Toon posts:

133MHz FSB op Asus P2B

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goededag dames en heren,

ik heb een vraag over het volgende: ik wil mijn FC-PGA Celeron-1GHz die nu op een FSB van 100MHz loopt in een Abit Slotket-III laten lopen op een bus van 133MHz.

Systeem:
-Asus P2B Revision 1.02
-Abit Slotket-III met o.a. jumpers voor FSB 66/100/133
-Celeron II 1000MHz
-XfX GeForce4 Ti4200 /w 64 MB @ AGP2x
-Pinnacle PCTV-Rave tv-capturekaart [PCI]

Als ik de FSB op 133 zet, dan staat er in de (rev 1.02) handleiding dat de PCI bus dan 33.3 of 44.3 wordt [dit is niet in te stellen in de nieuwste bios (1014.003) of met jumpers]. Bij opnieuw opstarten met 133 FSB blijft de PC hangen met een zwart scherm. Volgens mij draait de fan van de Celeron dan wel. Kan het zo zijn dat de PCI bus toch 44.3 is geworden (ook al ondersteunt de 133FSB een devider van 1/4) en dat de opstart-sequence dan blijft hangen op één of meerdere PCI kaarten?

Verder is het zo dat als ik de FSB op 112 zet, het systeem fantastisch loopt op 1119MHz. Ook de GeForce4 heeft er extra zin in: 3DMark2001SE heeft een performance stijging van 15%. Maar ja, ik wil meer, zoals wij allen en dus probeer ik die 133 te laten werken op een rev 1.02 P2B van Asus. Vandaar mijn vraag om hulp.

Groeten, Sun

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 07:36
Welke P2B Heb je? ik heb thuis een P2B-B, maar je hebt ook P2B-S Enz enz.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het basis-board: de "P2B". Zonder extenties dus. Heb jij eventueel dan een Celeron op 133FSB lopen?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:31

sapphire

Die-hard pruts0r

als je een zwart scherm ziet en je pc boot niet, heb je de fsb dan niet gewoon te hoog gezet ?

Gabriël AM5

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

Tazzios

..

ik denk ook dat je CPU het niet trekt

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:00

Tead

nnb

Heb je wel PC133 geheugen dimmetjes???
ik had mijn PII 350 (std 3.5 x 100) op een Asus P2B-P opgeschroeft naar 3.5 x 150. Hier had ik wel de std PC100 modules vervangen door PC133. Toen ik (niet met opzet) die PC100 dimms er bij had gezet boote me systeem ook niet meer. op een fsb van 112 deed ie het wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook ergens gelezen dat als je je Celeron-II 1000 op een 133 bus wilt laten lopen, je de v-core omhoog moet schroeven van 1.8 naar 1.9, 1.95 of zelfs 2.05 volts. dat lijkt me nu niet de beste oplossing.

Ik ga in ieder geval proberen of alles opstart zonder PCI-TV-capturekaart en als dat niet werkt probeer ik al laatste wel de FSB jumper op de Slotket van 100MHZ naar 133MHz te schuiven.

Mijn vraag bij deze laatste optie is: kan mijn celeron schade oplopen als ie ziet dat er 133MHz i.p.v. 100MHz wordt aangeboden? Of zal de CPU uit veiligheid gewoon niet starten?

Groeten en alvast hartelijk dank voor de antwoorden,

Sun

EDIT: Tead-> Ik heb inderdaad pc133 geheugen im mijn pc zitten. Zie signature.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 14:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 februari 2003 @ 14:35:
Ik heb ook ergens gelezen dat als je je Celeron-II 1000 op een 133 bus wilt laten lopen, je de v-core omhoog moet schroeven van 1.8 naar 1.9, 1.95 of zelfs 2.05 volts. dat lijkt me nu niet de beste oplossing.

Ik ga in ieder geval proberen of alles opstart zonder PCI-TV-capturekaart en als dat niet werkt probeer ik al laatste wel de FSB jumper op de Slotket van 100MHZ naar 133MHz te schuiven.

Mijn vraag bij deze laatste optie is: kan mijn celeron schade oplopen als ie ziet dat er 133MHz i.p.v. 100MHz wordt aangeboden? Of zal de CPU uit veiligheid gewoon niet starten?

Groeten en alvast hartelijk dank voor de antwoorden,

Sun

EDIT: Tead-> Ik heb inderdaad pc133 geheugen im mijn pc zitten. Zie signature.

Tweaken zonder Vcore verhoging kun je dus gewoon vergeten :z

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar dan zit ik nog met de vraag dat als ik toch probeer die FSB op de Slotket van 100 naar 133 te verhogen, of ik dan dus de Celeron kan beschadigen...

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:18
Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 14:48:
Ok, maar dan zit ik nog met de vraag dat als ik toch probeer die FSB op de Slotket van 100 naar 133 te verhogen, of ik dan dus de Celeron kan beschadigen...
Mijn P3 kon wel redelijk wat te hoge oc's hebben, op een P3b-F bordje. Alleen heeft het weinig nut te proberen of'ie op standaart voltage op 133MHz wil lopen. Die 112 is netjes, maar wat doet'ie op 115 of 120, 124Mhz? Kleine stapjes, eventueel Vcore wat verhogen (en ondertussen goed op je temperaturen letten) :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
FragFrog schreef op 12 February 2003 @ 16:19:
[...]
Mijn P3 kon wel redelijk wat te hoge oc's hebben, op een P3b-F bordje. Alleen heeft het weinig nut te proberen of'ie op standaart voltage op 133MHz wil lopen. Die 112 is netjes, maar wat doet'ie op 115 of 120, 124Mhz? Kleine stapjes, eventueel Vcore wat verhogen (en ondertussen goed op je temperaturen letten) :)
Welnu, de P2B (!) kan dus alleen maar de volgende FSB stappen aan: 66, 75, 83, 100, 103, 112 en 133. Ik zit dus met 112 al op de rand van het toelaatbare. :9~

Over temperaturen gesproken: de Celeron kon met de originele retail koeler/fan niet in mijn kast: de voeding zat in de weg. Toen kon ik die koeler/fan omwisselen voor een ander model dat niet eens lauw wordt na 3 uren lang Unreal2. Kortom; over temperaturen maak ik me geen zorgen.

Mijn stappenplan zal nu het volgende omvatten: B)
1- 133MHz FSB proberen zonder de capturekaart. Slotket op 100MHz
2- 133MHz FSB proberen zonder de capturekaart. Slotket op 100MHz, SDRAM CAS latency van 2 naar 3.
3- 133MHz FSB proberen zonder de capturekaart. Slotket op 133MHz
4- 133MHz FSB proberen zonder de capturekaart. Slotket op 100MHz, SDRAM CAS latency van 2 naar 3.
5- Stappen 1 t/m 4 combineren met ophoging van de v-core van 1.75 -> 1.8 -> 1.85 -> 1.9 -> 1.95.

Komt dit reeel over? :?

Groeten, Sun

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
v-core kan je verhogen, maar dan moet je solderen (heb ik een tijd terug ook gedaan toen ik nog een P2B had). Overigens loopt je P2B al op een hoger voltage, omdat je geen nieuwe revisie heb (1.10 of hoger).
133Mhz FSB gaat ie denk ik ook niet trekken. Ik ben nooit hoger gekomen dan 115Mhz stabiel (met 2 processoren op voltages die toch wel hoog waren :p).

Als je de FSB te hoog instel kan het zijn dat de computer niet opstart. ff terug zetten op 100MHz FSB of hooguit bios resetten. Sterven zal ie niet meteen :) (ik had een celly 600@1035 2,1v) en heeft zelfs gedraaid op 2,3v en dat ging prima :p celly's (alle pentuims volgens mij) kunnen erg veel hebben qua voltage.

Als je ga solderen en voltage heel hoog instel moet je mij btw niet boos aankijken als je celly gaat roken/wel kapot gaat... Ik geef alleen aan dat het bij mij goed ging :)

nieuwere revisies hebben btw meer stappen qua FSB.

[ Voor 4% gewijzigd door InterCC op 12-02-2003 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor de tip, InterCC. Gelukkig zitten er op de Slot1->Socket370 brug (de Abit Slotket-III) 3 typen jumpers:

1- ppga / coppermine [staat op coppermine]
2- FSB 66/100/133 [staat op 100 MHz]
3- v-core 1.3 t/m 5.5 [staat op 1.8 volt]

Als ik dus het voltage wil veranderen dan zet ik dus gewoon een paar jumpers om :)

Groet, Sun

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 14:40:
Tweaken zonder Vcore verhoging kun je dus gewoon vergeten :z
Beetje kortzichtig.

Ik heb al 2 jaar een PIII/600E (dus de 100MHz versie) draaien @ 6x133MHz (800MHz dus) op een MSI MS-6119 BX board zonder enige voltage mods (of welke mod dan ook).

Voltage mods kunnen inderdaad hard nodig zijn, maar dat je niet kunt tweaken zonder vcore verhoging is gewoon niet waar...

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Kan je niet gewoon je pci kaart eruit halen en kijken of ie dan wel opstart :?

Verwijderd

warp schreef op 12 februari 2003 @ 17:43:
[...]

Beetje kortzichtig.

Ik heb al 2 jaar een PIII/600E (dus de 100MHz versie) draaien @ 6x133MHz (800MHz dus) op een MSI MS-6119 BX board zonder enige voltage mods (of welke mod dan ook).

Voltage mods kunnen inderdaad hard nodig zijn, maar dat je niet kunt tweaken zonder vcore verhoging is gewoon niet waar...

Ik zei geen Vmod, ik zei verhoging :) Tuurlijk kan je wel tweaken zonder verhoging, maar echt ver kom je niet dan :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, welnu hier is de stand van zaken:

Ik heb zojuist die TV-capturekaart eruit gehaald en geprobeerd op te starten met:
1- FSB=133, Slotket BUS-jumper =100, pc133 op 7ns (145MHz): 2t (cas),2t,2t
2- FSB=133, Slotket BUS-jumper =133, pc133 op 7ns (145MHz): 2t (cas),2t,2t

In beide gevallen wil de pc niet opstarten.

Ik denk trouwens niet dat het 'niet-opstarten' ligt aan de cas-latency van het geheugen. Het systeem komt niet eens verder dan de CPU. In feite sluit dat ook nog eens het "pci-probleem" uit. Verder blijft de monitor de hele tijd in 'stand-by': ik zie geen nVidia-bios-mededeling.

Ik ben er alleen nog niet aan toegekomen om de v-core aan te passen. Hiervoor moet ik mijn mobo echt uit de kast halen om goed bij de jumpers te komen.

Heel veel meer dan dat laatste (v-core aanpassen) zie ik ook niet gebeuren om toch op die werkende FSB van 133MHz te komen. Ik kan me niet voorstellen dat het aan de AGP bus zou liggen: 88,6MHz is wel veel hoger dan de standaard 66MHz, maar hé: er zit een GeForce4 Ti4200 met AGP4x ondersteuning in. Waarschijnlijk ligt het probleem bij de Celeron 1GHz op 100MHz. Die wil gewoon niet aan die 133... |:(

Runnin' out of options... :|

Sun

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 18:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, welnu ik heb geprobeerd de Vcore op te schroeven tot 2.1 volts en het systeem start nog steeds niet op. Zelfs niet als ik alleen maar de GeForce4 erin heb zitten.

Verder heb ik 256 MB SDRAM van Infineon: "HYB39s128800CT-7.5"
-Functie: "PC 133-333-520"
-Package: "P-TSOP-54 (400mil)"
-Description: "133MHz 4B x 4M x 8 SDRAM"

Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? In mijn nieuwste BIOS (1014.003) staat bij SDRAM als ik "By SPD" instel: 2T-2T-2T-8T.

Kortom; zou mijn geheugen de beperkende factor kunnen zijn op een bus van 133MHz?

Groeten, Sun

Verwijderd

Je kan idd het mem op wat minder strakke timings proberen te zetten, zou es 3T-3T-3T-8T proberen :)

Edit: Een klein dingetje nog, je hoeft niet steeds te groeten lees de FAQ !!

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 16:30 ]

• Dr_Love
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04

Dr_Love

Best drugs are made by love

Wel is aan gedacht dat ie gewoon niet op 133 fbs wilt werken?
Dat anderen het wel halen wilt niet zeggen dat iedere proc het aan kan.
Zover ik heb kunnen vinden in het GOT heeft iedereen zijn voltage hoger dan 1.8 volt staan. Veel 2.0 volts.
Dus zonder voltage verhoging gaat het niet lukken met die celeron.

Weet je nu al of de pci bus nu op 33 mhz loop of op 44?
Je kunt het proberen door alleen die geforce er in te stoppen en geen een andere apparaat. dus ook geen harddisk. Als hij dan niet aan gaat (met voltage verhoging) dan gaat die proc niet hoger dan 112fbs.
Goodluck

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 12:50:
Kortom; zou mijn geheugen de beperkende factor kunnen zijn op een bus van 133MHz?
In principe niet met PC133 reepjes. Gewoon normale timings en flink veel volts door de cpu rammen. Werkt het dan niet...tjah jammer, dan trekt je cpu gewoon geen 33% overclock.

I reject your reality, and substitute my own.

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-10-2025

TMDevil

Blaat

Het is eigenlijk heel simpel.. Het kan niet.....
Het Asus P2B bord heeft wel de jumper instellingen voor een 133Mhz FSB maar die zit "niet" in de BIOS dus je kan vanalles proberen maar het gaat niet lukken...
Zelf heb ik ook een P2B bord en ook van alles geprobeerd zonder resultaat....

n54 power!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik blijf het zeggen.. voor zover ik weet heeft de BX-chipset geen ondersteuning voor de 1/4 divider. En die heb je nodig om op 133 MHz je PCI-snelheid normaal te houden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Op de P2B zelf staat een grafiek geprint dat de FSB op 133 een PCIbus geeft van 33.

--------------------------------------------------------------------------------

Aan de hand van navraag over een revision 1.02 zegt ASUS dit:

The ASUS P2B manual (rev.102) says that at 112 the bus is 112/3=37.3, at 133 is
either 133/3=44.3 OR 133/4=33.2 . So because this OR is very confusing I sent an email to ASUS technical support in Taiwan and I quote their reply:

"Dear Customer,

The PCI frequence is always kept in 33Mhz (for 440BX M/B) if the CPU external bus is over than 100Mhz, and it's the half of external CPU bus speed if less than 100Mhz. For example, if setting as 83Mhz, PCI is running as 83/2 = 41.5Mhz.

Best regards,

Woody Huang

Technical Support Division"

So as you can see ASUS did a great job keeping the PCI specs at default since very few PCI cards would be able to run at 44.3(133/3).

/Bron: http://members.fortunecit...ocker/hardware/133mhz.htm

=> Conclusie1: 133MHz op een P2B rev.1.02 werkt goed. Dit is echter met de volgende BIOS: 1005, beta 16 :9~

--------------------------------------------------------------------------------

En dan heb ik nog een artikel van iemand op Anandtech die onderzoek heeft gedaan met een oscilloscoop om de bussnelheid te meten.
/Bron: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=34

(...) I took the scope home this weekend, and while it was difficult (trying to sample 40MHz signals on a 60MHz scope is a fine art, as I found out), I did manage to get some very interesting results. It turns out that as I suggested 133MHz is indeed using PCI of 1/4 (ie 33MHz). (...)

=> Conclusie2: Op 133MHz werkt de P2B met een devider van 1/4. Uniek.

Dan is de laatste stap, zoals ik die zie : Mobo + pc133 geheugen + celeron1GHz + GeForce4, zonder de cdroms/hd's/pci-kaarten. En dan misschien wel op 2.1 volt en hoger tot max 2.3...

Dit eventueel combineren met het downgraden van de BIOS van 1014.003 naar 1012, naar lager... maar dan is het probleem dat er op een gegeven moment een BIOS is die misschien wel de 133MHz aankan, maar dan dus niet processoren van boven de 1GHz herkent :?

Verwijderd

Topicstarter
-=Mijn bericht (14/3) in DEZE TOPIC leek me meer hier van pas=-

Yeah baby! Yeah! :*)

Dat wat 90% van de P2B 'kenners' voor onmogelijk hielden is zojuist gelukt: ik draai nu een Celeron FC-PGA 1000MHz op een FSb van 133! _/-\o_

1333 MHz op een P2B uit 1998, wie had dat gedacht...

Dat wat die andere 10% te melden had is echter ook waar: stabiliteit is ver te zoeken... :|

Ik kan stabiel posten in DOS-ME modus ("edit->open" toets), maar kom nog niet in XP-Pro. Daar wordt aan gewerkt, misschien ligt het aan de IDE 100/ATA controller... :?

Even de gegevens:
-P2B revision 1.02
-Intel 440 BX chipset
-Bios 1014.003
-Celeron FC-PGA 1000 @ 1333
-Infineon PC133 2-2-2cl 7.5ns 256MB SDRAM [cas3-3-3 op FSB 133]
-Vcore = 2.3 volt (!!)
-Abit Slotket-III "Socket370->Slot1 converter"

Ja ja, die Vcore is erg hoog. Wat opvalt is dat hoe hoger de Vcore, hoe stabieler de omgeving. 2.4 Volts heb ik er ook al door heen gejaagd, maar dan komt er toch redelijk wat warme lucht van de Northbridge af, die recht onder de CPU koeler zit en profijt heeft van de koele (!) luchtstroom die van de CPU afkomt. Nee, de P2B beschikt niet over een meting voor CPU/BIOS temperaturen, alles is op de gok :7

Dit is mijn enige systeem en heb geen zin naar de 2.5 volt te schieten, met alle gevolgen van dien. Misschien doe ik dat nog eens als ik een P4PE heb lopen :9~

Tot slot: voor de revision 1.02 geldt dat de FSB stappen vanaf de 100 zijn: 103/112/133. De door mij aan te raden stabiele snelheid is een FSB van 112MHz. Nieuwere revisies hebben meerdere mogelijkheden, waaronder 124MHz, maar daar heb ik geen ervaringen mee. Ik ben al lang erg blij de 'onmogelijke' 133MHz te hebben gehaald.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Nou gefeliciteerd.... :)

Maar ik heb hier ook een P2B en op het moederbord zelf staan twee jumpersettings aangegeven voor 133 Mhz, de ene voor 33 en de andere voor 41nogwat... Is een rev 1.1 trouwens, dit...

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Je vcore een halve volt omhoog? Je mag blij zijn dat je proc nog leeft! Als ik jou was zou ik eerst maar eens voor flink wat koeling gaan zorgen wil je op een dergelijk voltage blijven draaien. Dat kan nooit lang goed gaan.

de betaler vervuilt

Pagina: 1