geheugen zegt 'pats' en stinkt enorm, werkt nog?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:12
Wat me net toch overkwam...
Een kennis was bij me met een koffermod, of ik nog een ide kabeltje over had. Natuurlijk, want elke tweaker heeft een shitload of ide kabels. Dus dat ding erin en meteen maar doorgegaan met winxp installeren. Het vreemde was echter dat die sjoutop (zoals we die koffer maar gedoopt hebben) steeds vast liep als je iets cpu-intensiefs ging doen. Dus ik verdacht het nieuw gekocht 128 mb SDR (133 mhz) ervan. Er zat een ECS K7S5A mobo in, dus ff 256 mb DDR Crucial uit mijn pc erin en testen maar. Het werkte prima, dus zijn geheugen brak.
Nu weer die 256 mb DDR van mij terug in mijn pc, naast z'n broertje. Ik dat ding erweer in gefrot en zet hem weer aan. SCHRIK! Ik hoor heel luid boven mijn zware metalen uit 'PATS!' en ruik een onheilspellende geur. Snel de prikkabel eruit gerukt en het net opnieuw geplaatste geheugen er weer uit. Wat blijkt: twee pinnetjes van de 172 (zoveel zijn het er toch? :?) helemaal zwart, en dat ding stinken, niet normaal.
Ik had de kuil in de tuin al gegraven, maar natuurlijk nog wel ff testen of hij het heel misschien, eventueel nog zou doen. En ja hoor, de pc geeft netjes 512 mb weer.
Jeuj _/-\o_
Maar ik begrijp echt niet hoe dat ding nou nog probleemloos kan werken? :? Hij staat nu vrolijk unreal tournament demo te draaien, gaat prima allemaal...
Kwestie van geluk of logisch dat hij het nog doet??? :?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

als memtest86 ook helemaal geen fouten geeft. heb je echt een kwestie van vet geluk gehad..

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• gabberjoost
nIghtorius schreef op 10 februari 2003 @ 00:36:
als memtest86 ook helemaal geen fouten geeft. heb je echt een kwestie van vet geluk gehad..
memtest86 draait nu, tot nu toe geen errors.
Hoe lang duurd het ongeveer totdat 'ie klaar is?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Aantal uurtjes, hier duurde het 6 uurtjes met 384MB PC133

[ Voor 13% gewijzigd door Vinnie op 10-02-2003 00:56 ]

C:\>_

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
Kheb ook wel is een mobo gehad wat pats zei :) een of ander oud ding beetje rook enzo maar draaide ook gewoon nog

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:27
Ik ook, wat kabels losgestript laten hangen. Hele kast onder stroom, opdonder gehad, hoop rook en stank maar alles werkte nog perfect.

Roomba E5 te koop

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Je weet het nooit. Je hebt iig zeer veel geluk gehad. Houd goed in de gaten dat er altijd nog de mogelijkheid bestaat dat hij over een week of 2 of over een jaar alsnog de geest geeft...:)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Een memtest gaat als het goed is gewoon de hele tijd door, na een uurtje kan je hem gerust stop zetten :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

dreeke schreef op 10 februari 2003 @ 01:13:
Een memtest gaat als het goed is gewoon de hele tijd door, na een uurtje kan je hem gerust stop zetten :)
Voordat je 'm stop zet dan wel ff aflezen of en hoeveel errors er waren :+

In de Technische PMG FAQ : Moederborden staat dat het niet meer zou moeten werken (ik neem aan dat die regel ook voor geheugen geld).

Maar dat klopt niet, ik heb een tijdje terug een heel jumperblok op een 486 mobo verkeerd gezet, rook eraf, stank, paar printbanen zwart, maar hij doet het nog wel :X :D

Die faq moet eigenlijk nog eens aangepast worden, als er nog genoeg rook inzit werkt het nog wél ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• gabberjoost
woei, 3 passes gedaan met memtest, 0 errors.

me happy :D
Zit dus nog genoeg rook in :*)

Verwijderd

Ik denk dat je de module statisch had opgeladen en door de spanning van de PC is er een kortsluiting ontstaan.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 03:51 . Reden: typo ]

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

you are one lucky bastard.

mijn MOBO heeft ook gerookt :7 , en doet het gelukkig ook nog, behalve als ik m OC dan doet ie nx, ook niet piepen oid he, gewoon helemaal DOOD :r . dus nu draai ik m weer op z'n standaard settings :Z

ride on

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:19

Meneer aard

Porsche rulez!

gabberjoost schreef op 10 februari 2003 @ 00:34:
Wat me net toch overkwam...
Een kennis was bij me met een koffermod, of ik nog een ide kabeltje over had. Natuurlijk, want elke tweaker heeft een shitload of ide kabels. Dus dat ding erin en meteen maar doorgegaan met winxp installeren. Het vreemde was echter dat die sjoutop (zoals we die koffer maar gedoopt hebben) steeds vast liep als je iets cpu-intensiefs ging doen. Dus ik verdacht het nieuw gekocht 128 mb SDR (133 mhz) ervan. Er zat een ECS K7S5A mobo in, dus ff 256 mb DDR Crucial uit mijn pc erin en testen maar. Het werkte prima, dus zijn geheugen brak.
Nu weer die 256 mb DDR van mij terug in mijn pc, naast z'n broertje. Ik dat ding erweer in gefrot en zet hem weer aan. SCHRIK! Ik hoor heel luid boven mijn zware metalen uit 'PATS!' en ruik een onheilspellende geur. Snel de prikkabel eruit gerukt en het net opnieuw geplaatste geheugen er weer uit. Wat blijkt: twee pinnetjes van de 172 (zoveel zijn het er toch? :?) helemaal zwart, en dat ding stinken, niet normaal.
Ik had de kuil in de tuin al gegraven, maar natuurlijk nog wel ff testen of hij het heel misschien, eventueel nog zou doen. En ja hoor, de pc geeft netjes 512 mb weer.
Jeuj _/-\o_
Maar ik begrijp echt niet hoe dat ding nou nog probleemloos kan werken? :? Hij staat nu vrolijk unreal tournament demo te draaien, gaat prima allemaal...
Kwestie van geluk of logisch dat hij het nog doet??? :?
ik snap het niet helemaal, je verteld dat het ene mobo van je vriend sdr ondersteund. Je prikt uit jouw pc (ddr) in het zijne. Volgens mij past dit niet helemaal ddr en sdr, of heb ik het verkeerd:?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
W3ird_N3rd schreef op 10 February 2003 @ 01:34:
[...]

Die faq moet eigenlijk nog eens aangepast worden, als er nog genoeg rook inzit werkt het nog wél ;)

Er staat ook duidelijk als de rook er uit is :P Doet 'ie het wel dan zit er blijkbaar nog rook in :)
aard schreef op 10 February 2003 @ 17:37:
[...]

ik snap het niet helemaal, je verteld dat het ene mobo van je vriend sdr ondersteund. Je prikt uit jouw pc (ddr) in het zijne. Volgens mij past dit niet helemaal ddr en sdr, of heb ik het verkeerd:?
K7S5A heeft zowel SDR- als DDR-SDRAM sockets; hij ondersteund beide geheugentype's :) (niet gemengd overigens).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Abbadon schreef op 10 February 2003 @ 17:45:

[...]

Er staat ook duidelijk als de rook er uit is :P Doet 'ie het wel dan zit er blijkbaar nog rook in :)

[...]

K7S5A heeft zowel SDR- als DDR-SDRAM sockets; hij ondersteund beide geheugentype's :) (niet gemengd overigens).
DDR op een K7s5a heeft niet echt veel nut, presteert volgens mij nog slechter dan de KG7. ik had een KG7, en dat ding kwam bij Sandra niet verder dan 100mb/s meer dan SDR-SDRAM

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Da's weer een ander verhaal :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:05

_nethack

We're all MAD here

offtopic:
Abbadon: je moet eigenlijk even de faq aanpassen, daar het niet zomaar rook is waar electronica op werkt, maar echte onvervalste magic smoke ;)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Sideburnn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 13:36

Sideburnn

I just "poked" salad

Ik had het met mijn KVM switch,het was een krijgertje en werkte half ,kanaaltje 1 en 4 deden het maar de letjes waren heel vaag.
Dus ik zet het spuletje aan op een dag en ik hoorde een hele sherpe tik uit het ding komen en dacht..nou jammer maar uuhhhhh....doet `tie het opeen helemaal......tog gek.

Asus Prime x399-A, AMD Threadripper 1950X, MSI 1080 TI

Verwijderd

ik had ook eens een paar kabels los bloot liggen grote knal heeeeel veel rook hele kamer blauw :P en toen ff die kabeltjes tape aangetrokken weer opstarten gewoon werken dus veel rook veel geluk
Pagina: 1