Toon posts:

"Upgrade" met TUSL2-C

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vrinden,

Zoals je beneden kunt lezen heb ik nu een Asus P2B rev 1.02 lopen met een FC-PGA Celeron 1000. Dit is niet echt van deze tijd meer, maar ik ben toch blij met de 7066 score in 3DMark2001SE _/-\o_ . Games als Unreal2/2003, C&C:Generals, FS2002 en NFS-HP2 lopen perfect op deze bak.

Nu wil ik gaan upgraden en heb dan 2 keuzen: een duurder Asus P4PE :9~ systeem OF alsnog mijn oudere systeem sneller maken met alleen een Asus TUSL2-C mobo >:) . Deze topic gaat even over de TUSL2-C (Socket 370).

Ik zoek eigenlijk gebruikerservaringen met de TUSL2-C i.c.m. een Coppermine P!!!/Celeron. Zo heb ik gehoord dat als je de FSB van deze mobo boven de 105 MHz zet, je AGP terugschiet van 4x naar 2x :? . Ik wil namelijk mijn FC-PGA Celeron laten lopen op een 133MHz bus, maar wel zo dat de PCI op 33 blijft lopen en de AGP op 66MHz :7 .

[Uiteraard heb ik gezocht in de andere topics, maar daar spreekt men alleen over FC-PGA2-Celeron 1.2's en sneller met een 0.13u.]

Alvast bedankt voor de reacties! O-)

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik denk dat je uiteindelijk meer zilt hebben aan een P4 systeem dan aan een nieuw moederbord. Als je het geld hebt zou ik iig voor een P4 (Of AMD ;) ) systeem gaan.

Verwijderd

wanneer je nu een tusl koopt koopt je waarschijnlijk een celeron 1200. Ik durf niet te zeggen of je dan daadwerkelijk verschil merkt met de p3 1000

Verwijderd

Topicstarter
Een van de redenen dat ik de TUSL2-C wil, is dat ik dan beschik over AGP 4x én een ATA100 IDE bus. De P2B heeft nu 'maar' AGP 2x en ATA33 IDE...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik weet niet wat je voor die TUSL2-C moet betalen, maar ik betaal meestal dezelfde prijs voor dat bord dan voor een goed P4 bord (zo niet duurder)

P4 borden zijn al te krijgen met 8x AGP en ATA 133, en bij die TUSL2-C moet je ook nog maar een bijpassende proc. zien te vinden

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 16:21:
Een van de redenen dat ik de TUSL2-C wil, is dat ik dan beschik over AGP 4x én een ATA100 IDE bus. De P2B heeft nu 'maar' AGP 2x en ATA33 IDE...
Ik denk dat de meerwaarde je tegen gaat vallen:

- de mem controller van de i440BX is sneller dan die van de i815EB
- het verschil tussen AGP2x en 4x is minimaal
- ATA33 vs 66 scheelt flink, daarboven is het verschil discutabel. Maar als dit als enige echt duidelijke verschil overblijft, kun je veel beter voor EUR 15 een ATA-66 of 100 controllertje halen

Verder kun je het wel vergeten dat een FC-PGA Celly 1000 op 133MHz FSB te draaien is ongeacht mobo. Vergeet niet dat Intel CPUs sinds de P2-350 allemaal multiplier-locked zijn :o Dat betekent dat je met een Celly 1000 dus aan 10x vastzit, waardoor je 10x133=1333MHz zou moeten draaien.

No way gaat dat lukken, want de CuMine zit rond de 1100 op z'n absolute max.

Uiteindelijk komt het er iedere keer op neer: you can't beat BX for Slot1/So370
Tenzij je erg specifieke eisen hebt

Als je huidige setup niet toereikend is, zijn de grote investeringen die je zou moeten doen in dit platform voor een zeer marginale winst absoluut onrendabel. Neem dan liever gelijk een AXP+DDR of een P4 icm DDR of RDRAM

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ik gebruik de Asus TUSL2-C nu bordje werkt prima maar kwa prestaties gelijk aan de bx ongeveer, ata 100 is iig wel stukke beter dan ata 33.

ik heb zelf een tulatin celly 1400 die had ik op 1623 alleen zoals je al zij als de fsb 5 stappen hoger is dan de devider die je kiest draait agp port wat hoger dan 66mhz en dan zet het mobo de agp rate op 2x echt zo vervelend, aangezien agp 4x denk ik toch wel wat baat heeft met mijn gf 4 ti

dus heb ik een celly 1200 besteld om die op een 133 fsb te krijgen en dan kan ik de devider gewoon verstellen zodat ik agp 4x blijf houden

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
AGP2x en 4x maakt echt veel minder uit dan dat de meeste van jullie denken. Probeer het maar eens uit met 3d mark of nog beter gewoon de fps kijken in een game wat je vaak speel. volgens mij haal je door die 5MHz meer winst dan dat je verlies door terug te gaan naar AGP2x.

Verwijderd

InterCC schreef op 11 March 2003 @ 17:02:
AGP2x en 4x maakt echt veel minder uit dan dat de meeste van jullie denken. Probeer het maar eens uit met 3d mark of nog beter gewoon de fps kijken in een game wat je vaak speel. volgens mij haal je door die 5MHz meer winst dan dat je verlies door terug te gaan naar AGP2x.
maja ik heb wel gehoord dat spellen wat vloeiender aanvoelen de nieuwere als unreal tournament 2003 enzo

verder wil ik graag fsb 133 omdat dit allerlei voordelen meeneemt zoals sneller geheugen oid

Verwijderd

Oke ik zal mijn ervaringen over de Tusl2-c posten. Ik heb dit mobotje al een klein jaartje. Eerst had ik er een celeron coppermine 1ghz @ 1340 mhz (dus ook een fsb van 100 naar 133 mhz) dat is dus met celly copermine best wel haalbaar ZONDER enige voltmod.
Dat die kankker boven me zei dat ie op de 1.1 ghz al op zijn max is mag voor mijn een raadsel zij omdat er ook al 1.1 copermine bestaan en die ook wel 133 fsb aan kunnen en dus 1466 mhz gaan.

Toen heb ik eens voor 35 euro een Tualatin 1ghz gehaalt, wiretrick uitgevoerd en 1667 mhz draai ik nu stabiel voor 5 maanden. (zie ook SIGN)

Even voor de verduidelijking. Op deze mobo kunnen:
Coppermines Celly (128kb l2 cache)/p3 (256kb l2 cache)
en Tualatins celly (256 kb cache)/p3 (512/256 kb cache) draaien.

Het is opzich een zeer leuke mobo. Weinig poespas gewoon een degelijk en voor al stabiele mobo. Alleen om nu nog eentje te kopen nieuw lijkt me sterk. Als je hier en daar nog spelletjes speelt en je hecht niet te veel waarden aan allerlei mooie grafics dan kan je er mee door (dan wel nog ff een gf4 ti4200/ati 9500(pro) er bij)
Alsje echt wel knalle... spaar dan door en ga voor een mooi degelijk amd/p4 systeem. het duurt langer maar je zul veeeeel meer en vooral langer plezier mee beleven.

Nou hoop dat het allemaal wat duidelijker is geworden als je nog wat moet weten meel je me maar @ vanz@dr-q.net

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 17:05:
Oke ik zal mijn ervaringen over de Tusl2-c posten. Ik heb dit mobotje al een klein jaartje. Eerst had ik er een celeron coppermine 1ghz @ 1340 mhz (dus ook een fsb van 100 naar 133 mhz) dat is dus met celly copermine best wel haalbaar ZONDER enige voltmod.

Dat die kankker boven me
Ehm, je mag best met me van mening verschillen, maar het is beneden het niveau van deze forum om met dat soort woorden te smijten. Doe dat dan ook niet :(

Zie ook: Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)
...zei dat ie op de 1.1 ghz al op zijn max is mag voor mijn een raadsel zij omdat er ook al 1.1 copermine bestaan en die ook wel 133 fsb aan kunnen en dus 1466 mhz gaan.
Het klinkt alsof jij een erg uitzonderlijke CuMine in handen had. Desalniettemin heeft Intel een enorm debacle gehad toen ze zelf op 1133MHz een P3 wilden uitbrengen en deze in een aantal exemplaren instabiel bleek te zijn- hij is teruggeroepen en pas met de Tualatin heeft Intel het aangedurfd om boven de 1100MHz uit te gaan. Het kan af en toe uitzonderlijk goed gaan, maar om nu voor EUR 85 een nieuwe mobo te halen op de goede gok dat zijn Celly 1000 ook zo hoog kan is een erg dure risico- dat is wat ik vooral duidelijk wilde maken :o
Toen heb ik eens voor 35 euro een Tualatin 1ghz gehaalt, wiretrick uitgevoerd en 1667 mhz draai ik nu stabiel voor 5 maanden. (zie ook SIGN)

Oftewel alle Cumine en Tualatin So370 chips (alleen de Mendocino wil niet). Je vergeet overigens de Via C3(-T) :z
Het is opzich een zeer leuke mobo. Weinig poespas gewoon een degelijk en voor al stabiele mobo. Alleen om nu nog eentje te kopen nieuw lijkt me sterk. Als je hier en daar nog spelletjes speelt en je hecht niet te veel waarden aan allerlei mooie grafics dan kan je er mee door (dan wel nog ff een gf4 ti4200/ati 9500(pro) er bij)
Alsje echt wel knalle... spaar dan door en ga voor een mooi degelijk amd/p4 systeem. het duurt langer maar je zul veeeeel meer en vooral langer plezier mee beleven.

Nou hoop dat het allemaal wat duidelijker is geworden als je nog wat moet weten meel je me maar @ vanz@dr-q.net
Nog beter: discussieer het hier op het forum (dan hebben ook anderen met een vergelijkbare afweging er iets aan), maar met klem met de opmerking om je taalgebruik wat te matigen...

Oslik blyat! Oslik!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:51
ga voor de p4 zou ik zeggen, ik heb zelf een tijdje een tusl2-m gehad

de performance van de celeron is erg goed als je de 133fsb haalt (gelukt met cu'mine 900 en tualatin 1000)

de andere optie is gewoon de brute pIII's 1400 aanschaffen, maar voor hetzelfde geld kun je ook een a-xp setje halen(of p4 voor iets meer)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• GrittyKitty
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

BIOS naar de laatste versie flashen en plug powerleap met celeron 1.4GHz tuallatin erbij en daarna overklokken is volgen mij goedkoper dan nieuwe bord met nieuwe proc.

Had zelf TUSL2-C al bijna 2 jaar als vervanger voor mijn defecte AX6BC: tot nu toe geen enkel probs. Lekker stevig bord.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• Bossie
@grittykitty

Weet jij wel wat dat powerleap setje kost :?
voor dat geld kan je ook een tusl2-m kopen ;)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Verwijderd

dion_b schreef op 11 maart 2003 @ 17:31:
[...]

Ehm, je mag best met me van mening verschillen, maar het is beneden het niveau van deze forum om met dat soort woorden te smijten. Doe dat dan ook niet :(

ik denk dat het een typo is en dat ie knakker bedoelt, hoop ik voor 'm O-)

Verwijderd

Ik had voor dit bord/cpu een tusl2-c icm. 1ghz celeron Tualatin.
Heb ik toen gekocht omdat m'n vorige mb en cpu waren overleden (aopen ax6b icm celeron 800) .. dit was de oplossing met de beste prijs/kwaliteit verhouding ..

Nu gebruikt m'n zusje dit, en de boel draait nog steeds (al 1+ jaar ofzo) op 133*10, zonder extra koeling / voltage :)
Wat betreft dat agp heb ik geen idee -- er zit nu een GeForce SDR in .. daar merk je 't toch niet bij :)

Ik denk dat ik persoonlijk nog even zou blijven hangen bij je huidige systeempje .. zonde om nu te upgraden naar zoiets -- je houdt niet echt upgrademogelijkheden open met zo'n bord lijkt me ;)

Just my 2 cents ;)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
LoL, wat toevallig.
Ik heb als server een 1,1 Ghz Tualatin met een TUC2L bord met ook een GeForce1 Sdr :P

Mijne draait nu op 110 x 11 geloof ik. Hij kan hoger, rond de 120 x 11. Helaas zit er nu nog maar ff pc100 in. En boven de 110 mhz gaat het geheugen rare dingen doen :(

Verder loopt ie super. Intel chipsets roelen dus echt wel. Ding staat weken aan zonder probs.

• Bossie
@viper_74 probeer de 133/133 setting eens, moet gewoon kunnen met de 1,1 celly-t

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
TLRnZ schreef op 11 maart 2003 @ 18:12:
@viper_74 probeer de 133/133 setting eens, moet gewoon kunnen met de 1,1 celly-t
Hij heeft PC100

Verwijderd

groot voordeel van de tualatin is de geringe warmteontwikkeling(27 watt) tov P4 (60 watt), athlon xp, mp doen ook niet flauw....
Leuk voor in de huiskamer als multimedia krachtpatser, zeker met dual opzet.
Warmte wordt door 2 processoren ontwikkeld.==>Groter koeloppervlak.
Ben bezig een passief koelsysteem te ontwerpen dmv heatpipes.
Cyrix is koeler(10 watt) maar heeft 3 x minder performance klok voor klok.

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 11:50
Ik heb op mijn werk ong. 25 tusl-2c borden in beheer(met pc's erom uiteraard) :) , om eerlijk te zijn ben ik er niet erg tevreden over, ik weet echter niets over de overklokbaarheid. Maar als het met een celly 800 nog niet stabiel op draait, heb ik ook niet zoveel vertrouwen in het overklokken.
Wij zijn met de leverancier van de borden in gesprek voor een eventuele massale vervanging van de moederborden.
Ik hoop voor iedereen dat dit een bugje is in de serie die wij hebben, anders hebben heel veel mensen problemen met dit bordje. :'(

Verwijderd

dion_b schreef op 11 March 2003 @ 17:31:

[...]

Ehm, je mag best met me van mening verschillen, maar het is beneden het niveau van deze forum om met dat soort woorden te smijten. Doe dat dan ook niet :(.
eeuuhhh dat is niet de bedoeling ik wil zege DIE KNAKKER
typo wil te snel.... :9
mijn excusse DION_B voor mijn typfoutje
:)
Ik heb het namelijk ook totaal niet op scheldwoorden en zeker niet op iemand die ik totaal niet ken.

Ook ff ontopic weer.
Tja der zit wel een risco aan dat je in een keer een goede 1ghz Tu-core krijgt zoals dat ragmonster }) van mij.
Verder.....uueehn Tu- core zijn allen koel als je normale snelheid behoud. Zodra je gaat overcloken kan je het wel schudden. mijne @ 1667 met vol stressed wordt ongeveer 49 graden met een alpha 6035 articsilver en delta hp60 @ 7 volt.....niet echt koel moet je zeggen....en dat met case open..... :Z

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 19:52 ]

• GrittyKitty
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

TLRnZ schreef op 11 March 2003 @ 17:43:
@grittykitty

Weet jij wel wat dat powerleap setje kost :?
voor dat geld kan je ook een tusl2-m kopen ;)
eehhh

effe pricewatch gecheked (goedkoopste prijs):
TUSL2-C -->90 euro
TUSL2-M -->174 euro :? 8)7
powerleap 1.4GHz celly included -->179 euro
powerleap zonder celly 1.4 GHz -->70 euro
Celly 1.4 GHz (boxed) -->66 euro

welke combinatie goedkoper? reken maar zelf.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• Bossie
@grittykitty, ik bedoel uiteraard de tusl2-c, ik haal deze 2 vaak doorelkaar omdat ik de m variant zelf een tijdje gebruikt heb

@Mr.Vanz ik ben erg benieuwd naar je 3dmark(2001), kun je je comparelinkje poste :?

[ Voor 27% gewijzigd door Bossie op 11-03-2003 20:39 ]

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb een TUS L2-C, met een p3-933 en kingston memory. Prima bord. Memory draait op cas 2 2 3, en als ik de fsb opschroef tot boven de 146 wordt het wat onstabiel (geen extra koeling oid).

Echter... zoals al eerder is aangegeven, is de memory speed wat traag. Ik haal met een overclocked fsb en strakke cas settings 928/911 MB/Sec in sisoft sandra. Zoveel schiet je er niet mee op dus, met dat upgraden, ik zou echt even op mn geld gaan zitten tot eind mei, wanneer de P4's weer een grote prijsdaling hebben meegemaakt en de bordjes voor de P4 met de wat betere chipsets ook betaalbaarder zijn. (plus je hebt dan nog wat tijd om te sparen).

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• EfBe
  • Niet online
TLRnZ schreef op 11 March 2003 @ 20:32:
@Mr.Vanz ik ben erg benieuwd naar je 3dmark(2002), kun je je comparelinkje poste :?
fwiw: P3-933@933 (:P), GF4-ti4600 (stock clock) : 7129, op een tus l2-c

Verwijderd

euh
92** punten in 3dmark 02 zo iets kan ik me vaag voor de geest halen. Heb geen linkie of wat dan ook.
BTW weet je zeker dat je niet 3dmark 01 bedoelt..... d8 juist dat ie bestaat, je brengt me wel weer in de war tweaker.

oja haal in SIsandra met geheugen een speed van 1316/1299 mb per sec

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 20:39 ]

• Bossie
raar ik haal hetzelfde met een ti4200 @ 275/550

Verwijderd

Hoe bedoel je??
wat voor SYS heb je dan???

ff wat pix @ 1600 mhz maar wel meet een hele oude sisandra..... heb de nieuwe versie nog niet
post laterzzz nog wel ff alles opnieuwe met geheugen bench.... die is wel lekker btw...

BTW heb je nu al die powerleap slotket binnen he??!!!?! ben wel benieuwt

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/1600tuMMB.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/1600tuWCPUID.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/1600tuCPU.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste iedereen bedankt voor de reacties.

Wat zou de TUSL2-C aan meerwaarde zijn voor mijn huidige systeem? Naar prioriteit:
1-ATA100 i.p.v. ATA33
2-133MHz FSB i.p.v. 112 FSB
3-AGP 4x i.p.v. AGP 2x
4-Geheugen kan ik blijven gebruiken.

AD1.
Ik zit nu o.a. ook te denken aan een ATA100 IDE controller, mocht ik voorlopig geen andere upgrade doen. Mijn Western Digital (WD600BB@7200) is namelijk standaard ATA100 en loopt nu op 33. SiSoft geeft een huidige drive index van 10300kB/s. Standaard hoort mijn schijf zeker 23300kB/s te zijn. Dat zou een 'gain' van 126% zijn...

AD2.
Ik begrijp uit de reacties dat het onduidelijk is of ik een FCPGA Celeron 1000 kan laten lopen op een fsb van 133. Ik heb dus al een Coppermine CPU, voor hen die dat niet door hadden. Op Overclockers.com heb ik even mijn CPU opgezocht en de twee waarden die ik zie met een TUSL2-C zijn: <waarde>,<CPU-fabriek> :
-1666,Philipines
-1240,Malaysia
Het is dus om het even, want ik weet nog niet uit welke fabriek mijn CPU gekomen is...

AD3.
Ik weet dat er op dit moment weinig verschil zit in de benchmarks als het gaat om AGP 2x/1x of 4x/2x. Wat bij mij meespeelt is dat games nu goed lopen, maar als er spellen uitkomen met textures groter dan de 64MB op mijn GeForce4 Ti4200, dan krijgt dit een vervolg. AGP 4x is dan duidelijk wél van belang.

AD4.
Mijn geheugen is nu: 256MB Infineon cas2-2-2 7.5ns PC133 SDRAM. SiSoft geeft op de P2B: Int 790MB/s, Float 464MB/s. Ik vraag me nu dus af of dit wel veel zal gaan schelen. Hooguit als ik een Celeron 1000 zo gek krijg te draaien op de 133 Bus denk ik; dan loopt het geheugen ook op de gewenste 133MHz.

Als het zo blijkt dat ik mijn Celeron niet verder krijg dan 1200MHz op de TUSL2-C, dan had ik dus net zo goed een ATA100 IDE controller kunnen kopen voor €40,-...

• EfBe
  • Niet online
Het bios van de tusl2-c heeft een max aan de aparturesize van 64MB (ook best wel lame). Ik zou gewoon voor die ata100 controller gaan en lekker in het najaar een p4 kopen met goedkoop maar snel bordje.

Verwijderd

Denk dat het ook de beste oplossing is. De rek is er nu wel uit met die tusl2-c. Ik ga namelijk in de zomer ook compleet nieuwe systeem kopen, maar dan ook echt alles...van monitor tot custom builded case. Ik heb dan weer te veel geld over namelijk van het werk :P...
Koop gewoon die controller....ff door werken en sparen en dan lekker een p4/amd xp kopen. Laat je nou niet je kop gek maken door overklokken enzo... die waardes die ik heb haal je niet zomaar en zijn nu tegenwoordig niet meer zo relevant...

• Bossie
Ik had een een tusl2-m icm celly 1000a op 1400 met een ti4200(128MB) op 275/550

en dus een vrijwel gelijke 3dmark score

die powerleap is nog steeds niet binnen *zucht*, want met mijn huidige moederbord is overclocken geen optie (maar daar is hij ook niet voor aangeschaft)

Verwijderd

mhzzz jaa... oke
dat is dan best raar. maar zat je dan ook op de 9200 punten... Ik deed het wel met de nvdia drivers 31. nogwatus.... nu heb ik de nieuwste ik denk dat ik daar nog wel een paar puntjes uit kan halen. En btw die overclock maakt het verschil ook niet hoor tussen 200 mhz... no woy by een celly. Btw welke os? ik draai w2k sp2

• Bossie
http://service.futuremark.com/compare?2k1=4695478

zie hier voor de info, en 200MHz met een tualatin cpu is een behoorlijk verschil, zeker met een 166fsb ;)

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:08

DynaMikeY

1976 Kever 1300

dion_b schreef op 11 maart 2003 @ 17:31:

[...]

[...]

Het klinkt alsof jij een erg uitzonderlijke CuMine in handen had. Desalniettemin heeft Intel een enorm debacle gehad toen ze zelf op 1133MHz een P3 wilden uitbrengen en deze in een aantal exemplaren instabiel bleek te zijn- hij is teruggeroepen en pas met de Tualatin heeft Intel het aangedurfd om boven de 1100MHz uit te gaan. Het kan af en toe uitzonderlijk goed gaan, maar om nu voor EUR 85 een nieuwe mobo te halen op de goede gok dat zijn Celly 1000 ook zo hoog kan is een erg dure risico- dat is wat ik vooral duidelijk wilde maken :o

[...]

Oftewel alle Cumine en Tualatin So370 chips (alleen de Mendocino wil niet). Je vergeet overigens de Via C3(-T) :z

[...]

Nog beter: discussieer het hier op het forum (dan hebben ook anderen met een vergelijkbare afweging er iets aan), maar met klem met de opmerking om je taalgebruik wat te matigen...
Uhm... sorry, maar als lite-mod moet je inderdaad mensen een beetje in toom houden, als het uit de hand dreigt te lopen.

Het is ERG OBVIOUS dat hij 'knakker' bedoelde ipv 'kanker', dus ik denk dat je de postings iets aandachtiger moet lezen, voordat je een oordeel velt.

On topic:

Ik heb zelf een CUSL2-C, dus geen Tualatin support, dus voor mij is upgrade pad beperkt. Ook vind ik de limiet van max. 512M RAM van de 815 chipset een beperking. Kun je hier mee leven, dan is het een perfect bordje; stabiel en snel.

Ik heb destijds (ondanks dat ik van te voren wist wat de (on)mogelijkheden waren) bewust voor bordje gekozen, ivm 'proven technology'. Ik denk dat je beter een P4 bordje & bijbehoren CPU kan kopen, omdat de houdbaarheid van een socket370 CPU nog maar beperkt is.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Topicstarter
TLRnZ schreef op 12 maart 2003 @ 12:35:
http://service.futuremark.com/compare?2k1=4695478

zie hier voor de info, en 200MHz met een tualatin cpu is een behoorlijk verschil, zeker met een 166fsb ;)
Das een aardige score op een Celly-systeem met een Ti4200. Ik heb even de scores naast elkaar gezet:

3DMark Score
7066 - Eerste score van SunTV: P2B,440BX,AGP2x,Ti4200,Dets41.09
9334 - Tweede score van TLRnZ: TUSL2-M,i815,AGP4x,Ti4200,Dets40.52

Game 1 - Car Chase - Low Detail
85.2
132.8
Game 1 - Car Chase - High Detail
24.1
39.6
Game 2 - Dragothic - Low Detail
148.7
181.8
Game 2 - Dragothic - High Detail
73.9
99.6
Game 3 - Lobby - Low Detail
88.0
117.9
Game 3 - Lobby - High Detail
37.8
52.4
Game 4 - Nature
56.5
58.9

Toch best wel een groot verschil in score en FPS. Pas bij 'Nature' kom ik goed in de buurt. Wel erg jammer dat de rest van de tests niet is uitgevoerd.

Anyway, heb zojuist een 100ATA IDE controller op de kop getikt. Rest van het geld blijft nog even wachten tot ik een P4PE aanschaf met 333/2700 DDR. Het dure is nu juist de P4 processor... I'll keep ya informed.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DynaMikeY schreef op 12 maart 2003 @ 12:49:
[...]

Uhm... sorry, maar als lite-mod moet je inderdaad mensen een beetje in toom houden, als het uit de hand dreigt te lopen.

Het is ERG OBVIOUS dat hij 'knakker' bedoelde ipv 'kanker', dus ik denk dat je de postings iets aandachtiger moet lezen, voordat je een oordeel velt.
Ik lees wat er staat idd. En er staat iets wat er niet hoort te staan. Dat dat allicht een typfout is, is de verantwoordelijkheid van degene die iets post, niemand anders. Een (lite)mod kan geen intenties lezen, alleen text :o

Zoals je ziet heeft Mr.Vanz uitgebreid z'n excuses aangeboden- daarmee is ook achteraf de intentie verklaard en is ook duidelijk dat verdere stappen overbodig zijn. Het enige wat nog zou mogen gebeuren is een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif Edit aan z'n post om die typfout recht te zetten...

[wederom advies nu voor een modern platform te gaan als je al geld gaat uitgeven]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Het antwoord is gewoon heel erg simpel je moet gaan voor de P4PE dit bord mag misschien iets duurder zijn maar dat haal je er wel weer uit.
De reden waarom je zou moeten kiezen voor dit bord is omdat op de p4pe een veel beter en snellere chipset zit dan op de tus l2. En uiteindelijk zul je toch een p4pe bord moeten kopen. Leuk remindertje dit bord izz al klaar voor het gebruik van hypertrading (je kan duzz een 3,06 GH) op het bordje zetten in de toekomst

greetz Dj Risto vs Sergei

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 12 maart 2003 @ 14:35:
Het antwoord is gewoon heel erg simpel je moet gaan voor de P4PE dit bord mag misschien iets duurder zijn maar dat haal je er wel weer uit.
De reden waarom je zou moeten kiezen voor dit bord is omdat op de p4pe een veel beter en snellere chipset zit dan op de tus l2. En uiteindelijk zul je toch een p4pe bord moeten kopen. Leuk remindertje dit bord izz al klaar voor het gebruik van hypertrading (je kan duzz een 3,06 GH) op het bordje zetten in de toekomst

greetz Dj Risto vs Sergei
Ga ff de FAQ lezen :/

- wij tweakers doen elkaar constant de groeten dus hoeft het niet onderaan iedere post
- het gaat hier om een P3 FC-PGA, en hoe goed de P4PE wel moge zijn, daar gaat deze P3 niet op kunnen |:(

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 12-03-2003 20:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 17:05:
Dat die knakker boven me zei dat ie op de 1.1 ghz al op zijn max is mag voor mijn een raadsel zij omdat er ook al 1.1 copermine bestaan en die ook wel 133 fsb aan kunnen en dus 1466 mhz gaan.

heb het nog ff subtiel verandert :P

euhh jongens geen ruzie maken. Hij wilt alleen het advice of het ook wel een goed idee is om te upgraden naar een tusl2-c op dit momento :+
antwoord: Nopez.... door sparen en die Amd/P4 halen... :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 21:02 ]

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Zo'n TUSL2-C bordje moet toch redelijk goekoop 2e hands te scoren zijn lijkt me, ik heb de mijne voor 60 euro incl 512Mb PC133 weggedaan dus 40 euro moet te doen zijn.
Daar draaide trouwens een P3-1100E op, die ik nog heb liggen trouwens voor serieuze gegadigden :P

Verwijderd

Is dat die ene met 512 kb of 256 kb l2 cache en een fsb van 133???
Anders heb ik wel een mooie pleuros voor jou in de aanbieding tegen dat ding van je :P

Verwijderd

Topicstarter
De "E" is toch de fsb van 100?? Die zoek ik nog... _/-\o_
De "EB" is volgens mij de fsb van 133.

• Bossie
is een coppermine 1100/256/100 ;)

Verwijderd

Ik heb/had (draait alleen nog als server) een ASUS TUSL2-C met een Celly 1,3@1,6 Ghz (Tualatin) het is best een aardig bordje best stabiel en soepel draaiend echter ondersteunt het slechts 512mb Sdram het is niet mogelijk je FSB op 100 mhz te laten draaien en de Memory op 133 (andersom wel).

Echt warm wordt de CPU niet ware het niet dat ie boven de 50 graden soms vreemde dingen gaat doen,draait dan vaak stabiel maar handmatig rebooten gaat vaak niet lukker start dan pas weerop (je kan wel in de bios) als de temp onder de 50 is gezakt.

Helaas haalt mijn systeempje slechts 123 mhz (120 stabiel).De geheugenbandbreedte is echter minder (volgens Sisoft en Aida32) dan mijn ASUS P3BF bordje.
Waarschijnlijk is een goed bord met een 440BX chipset met een slotconverter en een UDMA 100 controller kaartje sneller.

Over dat AGPx4 het is idd zo bij een overclock van meer dan 10 mhz springt ie terug naar AGPx2 ondanks dat de bios x4 aangeeft.Hier is echter wel een MOD BIOS voor verkrijgbaar die prima werkt en zeer stabiel is.Desgewenst mail ik die wel naar je.

Ps.een socket A mobo en een Athlon XP in die prijsklasse (helaas wel DDRam kopen) is veeeeeeeeeel sneller,ik had er al snel spijt van dat ik niet zoiets gekocht had (alleen om de kosten van het DDRam uit te sparen).

Verwijderd

mhzzzz heb je dan nog ergens die bios liggen dan??? mag je me wel ff opsturen naar Vanz@dr-q.net Dat soort modbios ben ik altijd wel voor in :P.

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 14:26:
De "E" is toch de fsb van 100?? Die zoek ik nog... _/-\o_
De "EB" is volgens mij de fsb van 133.
Yep, wat jij zei :)een echte coppermine dus op 100 FSB (volgens mij ook de zwaarste coppermine die is uit is gebracht in FC-PGA, vrij vlot daarna kwam de tualtin in FC-PGA2 uitvoering )

Verwijderd

Topicstarter
Yeah baby! Yeah! :*)

Dat wat 90% van de P2B 'kenners' voor onmogelijk hielden is zojuist gelukt: ik draai nu een Celeron FC-PGA 1000MHz op een FSb van 133! _/-\o_

1333 MHz op een P2B uit 1998, wie had dat gedacht...

Dat wat die andere 10% te melden had is echter ook waar: stabiliteit is ver te zoeken... :|

Ik kan stabiel posten in DOS-ME modus ("edit->open" toets), maar kom nog niet in XP-Pro. Daar wordt aan gewerkt, misschien ligt het aan de IDE 100/ATA controller... :?

Even de gegevens:
-P2B revision 1.02
-Intel 440 BX chipset
-Bios 1014.003
-Celeron FC-PGA 1000 @ 1333
-Infineon PC133 2-2-2cl 7.5ns 256MB SDRAM [cas3-3-3 op FSB 133]
-Vcore = 2.3 volt (!!)
[Edit]-Abit Slotket-III "Socket370->Slot1 converter"

Ja ja, die Vcore is erg hoog. Wat opvalt is dat hoe hoger de Vcore, hoe stabieler de omgeving. 2.4 Volts heb ik er ook al door heen gejaagd, maar dan komt er toch redelijk wat warme lucht van de Bios-chipset af, die recht onder de CPU koeler zit en profijt heeft van de koele (!) luchtstroom die van de CPU afkomt. Nee, de P2B beschikt niet over een meting voor CPU/BIOS temperaturen, alles is op de gok :7

Dit is mijn enige systeem en heb geen zin naar de 2.5 volt te schieten, met alle gevolgen van dien. Misschien doe ik dat nog eens als ik een P4PE heb lopen :9~

Tot slot: voor de revision 1.02 geldt dat de FSB stappen vanaf de 100 zijn: 103/112/133. De door mij aan te raden stabiele snelheid is een FSB van 112MHz. Nieuwere revisies hebben meerdere mogelijkheden, waaronder 124MHz, maar daar heb ik geen ervaringen mee. Ik ben al lang erg blij de 'onmogelijke' 133MHz te hebben gehaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2003 21:00 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nice overclock :)

Maarre:
maar dan komt er toch redelijk wat warme lucht van de Bios-chipset af
da's gewoon de Northbridge :z ;)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 14-03-2003 20:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
uhm, lol it is :P

Verwijderd

mocht je toch nog voor een tusl2-c gaan, kijk dan hier eens:
http://www.x86-secret.com...rticles&Itemid=3&topid=6#
selecteer dan i815 bios tweak. Deze bios zorgt voor de volgende extra's:

II - The changes

Now Let us see the various options which are forced enable using the tweaker :

AGP 4X : When the CPU is overclocked of more than 5 MHz (10 on some mobo), the BIOS will force the AGP in 2x mode. The tweaker reconfigure the AGP management to 4x, AGP 4x allows a bandwidth of about 1 GB/s

CPC Mask : The CPC ( Command Per Clock ) is an option which brings a speed increase in memory transfer, the BIOS activates sometimes the CPC Mask, which inhibits the CPC in case of overclocking.
DCT : : DRAM cycle time : the DCT enables to specify the minimum amound of time that a memory page must remain open before being closed and opened again. The shorter it is, quickly the data are written into the memory, So it is faster. The default setting is [5T,7T] but always in case of an OC it is set back to [7T,9T], the tweaker forces the DCT to [5T,7T].
DPCP : DRAM Page Closing policy : This item, which can be either "One Bank", or "All Bank" is automatically set to "All Bank" (about 5% slower in memory transfer) in case of overclocking, the tweaker force this item to "One Bank ".

SM Always Bypass : This item enables a gain of some precious NS in the DRAM Latency. Like the others, this setting is disabled in case of overclocking
Pagina: 1