Toon posts:

[DIY]Center Speaker

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 710 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na m'n DIY sub (zie sig) kreeg ik weer de behoefte om wat nieuws te gaan maken. Enigste voor de handliggende was een center speaker omdat ik daar al drivers voor had.
Zo kon ik mooi aan m'n DIY kwaliteiten werken en weer wat dingen uitproberen. ;)

De center maak ik van 2 Wharfedale speakers afkomstig uit 2 boekenplank speakers (Wharfedale Valdus 100) die toch maar in de weg stonden. Wel een mooie budget tip eigenlijk, deze center ;)

Eerlijk gezegd had ik nog 4 woofers om uit te kiezen, maar de wharfedale's gaven stemmen het mooiste weer.

Ze zijn 13cm in doorsnede, niet magnetisch afgeschermd en hebben een papieren conus, met een aparte structuur. De surround is gewoon van foam.

Woofer:
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/twoofervoor3s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs//twooferzij3s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/twooferachter3s.jpg

De tweeter die ik ga gebruiken is van Audax (TM020J7), deze heb ik gekozen vanwege het feit dat de dome van titanium is en ik eerlijk gezegd al langer benieuwd was naar deze tweeter, mooie gelegenheid dus. :)

De tweeter heb ik nog niet, maar werd afgelopen week gebeld door Speakerenco dat hij binnen was, deze week dus maar even halen.

De meeste pics zijn trouwens clickable

Tweeter:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/tm020j7.jpg

Hier de specs, kon het PDFje niet meer vinden dus heb ik maar een picje gemaakt ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tTweeterspecss.jpg

Nu de behuizing.

Deze maak ik van een overgebleven stuk MDF (22mm) dit had ik nog over van m'n vorige project. Van de woofers heb ik geen T/S parameters, maar dit is geen ramp, in m'n vorige testopstelling klonken ze gewoon goed, na wat testen bleek de inhoud erg weinig invloed te hebben op het geluid van de center.

De afmetingen zijn dus gegokt en ik heb een beetje rekening gehouden met een handig formaat. De inhoud is ongeveer 12 liter, buitenafmetingen zijn: 47.4x16.6x29.2

Picjes:

Het eerste testboxje van 18mm Spaanplaat, deze gaf al een goed resultaat, maar ik vindt hem er niet uitzien en wou gewoon weer lekker klussen aan een nieuwe box. :)

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tOudecenter3s.jpg

Het begin van de box:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tBox1s.jpg

De frontplaat gezaagd en gefreesd (met de cirkelzaag) Ook is alles afgetekend.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tBoxs1s.jpg

Dit is de ruimte voor de tweeter, luchtdicht afgekit

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/ttweeterruimte2s.jpg

De gaten gezaagd in de frontplate.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tinelkaar2s.jpg

Uiteindelijk zal ik ook nog met verschillende afwerkingen gaan experimenteren, maar hij wordt in het eerste geval zwart glanzend.

De achterkant heb ik zo gemaakt dat de box op een eenvoudige manier te openen is. Daar zal ik morgen foto's van posten.

Filter zit inmiddels ook in elkaar maar daar heb ik nog geen foto's van, ook deze zal ik morgen posten. :P

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 19:31 . Reden: servertje gewisseld ]

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 07:37

JeroenT

hoi!

Wow , dat ziet er goed uit!
Leuk om te zien al die DIY projecten hier op got :)

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32
He verdorie, nu ga je juist de tweeter gebruiken waar ik al zo geinsteresseerd in was :P Dan is hij niet meer orgineel als ik ooit zelf iets ga bouwen :+ Hier kan je trouwens de PDF van de TM020J7 vandaan halen (omdat je niet meer wist waar die online stond) :) Hoeveel moest jij eigenlijk betalen voor die TM020J7?

En nog een vraag aan jouw: de inhoud voor een subwoofer kan je met behulp van WinISD laten berekenen, maar hoe zit dit bij tweeters?

[ Voor 9% gewijzigd door Robino op 16-02-2003 21:06 ]

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:20

JWO

Rave17 schreef op 16 February 2003 @ 21:02:
He verdorie, nu ga je juist de tweeter gebruiken waar ik al zo geinsteresseerd in was :P Dan is hij niet meer orgineel als ik ooit zelf iets ga bouwen :+ Hier kan je trouwens de PDF van de TM020J7 vandaan halen (omdat je niet meer wist waar die online stond) :) Hoeveel moest jij eigenlijk betalen voor die TM020J7?

En nog een vraag aan jouw: de inhoud voor een subwoofer kan je met behulp van WinISD laten berekenen, maar hoe zit dit bij tweeters?
ik dacht dat dat niet zoveel uitmaakte met tweeters, die hebben geen "klank kast" nodig..

• Robino
JWO schreef op 16 February 2003 @ 21:09:
[...]

ik dacht dat dat niet zoveel uitmaakte met tweeters, die hebben geen "klank kast" nodig..
Dus dan zou elk formaat daarvoor geschikt zijn. Vandaar dat Play ook een klein apart kastje in de Center Speaker heeft gemaakt voor z'n tweeter :)

Verwijderd

Nice!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

in princiepe niet.. en door resonantien te beperken zet je ze in een aparte kamer :)

maar heel mooi play.. ben benieuwd naar je volgende plaatjes :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
Idd, een hoop DIY projecten leuk om te zien (en doen :Y) )

Hehe, ja sorry, is idd een mooie tweeter :)

Een tweeter heeft in principe geen behuizing nodig, maar weet het niet helemaal zeker. Wel weet ik dat je het beste hem in een aparte behuizing kan zetten en die dan vullen met dempingsmateriaal. Misschien kan iemand anders hier nog wat over zeggen.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

je kan kijkenhoe zehet bij de nautilus hebben gedaan..daar staat ook een uitleg WAAROM juist :)
dat is wel leuk :)

maar je moet et niet zelf zo willen doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 16 February 2003 @ 21:14:
in princiepe niet.. en door resonantien te beperken zet je ze in een aparte kamer :)

maar heel mooi play.. ben benieuwd naar je volgende plaatjes :)
Juist dit dacht ik dus ook, deze behuizing werkt dus niet als een klankast maar wel om rare reflecties en resonantiën tegen te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 16 februari 2003 @ 21:21:
je kan kijkenhoe zehet bij de nautilus hebben gedaan..daar staat ook een uitleg WAAROM juist :)
dat is wel leuk :)

maar je moet et niet zelf zo willen doen :)
Dit is dus het principe van B&W, wat wel verklaard waarom een aparte behuizing wordt gebruikt
When a driver is loaded by a tube of a similar diameter to the diaphragm, sound propagates down the tube as a series of simple plane waves. When the sound reaches the other end of the tube it is reflected back up the tube towards the driver. If it reaches the driver it causes delayed radiation that time-smears the original signal, blurring the clarity of the sound.

If, however, you fill the tube with absorbent material and the tube is long enough, you can dissipate the energy before it reaches the end of the tube. The sound from the driver then remains clean and true to the input signal
Ook al gaat dit om een ander behuizing, het principe van de reflecties blijft hetzelfde

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

precies :Y)

dat bedoelde ik dus :)

tis niet echt technisch uitgelegd, maar het is al laat zat :)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:56

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Play, ziet er perfect uit! :D
Lekker makkelijk werken met MDF, straks nog een kleurtje en dan lijkt het helemaal top.
Ik wacht met smart op de volgende pics.

Whatever.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Mooi man. Benieuwd hoe het geheel gaat matchen met je andere speakers (wat heb je nu ook weer staan? Ben te lui om het op te gaan zoeken...).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Topicstarter
s_roubos schreef op 16 February 2003 @ 21:38:
Mooi man. Benieuwd hoe het geheel gaat matchen met je andere speakers (wat heb je nu ook weer staan? Ben te lui om het op te gaan zoeken...).
Zo kritisch is het allemaal niet. Deze center maak ik om wat meer ervaring op te doen (en om me bezig te houden) voordat ik aan Fronts ga beginnen.

Voor de fronts neig ik erg naar Seas drivers maar ben nog lekker aan het rondkijken. Als ik eenmaal de fronts af heb (lange termijn werk, eerst nieuwe apparatuur) komt er ook een center gemaakt uit de juiste drivers. Deze is er dus om die tijd te overbruggen.

Nu is het dus nog niet echt een big deal of het allemaal matcht, wel ga ik veel tijd steken in het mooi afwerken van de box, zeker omdat dit later bij m'n fronts ook in orde moet zijn :)

Als fronts heb ik nu 2 Infinity Reference 51-mkII

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag uiteraard niet stilgezeten, toch wel wat tijd over naast m'n studie om lekker te DIY'en ;)

Dit is dus de center met 2 woofers in een test opstelling en voorlopig nog zonder tweeter dus, die zal ik in de loop van deze week even ophalen.

Voor:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tCenter3s.jpg

Achter:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tcenterachter3s.jpg

De achterkant is dus zo geconstrueerd dat ik hem makkelijk open kan maken, daar hier een picje van:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tachterhalfopen3s.jpg

en een close-up van de schroef:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tcloseupschroef3s.jpg

Het Filter:
Het laag gedeelte bestaat uit een luchtspoel met 1mm draad met de waarde van 0,39mH en een Bipolaire elco van 6,8uF De gewone luchtspoel voldoet prima voor deze woofers, omdat het een laagfilter betrf heb ik een wat grotere dikte draad gepakt. De bipolaire elco voldoet ook voor dit laag-filter.

Het hooggedeelte bestaat uit een luchtspoel met de draaddikte van 0,71mm en een waarde van 0,69mh, daarbij heb ik wel gegrepen naar kwalitatief hoog waardige condensatoren, ik vond dat m'n tweeter dat wel verdiende. Daarom dus Audyn-Cap MKP condensatoren, daarvan heb ik er 2 parallel staan om zo tot een waarde van 4,37 uF te komen

een picje van het filter, erg crappy gesoldeert ja, i know :P (als iemand trouwens een denkt te zien, meteen zeggen, ben niet echt een electronica held)

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tFilter3s.jpg

De interne bekabeling wordt nog vervangen voor wat betere kabel. Op dit moment heb ik hem al hard geschuurd en hij staat volledig in de plamuur, kijken of ik de box zo strak kan krijgen. Anders zal ik naar wat anders moeten afwijken maar daarover morgen meer. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 19:32 ]

Verwijderd

ziet er nog steeds goed uit :) Ga je hem in dezelfde kleuren enzo afwerken als je sub? das wel tof natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
thx, nee ga eerst wat experimenteren met andere manieren van afwerken, hij zit nu dus volledig in de plamuur, daarna ga ik hem zwart spuiten. Kijken of dat mooi wordt.

Hierna kan ik altijd weer aan de slag om hem op een andere manier af te werken, zoals me sub bijoorbeeld. Ook daar heb ik nog van over dus dat is idd een mogelijkheid.

Verwijderd

Topicstarter
Rave17 schreef op 16 februari 2003 @ 21:02:
Hoeveel moest jij eigenlijk betalen voor die TM020J7??
Had even over je vraag heen gelezen, xcuse me :P

Betaalde er 27 euro voor bij Speakerenco.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 16:20

MrDry

Desperados!

Waarom heb je eigenlijk de ruimte voor je tweater luchtdicht afgekit?

Ennu...ben je niet bang voor zooi op je tv omdat je speakers niet magnetisch afgeschermd zijn?

Quod licet lovi, non licet bovi

Verwijderd

Topicstarter
MrDry schreef op 18 February 2003 @ 09:51:
Waarom heb je eigenlijk de ruimte voor je tweater luchtdicht afgekit?

Ennu...ben je niet bang voor zooi op je tv omdat je speakers niet magnetisch afgeschermd zijn?
Waarom ik een ruimte voor de tweeter heb gemaakt staat in het begin van het topic. Ik heb hem luchtdicht afgekit zodat ik tenminste m'n box kon testen/ gebruiken als er geen tweeter in zat. Ook leek het me wel verstandig voor het geluidsbeeld van de tweeter. Omdat de tweeter zo in een aparte behuizing zit en niet eentje die door de woofers beinvloed worden.

Ik heb natuurlijk al getest of hij nog bruikbaar is, ivm met het magnetische veld, en dat valt best mee. Ik kan hem niet op m'n tv leggen, maar 10 cm daar boven is geen probleem ;)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Misschien een kippengaasje trekken over de binnenwanden met een stukje dempsel ertussen tegen trillingen? Met kippengaas heb ik nog best redelijke afschermresultaten kunnen behalen.

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 18 February 2003 @ 11:01:
Misschien een kippengaasje trekken over de binnenwanden met een stukje dempsel ertussen tegen trillingen? Met kippengaas heb ik nog best redelijke afschermresultaten kunnen behalen.
Daar kan ik nu dus niet meer bij ;)

Ik dacht dat het hele boxje vullen met dempingsmateriaal ook wel afdoende zou werken, in iedergeval heb ik de demping zo geknipt dat het alle wanden bedekt

Verwijderd

Mooi gedaan :)
En erg leerzaam voor m'n eigen projectje (Centre speaker zelfbouw)
Ik zit zelf te denken om de tweeter zwevend te plaatsen (afgekeken van m'n Syntheses): de magneet van de tweeter plaatsen in een PVC-buis, deze verzwaren en dan het geheel op rubbers in een 2e PVC-buis.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 17:31:
Mooi gedaan :)
En erg leerzaam voor m'n eigen projectje (Centre speaker zelfbouw)
Ik zit zelf te denken om de tweeter zwevend te plaatsen (afgekeken van m'n Syntheses): de magneet van de tweeter plaatsen in een PVC-buis, deze verzwaren en dan het geheel op rubbers in een 2e PVC-buis.
Interressant, en zeker apart.

Ik zie trouwens dat je wat vragen hebt over de inhoud van de kast. Dat kan je zelf berekenen, maar ook door iemand anders laten doen. Er zijn zat Gotters die bedreven zijn in het simuleren. Misschien kan je daar een paar van via mail benaderen of ze die woofer voor je kunnen simuleren. ;)

Ik raad je trouwens ook aan om echt bij een DIY speakeraak langs te gaan voor een filter, die hebben een stuk meer voor audio geschikte componeten.

2-weg filters kun je trouwens hier berekenen: http://www.12vhifi.nl/filters.html

Heb trouwens weer wat picjes op stapel staan om te posten. Dat gaat vanavond nog gebeuren :)

Verwijderd

Daar kijk ik naar uit ;)

Bedankt voor het linkje voor die filters. Ik ga donderdag eens langs de electronica-boer (dan is degene er met verstand van speakers) voor de filter-onderdelen.

Ik ben al aan het stoeien geweest met lspCAD en WinISD. Deze programma's zitten dicht bij elkaar wat betreft een gesloten kast maar voor een vented-box (waar ik nu toch maar voor gekozen heb vanwege het dieper doorgaan van de centre) lopen de volumes alsmede de afmetingen van de pijpen behoorlijk uit elkaar.
Wekkel misschien eens mailen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ook vandaag weer wat picjes, zij het dat ik wat weinig tijd had en alleen wat heb kunnnen schuren aan de plamuur die ik gisteren heb aangebracht.

Om maar meteen met een picje daarvan in huis te vallen:

Het fantastische luchtbellen effect komt geloof ik door een smerige lens, zal er in de toekomst wel even op letten dat hij schoon is ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tPlamuurvoor4.jpg

Zoals je ziet is hij nog lang niet glad en zal het nog wel wat schuren en plamuren kosten om hem helemaal glad te krijgen, wat uiteraard wel m'n doel is :)

Nog een picje met de drivers erin, ziet er nog helemaal niet slecht uit zo, een witte box.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tPlamuurboven4.jpg

Ik heb trouwens ook de demping uitgezocht. Het grote stuk gaat in de ruimte van de 2 woofers. Het kleine stuk is op maat geknipt zodat het mooi in de ruimte voor de tweeter past.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tDemping4.jpg

Ook nog een extra picje bijgevoegd van m'n powertools 8)
Wat ik allemaal gebruikt (en nog steeds uiteraard) heb bij dit projectje

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tPowertools2s.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Zo de tweeter is binnen, net even langsgelopen bij S&co.

Heb net even de box met filter in elkaar geschroefd om hem te testen en dat klinkt helemaal niet slecht! :)

Die tweeter klinkt echt heerlijk neutraal en geeft stemmen echt heel mooi weer. Het basbereik valt me ook helemaal niet tegen, eigenlijk heeft dat me wel het meeste verrast want met zo'n gegokte inhoud hoef je niet veel te verwachten, maar het lijkt wel of de center nog wat dieper gaat als de Basreflex (!) fronts toen ze nog in hun oude doosje zaten

trouwens, als ik zo me best doe om veel pics voor jullie te posten verwacht ik wel wat reacties daarop he? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 17:44 ]

• Killkees
  • Laatst online: 29-05-2025

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Even een stomme vraag, maar hoe heb je die gaten voor je drivers gemaakt? Gewoon met een decoupeerzaag of met iets speciaals?

Verwijderd

Mooi projectje Play!

Ziet er allemaal prachtig uit. Moeilijk is dat he... de tijd nemen voor een goede afwerking. Maar het loont meestal wel de moeite dan :)
Ik ken btw ook het jeukende gevoel om telkens weer wat nieuws (beters) te maken. Na mijn auto sub projectje begint het bij mij ook al weer te jeuken. Ik zit al helemaal te bedenken wat ik als volgende zal gaan doen ::. Of een subje voor in me kamer of nieuwe fronts....

Iemand btw nog een goede online shop voor losse speakers?

• Robino
Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 17:44:
Zo de tweeter is binnen, net even langsgelopen bij S&co.

Heb net even de box met filter in elkaar geschroefd om hem te testen en dat klinkt helemaal niet slecht! :)

Die tweeter klinkt echt heerlijk neutraal en geeft stemmen echt heel mooi weer. Het basbereik valt me ook helemaal niet tegen, eigenlijk heeft dat me wel het meeste verrast want met zo'n gegokte inhoud hoef je niet veel te verwachten, maar het lijkt wel of de center nog wat dieper gaat als de Basreflex (!) fronts toen ze nog in hun oude doosje zaten

trouwens, als ik zo me best doe om veel pics voor jullie te posten verwacht ik wel wat reacties daarop he? ;)
Maar we wachten ook op het eindresultaat he, zitten allemaal stilletjes te kijken naar je vorderingen ;)

BTW. kan je niet een paar mooie foto's maken van de tweeter :)

Verwijderd

Topicstarter
Killkees schreef op 19 February 2003 @ 18:24:
Even een stomme vraag, maar hoe heb je die gaten voor je drivers gemaakt? Gewoon met een decoupeerzaag of met iets speciaals?
Ja met de decoupeerzaag. Ook daarbij geldt oefening baart kunst en ik slaag er dan ook in steeds mooiere gaten te zagen. Tis zeker nog niet zo mooi als frezen, maar het komt wel in de buurt ;)
Eul schreef op 19 February 2003 @ 18:24:
Iemand btw nog een goede online shop voor losse speakers?
De zaak waar ik m'n speakers altijd haal is Speaker enco, maar ik wordt daar altijd zoveel wijzer als ik binnen ben geweest dat ik je aanraad om er ook gewoon langs te gaan als je er iets wilt bestellen. Via internet is dus wel mogelijk.

(www.speakerenco.nl)
Rave17 schreef op 19 February 2003 @ 18:40:
[...]

Maar we wachten ook op het eindresultaat he, zitten allemaal stilletjes te kijken naar je vorderingen ;)

BTW. kan je niet een paar mooie foto's maken van de tweeter :)
O is dat het ;)

In iedergeval komt er vanavond wel een picje de tweeter ja. :)

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Perfect Play!

Gaat helemaal goed komen, nice job. :)

Whatever.

Verwijderd

Topicstarter
meendering schreef op 19 February 2003 @ 19:33:
Perfect Play!

Gaat helemaal goed komen, nice job. :)
thx :)

offtopic:
hoe is het nou om het eerste gesloten topic op je naam te hebben in de nieuwe HK? :P

Verwijderd

Topicstarter
Zoals beloofd weer een post met pics :)

De tweeter is nu dus binnen. Qua klank ben ik er echt super tevreden over. Klinkt erg lekker. Zeker danzij de vrij lage kantefrequentie (3000hz) geeft hij echt totaal ander klank aan de luidspreker. De stemmen zijn nu stuk natuurlijker .

De specs:

Titanium Dome
Neodynium Magneet
Ferrofluid gekoelde spreekspoel
Magnetisch Afgeschermd.

De rest van de specs + een mooi grafiekje kun je vinden onder deze thumb:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tTweeterspecs2.jpg

Natuurlijk heb ik er ook de nodige foto's van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tTweetervoor.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tTweeterachter.jpg

Als extraatje een picje van een stukje gereedschap dat ik gebruikt heb bij het verzinken van de schroeven, in mijn ogen onmisbaar ;)

Hij is zoals de wakkerre tweaker op merkt kapot, maar dat doet verder niks af aan de werking. Klinkt gek, maar is zo :P

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tVerzinkboor.jpg

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 10:06
Heel leuk DIY speakers...

Zelf wil ik ook nog DIY van S&Co
In hoeverre zijn de zelfbouw van Speaker en Ko mooi in een kleur te krijgen? Met spuitbus?
Moet er nog veel geschuurd en geplamuurd worden bij deze pakketten?

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Verwijderd

Topicstarter
DarkHelmet schreef op 19 February 2003 @ 20:52:
Heel leuk DIY speakers...

Zelf wil ik ook nog DIY van S&Co
In hoeverre zijn de zelfbouw van Speaker en Ko mooi in een kleur te krijgen? Met spuitbus?
Moet er nog veel geschuurd en geplamuurd worden bij deze pakketten?
De paketten zijn gemaakt van MDF en je krijgt ze kaal aangeleverd. Je kunt ze ook door hun laten spuiten, maar dat is vrij duur.

Het mdf moet je in ieder geval schuren en gronden, maar voor het beste resultaat moeten ze ook geplamuurd worden. Dit kan je ook doen met spuitplamuur, waar ik me morgen denk ik in ga verdiepen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het zal mijn tussenprojectje niet mogen baten. Ultra cheape SpeaKa speakerpakketjes van EUR 15,50 per stuk (met alles erop en eraan :X ).

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/CC/CCB35E3C766FD60EE10000000A010251.JPG
productomschrijving:

Kleine, universele allround luidspreker voor beginners. Dit bouwpakket met een aangenaam klankbeeld zal u zeker bevallen, of u het nu gebruikt als satelliet, als effectluidspreker in een thuisbioscoop, als multimedia component of als autoluidspreker.
Bouwpakket onderdelen: 2-weg gesloten · Geadviseerde behuizing 5· Chassisuitrusting 1 x SpeaKa 8-10, 1 x SpeaKa Ht 60-80
Technische spec.: Sinus- en muziekvermogen 60/80 W · Impedantie 8 W · Geluidssterkte93 dB.
Toebehoren: Frequentiescheidingsfilter · Kabel · Terminal · Schroeven · Isolatiemateriaal · Met Nederlandstalige gebruiksaanwijzing. Luidsprekerbouwpakketten
Dat levert met 25 liter basreflex een redelijk plaatje op met een bult, waarmee ik gezien de prijs best kan leven ;) Als kadootje aan mijn (niet audiofiele) zwager helemaal niet slecht en houdt mij weer van de straat.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Je haalt er toch nog een -3 van 38hz mee, mooi simulatiewerk ;)

Het zal idd wel niet veel zijn, maar als cadeautje is het natuurliijk wel een mooi setje. Wist niet dat je zo attent was :P

Maarre om je van de straat te houden was je toch al begonnen aan een Bandpass subje?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ook die behoeft alleen nog maar hout. Dit weekend de Bigg Boss maar eens leeghalen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Leuk vooruit zicht :)

Ga zelf zo (ja ben lekker "vrij" ) even de verfwinkel leegtrekken om vervolgens flink tegen de afwerking aan te beuken.

Verwijderd

Topicstarter
Zo, heb me weer lekker uitgeleefd. Eerst maar eens naar de verfwinkel gelopen om goed schuurpapier te halen, een kwast en een bus kwastplamuur.

Ik vond het plamuur er echt rampzalig uitzien en geloofde nooit dat ik daar een nette box van kon maken. Daarom heb ik het er maar allemaal afgeschuurd. Het koste een paar (understatement) stofwolken, maar de onregelmatigeheden zijn eraf, net als het meeste van het plamuur trouwens :X

Daarna goed stofvrijgemaakt en vervolgens de box ingesmeerd met kwastplamuur. Dit is een zeer dikke grondverf die na opdrogen super hard wordt en dus alle oneffenheden bedekt. Als het hard is moet je het goed schuren en als het goed is krijg je dan een babybillen gladde afwerking :)

ben beniewd :)

Verwijderd

Dat spuitplamuur lijkt idd in het begin nergens op, maar als je eenmaal gaat schuren wordt het wel glad :)

Ik doe van jou wel veel leuke ideetjes op :) (dat is een compliment). en bedankt voor de url.

Heb idd al even (zag het in één van de vorige posts) zitten kijken naar wat speakers daar en dat ziet er goed uit. Seas speakers trekken mij tot nu toe ook het meest van die site :)

Misschien dat ik ook maar eens andere front speakers moet gaan maken. Ik heb nu 2 Jamo D165 speakers met geen enkele orginele speaker er nog in door wat ''overbelasting'' in het verleden :(. Dus niet echt beter op geworden, en ik weer een leuk nieuw projectje :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de box eerst met gewoon plamuur behandeld, wat ik er dus gewoon met een plamuurmes op heb gebracht.

Dank je trouwens voor het compliment :)

Als je Seas speakers interresseert moet je eens de Intertechniek Catalogus halen (gratis bij speakerenco) Daar staan ze bijna allemaal in beschreven met een foto erbij. Ook kun je er wat ontwerpen voor speakers in terug vinden. Dus al ben je een keer in de buurt van Rotterdam... ;)

Heb trouwens de 2 woofers magnetisch afgeschermd, naja voor het grootste deel dan, zijdelings hebben ze nu een veel kleiner magnetisch veld, zal zo wel een fototje posten.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Heerlijk foto'tjes. Daar houden wij van :P

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/berekeningen.jpg
Dit geeft aan hoe hard ik aan het rekenen ben geweest voor mijn bandpass project met schuine wand.

• Killkees

Killkees

Om nog ff op die gaten voor de drivers terug te komen :o (tsja, newbie he) maar eh, moeten die precies passen of gaat het erom dat die drivers erin kunnen?
(Aangestoken door het DIY-virus ben ik me ook aan het orienteren. Misschien dat ik ook ooit nog eens een [DIY] topic kan openen :+ )

Verwijderd

Topicstarter
Sow, ik ga niet alle posts van je zoeken, maar ik denk dat je zeker al zo'n 25 posts in de verschillende draadjes hebt gepost over je Bandpass project MET schuine want :P

hehe, geeft niks hoor ;)

(@wekkel dus)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 20:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Killkees schreef op 20 February 2003 @ 20:40:
Om nog ff op die gaten voor de drivers terug te komen :o (tsja, newbie he) maar eh, moeten die precies passen of gaat het erom dat die drivers erin kunnen?
(Aangestoken door het DIY-virus ben ik me ook aan het orienteren. Misschien dat ik ook ooit nog eens een [DIY] topic kan openen :+ )
Hoe bedoel je dat precies?

Het is zaak dat de box luchtdicht is en daarom moeten de drivers het gat overlappen. Meestal neem je iets van 3mm kleinere diameter dan de bevestigingsgaten.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 20:40:
Sow, ik ga niet alle posts van je zoeken, maar ik denk dat je zeker al zo'n 25 posts in de verschillende draadjes hebt gepost over je Bandpass project MET schuine want :P

hehe, geeft niks hoor ;)

(@wekkel dus)
Punt is dat er niet echt een centraal topic is voor zelfklussers. Dat betekent dat ik de posters in geeigende topics wel een beetje warm moet houden voor hetgeen gaat komen en als dat over 10 topics verspreid is kom ik inderdaad wel op 25 posts, he he ;)

Ik begrijp dat het wat gaat vervelen, dus ik zal me gedeisd houden tot het daadwerkelijk klaar is :P

• Killkees

Killkees

Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 20:43:
[...]
Hoe bedoel je dat precies?

Het is zaak dat de box luchtdicht is en daarom moeten de drivers het gat overlappen. Meestal neem je iets van 3mm kleinere diameter dan de bevestigingsgaten.
Hoewel je m'n vraag niet precies snapt heb je me al wel geholpen ;) . Ik zit ff te bedenken hoe ik m'n vraag beter kan formuleren maar er schiet me ff niks te binnen.

• Killkees

Killkees

Nog ff iets, (ik post het hier maar omdat hier toch nu alle verzamelde kennis van GOT op het gebied van DIY-speakerbouw aanwezig schijnt te zijn...)
ik wil me wat meer gaan verdiepen in de speakerbouw, en nu ben ik in de diverse draadjes twee boeken tegen gekomen. een boek van Vance Dickason en een boek van Weems. Nu heb ik wel natuurkunde gehad op het VWO (zelfs eindexamen in gedaan) maar dat is al lang geleden en ik was er niet zo'n held in. Zijn die boeken dan nog wel een beetje te volgen? Of zijn er betere keuzes beschikbaar?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Die drivers moeten erin passen. Liever iets te groot gat dan te klein dus. Als je de gaten te groot maakt, wordt het vastmaken van een driver vanzelf moeilijker en is de kans op alsnog een opening met je driver gemonteerd groter. Het is dus zaak dat je driver goed in het gat past, maar ook het gat met de buitenrand goed afdicht.

• Killkees

Killkees

Wekkel schreef op 20 februari 2003 @ 20:55:
Die drivers moeten erin passen. Liever iets te groot gat dan te klein dus. Als je de gaten te groot maakt, wordt het vastmaken van een driver vanzelf moeilijker en is de kans op alsnog een opening met je driver gemonteerd groter. Het is dus zaak dat je driver goed in het gat past, maar ook het gat met de buitenrand goed afdicht.
Oh ja, eigenlijk best wel logisch... :o

Verwijderd

Topicstarter
Heb dus de drivers proberen af te schermen. Dit doe je met een andere magneet waarvan je de polen tegen elkaar zet (zodat ze elkaar afstoten) als je een identieke magneet gebruikt dan heffen de magnetische velden elkaar op. In dit geval zijn de magneten niet identiek, maar het werkt wel. Ze zijn niet helemaal afgeschermd, maar in ieder geval een stuk beter dan eerst.

Voor het mooie moet er nog een ijzeren kap om de magnteten, maar die heb ik niet :P

En het veel zeggende picje:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/tAfgeschermd5.jpg

Verwijderd

Werkt de speaker op deze manier nog wel goed?? Het druist een beetje tegen mijn gevoel in om een magneet op deze manier aan de speaker te bevestigen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het magneetveld buiten de speaker boeit totaal niet, zolang het magneetveld waarin de spoel zit maar intact blijft, en dat blijft het dus ;)

Killkees, check je mail ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Wekkel op 20-02-2003 21:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Killkees schreef op 20 February 2003 @ 20:53:
Nog ff iets, (ik post het hier maar omdat hier toch nu alle verzamelde kennis van GOT op het gebied van DIY-speakerbouw aanwezig schijnt te zijn...)
ik wil me wat meer gaan verdiepen in de speakerbouw, en nu ben ik in de diverse draadjes twee boeken tegen gekomen. een boek van Vance Dickason en een boek van Weems. Nu heb ik wel natuurkunde gehad op het VWO (zelfs eindexamen in gedaan) maar dat is al lang geleden en ik was er niet zo'n held in. Zijn die boeken dan nog wel een beetje te volgen? Of zijn er betere keuzes beschikbaar?
Toch niet iedereen, degene die je namelijk moet hebben is Redheinz
Je zal hem niet via dit topic bereiken, heb hem namelijk al een tijdje niet gezien.

Hij is momenteel bezig in die boeken, ik heb wel eens aan hem gevraagd wat nou mooie boeken zijn om in te beginnen, maar zie tussen alle zelfbouw topics door, (waarin ik heb gepost) de post niet meer ;)

Ik geloof dat het wel te doen is, in ieder geval zijn alle basics die ik nu weet absoluut niet moeilijk. Wil je je verder verdiepen in DIY, dan kan het weleens erg ingewikkeld gaan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 20 februari 2003 @ 21:13:
Het magneetveld buiten de speaker boeit totaal niet, zolang het magneetveld waarin de spoel zit maar intact blijft, en dat blijft het dus ;)

Killkees, check je mail ;)
Idd, heb ook voor de zekerheid nog zitten testen, maar kon geen verschil merken.

Het heeft dus geen (hoorbare) invloed op het geluid.

• Killkees

Killkees

Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 21:14:
[...]
Toch niet iedereen, degene die je namelijk moet hebben is Redheinz
Je zal hem niet via dit topic bereiken, heb hem namelijk al een tijdje niet gezien.

Hij is momenteel bezig in die boeken, ik heb wel eens aan hem gevraagd wat nou mooie boeken zijn om in te beginnen, maar zie tussen alle zelfbouw topics door, (waarin ik heb gepost) de post niet meer ;)

Ik geloof dat het wel te doen is, in ieder geval zijn alle basics die ik nu weet absoluut niet moeilijk. Wil je je verder verdiepen in DIY, dan kan het weleens erg ingewikkeld gaan worden.
Grote kans dat dat de boeken zijn die ik al gevonden heb. Er worden in de diverse draadjes niet echt veel boeken genoemd. Tweakers zijn blijkbaar mannen/vrouwen van de praktijk die een beetje trial-and-error niet schuwen :P

• Raymond
  • Laatst online: 08-08 19:58
Killkees schreef op 20 februari 2003 @ 21:34:
Grote kans dat dat de boeken zijn die ik al gevonden heb. Er worden in de diverse draadjes niet echt veel boeken genoemd. Tweakers zijn blijkbaar mannen/vrouwen van de praktijk die een beetje trial-and-error niet schuwen :P

HEY!!! I resent that remark! :( :P

Een erg leuk boek om mee te beginnen is het boek van Ray Alden. Lekker dun, leesbaar geschreven en het maakt goed duidelijk wat de gedachtegang bij het ontwerpen van een speaker is.
In het boek van Dickason staat gewoon alles. Het boek stamt origineel echter wel uit de tijd dat je volumes berekende met behulp van tabellen. Dat maakt het hele boek wat ondoorzichtelijk. En je moet het 5x lezen om door te krijgen hoeveel er wel niet in staat!
Het boek van weems is er in 2 varianten: Die van radio-shack (die heb ik). Die lijkt wel wat gecensureerd ten opzichte van het origineel.
Hij werkt veel met "rules of thumb", iets waar ik me erg aan stoorde tijdens het lezen. Nu nog steeds, maar toch is het een boek met veel informatie. Het vervelende is wel dat wanneer een bepaald iets uit het boek je interesse wekt, je op een andere manier aan de info moet komen om zelf aan de slag te kunnen.

Een écht geweldig boek is het boek van J. D'appolito, over het meten van luidsprekers. Hierin staat ook de nodige theorie over de T/S parameters. ONder het motto "als je niet weet waar het over gaat, heeft het ook geen zin om te meten". Dit boek gaat al wat verder dan de boeken hierboven: Er staat al een klein stukje wiskunde (fouriertransformatie) in en de T/S theorie wordt ook een stuk beter uitgelegd (plus dat je natuurlijk leert meten :P).

Dan de "echte" boeken.
"acoustics" van Beranek. Dit is een taai boek (als je niet dagelijks werkt met differentiaal vergelijkingen ed.). Het boek behandeld namelijk een aantal wiskundige modellen. Het is wel handig als je ervaring hiermee hebt. Ik heb dat niet en daarom kost elke pagina letterlijk een half tot een heel uur. Het boek stamt al uit de jaren 50, maar Beranek heeft hiermee de grondslag gelegd, waar Thiele en Small op hebben doorgeborduurd om hier hun alom bekende theorie op te baseren. Het mooie eraan is, dat je op een wiskundige manier krijgt voorgeschoteld waarom speakers de dingen doen, die ze doen. (waarom heeft een erg stijve membraam zo'n bult aan de bovenkant van zijn overdrachtsbereik. Is het toeval dat een driver met 12dB afvalt? (nee :P ) Is de modellering van een speaker met behulp van een electrisch of mechanisch equivalent model een leuke benadering, of zit er meer achter (Hij toont dus aan dat het gewoon _exact_ hetzelfde is) enz enz enz.

En dan zijn er nog een aantal die ik nog niet heb, maar die wel op de nominatie staan:
De 4delige serie van de AES over luidsprekers (met daarin onder andere de originele artikelen van thiele en small).
Het boek van Benson (theory and design of loudspeaker enclosures). Da's iemand die eenzelfde theorie als Thiele en Small heeft ontwikkeld, maar dan nog iets uitgebreider (hij neemt wat verliezen mee, die T/S verwaarlozen)

Na dit opstel even wat luchtigs:

De ingewanden van mijn toekomstige transmissielijn luidspreker (jaja, ik ben vanmiddag begonnen!! :) )
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/miscimg/tl/rechtop.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/miscimg/tl/geat.jpg de tool die ik mezelf voor mijn verjaardag heb gegeven in actie :) (om een 3mm diepe sleuf voor het verdeelschot te frezen)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/miscimg/sdg3/render1.jpg
Dit moet hem worden, als'ie af is (met nog 1 extra paneeltje aan de zijkant, zodat'ie luchtdicht wordt :P Dit is alleen ff zodat je de binnenkant kan zien (how's that for stating the obvious 8-) )

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Noice lampje... ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. :)

Verwijderd

Topicstarter
Zucht transmission line. Erg mooi concept, ben zeer beniewd naar het eindresultaat (cliche :P )

Wat voor drivers ga je gebruiken?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, transmissie moet toch taps toelopen? Nu gaat ie aan de voorkant taps, maar aan de achterkant wederom taps. Moet ie niet in een vloeiende beweging taps?

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

@lampje:

die speakers die je maakt lijken heel erg veel op een visaton ontwerp (ik kan hem alleen ff niet vinden) Iig ook moet zo'n brievenbus bovenin (vervelend als je "lollige" huistgenoten hebt ;) ).... Ze klonken best ok trouwens. Is dit een eigen ontwerp van je, met een eigen samenstelling van units en filter?

[ Voor 5% gewijzigd door Adonias op 21-02-2003 00:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Adonias schreef op 21 February 2003 @ 00:48:
@lampje:

die speakers die je maakt lijken heel erg veel op een visaton ontwerp (ik kan hem alleen ff niet vinden) Iig ook moet zo'n brievenbus bovenin (vervelend als je "lollige" huistgenoten hebt ;) ).... Ze klonken best ok trouwens. Is dit een eigen ontwerp van je, met een eigen samenstelling van units en filter?
Als hij zelf zit te renderen zal het wel een eigen ontwerp zijn niet? ;)

Ik ben nog steeds beniewd welke drivers je gaat gebruiken, zo te zien ga je niet je vorige drivers gebruiken (zou ook zonde zijn)

Ga je trouwens verhuizen (doelen op het feit dat het zuilen zijn) :P

Verwijderd

Adonias schreef op 21 februari 2003 @ 00:48:
@lampje:

Visaton CT 142, er is ook nog de Scan Speak Event. Die heeft volgens mij nog een extra vouw. Volgens mij is het een 1/4 wave transmissionline. Lastig om goed te krijgen :).

Lampje: waarom heb je de tweeter zo ver van de woofer af of schat ik de schaal van de tekening verkeerd in? Ga je nog helmholz resonatoren gebruiken om die transmission-line dip wat flakker te krijgen?

• Raymond
Ik heb hem met behulp van de mathcad modellen op www.quarter-wave.com ontworpen (met de nodige hulp van Bob Brines. Helmholtz resonatoren zijn in dit geval (als ik het goed heb gedaan tenminste :P )niet nodig. De woofer zit namelijk precies op een plek waarbij de eerste dip verdwijnt (eigenlijk zou je dus het afgesloten stuk boven de woofer als helmholtz resonator kunnen beschouwen).
PLek van de tweeter: die staat nog niet vast. De precieze plek ga ik bepalen met behulp van deze baffle difraction simulator

Te gebruiken units: 17cm vifa woofer en de peerless wa10/tv. Goedkope units dus, deze speaker is meer bedoeld als een oefening dan echte hifi. De beide units zijn afgeschermd, het worden mijn nieuwe pc-speakers.

• Raymond
Wekkel schreef op 20 February 2003 @ 23:53:
Hmm, transmissie moet toch taps toelopen? Nu gaat ie aan de voorkant taps, maar aan de achterkant wederom taps. Moet ie niet in een vloeiende beweging taps?

Het is mischien wat moeilijk te zien, maar het loopt ook in een vloeiende (afgezien van die bocht dan...) beweging taps toe.

• Killkees

Killkees

Bedankt voor de info, ik zal eens gaan zoeken in de bieb van de TU, daar moet toch wel het een en ander te vinden zijn?

Verwijderd

Lampje schreef op 20 February 2003 @ 23:16:

[...]

HEY!!! I resent that remark! :( :P

Een erg leuk boek om mee te beginnen is het boek van Ray Alden. Lekker dun, leesbaar geschreven en het maakt goed duidelijk wat de gedachtegang bij het ontwerpen van een speaker is. Bladibla bla bla bla..................

Na dit opstel even wat luchtigs:

De ingewanden van mijn toekomstige transmissielijn luidspreker (jaja, ik ben vanmiddag begonnen!! :) )
[afbeelding]

[afbeelding] de tool die ik mezelf voor mijn verjaardag heb gegeven in actie :) (om een 3mm diepe sleuf voor het verdeelschot te frezen)

[afbeelding]
Dit moet hem worden, als'ie af is (met nog 1 extra paneeltje aan de zijkant, zodat'ie luchtdicht wordt :P Dit is alleen ff zodat je de binnenkant kan zien (how's that for stating the obvious 8-) )
Leuk zelfbouw project, maar ff een vraag wat voor soort speakers gaan erin??? En kan je misschien een link geven waar ik zo'n soort luidspreker kan bewonderen??? Ben zelf opzoek namelijk naar toch 2 zuilen als tegenpool, maar wil ze niet al te groot hebben. En zag dit staan, vondt wel een leuk uitzient concept. Dus vandaar......

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Lampje schreef op 21 February 2003 @ 10:21:

[...]

Het is mischien wat moeilijk te zien, maar het loopt ook in een vloeiende (afgezien van die bocht dan...) beweging taps toe.
Ik zie het nu. Gisteren waarschijnlijk te snel gekeken 8)7

Als er een werkbaar (dus niet DOS) programma is om met transmissielijn te experimenteren hoor ik 't graag. Kan ik over een jaar eens mee gaan klooien ;)

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

@ lampje:

hoeveel m2 mdf gaat er per luidpspreker inzitten?

heb nl ook wel interesse om zo'n zuiltjes te bouwen

[ Voor 8% gewijzigd door beschuitfluiter op 21-02-2003 11:52 ]

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Lampje schreef op 21 February 2003 @ 10:18:
Ik heb hem met behulp van de mathcad modellen op www.quarter-wave.com ontworpen (met de nodige hulp van Bob Brines. Helmholtz resonatoren zijn in dit geval (als ik het goed heb gedaan tenminste :P )niet nodig. De woofer zit namelijk precies op een plek waarbij de eerste dip verdwijnt (eigenlijk zou je dus het afgesloten stuk boven de woofer als helmholtz resonator kunnen beschouwen).
PLek van de tweeter: die staat nog niet vast. De precieze plek ga ik bepalen met behulp van deze baffle difraction simulator

Te gebruiken units: 17cm vifa woofer en de peerless wa10/tv. Goedkope units dus, deze speaker is meer bedoeld als een oefening dan echte hifi. De beide units zijn afgeschermd, het worden mijn nieuwe pc-speakers.
Dat is inderdaad goed te betalen. Heb je al iets wat op het eindresultaat lijkt beluisterd? Misschien kan je ook een simulatie posten. Ben benieuwd :)
beschuitfluiter schreef op 21 February 2003 @ 11:52:
@ lampje:

hoeveel m2 mdf gaat er per luidpspreker inzitten?

heb nl ook wel interesse om zo'n zuiltjes te bouwen
Kom op zeg, ik snap niet waar dit nuttig voor is, kan je zelf niet uitereken hoeveel MDF je nodig hebt voor een zuil?

Ga uit van 100x25x35 voor een gemiddelde zuil, Dan kom je uit op ongeveer 2 m2 voor een zuil, dan heb je ook genoeg voor verstevigingen ed. Reken op 50 euro aan hout voor 2 zuilen (ruim genomen, 22mm)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 13:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 februari 2003 @ 13:05:
[...]
Dat is inderdaad goed te betalen. Heb je al iets wat op het eindresultaat lijkt beluisterd? Misschien kan je ook een simulatie posten. Ben benieuwd :)

[...]
Kom op zeg, ik snap niet waar dit nuttig voor is, kan je zelf niet uitereken hoeveel MDF je nodig hebt voor een zuil?

Ga uit van 100x25x35 voor een gemiddelde zuil, Dan kom je uit op ongeveer 2 m2 voor een zuil, dan heb je ook genoeg voor verstevigingen ed. Reken op 50 euro aan hout voor 2 zuilen (ruim genomen, 22mm)
Er zijn nog niet zoveel modellen (die sluitend zijn) van transmissionline systemen. Een simulatie is niet zo eenvoudig gemaakt. De modellen waarnaar Lampje refereerd zijn de 1e of iig 1 van de eerste modellen die onlangs beschikbaar zijn gekomen. En simuleren is niet "gewoon" wat parameters invoeren, dat lijken sommige mensen hier te denken. En als je wilt weten hoe een transmissionline klinkt stel je dan een speaker voor waar bijna geen bas-compressie optreed. Het is imho extreem mooi, het klinkt echt anders dan bass-reflex. Echter mijn oude transmission-line had een redelijke dip in het middengebied dus toch overgestapt op bas-reflex. Maar ik denk dat ik ook maar eens ga nadenken over een goede TL :).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 15:48 ]

• Raymond
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 13:05:
[...]

Nog niet beluisterd, maar ik heb al wel een piccie van de speaker met gemonteerde woofer.

Spanbanden: zodat ik makkelijk het fron kan demonteren. Bij een TL is de demping ontzettend belangrijk, ik ga dus steeds een stukje demping toevoegen en het resultaat meten. Van de simulatie en de metingen die ik nu ga doen zal ik in de loop van de avond wel wat resultaten posten. En ik zal er dan ook bij vermelden of het ontwerp wel of niet is gelukt. (da's wel een beetje spannend)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/miscimg/tl/front.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Interessante constructie, tis weer wat anders als houtlijm :P

Maar mooi, lekker spannend houden, heb zelf vanavond niks over de center te posten. Hij staat nog steeds te drogen en zal dan morgen ook beginnen aan het kleuren van de Box.

Zit er nog over te denken om hem eerst te lakken, aangezien dat dikker is en beter de hoeken kan kleuren. Spuitverf is namelijk erg dun en omdat de hoeken zo scherp zijn is de kans groot dat de verf wegvloeid en dat dus alle hoeken wit blijven.

• Raymond
Zo, ik heb wat grafiekjes :)

Eerst de gevraagde simulatie:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/miscimg/tl/sim.gif

Blauwe lijn is de woofer op een "infinite baffle". De rooie is de voorspelde respons in een TL. De onregelmatigheden die je ziet zijn een gevolg van het feit dat de woofer gemonteerd zit in een pijp met een lengte van 1/4 golflengte@Fs (tenminste, dat "denkt" de woofer. Door het toevoegen van dempingsmateriaal lijkt de lijn langer voor de woofer. De daadwerkelijke lengte van de lijn is slechts 150cm, maar lijkt door de demping een lijn van 225cm. Het is hetzelfde als met gesloten speakers: door het toevoegen van dempingsmateriaal kan je de kast groter laten lijken dan dat'ie daadwerkelijk is. Of andersom: Je kan met een kleinere kast dezelfde resultaten behalen. Dat is wat ik dus heb gedaan: Een kwart golflengte @ Fs is 225cm, door dempingsmateriaal te gebruiken lijkt de lijn 225cm, maar is in werkelijkheid 150)

Dan de metingen.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/miscimg/tl/impedantie.gif

Wat je ziet is de impedantie van de woofer, gemonteerd in de lijn. De gekleurde grafiek is de voorspelling, de zwarte is de daadwerkelijk gemeten impedantie.
Helaas is die gekeurde grafiek niet instelbaar (hij staat vast op 100ohm, terwijl 20 genoeg was geweest), je ziet dus maar verrekte weinig detail. Ik heb die zwarte erop laten lijken, om het vergelijken makkelijker te maken.

Er zijn 2 dingen van belang in deze grafieken: De plaats van de pieken en de hoogte ervan. Wat je kan zien is dat deze in beide grafieken op dezelfde locatie zitten en even hoog zijn. Je kan ook een paar kleine onregelmatigheden zien bij 270 en 500hz, die zitten in beide grafieken op dezelfde plaats. Ergo: het model klopt met de werkelijkheid. En dat betekend weer dat mijn speaker goed is ontworpen en dat ik de volgende fase van de bouw in kan gaan.

jippie :)

edit: kleine toevoeging. Het laagste gemeten punt is 21,nogwattes Hz, vandaar dat de gemeten grafiek vlak is onder de 20Hz.

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond op 21-02-2003 22:45 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Beetje beuken, die dingen?

Ik vind transmissie waanzinnig interessant, maar dat komt later wel een keer aan bod.

Verwijderd

Topicstarter
Gefeliciteerd :)

Wat staat er nu op het programma, tweeter tunen en afwerken? In ieder geval interessant, mooi werk.

Heb je trouwens al een idee op welke frequentie de cross-over komt te liggen?

• Raymond
Op het programma staat nu wat overleggen met de twee mensen die me al erg veel hebben geholpen. Dit om te bepalen of een wijziging van het ontwerp mischien verstandig kan zijn (ik vond dat de woofer een nogal grote uitslag maakte). Dat kan gelukkig allemaal in software, simpelweg om het feit dat nu dus is gebleken dat de software het gedrag goed voorspeld (dat was nog maar afwachten: Ik heb namelijk zelf de T/S parameters van de woofer bepaald en die weken nogal wat af van de fabriekswaarden)

Het is even afwachten wat daar uitkomt en afhankelijk daarvan ga ik 2 speakers bouwen, of een nieuw ontwerp maken en 2 speakers op basis van het nieuwe ontwerp bouwen.

Wanneer ik die heb gebouwd, koop ik de rest van de spullen (tweeters, dempingsmateriaal ed.) en bouw ik de speakers af.

Dan ga ik een hele dag meten: Bepalen wat de optimale hoeveelheid dempingsmateriaal is, onder andere.

crossover komt zo rond de 2,5 of 3Khz te liggen. De woofer kan vrij hoog (tot 4 á 5 Khz), de tweeter kan redelijk laag (2Khz), dus ik heb de nodige vrijheid.

Aangezien ik met behulp van Lspcad kan luisteren naar het filter, voordat ik het filter daadwerkelijk bouw, ga ik pas op dat moment beslissen wat het optimale punt is.

De beide units zijn erg "crossovervriendelijk", ik ga hoogstwaarschijnlijk het XO punt leggen op de plek waar ik met zo min mogelijk componenten een goed resultaat kan behalen.

Verwijderd

Heel mooi projectje Lampje :)
Zeker je benadering van bepaalde dingen (de basis waarop je beslissingen maakt oa) spreken me erg aan.

Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Lampje schreef op 23 februari 2003 @ 14:48:
Aangezien ik met behulp van Lspcad kan luisteren naar het filter, voordat ik het filter daadwerkelijk bouw, ga ik pas op dat moment beslissen wat het optimale punt is.
Kan je hier iets over uitwijken, of een linkje geven waar ik hier informatie over kan vinden?

Verder is het allemaal natuurlijk weer super profi, wat ik ook niet anders verwacht had uiteraard ;)

Het center projectje gaat volgende week weer verder, eerst even wat voor m'n studie doen, kijken of ik 's avonds wat tijd over heb.

In verband met de gevolgen van een klein overmatig drankprobleempje heb ik vandaag geen reet uitgevoerd :P

• Raymond
Verwijderd schreef op 23 februari 2003 @ 22:06:
[...]
Kan je hier iets over uitwijken, of een linkje geven waar ik hier informatie over kan vinden?

LspCad

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 22:06:
[...]
Kan je hier iets over uitweiden, of een linkje geven waar ik hier informatie over kan vinden?
http://www.ijdata.com/l_xover_analysis.html
A neat feature that allows you to pre-listen to the system with a pair of high quality headphones. The function inputs a windows WAV file and produces a WAV file that is processed by the loudspeakers total transfer function. This can give a first idea of the problems that may arise in the real construction.
Het staat overigens ook in de uitvoerige handleiding bij LspCad (die PDF).

[ Voor 7% gewijzigd door Wekkel op 24-02-2003 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pdfje wordt op dit moment geprint, kan ik me morgen op school eens lekker inlezen :)

De center is nu trouwens gespoten en hij wordt echt erg kewl, heb alleen last van 1 of 2 druipers dus dat wordt nog een keertje spuiten.

Wel zijn de vlakken zonder druipers echt prachtig diep zwart en glimmend. Precies zoals ik hoopte :)

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kost het je niet enorm veel spuitbussen dan? Of valt het wel mee omdat het goed voorbewerkt is? Ik wilde namelijk eerst mijn boxen ook gaan spuiten maar heb toch maar gekozen voor gewoon verf rollen ;)

Verwijderd

We willen wel een goed geschoten picje van hoe strak het er uit ziet he :p
Ga je er ook nog lak over spuiten?

Ik ben al weer hevig aan het broeden op een nieuw projectje :)
Van me oude woofer uit me bandpass een actieve sub maken :D
Maar herover later meer, eerst nog wat informatie vergaren, dingen op een rijtje zetten en uiteraard veeeeel inspiratie opdoen in interesante topics als deze en andere :)

Keep up the good work!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, hij is dus gespoten. Dit heb ik uiteraard niet op kaal MDF gedaan en heb dan ook veel voorbewerkt.

Na het grondig schuren van de box (korrel 100) om alle uitsteeksels weg te schuren is de box grondig in de normale plamuur gezet. Daarbij heb ik de fout gemaakt om de hele box in de plamuur te zetten. Dit krijg je met een plamuurmes never nooit glad en heb daarom ook alles er weer afgeschuurd.

Wel waren de verbindingen mooi gevuld met plamuur en kon dus verder.
Ik besloot om het maar wat grondiger aan te pakken en heb de gehele box 2x in de kwastplamuur gezet. Dit ziet eruit als een hele dikke (witte) verf. Met het verschil dat als het opdroogt echt keihard wordt. De garantie dus voor een gladde afwerking.

Aangezien de kwastplamuur met de kwast (roller kan natuurlijk ook) was opgebracht was het nog wel noodzakelijk om het grondig te schuren. Eerst alle kwaststrepen eruit geschuurd en daarna met korrel 400 de box spiegelglad geschuurd.

Nu moest er nog maar 1 ding gebeuren. Dit was het licht afronden van de randen. Deze waren namelijk nog keurig recht en superscherp. Dit zou bij het spuiten een probleem gaan geven omdat de verf naar elkaar vloeit en dan dus niet het scherpste randje van de box zou bedekken.

Dat geeft dus dit effect:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/Leegrandje.jpg

Nu wat picjes van het tussen/eindresultaat. Zoals je namelijk kan zien heeft de verf niet de binnenkant van de frais gedekt, dit zal ik met een klein kwastje nog moeten gaan bijwerken.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/Gespiegelver.jpg

Spiegel :*)

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/Gespiegel.jpg

Ook de zijkant spiegelt mooi, zij het dat deze een tikkeltje minder strak is (alleen te zien op vergrote versie).

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/Spiegelboven.jpg

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ziet er prachtig uit. Nu moet Coenen ook maar eens wat pics van zijn center gaan posten. Visaton W130SC 4 Ohm dubbel in 10 liters :9

Verwijderd

Ziet er erg mooi uit :) , netjes gedaan dus _/-\o_

Zou ik niet kunnen/heb er het geduld niet voor. Bovendien erger ik me dan weer aan het stof en de vingerafdrukken die je zo snel op een glanzend oppervlak ziet (en helemaal zwart) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zo lang er geen fel licht (zon) op staat zijn stofjes en vette vingers niet echt te zien, dit is natuurlijk anders als hij in fel licht staat, maar daar valt ook mee te leven ;)

• Raymond
cool spuitwerk :)

Mijn nieuwe speakers krijgen ook een laagje verf, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga aanpakken (ik lees veel te vaak dat MDF uitzet en krimpt, dus daar moet ik nog iets voor zien te vinden :) ff langs de verfspeciaalzaak lijkt me een goed begin :P )

Verwijderd

Topicstarter

Tja welke houtsoort (of aftreksel daarvan :P ) doet dat niet?

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een bedrijging voor het spuitwerk van werkend hout. Zie ook genoeg proffesioneel gespoten MDF kasten.

Misschien dat Speakerenco je er wat over kan vertellen, zij spuiten hun kasten ook zelf

Verwijderd

Dat ziet er super strak uit man! Prachtig!

Er is 1 soort hout dat niet ''werkt''... Surinaams hout :p
(Dit was een grapje en ik hoop dat iedereen dit zo kan opvatten, ik heb niet de bedoeling iemand te kwetsen...)

Verwijderd

Topicstarter

Das de eerste grap met een disclaimer die zeker 2 keer zolang als de grap zelf is :P

Ben zelf ook wel tevreden met het resultaat, er zitten alleen een paar onregelmatigheden op die ik denk ik nog ga wegwerken. Toch nog een keertje spuiten denk ik.

Verwijderd

Wie weet btw waar je een normaal bruikbare demo versie van lspcad kan vinden? Heb wel een aantal dingen gevonden maar daar kun je geen nieuwe projecten mee maken :/
Wil het wel eens graag proberen, maar dan wel wat er zoal mogelijk is, en niet van... hier heb je een demo zodat je kunt zien wat je er allemaal niet mee mag doen :p

Of hebben julie de gekochte versie? Julie gebruiken het toch ook?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

www.speakerbuilding.com onder software.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zo dan, mijn complimenten aan Play!

Erg netjes gedaan hoor, ze glimmen mooi :D Precies zoals ik mijn zuilen dalijk ook wil hebben. Ik had niet gedacht dat het zo netjes kon, maar jij hebt het iig al gedaan :)

• Raymond
Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 00:06:
Wil het wel eens graag proberen, maar dan wel wat er zoal mogelijk is, en niet van... hier heb je een demo zodat je kunt zien wat je er allemaal niet mee mag doen :p

Of hebben julie de gekochte versie? Julie gebruiken het toch ook?

De demo van LspCad werkt alleen met de bijgeleverde datafiles. Op die manier kan je prima zien wat het programma allemaal kan.
Ik heb idd LspCad gekocht. Het zou een beetje vreemd zijn als ik honderden euroos aan gereedschap zou uitgeven (ik heb in de afgelopen 2 weken alleen al voor 100 euro aan frezen gekocht) en mijn software zou stelen :) software is voor mij ook gewoon "gereedschap"

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 26-02-2003 10:14 ]

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zo heej Play... mooi resultaat zeg! :P
Alleen is het niet echt mijn smaak, vind het te veel glimmen. :P
Ben meer een fan van mat zwart.

Whatever.

Pagina: 1 2 Laatste