Al een behoorlijk lange tijd ben ik bezig met het maken van een stealth baybus. (geïnspireerd door die van Atmoz
)
De baybus komt dus in zijn geheel, met knopjes en al in een cdrom speler terecht, zodat je hem zeer netjes weg kan werken.
Na het zien van de baybus van Atmoz dacht ik : dit is een super plan,
maar volgens mij moet het nóg beter kunnen. DUs besloot ik dat maar te gaan doen
Allereerst even dit:
Het is de bedoeling dat dit een soort van 'worklog' wordt en dus een aantal keer geupdate wordt met pics van de vorderingen.
Op verzoek van AcouSE :
Loze (HK niveau)reply's als 'zozo' of 'mooi' zijn niet gewenst.
Nieuwe policy m.b.t. reacties in CME-showtopics
Ok, genoeg gezeurd, nu maar eens beginnen
Allereerst wil ik dat de baybus multifuncioneel wordt. Dus niet alleen fans sturen, maar ook
andere dingen integreren, zoals :
- USB -> 1-Wire schakeling, met iButton om aan te melden bij windows.
- Smartmedia / Compactflash cardreader.
- 2 USB poorten
- Optische in- en uitgang
- Microfoon ingang
- Line out minijack
- LCD contrast / backlight regeling
- schakelaar om alle 'verlichting' in de kast aan / uit te zetten.
- Ledbar indicatie voor fansnelheid
Een behoorlijk waslijst om allemaal in een cdromspeler te proppen dus
Na veel plannen en ontwerpen kwam ik tot de conclusie dat het allemaal moest gaan lukken.
Het allereerste ontwerp : (ook al ergens in een oud topic geweest)

Aan dit ontwerp is (uiteraard) nog een hele hoop veranderd
Het volgende punt wat ook erg belangrijk was is dat het natuurlijk bij de rest van de kast
moest passen (dus ook die 'binnenkant' van de baybus)
Omdat ik m'n cdrom drives gestealth heb met plexiglas frontjes besloot ik de baybus zelf ook
maar van plexi te maken. (en met 2 lagen plexi, 1 gespoten, 1 niet, en een paar leds kun je een mooi effect krijgen, maar daarover later meer
)
ff een plaatje van een cdrom drive (dan weten jullie waar ik het over heb) :

Dit is trouwens gedaan door 2 stukjes plexiglas te nemen en daar overheadsprojector-folie tussen te doen.
Toen ik eenmaal in m'n hoofd had hoe het eruit moest komen te zien, moesten er natuurlijk
schema's komen voor de elektronica.
Hier voor de liefhebber een aantal daarvan:
LM317schakeling
LM3914 Ledbarschakeling
4060 heartbeat led schakeling
LCD schakeling
De schema's van de USB -> 1-wire en de optical in/out kan ik jullie helaas niet geven, aangezien
die uit de elektuur komen en er dus copyright op zit...... (en ik ook geen zin heb om ze na te tekenen
)
De Smartmedia cardreader is gewoon bij de pcboer gekocht, en een beetje veranderd....
Het eerste probleem waar ik tegenaan liep was het volgende:
Hoe zorg ik er in godsnaam voor dat alle data (fan regeling / optical in.out / USB etc etc)
naar het laadje kan zonder een hele bos kabels ?
Na lang dubben kwam ik op het volgende idee. Ik heb een oude matrix printer gesloopt en daaruit
van die hele flexibele flatkabels gehaald + de stekkertjes. Die werkt perfect !

Dit zijn de connectors op de printplaat.
Het 2e grote probleem was: hoe maak ik het deel op het laadje zo compact mogelijk ?
Eerst had ik de schakelingen op experimenteerprint gemaakt, maar met al die draden
bleek dat geen succes. En SMD componenten kon ik ook nergens kwijt. Na lang dubben heb ik toen
toch maar besloten printjes te gaan etsen. En met succes ! :
De bovenkant van de 'mainprint' :

En de onderkant:

Nog een closeup van de DS2490 (USB -> 1-Wire bridge chip) en de DS9503 (ESD protection diode)

Nog niet alle componenten zitten erop, hier ben ik nog mee bezig.
In de behuizing van de cdromspeler komt de LM317 schakeling met een NE556 schakeling om
het laadje open / dicht te doen met 1 druk op de knop
(ik was zo slim om de originele schakeling daarvan weg te gooien
)
De bovenkant van de print:

En de onderkant: (let op de NE556 SMD
)

Zo, dat was het wel zo'n beetje wat elektronica betreft, nu door naar de buitenkant

Werkende ledbars: (oud plaatje)

Inmiddels is er heel wat veranderd, nieuwe knoppen (geribbelde aluminium), de ledbars zie je niet meer (alleen de ledjes door de verf heen natuurlijk)
en de blauwe 'achtergrond' verlichting heb ik er toch maar uit gehaald....
Ook hier wil ik weer hetzelfde principe toepassen als bij de frontjes van de cdromspelers,
namelijk met overheadproject sheets de opdruk voor de baybus maken.

Op dit punt is nog heel wat te doen....... Hierover later meer.
Als laatste nog iets wat niet direct met de baybus te maken heeft, maar wel iets met m'n casemod:
ik heb bovenin m'n kast een LCD ingebouwd en daar een soort van beschermglaasje voor gemaakt.
Dit opzich staat niet echt heel erg mooi, dus dacht ik : Ik doe er eens wat leds naast, geeft een mooi glow-effect.
Zonder leds:

Met leds:

Nu is de moeilijkheid hiermee het mooi (en het liefst onzichtbaar) wegwerken van de leds. Heeft iemand daar een idee voor ?
(Die 'oneffenheden' die je op het bovenste plaatje ziet is stof, niet lelijk gespoten ofzo
)
Mochten jullie ideeën hebben over hoe dit project nog te verbeteren is hoor ik het graag !
De baybus komt dus in zijn geheel, met knopjes en al in een cdrom speler terecht, zodat je hem zeer netjes weg kan werken.
Na het zien van de baybus van Atmoz dacht ik : dit is een super plan,
maar volgens mij moet het nóg beter kunnen. DUs besloot ik dat maar te gaan doen
Allereerst even dit:
Het is de bedoeling dat dit een soort van 'worklog' wordt en dus een aantal keer geupdate wordt met pics van de vorderingen.
Op verzoek van AcouSE :
Loze (HK niveau)reply's als 'zozo' of 'mooi' zijn niet gewenst.
Nieuwe policy m.b.t. reacties in CME-showtopics
Ok, genoeg gezeurd, nu maar eens beginnen
Allereerst wil ik dat de baybus multifuncioneel wordt. Dus niet alleen fans sturen, maar ook
andere dingen integreren, zoals :
- USB -> 1-Wire schakeling, met iButton om aan te melden bij windows.
- Smartmedia / Compactflash cardreader.
- 2 USB poorten
- Optische in- en uitgang
- Microfoon ingang
- Line out minijack
- LCD contrast / backlight regeling
- schakelaar om alle 'verlichting' in de kast aan / uit te zetten.
- Ledbar indicatie voor fansnelheid
Een behoorlijk waslijst om allemaal in een cdromspeler te proppen dus
Na veel plannen en ontwerpen kwam ik tot de conclusie dat het allemaal moest gaan lukken.
Het allereerste ontwerp : (ook al ergens in een oud topic geweest)

Aan dit ontwerp is (uiteraard) nog een hele hoop veranderd
Het volgende punt wat ook erg belangrijk was is dat het natuurlijk bij de rest van de kast
moest passen (dus ook die 'binnenkant' van de baybus)
Omdat ik m'n cdrom drives gestealth heb met plexiglas frontjes besloot ik de baybus zelf ook
maar van plexi te maken. (en met 2 lagen plexi, 1 gespoten, 1 niet, en een paar leds kun je een mooi effect krijgen, maar daarover later meer
ff een plaatje van een cdrom drive (dan weten jullie waar ik het over heb) :
Dit is trouwens gedaan door 2 stukjes plexiglas te nemen en daar overheadsprojector-folie tussen te doen.
Toen ik eenmaal in m'n hoofd had hoe het eruit moest komen te zien, moesten er natuurlijk
schema's komen voor de elektronica.
Hier voor de liefhebber een aantal daarvan:
LM317schakeling
LM3914 Ledbarschakeling
4060 heartbeat led schakeling
LCD schakeling
De schema's van de USB -> 1-wire en de optical in/out kan ik jullie helaas niet geven, aangezien
die uit de elektuur komen en er dus copyright op zit...... (en ik ook geen zin heb om ze na te tekenen
De Smartmedia cardreader is gewoon bij de pcboer gekocht, en een beetje veranderd....
Het eerste probleem waar ik tegenaan liep was het volgende:
Hoe zorg ik er in godsnaam voor dat alle data (fan regeling / optical in.out / USB etc etc)
naar het laadje kan zonder een hele bos kabels ?
Na lang dubben kwam ik op het volgende idee. Ik heb een oude matrix printer gesloopt en daaruit
van die hele flexibele flatkabels gehaald + de stekkertjes. Die werkt perfect !
Dit zijn de connectors op de printplaat.
Het 2e grote probleem was: hoe maak ik het deel op het laadje zo compact mogelijk ?
Eerst had ik de schakelingen op experimenteerprint gemaakt, maar met al die draden
bleek dat geen succes. En SMD componenten kon ik ook nergens kwijt. Na lang dubben heb ik toen
toch maar besloten printjes te gaan etsen. En met succes ! :
De bovenkant van de 'mainprint' :
En de onderkant:
Nog een closeup van de DS2490 (USB -> 1-Wire bridge chip) en de DS9503 (ESD protection diode)
Nog niet alle componenten zitten erop, hier ben ik nog mee bezig.
In de behuizing van de cdromspeler komt de LM317 schakeling met een NE556 schakeling om
het laadje open / dicht te doen met 1 druk op de knop

De bovenkant van de print:
En de onderkant: (let op de NE556 SMD
Zo, dat was het wel zo'n beetje wat elektronica betreft, nu door naar de buitenkant
Werkende ledbars: (oud plaatje)
Inmiddels is er heel wat veranderd, nieuwe knoppen (geribbelde aluminium), de ledbars zie je niet meer (alleen de ledjes door de verf heen natuurlijk)
en de blauwe 'achtergrond' verlichting heb ik er toch maar uit gehaald....
Ook hier wil ik weer hetzelfde principe toepassen als bij de frontjes van de cdromspelers,
namelijk met overheadproject sheets de opdruk voor de baybus maken.
Op dit punt is nog heel wat te doen....... Hierover later meer.
Als laatste nog iets wat niet direct met de baybus te maken heeft, maar wel iets met m'n casemod:
ik heb bovenin m'n kast een LCD ingebouwd en daar een soort van beschermglaasje voor gemaakt.
Dit opzich staat niet echt heel erg mooi, dus dacht ik : Ik doe er eens wat leds naast, geeft een mooi glow-effect.
Zonder leds:
Met leds:
Nu is de moeilijkheid hiermee het mooi (en het liefst onzichtbaar) wegwerken van de leds. Heeft iemand daar een idee voor ?
(Die 'oneffenheden' die je op het bovenste plaatje ziet is stof, niet lelijk gespoten ofzo
Mochten jullie ideeën hebben over hoe dit project nog te verbeteren is hoor ik het graag !
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 09:57 ]