Eens even een de grootouders van een oude

uit de drek trekken
Ik ga dit weekend kijken voor een 2de hands AV-set van Cambridge (5.1 receiver en DVD-speler). Ik was nog aan het denken welke cd's/dvd's ik mee zou nemen om te te testen, maar dit topic heeft weer wat cd's in de aandacht gebracht bij mij. Vooral grappig dat de muziek van
Arjen Anthony Lucassen (o.a. Ayreon, Star One en Stream of Passion) hier zo vaak genoemd worden, het is nu niet echt main-stream muziek. Ik heb zelf (nog steeds) geen cd's van hem, maar alles op mp3 rechtstreeks van cd's van een hele goede vriendin. Maar eens kijken of ik de originelen (van Into the electric castle, The universal migrator 1 en 2 en The human equation) voor dit weekend nog te pakken kan krijgen.
Vooral het intro van van The universal migrator part 2 (Choas) is geweldig om je speakers te testen. Er zitten waanzinnige drumpartijen, met veel lage tom's en bassdrums, die echt het uiterste vergen van de woofers én stabiliteit van de versterker. Samen met een overstuurde Hamond maakt dit een tricky nummer, wat snel in een brij van geluid strand als de set het niet aan kan. Kan de set het wel aan, dan komt er echt een muur van geluid op je af waarin alle instrumenten, aanslagen en details te horen zullen zijn.
Daarnaast kan ik (als je daar tenminste van houdt) lichte jazz ala Norah Jones erg aanraden als test muziek. Deze muziek is dermate licht van klank dat om een goede set kleine details als ademhaling echt hoorbaar worden. Naarmate een set beter is, lijkt het steeds meer alsof miss Jones voor je in de kamer staat te zingen.
Sinds vorige week heb ik ook de nieuwe cd van Gare du nord (Sex'n'Jazz) thuis liggen. In mijn ogen ook een cd die zeer intiem gaat klinken op een goede set.
Verder is Röyksopp volgens mij een aanrader, vanwege de lage synth bass in So Easy.
Voor wat extremer (surround) gemixte muziek is Aero van Jean-Michel Jarre een aanrader. De muziek-dvd van dit album is in volledig Dolby Digital 5.1 (448kb/s) en DTS (1509 kb/s), waarbij alles surround registers worden opengetrokken (je hoort o.a. een tafeltennis spel door je hele kamer, en er loopt vrouw op naaldhakken rond). Ook de live-registratie van zijn concert in China is in mijn ogen een aanrader.
Beide DVD's ademen namelijk het perfectionisme van Jean-Michel Jarre, waarbij het surround niet storend is, maar juist een onderdeel van de hele belevenis. Als een set goed is ingeregeld en in balans is, zal je je in het geluid waden, ipv dat elke speaker een stukje voor z'n rekening neemt.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier