[CM Project] Stealth Baybus

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 435 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al een behoorlijk lange tijd ben ik bezig met het maken van een stealth baybus. (geïnspireerd door die van Atmoz :) )
De baybus komt dus in zijn geheel, met knopjes en al in een cdrom speler terecht, zodat je hem zeer netjes weg kan werken.
Na het zien van de baybus van Atmoz dacht ik : dit is een super plan,
maar volgens mij moet het nóg beter kunnen. DUs besloot ik dat maar te gaan doen :)

Allereerst even dit:
Het is de bedoeling dat dit een soort van 'worklog' wordt en dus een aantal keer geupdate wordt met pics van de vorderingen.
Op verzoek van AcouSE :
Loze (HK niveau)reply's als 'zozo' of 'mooi' zijn niet gewenst.
Nieuwe policy m.b.t. reacties in CME-showtopics

Ok, genoeg gezeurd, nu maar eens beginnen :)

Allereerst wil ik dat de baybus multifuncioneel wordt. Dus niet alleen fans sturen, maar ook
andere dingen integreren, zoals :
- USB -> 1-Wire schakeling, met iButton om aan te melden bij windows.
- Smartmedia / Compactflash cardreader.
- 2 USB poorten
- Optische in- en uitgang
- Microfoon ingang
- Line out minijack
- LCD contrast / backlight regeling
- schakelaar om alle 'verlichting' in de kast aan / uit te zetten.
- Ledbar indicatie voor fansnelheid

Een behoorlijk waslijst om allemaal in een cdromspeler te proppen dus :)
Na veel plannen en ontwerpen kwam ik tot de conclusie dat het allemaal moest gaan lukken.
Het allereerste ontwerp : (ook al ergens in een oud topic geweest)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Stealth%20Baybus.jpg
Aan dit ontwerp is (uiteraard) nog een hele hoop veranderd ;)

Het volgende punt wat ook erg belangrijk was is dat het natuurlijk bij de rest van de kast
moest passen (dus ook die 'binnenkant' van de baybus)
Omdat ik m'n cdrom drives gestealth heb met plexiglas frontjes besloot ik de baybus zelf ook
maar van plexi te maken. (en met 2 lagen plexi, 1 gespoten, 1 niet, en een paar leds kun je een mooi effect krijgen, maar daarover later meer :) )
ff een plaatje van een cdrom drive (dan weten jullie waar ik het over heb) :
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/stealthcdrom.JPG
Dit is trouwens gedaan door 2 stukjes plexiglas te nemen en daar overheadsprojector-folie tussen te doen.

Toen ik eenmaal in m'n hoofd had hoe het eruit moest komen te zien, moesten er natuurlijk
schema's komen voor de elektronica.
Hier voor de liefhebber een aantal daarvan:
LM317schakeling
LM3914 Ledbarschakeling
4060 heartbeat led schakeling
LCD schakeling
De schema's van de USB -> 1-wire en de optical in/out kan ik jullie helaas niet geven, aangezien
die uit de elektuur komen en er dus copyright op zit...... (en ik ook geen zin heb om ze na te tekenen :P )
De Smartmedia cardreader is gewoon bij de pcboer gekocht, en een beetje veranderd....

Het eerste probleem waar ik tegenaan liep was het volgende:
Hoe zorg ik er in godsnaam voor dat alle data (fan regeling / optical in.out / USB etc etc)
naar het laadje kan zonder een hele bos kabels ?
Na lang dubben kwam ik op het volgende idee. Ik heb een oude matrix printer gesloopt en daaruit
van die hele flexibele flatkabels gehaald + de stekkertjes. Die werkt perfect !
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/connectoren.JPG
Dit zijn de connectors op de printplaat.

Het 2e grote probleem was: hoe maak ik het deel op het laadje zo compact mogelijk ?
Eerst had ik de schakelingen op experimenteerprint gemaakt, maar met al die draden
bleek dat geen succes. En SMD componenten kon ik ook nergens kwijt. Na lang dubben heb ik toen
toch maar besloten printjes te gaan etsen. En met succes ! :
De bovenkant van de 'mainprint' :
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/mainprintboven.JPG
En de onderkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Mainprintonder.JPG
Nog een closeup van de DS2490 (USB -> 1-Wire bridge chip) en de DS9503 (ESD protection diode)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DS2490.JPG
Nog niet alle componenten zitten erop, hier ben ik nog mee bezig.

In de behuizing van de cdromspeler komt de LM317 schakeling met een NE556 schakeling om
het laadje open / dicht te doen met 1 druk op de knop :) (ik was zo slim om de originele schakeling daarvan weg te gooien :X )
De bovenkant van de print:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/LM317(2).JPG
En de onderkant: (let op de NE556 SMD :) )
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/LM317.JPG

Zo, dat was het wel zo'n beetje wat elektronica betreft, nu door naar de buitenkant :)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Bovenkant%20baybus1.JPG
Werkende ledbars: (oud plaatje)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/ledbars.JPG
Inmiddels is er heel wat veranderd, nieuwe knoppen (geribbelde aluminium), de ledbars zie je niet meer (alleen de ledjes door de verf heen natuurlijk)
en de blauwe 'achtergrond' verlichting heb ik er toch maar uit gehaald....
Ook hier wil ik weer hetzelfde principe toepassen als bij de frontjes van de cdromspelers,
namelijk met overheadproject sheets de opdruk voor de baybus maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/layout.JPG

Op dit punt is nog heel wat te doen....... Hierover later meer.

Als laatste nog iets wat niet direct met de baybus te maken heeft, maar wel iets met m'n casemod:
ik heb bovenin m'n kast een LCD ingebouwd en daar een soort van beschermglaasje voor gemaakt.
Dit opzich staat niet echt heel erg mooi, dus dacht ik : Ik doe er eens wat leds naast, geeft een mooi glow-effect.
Zonder leds:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/LCD1.JPG
Met leds:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/LCD2.JPG
Nu is de moeilijkheid hiermee het mooi (en het liefst onzichtbaar) wegwerken van de leds. Heeft iemand daar een idee voor ?
(Die 'oneffenheden' die je op het bovenste plaatje ziet is stof, niet lelijk gespoten ofzo ;) )

Mochten jullie ideeën hebben over hoe dit project nog te verbeteren is hoor ik het graag !

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 19:02

Corn

Raar jongetje

Jezus... Echt netjes gedaan man... Zou het alleen niet handiger zijn om dit op basis van een microcontroller te doen? Misschien niet zo makkelijk... dit lijkt ook goed te werken. Wat zijn alleen die kleine witte gaatjes op je print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:41
Cornholio2001 schreef op 12 February 2003 @ 13:08:
Jezus... Echt netjes gedaan man... Zou het alleen niet handiger zijn om dit op basis van een microcontroller te doen? Misschien niet zo makkelijk... dit lijkt ook goed te werken. Wat zijn alleen die kleine witte gaatjes op je print?
Het lijkt mij dat daar nog meer componenten (kunnen) komen...

offtopic:
sorry dat ik opeens offline ging zopas, die computers op school sucken

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cornholio2001 schreef op 12 February 2003 @ 13:08:
Microcontroller zou misschien handiger zijn ja, maar ik ben nou niet echt dat je zegt 'into de microcontroller' en dit werkt ook......
Die gaatjes zijn voor componenten / draadbruggen die daar nog moeten komen.

In reactie op de post hieronder:
Wat er links aan de zijkant komt is het volgende:
-OPtical in / out
-USB poorten
-mic / line out
Rechts komen:
-iButton
-smartmedia cardreader.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die aansluitingen als optical uit en usb komen die in de zijkant van de bus of staan die verkeerd? Verder een hele mooie mod

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

gaat er mooi uitzien tot zover, het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het in elkaar gaat zitten, maar dat zullen we vanzelf wel te zien krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Ziet er goed uit..
en heb je de printplaten af gedremelt?
(dit heb ik ook ooit eens gedaan geeft nogal een zooitje :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Looki schreef op 12 February 2003 @ 13:53:
en heb je de printplaten af gedremelt?
(dit heb ik ook ooit eens gedaan geeft nogal een zooitje :)
Hoe bedoel je dit ?
hmm, nou zie ik de plaatjes tenminste ook :D (instellingen van McAffee internet security ff aangepast)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

damn vet gedaan, ik blijf deze topic zeker en vast volgen en wacht op het eindresultaat, had dit principe ook al tijdje in gedachten maar weet niet goe hoe ik eraan moet beginnen enzow.. ben niet zo een krak in elektronica maar het solderen op zijn eigen is niet echt een probleem voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

beetje offtopic; maar sheets voor inkjet gebruikt?

En hoe lopen je kabels eigenlijk? Die moeten ook meerdere keren per dag heen en weer, dus je kan niet echt iets stugs gebruiken of wel :?
Lijkt me dat het wel ff "in banen geleid" moet worden.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben echt benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!
Een upgrade van Atmoz z'n baybus! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hydraulik-Phunk schreef op 12 February 2003 @ 20:25:
beetje offtopic; maar sheets voor inkjet gebruikt?

En hoe lopen je kabels eigenlijk? Die moeten ook meerdere keren per dag heen en weer, dus je kan niet echt iets stugs gebruiken of wel :?
Lijkt me dat het wel ff "in banen geleid" moet worden.
Ik heb idd gewoon sheets gebruikt die geschikt zijn om met een inkjet erop te printen, werkt echt super (ook een mooi resultaat)

De kabels zijn van die hele flexibele flatcabels die worden gebruikt om data naar een printkop te sturen in een printer. Dat zit gewoon met die connectors tussen de printplaten (op de behuizing zelf zit nóg een extra printplaat met alle connectors voor fans etc , maar die heb ik alleen nog maar in experimenteerprint, nog niet geëtst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de behuizing van de cdromspeler komt de LM317 schakeling met een NE556 schakeling om
het laadje open / dicht te doen met 1 druk op de knop
---------------------------------------------------------------------------------
Mmh! klinkt bekend!....... Maar wat voor schema heb je hier nu precies voor gebruikt en met welke componenten ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 556 schakeling is om de baybus met 1 druk op de knop te openen / sluiten. (slechts 1 drukknopje nodig, daar ging het om ;) )
Dat schema heb ik zelf (met hulp van mede-GoTters ontworpen) zie dit topic.
Oh shit, ik zie dat de plaatjes het daar niet meer doen en ik heb net het ontwerp weggegooid van m'n pc. Die hou je nog van me te goed (die in Eagle is niet echt overzichtelijk......)

De LM317 is de regeling voor de fansnelheid.
Zie hier voor een schema en uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Gaaf man, superstrak werk!

kom ik aan met mijn geimproviseerde stealth baybus :D

Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/laatje1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 11:52

Res-q

Redder in nood?

Hmm, ik ben ook wel benieuwd naar dit schema.. Ik ben ook zoiets van plan. Grootste probleem is nog het openen/sluiten van de cd-rom speler. Ik heb de cd-rom speler ontdaan van alle elctronica behalve de hoogdprint. Probleem: de speler gaat na 10 sec. automatich dicht... Dus: op t knopje drukken: open, om de 2 sec een korte klik, en na 10 sec. sluit de speler zich automatisch.... :? Iemand hier een oplossing voor? Zelf een schakeling maken is natuurlijk de mooiste optie, maar is er geen mogelijkheid om de 10 sec auto-close te omzeilen?

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Res-q schreef op 12 februari 2003 @ 21:50:
Hmm, ik ben ook wel benieuwd naar dit schema.. Ik ben ook zoiets van plan. Grootste probleem is nog het openen/sluiten van de cd-rom speler. Ik heb de cd-rom speler ontdaan van alle elctronica behalve de hoogdprint. Probleem: de speler gaat na 10 sec. automatich dicht... Dus: op t knopje drukken: open, om de 2 sec een korte klik, en na 10 sec. sluit de speler zich automatisch.... :? Iemand hier een oplossing voor? Zelf een schakeling maken is natuurlijk de mooiste optie, maar is er geen mogelijkheid om de 10 sec auto-close te omzeilen?
wh00t, precies dat probleem heb ik ook :p

ik hou hem gewoon ff vast, of schakel snel de schakelaar voordat ie weer vanzelf sluit :D

Duurt het bij jou ook langer voordat ie opengaat als je knopje drukt?(duurt seconde of 5 dan :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel apart verhaal van die cdromspelers die zich vanzelf sluiten. Lijkt me echt niet prettig, denk je na 10 seconden er toch nog een cdtje in te doen, gaat het laadje dicht. Zit je cd scheef tussen de behuizing en het laadje -> is ie gekraakt :D
Maar dat schema houden jullie echt van mij tegoed. IK zal morgen (of anders zondag, eerder geen tijd) het schema duidelijk in Eagle tekenen, dat beloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Hoe bedoel je, ik houd m gewoon ff vast? Wat houdt je vast? Als ie gesloten is, is alles weer normaal.. Kan als ie gesloten is meteen weer openen, zonder vertraging. Als de speler open is en ik druk op het eject-knopje gaat de speler gewoon weer dicht... Maarja, ik zit een beetje met die 10 sec... Bovendien: als je hoofdrpint eruit is heb ik toch weer 5 mm extra hoogte in de speler.. Heb er al aan gedacht om de hoofdprint te verhuizen naar de dubbele bodem in mn case, maar dat is ook weer zo wat..

@Topicstarter: hoe heb je het plaatje waar je knoppen opzitten vastgemaakt aan je laatje?

Edit:
Reactie op PJanssen: als ik alles weer terug stop, dus ook de prints die aan de laseer zitten, werkt alles weer normaal... Ik heb een tijdje geleden 4 brakke cd-rom spelers 'geregeld', die kapot waren, maar waarvan de lade nog wel open en dicht kunnen... Voor cd's ga ik ze dus niet gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door Res-q op 12-02-2003 22:15 ]

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Res-q schreef op 12 February 2003 @ 22:11:
[...]

@Topicstarter: hoe heb je het plaatje waar je knoppen opzitten vastgemaakt aan je laatje?

Edit:
Reactie op PJanssen: als ik alles weer terug stop, dus ook de prints die aan de laseer zitten, werkt alles weer normaal... Ik heb een tijdje geleden 4 brakke cd-rom spelers 'geregeld', die kapot waren, maar waarvan de lade nog wel open en dicht kunnen... Voor cd's ga ik ze dus niet gebruiken.
de topicstarter en PJanssen zijn dezelfde hoor ;) (geeft niet :P )
Het plaatje zit met schroeven vastgemaakt.
Wat die cdroms betreft zou ik het gewoon met een andere proberen, mocht dat niet lukken kun je altijd nog dat schema van mij maken (kost zo'n €10 denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 22:29:
[...]

de topicstarter en PJanssen zijn dezelfde hoor ;) (geeft niet :P )
Het plaatje zit met schroeven vastgemaakt.
Wat die cdroms betreft zou ik het gewoon met een andere proberen, mocht dat niet lukken kun je altijd nog dat schema van mij maken (kost zo'n €10 denk ik)
Doh :D ! Ik had t niet door!!! LOL :D . Dit komt doordat je nét iets eerder postte dan ik, en later de reactie op jou eronder heb getypt... Anyway, met die andere cd-rom spelers is t probleem alleen maar erger, bij 1 gaat ie volgens mij @random open en dicht :? Als iemand een spook-pc wil maken: contact me :+ . Ik denk dat ik dan toch voor de schakeling ga, dat is wel de mooiste oplossing. Ik zou je dan ook zeer erkentelijk zijn voor het schema.

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleeping_hollow
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

Tering dit is echt ziek, ik heb dat ook een tijdje geleden uitgedacht, en hard aan bezig geweest. Maar toen kocht ik een Xaser 5000+ en had ik geen ruimte voor mijn baybus in aanmaak. Maar die bestond uit een cilinder in een oude cd-rom, met een gezandstraalde plexi bovekant, waarin groene en blauwe leds zaten die langzaam faden wanneer je de baybus opende. Hierop zaten 8 schakelaars (fans en ccfl's met leds). Natuurlijk ging de baybus elektrisch open en dicht.

Echt jammer datik nog maar 1 5.25"plaatje in mijn nieuwe kast over heb, en niet 2 :( :( :(

En voor jou: Mooi gemaakt, en grappig dat wij hetzelfde idee hadden :P

You are free to do as we tell you to

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ik heb ff het schema opnieuw getekend in Eagle :
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/NE556schakeling2.JPG
Om de layout een beetje heel te laten heb ik m maar ff klikbaar gemaakt :)

S1 is een reedomschakelcontact (mooi woord :)) Die moet je aan de voorkant van de behuizing zetten, en dan een magneet op het laadje, zodat hij omschakelt als het laadje open of dicht is (hier moet je gewoon ff mee experimenteren)
Oh, ik zie nu dat er nog een foutje in zit, het (o zo belangrijke) drukknopje vergeten :D
Zo. gefixt :)
Ik hoop dat het te snappen is, als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Ohja, als je wilt kan ik je het Eagle bestand wel ff mailen (heb geen board layout ervan.....)

In reactie op G_SHOCK hieronder:
je hebt helemaal gelijk, meteen aangepast :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 09:58 ]

Verwijderd

zo, dat ziet er mooi uit :)
mooie pcb's trouwens vooral die lijntjes :D
btw, "LM314 Ledbarschakeling" moet toch lm3914 of niet?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik ben ook bezig met zoiets, alleen dan volledig op tiptoetsbediening.. lange-termijn project, dat wel, maar zoals het er nu naar uitziet krijg ik het allemaal op 1/2 DIN hoogte (standaard cdrom-behuizing dus. :P )

Verwijderd

Topicstarter
Kaj. schreef op 13 February 2003 @ 10:05:
Ik ben ook bezig met zoiets, alleen dan volledig op tiptoetsbediening.. lange-termijn project, dat wel, maar zoals het er nu naar uitziet krijg ik het allemaal op 1/2 DIN hoogte (standaard cdrom-behuizing dus. :P )
hmm, klinkt goed !
Maareh, hoe krijg je hem in godsnaam zo plat ? Waar laat je alle elektronica dan ?
Die van mij wordt (met wat moeite) 2 bays hoog.......

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 10:09:
[...]

hmm, klinkt goed !
Maareh, hoe krijg je hem in godsnaam zo plat ? Waar laat je alle elektronica dan ?
Die van mij wordt (met wat moeite) 2 bays hoog.......
ik denk met smd dingen :) die zijn aardig plat.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik wil het een en ander in een FPGA stoppen (heb wat ideeën daarover, nog geen werkend prototype helaas) en de data naar een eeprom schrijven (of een FPGA met ingebouwde eeprom gebruiken).
Het is niet de bedoeling dat er 600 fans geregeld moeten worden; met drie of vier ben ik al uitermate tevreden. De transistoren hiervoor kunnen met een blokje aluminium aan de behuizing geschroeft worden: het contact met de rest van de kast zorgt dan voor verdere warmteafvoer.
Voor het schakelen van ccfl's gebruik ik gewoon een klein relais of een FET-wisselschakelaar. Zo'n ccfl verbruikt niet zoveel; in tegenstelling tot de licht gemodificeerde Velleman MOSFET-versterker die ik nu aan het bouwen ben, praten we hier nog steeds over milli-ampéres. :)

Indicatie/aflezing moet via een klein LCD gebeuren; ik hoef niet constant te zien hoe hard de zaak wel niet draait. Oh ja, fanfeedback is leuk, maar niet noodzakelijk en zelfs wat lastig, vrees ik; ik denk dat die uitlezing gewoon in procenten moet gebeuren, of in voltage. Maar die uitlezing is dus nog wat vaag. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Kaj. op 13-02-2003 10:48 ]

Verwijderd

ziet er tot nu toe mooi uit.
Een goed idee van die kabel uit die oude printer. Ben ook met zoiets bezig en had ook al iets in elkaar gepruts maar dat was met al die kabels niet echt een succes. Bij mij is nog het grote probleem daarbij dat voorin mijn lcd geplaats wordt. Als i af is zal ik hem ook posten hier bij got. Wat ik me trouwens afvroeg waar het goed voor is dat met 1 druk je cd-rom op en ook weer dicht gaat. Lijkt me alleen maar onhandig zeker als je die aansluiting er allemaal in wil gaan maken. Of heb ik het nu verkeerd begrepen :?

Verwijderd

Topicstarter
Het open/dicht knopje werkt alsvolgt:
-Druk op de knop
-Baybus (cdrom la) gaat open
-Druk op de knop
-Baybus gaat dicht
Net als bij een gewone cdrom speler dus :)

Overigens heb ik nu weer iets nieuws bedacht (ben bezig geweest met uitvoeren vandaag) :
Ik maak nóg een plexiglas plaatje maar laat deze gewoon doorzichtig. Hierin dremel ik precies de omtrek van de knoppen uit zodat ze er verzonken in komen te liggen.
Als dat klaar is doe ik er een aantal ledjes 'achter' en dan krijg je een prachtig glow-effect om de knoppen heen ! :9~

Verwijderd

cool die steaDT mod . maar voor schema's te maken heb je ook zo'n programma voor. crocidile physics of zoiets ?. dat hebben we op school ook

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 19:54 ]

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:25
Dit is weer een heel leuk hobby object :D
Ik ben benieuwd naar je eindresultaat, de drives en alles zien er iig goed uit. Waar heb je nu precies de LEDs geplaatst bij je LCD?
Misschien kan je nog een 20x4 LCD in het front van je baybus doen als deze
Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/article/89/image024.jpg
van http://www.bit-tech.net/article/89/1

Dan zou je misschien ook andere dingen zoals CPU,CASE,HDD,GPU temp kunnen monitoren.
Zou je misschien ook voor ons je PCB design schema kunnen posten?

[ Voor 7% gewijzigd door Underground75 op 13-02-2003 19:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er niet helemaal uit hoe ik het ga doen met die 2e plexiglas plaat bovenop.
De bedoeling is dat er een aantal knoppen worden verzonken in die plaat, zodat je een mooi glow effect krijgt. Maar ik weet eigenlijk niet wat het mooiste zal zijn : Alleen de draaiknoppen verzinken of alles verzinken (dus ook schakelaars etc)
Ik heb voor de grap ff een poll gemaakt, ff jullie mening hierover peilen :) :

Poll: Welke componenten moeten verzonken worden ?
Alleen de draaiknoppen
Draaiknoppen én schakelaars
Er moet helemaal niks verzonken worden
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=699&layout=2
Ook een poll maken? Klik hier
Om de laatste stand te zien moet je op F5 rammen :7

Oh, en beargumenteren waarom je datgene gestemt hebt mag van mij ook wel ;)

ff reageren op de reacties hierboven :)

The_Undertaker:
Grappig dat je dat artikeltje van BitTech zo opduikelt, daar had ik mijn inspiratie vandaan bij het stealthen. En wat betreft dat LCD, dat zit al bovenop de kast.....
Bij die foto van het LCD zaten de ledjes trouwens nog gewoon buiten beeld met tape vastgeplakt om te kijken hoe het stond.
Waarschijnlijk ga ik op de hoekpunten een soort 'busjes' maken waar dan 1 led p.s. in komt. De busjes moeten dan chroom kleurig zijn en van boven dicht zijn dacht ik zo......
gamepad:
Om schema's te ontwerpen gebruik ik Eagle , werkt perfect als je het eenmaal onder de knie hebt !
G-SHOCK:
Niet alle chips zijn in handig SMD formaat te vinden, bijv. de LM3914. En programmeerbare uC's in SMD lijkt me al helemaal een ramp.
reactie hieronder : het was idd geen vraag, maar ik reageerde er gewoon ff op ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 21:31 ]

Verwijderd

ow dat was geen vraag :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ff een klein update-je
Vandaag ben ik nog wat bezig geweest met het plexiglas plaatje dat bovenop moet komen :
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/frontnieuw.JPG
het lijkt nog wat rommelig, maar dat komt door het beschermfolie !
Voor de kleine knopjes is dus al een gat geboord, voor de rest nog niet....
Ook zijn vandaag de laatste 2 knopjes gekomen voor de potmeters van het LCD.
De binnenkant van die knopjes was nét te klein om mooi over de moer van de potmeter te vallen, dus werd de moer ff iets aangepast:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/moertjes.JPG

Ook ben ik op het oude stukje plexiglas wat wezen experimenteren met het al dan niet verzinken. Zie hier het resultaat :
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/verzonken.JPG
de knoppen zijn allebei verzonken, alleen moet ik de volgende keer een 24mm boor nemen ipv een 25, want dat is net iets te groot.
Het linker schakelaartje is niet verzonken, de rechter wel. Ik zelf denk (na dit resultaat) dat ik toch maar ga voor de niet verzonken schakelaars......

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat ziet er goed uit :) , hehe ben dit ook maken alleen licht al zoveel weken stil :P , en is niet zo mooi en luxe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je mischien nog wat meer uitleg geven over de 556 schakeling desnoods op een nieuw topic?
Aangezien mijn kennis van schema's niet zo heel groot is maar ik dit wel graag zou willen maken, en ik weet zeker dat ik niet alleen ben.

"Mmh! klinkt bekend!......." daar doelde ik eigenlijk op dit:
CD-Rom Lade LCD/

Maar het moet gezegd worden jou baybus is kwijl factor 9 ! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 22:00:
Kun je mischien nog wat meer uitleg geven over de 556 schakeling desnoods op een nieuw topic?
Aangezien mijn kennis van schema's niet zo heel groot is maar ik dit wel graag zou willen maken, en ik weet zeker dat ik niet alleen ben.

"Mmh! klinkt bekend!......." daar doelde ik eigenlijk op dit:
CD-Rom Lade LCD/

Maar het moet gezegd worden jou baybus is kwijl factor 9 ! :9~
niet kwijlfactor 10 ? :P (toch bedankt voor het compliment ! :) )

Wat betreft die schakeling is het misschien een goed idee om daarover een sticky topic te openen. Wat eventueel wel een leuk idee is, is het volgende :
Een sticky topic met daarin veel info over elektronica, schema's componenten etc
Ik wil hier iig wel aan mee werken / het topic schrijven.
Ik denk dat ik AcouSE of Phreak binnenkort maar eens een mailtje hierover ga sturen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het lijkt mij veel fijner om een los subflora over elektronica te maken met daarin een hele grote faq over alles wat ook maar iets met electronika te maken heeft, met die faq filter je alle "Ik wil ridderrijderlampjes in mijn pc" topics eruit en hou je een beetje redelijk forum over. Je hebt dan wel een strenge moderator nodig denk ik. Maar dan mag je er dus ook best dingen vragen die niet pc related zijn.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat idee schiet ik bij deze meteen af:
We zijn, ondanks het aanwezig zijn van een SG-groep, nog steeds een forum wat zich met PC's bezighoudt. Op een aantal vlakken is het mistig, maar als ik een apart elektronicaforum aanmaak, zit je in no-time met vragen over iemands stofzuiger, wasmachine of andere ongein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kaj. schreef op 16 februari 2003 @ 01:41:
Dat idee schiet ik bij deze meteen af:
We zijn, ondanks het aanwezig zijn van een SG-groep, nog steeds een forum wat zich met PC's bezighoudt. Op een aantal vlakken is het mistig, maar als ik een apart elektronicaforum aanmaak, zit je in no-time met vragen over iemands stofzuiger, wasmachine of andere ongein.
En het maken van een uitgebreide FaQ over (computer gerelateerde) electronica in CME ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat is een mogelijkheid ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmz die van mij ziet er niet zo professioneel uit maar ik vind hem zelf wel goed gelukt...
waar is het overal voor???
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/j.pluigers/b34.jpg

beetje stoffig
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/j.pluigers/b33.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft een hele tijd geduurd, maar hier is weer een kleine update :

In plaats van een reedcontact heb ik besloten om het eerst maar een met een gewone schakelaar te proberen. Dat scheelt een hoop gekloot met magneetjes die boven relais gaan hangen enzo 8)7
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=167957
zoals altijd klikbaar :)

En ik heb ook een cardreader verbouwt zodat hij in de baybus past :)
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=167960

edit:
1 moment aub. Beetje problemen met de host :(
(picserver.utwente is down ? :?)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2003 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerpaultje
  • Laatst online: 06-07 22:39
Zow dat noem ik pas een Baybys :9
maar hoe heb je nou die zijkanten vast gezet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Dit is natuurlijk super 8)
Het ziet er heel gaaf uit, en is idd "iets" uitgebreider dan mijn eerste versie ;)
heel gaaf!!

Misschien nog een idee voor mensen die zoiets willen maken:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/asd3/images/ACS-box05.JPG

(je eigen logo ofzoiets laten oplichten door LED's)
Deze "control-la" komt uit mijn ACS systeem: www.atmoz-acs.tk :9

Over een tijdje (in de vakanties) ga ik ook weer beginnen met wat leuks te modden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een kleine update :
In de cardreader zitten (nou ja, zaten :) ) SMD ledjes om de activiteit aan te geven. In de baybus zijn ze natuurlijk niet handig op de print, dus moeten de verwijderd worden en vervangen door standaard leds :) :
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=169339
Het gaat dus om D1,2en3
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=169340
Eventueel moeten de weerstandjes die je rechts ervan ziet nog aangepast worden, maar daar moet ik nog ff mee experimenteren.

Dat was 't weer voor nu. Hopelijk vanavond wat meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damn, ik kom er net achter dat ik mijn Eagle Files kwijt ben :( Alleen wat oude beginsels heb ik nog....
Ik moest nog een print ontwerpen die op de 'centrale print' aangesloten wordt waar alle wires vanuit de pc samenkomen. (in en uitvoer dus) Dat wordt nu wel ontzettend onhandig :(

/me is nu de hele print om aan het zetten in een schema en wordt gek 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is dan toch nog gelukt :
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=171327
Dit zijn 2 printjes op 1 layout trouwens. Je moet ze dus 'horizontaal door midden' zien.

Met slechts 1 draadbrug :) (moest wel helemaal handmatig routen, omdat de autorouter er niks van bakte :?) Vanavond zal ik dit printje nog even etsen.

Trouwens niet echt veel enthousiasme hier helaas :/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed om te zien dat het uiteindelijk nog gelukt is!
Ik dacht even dat je er de brui aan had gegeven ivm backup problemen, maar zo te zien zit er flink schot in de zaak. Ook al post ik niet veel in je topic, ik volg je projectje op de voet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

sorry, maar ik vind het soldeerwerk echt slecht. Bakken en braden... O-)
Verder had de opstelling veel efficienter kunnen zijn. Oftewel, die print kan meer dan de helft kleiner. Kijk maar eens hoeveel ruimte er tussen de componenten in zit.

Maar verder wel een leuk idee natuurlijk :)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry hoor, maar het soldeerwerk is absoluut geen bakken en braden geweest. Ik vind het persoonlijk behoorlijk netjes gedaan (ook vergeleken met de 'baksels' die je wel vaker hier ziet) en natuurlijk is het geen tinbad-kwaliteit maar who cares ?
Wat betreft de opstelling v.d. componenten : Dit had natuurlijk veel krapper gekund, maar ik heb de ruimte onder de plaat en het ging er ook vooral om dat er zo min mogelijk draden onder kwamen. Dus de connectoren moesten zo dicht mogelijk bij de knoppen / leds ed. zelf. Verder werkt een ruime opstelling wel zo overzichtelijk en handig vind ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaj. schreef op 13 February 2003 @ 10:45:
Ik wil het een en ander in een FPGA stoppen (heb wat ideeën daarover, nog geen werkend prototype helaas) en de data naar een eeprom schrijven (of een FPGA met ingebouwde eeprom gebruiken).
Het is niet de bedoeling dat er 600 fans geregeld moeten worden; met drie of vier ben ik al uitermate tevreden. De transistoren hiervoor kunnen met een blokje aluminium aan de behuizing geschroeft worden: het contact met de rest van de kast zorgt dan voor verdere warmteafvoer.
Voor het schakelen van ccfl's gebruik ik gewoon een klein relais of een FET-wisselschakelaar. Zo'n ccfl verbruikt niet zoveel; in tegenstelling tot de licht gemodificeerde Velleman MOSFET-versterker die ik nu aan het bouwen ben, praten we hier nog steeds over milli-ampéres. :)

Indicatie/aflezing moet via een klein LCD gebeuren; ik hoef niet constant te zien hoe hard de zaak wel niet draait. Oh ja, fanfeedback is leuk, maar niet noodzakelijk en zelfs wat lastig, vrees ik; ik denk dat die uitlezing gewoon in procenten moet gebeuren, of in voltage. Maar die uitlezing is dus nog wat vaag. :P
Dat is wel heel erg 1337 ;)
Als je er dan ook nog een redelijk grote PIC aan hangt zou je het bijvoorbeeld zo kunnen doen dat het ding opengaat en er een stel rooie leds beginnen te knipperen als 1 van je fans stilvalt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, weer een tegenslag : de netwerkprinter is met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen -> voorlopig niet etsen :( fijn..... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de printer heb ik aan de praat gekregen, maar nu is het etsen mislukt :(
Oorzaak : Waarschijnlijk te sterke ontwikkelaar en iets te lang belicht.
Foto komt zometeen.....

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=172686
deze is dus mislukt (zie zijkanten)

edit:
Ik begin hier bijna een monoloog te houden :P
Ik heb nu nog een keer geprobeerd het printje te maken (op m'n laatste plaat :/)
en met succes :). Hij is heel erg scherp geworden, al duurde het wel wat lang. Anyway, ik heb nu dus alle printplaten klaar en moet nog wat solderen. Dan is het electronica gedeelte klaar en komt het moeilijkste : de afwerking met plexiglas....
Zodadelijk komen er pics.
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=173264
Deze is dus wel gelukt. En met flits :P

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weer een update(je) :
Ik ben bezig geweest met het in elkaar zetten van de I/O print.
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=176769
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=176770
Er moeten nog wel heel wat componenten bij , maar dat komt nog.

En nog even een closeup voor diegene die vinden dat ik soldeer alsof ik las 8)7 :
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=176766

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:42
En lukt het nog een beetje? Ik blijf nieuwsgierig naar het eindresultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexyl
  • Laatst online: 22-01-2023
zeer mooi en uitvoerig gemaakt, ik ben benieuwd naar het eind resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leuk dat mijn topic eindelijk een keer door iemand anders dan mezelf omhoog getrapt wordt :)
Momenteel wacht ik op een bestelling bij Conrad, want mijn pinheaders zijn op en ik kon nergens anders SMD flipflops vinden. Dus ik ben nog niet veel verder dan de afgelopen update, maar ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden zodra er weer wat is gebeurd.

Ik kreeg gister ook nog een leuk ideetje om erbij te doen :
Ik heb nog een stuk of 20 SMD leds over (groen en rood) Daarvan ga ik bij de Line-in en de Headphone jacks Volumemetertjes van maken :) (nu alleen nog even LM3915 SMD zien te vinden, anders neemt het een beetje te veel ruimte in :/)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2003 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanwater
  • Laatst online: 16-09 12:04
Ziet er netjes uit man ! :) ik kan niet wachten totdat die af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:58
Had al diverse keren gekeken naar je topic hoor :)

maaar omdat je zelf al aangeeft dat er niet veel gereplyed wordt dan maar ff alsnog.Ik heb zelf niet veel kaas gegeten van elektronica.Misschien dat ik mijzelf daar eens mee bezig moet laten gaan het interesseerd wel wel enorm nl.

Vindt ook dat de afwerking ed. echt onwijs goed is, ook de pics die het topic rijk is zijn leerzaam, zodat als een elektronica "noob" als ik :P het zelf wil maken hij wat aan de pics heeft.

Ik blijf dit topic dus nog ff monitoren ;)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vindt dit ook wel interressant. Zit ook te denken om ooit eens zoiets te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerpaultje
  • Laatst online: 06-07 22:39
jup ik volg et topic ook al tijden sinds ik eigenlijk je baybus voor et eerst gezien heb maar twas rustig hiero dus dacht ik dat alles dood was ofzow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanwater
Khoop dat er snel vorderingen komen kan niet w8en :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 12:24
Zit er goed uit janssen :P

Knap hoor, dat etsen enzo .. had d'r eens naar gekeken, maar vond het nix :P veels te veel werk :)

Ben benieuwd naar het eindresultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 15:03

Daklem

Audio Nerd

als ik dus zoiets zou krijgen een printplaatje.. . zou ik echt niet weten wat ik ermee zou moeten doen... laat staat hoe ik iets werkend krijg... n00b @ elec.. ikke..

mgoed.. ik ben benieuwd naar het eind resultaat.. ziet er wel erg goed uit!

success :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is echt heel mooi. Ik probeer nog steeds een systeem te ontwikkelen om al mijn knoppen van me bmw in een lade weg te werken je weet weldie schuiven enzo die in het dashboard zitten.
Ze hangen nu los anders paste me 10.4inch touchscreen er niet in.

Maar keep up te good word en ik wacht met smart op het resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe gaat het ermee? Eigenlijk w8 ik op een update.... :P

Ziet er goed uit trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:25

megaleo

Special member

Ik zit het nu ff te volgen en ik vind het er wel heel gaaf uitzien. :Y)
Kben benieuwd of ie al bijna af is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel wacht ik nog steeds op de order bij conrad. Door de vakantieperiode duurt het bezorgen 9-10 dagen :(
Ik heb vooral een groot gebrek aan pinheaders waardoor ik niet verder kan.
Zodra ik weer verder ben zal ik dat uiteraard hier posten :)

Overigens is het erg motiverend om jullie positieve reacties te lezen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 19:41

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik zie je topic helaas nu pas voor het eerst maar vind het echt prachtig wat je tot nu toe al allemaal gemaakt hebt. Het ziet er zeer profesioneel uit. Echt knap gedaan. Ik kan niet wachten op je volgende update's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 July 2003 @ 19:58:
-knip-
Overigens is het erg motiverend om jullie positieve reacties te lezen :)
Die positieve reacties zijn alleen maar om jouw meer zelfvertrouwen te krijgen, niet dat he echt mooi is hoor.... ;)

Nee, geintje, tis gewoon erg cool B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 juli 2003 @ 11:25:
[...]
Die positieve reacties zijn alleen maar om jouw meer zelfvertrouwen te krijgen, niet dat he echt mooi is hoor.... ;)
En bedankt :/ :P

Ik zal hieronder even een verhaaltje neerzetten over de werking van de NE556 schakeling, want ik krijg de laatste tijd nogal wat mailtjes daarover (niet dat dat erg is hoor, integendeel).

De schakeling is dus bedoeld om de motor van een cdromspeler zo aan te sturen dat deze met 1 druk op de knop open / dicht gaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/NE556schakeling2.JPG

Het zijn eigenlijk 4 delen :
-De drukknop voor opening / sluiting. (S2)
-Het reedcontact (of ander schakelcontactje) (S1)
-De 556 schakeling (556 + weerstanden / condensatoren / transistoren)
-Het relais (+ aansluiting voor de motor)

Wat er gebeurt bij het indrukken van de knop (S2) is het volgende :

1. Knop wordt ingedrukt.
2.door de stand van het reedcontact S1( =bepaald door cdromlade open / dicht) wordt of het ene deel van de 556 ( = 1x 555 , want 556 = 2x555 in 1 package) ingeschakeld.
3.Doordat het ene deel van de 556 een puls ‘ziet’ wordt de timer ingeschakeld (gewoon een functie van de chip)
4.Door de verhouding R2 en C4 (of bij 2e deel R5 & C3) komt er op de output pin ( pin 5 en bij het 2e deel pin 9) 3 seconden lang spanning te staan.
5.De tansistor Q1 schakelt hierbij de 0V door naar het relais P2 (relais hoeft in de 1e situatie NIET omgepoold te worden )
6.Omdat er op P1 altijd +5V staat, staat er nu op Motorpin2 +5V en op Motorpin1 0V (3 sec lang)
7.-> motor draait 3 sec, lade gaat open
8.Knop wordt wederom ingedrukt
9.Omdat S1 nu andersom geschakeld staat (lade is open !) wordt deel 2 van de 556 ingeschakeld en deel 1 niet.
10.3sec. spanning op pin 9 van de 556
11.Nu gebeuren er 2 dingen : Het relais wordt omgepoold door Q3 én er komt 0V op P2
12.Omdat het relais omgepoold is, komt er nu op motorpin 1 +5V en op motorpin2 0V
13.-> motor draait 3sec andere kant op, lade dicht

Je hoeft dus ook niet de knop in te houden totdat de lade helemaal open is. 1 korte douw is voldoende. :P

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2003 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bammetje81
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Zijn er inmiddels al vorderingen geboekt op het gebied van de ibutton interface? Ik wil zelf zeer binnenkort beginnen aan de ds2490 two wire usb interface te bouwen, heb je hiermee al ervaringen wat drivers betreft en de integratie met software?

Een dagje niet gelachen is een dagje niet geleefd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met de iButton ben ik ook nog bezig. Ik had al een losse testschakeling gemaakt en die werd ook door windows gedetecteerd, maar veel verder dan dat kwam ik niet....
Het probleem is vooral dat er te weinig software voor is... maar ook hier ga ik nog het een en ander over uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bammetje81
  • Laatst online: 12-04-2024
Op de site van maxim staat een berg test software voor zowel windows als linux. Er staan in ieder geval drivers voor de ds2490, het zou mooi zijn als het via een simpel serieel protocol zou kunnen worden aangesproken want ik heb erg weinig programmeer ervaring met usb.

Een dagje niet gelachen is een dagje niet geleefd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik dan eindelijk m'n order van conrad binnen gekregen, na 15 dagen :(
Maar wat schets mijn verbazing : Er ontbreken dingen!
Pinheaders missen, in plaats daarvan heb ik diodes gekregen :X En van 1 product ('stekkertjes' voor de pinheaders) kreeg ik er maar 1 ipv 3 :( (en dit terwijl ze wel op de bon staan en betaald zijn !)

Nu moet ik de bon opsturen en zullen ze er naar kijken.... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mijn baybusje schiet overigens ook niet erg hard op; ben wel bezig met een prototype maar dankzij gebrek aan tijd en nu dan ook nog de warmte vlot het niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritzzz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 11:17
Verwijderd schreef op 23 July 2003 @ 15:26:
Vandaag heb ik dan eindelijk m'n order van conrad binnen gekregen, na 15 dagen :(
Maar wat schets mijn verbazing : Er ontbreken dingen!
Pinheaders missen, in plaats daarvan heb ik diodes gekregen :X En van 1 product ('stekkertjes' voor de pinheaders) kreeg ik er maar 1 ipv 3 :( (en dit terwijl ze wel op de bon staan en betaald zijn !)

Nu moet ik de bon opsturen en zullen ze er naar kijken.... *zucht*
dat is de flut postorder van conrad.....
* Mauritzzz woont dichtbij conrad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mauritzzz schreef op 23 July 2003 @ 17:17:
[...]

dat is de flut postorder van conrad.....
* Mauritzzz woont dichtbij conrad :)
sponsor pjansen dan maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritzzz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 11:17
Verwijderd schreef op 23 July 2003 @ 20:23:
[...]

sponsor pjansen dan maar :P
jij woont er ook dichtbij 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Laatst online: 11:45
ik blijf het mooi vinden zulke dingen als dit, ik ben ook zoiets van plan alleen dan dat het de ruimte inneemt van maar 1 5.25" bay, daarin moeten dan potmeters en usb port komen en op het frontje zou een 1 regel LCD'tje wel stoer wezen ;). alleen dit zal voor mij als soldeer n00b wel niks worden, het zal wel bij een vaste baybus blijven :( of er moeten mensen zijn die dezelfde plannen hebben als mij ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanwater
nog niet echt veel verandert :'( jmmr want het lijkt me echt een gaaf ding worden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Over die cdromlade schakeling, dat is wel een erg grote schakeling voor een relatief simpele functie.
Ik heb je schema verbouwd :P
en nu is het veel kleiner en volgens mij zijn de resultaten hetzelfde.
ik heb geen mogelijkheid om de schakeling te simuleren, dus ik kan niet zeggen dat het 100% klopt maar ik dacht dat het wel kon werken.
Dis misschien een practischere schakeling omdat je natuurlijk met beperkte ruimte zit in die cdrom sloten

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/NE556Sirisklein.jpg

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PegOpDeWeg
  • Laatst online: 01-09 12:07

PegOpDeWeg

eej wasup?

Eh... Siris?

Misschien een stomme vraag hoor (niet zoveel verstand van schema's lezen)
Maar hoe ga je met jouw schema nu de de lade naar buiten/binnen laten komen en hoe kan deze weten dat hij niet verder naar buiten/binnen moet gaan. Want ik zie maar 1 schakeling (S2) op je schema.

Correct me if i'm wrong.

"It's better to burn out, than fade away"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Laatst online: 26-08 08:22
obiwanos schreef op 11 August 2003 @ 13:47:
Eh... Siris?

Misschien een stomme vraag hoor (niet zoveel verstand van schema's lezen)
Maar hoe ga je met jouw schema nu de de lade naar buiten/binnen laten komen en hoe kan deze weten dat hij niet verder naar buiten/binnen moet gaan. Want ik zie maar 1 schakeling (S2) op je schema.

Correct me if i'm wrong.
Een keer indrukken = open
Nog een keer indrukken = dicht

net als bij een normale CDrom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Laatst online: 08-06 15:03
atmoz hoe werken die touch buttons van jou hebbie daar toevallig een scham van ofzo?

En wat voor knoppies hebbie gebruikt daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PegOpDeWeg
  • Laatst online: 01-09 12:07

PegOpDeWeg

eej wasup?

Toch blijf ik erbij dat het schema van siris nooit kan werken met 1 schakeling

Ik mis in dat schema dus de voelers die weten of het laatje open is en/of juist dicht is en tot hoever het laatje openkan. Daar heb je dus zoals het eerste schema 3 schakelaars voor nodig.

Het is wel makkelijk om schema zo aan te passen dat de 2/3 van de functies het niet meer doen maar laat siris dat dan wel aangeven dat het dan alleen het knopje is voor open/close

"It's better to burn out, than fade away"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Met mijn schema is er 1 knop voor Open/Dicht.
Als je daarop drukt krijgt de LM556N een hoog signaal waardoor deze 3 seconden lang een hoog uitgangssignaal zal leveren.
De twee switches aan de rechterkant zijn dus de Reedcontactschakelaars van het 1e schema van PJanssen. Als de cd lade dicht is staan beide Reed's schuinhoog, waardoor de motoren 3 seconden lang 5 volt krijgen.
Als je vervolgens nogeens op de schakelaar drukt, dan weer 3 seconden 5 V, maar doordat de cd lade nu open is staat de Reed's nu schuin naar beneden gericht, waardoor de motoren weer 5 volt krijgen maar de andere kant op zullen draaien.
Hierdoor gaat je cd lade dicht en is het feest voorbij... :)

en Obiwanos, volgens mij snap je het originele schema niet helemaal...
Je hoeft nl niet te weten tot hoever de cd lade open kan.
De LM566N geeft simpelweg 3 seconden lang een hoog uitgangssignaal en in die tijd gaat de lade open of dicht.

[ Voor 19% gewijzigd door Jack op 11-08-2003 19:38 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 11:37:
[...]

En bedankt :/ :P

Ik zal hieronder even een verhaaltje neerzetten over de werking van de NE556 schakeling, want ik krijg de laatste tijd nogal wat mailtjes daarover (niet dat dat erg is hoor, integendeel).

De schakeling is dus bedoeld om de motor van een cdromspeler zo aan te sturen dat deze met 1 druk op de knop open / dicht gaat.

[afbeelding]

Het zijn eigenlijk 4 delen :
-De drukknop voor opening / sluiting. (S2)
-Het reedcontact (of ander schakelcontactje) (S1)
-De 556 schakeling (556 + weerstanden / condensatoren / transistoren)
-Het relais (+ aansluiting voor de motor)

Wat er gebeurt bij het indrukken van de knop (S2) is het volgende :

1. Knop wordt ingedrukt.
2.door de stand van het reedcontact S1( =bepaald door cdromlade open / dicht) wordt of het ene deel van de 556 ( = 1x 555 , want 556 = 2x555 in 1 package) ingeschakeld.
3.Doordat het ene deel van de 556 een puls ‘ziet’ wordt de timer ingeschakeld (gewoon een functie van de chip)
4.Door de verhouding R2 en C4 (of bij 2e deel R5 & C3) komt er op de output pin ( pin 5 en bij het 2e deel pin 9) 3 seconden lang spanning te staan.
5.De tansistor Q1 schakelt hierbij de 0V door naar het relais P2 (relais hoeft in de 1e situatie NIET omgepoold te worden )
6.Omdat er op P1 altijd +5V staat, staat er nu op Motorpin2 +5V en op Motorpin1 0V (3 sec lang)
7.-> motor draait 3 sec, lade gaat open
8.Knop wordt wederom ingedrukt
9.Omdat S1 nu andersom geschakeld staat (lade is open !) wordt deel 2 van de 556 ingeschakeld en deel 1 niet.
10.3sec. spanning op pin 9 van de 556
11.Nu gebeuren er 2 dingen : Het relais wordt omgepoold door Q3 én er komt 0V op P2
12.Omdat het relais omgepoold is, komt er nu op motorpin 1 +5V en op motorpin2 0V
13.-> motor draait 3sec andere kant op, lade dicht

Je hoeft dus ook niet de knop in te houden totdat de lade helemaal open is. 1 korte douw is voldoende. :P
Ik heb een vraagje, hoe heb je dit gesoldeerd, heb je er een printplaatlayout van ofzo, of heb je het gewoon verbonden met draadjes. En wat voor soort relais moet ik hebben, alvast vriendelijk bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:14

Ibex

^^ met stom.

een mooi projectje, jammer dat het wat lang aansleept, maar zodra het hier omhoog staat leesik het met veeeeel genoegen :)

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Siris schreef op 11 August 2003 @ 19:35:
Met mijn schema is er 1 knop voor Open/Dicht.
Als je daarop drukt krijgt de LM556N een hoog signaal waardoor deze 3 seconden lang een hoog uitgangssignaal zal leveren.
De twee switches aan de rechterkant zijn dus de Reedcontactschakelaars van het 1e schema van PJanssen. Als de cd lade dicht is staan beide Reed's schuinhoog, waardoor de motoren 3 seconden lang 5 volt krijgen.
Als je vervolgens nogeens op de schakelaar drukt, dan weer 3 seconden 5 V, maar doordat de cd lade nu open is staat de Reed's nu schuin naar beneden gericht, waardoor de motoren weer 5 volt krijgen maar de andere kant op zullen draaien.
Hierdoor gaat je cd lade dicht en is het feest voorbij... :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new4/x1.jpeg

en Obiwanos, volgens mij snap je het originele schema niet helemaal...
Je hoeft nl niet te weten tot hoever de cd lade open kan.
De LM566N geeft simpelweg 3 seconden lang een hoog uitgangssignaal en in die tijd gaat de lade open of dicht.
Dit schema heb je vast nog niet daadwerkelijk toegepast, want dat wordt lachen.. :)

Stel dat de reedrelais zo staan dat de lade dicht is.
Bij een puls gaat de lade open, het reedrelais verandert van stand en de lade gaat direct weer dicht.
Het reedrelais verandert weer van stand en de lade gaat weer open.
Dit circus gaat door tot einde puls en de lade stopt op een willekeurig punt.

De schakeling van PJanssen werkt wel.
Weliswaar niet erg elegant met een vaste pulsduur van 3s maar het werkt wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2003 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 08:00:
[...]

Ik heb een vraagje, hoe heb je dit gesoldeerd, heb je er een van ofzo, of heb je het gewoon verbonden met draadjes. En wat voor soort relais moet ik hebben, alvast vriendelijk bedankt.
Deze vraag had ik ook al gesteld aan P. Janssen!

Het antwoord van P. Janssen in de vorm van Conrad Bestel nummers was dit:

1X 177121-44 (IC1A, 1CAB) is IC NE 556=MC 3456 P 177121-44
3X 155012-44 (Q1, Q2, Q3) zijn TRANS.BC 547B
2X 460869 (C1, C2) zijn de condensatoren
2X 472468-44 (C3, C4) zijn de condensatoren
2X 403610-44 (R2, R5) zijn weerstanden van 1M ohm
2X 403458-44 (R1, R4) zijn weerstanden van 47K ohm
2X 403377-44 (R3, R6) zijn weerstanden van 10K ohm
1X 505137-44 (Relais) Subminiatuur-relais 2-polig OM (monostabiel neutraal)
1X 162280-44 (D1) Diode 1N4148 100V 150MA

De printplaat lay-out is verloren gegaan, Misschien kan iemand daar ons nog mee helpen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:25
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=171327
Of bedoel je deze niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weazle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 08:52
Nu nog een bedrijfje zo gek krijgen om dit in serie te gaan produceren. Lijkt me genoeg vraag naar een baybus waar alles inzit, en heel fijn voor mensen die niet kunnen solderen zoals ikzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt er wel verdacht veel op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

PJanssen, mooi staaltje werk :) zo wil ik meer mods zien...

(houten olee ;))
als je btw een print geplot wilt hebben (ivm kolere belichten en ontwikkelen) mail even... (k zit alleen wel aan de andere kant van hout5en)

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee dit is hem zeker niet ! Dit is de print voor de I/O. (computer <-> baybus)
Het schema voor de NE556 is helaas verloren gegaan (samen met de 'mainprint' waar ik gigantisch van baal :( )

Mocht er echt heel veel vraag naar zijn (eventueel hier in de FaQ ? ) dan wil ik de schema's nog wel een keer opnieuw in eagle flanzen en routen, maar het is nogal een kolerewerk vind ik.

Momenteel heb ik niet zo heel erg veel tijd om met dit project verder te gaan. Af en toe doe ik wel een beetje in een overgebleven kwartiertje, maar het is tot nu toe nog geen update waard. Maar ik zal jullie op de hoogte houden :)

Enneh, wat betreft massaproductie (;)), ik heb de copyrights hé >:)

@3lmowww: Bedankt voor het aanbod, maar ik heb vrijwel al m'n printjes al gemaakt. Overigens is het belichten + ontwikkelen ff een truuc die je moet oefenen en uitproberen (spelen met tijden / sterktes etc) maar het is idd meer geknoei, dat geef ik toe.
Ik wil nog een klein printje maken voor een dubbele lm3915 (tsja, heb nog smd ledjes + ruimte + koptelefoon uitgang / line in over en je moet wat :) )
Dus ik zal over je aanbod nadenken !

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2003 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 14:00

SnakeMind

Silence...

Dit ziet er erg goed uit man :)
Voeg me in eerste instantie nog af hoe je met 1 cdrom 2 bay's wou beslaan, maar ach... het was nog vroeg denk ik :D
Schema's zien er goed uit, ben erg benieuwd of je nog problemen met timing gaat krijgen... (de 3sec puls dus)
Een andere vraag, meer over je eagle project, waarom maak je het niet in ewb? Werkt in mijn ervaring een heel stuk lekkerder als Eagle...

edit:
Om misverstanden te voorkomen, met ewb bedoel ik uiteraard electronic workbench :)

[ Voor 13% gewijzigd door SnakeMind op 03-09-2003 12:18 ]

Still Cripple as Hell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 11:23:
[...]

Dit schema heb je vast nog niet daadwerkelijk toegepast, want dat wordt lachen.. :)

Stel dat de reedrelais zo staan dat de lade dicht is.
Bij een puls gaat de lade open, het reedrelais verandert van stand en de lade gaat direct weer dicht.
Het reedrelais verandert weer van stand en de lade gaat weer open.
Dit circus gaat door tot einde puls en de lade stopt op een willekeurig punt.

De schakeling van PJanssen werkt wel.
Weliswaar niet erg elegant met een vaste pulsduur van 3s maar het werkt wel.
:D goh ja, nu ik er na kijk Verrek!
ja je zou die 3 seconden uitgangsspanning op een andere manier moeten maken, zodat je geen spanning meer heb zodra je lade gesloten of dicht is...
hmm tja lastig... het leek zo mooi :+
iig met de Reed voor de LM556N gaat het niet lukken...

[ Voor 26% gewijzigd door Jack op 03-09-2003 20:01 ]

[Specs]

Pagina: 1 2 Laatste