Object dat vliegt volgens het Biefeld-Brown effect [deel 2]

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.046 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 16:20

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Aangezien het oude draadje een beetje rommelig werd en qua tijd en inhoud heb ik maar een nieuwe geopend.
Wat hier vooral met objes bedoeld wordt is een lifter.
Ik zal eerst uitleggen wat een lifter is, daarna hoe je er zelf een kan maken en als laatste wat de toekomst van de lifter is.

Een lifter is eem asymetrische condensator die gaat zweven als je er stroom opzet.
Dit werkt natuurlijk niet zomaar maar het is niet zoveel ingewikkelder dan wat ik net zei.
[plaatje] Dit is een voorbeeld van een lifter, eigenlijk de eenvoudigste vorm. Als je dan een hoog voltage hebt waarvan je de plus-draad op de koperdraad aansluit en de min-draad op het aluminiumfolie gaat hij zweven, zo eenvoudig.

Nu hoe je er zelf een kan maken (eigenlijk het leukste toch)
Als eerste wil ik daarover zeggen:
PAS OP GEVAARLIJK, HOOGSPANNING!
En nee, dit is niet overdreven. Je werkt met een spanning van 20000+ volt. Hoogspanning dus. Daarbij komt dat de lifter dus onder stroom staat als hij aanstaat en dus relatief makkelijk aan te raken is.

De handleiding zelf, hier moet ik melden dan Xentric in het eerste topic een erg goede handleiding heeft gemaakt, en voor de duidelijkheid ben ik zo vrij geweest dat hierheen te kopiëren.
(ja nog een keer de waarschuwing dus)

<xentric>
LET OP:
Als je geen ervaring hebt met electronica,
Als je jonger bent dan 18 jaar,
Als je bekend staat als onhandige knutselaar,
Vraag dan alsjeblieft een natuurkunde leraar of hij/zij je wil helpen. Dit is een gevaarlijk project! Werken met ongeveer 30.000 Volt is en blijft een linke zaak. Ik zou het verschrikkelijk vinden als iemand hier gewond raakt door onwetendheid of een instelling van "ow, dat doen we ook effe na..."
Zorg in ieder geval dat je je opwinding onderdrukt en je verstand blijft gebruiken als je het toch nadoet, en zorg dat er iemand in de buurt is die eventueel 112 kan bellen als je een optater krijgt en je rikketik het niet meer doet...

Benodigdheden:
1x 14" kleuren monitor
1x weerstand 10K Ohm / 2 Watt (ik heb 10K Ohm / 5W)
1x weerstand 250K Ohm / 2 Watt (ik heb maar 39K Ohm / 5W)
ongeveer 1 meter dun koper- of gouddraad (ongeisoleerd)
2x 1 meter geisoleerd dun stroomdraad (ik heb twee draadjes uit een oude muiskabel gehaald)
2x 1,5 meter goed geisoleerd stroomdraad (ik heb het gewoon van stekkerdozen afgeknipt)
1x Geaarde contactdoos
1x Geaarde stekker met 3 meter stroomdraad dat niet slap is (vast kern werkt het beste)
pvc-buis of houten stok van 1 meter
Soldeerbout en soldeer
Isolatie tape
Plakband
Schaar/mes

Ontladings staaf
We willen er zeker van zijn dat we niet gefrituurd worden door ons apparaat en dus maken we eerst een "discharge probe". We nemen de geaarde stekker en maken deze open, koppelen de blauwe en de bruine kabel los zodat alleen de aarde draad nog vast zit. De blauwe en bruine kabel stukjes kan je afknippen zodat deze niet in contact komen met de contacten van de stekker. Daarna de stekker weer dicht schroeven en aan het ander eind van de kabel de aarde draad (groen/geel) even kaal maken, dus stuke isolatie eraf. aan deze draad soldeer je je 10K Ohm weerstand en daaraan vervolgens het stuk stugge stroomdraad. Omwikkel de open stukken goed met islolatie-tape zodat er niets meer kaal is. Aan het eind van de stugge stroomdraad maak je hem ook weer kaal en vlak voor het einde moet je deze draad aan je stok of pvc-buis plakken met tape. (laat hem niet langs de buis lopen, maar maak bovenaan twee inkepingen en voer de draad daardoor zodat je een "T" situatie hebt. (nu moet je alleen zeker weten dat het stopcontact waar je de stekker in steekt ook geaard is)
hiermee kan je dus straks de (+) kabel straks ontladen!

Power supply
Eerst schroef je de oude monitor open (niet als de stekker in het stopcontact zit natuurlijk), achterkant eraf... Wees er zeker van dat deze een paar dagen lang niet aan heeft gestaan anders kan je nog steeds een optater krijgen omdat er lang spanning kan worden vastgehouden.
Op de beeldbuis zit een soort rubberen zuignap met een (rode) kabel, dat is de (+) kabel. Deze kan je met een tangetje losmaken omdat het een soort weerhaken systeem is. Gebruik je ontladings-stok als je zeker wilt zijn dat er geen spanning meer op deze kabel staat. Je neemt nu 1,5 goed geisoleerd stroomdraad en die soldeer je aan dat contact met weerhaken. Even omwikkelen met isolatie tape (eventueel die zuignap weghalen of opschuiven). Aan deze kabel soldeer je aan het einde de 250K Ohm/2W weerstand (of zoals in mijn geval een 39K Ohm/5W) zodat je het HV circuit van de monitor niet sloopt tijdens kortsluiting. Aan deze weerstand soldeer je een van de dunne (uit oude muiskabel bijvb.) stroomdraadjes. Deze wordt later aan de bovenleiding van de lifter gesoldeert.

Nu de (-) kabel, deze kan verschillend zijn bij diverse monitoren, maar bij mij zit er een metalen frame waar ik de aarde kabels aan vast zag zitten. Hier heb ik de andere 1,5 meter goed geisoleerde stroomdraad aan vast gemaakt. Dat kon gewoon met de al bestaande connectie schroeven, maar solderen kan ook. Aan het eind van de kabel kan je het andere dunne stroomdraadje vast solderen. Hier zit dus geen weerstand tussen. Wel alle kale stukken isoleren met tape. Deze kabel word met plakband tegen het alufolie geplakt.

Je maakt vervolgens in de kap van de monitor aan de achterkant twee gaten waardoor deze kabels naar buiten komen.

De lifter
De lifter kan je makkelijk nabouwen als je deze pagina volgt: http://jnaudin.free.fr/html/lftbld.htm
--break--
zelf vind ik
http://groups.yahoo.com/g...ts/Construction-Guide.pdf duidelijker
--break--
Een paar tips:
Zorg dat je 1 lange strip alufolie gebruikt, 3 stukken kunnen soms minder lift geven als ze geen optimaal contact maken. 1 stuk folie dat helemaal rondom loopt is dus beter. De onderste latjes kan je net als ik weghalen nadat je de folie rondom hebt vastgeplakt. Plakken kan je gewoon doen met seconde lijm, da's meestal hetzelfde als cyanoacrylate. Uhu lijm houdt denk ik niet zo goed op de folie...
Zorg dat de bovenleiding zo strak mogelijk staat, deze vibreert enorm en een te slappe bovenleiding kan een beperking zijn als de bovenleiding lager moet om meer kracht te leveren. Wikkel de dunne koper- of gouddraad met een of twee slagen om iedere poot en laat het uiteinde ongeveer 40cm lang. Dit dunne draad weegt veel minder als de dunne geisoleerde draad en dus heb je minder last van overhellen van de lifter door gewichtsverschil. Zorg er ook voor dat de bovenleiding verstelbaar is. Ik gebruik voor de pootjes plastic buisjes (stuurkabel omhulsel uit de modelbouw) en deze zijn zwaarder dan drink rietjes. Je hebt wel enige marge qua gewicht... de mijne is volgens mij veel zwaarder dan de 4 gram die de site met voorbeelden stelt. Je hoeft ook niet paranoia te zijn over vette vingers op je bouwsel, ik heb nog geen brand gehad

Het werkblad
Ik heb gewoon een marmeren eettafel gebruikt, maar hout kan natuurlijk ook maar metaal zou ik niet als ondergrond gebruiken. Ik heb dun visdraad onder aan de pootjes vastgeplakt met een klein stukje plakband, en die vervolgens op de juiste plaats vastgeplakt aan de tafel. Dat moet je zelf maar even uitmeten. Maak een stellage die de (+) draad schuin boven de lifter brengt. Zodat de draad niet in de buurt komt van de folie wanneer de lifter opstijgt want dan krijg je gegarandeert een vette ontlading/kortsluiting. Gebruik hiervoor een pet-fles gevult met zand en een stok erin waaraan je de kabel bevestigt en zorg dat dit stevig staat. Ik heb hier zelf een step-apparaat (fitness) voor gebruikt

Test vlucht
soldeer de (+) draad aan de bovenleiding en plak met een plakbandje de (-) draad aan de folie (onderkant). Laat alle toeschouwers op 3 meter afstand blijven en zorg dat je wanneer alles is aangesloten niet binnen een meter van je bouwsel en kabels komt. Zorg dat de ontlaad-stok in het stop contact zit (dus geaard), stop de stekker van de monitor in het stopcontact en zet de monitor aan. Nu duurt het ongeveer 1-2 seconden voordat de boel begint te zoemen en eventueel opstijgt. Als de bovenleiding te laag zit kan je veel ontladingen zien, deze kun je alleen voorkomen door de bovenleiding hoger te maken.
Als je klaar bent, zet dan de monitor uit. Haal de stekker van de monitor uit het stopcontact. Pak de ontlaad-stok en hou deze tegen de bovenleiding zodat eventueel overgebleven spanning weg kan lopen. Doe dat ook even bij de folie... Better safe then sorry!

Tweaken
Tja, als je nu zo ver bent gekomen dan kan je zelf wel uitvogelen met behulp van de andere voorbeelden op de site van naudin, hoe je jouw lifter mooi recht de lucht in krijgt.
</xentric>

Enige dingen heb ik toch wel aan te merken, het is handiger om alleen de bovenste horizontale rand van balsahout te gebruiken aangezien de onderste alleen maar voor extra gewicht zorgt. Ook de pootjes 2 centimeter langer maken is erg handig omdat hij dan ergens op staat en het aluminiumfolie niet direct het werkoppervlak raakt.
2 of meer 250k weerstandjes kopen is wel handig aangezien ze bijna niks kosten en op een gegeven moment kapot zijn. Als je kortsluiting maakt of als er al vaak vonken zijn overgesprongen kapt de weerstand er op een gegeven moment mee en moet je dus een nieuwe kopen.
Dan nog over de kosten van het geheel, die zijn minimaal:
Voor de weerstanden ben ik naar electronicawinkel gegaan, daar heb ik de weerstanden voor het gigantische berdrag van €0,18 per stuk gekocht. Het balsahout heb ik uit een modelbouwwinkel voor €0,25 per meter.

De toekomst van de lifter:
Op dit moment zijn de experimenten in volle gang, er is zelfs een wedstrijd wie het eerste de 100gram payload haalt (payload is het gewicht wat de lifter kan tillen zijn eigen gewicht niet meegerekent). Ook andere modellen en technieken worden gebruikt, om te sturen, power supply op de lifter zelf.
Ook hele formules om te berekenen hoeveel watt de lifter gebruikt, hoe hard hij vliegt, wat de minimale hoogte van de plus draad moet zijn etc.
Wat echter niet bekent is, is hoe de lifter nou precies werkt, er zijn verschillende theoriën maar geen enkele is ook echt bewezen.
Wat voor zover ik weet nog niet getest is maar wel wordt aangenomen is, dat de lifter in vacuüm ook werkt en dus ook in de ruimte. (nasa schijnt er ook mee bezig te zijn)

Als laatste hoop ik dat er een hoop mensen reageren op dit topic omdat ik dit erg interessant vindt, omdat het tot de verbeelding spreekt en toch makkelijk zelf na te doen is.

Nog een paar links:
http://jnaudin.free.fr/ deze site vindt ik erg goed en heeft heel veel informatie
http://www.americanantigravity.com/ andere site o.a. over de lifter
http://bel.150m.com/ site met onder andere een erg goed programma waarmee je zo ongeveer alles over je lifter kan berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-09 14:52
LoL geinig natuurkunde proef. Ik zou er maar voor zorgen dat er geen enkele windzucht tijdens de proef te pas kan komen. Ben je net bezig... word de deur opent gezwaaid.

Vroeger had ik een zeer gevaarlijke domme natuurkunde leraar genaamd Bohlander. Heel vaak ging het mis met het tonen van proefen. Dus met die leraar zou ik geen advies en/of steun vragen, omdat hij niet met gevaarlijk spul om kan gaan. We moesten een proef doen. Met de methode electrolise gingen koperchloride scheiden in koper en chloride. Als voeding werd er een transformator van 75 volt gebruikt. De draden werden aangesloten op 2 koolstof staafjes. Dus ik vroeg zo kunnen die koolstof staafjes ook door een stuk blik vervangen worden. }) Toen zei dat het wel mogelijk moest zijn. Zo dat deed ie dus. Hij zette de transformator 75 volt om zo de proces te versnellen. De proef ging goed. Maar ja, als hij het blikje pakt en stroom er niet afhaalt. |:( (Toen schreeuwde hij net als Homer Simpson)

Hij vertelde zo een keer met een proef over fosfor zodra dat in aanraking komt met vocht het fosfor gaat branden. Hij pakte voorzichtig met een pincet een stuk fosfor. Toen ie liet ie het stukje fosfor vallen. 8)7 Die kwam op z'n hand terecht. En je raad het, hij had z'n handen net daarvoor gewassen en niet afgedroogd. Als gevolg dat er een heel vervelende stinkende chemische ontstond. :)

edit:
Geen hoax verhalen

Dus met ander woorden: Je bent een }:O als je met natuurkunde stunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

xychix

FreeBSD Rules !

Ik durf er zelf nog nie helemaal aan maar het klinkt zuper interessant. Ik kan wel aardig solderen maar ik snap het geheel nog niet.

Die onladings pc's is dus enkel een tool om te ontladen, het is geen wezenlijk onderdeel van het systeem begrijp ik!?

je tapt hoogspanning af van een oude monitor ? en een 3 hoek van zilverfolie gaat hierdoor vliegen?

kan niet iemand met een digicam zoveel mogelijk foto's bij de FAQ in de 1e post maken ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xychix schreef op 24 maart 2003 @ 08:18:
Ik durf er zelf nog nie helemaal aan maar het klinkt zuper interessant. Ik kan wel aardig solderen maar ik snap het geheel nog niet.

Die onladings pc's is dus enkel een tool om te ontladen, het is geen wezenlijk onderdeel van het systeem begrijp ik!?

je tapt hoogspanning af van een oude monitor ? en een 3 hoek van zilverfolie gaat hierdoor vliegen?

kan niet iemand met een digicam zoveel mogelijk foto's bij de FAQ in de 1e post maken ?
Kijk hier en hier Op deze site staan vele tips en voorbeelden hoe je hem kunt meken ;).

Lees de post is wat beter!!! :(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Laatst online: 17:47

xychix

FreeBSD Rules !

je zet dus stroom op het ding, dan stijgt hij op totdan de "ankertouwtjes' strak staan en dan haal je de power klemmen eraf ? en dan blijft hij hangen tot je hem ontlaad ?

de 3 dingen
- lifter
- powersupply
- onlader (pvc buis)

zijn me duidelijk hoe die eruit zien.

maar het proces van het laten vliegen van het ding nog niet.

- hoelang blijft zo'n ding hangen ?

- wat gebeurt er als je dit in een 12 meter hoge fabriekshal doet ? en je knoopt hem niet vast ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen er is iets inherent fouts aan deze proef (qua veiligheid):

Het moet absoluut windstil zijn.
Je moet de ruimte goed ventileren (open hoogspannings ontlading zorgt voor veel Ozon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Qua wind valt het op zich nog wel mee, ik heb toen voor de veiligheid een klein beetje getest met ertegenaan duwen enzo (met een stok van een paar meter natuurlijk). En deur opendoen maakt niks uit.

Dit ventilatie is echter wel handig, er wordt namenlijk wel degelijk ozon geroken als hij een tijdje aanstaat, typische kopieerlucht. (Ik ruik het zelf niet maar dat heeft een andere reden)

Verder als je hem in een 12 meter hoge fabriekhal doet en niet vast maakt zal hij vrij snel bij het plafond zijn. Het enige is echter dat hoe hoger hij komt hoe sneller de plus en de mind draad worden die hij moet dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een monitor groter dan 14" ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vast wel... Houd er echter wel rekening mee dat een grotere monitor waarschijnlijk een krachtigere spanningsgenerator heeft en dat je dus alle andere componenten daaraan moet aanpassen. En dat monitoren groter dan 14 inch nog economische waarde hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Ik heb zelf een 15" monitor gebruikt en dat ging ook perfect. Het is volgens mij zelfs mogelijk om hem na de proef weer terug te brengen in oude staat maar ga daar maar niet van uit.
Een 15" kan dus gewoon en die 14" is dus vooral bedoelt om een minimaal voltage te hebben. Voor de rest valt het wel mee qua aanpassen van de andere componenten. Evt de weerstand en een kleine verhoging van het draadje op de lifter is voldoende. Al is dat laatste iets wat je toch constant doet bij het finetunen van je lifter.
Oh ennuh ik ben nog steeds ff op zoek naar een camera zodat ik binnenkort ook foto's kan maken van mijn eigen lifter. Heeft toch een hoger waarheidsgehalte :)

[ Voor 30% gewijzigd door Quarin op 29-03-2003 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Ik heb gister en vandaag een aantal geslaagde testvluchten gemaakt, en in totaal 3 lifters gemaakt (tot nu toe ;) ). Zie hier mijn website:

http://members.chello.nl/j.enklaar/biefield/

Enkele picjes:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/biefield/prototype%202%20in%20de%20lucht.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/biefield/prototype%203%20in%20de%20lucht.jpg

Enjoy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

It actually works :?

I'm trully amazed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Gave proef. Ik moet alleen ff ruimte, tijd en mensen hebben om hetzelfde te doen.
Ik weet het...het is niet ff te doen enzo...bla bla bla.
Maar waar is het nou op gebaseerd.
Oompa Loompa zei dat er ozon ontstaat door de reactie van electriciteit met de lucht. Heeft dit er uberhaupt iets mee te maken??
Ook niet als ie het ook in vacuum doet....maar wat dan?

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
De meningen over hoe dit werkt zijn een beetje verdeeld.

Theorie als draadje + en alu - is:
Negatieve ionen (bijv. O2-) en/of electronen gaan van onder (alu) naar boven (draadje) en botsen daarbij tegen het draadje. Daardoor krijgt het draadje als het ware een "schop" naar boven.

Er was ook een theorie wat er gebeurt als de spanning andersom aangesloten is, maar die ben ik ff vergeten. Dat wordt ff zoeken in dit topic :) (en in deel 1 van dit topic natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Frankenstein zou je voor mij een foto kunnen maken van de monitor (open dan hè:)) want ik heb nu met een enkele monitor problemen gehad en ik probeer erachter te komen waarom dat is. Waar ik dus nu even mee bezig ben is een aparte voeding te maken zodat ik niet hoef te slepen met de monitor (nieuwe voeding draait op 7 9volt batterijen :)).

Als je de spanning andersom aansluit wordt de trust ietsjes minder maar gaat hij nog steeds wel gewoon naar het dunne draadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Da's goed. Wat wil je dan precies zien aan die monitor?

Dr.Nix en ik hadden een ouwe monitor helemaal gesloopt en dat HV ding eruit gehaald (losgesoldeerd van de print). Maar daar zit onderaan een hele rij pinnetjes en er komen 2 draadjes uit. Verder zit er een draadje om de ferrietkern heen (1 winding). Ook zitten er 2 draaiknopjes (screen en focus) op. Weet jij hoe we dat dan zouden moeten aansluiten om HV te krijgen? Hoe zit die 45-volt voeding van jou er eigenlijk uit? Want daar ben ik wel in geinteresseert :).

Eigenlijk zou je een high voltage generator moeten maken die een wisselspanning kan produceren en op batterijen loopt. En dan ook nog lichter dan 100 gram ofzo, en die 300+ watt aan vermogen kan leveren :P. Dan kom je tenminste ergens >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Hefe
  • Laatst online: 13-02 05:48
ik wil nog altijd een kleine maken en hem dan in een vacuumkolf zetten van school, kijken of die het dan ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Krankenstein: Die flyback (zo heet dat hvding) werkt alleen met ongeveer 10000 hertz en dus moet je er wat dingetjes voorzetten om hem te gebruiken. hier staat het schematje dat je daarvoor kan gebruiken. (het enige wat ik ff niet snap daaraan is waarom je een dual circuit switch moet gebruiken als je hem gewoon open dicht moet doen, 1 plus en 1 min draad is wat ik op het schema zie, iemand die me dat uit kan leggen?)
Ook staat op die site uitgelegd hoe je die flyback kan gebruiken en welke pinnen je dus moet gebruiken. En degene die als eerste de 100gram payload heeft gehaald heeft gebruik gemaakt van een voeding met 10 flybacks en een maximum van 1000 watt. :9~

El_Hefe: deze moet klein genoeg zijn denk ik zo:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Ik heb ook al een site gevonden waar een veel simpeler schema op stond. Meerdere zelfs. Die maakten gebruik van 1 flyback, 1 big-ass transistor en 2 weerstandjes. Van die transistors heb ik 25 samples besteld bij de fabriek >:) en zo'n flyback heb ik nog wel ergens/sloop ik ergens uit.

10 monitortjes moet ook niet zo'n probleem zijn. Ik heb er al 4. Gekregen van de admin op school, die een heel hok vol van die dingen had (van ouwe 486's, worden niet meer gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Damned nou ja dan kan ik die onderdelen vast wel keertje ergens anders voor gebruiken, zou je die link van die site hier neer kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen zijn ze al wat verder gaan experimenteren met de lifter technologie zie onderstaande link voor meer info !

http://www.americanantigravity.com/lifter4.html

Is wel zeer interesant vind ik persoonlijk, sorry voor de subtiele shop weer naar boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:13
Ik lees daar dat die Lifter 4 een draagvermogen heeft dan 1 pound (± 500gr). Als je het voor elkaar krijgt om een hoogspaningsbron te maken die lichter is dan 500gr, kan dit ding dan ook 'los' vrliegen?

In dat geval zou dit een heel interessante onwikkeling zijn. Als je dat zou kunnen opschalen naar een formaat wat mensen kan dragen....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
CanonG1 schreef op 07 August 2003 @ 18:29:
Ik lees daar dat die Lifter 4 een draagvermogen heeft dan 1 pound (± 500gr). Als je het voor elkaar krijgt om een hoogspaningsbron te maken die lichter is dan 500gr, kan dit ding dan ook 'los' vrliegen?

In dat geval zou dit een heel interessante onwikkeling zijn. Als je dat zou kunnen opschalen naar een formaat wat mensen kan dragen....
Een Lifter die zijn eigen voedings-supply is idd een wonder.... zeker gezien d'r toch vaak vele kilo's bij gemoeit zijn. Mischien als je die lifter 4.0 in meerdere lagen boven elkaar(zoals de maximus op jln labs) maakt dat ie dan meer dan een paar kilo de lucht in krijgt....

Het probleem is nl dat waneer je de trafo kun liften je nog steeds aan het lichtnet gepugt zit, dus helemaal bewegings vrij ben je dan nog niet, je zult dus een wisselspanningsgenerator moetne hebben en die tevens de lucht in jagen :-S

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 22:18
Bij een Zero-Point energy energiebron zou de voeding heel licht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraga me af als je op een gelijke oppervlakte de vakjes verkleind het draagvermogen verhoogd wordt?

dus * *
* * * * *
* * * * * * * *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Laatst online: 24-08 17:50
Ik vind dit persoonlijk erg interessant. Ikzelf zou ook wel zo'n lifter willen bouwen, vooral omdat ik studeer aan de faculteit elektrotechniek van de TU/e en we daar dus allemaal leuk hoogspanningsspul hebben wat ik hiervoor mooi zou kunnen gebruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok
  • Laatst online: 21:36

zerok

geen

Rey Nemaattori schreef op 07 augustus 2003 @ 18:40:
[...]
Het probleem is nl dat waneer je de trafo kun liften je nog steeds aan het lichtnet gepugt zit, dus helemaal bewegings vrij ben je dan nog niet, je zult dus een wisselspanningsgenerator moetne hebben en die tevens de lucht in jagen :-S
Op http://jnaudin.free.fr/html/savrclft.htm staat een mobiele hoogspannings generator. Dus dat is geen probleem misschien dat die iets op geschaalt moet worden. Ik weet er zal dan wel meet gewicht bij komen maar op http://jnaudin.free.fr/lifters/main.htm claimen ze dat lifters makelijk uit te breiden zijn. misschien toch maar eens mee gaan spelen.

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Laatst online: 24-08 17:50
Wat ik nog niet snap is dat ze in 1 artikel op www.blazelabs.com het over anti-gravitatie hebben en in het andere artikel wordt keihard beweerd dat lifters niks te maken hebben met anti-gravitatie.

* Unicron is confused

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier nog zo'n laserbulb (of hoe je het ook wilt noemen) liggen, hier zit ook een HV unit in, zou deze ook voor dit soort experimenten te gebruiken zijn?

Hier 2 foto's van het ding:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/hebels13/fotos/laserbulb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/hebels13/fotos/laserbulb2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48
Rey Nemaattori schreef op 07 August 2003 @ 18:40:
[...]

... je zult dus een wisselspanningsgenerator moeten hebben en die tevens de lucht in jagen :-S
HS bij een monitor is DC. Anders krijg je absoluut geen goed beeld. Allemaal vage en felle kleuren. Niet iets waar je blij van wordt.

Vraagje van mij weet iemand hoeveel vermogen dit kost?

[ Voor 9% gewijzigd door Steefph op 09-08-2003 22:48 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Ik vind het mooi om te zien dat je met hoogspanning dingen kunt optillen, terwijl je ze niet aanraakt. Ik ga dit jaar naar 6 VWO en moet dus mijn profiel werkstuk maken. Ik doe NT, dus ik denk dat ik wat aan het onderwerp ga sleutelen dat ik er een onderzoeksvraag en zo bij maak om hier een werkstuk van te maken. Ik hoop dat het lukt! :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Krankenstein
@VB_Master: nee zo'n ding produceert iets van 2kV ofzo. In ieder geval veel te weinig. Je kan er vast wel allerlei andere leuke dingen mee doen...

@The_Shadow: Toen ik mijn lifter had gebouwd had ik dat eigenlijk ook voor mn profielwerkstuk willen doen, maar dat was toen een half jaartje te laat :P. Succes in ieder geval. Als je nog hulp nodig hebt met iets, mail me maar.

Verwijderd

The_Shadow schreef op 12 augustus 2003 @ 18:28:
Ik vind het mooi om te zien dat je met hoogspanning dingen kunt optillen, terwijl je ze niet aanraakt. Ik ga dit jaar naar 6 VWO en moet dus mijn profiel werkstuk maken. Ik doe NT, dus ik denk dat ik wat aan het onderwerp ga sleutelen dat ik er een onderzoeksvraag en zo bij maak om hier een werkstuk van te maken. Ik hoop dat het lukt! :)
Je zou moeten kijken of je daarvoor ergens faciliteiten kan gebruiken. (bv. bij eenuniversiteit of zo) Die hebben gewoon regelbare hoogspannings bronnen. Dat is toch een stuk fijner dan klooien met een monitor. Plus, je kan proberen vragen te beantwoorden over de exacte benodigde spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Shadow schreef op 12 August 2003 @ 18:28:
Ik en een maat van me zijn ook serieus van plan om dit als onderwerp te nemen. (al vanaf januari, maar dat was nog 5v)
In overleg met de docent na kwamen we er op uit dat we maar bij de UU moesten gaan vragen of het daar uit te voeren is. Een aantal dagen geleden hebben we onze onderzoeksopzet gestuurd. (In principe was het mogelijk zeiden ze :) )

Het grootste probleem bij ons is dat de docent verantwoordelijk voor ons is en dus 100% garantie moet hebben dat het allemaal veilig gaat. Maar we hebben vertrouwen in de UU.

Overigens willen we onder andere het verband tussen spanning en lift onderzoeken en het liftvermogen in vacuum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 14:20:
Overigens willen we onder andere het verband tussen spanning en lift onderzoeken en het liftvermogen in vacuum.
Mijn intuitie zegt:
-lift is onafhankelijk van spanning bij gelijk vermogen. (het is wel mogelijk dat door een hogere spanning te gebruiken, je ook meer vermogen door het ding heen jast en dat daardoor de lift groter wordt)
- Lifter werkt niet in vacuum (ik vermoed, dat de werking berust op impuls overdracht naar de lucht toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 00:20:
[...]
-lift is onafhankelijk van spanning bij gelijk vermogen. (het is wel mogelijk dat door een hogere spanning te gebruiken, je ook meer vermogen door het ding heen jast en dat daardoor de lift groter wordt)
Heb je ook nog een duidelijke argumentatie voor dit vermoeden ? Ik vraag me namelijk af of je zoiets zomaar 'op je gevoel' kunt zeggen, zonder dat je uberhaubt weet waar het verschijnsel door veroorzaakt wordt.
In ieder geval gaan we gewoon lekker spannig, stroomsterkte en lift meten (en dus het vermogen uitrekenen). We zullen jullie de resultaten nog wel geven :)
- Lifter werkt niet in vacuum (ik vermoed, dat de werking berust op impuls overdracht naar de lucht toe)
In de patenten van Thomas Townsend Brown staat dat de lifter ook werkt in een vacuüm. Dit sluit dus meteen al de meest voor de hand liggende verklaring voor het effect uit, namelijk de 'ionenwind'. Dit is in de lucht een bij-verschijnsel wat het liftvermogen nog iets verhoogd, maar zeker de volledige lift.
Ook dit zullen wij gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook van plan een PWS hierover te maken, met natuurlijk wel een uitbreiding naar potentialen en atmosfeer.
In de patenten van Thomas Townsend Brown staat dat de lifter ook werkt in een vacuüm. Dit sluit dus meteen al de meest voor de hand liggende verklaring voor het effect uit, namelijk de 'ionenwind'. Dit is in de lucht een bij-verschijnsel wat het liftvermogen nog iets verhoogd, maar zeker de volledige lift.
blazelabs.com spreekt dit tegen. Althans: er is geen waarneembare stuwing.

Die naudin aan de andere kant heeft met een simpele windmeter onder dat ding wel een wind kunnen waarnemen, maar dat wind was niet sterk genoeg om de gehele lift van de lifter te verklaren.

Overigens weet ik natuurlijk niet hoe betrouwbaar deze pagina's zijn. (Bij blazelabs is het bijvoorbeel slordig dat ze alleen kijken naar waarneembare stuwing - leg je die lifter bijvoorbeel op een weegschaal, dan kun je kijken of de lifter lichter wordt - dit wordt niet gedaan, of in ieder geval niet vermeld.)
Heb je ook nog een duidelijke argumentatie voor dit vermoeden ? Ik vraag me namelijk af of je zoiets zomaar 'op je gevoel' kunt zeggen, zonder dat je uberhaubt weet waar het verschijnsel door veroorzaakt wordt.
In ieder geval gaan we gewoon lekker spannig, stroomsterkte en lift meten (en dus het vermogen uitrekenen). We zullen jullie de resultaten nog wel geven
Het ligt voordehand dat het niet echt handig is om een grote stroomsterkte te gebruiken - dan branden immers de draadjes door. Je hebt dus per geladen deeltje gewoon veel energie. Verhoog je de spanning maar niet het vermogen, dan komt er geen extra energie vrij. Dus ook niet extra kinetische energie van 'botsende ionen' of wat dan ook. Dat is gevoel.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 23-07 12:09
Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 09:03:
[...]

In ieder geval gaan we gewoon lekker spannig, stroomsterkte en lift meten (en dus het vermogen uitrekenen). We zullen jullie de resultaten nog wel geven :)

Dit is allemaal al getest & doorberekend door het franse JLNlabs. Er is zelfs een proggie om allerlei waardes te simuleren bij niet bestaande(of wel bestaande natuurlijk) lifters en zo een goede lifter te kunnen ontwerpen of allerlei data te simuleren van al bekende lifters....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 03 September 2003 @ 19:53:
[...]
Dit is allemaal al getest & doorberekend door het franse JLNlabs. Er is zelfs een proggie om allerlei waardes te simuleren bij niet bestaande(of wel bestaande natuurlijk) lifters en zo een goede lifter te kunnen ontwerpen of allerlei data te simuleren van al bekende lifters....
Ik moet zeggen dat ik JLNlabs niet echt meer vertrouw. Nou ja, laat ik het zo zeggen, ik vind het geen betrouwbare bron meer. Aangezien hij zo hier en daar nogal onnozele fouten maakt in zijn beweringen (meerendeel niet bij het lifter-onderwerp). Daarnaast zijn zijn artikelen bij blazelabs ook een beetje dubieus.
Na de publicatie van zijn 'cold fusion reactor' wist ik wel genoeg..... :X

Maar hou ook in je achterhoofd dat wij bezig zijn met een profielwerkstuk. We moeten dus verbanden zien te ontdekken die voor ons vindbaar zijn en waar we iets mee kunnen. Ons doel is niet een zo goed mogelijke lifter bouwen. (ook iets waar die fransman nogal op uit is, dat komt op ons ook niet echt 'serieus' over)

Wat betreft een verklaring voor dit verschijnsel ben ik er van overtuigd dat de opwaartse kracht niet alleen veroorzaakt wordt door een ionenwind. Kijk naar tests van de lifter is een vacuümbuis / vacuümkolk. Dat de ionenwind bij kan dragen aan de lift wil ik best geloven en daarvoor is de theorie van JLN ook wel aannemelijk voor.
Overigens: hoe heeft die fransman met alleen een windmeter de kracht die de ionenwind uitoefent op de lifter kunnen meten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opzich interessant om te meten lijkt mij de lift als functie van de luchtdruk. (het liefst bij constante (gemeten) tempratuur en bekende samenstelling van de lucht. (bv. zuiver stikstof).

• Ethnocentrix
  • Laatst online: 23:22

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

hm, toen ik dit voor het eerste zag, dacht ik gelijk aan UFO's.
Ook daarbij worden vaak zoemende geluiden waargenomen.

Jammer dat ik het formulier voor mn profielwerkstuk ingeleverd heb, anders zou dit onderwerp het worden!

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even 2 vraagjes, hoe lang doe je ongeveer over dit onderwerp? En zou dit genoeg zijn voor een profielwerkstuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 september 2003 @ 17:02:
Even 2 vraagjes, hoe lang doe je ongeveer over dit onderwerp? En zou dit genoeg zijn voor een profielwerkstuk?
Het is meer dan genoeg voor een profielwerkstuk. De theorie is lastig genoeg en de metingen + constructie is ook langdurig.
Het enige struikelblok voor een PW is de veiligheid, je werkt namelijk wel met minimaal 30KV !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 17:05:
[...]

Het is meer dan genoeg voor een profielwerkstuk. De theorie is lastig genoeg en de metingen + constructie is ook langdurig.
Het enige struikelblok voor een PW is de veiligheid, je werkt namelijk wel met minimaal 30KV !
Hoe bedoel je de theorie? ik zie hier toch hoe ik hem moet maken dus kan ik niet zeggen dat ik dit zelf bedacht heb ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

Major 7

BOFH!

Leuk dat jullie dit willen gaan maken.
(Echt geinig, ik zag hier laatst ook al een verhaal over tesla-generatoren, jum! :9 )
Kijk vooral op de genoemde site van blazelabs.com
Daar staat ook een boel theoretische uitleg die wat beter in mekaar steekt als van jnl.

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe bedoel je de theorie? ik zie hier toch hoe ik hem moet maken dus kan ik niet zeggen dat ik dit zelf bedacht heb ofzo?
Weet je wel waar je het over hebt? Met de theorie wordt bedoeld door welke verschijnselen dit voorwerp kan vliegen.

Overigens zou je een wel heel knap PWS hebben als je zelf had bedacht wat je ging onderzoeken.

Verwijderd

Ik heb even advies nodig, mijn natuurkunde leraren hoorde 1 keer de woorden 30000 en voltage en ze begonnen gelijk te flippen van: neeee niet hier op school e.d. Maar is het nu zo dat mocht je in aanraking komen met de lifter als ie aanslaat dat er dan een grote kans is dat je overlijd?

@killahmonkey

Dan zouden de Uni's nu wel in de rij staan ja :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 16:29 ]

Verwijderd

Major7 schreef op 23 September 2003 @ 21:24:
Leuk dat jullie dit willen gaan maken.
(Echt geinig, ik zag hier laatst ook al een verhaal over tesla-generatoren, jum! :9 )
Kijk vooral op de genoemde site van blazelabs.com
Daar staat ook een boel theoretische uitleg die wat beter in mekaar steekt als van jnl.
J.Naudin werkt ook mee aan Blazelabs. Ik vind dit voor mijn PW geen betrouwbare bron, net als de site van Naudin zelf. Hij maakt namelijk zoveel fouten in zijn beredeneringen.

Ik heb samen met een maat van me en de nat. leraar een artikel van blazelabs doorgenomen en we kwamen tot de conclusie dat ze de wetten van Newton vergeten :D (Ze gaan uit van de relativiteitstheorie van Einstein om het verschijnsel te verklaren.... )
Hierdoor kom je dus uit op welgeteld 1 betrouwbare bron : Het patent van dhr. Brown.
Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 16:21:
Ik heb even advies nodig, mijn natuurkunde leraren hoorde 1 keer de woorden 30000 en voltage en ze begonnen gelijk te flippen van: neeee niet hier op school e.d. Maar is het nu zo dat mocht je in aanraking komen met de lifter als ie aanslaat dat er dan een grote kans is dat je overlijd?

@killahmonkey

Dan zouden de Uni's nu wel in de rij staan ja :P
Onze docent had dezelfde reactie. Niet vreemd overigens hoor, het is levensgevaarlijke shit waar je mee gaat spelen, besef dat wel.
Ga eens praten met een lokale uni. of die je er bij kunnnen helpen . (doen wij ook bij de UU) Als het doorgaat komt de hele opstelling in een soort van plastic afschermingsconstructie zodat je er niet bijkunt. Gaat deze open wordt hij automatisch ontladen.

Enneh, voor je PW is het natuurlijk niet de bedoeling dat je 'iets van een site' ff namaakt en ziet dat het werkt. Je zult op de theorie (wáárom het effect plaats vindt) in moeten gaan en verbanden proberen te ontdekken. Dát is de bedoeling van je PW.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 17:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 17:25:
Enneh, voor je PW is het natuurlijk niet de bedoeling dat je 'iets van een site' ff namaakt en ziet dat het werkt. Je zult op de theorie (wáárom het effect plaats vindt) in moeten gaan en verbanden proberen te ontdekken. Dát is de bedoeling van je PW.
Daar was ik gelukkig ook wel 8er, anders is zo'm PW wel heeeeel erg makkelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 september 2003 @ 17:38:
[...]

Daar was ik gelukkig ook wel 8er, anders is zo'm PW wel heeeeel erg makkelijk.
Fijn :)
Maar vaar alsjeblieft niet blind op de site van Jnuadin en/of Blazelabs.
En hou ons natuurlijk op de hoogte. (Moet je het dit jaar doen ?)

Overigens heb je hier een link naar zijn patent.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 17:57 ]

• Spruit_elf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 01:09

Spruit_elf

Intentionally left blank

dit is een zeer interesante thread, die blijf ik zeker volgen, want ook ik zit in 5v en moet dus PO's inleveren. nu heb ik el een probleem want ik moet er twee maken dit jaar en die PO's moeten 2 vakgebieden doen en dus moet ik dit onderwerp, duidelij natuurkunde, combineren met Bio, scheikunde of wiskunde. welke van de drie zou hier nog bij passen?

ik zat zelf overigens te denken aan een PO over dit onderwerp als voortstuwing, dus niet echt als lifter maar meer in de richting van een ballon met dit als voortstuwing.

Edit:
@Pjanssen
het zijn PO's geen PW maar wij mogen uit onderwerpen kiezen , maar als je een goed onderwerp hebt kan dat ook, en wij moeten wer twe per jaar doen en als je 2 of 3 exacte vakken heb dan moet je 1 combo doen en als je er 4 heb dan zelfs 2 combos (ik dus :D) PW is idd in de 6e

[ Voor 29% gewijzigd door Spruit_elf op 24-09-2003 18:49 . Reden: uitleg ]

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

Verwijderd

Moet je in 5V 2 profielwerkstukken of PO's doen ?
Is het niet zo dat een PO vakgebonden is en je min of meer wordt opgelegd wat je moet doen ? (en ook klassikaal bij ons dan)
Bij ons is het iig zo dat je het PW in de 6e hebt en dat voor 1, maar ook voor 2 vakken kunt doen....

Ik denk trouwens niet dat dit effect te combineren is met een ander vak. Wiskunde zou kunnen, maar alleen als je formules voor verklaringen kunt vinden, maar dat doe je niet zo 1 2 3.....

• El_Hefe
Onze natuurkunde leraar vond het wel interessant en maakte niet uit dat het zoveel volt was. Maar heb het nooit uitgevoerd. iemand anders al eens zo'n ding in een vacuumkolf gedaan??? daar ben ik benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spruit_elf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 01:09

Spruit_elf

Intentionally left blank

weet iemand hoe zon flyback aangesloten moet worden, want ik vond er nog een die ik als kind uit een monitor heb gesloopt (ik sloopte alles wat ik tegenkwam voor onderdelen die ik meestal nooit meer nodig had :D )

hij heeft 7 pootjes die ooit in een printplaat hebben gezeten + een die op een aarde lijkt en die dwars door de spoel heen loopt samen met een ferriet ring + snoertje wat duidelijk de + is.

maar ik weet niet hoe ik de 7 pootje moet aansluiten,het is een flyback van het merk tai-ho

th-1638

hij heeft 7 pootjes dus , die in een halve cirkel staan en 1 van de pootjes staan op een afstandje

kan iemand mij aan een schema heirvoor helpen mischien ?
of uitleg hoe te gebruiken.

@Pjanssen

dat heb ik als echte tweakert al lang gedaan hoor , maar ik kan er maar weinig op vinden

[ Voor 14% gewijzigd door Spruit_elf op 27-09-2003 18:28 ]

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

Verwijderd

Ik zou zeggen, typ het typenummer bij google in en kijk of er ergens een datasheet te vinden is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
:D :9~
Je gooit een lekker votlage door een koperdraadje boven een stukkie alifolie en het stijgt op?

Heb zo een beetje elke site doorgebladerd met info over dit onderwerp en vind het echt bijzonder interressant.
Maar het is dus nog onbekend wat het veroorzaakt dat het geheel opstijgt?
Ik heb wel begrepen dat het iets te maken heeft met de ionen die tussen het koperdraad en het alufolie overspringen...
Zou het dan ook niet zo zijn dat je een veel sterkere 'trust' krijgt bij dikker koperdraad, en bladgoud ipv alufolie?

En je moet dus een stukje alufolie verbonden met de - onder je object leggen...
Maakt het dan niet uit hoe hoog je object/lifter gaat? Want ik neem aan dat er op een gegeven moment andere objecten in de buurt komen die een makkelijkere verbinding naar de min vormen, dan het hele eind via de lucht (bijv de regenpijp die via de grond ook bij je alufolie komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag naar de TU in Delft geweest om deze proef uit te proberen, maar onze ging maar niet vliegen. Hij woog 14 gram (nogal zwaar volgens mij) maar toen we er een balans onderzetten kwam hij niet verder dat een lift van 0.20 gram dus het had niet zoveel uit gemaakt of hij lichter was. Weet iemand misschien wat er bij ons fout gegaan kan zijn? De doorsnede van het balsahout was 10 mm (vrij dik dus). Moet de minpool maar op 1 plek aangesloten zijn op het aluminium? En wat voor Koperdraad moet je gebruiken want wij hadden nogal dik koperdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoddXX2
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-06 11:11
Ik heb nog wat vertaald over hoe hij werkt:

Afbeeldingslocatie: http://jnaudin.free.fr/lifters/ekpsim/liftersimul1.gif

De positieve draad (die wordt hierboven aangegeven met het rode vierkantje), wordt ook wel de electrode genoemt. Bij deze positieve draad vind een opeenhoping van elektroden plaats wanneer er spanning wordt gezet op de lifter. Als je in een draad zou kunnen kijken, dan zou je opmerken dat de elektronen niet van plus naar min, maar van min naar plus lopen. Bij de lifter is dat ook het geval, maar gebeurt er iets anders. De positieve elektrode (de rode draad), neemt elektronen af van de omliggende atomen en moleculen. Deze elektronen verplaatsen zich zeer snel naar de positieve draad, waar ze worden opgenomen. Door deze verwijdering van deze elektronen worden de omringende atomen en moleculen positief geladen. Normaal gesproken is een atoom ongeladen. Als er een elektron van afgehaald wordt, dan zijn de protonen in de meerderheid en wordt het gehele atoom elektrisch geladen. Deze positieve moleculen en atomen vormen samen een positieve elektronische wolk (hierboven, in oranje getekend). Deze wolk bevind zich rond de draad en zo boven de negatieve elektrode (de alluminium plaat, weergegeven in het groen). De negatieve elektrode wordt aangetrokken door een positieve ionische wolk en andersom. De negatieve elektrode verplaatst zich richting de positief ionische wolk door een elektronische kracht (zoals een plasticen staaf die je statisch maakt, ook sommige stukjes alluminium aantrekt). De positief ionische wolk wordt aangetrokken door de negatieve elektrode. Deze wolk wordt ook tegelijkertijd afgestoten door de positieve elektrode. Hierdoor verplaatst de positief elektronische wolk naar beneden volgens de elektronische veldlijnen (die als kleine pijltjes in de bovenstaande tekening zijn afgebeeld). De positief geladen atomen die zich in de positief geladen ionische wolk bevinden, worden geneutraliseerd bij de negatief geladen plaat. De negatief geladen plaat voegd de elektronen weer toe aan de atomen en moleculen. Doordat de inslag zo sterk is, worden elektronen van de negatieve plaats afgekaatst en worden opgenomen door de moleculen die waren ingeslagen. Deze moleculen worden hierdoor negatief geladen. Deze moleculen vormen nu een negatief geladen wolk. Deze wolk wordt naar beneden gestuwd door de alluminium plaat. Wat er voor zorgt dat de lifter omhoog wordt gestuwd.

De positief ionische wolk wordt natuurlijk constant gemaakt rond de positieve elektrode, dit proces wordt constant herhgaald. Dus de lifter transformeerd de elektrische energie in elektrokinetische energie tegen het medium waar hij in beweegd. Hierdoor zijn er geen bewegende delen, vliegt het stil en is het uiterst wendbaar.

Deze dag is dit een van de verklaringen voor het fenomeen dat wordt waargenomen bij de lifter. Het elektromagnetische model, werkt goed in een atmospherische omgeving. Het is misschien wel goed om te weten dat sommige tests in vacuüm zijn gedemonstreerd. Het vvreemde hierbij was dat er nog steeds voortstuwing was. Dit zij op een schaal van micro-tot milli-Newton. Dit is bevestigd in sommige patenten van de NASA en andere bedrijven. Dit is waarom het interresant blijft om het verder te ontwikkelen en er verder onderzoek naar te doen. Het is interresant, omdat het mogelijk maakt om op een hele nieuwe manier door de ruimte te reizen....

• frickY
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 18:58:
Vandaag naar de TU in Delft geweest om deze proef uit te proberen, maar onze ging maar niet vliegen. Hij woog 14 gram (nogal zwaar volgens mij) maar toen we er een balans onderzetten kwam hij niet verder dat een lift van 0.20 gram dus het had niet zoveel uit gemaakt of hij lichter was. Weet iemand misschien wat er bij ons fout gegaan kan zijn? De doorsnede van het balsahout was 10 mm (vrij dik dus). Moet de minpool maar op 1 plek aangesloten zijn op het aluminium? En wat voor Koperdraad moet je gebruiken want wij hadden nogal dik koperdraad.
Ik weet alleen wat ik heb gelezen over dit onderwerp, en weet daaruit dat de afstand tussen koperdraad en alluminium folie erg belangrijk is.
Misschien moet jeens proberen de afstand te vergroten/verkleinen.

Ik ben blij dat mensen zich hier nog steeds mee bezig houden :) Blijf het boeiend vinden B)

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 18:58:
Ik ga in januari ook naar de TU Delft om deze proef uit te voeren.
Welke lifters hebben je gebruikt, en heb je nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ethnocentrix schreef op 18 december 2003 @ 20:50:
[...]

Ik ga in januari ook naar de TU Delft om deze proef uit te voeren.
Welke lifters hebben je gebruikt, en heb je nog tips?
Ik hoorde het van meneer Balsma. Wij hadden een normale lifter gebouwd van 5.5 gram, toen het koperdraad op 3 cm van het aluminium zat hadden we maar 0.20 gr lift. Later verdubbelde we deze afstand en hadden we 0.55 gr lift, nog veels te weinig dus. Ik post wel ff een keer foto's van onze lifter. Ik snap echter nog steeds niet hoe het kan dan onze niet ging vliegen, want we hebben hem precies zo gebouwd als op die website stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Laatst online: 10-09 00:46

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Zoals je gemerkt hebt, is gewicht heel belangrijk. 10mm balsa? veeeeel te dik. 1 of 2 vierkante millimeter voldoet. Je mag de lifter ook best wat groter maken, dan heb je wat schaalvoordeel. Bijvoorbeeld (in het geval van een drie- of vierhoek) zijden van 30 of 40 cm. Gebruik het dunste koperdraad dat je kan vinden. Dat in een utp kabel is te dik. Je kan een litze (kabel waarbij elke ader uit een heleboel kleine draadjes bestaat) slachten en 1 deeltje gebruiken. kabeldiameter is dan ongeveer 0.1 tot 0.2 millimeter. (gokje)

BTW ik heb zelf ook een paar (werkende) lifters gemaakt (zie post van krankenstein ergens bovenaan) en heb ondervonden dat het ook erg belangrijk is om een goede voedingsbron te gebruiken. Nu neem ik aan dat dat bij de TU wel snor zit. En: meer kilovolts is beter :)

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr Nix schreef op 20 december 2003 @ 19:25:
Zoals je gemerkt hebt, is gewicht heel belangrijk. 10mm balsa? veeeeel te dik. 1 of 2 vierkante millimeter voldoet. Je mag de lifter ook best wat groter maken, dan heb je wat schaalvoordeel. Bijvoorbeeld (in het geval van een drie- of vierhoek) zijden van 30 of 40 cm. Gebruik het dunste koperdraad dat je kan vinden. Dat in een utp kabel is te dik. Je kan een litze (kabel waarbij elke ader uit een heleboel kleine draadjes bestaat) slachten en 1 deeltje gebruiken. kabeldiameter is dan ongeveer 0.1 tot 0.2 millimeter. (gokje)

BTW ik heb zelf ook een paar (werkende) lifters gemaakt (zie post van krankenstein ergens bovenaan) en heb ondervonden dat het ook erg belangrijk is om een goede voedingsbron te gebruiken. Nu neem ik aan dat dat bij de TU wel snor zit. En: meer kilovolts is beter :)
We hebben ook al een grotere lifter gemaakt met een kleine in het midden zeg maar, maar die deed het ook niet. We hebben ook veel dunner balsa gebruikt nu want de kleine woog maar 5.5 gram. Het koperdraad dat we gebruikte was net draad, dit maakte ovigerens niet uit want hij had evenveel lift als met een dikker draad. De enige conclusie die ik hieruit kan trekken is dat de 'van de Graaf generator' op de TU het mankement was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 31-08 15:02

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 15:47:
[...]

We hebben ook al een grotere lifter gemaakt met een kleine in het midden zeg maar, maar die deed het ook niet. We hebben ook veel dunner balsa gebruikt nu want de kleine woog maar 5.5 gram. Het koperdraad dat we gebruikte was net draad, dit maakte ovigerens niet uit want hij had evenveel lift als met een dikker draad. De enige conclusie die ik hieruit kan trekken is dat de 'van de Graaf generator' op de TU het mankement was.
Ik heb nog nooit een floater gebouwd, maar op de sites die ik erover gelezen heb staat bijna altijd vermeld dat je HV-bron minimaal 500 microA moet kunnen leveren aan een +- 20KV.
En dat is net wat een Van de Graaf generator niet kan, een VDG-generator kan MV's(belastingsafhankelijk) leveren, maar slechts een kleine (constante) stroom (ordegrootte 50-100 microA voor een niet extreem grote VDG-generator).
Je hebt een hoogspanningsomvormer nodig, geen VDG-generator.

[ Voor 6% gewijzigd door The Bad Seed op 21-12-2003 16:24 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duracell schreef op 21 december 2003 @ 16:22:
[...]

Ik heb nog nooit een floater gebouwd, maar op de sites die ik erover gelezen heb staat bijna altijd vermeld dat je HV-bron minimaal 500 microA moet kunnen leveren aan een +- 20KV.
En dat is net wat een Van de Graaf generator niet kan, een VDG-generator kan MV's(belastingsafhankelijk) leveren, maar slechts een kleine (constante) stroom (ordegrootte 50-100 microA voor een niet extreem grote VDG-generator).
Die leraar heeft er ook 2 condensatoren op gezet om de stroomsterkte te vergroten, is het dan nog steeds onmogelijk met een VDG generator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

edit: bij nader inzien klopt hetgeen hier stond niet :X

[ Voor 146% gewijzigd door The Bad Seed op 22-12-2003 03:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duracell schreef op 21 december 2003 @ 16:22:
[...]

Heeft iemand enig idee waar ik zo'n hoogspanningsomvormer kan vinden als ze die niet op de TU hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Waarom geen oude TV/monitor? Voor zover ik kan zien hebben het merendeel van de mensen die dit geprobeerd hebben dat met succes gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duracell schreef op 27 december 2003 @ 19:17:
Waarom geen oude TV/monitor? Voor zover ik kan zien hebben het merendeel van de mensen die dit geprobeerd hebben dat met succes gebruikt.
Die optie hou ik nog achter de hand omdat ik een beetje sick daarop (gevaarlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar het is dus nog onbekend wat het veroorzaakt dat het geheel opstijgt?
Hoofdzakelijk eenvoudige ionenwind, echter zijn er vacuumexperimenten uitgevoerd waarbij nog een restvoorstuwing bleek te zijn, miniem in vergelijking met de ionenwind.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 19:15:
[...]

Heeft iemand enig idee waar ik zo'n hoogspanningsomvormer kan vinden als ze die niet op de TU hebben?
Ze moeten volgens mij gewoon regelbare hoogspannings bronnen moeten hebben. (op het natuurkunde practicum aan de UvA hebben ze in ieder geval gewoon regel bare bronnen tot 10 kV staan. Ik neem aan dat ze die op de TU ook hebben, al is het alleen om geigerteller buizen op aan te sluiten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Laatst online: 10-09 00:46

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Verwijderd schreef op 31 december 2003 @ 14:12:
Ze moeten volgens mij gewoon regelbare hoogspannings bronnen moeten hebben. (op het natuurkunde practicum aan de UvA hebben ze in ieder geval gewoon regel bare bronnen tot 10 kV staan. Ik neem aan dat ze die op de TU ook hebben, al is het alleen om geigerteller buizen op aan te sluiten.)
Die hebben ze ongetwijfeld, alleen moet je ze wel bereid vinden om die te gebruiken. Ik dacht in eerste instantie dat je die ook gebruikte. Een eenvoudige, kleine v.d. graaf-generator is (natuurlijk) niet genoeg. Er moet een vermogen van meerdere Watt's geleverd worden!

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt misschien lui maar zijn er mensen die hier even alle handige website's over de theorie neer kunnen zetten die zij zelf gebruikt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

We zijn op de TU Delft geweest, en bij ons deed hij het uiteindelijk!
We hebben het experiment met 3 lifters uitgevoerd namelijk:
- een haxalifter
- een vierkante lifter
- een standaard lifter.

De hexalifter bleek helemaal niets te doen. Het aluminiumfolie begon wel een beetje te wapperen en er kwam ozon vrij, maar that's all.

De vierkante lifter bleek maar aan 1 kant lift het hebben, waardoor hij als het ware omviel.

De standaardlifter leek in het begin ook niets te doen. Daarom hebben we hem op een weegschaal gezet en gekeken of we lift hadden. We bleken ongeveer 3 gram lift te hebben, maar de liter was 5 gram, dus daar hadden we niet veel aan.
Daarom hebben we ter plekke de onderste stokjes uit de lifter gehaald. Ook hielp wel wat, maar helaas nog niet genoeg. Toen hebben we ook de stokjes aan de zijkant verlengt en de koperdraad zo'n 10 cm boven het aluminiumfolie gehangen. De lifter begon nu een beetje te wandelen over de tafel, maar omstijgen deed ie nog steeds niet. Als laatse hebben we toen het aluminiumfolie een stuk korter gemaakt, en toen deed ie het :D. Hij was niet helemaal stabiel(hij steeg wel op, maar dan zakte ie weer een stukje naar beneden, en dan ging ie weer omhoog enz.), maar hij deed het iig.

We willen deze week de filmpjes die we hebben gemaakt gaan bewerken, en als die af zijn zal ik er een paar posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Dus.. je kreeg meer lift toen de afstand tussen koperdraad en alufolie groter werdt, en toen het alufolie kleiner werdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je ook nog wat data. Zoals spanning, stroomsterkte => vermogen. Het liefst met bijbehorende lift waarde. (Opzich is het leuk dat zo'n ding vliegt, maar terwijl hij op een weeg schaal staat heb je er veel meer aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Gaaf dat hij dan weer opsteeg en dan weer daalde. Dus in feite zweefde hij echt en had je een stabiel punt bereikt, waardoor hij ook zonder vasthoudtouwtjes niet wegvloog!

Ik ben benieuwd naar de filmpjes! Als je die post maak ik er een berichtje van op Fok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

frickY schreef op 29 januari 2004 @ 10:24:
Dus.. je kreeg meer lift toen de afstand tussen koperdraad en alufolie groter werdt, en toen het alufolie kleiner werdt?
Ja, toen we de stokjes verlengd hadden kregen we meer lift, maar helaas nog net niet genoeg lift om op te stijgen. Toen we het aluminiumfolie daarna verkort hadden, steeg hij wel op! Of dat aan de lengte van het aluminiumfolie ligt, of aan het gewicht ligt weet ik helaas niet.
Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 12:46:
heb je ook nog wat data. Zoals spanning, stroomsterkte => vermogen. Het liefst met bijbehorende lift waarde. (Opzich is het leuk dat zo'n ding vliegt, maar terwijl hij op een weeg schaal staat heb je er veel meer aan)
Het was de bedoeling dat we de liftkracht zouden gaan meten met behulp van een veerurnster, maar helaas hadden we daar te weinig tijd voor. We hadden namelijk een afspraak tot 13:00 uur, en om iets voor enen vloog de lifter pas :(.
Daarnaast kwam de lifter ook neit zo heel hoog, dus ik denk dat ie met een veerurnster waarschijnlijk niet eens van de grond was gekomen.

Van de vierkante lifter hebben we hoewel hij niet opsteeg wel een liftkracht, omdat we 'm op een weegschaal hebben laten opstijgen.
Mastermind schreef op 29 januari 2004 @ 13:12:
Gaaf dat hij dan weer opsteeg en dan weer daalde. Dus in feite zweefde hij echt en had je een stabiel punt bereikt, waardoor hij ook zonder vasthoudtouwtjes niet wegvloog!
Ik ben benieuwd naar de filmpjes! Als je die post maak ik er een berichtje van op Fok.
We hadden wel touwtjes (dun visdraad) aan de lifter zitten omdat de lifter de neiging had om niet alleen omhoog te gaan, maar ook een beetje naar de zijkant. Als we geen touwtjes aan de lifter hadden gemaakt, was ie waarschijnlijk van de tafel af gevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ethnocentrix schreef op 29 januari 2004 @ 19:54:
[...]

Ja, toen we de stokjes verlengd hadden kregen we meer lift, maar helaas nog net niet genoeg lift om op te stijgen. Toen we het aluminiumfolie daarna verkort hadden, steeg hij wel op! Of dat aan de lengte van het aluminiumfolie ligt, of aan het gewicht ligt weet ik helaas niet.

[...]

Het was de bedoeling dat we de liftkracht zouden gaan meten met behulp van een veerurnster, maar helaas hadden we daar te weinig tijd voor. We hadden namelijk een afspraak tot 13:00 uur, en om iets voor enen vloog de lifter pas :(.
Daarnaast kwam de lifter ook neit zo heel hoog, dus ik denk dat ie met een veerurnster waarschijnlijk niet eens van de grond was gekomen.

Van de vierkante lifter hebben we hoewel hij niet opsteeg wel een liftkracht, omdat we 'm op een weegschaal hebben laten opstijgen.

[...]

We hadden wel touwtjes (dun visdraad) aan de lifter zitten omdat de lifter de neiging had om niet alleen omhoog te gaan, maar ook een beetje naar de zijkant. Als we geen touwtjes aan de lifter hadden gemaakt, was ie waarschijnlijk van de tafel af gevlogen.
Jullie hebben een beetje geteerd op onze proeven in Delft ;). De 1e twee keer dat wij er waren hadden we een generator die te weinig ampere kon leveren waardoor hij het niet deed. Daardoor hebben ze bij jullie maar een sterkere generator genomen. Wij zijn ook afgelopen donderdag geweest, maar weer deed die van ons het niet omdat het weer te slecht was. De luchtvochtigheid was 98% hierdoor lekte ongeveer 15 KV naar de lucht terwijl de lifter aanstond. Hebben jullie nog iets van een theoriedeel gemaakt ofzo want dan kunnen we dat misschien uitwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

We waren van plan om met de proef te kijken of er een verband zat tussen de vorm van de lifter en de liftkracht. Omdat de proef is mislukt hebben we geen meetresultaten, en kunnen we dat deel dus niet maken.

We willen nu een verhaal over het biefeld-brown effect zelf gaan maken, dus wat he tis, hoe het ontdenkt is, de theoriën hoe het zou kunnen werken enz.

Ik ben op dit moment bezig met het bewerken van de filmpjes die we hebben gemaakt, en zal kijken of ik vanavond nog een filmpje online krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Okee, ik heb een filmpje geupload!

Biefeld Brown.wmv, 2,62 MB

enjoy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Lijkt t maar zo of is dat alu-folie echt zo gekreukeld? Dan weet ik wel wrom je een hoop lift misloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Waarom zijn die stokjes zo lang? Dat kost alleen maar extra gewicht, en volgens mij moet het aluminiumfolie inderdaad ook veel strakker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Mastermind schreef op 03 februari 2004 @ 18:38:
Waarom zijn die stokjes zo lang? Dat kost alleen maar extra gewicht, en volgens mij moet het aluminiumfolie inderdaad ook veel strakker :)
Die stokjes zijn zo lang omdat je lift groter wordt naar mate je het koperdraadje aan de bovenkant verder omhoog doet. Het aluminiumfolie is idd gekreukels, maar dat komt omdat we nog maar weing tijd over hadden opm de lifter overnieuw te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

edit: 1x is genoeg :+ 8)7
edit2: weet er iemand nog goede sites met info over het Biefeld-Brows effect?

[ Voor 155% gewijzigd door Ethnocentrix op 05-02-2004 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 13:57
hmm erg interresant onderwerk, moet ook profielwerkstuk maken volgend jaar ;)

misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar ik snap dit nog steeds niet helemaal:
Afbeeldingslocatie: http://jnaudin.free.fr/lifters/ekpsim/liftersimul1.gif
Vaarom zou het ladingsverschil gecompenseerd worden door die geleidelijke stroom van ionen en niet in een vonk zoals je die normaal hebt met een heel hoog spanningsverschil??

En hoe kan hij nog blijven zweven terwijl je hem los koppelt, dit ioniseren vergt toch vrij veel energie lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben ook al een paar weken met mijn profielwerkstuk samen met een vriend van mij. wij hebben inmiddels al een stuk of 10 verschillende flyers gemaakt in alle soorten en maaten.

wij zijn ook begonnen met een van de graaf maar deze zijn lang niet krachtig genoeg. hierna zijn we overgegaan op een monitor. hier zagen we eerst tegenop maar doordat het eigenlijk vrij simpel is hebben we het toch maar gedaan en dit was een hele verbetering.

onze eerste flyers waren schots en scheef en gemaakt van sate prikkers met seconde lijm. toen dit maar niet wou werken zijn we toch maar even zo slim geweest om balsa hout en uhu lijm te halen. dit werkte veel beter en na het vinden van de goede hoogte vloog de flyer. hierna begon het plezier en werden er nogvele flyers gebouwd waaronder een hexa een driehoek vierhoek en er word nu ook gewerkt aan een cirkel.

morgen gaan we voor onderzoek verschillende tests uitvoeren voor het profielwerkstuk waaronder het testen van de flyer in vacuum. als er geinterreseerden zijn kan ik dezer esultaen wel posten.

maarjah na mijn verhaal te hebben gegeven kan ik wel wat tips geven:
- gebruik altijd balsa hout en uhu lijm voor het ligste resultaat

- denk niet simpel over de bovenleiding, het komt erg gevoelig op welke hoogte deze hangt en hij moet ook goed strak hangen. over het algemeen zit de perfecte hoogte bij een driehoek rond de 0.5 cm per 10KV.

- zorg ervoor dat het stukje aluminium recht onder de bovenleiding een beetje bol staat, bijvoorbeeld door het veilen van het houtje wat eronder zit. hiermee voorkom veel ontlading (bliksem :)).

- het makkelijkste is om te beginnen met een grote flyer in de vorm van een driehoek met zeiden van +- 20 cm met zo dun mogelijk koperdraad.

- kijk uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:20

Nobby

Nuts!

Ik zou graag deze resultaten zien, ik ben zelf ook bezig met een profielwerkstuk hierover.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

* schop *

@ Casemaster: Heb je al resultaten? Vooral naar de proef in vacuum ben ik benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we hebben hem getest in vacuum...

kort kan ik zeggen dat we een kleine flyer (driehoek) in de stolp hebben gehangen met daar tussen een veer zodat we makelijker konden zien als hij zou bewegen.

Toen alles eenmaal gereed was en de vacuum redelijk was getrokken zetten we de flyer "aan". We zagen dat de flyer heen en weer begon te bewegen maar we konden geen duidelijk lift waarnemen. De flyer die wij gebruikte vloog zowiezo niet goed dus al te hoge verwachtingen hadden we al niet maar je moet het zien als een eerste test.

de vreemde bewegingen zou ik nu willen verklaren door "lucht" die uit het balsa hout word getrokken waardoor er weer ionisatie kan optreden. Dit zou ook de schokkende beweging kunnen verklaren maar voordat we nieuwe experimenten hebben uitgevoert kunnen we nix met zekerheid zeggen.

als andere mensen suggesties hebben over volgende proeven of vragen hebben zeg het dan ff :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 22:25:
als andere mensen suggesties hebben over volgende proeven of vragen hebben zeg het dan ff :)
Plaats de flyer op een weegschaal in het vacuum. Zo kan je proberen te meten of er enige lift op treed. (vliegen op eigen kracht is natuurlijk leuk, maar voor quantitatieve metingen is het veel nuttiger om de flyer aan de grond te houden.)

(je moet er wel op letten, dat de weegschaal iets anders aan zal geven bij vacuum, dan bij 1 atm.)

Zoals ik verder al eerder had geopperd: Metingen bij verschillende luchtdruk/luchtdichtheid. Dit maakt het eventueel mogelijk om een lift waarde voor absoluut vacuum te extrapoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weegschaal wod wel wat moeilijker aangezien die ook in de vacuumkolf moet worden geplaats :). als het zou kunnen is dit natuurlijk wel de beste oplossing.

ik had ook nog een vraag voor tips voor een nieuw bouwmateriaal.
het liefst wil ik af van balsa door de eerder genoemde problemen met het vermoedelijk vrijkomen van "lucht" bij vacuum trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok
  • Laatst online: 21:36

zerok

geen

Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 13:22:
weegschaal wod wel wat moeilijker aangezien die ook in de vacuumkolf moet worden geplaats :). als het zou kunnen is dit natuurlijk wel de beste oplossing.

het liefst wil ik af van balsa door de eerder genoemde problemen met het vermoedelijk vrijkomen van "lucht" bij vacuum trekken.
zijn rietjes niet een idee? ik heb zelf nog nooit zoiets inelkaar gezet maar denk wel dat het kan lukken.

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Verwijderd

Ik weet niet hoe groot je vacuum kolf is, maar een boven weger hoeft niet zo groot te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vacuum krijgen lukt je nooit. Wij zijn nog een keer naar het hoogspanningslab in Delft geweest waar onze lifter het uiteindelijk ook deed. Wij hebben het verhaal over de lifters ook aan de 'baas' daar verteld, oa het vacuum verhaal. Hij zij echter ook dat het heel erg moeilijk is een goed vacuum te verkrijgen en dat je daar nogal dure apparaten voor nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSmurf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 16:50

BoomSmurf

Am-Ende!

zerok schreef op 18 februari 2004 @ 14:13:
[...]

zijn rietjes niet een idee? ik heb zelf nog nooit zoiets inelkaar gezet maar denk wel dat het kan lukken.
Met rietjes kan het idd ook (heb er ook een gebouwd afgelopen zomer) - Zelfs bij Pipooooooooooos hadden ze geen balsahout ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BoomSmurf op 20-02-2004 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Wat bedoelen ze eigenlijk met een asymmetrische condensator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Hefe
kan je ook van dat metaalstof(?) o.i.d er overheen strooien zodat je de banen ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ik denk dat je dan kortsluiting krijgt. Wel zou je ondr de lifter ijzervijlsel kunnen leggen, met daar overheen dun plastic, zodat je de veldlijnen kunt zien die onder de lifter zitten.

edit:
Ik ben nog op zoek naar verschillende theorieën overh et Biefeld-Brown effect naast de ionenwind theorie. Weet iemand nog een paar andere theorieën?

[ Voor 31% gewijzigd door Ethnocentrix op 28-02-2004 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ethnocentrix schreef op 28 februari 2004 @ 15:41:
edit:
Ik ben nog op zoek naar verschillende theorieën overh et Biefeld-Brown effect naast de ionenwind theorie. Weet iemand nog een paar andere theorieën?
Ik heb momenteel wel een goed ogende theorie, lijkend op de ionenwind theorie, maar die zijn we nog aan het controleren, dus die houd ik nog liever even voor me, zodat hij evt. nog bijgesteld kan worden.

We (ik en een maat van me) zijn momenteel voor ons PW aan de uni van Utrecht bezig met dit project en hebben woensdag onze eerste test gedraaid. Hij ging redelijk de lucht in, maar ontlaadde wel veel (mooi effect :) )
Ook in vacuum (bijna dan, we gingen tot 0,2bar) blijft er behoorlijk wat activiteit, maar dit hebben we nog niet kwantitatief vast kunnen stellen.

Wat betreft het ijzervijlsel: geen goed plan, er zal gigantische onlading richting dit spul komen, aangezien de kleinste oneffenheid waar dan ook ik de omgeving al aanleiding geeft tot ontlading (merkten we ook bij onze tests)
Pagina: 1 2 Laatste