd, koop ik de rest van de spullen (tweeters, dempingsmateriaal ed.) en bouw ik de speakers af.

Dan ga ik een hele dag meten: Bepalen wat de optimale hoeveelheid dempingsmateriaal is, onder andere.

crossover komt zo rond de 2,5 of 3Khz te liggen. De woofer kan vrij hoog (tot 4 á 5 Khz), de tweeter kan redelijk laag (2Khz), dus ik heb de nodige vrijheid.

Aangezien ik met behulp van Lspcad kan luisteren naar het filter, voordat ik het filter daadwerkelijk bouw, ga ik pas op dat moment beslissen wat het optimale punt is.

De beide units zijn erg "crossovervriendelijk", ik ga hoogstwaarschijnlijk het XO punt leggen op de plek waar ik met zo min mogelijk componenten een goed resultaat kan behalen.

Verwijderd

Heel mooi projectje Lampje :)
Zeker je benadering van bepaalde dingen (de basis waarop je beslissingen maakt oa) spreken me erg aan.

Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Lampje schreef op 23 februari 2003 @ 14:48:
Aangezien ik met behulp van Lspcad kan luisteren naar het filter, voordat ik het filter daadwerkelijk bouw, ga ik pas op dat moment beslissen wat het optimale punt is.
Kan je hier iets over uitwijken, of een linkje geven waar ik hier informatie over kan vinden?

Verder is het allemaal natuurlijk weer super profi, wat ik ook niet anders verwacht had uiteraard ;)

Het center projectje gaat volgende week weer verder, eerst even wat voor m'n studie doen, kijken of ik 's avonds wat tijd over heb.

In verband met de gevolgen van een klein overmatig drankprobleempje heb ik vandaag geen reet uitgevoerd :P

• Raymond
Verwijderd schreef op 23 februari 2003 @ 22:06:
[...]
Kan je hier iets over uitwijken, of een linkje geven waar ik hier informatie over kan vinden?

LspCad

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 22:06:
[...]
Kan je hier iets over uitweiden, of een linkje geven waar ik hier informatie over kan vinden?
http://www.ijdata.com/l_xover_analysis.html
A neat feature that allows you to pre-listen to the system with a pair of high quality headphones. The function inputs a windows WAV file and produces a WAV file that is processed by the loudspeakers total transfer function. This can give a first idea of the problems that may arise in the real construction.
Het staat overigens ook in de uitvoerige handleiding bij LspCad (die PDF).

[ Voor 7% gewijzigd door Wekkel op 24-02-2003 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pdfje wordt op dit moment geprint, kan ik me morgen op school eens lekker inlezen :)

De center is nu trouwens gespoten en hij wordt echt erg kewl, heb alleen last van 1 of 2 druipers dus dat wordt nog een keertje spuiten.

Wel zijn de vlakken zonder druipers echt prachtig diep zwart en glimmend. Precies zoals ik hoopte :)

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kost het je niet enorm veel spuitbussen dan? Of valt het wel mee omdat het goed voorbewerkt is? Ik wilde namelijk eerst mijn boxen ook gaan spuiten maar heb toch maar gekozen voor gewoon verf rollen ;)

Verwijderd

We willen wel een goed geschoten picje van hoe strak het er uit ziet he :p
Ga je er ook nog lak over spuiten?

Ik ben al weer hevig aan het broeden op een nieuw projectje :)
Van me oude woofer uit me bandpass een actieve sub maken :D
Maar herover later meer, eerst nog wat informatie vergaren, dingen op een rijtje zetten en uiteraard veeeeel inspiratie opdoen in interesante topics als deze en andere :)

Keep up the good work!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, hij is dus gespoten. Dit heb ik uiteraard niet op kaal MDF gedaan en heb dan ook veel voorbewerkt.

Na het grondig schuren van de box (korrel 100) om alle uitsteeksels weg te schuren is de box grondig in de normale plamuur gezet. Daarbij heb ik de fout gemaakt om de hele box in de plamuur te zetten. Dit krijg je met een plamuurmes never nooit glad en heb daarom ook alles er weer afgeschuurd.

Wel waren de verbindingen mooi gevuld met plamuur en kon dus verder.
Ik besloot om het maar wat grondiger aan te pakken en heb de gehele box 2x in de kwastplamuur gezet. Dit ziet eruit als een hele dikke (witte) verf. Met het verschil dat als het opdroogt echt keihard wordt. De garantie dus voor een gladde afwerking.

Aangezien de kwastplamuur met de kwast (roller kan natuurlijk ook) was opgebracht was het nog wel noodzakelijk om het grondig te schuren. Eerst alle kwaststrepen eruit geschuurd en daarna met korrel 400 de box spiegelglad geschuurd.

Nu moest er nog maar 1 ding gebeuren. Dit was het licht afronden van de randen. Deze waren namelijk nog keurig recht en superscherp. Dit zou bij het spuiten een probleem gaan geven omdat de verf naar elkaar vloeit en dan dus niet het scherpste randje van de box zou bedekken.

Dat geeft dus dit effect:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/Leegrandje.jpg

Nu wat picjes van het tussen/eindresultaat. Zoals je namelijk kan zien heeft de verf niet de binnenkant van de frais gedekt, dit zal ik met een klein kwastje nog moeten gaan bijwerken.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/Gespiegelver.jpg

Spiegel :*)

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/Gespiegel.jpg

Ook de zijkant spiegelt mooi, zij het dat deze een tikkeltje minder strak is (alleen te zien op vergrote versie).

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/Spiegelboven.jpg

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ziet er prachtig uit. Nu moet Coenen ook maar eens wat pics van zijn center gaan posten. Visaton W130SC 4 Ohm dubbel in 10 liters :9

Verwijderd

Ziet er erg mooi uit :) , netjes gedaan dus _/-\o_

Zou ik niet kunnen/heb er het geduld niet voor. Bovendien erger ik me dan weer aan het stof en de vingerafdrukken die je zo snel op een glanzend oppervlak ziet (en helemaal zwart) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zo lang er geen fel licht (zon) op staat zijn stofjes en vette vingers niet echt te zien, dit is natuurlijk anders als hij in fel licht staat, maar daar valt ook mee te leven ;)

• Raymond
cool spuitwerk :)

Mijn nieuwe speakers krijgen ook een laagje verf, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga aanpakken (ik lees veel te vaak dat MDF uitzet en krimpt, dus daar moet ik nog iets voor zien te vinden :) ff langs de verfspeciaalzaak lijkt me een goed begin :P )

Verwijderd

Topicstarter
thx :)

Tja welke houtsoort (of aftreksel daarvan :P ) doet dat niet?

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een bedrijging voor het spuitwerk van werkend hout. Zie ook genoeg proffesioneel gespoten MDF kasten.

Misschien dat Speakerenco je er wat over kan vertellen, zij spuiten hun kasten ook zelf

Verwijderd

Dat ziet er super strak uit man! Prachtig!

Er is 1 soort hout dat niet ''werkt''... Surinaams hout :p
(Dit was een grapje en ik hoop dat iedereen dit zo kan opvatten, ik heb niet de bedoeling iemand te kwetsen...)

Verwijderd

Topicstarter
thx :)

Das de eerste grap met een disclaimer die zeker 2 keer zolang als de grap zelf is :P

Ben zelf ook wel tevreden met het resultaat, er zitten alleen een paar onregelmatigheden op die ik denk ik nog ga wegwerken. Toch nog een keertje spuiten denk ik.

Verwijderd

Wie weet btw waar je een normaal bruikbare demo versie van lspcad kan vinden? Heb wel een aantal dingen gevonden maar daar kun je geen nieuwe projecten mee maken :/
Wil het wel eens graag proberen, maar dan wel wat er zoal mogelijk is, en niet van... hier heb je een demo zodat je kunt zien wat je er allemaal niet mee mag doen :p

Of hebben julie de gekochte versie? Julie gebruiken het toch ook?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

www.speakerbuilding.com onder software.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zo dan, mijn complimenten aan Play!

Erg netjes gedaan hoor, ze glimmen mooi :D Precies zoals ik mijn zuilen dalijk ook wil hebben. Ik had niet gedacht dat het zo netjes kon, maar jij hebt het iig al gedaan :)

• Raymond
Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 00:06:
Wil het wel eens graag proberen, maar dan wel wat er zoal mogelijk is, en niet van... hier heb je een demo zodat je kunt zien wat je er allemaal niet mee mag doen :p

Of hebben julie de gekochte versie? Julie gebruiken het toch ook?

De demo van LspCad werkt alleen met de bijgeleverde datafiles. Op die manier kan je prima zien wat het programma allemaal kan.
Ik heb idd LspCad gekocht. Het zou een beetje vreemd zijn als ik honderden euroos aan gereedschap zou uitgeven (ik heb in de afgelopen 2 weken alleen al voor 100 euro aan frezen gekocht) en mijn software zou stelen :) software is voor mij ook gewoon "gereedschap"

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 26-02-2003 10:14 ]

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:56

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zo heej Play... mooi resultaat zeg! :P
Alleen is het niet echt mijn smaak, vind het te veel glimmen. :P
Ben meer een fan van mat zwart.

Whatever.

Verwijderd

Topicstarter
Op zich vindt ik matzwart ook mooier, maar niet op een box, dat ziet er zo goedkoop uit. Dit heeft iets sjieks over zich

M'n Bureau en Computerkast zijn ook matzwart gespoten en die zien er ook erg mooi uit, maar matzwart op een box? Neh ;)

Verwijderd

Ik ga ook voor glimmen :)

Verwijderd

WOUW!

dat ziet er echt gaaf uit!
Is het nou erg veel werk dat spuiten?
Ik bedoel ik heb het nog nooit gedaan hoe groot is de kans op mislukking?

Verwijderd

Als je maar niet in 1 keer te dik spuit, dan krijg je druipers. Gewoon meerdere dunne laagjes (+/- 30 á 60 min wachten voor volgende laag of 24 uur en dan eerst weer schuren), dan word het vanzelf wel goed dekkend en glimmend. En dan laten drogen, heeel fijn schuren en op dezelfde manier lakken (met spuitbus).

Verwijderd

Topicstarter
De mislukking ligt altijd op de loer, de kans is groot dat je jezelf verleid tot te dikke lagen. Met als resultaat druipers.

Een resultaat zoals van het front is alleen te krijgen als je deze horizontaal spuit.
Want te dikke lagen zijn niet goed, maar als je te dunne lagen spuit dan vloeit de verf niet goed en krijg je op geen enkele mogelijkheid zo'n strak resultaat.

het front is dan ook horizontaal gespoten (tijdens het spuiten stond de box op z'n achterkant). Daarbij heb ik een te dikke laag gebruikt die normaal gesproken voor veel druipers zou zorgen. De zijkanten zijn met meer zorg gespoten om maar geen druipers te krijgen. Dat is gelukt op 1 druipertje op de onderkant na. Maar daar kan ik niet echt wakker van liggen. ;)

30 tot 60 minuten is trouwens te veel, neem 10 minuten. :)

Verwijderd

THNX!

Ik ga mijn rears dan ook maar eens spuiten :D
Nog enig tips van spuiten of bepaalde type spuitbussen.

Btw wat koste zo een bus eigenlijk?

Verwijderd

Topicstarter
Motip spuitbussen zijn iets van 4 euro, deze vindt ik fijner spuiten dan de Flexa bus die ik deze keer heb gebruikt, maar ik vind de verf van de Flexa weer mooier, deze was 8 (gok) euro.

Als je geen ervaring hebt met spuiten zou ik eerst flink oefenen, verder moet je gewoon doen wat op het etiket staat :)

Verwijderd

thnx!

Ik ga ook mijn DIY stands spuiten (daar kan ik het wel op proberen!)

Verwijderd

Bij sommige zaken, o.a. verf- (duh) en auto-materialen, kun je spuitbussen kopen, die ze zelf onder druk zetten.
Die druk is net wat hoger dan bij de standaard bus en dit werkt een stuk prettiger (fijnere nevel, minder kans op druipers).

• Raymond
Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 20:08:
Bij sommige zaken, o.a. verf- (duh) en auto-materialen, kun je spuitbussen kopen, die ze zelf onder druk zetten.
Die druk is net wat hoger dan bij de standaard bus en dit werkt een stuk prettiger (fijnere nevel, minder kans op druipers).

Hmm, da's interessant. Ik ben me op het moment ook aan het verdiepen hoe ik mijn speakers ga afwerken. Ik ben vanmiddag al even bij een verfspeciaalzaak geweest en heb daar vulgrondlak (vergelijkbaar met play's kwastplamuur) meegekregen. Dit schijnt goed geschikt te zijn om kleine kiertjes op te vullen. Ik heb alvast 2 testplankjes mdf ermee ingesmeerd, om te kijken hoe dat gaat uitpakken. Ik ben vooral geïnteresseerd of het spul iets kan rekken/krimpen. Het zou zuur zijn als over een half jaar precies de naden van mijn speakers door de verf heen barsten :P

Maar daar moet natuurlijk wel een kleurtje overheen en ik ben er nog niet uit hoe dat moet gaan lukken. Kwasten is geen optie (heb ik mijn huidige speakers gedaan: Da's spuuglelijk geworden). Laten spuiten zou kunnen, maar is duur. (met mijn eerste speakers had ik een geweldige deal: Ikke een pc installeren en mijn speakers werden gespoten, prachtig gelukt!)
Normale spuitbussen hebben idd een te lage druk om goed te kunnen spuiten, dat is mij ook al opgevallen.

Bij welk soort zaken kan je dit verkrijgen? Ik weet er helaas in mijn regio niet zoveel te zitten, hoewel ze er wel zouden moeten zijn.

Waar woon jij, kan je wat zaken noemen die dit aanbieden?

Verwijderd

Ik woon in Zwolle ;)
Vroeger was hier De Beer autolakken (zat in de Van Karnebeekstraat) die dit had maar ze zijn verhuisd en ik weet zo niet waar naar toe.
Ik vond nog wel Metalak en Scheer in de telefoongids, misschien dat je ze even kunt bellen.

Oh ja, Eerenstein is een verf-zaak met een uitgebreid assortiment, ze zitten in de Vechtstraat.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 21:14 ]

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 16:44

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Wekkel, niet zo zeuren. Ik heb foto's gemaakt, ze zullen wel wat brak zijn.
Morgenochtend even uploaden.
Er is nog niet veel te zien, een kast die in de grond verf staat.
Voor de volledigheid speakers; 2* Visaton W130 SC en 1 Seas Non Ferro 900.

Verwijderd

Topicstarter
Zo!, ruilen? :P

Vooral die tweeter :9~

echt een lekker dingetje, hoop alleen niet dat hij te agressief gaat klinken, het ontbreken van Ferrofluid kan nog wel eens wat onaangenaam klinken op de wat scherpere amp's

Ben zeer beniewd hoe je deze tweeter ervaart :)

• Raymond
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 21:04:
Ik woon in Zwolle ;)
Vroeger was hier De Beer autolakken (zat in de Van Karnebeekstraat) die dit had maar ze zijn verhuisd en ik weet zo niet waar naar toe.
Ik vond nog wel Metalak en Scheer in de telefoongids, misschien dat je ze even kunt bellen.

Oh ja, Eerenstein is een verf-zaak met een uitgebreid assortiment, ze zitten in de Vechtstraat.

No shit!!

Ik ben bij de boer in de assendorperstraat geweest :) Hadden ook een aardig assortiment. Mijn vader had het ook al over de van Karnebeekstraat, maar daar ben ik wel 3x doorheengecrossed zonder iets te vinden :P
Hij claimde trouwens dat ze glasurit heten, maar die zit aan de schrevenweg :)
(en da's wel iets uit de buurt )

Ik ken toevallig in enschede ook een aardige verf-winkel, ik zal ze daar ook eens teisteren. Het wordt me ondertussen wel duidelijk dat goeie verf-artikelen hoofdzekelijk voor de auto-branche te krijgen zijn. Alsof zij de enige zijn die iets willen kleuren :P

Verder heb je natuurlijk nog de verkooppunten van wijzonol en sikkens. Ik heb niet het idee dat daar mensen lopen met specifieke kennis. Het zijn meer echt afhaalpunten voor mensen die weten wat ze hebben moeten (schilders ed.)
Ze hebben daar hooguit wel alle mooie kwaliteitsgoodies waar je als particulier moeilijk aan kan komen. (als je contant betaald is er geen enkel bedrijf dat ècht moeilijk doet :+ )

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond op 26-02-2003 22:12 ]

Verwijderd

Spuiten wordt toch nog steeds het meest voor auto's toegepast, daarom heb je hier ook meer keuzes en mogelijkheden ;)
Het is jammer dat die zaak weg is, was erg fijn: gewoon met je kleurnummer naar binnen en met een goed gevulde spuitbus weer naar buiten :)

• Raymond
De Beer is trouwens een fabrikant van autolakken. Mischien dat het wel glasurit is, dat produkten van de Beer levert.

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik ben ook erg benieuwd naar die tweeter.
Eigenlijk wist ik niet toen ik hem kocht dat het een goede tweeter was.
Daar kwam ik pas achter toen ik hem kocht bij Speaker en Co.
Ze waren het namelijk erg eens met mijn keus.
Ik heb er nog wel magnetische afscherming bijgkocht.

Ok, een foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/center1_klein.jpg

Helaas nog maar 1, de batterijen van m'n camera nokte ermee tijdens het downloaden uit m'n camera.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een grote box voor een center speaker. Wat zijn de maten?

Ik neem aan dat je wel hebt lopen simuleren met LspCAD oid? (gezien je band met Wekkel :P)

Hoe kwam je eigenlijk bij deze tweeter? Hij is idd heel apart door het ontbreken van FerroFluid, daardoor is hij erg "snel" en dynamisch. Keerzijde is dat hij niet echt gekoeld wordt (geeft verder weinig bij hifi gebruik) en hij kan op een scherpe set aggressief gaan klinken, juist omdat er geen FF in zit.

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

De buitenmaten zijn ongeveer 45*17*17cm.
De preciese maten weet ik even niet, ben nu even niet thuis. :)
Ik heb wel wat lopen simuleren, maar eigenlijk kwam ik dit ontwerp tegen op i'net.
Op een of andere duitse site met een aantal ontwerpen.
Ik kwam die site tegen toen ik opzoek was naar een sub ontwerp/ideeen.
De kast zoals werd voorgesteld heb ik qua maten aangepast zodat die tweeter erin paste.

De tweeter werd op diezelfde site gebruikt voor satelieten met een W170 woofer van Visaton. Van die satelieten was ik wel gecharmeerd, om het geluid van m'n center gelijk te houden leek het me wel een goed idee om die tweeter te gebruiken.
Ik ben benieuwd naar het scherpe.

• Raymond
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 09:20:
Hoe kwam je eigenlijk bij deze tweeter? Hij is idd heel apart door het ontbreken van FerroFluid, daardoor is hij erg "snel" en dynamisch. Keerzijde is dat hij niet echt gekoeld wordt (geeft verder weinig bij hifi gebruik) en hij kan op een scherpe set aggressief gaan klinken, juist omdat er geen FF in zit.

Ferrofluid is een een vloeistof die fabrikanten in hun tweeters stoppen (door het ijzerbetanddeel zal de vloeistof keurig in de luchtspleet blijven zitten) om een betere koeling mogelijk te maken. Door de dempende karakteristiek van de vloeistof zal ook die piek van de impedantie bij de resonantie van de tweeter verminderen (of zelfs verdwijnen).
Echter, door verwarming veranderen de eigenschappen van ferrofluid, en neemt de viscositeit af (wordt dunner). De dempende werking neemt dan ook af. De piek in de impedantie zal terugkomen en wat veel erger is: De tweeter (afhankelijk van het model) zal tussen de 1000 en 2500Hz meer gaan weergeven, wat een "schreeuwerig" karakter tot gevolg heeft. De nieuwere ferrofluids zijn al veel dunner dan de vroegere, waardoor dit effect minder zal optreden.
Maar ferrofluid is maar 1 middel om een bepaald doel (powerhandling) te bereiken, er zijn er meerdere. Het is dus prima mogelijk om zonder FF hetzelfde effect te bereiken. Vaker zijn deze methoden wat duurder (bewerkelijker) dan een druppie vloeistof in de luchtspleet gieten, maar ze werken even goed.
Wat je dus ziet is: Hele goedkope tweeters hebben het niet, vanwege de kosten. Middeldure tweeters hebben het wel (maar je moet er in je filter verrekte goed rekening mee houden, anders gaat het mis wanneer je langere tijd op een wat hoog niveau speelt) en de dure tweeters hebben het juist weer niet, want die gebruiken andere methoden om hetzelfde effect te bereiken. (dit is vrij generaliserend, uiteraard zijn er goedkope met FF, middeldure zonder en dure tweeters met)
Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 21:04:
Ik woon in Zwolle ;)
Volgens de telefoongids naar lelystad. Mijn ouders kennen de zaak nog wel: Erg groot en goed assortiment. Maar helaas, ze zitten er niet meer.
Metalak ben ik langsgereden: da's een groothandel (en hebben niet eens echt een winkel, volgens mij schuiven ze alles per pallet door.)
Scheer zit aan de veerallee, naast die kwikfit. Ben ik niet geweest, daar ga ik volgende week nog even een kijkje nemen, maar ik vermoed dat ze alleen wat van die motip spullen hebben.
Daar ben ik vanmiddag wel geweest: Dat lijkt me wel een hele goeie zaak. Stond echt zo'n mannetje met een schort vol verfvekken achter de balie :)
Daar vullen ze ook zelf spuitbussen, maar die man zei dat dat op gewone spuitbusdruk was, niet met een hogere druk zoals hierboven werd genoemd.

Ondertussen verloopt mijn vulgrondlak expiriment niet helemaal goed. Het blijft een erg oneven oppervlak. De overgang tussen de 2 plaatjes MDF is trouwens wel helemaal onzichtbaar geworden, dus da's een plus. Maar ik moet dus nog wel een manier zien te vinden om het helemaal vlak op te kunnen brengen (anders moet ik veel te veel schuren, dat schiet niet op)

Verwijderd

Topicstarter
Leuk stukje over FerroFluid wat je allemaal zei komt me bekend voor. :)

De vulgrondlak kan je ook met een roller aanbrengen, zo krijg je gladdere lagen, daarna eerst grof schuren en als laatste met superfijn papier (korrel 400 of hoger), je kan het bijna spiegelglad krijgen.

Ik dacht trouwens ook dat alle overgangen weg waren, maar op de een of andere manier zie ik ze toch nog als ik de zijkanten tegen het licht houd en er langs kijk, voelen doe je ze niet.

De box zit inmiddels in elkaar (niet voor een 2e keer gespoten) en heb al lekker testgedraait met een filmpje, morgen ofzo komen de laatste foto's en een geluidsimpressie

• Raymond
Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 20:43:
De vulgrondlak kan je ook met een roller aanbrengen, zo krijg je gladdere lagen, daarna eerst grof schuren en als laatste met superfijn papier (korrel 400 of hoger), je kan het bijna spiegelglad krijgen.

Ik dacht trouwens ook dat alle overgangen weg waren, maar op de een of andere manier zie ik ze toch nog als ik de zijkanten tegen het licht houd en er langs kijk, voelen doe je ze niet.

Een roller is idd wat ik met een volgend proefstukje ga proberen. Wat je namelijk ziet zijn namelijk de "vegen" die je met de kwast maakt. Ik heb een kleine kwast gebruikt (die had ik namelijk bij de hand), mischien dat het gebruiken van een grotere kwast ook al werkt. Maar een roller is sowieso makkelijker, dus dat ga ik eerst proberen.
Het spul moet trouwens wel langer dan de 16 uur die er voor staat drogen: Ik had het meer dan 24 uur laten drogen, maar het was nog steeds niet goed schuurbaar. De tweede laag heb ik er gisteravond opgesmeerd en die ga ik morgen pas met een stuk schuurpapier te lijf, hopelijk gaat het dan beter.

Als je last hebt van het feit dat je door je lak heen toch het verschil tussen een kopse kant en vlak MDF kan zien, moet ik mischien maar eens overwegen om er 3 lagen van deze prut overheen te smeren :) (en mischien als allereerste een sterk verdunde versie op de kopse kanten smeren om die al vast een beetje te verzadigen)

Of een laatste alternatief: Uitbesteden :P

Verwijderd

Topicstarter
Uitbesteden? :+

Denk dat het ook komt doordat het MDF van binnen zachter is dan de 2 buiten lagen (tenminste mijn MDF ;) ) Daardoor is de kopse kant moeilijker te egaliseren.

Heb namelijk 2 lagen gebruikt maar daarvoor ook al met normaal plamuur behandeld. Het valt ook wel mee, in de schaduw ofzo is er niks van te zien, ben overall zeker tevreden met het resultaat wat ik heb bereikt met gewone huis-tuin en keuken spulletjes :)

Verwijderd

Heel erg netjes gedaan Play! Ik ben op het moment ook bezig met m'n sub af te werken. (werd wel eens tijd). Heeft er iemand al eens van dat reliefspul in een spuitbus geprobeerd? Krijg je een soort brittex finish.

Verwijderd

Ik ben van plan het te gaan gebruiken maar dan wel met een roller (ik heb geen goede plek om te spuiten).
Volgens mij is het best mooi en steekt de afwerking van de kast wat minder nauw (vooral de kopse kant van MDF is erg lastig strak te krijgen).

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Als het goed is moet je met houtlijm dat verdunt is met water de kopse kant van MDF glad kunnen krijgen. Je steekt nog eens wat op van die "eigen huis en tuin "programma's :)
Ik heb het zelf niet gedaan, twee lagen grondverf moet ook werken.
Morgen zou ik toch m'n center af moeten kunnen hebben.
Vanavond de tweede verf laag erop gerold. Hopelijk ziet het er een beetje strak uit.
De speakers en het scheidingsfilter erin schroeven en gaan! :)

Verwijderd

Topicstarter
De kopse kant is ook prima glad te krijgen met normaal plamuur.

Alle 2 de zijkanten van de center zien er toch strak uit? ;)

dat is gewoon met plamuur gedaan.

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Mijn center staat inmiddels te spelen.
Ik moet zeggen het is behoorlijk wennen.
Het laag valt wat tegen, ik gebruik op dit moment geen sub en volgens WinISD een -3dB op 100Hz, dat valt dus eigenlijk te verwachten.
Ik weet nu ook weer waarom ik in m'n auto m'n tweeter op -6dB had staan.
In het begin liep ik nog even te twijfelen of m'n basspeakers wel in fase stonden.
Voor de zekerheid even 1 speaker losgeschroeft, die zat goed.
Het hoog is namelijk best wel aanwezig. Het klinkt overigens wel super helder.
Nu is het wel zo dat hem eerst op m'n stereo geprobeerd heb.
Dus een van m'n speakers vervangen door m'n center.
Hetzelfde heb ik later bij m'n PC gedaan.
Eigenlijk dus niet helemaal eerlijk.
Ik moet hem nog als echte center aansluiten, dat komt morgen wel.
En als het meezit nog wat foto's.

Verwijderd

Topicstarter
Niet eerlijk, maar geeft wel een goede indicatie.

Dat het hoog wat aanwezig zou zijn had ik steikum wel verwacht, maar dat is niet iets wat je met een paar weerstandjes niet kan oplossen. ;)

Verwijderd

Dat het hoog wat aanwezig zou zijn had ik steikum wel verwacht, maar dat is niet iets wat je met een paar weerstandjes niet kan oplossen.
Dat kan wel hoor....je zou die tweeter wat af kunnen remmen met een weerstand.
Dan loopt die lijn in je diagram wat schuin zeg maar en dan is het niet zo schel meer.

Die W130 is wel een mooie speaker maar je moet hem zo veel mogelijk uit het laag ontlasten dan klinken ze heel erg open.
Ik heb een test met die speakers gedaan in een BR kast wat me tegen viel.
Later ook in een geslote kast en dat deed het hem.

Even uit proberen dus.

Suc6 ermee!

Verwijderd

Topicstarter
staat er misschien een beetje vaag maar bedoelde juist dat je met wat weerstandjes de tweeter wat kan afzwakken ;)

Hij heeft de W130's niet getuned op bas en ze ztten in een gesloten behuizing. Ik geloof ook niet dat hij ontevreden is over de middentonen, maar wel een beetje over de basweergave.

Verwijderd

Oh sorry mijn fout..........
Hij heeft de W130's niet getuned op bas en ze ztten in een gesloten behuizing. Ik geloof ook niet dat hij ontevreden is over de middentonen, maar wel een beetje over de basweergave.
ja en daar zat hem bij mij juist de kink in de kabel...........
Die dingen gaan zo geknepen klinken als je ze voor allebei gebruikt.
hij zou bij 2 kamers kunnen bouwe, 1 met BR (kan al in 6 liter met die dingen en dan een klein buisje bij visaton bestellen) en dan cutoff op 150Hz leggen.
Die andere kamer gesloten houden.....dan komt hij heel langzaam op en dat is net goed....vervolgens cutoffen op ongeveer 2500Hz.
Moet je eens kijken wat een laag die dingen geven......

Verwijderd

oke ik heb ff wat gesimuleerd................

20Liter behuizing met 2 W130s 4 Ohm levert me een -3dB punt op van ongeveer 60Hz (schitterend programma speaker pro maar ze geven niet eens ff aan waar dat punt precies ligt :S)
Dan heb ik hem gecut op 1500Hz dus dan loopt hij mooi recht.

Br kan ook in de zelfde behuizing maar dan gaat de bas heersen en dat vond ik juist niet mooi!
Hij loopt zeg maar schuin af naar beneden
Maar messchien in jou geval beter omdat jij het hoog vind heersen
In 20Liter -3dB van 49Hz, de buis heeft een oppervlakte van 14,50 vierkante cm en een diepte van 7,5 cm.
Het mooie van die buis is, is dat het een standaard maat is voor een pvc buis bij de bouwmarkt!

Suc6 ermee

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 13:48 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hier mijn berekening, er valt nog een hoop te winnen :P

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Coenen1.jpg

-3 dB op 75 Hz is al een stuk beter. Een sub kan de rest wel aanvullen. Het baspijpje kan je waarschijnlijk wel ergens kwijt, desnoods aan de achterkant of zo.

Verwijderd

Hoe groot is die kast eigenlijk van coenen?

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

We gaan een beetje langs elkaar heen.
Mijn kast heeft ongeveer een inhoud van 9,35 liter leeg.
Daar gaan de speakers nog vanaf, filter en twee maal een verstevigingsbalkje (deze op aanraden van Wekkel :) )

Ik geloof dat ik de gegevens in WinISD maar eens moet gaan checken.
Ik niet verder dan een -3dB punt op 100Hz met een gesloten kast.
Ik wou er een plaatje van uploaden, een plaatje van 50kB is onleesbaar..

Voordat ik echt ga experimenteren moet ik eerst een ander probleem zien op te lossen. Ik heb m'n center namelijk aangesloten op het Centerkanaal van m'n NForce2 mobo. Zodra ik m'n HD wat laat doen, kraakt m'n center gezellig mee :(

Opzich is het gebrek aan bas nog geen echt probleem, ik ben nog van plan een sub te bouwen. Dan zou het te kort ruimschoots opgeheven moeten worden.
Foto's zijn gemaakt, deze kan ik pas morgen uploaden.

[ Voor 17% gewijzigd door Coenen op 04-03-2003 21:08 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je kan alsnog voor een basreflex gaan. Dat levert je toch net even wat meer diepgang op en de daarmee gepaard gaande bult is minimaal.

Verwijderd

OOOOOOHHHHHHHH ik zag dat plaatje van die kast van jou en ik dacht zozo das een aardige center zal wel iets van 20 liter zijn :P

Maar met 9,5L inhoud weet ik nog wel wat leuks!
Zet er een BR6,8 in van visaton (dat is een basreflexbuis) en je hebt een -3dB van ongeveer 60Hz en een rendement van 89/90dB.
Dit heb ik gesimuleerd met speakerpro van visaton.
Dat programma werkt met mellisa files dus het zal ongetwijfeld kloppen.
Dat buisje kost overigens niks iets van 5€

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Het plaatje is inderdaad wat veneukeratief.
Hoelang is zo'n Basreflexbuis?
Ik zou hem bv in de achterkant kunnen maken.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Lezen is ook een vak: 4,7 bij 4,7 cm en 17,3 cm lang. Hou wel rekening met de gebruikte materiaaldikte als je besluit echt je eigen vierkante baspijp te fabriceren :P

Verwijderd

Lezen is ook een vak: 4,7 bij 4,7 cm en 17,3 cm lang.
sorry hoor............

Technical Data:
Tube length 6,5 cm
Cutout diameter 35 mm
Surface of opening 8 cm2

en dit is hem
http://www.visaton.com/english/artikel/art_147.htm

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik refereerde aan mijn eigen berekening, niet aan jouw voorstel ;)

Verwijderd

Topicstarter
alles @coenen: Misschien wel een leuk idee om hem én bassreflex en gesloten te maken. Ik weet niet hoe ver je kast al is, maar als je er nu achter komt dat het niet goed klinkt kan je er misschien aan denken om een nieuwe te bouwen.

Dan ben je wat minder beperkt dan wanneer je met deze verder gaat.

Verder zijn we natuurlijk allemaal erg benieuwd naar de pics, dus als je deze even mailt wil ik ze wel voor een tijdje hosten. Probeer het adres maar wat in me profiel staat en als dat niet lukt geef me dan even je emailadres dan geef ik je een andere (kan je ook aan Wekkel vragen)

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Foto's :) :) :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Center_finished4_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Center_finished2_small.jpg

Hij is dus eigenlijk al compleet klaar.
Achteraf misschien niet zo slim, maar als ik dat niet doe, dan maak ik hem nooit af........
Vanwege wat nieuwe hardware problemen (klote A7N8X) ben ik er nog niet echt aan toegekomen om bv m'n sub weer aan te sluiten.
Plus films worden nog steeds op een soort dubbele snelheid afgespeeld (Wekkel weet wel wat ik bedoel) dus ik heb ook nog niet kunnen genieten van een echt center effect. Ik denk nog even verder over het baspoorten verhaal. Het is zowat zonde om er nu in te gaan zagen en of boren.
Zo nu weer aan het werk.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wat een problemen. Even een baspijp maken, desnoods 2 (aan beiden zijkanten) om de bas wat op te leuken. Dat lijkt mij niet onoverkomelijk. Dat geeft je weer extra reden om een monsterlijke sub te maken >:)

• Raymond
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/files/frezen/frezen.jpg

show-off post :P

Ik heb vanmiddag wat spullen van de buurman gekregen: Twee zware bovenfrezen. De achterste is een makita en is nog in zeer goeie staat. Erg bruikbaar dus :)
De voorste is een oud beestje, maar werkt nog goed. (hoewel een hoop insteldingen zijn afgebroken/verdwenen. Ik ga deze -denk ik- in een freestafel inbouwen. Daar kan'ie prima dienst doen en valt tenminste niet zo op dat het zo'n aftands ding is :P )

Die duveltjes zijn verrekte handig! Mijn testbox hierboven heb ik met dit soort dingen in elkaar gezet. Ik heb een handig uitlijntooltje, zodat de panelen met behulp van deze duveltjes op precies de goeie plek komen. Het mooie is, dat het in elkaar zetten van de box veel makkelijker gaat: Geen precies gepruts en voorzichtig kloppen totdat de ijkant goed zit ten opzichte van de voorkant, maar gewoon met 1 flinke tik de panelen op elkaar zetten.
Je hebt er wel flink wat nodig (in een speaker zitten er zo 15-20),dus vandaar deze voorraad.

Soms heb ik wel eens het gevoel dat de speakerhobby gewoon een excuus is om zoveel mogelijk gereedschap te verzamelen >:)

Ontopic:
Vanmiddag heb ik ook verf gekocht. Een mooi donker kleurtje, houdt een beetje het midden tussen grijs en groen. Erg luxe tint, vind ikzelf :)
Mezelf eens goed laten voorlichten en ik ben van het spuit-idee afgestapt. Ik heb wat goeie spullen meegekregen (rollertjes ed) en een flinke partij uitleg over hoe het aan te pakken.
Die verf kan ik overal krijgen (is gewoon een standaard kleurnummer), maar dit soort uitleg is toch wat lastiger :)
Dus dank DRsmith voor de tip over eerenstein :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Vette tools. Ik heb nog nooit een frees in actie gezien, dus helaas weet ik daarvan de ins en outs niet. Graag horen wij verdere info over je TL buisjes ;)

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 23:58

Skef

Ik scheer.me

Leuk spul Lampje, en zeker een freestafel kan erg handig zijn (alleen zit ik me af te vragen hoe je dan op een makkelijke manier verstelt / van frees wisselt)...

Ik heb zelf alles van Metabo, ook fijn spul... Alleen gruwelijk duur als je vervangende onderdelen nodig hebt... (Bij m'n bovenfrees was het gedeelte waarmee je de freesdiepte instelt afgeknapt, kosten: € 90,- ... Maar ja, voor € 90,- heb je geen nieuwe frees hè...)

Welk merk freesjes gebruiken jullie trouwens? Heb er zelf een aantal van dat HSS-gebeuren, maar ook een aantal eenvoudige van Kinzo (voor het minder nauwkeurige werk)...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Raymond
Skef schreef op 06 March 2003 @ 08:58:
Leuk spul Lampje, en zeker een freestafel kan erg handig zijn (alleen zit ik me af te vragen hoe je dan op een makkelijke manier verstelt / van frees wisselt)...
Daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Ik volg een amerikaans forum en in amerika heb je verschillende spullen in de handel, waar je zo je frees in kan monteren. Daarmee kan je je frees makkelijk op en neer bewegen en nauwkeurig de diepte instellen. Dat is me te duur, ik ga het anders doen. Ik ga de frees aan een metalen plaat hangen en gewoon de diepte instelling van de machine gebruiken. Deze werkt anders dan op een metabo. Door aan een knop te draaien kan je de machine op en neer bewegen, dus eigenlijk zit de diepteinstelling al aardig ingebouwd.

Freesjes wisselen gaat door de machine uit de tafel te halen, of door hem helemaal omhoog te brengen.
Ik heb zelf alles van Metabo, ook fijn spul... Alleen gruwelijk duur als je vervangende onderdelen nodig hebt... (Bij m'n bovenfrees was het gedeelte waarmee je de freesdiepte instelt afgeknapt, kosten: € 90,- ... Maar ja, voor € 90,- heb je geen nieuwe frees hè...)
Ikzelf heb de metabo OF-E1229

Heerlijk ding :)
Welk merk freesjes gebruiken jullie trouwens? Heb er zelf een aantal van dat HSS-gebeuren, maar ook een aantal eenvoudige van Kinzo (voor het minder nauwkeurige werk)...

Dimar
RvS frezen (niet roestvrijstaal, maar het merk RvS, te krijgen bij de betere ijzerwarenwinkel)
En binnenkort komen er een paar CMT frezen bij.
En een tweetal origineel metabo. Die zijn ook wel goed, maar je betaald er te veel voor.

Allemaal hardmetaal. Ik had eerst ook alleen maar HSS freesjes (zo'n goedkoop setje en wat praxisspul) maar als je eenmaal een hardmetaal freesje hebt gebruikt, heb je de neiging om al die goedkope frezen in de vuilnisbak te mikken. Dat is een verschil van dag en nacht :P

Wekkel: Tl-buisjes?

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Lampje: Om sleuven ergens in te maken gebruik ik zelf de zaagtafel, is ook goed te doen, en zeker met diepte/schuinte-instellingen...

Die CMT site ga ik zeker onthouden, ziet er allemaal goed uit... Leveren ze ook naar Nederland?

Zijn er trouwens ook goede hulpstukken in de handel om cirkels te frezen? Ik heb nu een zelf gefabriceerd hulpstuk (uit aluminium), maar die kan alleen cirkels aan groter dan (helft van de freesvoet + lengte hulpstuk)... Niet ideaal, maar wel doeltreffend... Alleen bij kleinere luidsprekers heb ik dan een probleem, dan moet ik weer vertrouwen op m'n vaste hand ;)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Raymond
[nohtml]
Skef schreef op 06 March 2003 @ 11:50:
Lampje: Om sleuven ergens in te maken gebruik ik zelf de zaagtafel, is ook goed te doen, en zeker met diepte/schuinte-instellingen...
Ik heb sinds kort daar ook een mooie tool voor. Vooral het maken van vierkante uitfrezingen gaat er erg goed mee.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/miscimg/tl/geat.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/miscimg/tl/geat1.jpg
Die CMT site ga ik zeker onthouden, ziet er allemaal goed uit... Leveren ze ook naar Nederland?
Afhankelijk wie je het vraagt (ik heb twee mails gestuurd) kost het verzenden 8 of 12 euro :)
Ik weet niet welke betalingsmethoden zij accepteren, btw.
Zijn er trouwens ook goede hulpstukken in de handel om cirkels te frezen?
Ik heb nu ff geen foto bij de hand, maar metabo heeft een cirkelaccessoire. Die heb ik ook en die werkt hardstikke goed. Je kan er cirkels tot minimaal 3 of 4 cm mee maken. Kostte mij iets van 35 euro. Het is niet die stift, die heb ik ook, maar daar heb je niks an. Je moet de duurdere tool hebben)
metabo heeft trouwens een leuke foto van deze tool in actie online staan.

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Dat vierkante-gaten-hulpstuk had ik al eens gezien ja, lijkt me idd erg makkelijk...

Over die foto bij metabo: wat is de minimale en de maximale diameter waarmee je met dat ding kan frezen? En zou dat hulpstuk nog type-gebonden zijn? Want ik heb wel een ander type frees (een stukje ouder, maar wel ong. dezelfde instelmogelijkheden)...

edit: Heb net ff met metabo gebeld, maar dat hulpstuk past dus niet op mijn frees, de OFE 528 (uit m'n hoofd)...

[ Voor 15% gewijzigd door Skef op 06-03-2003 14:14 ]

• Raymond
Skef schreef op 06 maart 2003 @ 14:08:
Over die foto bij metabo: wat is de minimale en de maximale diameter waarmee je met dat ding kan frezen? En zou dat hulpstuk nog type-gebonden zijn? Want ik heb wel een ander type frees (een stukje ouder, maar wel ong. dezelfde instelmogelijkheden)...

edit: Heb net ff met metabo gebeld, maar dat hulpstuk past dus niet op mijn frees, de OFE 528 (uit m'n hoofd)...

Het belangrijkste gegeven is de afstand tussen die 2 stangetjes. Als die overeenstemt, kan je hem gebruiken.

Minimale en maximale diameter weet ik niet. hij kan iig erg klein (de frees kan bijna om zijn as draaien), de maximale diameter zal iets van 40cm zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Mooie fraisapparaten lampje, onmisbaar voor de die-hard DIYer, eigenlijk is dat het enige wat ik nog mis in me collectie.

De frezen die ik heb gemaakt in het front zijn gemaakt met een cirkelzaag (tafel) waarvan ik het zaagblad erg laag heb verzonken. Dit geeft een mooie strakke groef, maar is natuurlijk niet erg flexibel voor frais gebruik. Voordat ik verder ga met een nieuw serieus DIY project moet er eerst een frais komen waarmee ik al flink mee heb geoefend

Verwijderd

Ik ga ook maar eens investeren in wat goed gereedschap, helaas heb ik niet echt veel ruimte hier :(
Gelukkig heb ik wel een zwager met een eigen bedrijfje (laminaat, parket/lamel vloeren verkopen/legge) en zodoende alle gereedschappen en ruimte :P (en als hij het niet heeft heeft de gast die hij vaak inhuurt om te leggen het wel :D).
Maar ik denk wel dat ik maar eens naar een leuke frees ga kijken, als je er goed mee om kan gaan is volgens mij echt veel mogelijk :)

• Raymond
Verwijderd schreef op 06 March 2003 @ 20:07:
Maar ik denk wel dat ik maar eens naar een leuke frees ga kijken, als je er goed mee om kan gaan is volgens mij echt veel mogelijk :)

Klopt, het is een makkelijke tool. Wel gevaarlijk, btw (als je niet goed oplet). Maar dat zijn alle power-tools.

Houdt met de aanschaf van de freesmachine wel rekening met het feit dat je op termijn veel meer aan de freesjes zelf gaat uitgeven dan aan de machine.
Ik zit ondertussen op bijna 200 euro en over een maandje komen daar nog eens een 100-150 euroos bij :P (gotta have them tools :P )

En voor machines houd ik altijd 1 regel aan: koop het beste dat je kan betalen, dan koop je maar 1x.

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Lampje: Is er ook een site van dat merk RvS? Heb al wat gezocht, maar kon het niet vinden...

Het schijnt dat dat merk ook een goede gatensnijder verkoopt, #4000 oid... Maar ja, als je het nergens ken vinden ;)

• Raymond
Skef schreef op 07 maart 2003 @ 11:34:
Lampje: Is er ook een site van dat merk RvS? Heb al wat gezocht, maar kon het niet vinden...

Het schijnt dat dat merk ook een goede gatensnijder verkoopt, #4000 oid... Maar ja, als je het nergens ken vinden ;)

Nope, ze hebben geen site. De frezen worden verkocht (iig) door de "enorm" keten.

Beetje lullige naam, maar het zijn allemaal goeie winkels. Ze hebben een winkel zoekert op hun webpage, dus je kan er eentje in je buurt uitzoeken. Ik ben bekend met een aantal van die winkels en dat zijn nog van die echte ijzerwarenwinkels, waar mensen met verstand van zaken lopen en ze goeie spullen verkopen.

In de RvS folder die ik heb, kon ik geen gatenzaag #4000 vinden. Maar ik heb dan ook de frees-folder, mischien hebben ze meerdere productlijnen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

• Raymond
Wekkel schreef op 07 maart 2003 @ 13:08:
Voor al uw TL design dromen ;)

Ah, bedoelde je dat :) Ik ken die site (uiteraard :P ) en het is een goeie. Maar voor het "echtere" werk moet je toch echt naar www.quarter-wave.com. (die info heeft trouwens een hele tijd op t-line speakers gestaan, maar Martin heeft zijn eigen domein geregd :) )

Over mijn verf kunsten: ik heb vandaag weer het een en ander geleerd.

Les 1: Mohair rollers geven een mooi resultaat, maar het zijn geweldige ondingen :( Ik heb mijn rollertje wel 3 keer gewassen en gedroogd, om van de pluisjes af te komen. Maar Mijn testplankje zit nog vol haartjes.
Dus ik ga mooi verder met schuimrollers :)

Les 2: Tussen donker en donker zit toch flink wat verschil. Ik had van Histor kleur "bast"gekozen. Ik wilde een donkergrijze kleur, met een tintje rood erin (dat leek me wel een luxe uitstraling geven).
Echter: Het is niet zo donker als ik had verwacht en het is veel te grijs! Gewoon echt grijs dus, niks geen luxe rood-uitstraling. Ik zal nog eens wat adviezen van familie en kennissen volgen :P
Dus ik ben weer naar de verfwinkel gegaan en heb gewoon de donkerste kleur rood gekocht (ook van histor, best fijne verf :) ) de er is: zwartrood.

Morgen kan ik vast vertellen of dat een goeie keus is geweest :)

Het is me eigenlijk te rood ( ik ben een zeikerd), maar er is eigenlijk niet iets in de richting die ik zoek. Ik zocht iets dat donkergrijs, bijna zwart was, met een "hintje" rood. Dat is niet zo makkelijk te vinden, helaas. Maar dat zwartrood is volgens mij ook wel een mooie kleur, dus ik ben blij (en morgen zie ik of ik echt blij ben :) )

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Wat zou kunnen is; dat je je eigen kleur laten mengen :)

• Raymond
Coenen schreef op 07 March 2003 @ 20:10:
Wat zou kunnen is; dat je je eigen kleur laten mengen :)

Dat heb ik dan ook laten doen :P

Magoed, op zich was ik niet eens zo heel kritisch, maar dat grijs was gewoon _te_ lelijk :P
En dat had ik niet verwacht, ik dacht dat het een mooiere kleur zou zijn ( duh :P ).

Magoed, al doende leert men :)
Vloeit trouwens wel mooi, die verf. Valt me niks tegen. Dus uitendelijk wordt het wel mooi, maar ik ben er wel weer aan herinnerd waarom ik zo'n pesthekel aan verven/schilderen heb.

Verwijderd

Lampje schreef op 06 maart 2003 @ 21:38:

[...]

Klopt, het is een makkelijke tool. Wel gevaarlijk, btw (als je niet goed oplet). Maar dat zijn alle power-tools.
Idd, een ongelukje zit in een klein hoekje. Dat heb ik helaas al eens meegemaakt, gelukkig heb ik er geen blijvend letsel/lidtekens aan overgehouden, maar dit is echt een kwestie van geluk en ongebruikelijk (Lucky me :) ). (Dit betreft trouwens geen fout met electrisch gereedschap hoor...)
Houdt met de aanschaf van de freesmachine wel rekening met het feit dat je op termijn veel meer aan de freesjes zelf gaat uitgeven dan aan de machine.
Ik zit ondertussen op bijna 200 euro en over een maandje komen daar nog eens een 100-150 euroos bij :P (gotta have them tools :P )
Hier heb ik al aan gedacht en... ik ken dat gotta have them gevoel :) (Ik neem aan dat je wel lang met zo 'n frees doet!?).
En voor machines houd ik altijd 1 regel aan: koop het beste dat je kan betalen, dan koop je maar 1x.
Ik wil eigenlijk al me electrisch gereedschap van makita hebben, dit is werkelijk het fijnste gereedschap waar ik ooit mee heb gewerkt!

Verwijderd

Een tweeter is aan de achterkant ALTIJD luchtdicht gemaakt!Een aparte kast is dus eigenlijk niet nodig!
Verder zie ik de spoelen parallel staan t.o.v elkaar,dan kan er invloed zijn van de een op de ander,beter is het om de ene een kwart slag te draaien,heb je geen invloed meer!Dus de ene laat je nu zo staan en de andere zet je met de zijkant op het plaatje...Overigens ga niet bezuinigen op de kwaliteit van de onderdelen,dat is altijd hoorbaar!Vooral wat betreft de condensatoren of elco's!Als je elco's neemt,koop dan die met geribbelde folie,is beter!Maar als het even kan geen elco's!

Verwijderd

Topicstarter
Nou eindelijk tijd gehad om wat picjes te schieten van de center, hij is inmiddels af en in gebruik, in m'n (nu nog) Pro-logic installatie.

Het geluid valt me echt alles mee, nog steeds vindt ik dat de woofers het geluid iets teveel kleuren, vooral met stem dan. De tweeter heeft dat wel een stuk verminderd en de stemmen zijn erg helder vooral in het hogere gebied dan. De tweeter geeft die box echt een enorme schop in de richting van goed geluid.

Al met al ben ik dus goed te spreken over de box waarnaar ik in ieder geval kan luisteren zonder me ergens aan te ergeren (en dat is voor mij zeker een overwinning).

De kosten vielen ook alles mee maar zal het allemaal even onder elkaar zetten, de woofers en het hout had ik al, dus dat moet je ermaar even bijdenken.

Tweeter (Audax TMO20J7) €27
Fitercomponenten €10
Terminal €4,50
Zwarte Schroeven Cadeautje ;)
Totaal dus: €41,50

Waarbij je nog zo'n €20 moet rekenen voor de afwerking, dus dan kom je uit op ongeveer 65 euro,

Toch wel een pittig bedrag voor een testcase, maar heb er wel van geleerd en ben nu de eigenaar van een mooie magnetisch afgeschermde center , met een goede tweeter :)

Nu wat picjes (natuurlijk weer clickable)

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/Centeraf1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/Centeraf2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/Centeraf3.jpg

En 1 met flits, waarop je duidelijk ziet dat de frais niet mee is gespoten, maar ach wat, zo licht als op de flits is het nooit in m'n kamer, dus niemand die het ziet :Y)

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/Centeraf4.jpg

Verwijderd

Nou, dat is toch mooi dan! Heeft een mooi plekje daar.
Als je het resultaat behaald hebt dat je wou berijken dan is het een geslaagd project zou ik zeggen :)

Btw... ik denk dat we er maar aan moeten wennen dat je altijd boven je budged eindigd of je nu wilt of niet :x, zie het maar als een natuurwet ;) (het zit hem vooral in de kleine dingetjes he :/)
Pagina: 1 2 Laatste