jah wel leuk dat je allemaal al gedaan hebt enzo

ik kan alles wel zo van anderen overnemen maar denk niet dat men natuurkunde leraar dat erg interresant vind
ik heb trouwens gemeten hoe hoog de spanning moet zijn om de lifter zelf op te tillen (morgen op school ff wegen, denk dat ie 3 gram is ofzo)
Afstand - Lifter komt los van de grond - Touwtjes zijn volledig gespannen
6,0 cm - 23,0 kV - 24,5 kV
5,0 cm - 20,5 kV - 22,0 kV
4,0 cm - 18,0 kV - 19,5 kV
3,5 cm - 17,5 kV - 18,5 kV
3,0 cm - 16,0 kV - 17,0 kV
2,5 cm - 14,0 kV - 15,5 kV
2,0 cm - 13,2 kV - 13,8 kV
Crappy excel grafiekje:
Bij 2,0 cm begon hij over te slaan rond de 15 kV dus doen ben ik maar gestopt. Voeding vond het echt niet leuk meer, begint nu al kuren te vertonen dus maar ff rustig doen met knetteren
Ik ga morgen op school met die weegschaal nog ff de verhouding tussen lift kracht en spanning meten.
En over dat ijzervijlsel, mijn lifter staat zowiezo op een geaarde ondergrond, dus dat maakt niet uit (ijzervijlsel heeft dan ook geen zin

) maar er zal nooit wat overspringen tussen die bovenste draad en iets dat onder het alluminium ligt.
en nog een ding, wat bedoel je met
Bij het gebruik van een niet-pulserende hoogspanningsbron zal er geen lift optreden, aangezien er dan een constante stroom van positieve ionen richting de minpool gaat en er zich dus een evenwicht in zal stellen. Om dit te voorkomen gebruikten wij een met ongeveer 50 kHz pulserende hoogspanning.
hoe stelt zit er volgens jou een evenwicht in dan?
naja dat dus.
[
Voor 16% gewijzigd door
DiLDoG op 18-04-2004 22:55
]