Baldur's Gate II: Shadows of Amn - Deel 2

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 27.092 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
BG Trilogy is op 24 mei 2010 bijgewerkt naar versie 1.09 met één hele belangrijke fix:

- Beregost Crash / Savegame corruption fixed

Deze bug is nog steeds aanwezig in BG1Tutu, en is de hoofdreden waarom ik het nooit heb geprobeerd.

Ik zal eens kijken wat ik kan doen. Voor dat soort mods ben ik best huiverig, omdat ik weinig tijd heb, en niet van plan ben een spel op 50% af te moeten breken vanwege bugs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

De meeste WeiDu mods waarmee ik gespeeld heb (oa. BgTutu, unfinished business, expanded thief stronghold, improved asylum, ascension) werkten zonder noemenswaardige bugs. De mods voor BG2 zijn best wel stabiel, alleen moet je heel strikt de volgorde respecteren waarin je ze installeert.

Uit m'n persoonlijke nota's:
1. Baldur's Gate II: Shadows of Amn
2. Baldur's Gate II: Throne of Bhaal
3. Official Bioware Patch for ToB
4. Baldurdash Fixpacks for ToB
(5. TuTu)
6. WeiDU in BGII Folder
7. WeiDU Mods

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Bedankt voor de lijst. Die volgorde had ik inderdaad ook al uitgevogeld; dit bevestigt in elk geval mijn vermoeden.

Baldurdash fixpack 1.12 is trouwens vervangen door het G3 BG2 Fixpack. Daar zitten alle Baldurdash fixes in. Er bestaat ook een Baldurdash Fixpack voor BG1. Ik ga ervan uit dat ik dat mag installeren, voordat ik BGTrilogy installeer?

Hetgeen waar ik een beetje bang voor ben is dat de fixes van Dudleyville voor BG1 zijn opgenomen in BGTrilogy. Die Dudley fixes moest je vroeger nog bovenop de Baldurdashfixes installeren, maar ik ben toen op 50% tegen ee paar vette gamestopping bugs aangelopen die ik daarvoor nooit had, met alleen het Baldurdash pack. Ik hoop maar dat dit gefixt is in BGT.

Vage shit eigenlijk, dat ik er nog zoveel van weet, en dat voor spellen die al 10-12 jaar oud zijn. Dé reden om BGT of EasyTuTu te gebruiken is om te kijken of hogere reso's speelbaar zijn voor mij. 640x480 in BG1 op een 19" TFT is echt niet vet. Ik vraag me af of de WideScreen mod zo is gefixt dat niet alle menu's en filmpjes linksboven in het scherm komen.... die zullen trouwens wel heel klein worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-04 21:45
Katsunami schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 23:25:
BG Trilogy is op 24 mei 2010 bijgewerkt naar versie 1.09 met één hele belangrijke fix:

- Beregost Crash / Savegame corruption fixed

Deze bug is nog steeds aanwezig in BG1Tutu, en is de hoofdreden waarom ik het nooit heb geprobeerd.
Gisteren zelf tegen deze bug aangelopen, kon mij auto-save in Beregost niet meer opstarten. Gelukkig is er een fixer voor die je save game opschoont en kun je weer gewoon verder.
Katsunami schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 00:42:
Ik vraag me af of de WideScreen mod zo is gefixt dat niet alle menu's en filmpjes linksboven in het scherm komen.... die zullen trouwens wel heel klein worden dan.
Die mod werkt voor mij prima. Het enige wat niet 'goed' staat is die balk onderin het scherm, die staat aan de linkerkant uitgelijnd. Filmpjes e.d. zijn gewoon gecentreerd. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Amras op 15-07-2010 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Katsunami schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 00:42:
Baldurdash fixpack 1.12 is trouwens vervangen door het G3 BG2 Fixpack. Daar zitten alle Baldurdash fixes in. Er bestaat ook een Baldurdash Fixpack voor BG1. Ik ga ervan uit dat ik dat mag installeren, voordat ik BGTrilogy installeer?
Bedankt voor de tip. Dit is een recentere (sinds 2009) ontwikkeling vermoed ik?
Hetgeen waar ik een beetje bang voor ben is dat de fixes van Dudleyville voor BG1 zijn opgenomen in BGTrilogy. Die Dudley fixes moest je vroeger nog bovenop de Baldurdashfixes installeren, maar ik ben toen op 50% tegen ee paar vette gamestopping bugs aangelopen die ik daarvoor nooit had, met alleen het Baldurdash pack. Ik hoop maar dat dit gefixt is in BGT.
Toen ik eens speelde met BGT kan ik me geen grote problemen herinneren. Ik denk dat ik onlangs nog eens een gecorrupteerde savefile ben tegengekomen met BGTuTu, in Beregost natuurlijk. Uiteindelijk is dat niet zo'n drama. Je weet dat het daar kan misgaan, dus je doet er best aan om een "echte" (niet quick, niet autosave) te maken voor je die area betreedt.

Ik verkies persoonlijk om BG1 en BG2 afzonderlijk te installeren. Eerst BG1, BG2, ToB en dan TuTu er overheen, zonder andere mods. Uitspelen en dan saves opslaan. Alles terug uninstalleren. Dan BG2, ToB, WeiDU en allerhande mods installeren. Opstarten en save importeren. Voor zover ik me kan herinneren is dit de manier waarop ik de laatste 3 of 4 keer tewerk ben gegaan. Ik kan me geen grote problemen herinneren met deze aanpak. Het vergt natuurlijk wel wat tijd :) ...
Amras schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 08:59:
Die mod werkt voor mij prima. Het enige wat niet 'goed' staat is die balk onderin het scherm, die staat aan de linkerkant uitgelijnd. Filmpjes e.d. zijn gewoon gecentreerd. :)
Mooi. Die ga ik zeker ook eens proberen bij de volgende keer dat ik BG2 start. Ik ben momenteel nog in de stad Baldur's Gate aan het rondwandelen met m'n cleric (nog maar een paar klassen te gaan) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:11
Ik kan deze aanraden: http://www.spellholdstudios.net/ie/bp

The big picture.
Daarin kun je van alle beschikbare addons etc selecteren welke je wilt hebben, en dat programma merged dan de hele bende tot 1 grote werkende install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Stel nu dat ik die Baldurs Gate Trilogy installeer. Kan ik dit dan ook in 1280x800 spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
kbloem schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 13:33:
Stel nu dat ik die Baldurs Gate Trilogy installeer. Kan ik dit dan ook in 1280x800 spelen?
Niet standaard, daarvoor moet je ook de Widescreen MOD installeren. Met EasyTuTu werkt dat prima, dus ik gok dat het met BGT ook wel moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik ga toch mijn spellen origineel houden om zo bugs en onvolkomenheden in mods en conversions te vermijden.

De installatie wordt dus:
BG1 + TotSC + Patch + Baldurdash fixes, en eventueel de Widescreen mod (eens zien of het werkt)
BG2 + ToB + Patch + BG2 Fixpack + Ascension; en die kan al zelf spelen in 800x600 en hoger.

Waar ik alleen nog over twijfel, is het installeren van de Unfinished Business mods, want die lijken me dan wel weer cool. Ze zijn EasyTuTu en BGTrilogy compatible, maar kan ik die mods ook gewoon in de originele spellen installeren? (En zo ja, dan ga ik ervan uit dat ik die mods als laatste moet installeren....)

Mods enzo zijn allemaal wel leuk, maar het geeft veel compatibiliteitsoverwegingen. (Wow. Wat een woord.) Bijvoorbeeld, werkt Ascension nog, als ik BG2 Unfinished Business installeer? Ik ga ervan uit van wel, want ik gebruik Ascension/WeiDu, en BG2UB is ook WeiDu. Een ander probleem is dat je hacks en stunts moet uithalen met de EXE om in BGT goede muziek te krijgen. Mod1 kan compatible zijn met BGT, en Mod2 ook, maar mogelijk zijn Mod1 en Mod2 niet compatible met elkaar. Daar heb ik dus geen zin in. Ik heb ooit een flink deel gametijd weggegooid vanwege de genoemde gamebreaking bug in een van de Dudleyville mods....

Overigens, wat mods betreft heb ik echt wel veel respect voor Westley Weimer. WeiDu is een briljant project.

EDIT: Crap. Daar heb je het al. De widescreen mod zou de BG EXE-file moeten patchen. Echter, ik wilde ook de nVidia_Fix installeren. nVidia heeft op latere GeForce-kaarten DirectDraw op een andere manier geïmplementeerd en dat levert problemen op met oude spellen zoals BG. Laat nou nVidia_Fix ook de EXE-file willen patchen... en er moet ook nog een patch in voor mijn no-CD crack. Dat gaat geheid NIET allemaal samen.

[ Voor 28% gewijzigd door Katsunami op 16-07-2010 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Gewoon 3d acceleration aanzetten in het grefische menu. En dan fijn met de widescreen mod werken.
Al de door jou genoemde addons werken gewoon samen.

Check die big picture link van mij maar, daar werken honderden addons gewoon samen.
Tevens kun je via big picture ook gewoon kiezen om alleen de door jou aangehaalde mods te installeren.
BP weet dan wel wat de beste volgorde van installatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Waar ik met MOD's voornamelijk bang voor ben, is dat ze teveel invloed hebben op het originele spel. NPC's, items of spells die zwaar overpowered zijn of quests die totaal niet in het spel passen. Volgens mij is een MOD pas echt goed, als je je gaat afvragen of die ene quest of dat item nu origineel in het spel zaten of door die MOD zijn toegevoegd. Helaas is dat vaak niet het geval, ook door bijv. NPC's met compleet afwijkende portraits of slechte soundsets. Het toppunt zijn dan vaak nog de nieuwe area's, die of overduidelijk slecht gemodelleerd zijn, of bestaan uit knipsels van bestaande area's in het spel.

Bovenstaande weerhoudt mij er dan ook van om veel MOD's te installeren en speel ik toch vaak het originele spel. Moet zeggen dat ik ooit wel Unfinished Business heb geïnstalleerd voor BG2 en die vond ik van goede kwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Planescape Torment werkt niet goed onder Vista (het crasht bij het afsluiten), voor BG1 moet ik softwareblitting aanzetten wat het spel zelfs op een hedendaagse bak schokkerig maakt. (Hoe speelde men dat vroeger, als je kaart geen blitting ondersteunde?) BG2 kan ik mij herinneren als erg onstabiel als 3D acceleration werd aangezet.

De nVidia modfix lijkt bij PlaneScape niks uit te halen. Morte is in elk geval paars (?) en dat blijft hij ook. Ook de glitches verdwijnen niet. Wel kun je blijkbaar 3 patches op de exe toepassen; widescreen mod, nvidia fix en ghostdog's nieuwe UI werkt ook. Blijkbaar zoeken deze patches de data in de exe niet via een offset zoals gewoonlijk, maar zoeken ze gewoon naar de juiste informatie om te patchen ,en dan gaat het goed.

Ik ga eens kijken wat de Infinity Engine spellen onder XP in VirtualBox doen. Dat moet gewoon perfect kunnen werken, gezien ik op die manier ook andere spellen zoals Settlers II aan de praat heb gekregen. (DosBox was voor Settlers II toch te langzaam.) Ik kijk dan wel wat ik ga installeren.

In elk geval installeer ik voor elk spel:

Originele Patches
Baldurdash / G3 Fixpacks / Qwinn's fixes, zover van toepassing op het spel
Unfinished Business (BG1, BG2, PST en IWD; IWD2 heeft zo'n mod niet)

In hogere resoluties worden veel schermen en letters voor mij te klein (slecht zichtvermogen). 640x480 schaalt op naar 1280x960 op mijn 19 inch TFT, en een opschaling van 2x is in elk geval speelbaar/leesbaar, hoewel het niet meer tack-sharp is. Mocht ik een grotere TFT aanschaffen (ik denk over de Dell U2410, 1920x1200), dan ga ik de widescreen mod gebruiken en de hoge kant door twee delen; dan worden de spellen 800x600, wat op zo'n monitor goed moet opschalen.

Nu maar eens beginnen met PST in de Virtual Machine. Dat is het korste van de spellen die ik heb liggen. Kijken of ik het uit krijg voordat patch 1.04 van Dragon Age uit is. De andere spellen zal ik ook even proberen en later melden hoe die in VirtualBox werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Katsunami schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 00:16:
BG1, BG2, PST en IWD; IWD2 heeft zo'n mod niet
Zoveel kwaliteit in een zin. Aaaah nostalgie ... Het is dringend tijd om BG2 nog eens uit te spelen. Voor PST wacht ik nog een beetje, zodat ik tegen dan de plot weer helemaal ben vergeten :) (ondertussen toch ook weer 3 jaar geleden sinds ik die uitspeelde).

[ Voor 8% gewijzigd door Nick The Heazk op 17-07-2010 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deguchi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-02 14:52
Een kleine tip voor zij waar 3d niet werkt: zet v-sunc uit. (in ATI Catalyst Control center of Nvidia Display Control)
Met die optie uit werkt 3d perfect (bij mij alvast) en moet je dus niet teruggrijpen naar de zeer trage software modus.

Hopelijk helpt het wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Mocht bovenstaande niet werken en je hebt een NVidia kaart, dan wordt hier nog een oplossing beschreven voor het oplossen van engine problemen in Vista (sprites die niet goed gerenderd worden, etc.):
'IE games and NVidia Series 8 video cards' topic bij Spellhold Studios

Dit heeft bij mij in ieder geval alle problemen onder Vista opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hm. Even proberen.

BG1 wordt erg laggy als je software transparency aanzet.
BG2 is bij mij onstabiel in 3D-mode, en wordt net zo laggy als 1 in geval van software transparency.
IWD1+HOW: Zelfde als BG2.
IWD2: Zelfde als BG1.
Torment: Software sprite mirroring moet aan. Spel crasht bij het casten van spells en crasht bij afsluiten.

Misschien kan ik met dit compatibiliteitsding alles oplossen zodat ik geen virtual machine nodig heb. Als dit niet werkt, ga ik gewoon verder met het testen in VirtualBox. Aangezien dat gewoon XP is met een 32MB DX8 compatible grafische kaart zou dat gewoon perfect moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Ondertussen is mijn bard Roald aangekomen in Baldur's Gate en is m'n party flink subquests aan het oppakken voor extra experience en magische meuk. Zo hebben we o.a. Varci's broertje gered uit de temple of Umberlee, Aldeth's merchant consortium vrijgemaakt van döppelgangers en zijn we op pad geweest voor de thieving guild om een deal met vliegende schepen te ontregelen. We hebben voor Scar het Seven Sun's gebouw onderzocht en dat bleek ook geïnfiltreerd met döppelgangers, die we netjes aan hun einde hebben gebracht. Nu gaan we voor Scar de sewers in, op zoek naar verdwenen burgers, en dan hopen we dat hij ons eens kan helpen met het onderzoeken van de Iron Throne, de reden waarom we momenteel in Baldur's Gate zijn.

Qua gevechten gaat alles vrij makkelijk. Met Kagain als tank en Shar-Teel (dualled naar thief op level 5) als melee dps gaat alles snel neer. Daarbij hebben we Viconia en Edwin voor wat offensive spellpower, wat de lastigere gevechten een stuk makkelijker maakt. Waar ik vroeger veel gebruik maakte van fireballs enzo, probeer ik nu veel meer te fearen, confusen, hold person, etc. en dat werkt erg lekker! Safana loopt er eigenlijk een beetje voor spek en bonen bij, want daar komt helaas niet zo heel veel uit; misschien dat ze later met de Eagle Bow nog wat meer kan toevoegen.

Roald zelf is niet echt een powerhouse, maar draagt zeker z'n steentje bij. Momenteel gebruik ik hem voornamelijk als ranged dps, uitgerust met de zojuist gevonden Heavy Crossbow of Accuracy (hiervoor de Light Crossbow of Speed). Z'n spells gebruik ik voornamelijk als ondersteuning (Identify bijv., al heb ik die niet echt meer nodig met m'n hoge lore rating) zodat hij z'n Chainmail +2 kan blijven dragen.

Wel twijfel ik of ik met dit karakter door moet gaan in BG2, want ik denk dat de Bard klasse dan aardig achter de andere klassen aan gaat lopen, qua mogelijkheden. Ranged dps is niet echt sterk meer en high level spells krijgt een bard ook niet. Als melee dps zal een bard (zonder kit) nooit heel sterk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Even een korte samenvatting:

Elke poging die ik onder welke VM dan ook heb gedaan om de Infinity Engine spellen aan de praat te krijgen zonder problemen, is gefaald... op één na. Ik heb eerst altijd mijn oude XP CD gebruikt, en met verschillende VM's getest. Er waren altijd wel problemen: flikkerende muiscursors of glitches (Virtual Pc), beeld dat niet kon opschalen maar gecentreerd werd (VirtualBox), glitches en niet gratis (VMWare). Soms veroorzaakte de fix van het ene probleem weer een ander probleem in hetzelfde spel, of in een ander IE spel.

Welke poging is dan wel geslaagd, in elk geval voor BG1 en Torment?

Virtual PC met een nog oudere Windows-versie, namelijk... Windows 98 SE. Die had ik ook nog liggen. Ik heb het OS gewoon in Virtual PC geïnstalleerd en zo ver mogelijk bijgewerkt met updates (DirectX Redist van Okt 2006 is de laatste DirectX die werkt), opties aangepast in Virtual PC om lagere resoluties te laten opschalen naar full screen, Torment en BG1 erop gezet... en klabam. Werkend zonder enige glitch, en fullscreen. Niet zo heel netjes, 640x480 @ 19 inch TFT, maar ik wil ECHT het verhaal van Torment nog eens spelen.

Damn, dat 98 SE is een blast from the past moet ik zeggen. Zelf nooit actief thuis gebruikt (zat destijds al op NT4), maar ik ken het wel nog van computers van vrienden.

IWD1, BG1 en BG2 lopen met aanpassingen (software-rendering enzo) hier en daar ook nog onder Vista x64, al zij het langzaam. IWD2 loopt ook, maar wordt écht traag. Ik ga deze spellen waarschijnlijk ook in de Windows 98 SE VM installeren, en dan die zooi ergens goed opslaan, want ook BG1+BG2 wil ik nog een keer uitspelen :) Icewind Dale II heb ik zelfs nooit gespeeld ondanks dat het hier al ligt vanaf de release date....

Nu dit werkt, kan ik wel weer met een gerust hart verder spelen in Dragon Age: Origins :P

[ Voor 8% gewijzigd door Katsunami op 20-07-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Amras schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 08:59:
Ik heb 'm net geïnstalleerd over een BGTuTu installatie. Het werkt fantastisch. Eindelijk BG1, BG2 en PsT in volle glorie op m'n laptop spelen. You made my day _/-\o_ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
d:)b

Ik hoop niet dat ik je hierdoor veel vrije tijd heb afgenomen. ;)

Na flink wat uren in BG1 met EasyTuTu en Widescreen MOD, kan ik zeggen dat ik het heerlijk spelen vind zo. Door de scherpe pre-rendered achtergronden lijkt het ook helemaal niet of je een oud spel zit te spelen. Het enige wat wel een beetje cheesy is van BG1 in de BG2 engine, is de hogere snelheid waarmee de karakters lopen. Je kunt eenvoudig een wolf kiten bijvoorbeeld, terwijl dat toch een lastige tegenstander kan zijn op laag level; dit biedt voornamelijk voordelen bij een solo run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Dus ik moet de easytutu en widescreen mod installeren?

Is het dat op 1080 te spelen of word het dan allemaal heel erg klein. Lijkt me leuk om de reeks nog een keer op mijn mediacenter te spelen....

En is het niet zo dat je de movement speed omlaag kunt zetten? Kan ik me nog vaag herinneren van BG2 namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Gisteren m'n BG1+TotSC run met Roald (bard) afgerond. Moest Aec'Letec nog verslaan en daarna het eindgevecht met Sarevok. Hele party zat ondertussen aan de level-cap van 161.000 experience.

Aec'Letec viel mij echt ontzettend tegen. Had het gevecht nog nooit gedaan - Durlag's Tower nooit eerder afgemaakt - en werd vele malen compleet afgeslacht. Beetje tegen de verwachting in, want met de Demonknight had ik weinig problemen. Dit gevecht was echter een stuk moeilijker.

Eerste pogingen gewoon volledig buffen en hup het gevecht in. Kagain met een AC van -10 en 125hp als tank om Aec'Letec bezig te houden terwijl de rest de Cult gasten afmaakten. Dit gaat in het begin wel goed, alleen gingen ze niet snel genoeg neer waardoor Kagain uiteindelijk het loodje legde. Vervolgens ging de hele party eraan. Wel geleerd de Death Gaze te voorkomen (d.m.v. potions) of te genezen (m.b.v. Dispel Magic), wat wel nodig is.

Na tig pogingen was ik er wel klaar mee en heb ik een andere tactiek geprobeerd. Roald een invisibility potion gegeven en voorbij de mage gestuurd die het event triggert. Helemaal naar de andere kant van de kamer laten lopen en daarvandaan kon hij de gestunde Cult members met z'n Crossbow simpel afschieten. Met een beetje voorzichtigheid kon ik zo alle Cult members doden behalve de mage, maar die ging toch in de eerste round al dood in voorgaande gevechten en was dus niet echt een probleem.

Nu dus party weer gebuffed en opnieuw geprobeerd, moet lukken dacht ik. Viel helaas even tegen want de demon lijkt wel sterker geworden als al die ventjes dood zijn. Ook bleef hij maar wisselen van target en iedere keer als er maar één karakter mee kwam helpen naast Kagain, wisselde hij focus van Kagain naar die persoon. Vooral Shar-Teel kreeg veel klappen en die kan er niet zoveel hebben helaas. Uiteindelijk na veel pogingen toch kunnen winnen, al had ik nog slechts 2 personen over. Had hem wel regelmatig op Near Death, maar dan moet je hem echt nog vaak raken voordat hij echt doodgaat. Al met al een baggergevecht en blij dat ik er vanaf ben. :)

Nadat ik iedereen weer tot leven had gewekt: op naar Sarevok. Dit gevecht is ook redelijk veel moeilijker geworden in de BG2 engine, omdat je ten eerste een limiet hebt op het aantal summons zodat je Sarevok niet lang kunt bezighouden. Ten tweede lukt het ook niet om Semaj alleen te lokken en vast af te maken, waardoor je dus tegen een party van vier vecht i.p.v. drie. Eerste pogingen vielen even tegen dus. Het gevecht was ook iedere keer erg chaotisch door de vele AoE spells en de Explosion Arrows van Angelo.

Mijn idee was om het gevecht totaal te winnen, dus eerst Sarevok's drie maatjes te killen en daarna pas hijzelf, maar dat lijkt echt onmogelijk. Kagain kan de klappen van Sarevok wel handlen, alleen de rest gaat door alle AoE echt veel te snel dood. Nadat ik alle focus op Sarevok richtte was het snel voorbij.

Zit nogsteeds te twijfelen of ik met Roald door ga zetten in BG2. Doordat het een unkitted Bard is, zal hij niet erg sterk worden in BG2. Opzich niet zo'n punt, maar ik hoop dat het karakter interessant genoeg blijft om door te blijven spelen. Na m'n vakantie maar eens kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Feli. Ik heb nog een oude save van BG1 uit 2008, waarin ik me net voor de Demon Knight bevind. Daarna hoef ik alleen nog Baldur's Gate zelf te doen en dan het einde.... misschien maar eens afmaken :)

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
Na BG2 een jaar geleden eens te hebben geprobeerd belandde het op de kast wegens tijdsgebrek en het besef dat BG2 nogal een harde noot was om te kraken als je geen DnD-ervaring hebt van andere spellen.

Ik heb nu BG1 maar eens geprobeerd en dat ging me een stuk beter af. Het bouwt iets trager op en daardoor leer je he syteem en de spells wat beter kennen. Echter:
spoiler:
Ik heb net de Iron Throne op de vijfde verdieping vermoord en zit nu in Candlekeep. Waar ik echter geen antwoord op vind zijn de spells die voor confusion zorgen in mij party. 'Bless' lijkt het niet echt te voorkomen en 'dispel' lijkt ook géén succes te zijn. Wat moet ik dan tegen confusion?

Ik speel Baldur's Gate met Easytutu en ik heb de 'canon' party van Imoen (Dual Class Mage), Jaheira, Khalid, Minsc en Dynaheir. Ik ben zelf fighter.

• Katsunami
  • Niet online
Ik weet niet uit het hoofd of confusion een save heeft. Als dat zo is, dan kun je buffs gebruiken die je saves verbeteren; dan is er een grotere kans dat confusion niet werkt. Ik vind het wel vreemd dat Dispel Magic niet functioneert; normaal zou die alle magische effecten, waaronder dus ook confusion, moeten wegvagen.

Dat is echter in Baldur's Gate 1 het geval... in BG2 heb je Dispel Magic, maar die werkt maar tot level 3, zo uit mijn hoofd. Je hebt nog Greater Dispel Magic, Ruby Ray, etc... voor het dispellen van hogere level spells. Die zijn in BG1 echter niet beschikbaar.

Misschien is EasyTuTu de reden dat Dispel Magic niet werkt. Als Confusion een level 4 spell is, en EasyTuTu gebruikt nog steeds als regel dat Dispel Magic maar tot level 3 gaat, en je dan dus Greater Dispel Magic nodig hebt (die je dus niet hebt in BG1), dan zit je vast.

Houd er wel rekening mee dat ik dit allemaal uit mijn hoofd zit te doen. BG1 heb ik in 2007 nog wel een keer uitgespeeld, maar BG2 is voor de laatste keer al veel langer geleden. Vanwege mogelijke problemen en imbalances heb ik EasyTuTu of BG Trilogy nooit gebruikt (nooit durven gebruiken). Dan maar hopen dat je 640x480 een beetje leesbaar opgeschaald wordt op je 22" inch TFT...

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:42
Is de spell 'Clarity' of iets wat er op lijkt ook beschikbaar? Zou ook gebruikt kunnen worden en is al een lvl 3 spell.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 16:47
Dispel magic werkt wel maar het lvl van je char moet hoger zijn dan dat van de vijand anders heb je veel minder kans dat het werkt.
Een normale dispel is dacht ik 50% kans en per lvl verschil komt er dan 10% bij of gaat er af oid.

Je kan ook even zoeken tussen je items of potions of er daar niets tussenzit dat bescherming geeft.
Anders moet je wat summons richting de mage sturen en die ondertussen bekogelen met pijlen, stenen, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
peke schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 20:53:
Dispel magic werkt wel maar het lvl van je char moet hoger zijn dan dat van de vijand anders heb je veel minder kans dat het werkt.
Een normale dispel is dacht ik 50% kans en per lvl verschil komt er dan 10% bij of gaat er af oid.

Je kan ook even zoeken tussen je items of potions of er daar niets tussenzit dat bescherming geeft.
Anders moet je wat summons richting de mage sturen en die ondertussen bekogelen met pijlen, stenen, ...
Ik denk dat de lage levels van mij partyleden inderdaad het probleem is. Mijn party staat nu in de tempel om
spoiler:
Sarevok
en zijn 'fans' te verslaan, maar 15 pogingen zijn steeds faliekant afgelopen. Summons kunnen de tijd van mijn party wat rekken, maar dat is het dan ook. Ik heb ook het gevoel dat m'n party niet helemaal lekker is van samenstelling.

Iemand hier een idee of Sarevok aan te pakken valt met een level 6/7 party met de canon party (Imoen, Jaheira, Khalid, Minsc, Dynaheir) en de PC een fighter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114186

Als je een staff of summoning hebt oid kan je eerst een aantal minions sturen die dan confused worden, dat kan schelen. Ook een leuke tactiek die bijna overal in het spel werkt; al je partymembers ver weg zetten en een rogue (zoals Imoen) laten cloaken, dan een explosieve potion gebruiken (ben even de namen kwijt, er zijn er meerdere) en dan weer snel terugrennen voor je uncloaked. Ik weet niet of dit kan in BG tutu, maar dat was mijn tactiek voor de moeilijke gevechten.
BG2 is overigens een stuk makkelijker dan BG1 hoor, BG2 is veel beter gebalanced. Zo is het met een mage echt moeilijk om door het begin van BG1 te komen omdat je spells nogal slapjes zijn dan.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 20:27

artificial_sun

Mazda Rx7

Vergeet niet om gewoon al je potions te gebruiken die je nodig denkt te hebben. Er zitten een paar goede bij die alles kunnen veranderen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
Confusion is geen probleem in het laatste gevecht aangezien dat niet gecast wordt. (nuja, nog niet)

Mijn Imoen is niet zo'n gewelige cloaker, ik ben nu toch wat aan het rondneuzen geweest in de verschillende guides (ik wilde eigenlijk zonder enige vorm van walkthrough of guide erdoor spelen, maar bij dit laatste gevecht geef ik dat echt op) en blijkbaar is dit een tactiek die vaak gebruikt wordt. Ben ik ernu geweest omdat ik Imoen niet goed 'gemaakt' heb?

De meest serieuze poging die ik heb ondernomen:

5 spawns met de wand of summoning (Imoen)
1 Animal summoning (Jaheira)
1 Monster summoning (Dynaheir)

Dan Bless (Jaheira) zodat iedereen en de summons geblessed worden.
Barksin op Minsc (Jaheira)
Spirit Armor op Khalid (Dynaheir)
Draw Upon Holy Might op PC (PC)

PC-> potion of magic blocking
Minsc-> Potion of Cloud Giant Strength
Khalid-> Potion of Stone Giant Strength

Aanvalsplan:
Summons worden naar Sarevok gestuurd om hem bezig te houden. Als er iets van entangle of web wordt afgevuurd dan proberen mijn mages te dispellen.
PC, Minsc en Khalid gaan naar Angelo.
Imoen, Dynaheir en Jaheira bekogelen Samej met wands en magic missiles.

Probleem 1: ik krijgt de enchantments van Samej en Angelo niet gedispelled. Noch krijg ik zowel de entangle als web op mij summons weg.
Probleem 2: PC, Minsc en Khalid krijgen niet veel schade toegebracht aan Angelo door de enchantments vermoed ik, waardoor deze rustig kan blijven casten.
Probleem 3: Imoen, Dynaheir en Jaheira kunnen ook niet veel schade toebrengen aan Samej danzkij de enchantments
Probleem 4 Na verloop van tijd zijn Sarevok en Tazok door de summons heen en dan staan zij op mijn party in te beuken.

Ideëen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Docho schreef op zondag 19 september 2010 @ 03:45:
Iemand hier een idee of Sarevok aan te pakken valt met een level 6/7 party met de canon party (Imoen, Jaheira, Khalid, Minsc, Dynaheir) en de PC een fighter is.
Als je alleen Baldur's Gate hebt (dus zonder Tales of the Sword Coast), dan zou het nét haalbaar moeten zijn. Als je ook TotSC hebt, dan is Sarevok hoger van level, en dan lukt het denk ik niet. In BG zelf kan een rogue level 8 ofzo worden, een mage 7; in TotSC kan een rogue level 10 worden, zo uit mijn hoofd, en een mage 9.

In geval van een TotSC-installatie ben je denk ik net te laag van level, en zul je cheesy moeten gaan werken, zoals web+entangle+fireballs enzo vanaf een afstand, waarbij je buiten het zichtveld van je tegenstanders blijft. Dan zullen ze je niet aanvallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 19-09-2010 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
Katsunami schreef op zondag 19 september 2010 @ 17:18:
[...]

Als je alleen Baldur's Gate hebt (dus zonder Tales of the Sword Coast), dan zou het nét haalbaar moeten zijn. Als je ook TotSC hebt, dan is Sarevok hoger van level, en dan lukt het denk ik niet. In BG zelf kan een rogue level 8 ofzo worden, een mage 7; in TotSC kan een rogue level 10 worden, zo uit mijn hoofd, en een mage 9.

In geval van een TotSC-installatie ben je denk ik net te laag van level, en zul je cheesy moeten gaan werken, zoals web+entangle+fireballs enzo vanaf een afstand, waarbij je buiten het zichtveld van je tegenstanders blijft. Dan zullen ze je niet aanvallen.
Totsc is geïnstalleerd, dus dat verklaart misschien wel iets.

Die truuk van te fireballen buiten hun range werkt niet in tutu trouwens.

Ik zie ook net dat al mijn mages nog maar level 6 zijn, dat verklaart misschien ook dan waarom zij Sarevok en zijn party niet aankunnen en ze moeite hebben om confusion te dispellen. Ik denk dat ik maar eens terug een save game laadt van vooraleer ik de Iron Throne in BG begon aan te pakken en wat ga sidequesten. Misschien dat het later dan met een wat hoger level wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
In TuTu is het laatste gevecht in BG1 inderdaad een stuk lastiger. Omdat je in de BG2 engine speelt, heb je een limiet op het aantal summons dat je kunt hebben en zal de tactiek om Sarevok bezig te houden met summons en hem ondertussen te bestoken met van alles en nog wat niet werken. Ook het initieel lokken van Semaj zal niet lukken, dus je zult ze alle 4 tegelijk moeten aanvallen.

Mijn tactiek was simpelweg alle attackpower op Sarevok focussen. Als je hem namelijk doodt is het gevecht voorbij; het omleggen van de complete party is mij niet gelukt. Zelf probeerde ik het met een Bard, Kagain, Shar-Teel, Edwin, Viconia en Safana.

Ondertussen ben ik zelf doorgegaan met BG2 met mijn Bard Roald. Omdat een kitless Bard niet erg sterk is in BG2, heb ik hem met behulp van Shadowkeeper omgetoverd tot Skald, om zo mijn Bard song wat sterker te maken. Ook heb ik twee NPC mods geïnstalleerd - Xan en Amber - en heb ik nu de volgende party:

- Roald, Skald
- Valygar, Stalker
- Jaheira, Figher/Druid
- Amber, Figher>Thief
- Nalia, Thief>Mage
- Xan, Sorcerer

Tot nu toe gaat alles zeer eenvoudig dood en ben ik lekker aan het questen in Chapter 2, voordat ik richting Brynnlaw ga achter Imoen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Niet normaal eigenlijk, dat spellen zoals deze na 10 jaar nog gewoon zo nu en dan opduiken :P

Ze draaien zelfs nog onder Windows 7 x64 zonder problemen :) (Behalve Planescape: Torment dan... die doet het echt niet, zelfs niet onder XP SP3, dus die draait nu in een VM onder Windows 98 :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:42

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Katsunami schreef op zondag 19 september 2010 @ 20:09:
(Behalve Planescape: Torment dan... die doet het echt niet, zelfs niet onder XP SP3, dus die draait nu in een VM onder Windows 98 :P)
Ho,ho, die draait écht wel onder XP en SP 3. Bij mij in elk geval wel. Het ziet er niet geweldig uit, met een gruwelijke resolutie, maar het loopt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 16:47
Docho schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:25:
De meest serieuze poging die ik heb ondernomen:

5 spawns met de wand of summoning (Imoen)
1 Animal summoning (Jaheira)
1 Monster summoning (Dynaheir)

Dan Bless (Jaheira) zodat iedereen en de summons geblessed worden.
Barksin op Minsc (Jaheira)
Spirit Armor op Khalid (Dynaheir)
Draw Upon Holy Might op PC (PC)

PC-> potion of magic blocking
Minsc-> Potion of Cloud Giant Strength
Khalid-> Potion of Stone Giant Strength

Aanvalsplan:
Summons worden naar Sarevok gestuurd om hem bezig te houden. Als er iets van entangle of web wordt afgevuurd dan proberen mijn mages te dispellen.
...
Ideëen?
toon volledige bericht
Dispel magic gaat ook de eigen enchantments (spells en potions) ongedaan maken dus die wil je niet gebruiken in dat geval.

Heb je de lvl 5 spell haste?
Heb je hold person/hold monster?
Verder kan je beter focussen op 1 char tegelijk.
Bvb summons laten tanken en dan eerst Tarzok platleggen met al je chars ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Misschien is het ook een idee om Hold Person (Sarevok) en Haste (Party) te combineren als je het hebt. Gooi er een paar entangles/webs neer als je kunt, voor de rest van de party.

Richt dan alles wat je hebt qua spells tegelijk op Sarevok. Als je die afmaakt, is het gevecht voorbij. Hij heeft (maar) 125 hitpoints. Als je 2 archers hebt, kun je per schot 6 damage doen, oftewel 12 punten per round. Daar kun je de damage van enige magic missiles en de hits van de de andere wapens nog bij tellen. Als je geluk hebt, is het binnen een paar rondes voorbij.
garathane schreef op zondag 19 september 2010 @ 20:24:
Ho,ho, die draait écht wel onder XP en SP 3. Bij mij in elk geval wel. Het ziet er niet geweldig uit, met een gruwelijke resolutie, maar het loopt als een trein.
\

Hier onder Vista x64 doet hij het niet. Onder Win7 x64 op een andere computer ook niet. En in onder XP-SP3 in een VM ook niet. In alle drie de gevallen heeft het spel flink last van artifacts en mouse pointer trails.

Maar OK... dat is off-topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
Katsunami schreef op zondag 19 september 2010 @ 22:14:
Misschien is het ook een idee om Hold Person (Sarevok) en Haste (Party) te combineren als je het hebt. Gooi er een paar entangles/webs neer als je kunt, voor de rest van de party.

Richt dan alles wat je hebt qua spells tegelijk op Sarevok. Als je die afmaakt, is het gevecht voorbij. Hij heeft (maar) 125 hitpoints. Als je 2 archers hebt, kun je per schot 6 damage doen, oftewel 12 punten per round. Daar kun je de damage van enige magic missiles en de hits van de de andere wapens nog bij tellen. Als je geluk hebt, is het binnen een paar rondes voorbij.
Een paar keer geprobeerd:

De mages van de party van Sarevok huppelen (of teleporteren) gewoon door mijn web, entangle en stinking cloud heen (alleen Tazok heeft er problemen mee) dus die kan ik niet neutralizeren. Dan casten ze zelf web en stinking cloud waar ik sta en dus zelf niets meer kan doen. Dus dat werkt ook niet.
Haste helpt wel iets bij Sarevok te geraken en zou waarschijlijk zeer nuttig zijn mocht ik niet vastzitten door de stinking cloud of web...

Edit: JAJA, ben er toch in geslaagd, blijkbaar is het wel mogelijk om de party van Sarevok weg te lokken door fireballs te gooien waarvan de splash damage zijn party raakt maar niet Sarevok zelf. Ik heb ze dus 1 per 1 kunnen afmaken. Sarevok zelf was niet zo moeilijk: gewoon Bless casten, Haste, een paar summons en Doom op hem casten.

Het is wel een nogal 'brakke' manier om het spel af te ronden dat wel. Maar eerlijk gezegd had ik geen zin om nu nog te gaan 'sidequesten' om levels te stijgen. Hoewel ik RPG's graag speel, vind ik het toch soms een probleem dat men verwacht dat je gaat sidequesten om levels te stijgen terwijl je soms zo aan het opgaan bent in de main storyline.

Geweldig spel in ieder geval, hop naar Baldur's Gate 2 :9

[ Voor 24% gewijzigd door Docho op 20-09-2010 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• in2duhCore
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-03 17:57
Docho schreef op zondag 19 september 2010 @ 23:07:
[...]

Een paar keer geprobeerd:

De mages van de party van Sarevok huppelen (of teleporteren) gewoon door mijn web, entangle en stinking cloud heen (alleen Tazok heeft er problemen mee) dus die kan ik niet neutralizeren. Dan casten ze zelf web en stinking cloud waar ik sta en dus zelf niets meer kan doen. Dus dat werkt ook niet.
Haste helpt wel iets bij Sarevok te geraken en zou waarschijlijk zeer nuttig zijn mocht ik niet vastzitten door de stinking cloud of web...

Edit: JAJA, ben er toch in geslaagd, blijkbaar is het wel mogelijk om de party van Sarevok weg te lokken door fireballs te gooien waarvan de splash damage zijn party raakt maar niet Sarevok zelf. Ik heb ze dus 1 per 1 kunnen afmaken. Sarevok zelf was niet zo moeilijk: gewoon Bless casten, Haste, een paar summons en Doom op hem casten.

Het is wel een nogal 'brakke' manier om het spel af te ronden dat wel. Maar eerlijk gezegd had ik geen zin om nu nog te gaan 'sidequesten' om levels te stijgen. Hoewel ik RPG's graag speel, vind ik het toch soms een probleem dat men verwacht dat je gaat sidequesten om levels te stijgen terwijl je soms zo aan het opgaan bent in de main storyline.

Geweldig spel in ieder geval, hop naar Baldur's Gate 2 :9
toon volledige bericht
Lol erg cool om te lezen dat Baldur's Gate nog wordt gespeeld, deel 2 is nog steeds de beste game die ik ooit gespeeld heb. Samen met throne of bhaal heb ik shadows of amn ongeveer zo'n 10 keer uitgespeeld (en dan tel ik de onvolledige playthroughs nog niet eens mee) . Sinds BG2 verkrijgbaar is (volgens mij in 2000) heb ik dit spel minstens elk jaar wel opnieuw gespeeld....
Damn wat was dit een topgame, zo epic en huge...Ben nu met de 3de playthrough bezig in Mass Effect 2, ook zeer verslavend maar ondanks de mooi graphics en geweldige verhaallijn nog steeds niet de onvergetelijke ervaring die BG heeft gebracht.
Erg jammer dat Dragon Age een in mijn ogen een slap aftreksel is geworden van Baldur's Gate, deed me te vaak aan neverwinter denken en ik vond de verhaal lijn way to boring. De karakter ontwikkeling tussen de characters in DA was daarentegen dan wel weer goed gedaan en kon het daarom ook nog wel trekken tot het einde. Maar die eindbaas en het eindgevecht in DA waren echt een anticlimax, waar is Irenicus :P
Denk dat ik binnenkort weer eens ga beginnen aan Baldurs Gate met Tutu en voor de laatste maal een volledige playthrough ga starten met mijn Wild Mage....ff kijken of er nog koeien uit de lucht komen vallen _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door in2duhCore op 21-09-2010 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-04 16:05
Ik had precies hetzelfde bij Dragon Age. Heb ook regelmatig geklaagd in het DA topic, dat het echt niet een waardige opvolger was voor de BG reeks.

Het begin stukje van mijn Human Warrior vond ik echt van hoogstaande kwaliteit. Dus ik had goede hoop op de rest. Maar toen ik eenmaal bij de dwarfs was had ik echt zoiets van...ok.. snel maar hier doorheen beuken en misschien wordt het dan wel weer leuk. Maargoed....

• Katsunami
  • Niet online
Gefeliciteerd met het uitspelen van Baldur's Gate 1 :)

Overigens... Dragon Age was (is) eigenlijk gewoon goed. Ik denk dat een groot deel van de aantrekkingskracht van Baldur's Gate gewoon uit nostalgie bestaat. Zo ergens begin jaren 90 is de markt voor RPG's op de computer grotendeels dood gegaan, en Baldur's Gate trok dat helemaal in zijn eentje recht. Geweldige graphics voor die tijd, enorm van opzet, goed verhaal, en goeie diepgang. Het spel sloeg in als een bom. Baldur's Gate 2 sloeg in als een atoombom. Bioware en Black Isle hadden daarnaast ook nog kleinere bommetjes met Icewind Dale 1 (en expansions), Icewind Dale 2, en Torment. En zo vanaf 2001/2002, toen de Infinity Engine al ouder aan het worden was, toen ging het opeens als een raket met de RPG's.

De Infinity Engine heeft, in mijn ogen, het RPG-genre gered, en het gemaakt wat het nu is. Geen enkel ander spel kan dat verbeteren, totdat er weer een moment komt om het genre te redden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 22-09-2010 21:04 ]

Anoniem: 114186

Ben het helemaal eens met in2duhcore; beste game ooit. Het was gewoon een klasse apart in het RPG genre voor mij.

Eigenlijk zou er gewoon een HD remake moeten komen van BG1 en 2. Geen nieuwe regels, geen andere quests, dat gewoon allemaal laten en alleen een kleine grafische poetsbeurt. Ik zou de serie dan meteen weer voor het volle pond kopen. :).

[zijsprong]
Van Bioware hebben ze met Hordes of the Underdark en Mask of the Betrayer nog mooie huzaren stukjes geserveerd, maar de rest was het toch net niet vond ik. Dragon Age vond ik dus ook een beetje tegenvallen. Die heb ik dan ook (nog) niet uitgespeeld.
Overigens was The Witcher ook erg sterk, dus ben benieuwd wat de Witcher 2 gaat doen.
[/zijsprong]

• Katsunami
  • Niet online
Anoniem: 114186 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 21:13:
Eigenlijk zou er gewoon een HD remake moeten komen van BG1 en 2. Geen nieuwe regels, geen andere quests, dat gewoon allemaal laten en alleen een kleine grafische poetsbeurt. Ik zou de serie dan meteen weer voor het volle pond kopen. :).
Het zijn pre-rendered backgrounds; jammer genoeg kun je dat niet opschalen. Hogere resoluties in BG2 zorgen er alleen voor dat je meer tegelijk ziet op je scherm, en omdat alles eigenlijk gemaakt is voor 640x480 (en in BG2 mogelijk 800x600), wordt het op resoluties vanaf 1024x768 al heel klein. Ik heb het spel eens gezien met de G3 Widescreen mod geïnstalleerd. Dat ziet er echt prachtig en kneiterscherp uit op een 1680x1050 monitor, maar het is echt heel klein. Je ziet echt dat de characters en de interface gemaakt zijn voor 640x480 op een 17 inch monitor, of wellicht 800x600 op een 19 inch.

Desalniettemin, als er een remake zou uitkomen met geüpscalede graphics, dan zou ik hem wel kopen ja. Dat gaat echter nooit gebeuren, omdat alles opnieuw getekend moet gaan worden....

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:51
Ik heb BG1 zeker 10 keer uitgespeeld maar BG2 nooit helemaal. Ben gestopt als je in BG2 drizzt tegenkwam met zijn party en ik kreeg zo hard slaag toen .... :-). Ooit speel ik dat spel wel eens uit. Unfinished business.
Zoals hiervoor gezegd is BG ( Zeker versie 1 ) voor mij gewoon de max. Het moment na chapter 5 dat je de grote stad binnenmag is gewoon één van mijn mooiste spelervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• in2duhCore
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-03 17:57
Anoniem: 114186 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 21:13:
Ben het helemaal eens met in2duhcore; beste game ooit. Het was gewoon een klasse apart in het RPG genre voor mij.

[zijsprong]
Van Bioware hebben ze met Hordes of the Underdark en Mask of the Betrayer nog mooie huzaren stukjes geserveerd, maar de rest was het toch net niet vond ik. Dragon Age vond ik dus ook een beetje tegenvallen. Die heb ik dan ook (nog) niet uitgespeeld.
Overigens was The Witcher ook erg sterk, dus ben benieuwd wat de Witcher 2 gaat doen.
[/zijsprong]
Jup, ik heb inmiddels wat gameplay videos gezien van the witcher 2 en dat ziet er zeer gelikt uit. Geen laadtijden meer tussen binnen en buiten (een grote wereld) en de graphics zijn van erg hoge kwaliteit (zeker voor een RPG)
Ik kan niet wachten tot deze uitkomt, ik heb the witcher 2 keer uitgespeeld en het had echt een europees tintje, en dat is wat verfrissend na die amerikaanse preustheid waar wel koppen mogen rollen maar tieten taboe zijn, stelletje schijnheiligen dat het daar zijn 8)7
Ook cool dat cd project zich nog steeds volledig stort op de pc en van consoles nog niets moet weten, wat naar mijn idee te vaak gebeurt de laatste tijd. Alles moet tegenwoordig multiplatform zijn en zoveel mogelijk geld opbrengen, wat de kwaliteit niet altijd ten goede komt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurtebise
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 19:27
De lekkere website www.gog.com (good old games) heeft bij wijze van doorstart Baldur's Gate 1 aan zijn catalogus toegevoegd. Dus voor de geïnteresseerden:

http://www.gog.com/en/gam...rs_gate_the_original_saga (9.99 $)

Leuke extra's waaronder de volledige soundtrack, wallpapers, manuals, maps, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Hurtebise schreef op zondag 26 september 2010 @ 09:56:
De lekkere website www.gog.com (good old games) heeft bij wijze van doorstart Baldur's Gate 1 aan zijn catalogus toegevoegd. Dus voor de geïnteresseerden:

http://www.gog.com/en/gam...rs_gate_the_original_saga (9.99 $)

Leuke extra's waaronder de volledige soundtrack, wallpapers, manuals, maps, ...
Yep, en binnenkort komen daar met een beetje geluk de overige games uit de Black Isle catalogus bij :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik vraag me af wie de rechten op die spellen bezit. Nog steeds Interplay?

Dat bedrijf is na een stop van dik 6 jaar weer geherstart ergens in 2009, maar ze hebben alleen spellen van van voor 2001 op de site staan, tot nog toe. De meeste mensen zijn echt niet meer geïnteresseerd in "BattleChess" voor de XT c.q. 286, of "Star Trek: 25th Anniversary (1992)", behalve als het om echte nostalgie gaat.

Toch moet ik voor die Star Trek spellen eens een CRT van 14 inch op de kop tikken ofzo. Lekker gamen in 320x240 en 256 kleuren... maar wel met goed geluid voor die tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Ik ben ook weer eens bezig met BG2. Nu eens als de lawful good fighter/mage/cleric half-elf Ae'ron Saad'vandi. Voor het eerst neem ik Haer'Dalis eens mee op m'n reizen. Ik moet zeggen dat hij me zeer aangenaam verrast heeft. Zijn banter met Aerie, m'n love interest O+, is echt geweldig :). Ook zijn bard klasse is aardig nuttig (soort van lightweight fighter-mage, zonder de trage leveling).

Binnenkort eens naar Trademeet reizen om een Elven chain mail aan te schaffen.

Huidige party:
- Ae'ron Saad'vandi,
- Minsc,
- Haer'Dalis,
- Aerie,
- Jan Janssen

[ Voor 8% gewijzigd door Nick The Heazk op 01-11-2010 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:01
Ik denk dat ik tijdens de kerstvakantie BGII ook maar weer eens ga spelen, maar ik kom niet wijs uit alle installaties/fixes die ik moet doen.. Ik heb nog maar 2 dagen voor ik vertrek en dan heb ik geen internet meer en heb weinig tijd om alles te gaan zitten proberen en BG 3x te installeren..

Welke patches/fixes MOET ik nu echt hebben?

Ik heb BGII met ToB en ik draai tegenwoordig Windows Vista.

Ook wel interesse in wat mods, maar alleen als ze gegarandeerd goed werken.. Oh ja, mijn resolutie is een 'schamele' 1280*800..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Om mezelf even te quoten:
Nick The Heazk schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 00:14:
De meeste WeiDu mods waarmee ik gespeeld heb (oa. BgTutu, unfinished business, expanded thief stronghold, improved asylum, ascension) werkten zonder noemenswaardige bugs. De mods voor BG2 zijn best wel stabiel, alleen moet je heel strikt de volgorde respecteren waarin je ze installeert.

Uit m'n persoonlijke nota's:

code:
1
2
3
4
5
6
7
1. Baldur's Gate II: Shadows of Amn
2. Baldur's Gate II: Throne of Bhaal
3. Official Bioware Patch for ToB
4. Baldurdash Fixpacks for ToB
(5. TuTu)
6. WeiDU in BGII Folder
7. WeiDU Mods
Ik kan je ook hartelijk de Widescreen mod aanbevelen (zie enkele tientallen posts terug) en Unfinished Business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ja, maar moet ik dan zowel de Baldurdash SoA fixpack installeren, of alleen de Baldurdash ToB fixpack? en welke tutu moet ik hebben?

Ik heb nu :

bioware patch 26498
baldurdash fixpack (bg2) 3.61
baldurdash fixpack (tob) 1.12

Dit lijken mij de nieuwste versies.

[ Voor 34% gewijzigd door WVL_KsZeN op 12-12-2010 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Dat staat in de readme's van de fixpacks beschreven. Normaliter zullen de SOA updates ook wel included zijn in de ToB fixpack. Wat betreft de officiële patch, heb je gewoon de laatste versie van de ToB patch nodig. Voor zover ik me kan herinneren is daar ook maar 1 patch voor. De officiële SOA patch heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
BGII -> TOB -> Patch 26498 -> TOB FixPack -> WeiDu mods.

TOB FixPack is een opvolger van het Baldurdash fixpack. Hier kun je het vinden:

http://www.gibberlings3.net/bg2fixpack/

Installeer NIET het SOA fixpack, en ook niet het Baldurdash fixpack, maar alleen die van de bovengenoemde link. Die bevat alle fixes van de SOA en TOB Baldurdash packs (en meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Oh, ok.. dus alleen de fixpack van gibberlings (v9) en dus niet die 2 fixpacks van baldurdash.. In je schemaatje stond op plek 4 namelijk de baldurdash fixpack..

1) BGII
2) ToB
3) bioware patch 26498
4) fixpack van gibberlins (v9)
5 -> is dit echt nodig?
6 -> wat bedoel je precies met weidu in bgII folder? bedoel je alleen de tool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Als je normaal wilt spelen:

1. BG2
2. ToB
3. Patch 26498
4. TOB fixpack (van hierboven)

Als extra unfinished business: http://www.pocketplane.net/ub

Dan ben je wel een paar dagen zoet ;)
Als je een paar weken zoet wilt zijn zijn er nog massa mods te vinden

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:56
dan ga ik nog een stapje verder; ik heb zelf bg1+exp en bg2+exp liggen. welke volgorde moet je dan hanteren? ik ben daar namelijk al een keer mee bezig geweest, maar dat ging dus echt niet goed... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-03 13:45

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Als je lekker uitgebreid wil is er nog de optie om "Big World Project" te installeren. Die installeert alle genoemde dingen (en kan ook zo ingesteld worden dat je inderdaad alleen de genoemde dingen krijgt) maar kan ook zo debiel uitgebreid dat het bijna een compleet ander spel wordt.

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Killed-1 schreef op maandag 13 december 2010 @ 10:04:
dan ga ik nog een stapje verder; ik heb zelf bg1+exp en bg2+exp liggen. welke volgorde moet je dan hanteren? ik ben daar namelijk al een keer mee bezig geweest, maar dat ging dus echt niet goed... :(
Ligt eraan wat je wil doen.

Installeer eerst volledig BG1+TotSC+Patch+Baldurdash fixpack.
Installeer dan BG2+ToB+Patch+G3 Fixpack.

Dan kun je beide spellen normaal spelen. Als je wil, kun je BG1 overzetten in de BG2 engine met EasyTuTu. Ik weet niet uit mijn hoofd of de BG2 install dan blijft bestaan. Wordt beschreven in de readme. Je kunt ook BG1 importeren als "prequel" voor BG2, in de BG2-engine, met behulp van BG Trilogy (BGT). Het wordt dan één spel, in de BG2-engine. Als ik het goed heb, kun je de install van BG1 na deze procedure verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

@killed-1
Voor jou zijn er eigenlijk 2 opties:
- Baldur's Gate Trilogy (je kan dan vanaf de start van bg tm tob aan een stuk doorspelen met de engine van BG2 (dus alle klassen, rassen, skills en graphics natuurlijk))
- BG Tutu ( BG wordt in de BG2 engine gegoten maar je kunt niet in een keer door naar 2 en tob, volgens de puristen trouwer aan BG)

Zelf vind ik BGT het leukste.

installatie is dan (uit mn hoofd):

1. BG
2. Tales expansion
3. officiele Tales patch
4. BG2
5. TOB
6. Officiële TOB patch
7. (mogelijk BG2 only mods en/of fixpaks)
8. BGT
9. UB bg1 en UB bg2
10. BG1 NPC project (aanrader)
11. BGT-tweaks

De volgende websites bieden de benodigde mods, uitleg en forums:
http://spellholdstudios.net/
http://www.gibberlings3.net/
http://www.pocketplane.ne...on=com_frontpage&Itemid=1

succes :)

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Da's gek.. Ik heb net BG2 geinstalleerd en probeer nu de officiële patch te installeren, maar krijg een 'het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden' fout.. Iemand dit al vaker gezien? BGII staat bij mij in de standaard directory..

Laat maar.. de ToB cd zat niet in de doos maar bleek in mn cd-rek te zitten en dacht dat ToB automatisch geïnstalleerd werd met de versie die ik had..

[ Voor 25% gewijzigd door WVL_KsZeN op 13-12-2010 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
Ik heb net een netbook gekocht zodat ik vanuit mijn nest lekker BG kan spelen! :P Ik heb ook wat gelezen over een widescreenmod? Gezien de reso van de netbook 1366x768 is. Is dat een aanrader?

• FireAge
Ja, werkt perfect, heb het zo ook op mijn netbook gespeeld.

• TFDev
Fijn om te horen! Ben net bezig geweest met het aan de praat krijgen van mijn usb dvdbrander. Nu eerst een verse install, en de baldur's gate schijfjes vinden! Ik heb het voordat de uitbreiding er was deel 2 zo onwijs veel gespeeld dat disc 2 letterlijk onleesbaar is geworden door het inlopen in de cd speler :P Laatst een keer icewind dale 1+2 en baldur's gate 1+2 gekocht voor weinig via bol.com dachtik.

En dat geklooi om het spel maar op de HD aan de praat te krijgen en alles in je cache map kopieren zodat de gebieden maar sneller laadde :D

[ Voor 14% gewijzigd door TFDev op 30-12-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Maar weer eens wat stof van dit topic af blazen: ik ben weer bezig met mijn jaarlijkse BG2 playthrough. :)

Ondertussen heb ik Irenicus al verslagen en probeer mij nu staande te houden tussen allerhande Bhaalspawn in de Throne of Bhaal uitbreiding. Best leuk om weer te spelen, zeker omdat ik Throne of Bhaal nog niet heel vaak doorgespeeld heb en ik mij sommige stukjes niet eens meer kan herinneren. Het is natuurlijk ook heerlijk om met de WideScreen MOD op hoge resolutie te spelen.

Gisterenavond ben ik Saradush ontvlucht en gestart aan een reis naar de Marching Mountains om daar op zoek te gaan naar het hart van Yaga'Shura. Tot nu toe ben ik nog geen gevechten tegengekomen waar ik vaker dan één maal moest herladen, dus mijn party staat redelijk goed. Ik speel met:
  • Keldorn
  • Sarevok
  • Anomen
  • Valygar
  • Andraste (Assassin (13) -> Mage)
  • Imoen
Eens kijken of ik dit maal het spel volledig uit kan spelen. De laatste weken ben ik redelijk snel door SoA heengegaan, dus ik verwacht dat het wel moet lukken om dit laatste hoofdstuk ook nog af te ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Aaaaaah. Uitgespeeld. Wat blijft dit toch een heerlijk spel :). Ae'ron Saad'vandi ... het was me een genoegen.

[ Voor 27% gewijzigd door Nick The Heazk op 10-12-2011 00:08 ]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:21

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Gisteren BGII toch maar aangeschaft op GoG (het is D&D week, 2 games halen, 1 betalen en ook nog eens Temple of Elemental Evil gratis). Puur uit luiheid als ik eerlijk ben want ik heb de game een paar keer in de kast staan ;)

Maar bij het zoeken naar wat nieuws kwam ik op een forum dit tegen:

<!-- February 13, 2012 -->
<!-- Shadowy Figure- Raise Dead : Infinity Engine -->
<!-- oh dear it's coming soon -->

Is een snippet uit de source van http://www.baldursgate.com/.

Tevens lijkt het er sterk op dat BGII naar Steam gaat komen:
http://forums.steampowere.../showthread.php?t=2491920

Beide berichten kunnen gerelateerd zijn aan elkaar natuurlijk maar stiekum toch wel benieuwd. En over 2 weken eindelijk maar weer eens een BGII playthrough gaan doen in de vakantie :) Of meer, beginnen aan.

Anoniem: 399

IceStorm schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 09:24:
[...] En over 2 weken eindelijk maar weer eens een BGII playthrough gaan doen in de vakantie :) Of meer, beginnen aan.
In één vakantie moet het wel lukken, mis hij drie weken is en je niet teveel sociaal leven inplant :+
Ik zat ook naar de gog.com aanbieding te kijken, maar ik heb de hele reeks al compleet, en ToEE vond ik echt een enorm prutspel, dus die laat ik maar liggen.

• Amras

Enig idee wat dit kan betekenen? :?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gisteren BGII toch maar aangeschaft op GoG (het is D&D week, 2 games halen, 1 betalen en ook nog eens Temple of Elemental Evil gratis). Puur uit luiheid als ik eerlijk ben want ik heb de game een paar keer in de kast staan ;)

Tevens lijkt het er sterk op dat BGII naar Steam gaat komen:
http://forums.steampowere.../showthread.php?t=2491920

Beide berichten kunnen gerelateerd zijn aan elkaar natuurlijk maar stiekum toch wel benieuwd.[...]
toon volledige bericht
Spannend! Ben benieuwd!
Vraag me ook af of het de oude Infinity Engine zal zijn? (mocht het een spel-aankondiging zijn).

Overigens zit ik met smart te wachten tot BG(2) op Steam uitkomt, zou het graag in mijn library hebben!
En om het spel nog een keer te kopen vind ik helemaal niet erg :)
(sterker nog, ik moet wel, gezien ik al jaren geen cd-rom in mijn computer heb :P )

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 23-02-2012 10:07 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:21

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Amras schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 09:57:
Enig idee wat dit kan betekenen? :?
Paar opties die ik her en der gelezen heb gisteren avond:

- BG(2) naar Steam
- BG(2) remake met Infinity HD engine (al dan niet op Steam)
- BGIII

Persoonlijk hoop ik op optie 2. Of meer, ik hoop op optie 3 maar die acht ik zeer onwaarschijnlijk. Het verhaal van Baldur's Gate is wel zo'n beetje 'af', hogere levelcap wordt ook heel lastig om 'realistisch' te houden etc.
Totaal andere game in Forgotten Realms setting met Infinity Engine mag natuurlijk ook maar lijkt me even zo onwaarschijnlijk.

Enkel BGII naar Steam zou ik ook best vinden. Of zoals iemand op het Steam forum zegt:
Would I really buy Baldur's Gate 2 for a third time?
Yes. Yes, I would.
Maar als iemand nog een optie leest/bedenkt, ik sta er voor open.

• Amras
IceStorm schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:34:
[...]

Paar opties die ik her en der gelezen heb gisteren avond:

- BG(2) naar Steam
- BG(2) remake met Infinity HD engine (al dan niet op Steam)
- BGIII

Persoonlijk hoop ik op optie 2. Of meer, ik hoop op optie 3 maar die acht ik zeer onwaarschijnlijk. Het verhaal van Baldur's Gate is wel zo'n beetje 'af', hogere levelcap wordt ook heel lastig om 'realistisch' te houden etc.
Totaal andere game in Forgotten Realms setting met Infinity Engine mag natuurlijk ook maar lijkt me even zo onwaarschijnlijk.

Enkel BGII naar Steam zou ik ook best vinden. Of zoals iemand op het Steam forum zegt:

[...]

Maar als iemand nog een optie leest/bedenkt, ik sta er voor open.
toon volledige bericht
Om voor optie 1 een hele website te maken lijkt mij wat overdreven. Optie 2 zou mooi zijn, al draai ik nu ook al op een hoge resolutie d.m.v. de widescreen mod. Een nieuwe game in de Forgotten Realms zou natuurlijk geweldig zijn, maar inderdaad niet erg realistisch.

Optie 4: misschien komt er op die website een HTML5 versie van de Infinity Engine en kun je online spelen. :P
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste