Sennheiser ervaringen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 965 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Ik kan mij herinneren dat op mijn stokoude Walkman met een Sennheiser HD580 ondanks de hoge 300 Ohm weerstand, nog wel een fatsoenlijk volume te behalen viel. Het rendement was namenlijk vrij hoog, Sennheiser claimde 97dB/mW en wist dat in de praktijk met 96 dB/mW ook vrijwel te behalen. Terwijl b.v. een AKG K401 wel een lagere impedantie van 120 Ohm heeft, maar ondanks dat AKG zelf een efficientie van 94 dB/mW claimt, haalt de K401 in de praktijk niet meer dan zo'n 85 dB/mW. Dus zelf met een bron welke een vrijwel verwaarloosbare uitgangsweerstand heeft, zal zal een HD580 ((96-85) + (10*10log (120/300))) = 7 dB luider zijn.

Specificaties van een fabrikant zijn heel erg leuk, maar je moet ze wel altijd middels een meting controleren hoor. Zie ook het aantal dB geluid welke je CPU-koeler in werkelijkheid produceerd en wat 'ie volgens de fabrikant zou moeten produceren. :)

@rvm : Als mijn geheugen mij niet heel erg in de steek laat, dan heeft die HD565 geen impedantie van 120 maar van 150 Ohm volgens Sennheiser. En als je het gaat nameten zul je bij een frequentie van 1000 Herz op een weerstand van om en nabij de 170 ohm uitkomen... :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 00:19 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:19
ik zelf ben ook tevreden met m'n Sennheiser In-Ear systeem moet alleen nog sparen voor me Variphone dopjes (profesionele maatdoppen €850)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

shure-fan schreef op 10 september 2003 @ 00:18:
ik zelf ben ook tevreden met m'n Sennheiser In-Ear systeem moet alleen nog sparen voor me Variphone dopjes (profesionele maatdoppen €850)
Bekend met de etymotics?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 00:15:
@rvm : Als mijn geheugen mij niet heel erg in de steek laat, dan heeft die HD565 geen impedantie van 120 maar van 150 Ohm volgens Sennheiser.
Het hangt er blijkbaar vanaf waar je 'm gekocht hebt. Op de site van Sennheiser USA staat 120 Ohm, maar in diverse europese recensies staat inderdaad 150 Ohm, dus dat zal wel kloppen. Op een discman moet je het volume wel wat harder zetten dan met kleine oordopjes, maar verder dan halverwege hoef ik het volume niet open te draaien.

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eurosound in Haarlem verkoopt ook Sennheisers.

HD500 = 100,-
HD570 = 129,-
HD590 = 199,-

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Ik heb zelf al een jaartje of 4/5 nu een Sennheiser Evolution 2270 (EH-2270)...
Ben d'r erg tevreden mee, lekkere sound & veel draagcomfort.
Heb 'm op m'n werk vroeger eens kunnen vergelijken met de 580 en de 600, maar vond de mijne toch net iets fijner klinken.

Kostte toen pak'm'beet een 150 euro dacht ik.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Verwijderd

als je van hippe bass houdt die standaard dr uit komt moet je voor senheisser gaan. wil je kwaliteit pak dan iets al marantz. :D

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
Kijk ook eens naar AKG, een echt topmerk, dat helaas in Nederland bijna nergens meer te krijgen is. behalve bij... (je gelooft het bijna niet) de Mediamarkt. Ze hebben daar echt een top-exemplaar liggen voor 189 euro geloof ik. Deze is _echt_ stukken beter dan die Sennheisers, bovendien zitten ze lekkerder :)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

WVL_KsZeN schreef op 10 September 2003 @ 13:29:
Kijk ook eens naar AKG, een echt topmerk, dat helaas in Nederland bijna nergens meer te krijgen is. behalve bij... (je gelooft het bijna niet) de Mediamarkt. Ze hebben daar echt een top-exemplaar liggen voor 189 euro geloof ik. Deze is _echt_ stukken beter dan die Sennheisers, bovendien zitten ze lekkerder :)
Lees de topic ff door ;) Over AKG hebben we het al gehad, maar je kunt beter niet de modellen nemen die bij Media Markt staan, hoewel de K501 absoluut een goeie headphone is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• shure-fan
nee vertel
CyBeR schreef op 10 September 2003 @ 01:40:
[...]

Bekend met de etymotics?

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Let wel op!!! Zonder draadje = met accu...
Accu -> vaak opladen -> accu stuk = nieuwe accu kopen = Duur!!!

tis maar een tip...!

iig zou ik ook voor het draadje gaan!!! Zender/Ontvanger hebben meestal niet helemaal de volledige bandbreedte (0-18kHz) als een kabeltje (0-22kHz).

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Fijn dat ik hier veel posten zie in de trand van "AKG beter dan Sennheiser". En dan te bedenken dat in de GOT FAQ staat dat opmerkingen als "AMD beter dan Intel" of juist omgekeerd niet echt op prijs te stellen zijn. En dan te bedenken dat die CPU's veel gemakkelijker op een objectieve manier met elkaar te vergelijken zijn dan de headphones van deze fabrikanten welke een ander klankkarakter hebben en het dus een kwestie van smaak is welke je beter vind. Erg leuk dat mensen hier over smaak willen twisten.

Neem het mij niet kwalijk als ik een beetje pissig over kom, maar als bezitter van headphones van beide merken weet ik bijzonder goed dat de betere modellen van deze merken niet goedkoop zijn maar wel veel waar voor hun geld bieden en elk hun eigen sterke punten hebben:

Senheiser HD565 & HD580:

Hoge impedatie en een hoog rendement
neutraal midden en stralend hoog met een redelijk krachtig en vrij diep reikend laag

AKG K401 & K501:

Middelhoge impedantie
laag rendement
Zeer neutraal midden en hoog

Het laag is niet echt sterk en gaat niet echt diep hoewel de K501 van dat laatste iets minder last heeft dan de K401 (hoewel niet al te dramtisch, de goedkope K301 mist daartegen wel het complete gebied tussen de pakweg 50 en 90 Herz en klinkt 'dun').

De K501 en HD580 zijn een stapje beter dan hun goedkopere broertjes K401 en HD565. Het draagcomfort van beide merken is erg goed, al heb ik zelf zijnde brildrager hier een licht voorkeur voor de AKG's.

Bij klassieke muziek prefereer ik de K501, bij Tool, Therapy? en Sabbath geniet de HD580 mijn voorkeur. Als je muzieksmaak divers is, zou je ze eigenlijk allebei moeten kopen, wat Meneer_E dan ook gedaan heeft... :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 14:48 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 14:43:
Bij klassieke muziek prefereer ik de K501, bij Tool, Therapy? en Sabbath geniet de HD580 mijn voorkeur. Als je muzieksmaak divers is, zou je ze eigenlijk allebei moeten kopen, wat Meneer_E dan ook gedaan heeft... :)
Mijn mening is heel simpel, namelijk dat een hoofdtelefoon zo neutraal mogelijk moet zijn. Ik wil geen 'krachtig laag' en 'helder hoog' en dat soort mooie kreten, maar gewoon dat de muziek wordt weergegeven zoals het werd opgenomen. Als er krachtig laag in de muziek zit dan wil ik dat uiteraard horen, maar als het er niet in zit dan wil ik het niet horen. En als ik extra bass wil dan zet ik er wel een equalizer of toonregeling tussen.

Mij ontgaat het nut van twee hoofdtelefoons voor verschillende muziekstijlen dus, aangezien je beter 1 hoofdtelefoon kunt hebben die alles goed weergeeft en dat je het geluid eventueel electronisch aan je smaak aanpast.

Veel mensen vinden alles pas lekker klinken als hun trommelvliezen een olympische gymnastieksessie krijgen, en voor die mensen biedt Sennheiser over het algemeen een dikke bass. Met high-end heeft het echter weinig te maken omdat het geluid sterk gekleurd is. Zelfs bij de HD600 vond ik dit opvallend, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik niet weet op wat voor versterker die aangesloten stond. Wel heb ik de HD590 onder optimale omstandigheden beluiserd.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

http://www.etymotic.com/

Naar verluidt de beste in-ear phones. Al moet ik bekennen dat die ear-canal dingen mij niet erg fijn lijken. Sommige mensen zijn er helemaal verliefd op ;)

• shure-fan
CyBeR schreef op 10 September 2003 @ 15:41:
[...]

http://www.etymotic.com/

Naar verluidt de beste in-ear phones. Al moet ik bekennen dat die ear-canal dingen mij niet erg fijn lijken. Sommige mensen zijn er helemaal verliefd op ;)
die dingen die daar staan lijken mij ook niet lekker, die dingen van variphone hebben een ear-canal van zacht spul dus dat irriteert niet in je oren, de buitenkant van die dopjes zijn (geloof ik) van hard plastic

Verwijderd

Exirion schreef op 10 September 2003 @ 15:25:
[...]

Mijn mening is heel simpel, namelijk dat een hoofdtelefoon zo neutraal mogelijk moet zijn. Ik wil geen 'krachtig laag' en 'helder hoog' en dat soort mooie kreten, maar gewoon dat de muziek wordt weergegeven zoals het werd opgenomen. Als er krachtig laag in de muziek zit dan wil ik dat uiteraard horen, maar als het er niet in zit dan wil ik het niet horen. En als ik extra bass wil dan zet ik er wel een equalizer of toonregeling tussen.

Mij ontgaat het nut van twee hoofdtelefoons voor verschillende muziekstijlen dus, aangezien je beter 1 hoofdtelefoon kunt hebben die alles goed weergeeft en dat je het geluid eventueel electronisch aan je smaak aanpast.
Meneer_E wil ook een neutrale klank hoor. Maar absoluut geen klankverslechterende poespas als equalizers of toonregeling! Laat staan electronische regeling. Als je zulke troep gebruikt heb je helemaal geen topmodel koptelefoon nodig. Ik ken maar één echte top (voor)versterker met toonregeling waarbij de geluidskwaliteit niet te leiden heeft onder de toonregeling en dat is de Audio Pallette van Cello. Kost met pakweg 30.000 euro het dubbele van een vergelijkbaar uitgeruste Cello Audio Suite zonder klankregeling en klinkt zeker niet beter.

En welke koptelefoon is neutraler, de HD580 of de K501? De AKG zakt vanaf 150 Herz iets in en onder 50 Herz wordt het snel minder. En ook een AKG K1000 van 800 euro valt terug in het laag. Een HD580 geeft een 43 Herz toon (laagste frequentie E-bass) vrijwel net zo krachtig als het midden en hoog weer. In het zeer lage gebied is de HD580 dus zonder meer neutraler dan de AKG's. Daar staat tegenover dat de HD580 het gebied tussen 150 en 350 Herz minimaal ophoogt. Het hoog is duidelijk aanwezig, zeker niet kunstmatig aangedikt, maar ook niet afgezwakt en dat is nou net wat veel mensen juist wel prettig vinden, dat het hoog net iets zwakker is dan het midden. Zelf vond ik dat in mijn beginjaren als muziekliefhebber eveneens aangenamer klinken, mijn eerste setje fatsoenlijke luidsprekers waren van KEF en een schoolvoorbeeld van een typisch 'Engelse klangkleur', later ben ik juist een speaker of headphone gaan waarderen welke het hoog net zo duidelijk weergeeft dan het midden.

Zowel de HD580 en de K501 zijn m.i. erg goed in het hoog, helemaal 100% neutraal zijn ze natuurlijk niet, maar mij is geen enkele koptelefoon bekend die geen kleine foutjes heeft in het hoog, ook de topmodellen van STAX zijn jammer genoeg niet foutloos. De details in het hoog zijn bij de HD580 net iets nadrukelijker aanwezig, bij de AKG is dit eerder het midden-hoog.

Bij een opera zijn waarbij het genieten van de schoonheid van zang voor mij belangrijk is, daar is de AKG gewoon een tikje beter. Maar als ik b.v. de oude albums van Black Sabbath beluister (inmiddels ook aardig klassiek), dan mis ik gewoon iets in het laag wat de Sennheiser wel goed kan weergeven en, mischien nog wel een erger manco, de AKG komt qua dynamiek net te kort, hij comprimeert de muziek bij hoge volumes.
Veel mensen vinden alles pas lekker klinken als hun trommelvliezen een olympische gymnastieksessie krijgen, en voor die mensen biedt Sennheiser over het algemeen een dikke bass. Met high-end heeft het echter weinig te maken omdat het geluid sterk gekleurd is
Mis! Beyerdynamic is het koptelefoon merk met een vette bas als 'bonus'. Luister maar eens naar een DT831 of DT931. Sommige mensen vinden dat overigens erg mooi. En wil je er ook nog eens een krachtig hoog bij, dan kon je vroeger goed bij MB Quart terecht wiens modellen een frequentiebalans hadden welke deed denken aan een badkuip. :) Zelf ben ik van dergelijke gekleurde klankbeelden geen fan.
Zelfs bij de HD600 vond ik dit opvallend, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik niet weet op wat voor versterker die aangesloten stond. Wel heb ik de HD590 onder optimale omstandigheden beluiserd.
Helaas heb ik nog de HD590 nog de HD600 zelf kunnen beluisteren. Wel weet ik van hifi-recencies dat de HD600 vaak als erg goed, maar de HD590 juist als erg teleurstellend werd ervaren, de meeste testers vonden de HD590 minder goed dan zijn voorganger HD580.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2003 00:10 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 11 september 2003 @ 00:03:
[...]

Helaas heb ik nog de HD590 nog de HD600 zelf kunnen beluisteren. Wel weet ik van hifi-recencies dat de HD600 vaak als erg goed, maar de HD590 juist als erg teleurstellend werd ervaren, de meeste testers vonden de HD590 minder goed dan zijn voorganger HD580.
De 590 is dan ook niet de voorganger van de 580. Qua modelnummer mischien wel, maar het is een totaal andere serie. Over de 590 zijn de meningen verdeeld. De een vindt het helemaal niets (Exirion), de ander is er helemaal verliefd op (Ik). Dat is heel vaak met hoofdtelefoons. Veel eigenaars van HD570s vinden 'em helemaal geweldig, maar toen ik er naar luisterde vond ik het niet fijn klinken.

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op 11 september 2003 @ 01:38:
[...]

Veel eigenaars van HD570s vinden 'em helemaal geweldig, maar toen ik er naar luisterde vond ik het niet fijn klinken.
Dat valt wel mee hoor, met dat "veel". Kijk maar 's op:
http://www.audioreview.com/PRD_118010_2750crx.aspx

Ik heb 'm zelf al een tijdje (2 jaar) en wil meteen een andere gaan aanschaffen als ik het geld ervoor heb.

Het hoog breekt je oren in stukken en de midrange ontbreekt compleet. Het resultaat is dus een hele berg bass met flink wat gehiss erbij. De reviews op audioreview bevestigen dit ook :)

Verwijderd

Weet iemand of er ergens nog een HD580 te koop is? Of is dit model er al totaal uit?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je zult 'm waarschijnlijk moeten bestellen. Ik heb hem nog nergens in een winkel zien hangen, zelfs niet waar op de website stond dat ze 'm hadden.

Pagina: 1 2 Laatste