Gisteren m'n BG1+TotSC run met Roald (bard) afgerond. Moest Aec'Letec nog verslaan en daarna het eindgevecht met Sarevok. Hele party zat ondertussen aan de level-cap van 161.000 experience.
Aec'Letec viel mij echt ontzettend tegen. Had het gevecht nog nooit gedaan - Durlag's Tower nooit eerder afgemaakt - en werd vele malen compleet afgeslacht. Beetje tegen de verwachting in, want met de Demonknight had ik weinig problemen. Dit gevecht was echter een stuk moeilijker.
Eerste pogingen gewoon volledig buffen en hup het gevecht in. Kagain met een AC van -10 en 125hp als tank om Aec'Letec bezig te houden terwijl de rest de Cult gasten afmaakten. Dit gaat in het begin wel goed, alleen gingen ze niet snel genoeg neer waardoor Kagain uiteindelijk het loodje legde. Vervolgens ging de hele party eraan. Wel geleerd de Death Gaze te voorkomen (d.m.v. potions) of te genezen (m.b.v. Dispel Magic), wat wel nodig is.
Na tig pogingen was ik er wel klaar mee en heb ik een andere tactiek geprobeerd. Roald een invisibility potion gegeven en voorbij de mage gestuurd die het event triggert. Helemaal naar de andere kant van de kamer laten lopen en daarvandaan kon hij de gestunde Cult members met z'n Crossbow simpel afschieten. Met een beetje voorzichtigheid kon ik zo alle Cult members doden behalve de mage, maar die ging toch in de eerste round al dood in voorgaande gevechten en was dus niet echt een probleem.
Nu dus party weer gebuffed en opnieuw geprobeerd, moet lukken dacht ik. Viel helaas even tegen want de demon lijkt wel sterker geworden als al die ventjes dood zijn. Ook bleef hij maar wisselen van target en iedere keer als er maar één karakter mee kwam helpen naast Kagain, wisselde hij focus van Kagain naar die persoon. Vooral Shar-Teel kreeg veel klappen en die kan er niet zoveel hebben helaas. Uiteindelijk na veel pogingen toch kunnen winnen, al had ik nog slechts 2 personen over. Had hem wel regelmatig op Near Death, maar dan moet je hem echt nog vaak raken voordat hij echt doodgaat. Al met al een baggergevecht en blij dat ik er vanaf ben.
Nadat ik iedereen weer tot leven had gewekt: op naar Sarevok. Dit gevecht is ook redelijk veel moeilijker geworden in de BG2 engine, omdat je ten eerste een limiet hebt op het aantal summons zodat je Sarevok niet lang kunt bezighouden. Ten tweede lukt het ook niet om Semaj alleen te lokken en vast af te maken, waardoor je dus tegen een party van vier vecht i.p.v. drie. Eerste pogingen vielen even tegen dus. Het gevecht was ook iedere keer erg chaotisch door de vele AoE spells en de Explosion Arrows van Angelo.
Mijn idee was om het gevecht totaal te winnen, dus eerst Sarevok's drie maatjes te killen en daarna pas hijzelf, maar dat lijkt echt onmogelijk. Kagain kan de klappen van Sarevok wel handlen, alleen de rest gaat door alle AoE echt veel te snel dood. Nadat ik alle focus op Sarevok richtte was het snel voorbij.
Zit nogsteeds te twijfelen of ik met Roald door ga zetten in BG2. Doordat het een unkitted Bard is, zal hij niet erg sterk worden in BG2. Opzich niet zo'n punt, maar ik hoop dat het karakter interessant genoeg blijft om door te blijven spelen. Na m'n vakantie maar eens kijken.