Review Printer Canon I850
Allereerst moet gezegd worden dat ik niet een overdreven gebruiker ben van een printer. De meeste printers die ik heb gebruikt zijn dan ook geen fotoprinters(eigenlijk is de Canon I850 ook geen fotoprinter). De reden van aanschaf was dan bij mij ook de snelheid en de geringe cpu belasting(voorheen had ik nog een parralelle printer). Het werk dat uitgeprint wordt is meestal een verslag met plaatjes(micoscoopshots, digifoto’s van details van producten en renders), tabellen en tekst. Ook komt het uitprinten van een collage vaak voor(Photoshop werk met hoge resolutie pics erin verwerkt). Houd dit in gedachten wanneer je de rest leest. Ik ben dus niet iemand die hele familiealbums aan foto’s uitprint of een fotograaf die ook maar de geringste kleurafwijking kan waarnemen.
Allereerst de algemene indruk: de printer komt in een doos met piepschuim. Hierin bevind zich een stroomkabel, een berg handleidingen in verschillende talen, 4 cardriges, een printkop, 2 cdroms, vijf velletjes 4”x6” fotopapier en uiteraard de printer. Blijkbaar wordt je geacht zelf een USB kabel te kopen. Dit heb ik reeds meerdere keren ondervonden bij het kopen van printers voor anderen. Blijkbaar is dit niets bijzonders, maar toch vind ik het lastig. Ik heb tijdelijk maar even de USB kabel van de scanner geleend. Let op bij het kopen van de USB kabel, ze zijn er in veel verschillende soorten: je moet een A naar B kabel hebben. Een USB 2.0 kabel is niet noodzakelijk. De kabels zijn hetzelfde, alleen is de ene USB 2 certified. Qua snelheid zou het dus met een USB 2.0 verbinding niets uit moeten maken. Ik maak nog gebruik van een USB 1.1 verbinding. Ik weet niet in hoeverre het de snelheid van de printer beinvloed.
De printer is met een grote hoeveelheid rode plakkers beveiligd tegen het opengaan van de klepjes. Deze moeten voor het installeren van de cardriges en printkop verwijderd worden.
Het installeren stond duidelijk in een van de bijgeleverde boekjes. Stap voor stap is met tekeningen aangegeven welke volgorde afgegaan moet worden(zowel voor PC als MAC gebruikers). Eerst de printkop, daarna de cardriges.
De bijgeleverde drivers zijn makkelijk te installeren. Zoals verwacht trad hier geen enkel probleem in op. Aan het eind van de installatie werd je gevraagd de printkop uit te lijnen. Een pagina met lijntjes in verschillende kleuren werd uitgeprint met de vraag welk lijntje het best was. Tip: na het uitlijnen staat in het boekje dat je op de opkomende melding op cancel moet drukken. Druk in plaats hiervan op OK. Je krijgt dan nog een uitlijn-optie voor de zwarte inkt.
Naast de driver CD is ook nog een sofware CD toegevoegd. Hierop staan een zestal programma’s: Zoombrowser. Photorecord, Imagebrowser, Photostitch, Easy-Photoprint en Easy Webprint. De programma’s zijn niet echt nuttig voor mij. Het enige wat ik gebruik is Easy-Fotoprint. Hierin is heb op een oersimpele manier mogelijk om een of meerdere afbeeldingen te printen. Een bug in het pogramma: je kan niet foto’s uit verschillende mappen selecteren. Heel irritant is. Easy Webprint raad ik iedereen ten zeerste af om te installeren. Werkelijk geen enkele webpagina kwam op een handig manier de printer uit.
De kwaliteit van het printen:
Let op bij de kwaliteit modus van de print: wanneer ik de kwaliteit van een print op hoog zet met normaal papier geselecteerd, dan print deze in veel lagere kwaliteit dan wanneer in hoge modus selecteer met duur papier. Het is mogelijk om ook op normaal papier handmatig de instellingen te veranderen dat ie op zn best print. Ik heb het echter altijd op de automatische vorm gedaan.
Allereerst de Windows XP testpagina. De tekst hiervan ziet er werkelijk subliem uit. Het zou vergeleken kunnen worden met een laserprinter(ik heb ervaring met 3 laserprinters). Het kleine Windows logo ben ik niet helemaal tevreden over. Dit kan ook aan de kwaliteit van het logo liggen, maar als je goed kijkt dan zie je rasters lopen over de gekleurde delen. Een andere kleurenprinter(Epson) had dit niet. De snelheid was vooral in vergelijking tot mn oude printer ongelooflijk. Ik kan hierdoor niet objectief beoordelen wat de snelheid was, maar voor mn gevoel vloog het eruit.
Een pagina van een verslag, normaal papier, normale modus:
Op deze pagina vebonden zich drie grote plaatjes en een gekleurde kop- en voetbalk. Bovenaan en naast de plaatjes was tekst geschreven. Van normale afstand gekeken is het niets bijzonders. De kleuren zijn, naar mijn mening, net iets te licht weergeven. De tekst ziet er niet meer uit als laserprintkwaliteit. Blijkbaar was de testpagina in een hogere resolutie geprint. Vooral in de oranje kop- en voetbalken zijn, als je van dichtbij kijkt, de rasters weer te zien. De plaatjes zien er niet overdreven mooi uit. De vlakken zijn een beetje wazig. De print kwam eruit gerold binnen de 15 seconde.
Een pagina tekst, draft mode:
Ongelooflijk die snelheid!! In een seconde of 4-5 was de print geheel klaar. De kwaliteit is te lezen zonder extra inspanning. De tekst is zoals verwacht in deze modus aan de lichte kant.
Fotoprint, twee foto’s op een pagina op normaal papier, kwaliteit hoog:
De afbeeldingen zijn twee hoge resolutie foto’s die een vriend op vakantie had gemaakt. In 1:15 kwam de pagina eruit rollen. Allereest was ik verbaasd over de kwaliteit. Na een minuut gedroogd te hebben was ik nog veel verbaasder over de kwaliteit. De kleuren waren zeer juist weergegeven. Vooral de heldere foto(met veel daglicht) was zeer mooi. De foto die juist wat donkerder was(in een kerk aan de binnenkant geschoten, dus weinig licht met een lange sluitertijd), leek bij de donkere stukken een beetje wazig: er zat een soort blurr overheen. Toch was elk detail goed te zien.
Het printen van een collage, Epson 720DPI papier, hoge kwaliteit.
Bij gebrek aan Canon hoge kwaliteitspapier heb ik Epson papier gebruikt wat ik nog over had van mn vorige printer. Het schijnt dat deze Canon printer op Canon papier aanzienlijk mooiere afdrukken geeft.
De collage bestond uit veel grijze en zwarte vlakken(meestal net niet helemaal zwart). Ook was een felle kleur rood en geel aanwezig. De print leek zeer op het origineel zodra het vel de printer had verlaten. Na even te hebben gedroogd te hebben werd hetgene wat dicht bij zwart lag iets lichter. De overige grijstinten waren goed weergeven. De kleuren kwamen iets te fel en licht uit print. Dit komt waarschijnlijk door de Vivid Photo optie. Ik weet niet of het aan het papier ligt of niet, maar elke keer wanneer het in een afbeelding dicht bij zwart komt, dan wijkt het af van het origineel. Het printen duurde 1:20.
Het 4”x6” bijgeleverde fotopapier:
Allereerst probeerde ik een foto in Photo Editor af te drukken. De instellingen van de drivers en Photo Editor gingen niet helemaal samen wat resulteerde in een fotoafdruk op half formaat. De volgende foto’s heb ik maar afgedrukt met behulp van het bijgeleverde programma Easy PhotoPrint. Het nadeel van via dit programma printen is dat alles automatisch gaat. Je kan de instellingen niet volledig tweaken. Optimale instellingen werden mij dan ook niet bereikt. Via photo editor was het wel mogelijk in te stellen. Het kwaliteitsverschil was overigens niet waar te nemen tussen de PhotoEditor en EasyPrint adrukken.
De kwaliteit was adembenemend. De kleuren komen heel goed overeen, de scherpte is ongelooflijk en de snelheid deed mn mond openvallen. 1:15 per foto. De afdrukken zijn(voor mij) niet van een originele foto te onderscheiden. Werkelijk niets slecht aan de afdrukken te zien. Volledig grote foto’s heb ik nog niet uitgeprint, maar foto’s waar 1/3 donker was zagen er perfect uit. Wellicht is het handig erbij te vermelden dat het hoge resolutie foto’s waren(20048x1536).
Randloos:
De drivers adviseren deze optie alleen te gebruiken bij niet-normaal papier. Ik heb deze functie enkele keren gebruikt en elke keer werkte het weer feilloos. Het is mogelijk in te stellen hoeveel maximaal van de foto of afdruk weg mag vallen. Het risico bij een minimale waarde is dat je een dunnen streep langs de afdruk houdt die niet bedrukt is.
Zuinigheid:
Hier kan ik nog weinig over zeggen. Volgens de printer-monitor zitten alle cardriges nog geheel vol. Toch hetb ik voor de zekerheid maar nieuwe besteld(bij inkclub, daar krijg je er 1 gratis). Ik hou jullie hier met een update wel over op de hoogte.
Voorlopige conclusie:
Als je een verslag, collage of ander belangrijk werk in moet leveren dan zou ik altijd de hoge kwaliteits modus aanzetten. Op normaal paier wordt dan goed afgedrukt(beter dan mn Epson op 720DPI op fotopapier, die er 22 min over doet). Wanneer je veel kleurenplaatjes met grote zwarte vlakken afdrukt dan zal de print afwijjken van het origineel. Op fotopapier heb ik dit nog niet kunnen waarnemen.
De digi camera heb ik uitgeleend, dus foto’s volgen wellicht later.
Post de vragen maar, ik zal proberen antwoorde te geven.
Edit: ik kom er zojuist achter dat de Vivid Photo aan stond bij elkele afdrukken. Dit zorgt ervoor dat de kleuren wat feller worden. Wellicht heeft dit te maken met de zwarte vlakken.
WCDuck
Aanvulling:
Netwerkprinter:
Het gebruiken van de printer over het netwerk is zeer makkelijk. Eigenlijk als elke printer onder WinXP: je deelt hem, een client klikt op de printer en alles wordt automatisch geinstalleerd. Wat mooi is aan de printer: je kan de standaard instellingen in de printer zelf zetten. Je upload dus de instellingen, die dan dus voor iedere gebruiker op het netwerk standaard is. Mijn standaard instelling heb ik op hoge kwaliteitmodus op normaal papier gezet. Wanneer je de instelling upload, komt deze gewoon in de printwachtrij te staan.
Automatisch aan en uitschakelen:
Je kan de standaardinstellingen zo configureren dat de printer pas aangaat wanneer deze gebruikt wordt(dus ook via het netwerk). Dit scheelt onnodig energieverbruik. Ook is het mogelijk een maximale standbij tijd in te stellen. Na deze tijd gaat de printer weer uit. De printer gaat dan vervolgens weer automatisch aan zodra hij een printtaak krijgt.
Stille modus:
Dit heb ik nog niet volledig onderzocht. Veel verschil qua geluidsniveau heb ik niet gehoord. Volgens mij is de printtijd ook langer. De tijden wanneer de printer op stille modus over moet gaan zijn ook weer in te stellen en up te loaden naar de printer. Later meer hierover.
Vormgeving:
Ik vind het een mooie printer. Hij ziet er modern uit. Dit is slechts een mening, iedereeen heeft een andere smaak.
[
Voor 12% gewijzigd door
wcduck op 21-02-2003 18:30
]
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.