Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 09:20:
Hoe kwam je eigenlijk bij deze tweeter? Hij is idd heel apart door het ontbreken van FerroFluid, daardoor is hij erg "snel" en dynamisch. Keerzijde is dat hij niet echt gekoeld wordt (geeft verder weinig bij hifi gebruik) en hij kan op een scherpe set aggressief gaan klinken, juist omdat er geen FF in zit.
Ferrofluid is een een vloeistof die fabrikanten in hun tweeters stoppen (door het ijzerbetanddeel zal de vloeistof keurig in de luchtspleet blijven zitten) om een betere koeling mogelijk te maken. Door de dempende karakteristiek van de vloeistof zal ook die piek van de impedantie bij de resonantie van de tweeter verminderen (of zelfs verdwijnen).
Echter, door verwarming veranderen de eigenschappen van ferrofluid, en neemt de viscositeit af (wordt dunner). De dempende werking neemt dan ook af. De piek in de impedantie zal terugkomen en wat veel erger is: De tweeter (afhankelijk van het model) zal tussen de 1000 en 2500Hz meer gaan weergeven, wat een "schreeuwerig" karakter tot gevolg heeft. De nieuwere ferrofluids zijn al veel dunner dan de vroegere, waardoor dit effect minder zal optreden.
Maar ferrofluid is maar 1 middel om een bepaald doel (powerhandling) te bereiken, er zijn er meerdere. Het is dus prima mogelijk om zonder FF hetzelfde effect te bereiken. Vaker zijn deze methoden wat duurder (bewerkelijker) dan een druppie vloeistof in de luchtspleet gieten, maar ze werken even goed.
Wat je dus ziet is: Hele goedkope tweeters hebben het niet, vanwege de kosten. Middeldure tweeters hebben het wel (maar je moet er in je filter verrekte goed rekening mee houden, anders gaat het mis wanneer je langere tijd op een wat hoog niveau speelt) en de dure tweeters hebben het juist weer niet, want die gebruiken andere methoden om hetzelfde effect te bereiken. (dit is vrij generaliserend, uiteraard zijn er goedkope met FF, middeldure zonder en dure tweeters met)
Volgens de telefoongids naar lelystad. Mijn ouders kennen de zaak nog wel: Erg groot en goed assortiment. Maar helaas, ze zitten er niet meer.
Ik vond nog wel Metalak en Scheer in de telefoongids, misschien dat je ze even kunt bellen.
Metalak ben ik langsgereden: da's een groothandel (en hebben niet eens echt een winkel, volgens mij schuiven ze alles per pallet door.)
Scheer zit aan de veerallee, naast die kwikfit. Ben ik niet geweest, daar ga ik volgende week nog even een kijkje nemen, maar ik vermoed dat ze alleen wat van die motip spullen hebben.
Oh ja, Eerenstein is een verf-zaak met een uitgebreid assortiment, ze zitten in de Vechtstraat.
Daar ben ik vanmiddag wel geweest: Dat lijkt me wel een hele goeie zaak. Stond echt zo'n mannetje met een schort vol verfvekken achter de balie
Daar vullen ze ook zelf spuitbussen, maar die man zei dat dat op gewone spuitbusdruk was, niet met een hogere druk zoals hierboven werd genoemd.
Ondertussen verloopt mijn vulgrondlak expiriment niet helemaal goed. Het blijft een erg oneven oppervlak. De overgang tussen de 2 plaatjes MDF is trouwens wel helemaal onzichtbaar geworden, dus da's een plus. Maar ik moet dus nog wel een manier zien te vinden om het helemaal vlak op te kunnen brengen (anders moet ik veel te veel schuren, dat schiet niet op)