Verwijderd
Het plaatje invoeren
{ moet een ] zijn...
Had aleen geen zin om het te tekenen en uit te leggen. De helft snapt van die simpele al geen bal....
Maar waarom dat schema met 5 comparators?
Kan je beter 4 of 8 nemen, er zitten er nl 4 in 1 IC.
De aansluiting op de HD LED is ook fout. waar moet je het stekkertje naar het moederboard aansluiten? (ik weer het wel)
Als je dit zo aansluit blaas je je HD LED op!
En als je het wel goed aansluit zal de spanning over de led nooit zo hoog worden als de voedingsspanning (12 volt tegenover 2 volt), dus zal meer dan de helf van de ledjes nooit branden, hoe hard je HD ook pruttelt.
Dit schema moet nog wat bijgetweakt worden.
Iemand stuur mij ff EWB, dan fix ik het wel even.
///Edit///
Oops. er staat boven dat het nog niet werkt. nouja, ik heb de punten aangewezen waar het zeker fout gaat
//EDIT///
Verwijderd
O****
OO***
OOO**
OO***
O****
Verwijderd
Ik ken namelijk wel knutselen, maar niet van die tactische schakeldingetjes bedenken
Lijk me lekker
Verwijderd
Dan kunnen mensen ook een beetje zien hoe en waar alles komt te zitten.
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
2, de laatste ledjes zullen wel branden, want ik gebruik opamps (die driehoekjes), zolang de vref (het minnetje in de driehoek) maar een lagere spanning krijgt dan de meetspanning (ligt aan de +) dan zal de opamp zijn volle voedingsspanning aan de uitgang leggen, dat is in dit geval 12V. Als Vref hoger is dan de meetspanning geeft de opamp zijn laagste voedingsspanning aan de uitgang (0 V) het bepalen van de Vref kan je overigens met weerstandswaarden van de spanningsdeler (die hele serie van 1k en 10k) als je de weerstand die naar de 12V ligt vergroot, zal Vref voor alle opamps lager worden.
3. je kan inderdaad zoveel ledjes en opamps gebruiken als je maar wil 1,2,3,4,8,12,16,100 enz. 5 kwam mij even het makkelijkste uit.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik heb namelijk genoeg fantasie om iets te bedenken, maar niet de tijd en de kennis om het helemaal uit te gaan werken. Ik hoopte dus dat iemand anders hier verder mee zou gaan
PS
volgens mij doet dit schema precies wat je bedoelde met dit post op woe 22 13:20
toch?
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Iemand een ideetje hoe je dit kan uitvoeren (het vergelijken van de waarden?)
------------------
Ik had deze gepost bij procs, mobos etc. maar ik denk dat dit een betere plek is.
Kan iemand mij helpen?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
ik nsap geen hol van al die schematjuhs en andere zaken
wat ik wil is nog meer led geweld op mijn pc
de digitale grafische versterker en equalizer in me pc is alweer een beetje ouderwets
deze wil ik nuheb nu deze nl
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Verwijderd
Is een filmpje van 2 mb
www.betuwe.net/~bcs/vuledtri.avi
...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""
Verwijderd
schakelinghen bedenken kan ik niet.. maar solderen enzo is leuk ...
blauw hdd ledjes aanwezig, en in backorder LEON lichtsnoertje... ff ipv baterijtjes aan voeding fixen .. ik moet van 5 -> 3 volt... was een diode 0,7 volt ?? dus 2/0,7 = 3 ofzo..
klopt dit ????
marre GO!GO!GO!
Verwijderd
Het is een DivX
hey Thri, wil je dat niet voor me maken
Ik moet nog even het plaatje uploaden dan kan ik hem plaatsen (moet ik even thuis doen).B-)
En nee, hij wil er maar één maken, dus ik kan er geen opsturen.
Verwijderd
thanx...
voor de rest nog vragen
Verwijderd
heb jij trouwens de codec beschikbaar om je divx filmpje te playen ?
of mag ik dit hier niet vragen ...
Verwijderd
Ik kom er geen wijs uit..
en hoe moet je hem nou precies aansluiten?? je hebt toch geen extra voeding nodig??
Ik heb al wel alle onderdelen gekocht en een soldeerdinges..maar voor elkaar krijgen ho maar
|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(
Zondag ga ik een webcam kopen en dan maak ik wel ff wat pics.....
Ik ben toch malle pietje niet!
0531863:
welk schema bedoelje in vredesnaam...
Oja zou iemand mijn vraag willen beantwoorden aub. (kan ik vanavond spullen halen)
De vraag was "kan je ledjes parallel plaatsen? dus 2 bij elkaar." ik denk wel dat 220 Ohm weerstand anders moet worden (weet ik niet zeken).:?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. alvast bedankt.:)
Ps. dit is topic 201! LOL
En dan hoef je niet die weerstand teveranderen?
anders probeer ik het gewoon.
Met de ledjes 1 t/m 10 daar achter zit een weerstand 220 Ohm (voor 5 Volt) maar ik wil op een pootje 2 ledjes wil aansluiten.
Vandaar de vraag. moet de weerstand ook vervangen worden.
Ja kan alleen in dit geval ze beter in serie zetten, dan heb je dubbele voltage en zelfde stroom. in dit geval krijg je 5-(2x1,6)/0,02 = 90 ohm.
Als je al 2 parralel wil zetten doe het dan met low-current leds, alleen die zijn er nog niet bepaald in blauw te krijgen, alleen in de standaard kleuren, dan zou je 5-1,6/0,001 krijgen en dat levert een weerstand van 3k4 op....
Maar de max output van 1 zon uitgang is +/- 20 mA.
Dus zal je door elk ledje max 10 mA mogen sturen, anders gaat je chipje stuk. op 10 mA branden ledjes niet zo heel fel, das jammer.
Door een standaard ledje mag max 20 mA stromen.
je kan de LEDjes wel in serie zetten, en kan je door de LEDjes wel 20 mA jagen.
Je zet ze dan gewoon achter elkaar, en de weerstand zal dan wat kleiner moeten.
De weerstand van de weerstand (
Dit komt omdat over een LED altijd een ongeveer vaste spanning staat. Bij een groene of gele is dat 2 volt en een rode 1,6 volt. (kan ook andersom zijn groen/geel = 1,6 , rood 2 V ik weet het niet meer zeker)
Als je nu je schakeling berekned op 2 volt ledjes, en je hebt ze in serie geschakelt en met een voedings spanning van 5 volt krijg je als weerstand :
5 V (Voeding) - 2V (LED1) = 3V - 2V (LED2)= 1V. er staat dan nog maar 1 volt over de weerstand.
R = U/I => 1V / 20 mA = 50 Ohm
Dat werkt prima, maar als je dan ineens 1,6 volt ledjes gebruikt dan blaas je het zooitje op :
5V - (2 X 1,6) = 1,8 V over de weerstand.
I = U/R
1,8 V / 50 Ohm = 36 mA
Dat is 16 mA meer dan de 4017 mag leveren (per poort), dus dat betekent terug naar de winkel voor een nieuwe.
Voor 1,6 V LED's (in serie) moet je dus een 90 Ohm weerstandje gebruiken.
/Edit ; F*KING TYPO'S
Het enig wat ik hierop nog wil zeggen zet ze gewoon ff in serie, dan gaat er 20mA door een poort, dit moet te doen zijn. en over het algemeen zijn rode en groene 1,6V en gele 1,8, voor de rest van de kleuren zou ik 2.0 aannemen, hier draaien alle leds wel goed mee...
Pff. de waarden van de LED's kloppen mischien niet helemaal. mischien overleeft de 4017 36 mA ook wel, maar voor de rest zie ik er verder geen fouten in.
[/defence mode]
[offence mode]
*** ** **!!
PIEEEEEP !!!!
Zeg dan wat nuttigs, en geen falmebait + wat mensen waarschijnlijk al uit mijn post hebben kunnen concluderen.
[/offence mode]
het gaat erom dat mensen hieruit kunnen afleiden hoe ze het kunnen aanpakken.
Btw,
Nog bedankt voor het geven van de spanningswaarden voor de LEDjes.
Verwijderd
Moet een indrukwekkend gezicht zijn: elke keer als je iets wegschrijft naar je hdd barst er een lichtshow los?
Ben best wel benieuwd hoe jullie eindresultaat er uitziet.
Aan op 12V:

ow en dit ben ik
Bdw Alchemy heb je je badge al binnen ?
Ik snap er nix van!
Verwijderd
Dus ik was ff bezig het goed te zetten maar je was zelf al bezig
Ziet er zo uit:
</img>
Verwijderd
Heb namelijk daar geen mail van gehad
anders mail me ff op me andere mail:
bos.kevin@betuwe.net
Ok.. nu weten we dat het werkt...Op woensdag 22 november 2000 21:57 schreef Alchemy het volgende:
OK Tri is ff wezen knutselen en heeft dit al voor elkaar gekregen:
Is een filmpje van 2 mb
www.betuwe.net/~bcs/vuledtri.avi
Mogen we dan een schema hebben plz?
Grtz Petuhr
En we zien het schema wel als je ut af hebt...
Thnx
16 15 14 13 12 11 10 09
)
01 02 03 04 05 06 07 08
Zo is de pootjes telling toch! dit vraag ik omdat mijn IC ging roken en vonken !:? en de ledjes ging niet lopen.:?
Goetjes GoGo.*D
Verwijderd
Nu weet ik nog net dat je het aan de kleurtjes kan zien, dus misschien wil iemand even vertellen welke welke dus is:
1-blauw-grijs-bruin-goud
2-rood-rood-bruin-goud
3-bruin-zwart-groen-goud
thx
[/blond mode]
1 is 680 ohmOp woensdag 29 november 2000 19:31 schreef Kertje het volgende:
[blond mode] Ik hed hier 3 weerstandjes, maar nu heb ik GEEN idee welke welke is:)
Nu weet ik nog net dat je het aan de kleurtjes kan zien, dus misschien wil iemand even vertellen welke welke dus is:
1-blauw-grijs-bruin-goud
2-rood-rood-bruin-goud
3-bruin-zwart-groen-goud
thx
[/blond mode]
2 is 220 ohm
3 is 1 megaohm
yw
Verwijderd
behalve dat ik een heel pakje soldeer voor 50% op de printplaat heb zitten (dwz, meer soldeer dan printplaat) en de overige 50% op de tafel, op de vloerbedekking ed. werkt het toch bijna...:)
Wat nu nog ff mijn prob is, zijn de ledjes,
ik heb ze neit in de goede volgorde, maar dit komt omdat ik gewoonweg blond ben....
de volgorde van de ic uitgangen is:
16 15 14 13 12 11 10 09
)
01 02 03 04 05 06 07 08
Right?
Nou, sluit ik dan gewoon ledje 1 aan uitgang 1? en zo door?
Nog een ander vraagje:
De ledjes wisselen HEEEL snel, kan ik dit vertragen op een of andere manier?
Zijn er geen bedrijfjes die zoiets kan-en-klaar maken?
Zet tussen de HD led en je looplichtje nog een 4017.
Druk uitgang 1 aan de klok van de 2e 4017 (die waar de ledjes aan zitten)
Nu loopt het op 1/10 snelheid.
van de 1e 4017 wel reset en ENA aan nul leggen he.
Je kan ook nog bijv uitgang 6 aan zijn eigen reset hangen, dan loopt je lichtje 1/5 normale snelheid. (1e 4017)
Als je dit doet moet je reset natuurlijk wel van nul afhalen he
/EDIT Met uitgang 1 bedoel ik naturlijk LED 1 (= uitgang 1 op dit ic) en NIET PINNETJE 1. duuuh
Verwijderd
en die ledjes, die zitte wel goed als ik ledje 1 aansluit op uitgang 1, ledje 2 op uitgang2 tot en met ledje 10 en uitgang 10?
De eerste kan ook, dan heb je 2 rijen, 1 rij die op volle snelheid loopt en 1 op 1/10
Ook wel kewl.
Ik heb ook uitgevogelt hoe je het gemakkelijkste de 4017's aan mekaar kan linke, voor een superlang looplichtje. ik post binnenkort wel een schematje
Verwijderd
uhm ik bedoelde mijn eerste nog dus met 1 ic, zoals je a zei, uitgang 3 is ledje 1, dus *kijk weer blond*:
uitgang 03 02 04 07 10 01 05 06 09 11
ledje__ 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10
klopt zo he?
wat betreft die 2ic's, ga ik ook doen zodra dit eindelijk goed werkt
Klopt het trouwens dat er altijd een ledje brand?
en dat er soms 2 tegelijk (blijven) branden?
De CD4017 is een normale tienteller, en stuurt maar één uitgang tegelijk aan.
Dat er altijd eentje brandt, klopt wel.
Dit topic is gesloten.
![]()