Gaat het de verkeerde kant op met GoT?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 722 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik open maar een nieuwe topic aangezien ik geen lopende thread over dit onderwep kon vinden. Naar aanleiding van deze topic --> [rml][ 3d] Contest v7 - Eten en drinken[/rml] heb ik een beetje een slecht gevoel......

Persoonlijk snap ik de balle meer van GoT en heel het beleid ervan. Ik heb zelf abslote geen verstand van al dat geteken, maar ik heb net alle 29 paginas met plezier doorgelezen en bij sommige plaatjes smakelijk moeten lachen. Echt waar ik heb me kostelijk vermaakt na een dag zware werk.

Ik denk dat tweakers zich 1 ding moet realiseren en dat is dat ze aan hun eigen succes ten onder aan het gaan zijn. Tuurlijk mag het geen rotzooitje worden op het forum, maar je kan ook de teugels te strak in handen houden en zo de aggressie van de gebruikers opwekken. Tegenwoordig is het altijd maar lees de FAQ, lees de FAQ, als vervolgens een situatie ontstaat die niet in de FAQ staat en een MOD daarop gewezen wordt met de tekst "kijk maar naar de FAQ, daar staat het niet in" dan moeten gebruikers maar niet zo bijdehand zijn.

Het is een welbekend feit dat steeds meer mensen een lichte afkeer van GoT krijgen omdat alles zonodig volgens de regels moet. Nu kan ik dat in de meeste gevallen wel begrijpen, maar als ik nu lees dat een topic zoals deze nu opeens ook alszijnde "laag niveau" bestempeld word, dan ben ik toch blij dat ik een riem aan heb, want anders zakt mijn broek er van af.

Ik denk dat zo nu en dan vergeten wordt dat GoT en tweakers.net er voor de users is en niet andersom. Het zou een eer moeten zijn dat jullie de users mogen ontvangen ipv dat users blij moeten zijn met het feit dat ze op een forum kunnen rond snuffelen of het nieuws kunnen lezen. Ik zie altijd nog banners door het scherm heen vliegen en wat voor nut hebben die als er geen bezoekers zijn? Juist ja, dan lopen alle sponsors weg en kan tweakers.net opgedoekt worden. Mischien ben ik wel een beetje sceptisch, maar als ik naar de lijn kijk die de laatste tijd ingezet is, dan is dit het begin van het einde

Zucht wat waren dat toch mooi tijden dat ik nog met Dabit aan het discuseren was over het ultime ontwerp voor zijn waterblokje.... echt waar ik verlang ernaar terug. Minder regels en minder gezeik.....

Er wordt vooral gezegd dat het nieveau van het posten omlaag gaat. Dit zou voornamelijk komen omdat er veel instroom van nieuwelingen si die geinteresserd is in onderwerpen waar ze weinig vanaf weten. Ik bespeur tegenwoordig een kloof tussne mensen die het allemaal weten, de zogenaamde "1337" tweakers en de "n00bs". De laatste groep is dom, tja anders ben je geen n00b en de eerste groep volet zich veelal te goed om hun een handje te helpen. Nee in plaats daarvan wordt er met hard hand geregeerd en wordt er veelvuldig naar de FAQ's gewezen.

Nu weet ik dat in veel gevallen een blik in de FAQ voldoende zou zijn om bepaalde problemen op te lossen, maar een forum heb je op te discuseren, te babbelen en weet ik het. Kortom het zou vooral gezellig en informatief moeten zijn met een plekje voor slim en dom.

Als ik kijk naar bovenstaande topic, dan denk ik bij mezelf, hee een contest, leuk even kijken wat er allemaal te zien is. Dan verwacht ik plaatjes, met beoordelingen etc, geen elle lange discussies over techniek die achter een plaatje zit of problemen van mensen om een bepaald iets op te lossen. Daar heb je toch andere threads voor of vergis ik me dan? Affijn, na een klein half uurtje in de thread gekeken te hebben (tja modem zielepoot) lees ik dat zulke threads niet meer mogen. Ik krab ff achter me oor, en lees wat er allemaal aan de hand is. Na het allemaal gelezen te hebben viel me bek zowat open van verbazing en samen met mij een hoop anderen denk ik. Van wat ik gezien heb is het topic waar ik het over heb juist een goed voorbeeld van hoe het zou moeten op een forum, geen ruzie, positieve en gezellige sfeer. Ik denk dat dat iets is wat je moet koesteren en bevorderen ipv het de kop in te drukken en domweg verbieden.

Voor mezelf merk ik dat ik steeds minder ga posten. Vroeger (2001) heb ik nog hele interessante topics gezien en ik niet te beroerd om iemand uit de brand te helpen, maar ik denk als je kijkt naar mijn aantal replys dat het aantal drastisch is afgenomen in de loop der tijd.

Maar goed zie maar wat jullie hiermee doen. Ik bespeur de laaste tijd steeds meer van deze signalen, ik dacht laat ik jullie ook maar eens weten hoe ik over GoT denk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenesmia
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 20:57

Tenesmia

First Sergeant

Kan het niet méér met je eens zijn , in mijn ogen is het hele idee van 'net niveau van het forum daalt' , juist de oorzaak van het daadwerkelijk dalen van de lol die mensen in dit forum hebben. Steeds vaker worden leuke, informatieve topics op, in mijn ogen veel te botte, methode op slot gedaan ... in RL is weglopen, of erger nog, schreeuwen 'ik wil je nooit meer zien' na een of andere aanvaring toch ook nooit de oplossing :? ?

Dit is een mooi voorbeeld trouwens, [rml][ cm] plexikast eindelijk issie er dan[/rml] , iemand die heel enthousiast een topic begint ( nog leuk topic ook ) wat dan gewoon verziekt wordt :(

[ Voor 23% gewijzigd door Tenesmia op 07-02-2003 02:19 ]

Ad Astra Per Aspera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 19:18

we_are_borg

You will Comply

Ik vroeg me dat ook af wat als eerste geschreven staat bij [rml][ 3d] Contest v7 - Eten en drinken[/rml].
* MELDING ! Deze contest zou de laatste kunnen zijn, en wie weet voor hoe lang.
Dus blijf ontopic en post nuttig, verpest het niet voor medeTweakers. *
Ik wil wel eens weten of een mod het bovenstaande quote heb gezegd tegen de topic starter, zoja dan vraag ik me af of die mod in kwestie wel correct bezig is geweest. Dit omdat hij dan een topic verbied door dat er een paar zich niet kunnen gedragen. Ik zie ook bij andere topics dat ze gesloten worden omdat een of twee personen offtopic bezig zijn.

Kijk maar naar dit draadje [rml]Is er veel verschil sinds HK dicht is? [/rml]. Op die pagina begint er één iemand met
.. ik had me voorgenomen dit voorval te laten rusten, maar toen had ik dit topic nog niet gezien ... en ergens MOET ik dit gewoon ff kwijt .. ik wil hiermee de betreffende Mod beslist niet persoonlijk aanvallen, maar ermee aangeven hoe de sfeer bij mij vanochtend was en imho indirect gevolg van het verdwijnen van de HK
ShotGun zegt nog dat ze wereld niet vergaat met een PM maar JvS sluit hem na een half uur omdat het alleen maar over gezeik gaat over OW's en PM's. Wel over de OW's waren ze netje een discussie aan het houden dat iemand 2 jaar geleden maar 1 OW kreeg en nu een paar. Als mod kon je natuurlijk even de post weg halen van die gene die lieo te zeiken over die PM en hem dringent verzoeken ergens anders te gaan klagen.

Ook zie ik wel eens een topic voorbij komen met daarin een vraag die wordt beantwoord ook door een Mod en even later sluit een light mod het af omdat het niet aan een bepaalde voorwaarde voldoet. Hoe ik de stuctuur begrijp is een light mod te ondersteuning waarom sluit deze wel ineens een topic maar die mod niet.

Een ander doorn in het oog is de vele sticky topics is het niet mooier als je een FAQ maakt voor alle fora's en FAQ en how to's die mensen helpt in de goede richting te sturen in een knowledgebase te gooien. Hier door heb je stickys alleen nodig wanneer het echt dringent is. Om iedereen de nieuwe FAQ kenbaar te maken kan je vier dingen doen.
1. Zet het in het mededelingen
2. Geef iedereen een PM met daarin de nieuwe situatie
3. Iedereen krijgt een e-mail
4. Zet het op de FP.
Ten slotte kan je naast de search een KB knopje maken zodat de mensen eerst kunnen zoeken in de search of KB. Sticky's zijn een vervuiling op zich het maakt een fora niet leuk, al hoewel er wel veel tijd in is gestoken om ze te maken.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja dit was ook niet te verwachten ofzo..

zie dit ook Spielerij - Problemen & Vragen , kan me prima voorstellen dat mensen geen zin meer hebben anderen te helpen als je daarvoor eerst 10 schermen FAQ en 3 Sticky topics per forum moet door nemen om te kijken of je niet toevallig iets verkeerd doet..

en hier nog zoiets Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' topics, de ene mod op de andere die nog even in een FAQ interessant komt lopen doen om zen naam in beeld te krijgen :D komop zeg denken jullie nou serieus dat mensen niks beters te doen hebben dan die 2 kilometers aan FAQs door te lezen..

GoT neemt zichzelf veel te serieus.., feit blijft dat er gigantisch veel hielenlikkende kotertjes rondlopen waar het wannabe-mod gedrag van af druipt (lees oa. SM posters)..

ook al stelt men zich nog zo pretentieus op, het blijft gewoon een peuterspeelzaal met een hele strenge juf die constant zegt dat je wel je handen moet wassen na het poepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 03:01:
Tja dit was ook niet te verwachten ofzo..

zie dit ook Spielerij - Problemen & Vragen , kan me prima voorstellen dat mensen geen zin meer hebben anderen te helpen als je daarvoor eerst 10 schermen FAQ en 3 Sticky topics per forum moet door nemen om te kijken of je niet toevallig iets verkeerd doet..

en hier nog zoiets Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' topics, de ene mod op de andere die nog even in een FAQ interessant komt lopen doen om zen naam in beeld te krijgen :D komop zeg denken jullie nou serieus dat mensen niks beters te doen hebben dan die 2 kilometers aan FAQs door te lezen..
Als mensen zich gewoon konden gedragen en niet zo lui waren dan was het ook niet nodig. Helaas wijst de praktijk van alle dag het tegendeel uit.
GoT neemt zichzelf veel te serieus.., feit blijft dat er gigantisch veel hielenlikkende kotertjes rondlopen waar het wannabe-mod gedrag van af druipt (lees oa. SM posters)..

ook al stelt men zich nog zo pretentieus op, het blijft gewoon een peuterspeelzaal met een hele strenge juf die constant zegt dat je wel je handen moet wassen na het poepen..

Dit is precies het soort instelling dat we kunnen missen als kiespijn. SM is er om het forum waar je zo graag komt uit de problemen en op orde te houden.

En als je het hier als een peuterspeelzaal ziet verbaast het me ten 1e dat je hier nog steeds komt. en dat je vind dat het allemaal te streng is. Want als we alles en iedereen zomaar toestaan is het snel afgelopen met het forum.

Het zijn niet de regels die GoT verpesten, maar de losers die ze steeds overtreden, en de rand opzoeken. Er staat in de policy niks raars .. ik zou de FAQ kunnen herschrijven naar 1 zin: "gedraag jezelf en doe eens wat moeite voordat je hierheen komt". Op basis van die simpele algemene netiquette zou alles probleemloos moeten kunnen draaien hier. De reden dat de FAQ en de policy veel uitgebreider zijn, is puur omdat mensen, algemeen gezien, brutaal, eigenwijs en dom zijn. Dus moet je wel maatregelen treffen en grenzen stellen. Helaas, maar het is niet anders.

Ik word dan ook doodmoe van mensen die menen het allemaal wel beter te weten. Geen FAQ lezen, geen moeite doen, SM maar verklikkers vinden, en modjes dictators. Newsflash: GoT is geen ubb-board met 10 users. Het is hier een smeltkroes van vele tienduizenden gebruikers, en dat beheer je niet zonder een compleet andere aanpak. En imo, zijn we beter af zonder de users die dat niet willen accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het probleem is IMO een gebrek aan tolerantie.

Als het niet erg vind dat er wel eens personen op dit forum zijn die irritant doen heb je ook geen regels nodig om het irritant-zijn te verbieden. Als je je niet irriteert aan n00b-vragen hoef je n00b-vragen niet te verbieden en zal er ook niemand lomp reageren op n00b-vragen. De n00b-vraag wordt genegeerd door de mensen die geen zin hebben om een n00b-vraag te beantwoorden en de n00b wordt geholpen door mensen die het wel eventjes leuk vinden om de n00b te helpen. Gevolg: n00b blij en replyer blij. Er hoeven nauwelijks topics gesloten te worden en dat alleen al scheelt veel irritatie aan weerszijden.

Ik zou niet weten hoe je het in de praktijk moet oplossen aangezien tolerantie niet afgedwongen kan worden. Als je losjes gaat moderen krijg je problemen met users die daar misbruik van maken en irritatie gaan opwekken bij andere users, die weer willen dat topics gesloten worden maar het sluiten van topics levert weer irritatie op bij een andere groep gebruikers. Oftewel het is nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga een gevaarlijke richting inslaan, maar sinds de HK dicht is merk ik (en anderen ook) dat het offtopic en gekloot steeds vaker voorkomt, ik ben zelf ook nog een n00b en kom hier ook nog niet zo lang,maar de eerste dag dat ik wat poste kreeg ik gelijk RTFM enz naar me hoofd, het nivo van reply'en en het nivo van topics is laag, hoe komt dat? offtopic kunnen ze nergens meer want HK is dicht,dus gaan ze ergens anders of topic,en replies als bij:

Zekerz mooie mod

Neej je mod is niet mijn smaak maar wel leuk

enz, die worden weg gemod omdat dat neit de policy is, die replies die vrolijken topics juist op,oke er zijn mensen die er misbruik van maken, die personen zullen dan wat eerder op de vingers getikt moeten worden, de policy is goed zo al zou hij iets lichter kunnen met betrekking op replies, er zijn gewoon forum onderdelen waar mensen eerder offtopic/discuseren dan andere onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Femme schreef op 07 February 2003 @ 03:41:

Als het niet erg vind dat er wel eens personen op dit forum zijn die irritant doen heb je ook geen regels nodig om het irritant-zijn te verbieden. Als je je niet irriteert aan n00b-vragen hoef je n00b-vragen niet te verbieden en zal er ook niemand lomp reageren op n00b-vragen. De n00b-vraag wordt genegeerd door de mensen die geen zin hebben om een n00b-vraag te beantwoorden en de n00b wordt geholpen door mensen die het wel eventjes leuk vinden om de n00b te helpen. Gevolg: n00b blij en replyer blij. Er hoeven nauwelijks topics gesloten te worden en dat alleen al scheelt veel irritatie aan weerszijden.
Daar heb je helemaal gelijk in, zo zou het moeten gaan. :)
Ik zou niet weten hoe je het in de praktijk moet oplossen aangezien tolerantie niet afgedwongen kan worden. Als je losjes gaat moderen krijg je problemen met users die daar misbruik van maken en irritatie gaan opwekken bij andere users, die weer willen dat topics gesloten worden maar het sluiten van topics levert weer irritatie op bij een andere groep gebruikers. Oftewel het is nooit goed.
Tolerantie afdwingen gaat idd niet, maar hopeloos is het natuurlijk niet.

Als je terugkijkt naar de kern van de situatie zoals je in het begin van je post omschrijft dan zie je dat de lompe replies de oorzaak van alle ellende zijn, alle rest is direct of indirect gevolg van dit.
Dat is dus hetgene waar op gestuurd dient te worden, minder sloten, meer deleten en pushmessages voor de slechte reply-ers.

Voor het stimuleren van tolerantie kan ik alleen maar zeggen: zoveel mogelijk het goede voorbeeld geven.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Femme schreef op 07 February 2003 @ 03:41:

Oftewel het is nooit goed.
Amen. _/-\o_
Je kan nog zoveel regels bedenken, maar mensen blijven ze toch overtreden.

Ik ben echter ook van mening dat veel mensen een beetje vergeten hoe ze allemaal zelf begonnen zijn, ik geef toe dat vergeet ik ook wel eens maar ik heb daarom wel dit topic in mijn bookmarks staan:
isdn onder redhat ?

Zo wordt ik er altijd een beetje aan herinnerd hoe mijn kennis niveau toen was en hoe mijn niveau van posten op dat moment was en ik denk dat je bij iedereen wel een dergelijk "noob" topic in zijn/haar history vind.

Het probleem alleen is toen ik het bovenstaande topic postte waren er 18000 users ingeschreven op got, er waren veel minder mensen dagelijks actief. Op dit moment zijn er op got 70000 mensen ingeschreven en er zijn er geloof ik ten alle tijde minimaal 500 users actief op got.

Zoals het verleden altijd wel heeft uitgewezen is het moeilijk om een grote groep gebruikers regels aan te leren en ook daadwerkelijk uit te laten voeren, je zit gewoon met het probleem dat de individu wel slim is, maar een grote groep niet.
Je hoopt gewoon dat alles door die regels wat beter gaat lopen, maar je kan niet verwachten dat een nieuwe gebruiker alle regels kent op got.

Ik vind dan ook dat het zeker niet de nieuwe gebruikers die alle problemen veroorzaken, maar juist de vaste "oudere" bezoekers waar je wel van kunt "eisen" dat die de regels kennen. Als die vaste bezoekers gewoon zorgen dat de nieuwe gebruikers de regels leren kennen op een normale rustige manier en als deze dan ook nog zelf het juiste voorbeeld geven dan zijn alle problemen gewoon opgelost.

Maargoed, dit is gewoon niet moeilijk tot onmogelijk om dit tot een dergelijk grote groep aan te dringen om het simpele feit dat deze groep (zoals al gezegd wordt) het forum in stand houd en niemand is je zegmaar iets aan je verschuldigd, hiermee wil ik niet zeggen dat de crew geen goed werk goed integendeel zelfs, maar als je het gaat vergelijken met een baan dan betaald de baas je salaris en ben jij verplicht om goed werk af te leveren.

De enige oplossing is door een grote groep users got meer hun eigen community te laten maken, dit wil zeggen door users op een dermate manier te laten begeleiden door de vaste grote groep users dat het niet meer kan gebeuren dat mensen de fout in gaat en mocht dit als nog gebeuren, dat diegene door 1 vast persoon uitleg krijgt over het hoe en waarom.

Maargoed, er moeten gewoon dingen veranderen op got, dat kunnen denk ik een heleboel mensen het met mijn eens zijn. Alleen moet het dan daadwerkelijk ook gebeuren door de crew/hga/MT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me gaat een korte post doen :X

Riemer Reinalda in "Stap voor stap Norton Ghost Diskette met"

Prachtig! Inlijsten, uitprinten en als FAQ ophangen! Met zulke posts bereik je 1000x meer dan het posten van wat linkjes of het plaatsen van botte opmerkingen. Riemer d:)b !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

IMHO wordt tolerantie hier niet echt hoog in het vaandel gedragen. Hoeveel maal heb ik moeten lezen dat GoT geen democratie is, maar een communitie waar users zich moeten gedragen naar de regels die opgemaakt zijn door de crew. Bevalt het je niet, ga dan elders spelen.
Nog voorbeeldjes van intolerantie vind ik het bestaan van [SM], het handjesicoon bij elk topic en het veelvuldig gebruik van het woord "n00b". Uiteraard is dit jullie forum en jullie doen daarmee wat jullie willen, dat is evident.

Maar het wordt wel eens hoog tijd om eindelijk de doelgroep van GoT duidelijk te omlijnen en daar ook naar te handelen.

Gaan jullie ervoor om ook de mensen met simpele vragen uit de nood te helpen?
Waarom niet eigenlijk? Interesseert het topic je niet, lees er dan over - wat is daar in Gods naam nu storend aan? Ben je 30 seconden van je leven kwijt omdat je een openingspost gelezen hebt die onder jouw niveau ligt?
Er zijn altijd wel mensen die maar al te graag anderen helpen bij hun toch niet zo moeilijke vragen.

Of wordt het een elite-forum waar enkel de meest interessante en ingewikkelde vragen en discussies gewaardeerd worden? Goed, dan moet de helft van de users (ja, ik ook :) ) gebanned worden. Het zal hier rustig zijn, maar jullie gewenste niveau zal bereikt worden. :)

Kortom, bepaal eerst de doelgroep en ga dan het tolerantiebeleid eens herzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je met het pushen van de "slechte" users veel verder zou komen.
Het onnodig sluiten van topics leverd veel irritatie bij gebruikers. De topics
worden gesloten en de goede lijden weer eens onder de kwade. Geef users
strengere waarschuwingen als ze over de schreef gaan en sluit alleen het hele topic
als de topictstarter daadwerkelijk ook de gene is die over de schreef gaat.

Maar goed dat is mijn mening, maar wie ben ik. Ik ben hier een nummer en meer hoef ik ook niet te worden. Ik hoef mijn naam niet onder elke post te hebben staan omdat ik dan mischien een beetje bekender word hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar laat ik er toch even dit over zeggen:
"vroeger" had je minder n00b topics, omdat er minder n00bs waren. Vroeger had je dus ook minder goede topics omdat er minder experts waren.
Ik zelf snap echt _geen zak_ van veel wat er gebeurd in PNS en NOS. Dat is goed vind ik, omdat GoT ooit is opgezet als een forum voor professionals. Als je dus de doelgroep iets gaat verschuiven, krijg je meer n00b topics bijv.
Dit houd je niet tegen. Je kan je ertegen verzetten, maar dan word het alleen maar erger.

Als je voor de gein eens een keer op mijn naam zoekt (bij topicstarter), zie je dat mensen (zoals Femme zegt) vroeger veel tolleranter waren en niet bij ieder n00b topic zeiden: Lees de FAQ. Daar heeft een user helemaal niets aan, en gaat dan fijn naar een ander topic, zonder dat hij hier ooit nog terug komt. Dat is imo een groot gemis, omdat ie misschien n00b kan zijn in PMG, maar dat hij van NOS des te meer weet! Als iedereen dus eens wat aardiger is tegen n00bs, en ze eerst aardig te helpen en ze vervolgens op de FAQ te wijzen, zullen ze eerder de FAQ respecteren, en zullen ze het leuk vinden op GoT. Trust me, ik was echt erg vroeger (of nogsteeds?). Ik kan toch niet zeggen dat ik me niet aardig heb aangepast aan de regels hier.

Moraal van dit verhaal: Help n00bs op weg, negeer ze niet en word ook niet boos op ze. Dat heeft geen zin! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:56

Wokschotel

Op 6 wielen

De tolerantie is niet te hoog, die is te laag. Veel oplossingen zijn veel te zoetsappig. Neem nou het voorbeeld van Sepans waarvan ik denk 'flikker op, een gebruiker die zelf niet de moeite neemt om even eerst wat te lurken en te kijken hoe het er hier aan toegaat verdient het niet om aan het handje meegenomen te worden'. Dat soort jaren 70 vrijheid-blijheid/pappen-en-nathouden oplossingen werken gewoon niet. Gewoon dichtknallen een post, eventueel met verwijzing naar de FAQ. Dat eeuwige softe gedoe ook altijd :r

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Plague schreef op 07 februari 2003 @ 08:54:
Moraal van dit verhaal: Help n00bs op weg, negeer ze niet en word ook niet boos op ze. Dat heeft geen zin! :)
mja, maar door te verwijzen naar de faq, en een stukje quoten help je zo'n user toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 15:28

Schonhose

Retro Icoon

Ik ben wel van mening dat als je de moeite neemt om een opmerking zoals "RTFM" of "Zie de Faq" kunt plaatsen je ook de moeite kunt nemen om de topicstarter even op weg te helpen.

Ik probeer eerst te helpen en daarna pas verwijzen na de faq enzo. Wanneer ik het niet de moeite waard vind, dan lees ik het topic, schud ik met mijn hoofd en ga ergens anders heen. Ik ga geen nutteloze post plaatsen in dat geval.

Als meer mensen dat zouden doen..........

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Athos schreef op 07 February 2003 @ 09:19:
Ik ben wel van mening dat als je de moeite neemt om een opmerking zoals "RTFM" of "Zie de Faq" kunt plaatsen je ook de moeite kunt nemen om de topicstarter even op weg te helpen.
mja, waarom het wiel opnieuw uitvinden :?
RTFM enzo is altijd al not-done geweest ;)
Dus als men hier alleen komt om dat te roepen kan die beter wegblijven. Of geef op zijn minst een url naar de juiste query bijvoorbeeld. Met wat links naar resultaten, daar heeft een topicstarter meer aan.
Wanneer ik het niet de moeite waard vind, dan lees ik het topic, schud ik met mijn hoofd en ga ergens anders heen. Ik ga geen nutteloze post plaatsen in dat geval.

Als meer mensen dat zouden doen..........
helemaal mee eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Wokschotel schreef op 07 February 2003 @ 09:05:
De tolerantie is niet te hoog, die is te laag. Veel oplossingen zijn veel te zoetsappig. Neem nou het voorbeeld van Sepans waarvan ik denk 'flikker op, een gebruiker die zelf niet de moeite neemt om even eerst wat te lurken en te kijken hoe het er hier aan toegaat verdient het niet om aan het handje meegenomen te worden'. Dat soort jaren 70 vrijheid-blijheid/pappen-en-nathouden oplossingen werken gewoon niet. Gewoon dichtknallen een post, eventueel met verwijzing naar de FAQ. Dat eeuwige softe gedoe ook altijd :r
Zoals het volgens jou zou moeten is imho dus juist een voorbeeld van "te lage tolerantie" ... en bij een slechte, luie user kun je zo optreden .. maar als je dat bij n00bs / semi-n00bs doet ben je imho verkeerd bezig!!

Wat een kleine moeite is het voor ons om een n00b eventjes op weg te helpen ... eventjes een hint waar hij zijn probleem kan oplossen en dan toppic laten zakken, reageert men dan toch nog is er kennelijk die behoefte .. wie is een mod dan om dát middels een slotje te verbieden?! :?

Als n00b zou ik me hier tegenwoordig geeneens meer durven registreren laat staan zelf een topic openen .. want ben je wel 100% zeker dat je ALLE FAQ's gelezen hebt?!?! :?

Momenteel heerst er een zero_tolerance beleid, maar daar moeten we imho zo snel mogelijk weer vanaf, want de sfeer is grimmig en sjaggerijnig ... het wordt weer tijd om tussendoor weer eens eventjes te kunnen dollen zonder ineens een PM weet tegenwoordig ook wat dat is of een OW of SLOTJE te krijgen .. maargoed ik zal wel weer zeiken |:(

Laten wel allemaal *liev* :> zijn en gewoon doen en een vraag beantwoorden en niet meteen overal maar weer slotjes aan te hangen en sjaggie reply's te geven!!
.. deleten van slechte reply's is imho ook een goede manier om een topic toch open te kunnen houden

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik denk dat de meerderheid van de users de sfeer op GoT prima vind. Er is een kleine groep users die blijft vinden en roepen dat het achteruit gaat. En dat zou door de regels komen....
Nou die regels zijn er nu juist om de sfeer een beetje leuk te houden. GoT is een forum voor tweakers! Als beginnende user ben je van harte welkom als je maar even netjes een post kunt opstellen.

Eigenlijk zijn er maar 3 regels die je hoeft te kennen op GoT
1. probeer eerst zelf je probleem op te lossen. (trial and search1)
2. maak goede openingstarts die voldoen aan de eisen die daarvoor gesteld worden. (wat heb je gedaan, hoe heb je gezocht etc etc)
3. als je reageert in een topic van een ander doe je dat ontopic! Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' topics

Dit is het enige wat je hoeft te weten op GoT!

Het gezeur over PM's en OW's dan nog ff. Kom toch op zeg. een PM is niks, hooguit een kleine bijsturing. Het is bedacht omdat lang niet iedereen zijn mail blijkt te lezen. Een OW is ook helemaal niet erg. Dat kan een keer voorkomen. Er wordt nu veel te moeilijk over gedaan IMO. Een OW heeft helemaal geen gevolgen. Er zijn zelfs crewmembers met een OW. Ze geven alleen aan "Hee dat willen wij hier niet." Bannen dat is een straf ja. Maar dan moet je het wel heel bont hebben gemaakt.

1ook technische faq's vallen daar onder.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Erkens schreef op 07 februari 2003 @ 09:22:
[...]

mja, waarom het wiel opnieuw uitvinden :?
Jah hallo .. op zich wel een goede gedachte, maar kommop zeg ... volgens mij is IEDER probleem inmiddels wel een keer behandeld, dus krijgt geen enkel topic poot aan de grond .. waarmee GoT verandert in een archief waar je enkel nieuwe stukken in mag opbergen ... gezellig hoor ;(

Laat de n00bs maar komen hoor .. is toch leuk als je zo'n joch kunt helpen?! Hij blij en geeft mij een goed gevoel :)
wil je het niet lezen schud je je hoofd en gaat door :z

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ing._Buttje schreef op 07 februari 2003 @ 09:29:
[...]

Jah hallo .. op zich wel een goede gedachte, maar kommop zeg ... volgens mij is IEDER probleem inmiddels wel een keer behandeld, dus krijgt geen enkel topic poot aan de grond .. waarmee GoT verandert in een archief waar je enkel nieuwe stukken in mag opbergen ... gezellig hoor ;(
niet waar, alles op computergebied verandert ;)
Dus stel jij hebt een probleem, gebruikt de search vind een oplossing echter deze werkt niet meer. Jij opent een topic waarin je aangeeft dat je dat gevonden hebt en dat dat niet werkt enzo, wedden dat er geen slotje op komt of wat dan ook ;)

Daarnaast is GoT geen helpdesk maar een discussieforum. Vragen mogen uiteraard wel, maar zorg er wel voor dat je zelf wat research hebt gedaan :)
Laat de n00bs maar komen hoor .. is toch leuk als je zo'n joch kunt helpen?! Hij blij en geeft mij een goed gevoel :)
* Erkens schudt zijn hoofd bij deze post en gaat vrolijk verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
ing._Buttje schreef op 07 februari 2003 @ 09:29:
[...]

er zijn zat nieuwe problemen die niet gevonden worden in de search. De search is ook niet heilig. Wat we willen is dat een user even zijn best doet voordat hij een topic opent.
Maar je moet iig wel of uit zo'n slecht topic blijven of een gericht ander topic uit de search als antwoord geven. Dan blijft de search ook beter functioneren.

Verder jagen dat soort topics de zogenaamde 'pro's' wel weg. Je hebt dat breekpunt in NOS een poosje geleden gehad. Heel irritant.
Het gaat niet om de vraag zelf, het gaat om de openingspost. Als iemand een heel simpele vraag heeft en duidelijk kan maken door verwijzingen naar topics die hij gevonden heeft, maar waar niet in stond wat hij zoekt, is de kans erg groot dat hij geholpen wordt.

(de replies moeten natuurlijk nog steeds voldoen aan de regel dat er ontopic gereageerd moet worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

ing._Buttje schreef op 07 February 2003 @ 09:29:
[...]
Zoals in mijn vorige post ook blijkt ben ik het hier mee eens...
Even een klein voorbeeldje om mijn standpunt te verduidelijken.

http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/77874

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Laatst online: 11-09 14:05
Plague schreef op 07 February 2003 @ 08:54:
Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar laat ik er toch even dit over zeggen:
"vroeger" had je minder n00b topics, omdat er minder n00bs waren. Vroeger had je dus ook minder goede topics omdat er minder experts waren.

Tja, vroeger waren er minder users, minder actieve posters, dus minder topics, en dus ook minder n00b-topics..
Maar ik denk dat de verhouding niet echt veranderd is.

Wat wel veranderd is, is de sfeer. Vroeger was GoT gewoon wat minder groot, en daardoor was de sfeer gewoon wat losser.. En dus kon er ook meer.

En persoonlijk vind ik n00b-topics ook helemaal niet erg.. Als er maar wat moeite in wordt gestoken. (startpost is dus erg belangrijk!)

En een tweede probleem is denk ik een verschillende visie op de doelgroep.. Er zijn groepen users die vinden dat GoT juist voor de echte tweaker is. Dus er moet een behoorlijke kennis aanwezig zijn. Een andere groep ziet het juist als het forum waar mensen veel weten, en waar ze dus hun simpele vragen kunnen stellen. En dat botst natuurlijk.
Dit houd al in dat het nooit naar ieders tevredenheid zal worden.

Maar ik denk wel dat als er wat meer respect voor anderen zou zijn dat alles toch wat fijner zou lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Erkens schreef op 07 February 2003 @ 09:34:
[...]
niet waar, alles op computergebied verandert ;)
.. maar een n00b komt meestal niet met een nieuw probleem ;)

* knipoogt naar Wezen voor het eens zijn met die instelling ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Alfa Novanta op 07-02-2003 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

ing._Buttje schreef op 07 February 2003 @ 09:24:
[...]

Zoals het volgens jou zou moeten is imho dus juist een voorbeeld van "te lage tolerantie" ... en bij een slechte, luie user kun je zo optreden .. maar als je dat bij n00bs / semi-n00bs doet ben je imho verkeerd bezig!!

Wat een kleine moeite is het voor ons om een n00b eventjes op weg te helpen ... eventjes een hint waar hij zijn probleem kan oplossen en dan toppic laten zakken, reageert men dan toch nog is er kennelijk die behoefte .. wie is een mod dan om dát middels een slotje te verbieden?! :?

Als n00b zou ik me hier tegenwoordig geeneens meer durven registreren laat staan zelf een topic openen .. want ben je wel 100% zeker dat je ALLE FAQ's gelezen hebt?!?! :?

Momenteel heerst er een zero_tolerance beleid, maar daar moeten we imho zo snel mogelijk weer vanaf, want de sfeer is grimmig en sjaggerijnig ... het wordt weer tijd om tussendoor weer eens eventjes te kunnen dollen zonder ineens een PM weet tegenwoordig ook wat dat is of een OW of SLOTJE te krijgen .. maargoed ik zal wel weer zeiken |:(

Laten wel allemaal *liev* :> zijn en gewoon doen en een vraag beantwoorden en niet meteen overal maar weer slotjes aan te hangen en sjaggie reply's te geven!!
.. deleten van slechte reply's is imho ook een goede manier om een topic toch open te kunnen houden
Ik zeg ook niet dat je alle faqs moet lezen en ik hou ook niet van liev gedoe.Vergelijk GoT met een kroeg of voor mijn part een snookercentrum. Als ik als absolute snookerb00b daar binnen kom, boven op de tafels sta te dansen en het laken kapot stoot wordt ik ook naar buiten gekeild. Maar als ik rustig binnenkom, eerst even kijk naar het niveau en de sfeer en pas daarna zelf mee ga doen heb je een hele andere situatie.

Eerst dus maar eens lurken/sfeer aanzien en niet meteen binnen komen stappen en de grootste bek hebben.

Ik ben het wel met je eens dat een dolletje tussendoor moet kunnen als het maar niet te erg wordt. Maarja, er lopen hier blijkbaar mods rond die met een slotje iets anders moeten compenseren ofzo :r

Gal gespuit, afgekoeld, rommel opgeruimd

[ Voor 4% gewijzigd door Wokschotel op 07-02-2003 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Laatst online: 02-09 11:02

D2k

Wokshotel: aha, dus we moeten een hard en consequent beleid voeren, en dan ff inconsequent zijn om dolletjes te laten gaan? hmmz klinkt geinig

overigens mag je die :r wel weglaten, je mag zelf de rotzooi opruimen ;)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik zie best wel een groot nut van een n00b gedeelte. We zijn allemaal een keer onderaan begonnen. Natuurlijk is het zo dat het geen vraag maar raak forum moet worden maar tegenwoordig zie je bij bijna alle n00b-topics in de tweede reply een faq verwijzing staan.
Persoonlijk wil ik best wel n00bs een handje helpen om toch wat wijzer te worden. Ze worden tegenwoordig hier wel erg veel af gezeken.
Dus adjes, is het geen idee om een sectie "simpele vragen maar ik kom er ff niet op" te openen. Ik wil met alle plezier users daar te woord staan zodat ze sneller in het 'normale' gedeelte mee kunnen draaien.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ing._Buttje schreef op 07 February 2003 @ 09:40:
[...]
.. maar een n00b komt meestal niet met een nieuw probleem ;)

* knipoogt naar Wezen voor het eens zijn met die instelling ;)
Mooi, je geeft meteen aan dat zo'n user gewoon moet zoeken, en klaar ;)
probleem opgelost, blijft er ruimte over in de database voor nuttigere topics ;)

offtopic:
/me haat de term "n00b" btw

edit:
Fox-Web schreef op 07 February 2003 @ 09:48:
Ik zie best wel een groot nut van een n00b gedeelte. We zijn allemaal een keer onderaan begonnen. Natuurlijk is het zo dat het geen vraag maar raak forum moet worden maar tegenwoordig zie je bij bijna alle n00b-topics in de tweede reply een faq verwijzing staan.
Persoonlijk wil ik best wel n00bs een handje helpen om toch wat wijzer te worden. Ze worden tegenwoordig hier wel erg veel af gezeken.
Dus adjes, is het geen idee om een sectie "simpele vragen maar ik kom er ff niet op" te openen. Ik wil met alle plezier users daar te woord staan zodat ze sneller in het 'normale' gedeelte mee kunnen draaien.
mja, deze users kunnen toch ook naar beginnersweb.nl ofzo :?

[ Voor 47% gewijzigd door Erkens op 07-02-2003 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
Erkens, ik moet toch zeggen dat ik het totaal niet met je eens bent.

Ik ben een persoon die mensen graag helpt, tevens wil ik graag dat het in "mijn" subfora allemaal leuk loopt. Het is super simpel (zeker voor wat "oudere" users als jij en ik) om deze 2 dingen te combineren.

Waarom kan je niet gewoon de gebruiker helpen met zijn vraag en gewoon daarna de regels uitleggen die op got gehanteerd worden ?
Jij blij, topicstarter blij, crew blij = iedereen blij
En de volgende keer denkt de topicstarter van "Oja, de vorige keer werd ik zo netjes geholpen, en toen zeiden ze dat ik de faq moest lezen... toch eens kijken wat daarin staat"

En juist DAT moet je hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Wokschotel schreef op 07 februari 2003 @ 09:40:
[...]
Ik zeg ook niet dat je alle faqs moet lezen
Nej, maar er is altijd bijna wel een FAQ-regel waaraan je niet voldoet ... bomen en bos enzo ;)
en ik hou ook niet van liev gedoe.
jammer O+
Vergelijk GoT met een kroeg of voor mijn part een snookercentrum. Als ik als absolute snookerb00b daar binnen kom, boven op de tafels sta te dansen en het laken kapot stoot wordt ik ook naar buiten gekeild.
.. dan ben je dus ook niet *liev* :>
Maar als ik rustig binnenkom, eerst even kijk naar het niveau en de sfeer en pas daarna zelf mee ga doen heb je een hele andere situatie.
Eerst dus maar eens lurken/sfeer aanzien en niet meteen binnen komen stappen en de grootste bek hebben.
dan zijn we wel *liev* hé !? ;)
Ik ben het wel met je eens dat een dolletje tussendoor moet kunnen als het maar niet te erg wordt.
Agree _/-\o_
Maarja, er lopen hier blijkbaar mods rond die met een slotje iets anders moeten compenseren ofzo :r
euhmz .. mjah slotjes lijken momenteel wel in de aanbieding idd ... alleen je bewoording vind ik wat vaag gekozen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 07 February 2003 @ 09:51:
True! Werkt niet in alle gevallen, maar iig stukken effectiever dan 'die andere manier'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Fox-Web schreef op 07 February 2003 @ 09:48:
Wat is de defintie van een n00b? Volgens mij zijn dat users die hier even een vraag neer kwakken zonder daar zelf moeite voor gedaan te hebben. Zo'n vraag mag best wel op slot.

Volgens mij is het best wel toegestaan om beginnersvragen te stellen. Mits de opening goed is. Vertel gewoon wat je gedaan, gezocht en gevonden hebt. Dus niet "ja ik heb google gebruikt" maar ik heb op google gezocht naar X en Y. Maar ik kan geen goede resultaten vinden op die woorden. Dus misschien kan iemand me even helpen. (Desnoods met betere steekwoorden.)"
Dat is een mooie opening. En de users zullen dan ook heel snel geneigd zijn om even deze simpele vraag te beantwoorden...

[ Voor 3% gewijzigd door ArthurMorgan op 07-02-2003 09:56 . Reden: iets meer witregels :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsupke
  • Laatst online: 18-07-2023
aha dit is als ik het goed begrijp het vervolg op Is er veel verschil sinds HK dicht is?

wat IMO ook weer voor een bullshit reden gesloten is.......
maar als je daar ff in rondkijkt, zie je mijn mening wel, die sterk overeenkomt met topicstarter

ik snap er hier nix meer van nl.
van het begin af aan heb ik al gezegd dat ze eens moeten kappen met zich druk maken over het niveau en steeds nieuwe regeltjes bedenken..........toen vond ik het al vrij streng (tegen het randje), maar vergeleken met nu was het toen een paradijs op aarde hier.......(ik spreek hier over een jaar geleden ofzo) nu is het ver OVER het randje
deze week heb ik iedere dag wel een keer een topic gehad dat ik dacht WTF waar slaat dit op en dan van ellende got maar weer afgesloten.......verder heb ik een OW en pushmessage gehad afgelopen week,

terwijl ik in de 2 jaar dat ik hier zit, echt PRECIES hetzelfde post (op dezelfde manier)......... :?

PIII 800@804 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

[Airwolf] schreef op 07 February 2003 @ 09:51:
[...]

Erkens, ik moet toch zeggen dat ik het totaal niet met je eens bent.
lijkt me sterk :+
Ik ben een persoon die mensen graag helpt, tevens wil ik graag dat het in "mijn" subfora allemaal leuk loopt. Het is super simpel (zeker voor wat "oudere" users als jij en ik) om deze 2 dingen te combineren.
ik wil ook graag mensen helpen, maar alleen als ze zelf moeite willen doen ;)
Vaak wordt er een vraag gepost waarbij ze even later terug komen om de oplossing te mogen ontvangen.
Waarom kan je niet gewoon de gebruiker helpen met zijn vraag en gewoon daarna de regels uitleggen die op got gehanteerd worden ?
Jij blij, topicstarter blij, crew blij = iedereen blij
En de volgende keer denkt de topicstarter van "Oja, de vorige keer werd ik zo netjes geholpen, en toen zeiden ze dat ik de faq moest lezen... toch eens kijken wat daarin staat"

true, en vaak help ik dus om een stuk van de faq te linken ;)
want waarom het opnieuw intypen oid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsupke
oja om ff kort maar krachtig antwoord te geven op de topictitel: het IS al de verkeerde kant op met GoT
Erkens schreef op 07 February 2003 @ 09:59:
[...]

ook lekker onderbouwd :/
kijk ff 2 posts naarboven voor je onderbouwing :Z

[ Voor 50% gewijzigd door Noedelsupke op 07-02-2003 10:08 ]

PIII 800@804 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ViperGTS schreef op 07 February 2003 @ 09:59:
oja om ff kort maar krachtig antwoord te geven op de topictitel: het IS al de verkeerde kant op met GoT
ook lekker onderbouwd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

ssssssssssssssssst ... ;)
wat IMO ook weer voor een bullshit reden gesloten is.......
maar als je daar ff in rondkijkt, zie je mijn mening wel, die sterk overeenkomt met topicstarter
.. de sfeer was er grimmiger dan hier, dat is wel zo .. maargoed, als je je mening nergens mag/kunt geven komen we er ook niet uit!! Persoonlijk ben ik blij dat we hier verdergaan! :)
[..]

.......verder heb ik een OW en pushmessage gehad afgelopen week,

terwijl ik in de 2 jaar dat ik hier zit, echt PRECIES hetzelfde post (op dezelfde manier).........:?
Precies, idem hier nóg geen OW, maar daar zou ik nu ook al niet meer van opkijken!!

Ook weer typisch zoiets van goede, kwade en ontgelden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
Erkens schreef op 07 februari 2003 @ 09:55:
want waarom het opnieuw intypen oid :?
Erkens, het verschil in presentatie van iets doet een hele hoop bij mensen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
Alfredt schreef op 07 February 2003 @ 09:54:
[...]

Wat is de defintie van een n00b? Volgens mij zijn dat users die hier even een vraag neer kwakken zonder daar zelf moeite voor gedaan te hebben. Zo'n vraag mag best wel op slot.

Volgens mij is het best wel toegestaan om beginnersvragen te stellen. Mits de opening goed is. Vertel gewoon wat je gedaan, gezocht en gevonden hebt. Dus niet "ja ik heb google gebruikt" maar ik heb op google gezocht naar X en Y. Maar ik kan geen goede resultaten vinden op die woorden. Dus misschien kan iemand me even helpen. (Desnoods met betere steekwoorden.)"
Dat is een mooie opening. En de users zullen dan ook heel snel geneigd zijn om even deze simpele vraag te beantwoorden...
Daar heb je in principe wel gelijk in maar zoals je al in een hoop reacties hier leest zijn er een hoop users die per definitie een simpele vraag afwimpelen. Waarom zouden we ze dan niet op één plek de vragen verzamelen zodat alle andere users helemaal geen last meer hebben.
En geef nou zelf toe. Het is af en toe ook wel lekker om een simpele vraag te beantwoorden waar je helemaal niet over na hoeft te denken en waar je toch weer iemand snel mee geholpen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

[Airwolf] schreef op 07 February 2003 @ 10:02:
[...]

Erkens, het verschil in presentatie van iets doet een hele hoop bij mensen. ;)
hmm, goed punt, kzal voortaan het anders aanpakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mja, om eerlijk te zijn vind ik het eigenlijk helemaal niet zo'n probleem hier.
Het enige wat ik ter verbetering vind: 'N00bs' die WEL hun best hebben gedaan, maar een n00b-vraag stellen, die gewoon helpen. Desnoots daarna een slotje op, zolang de gebruiker toch maar verder is geholpen.
Maar: n00bs die er duidelijk geen ene donder voor hebben gedaan, die mogen van mij dus echt de grond in worden geboort. Bijvoorbeeld zoals ik in SA toch wel regelmatig zie, personen die niet eens een leesbare startpost hebben gemaakt. Zo'n gast moet hard worden aangepakt, dus niet zoals ik nu toch vaak zie gebeuren, echt door blijven vragen van wat hij toch bedoeld..

Resultaat: Zo'n foute user wordt gewoon geholpen. Terwijl de welwillende users soms toch wel een slot krijgt, aangezien het een regeltje van de FAQ overtreed.

De welwillende gebruiker moet dus imo de ruimte krijgen, maar de n00b die het niks kan schelen niet.

Dit gebeurt ook al wel aardig, dus zo'n probleem vind ik't niet.

Overigens over de HK: Misschien dat daardoor iets meer losse replys komen. Dat mag best vind ik, het is hier gewoon een discussieforum waar niet iedereen zich perfect moet gedragen, zolang het maar niet te ver offtopic gaat.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

ing._Buttje schreef op 07 February 2003 @ 09:52:
[...]

Nej, maar er is altijd bijna wel een FAQ-regel waaraan je niet voldoet ... bomen en bos enzo ;)
Zegt de term 'eigen inzicht' jou iets? Waarom moet alles voorgekauwd worden in faqs? Kunnen we tegenwoordig ZELF niet meer nadenken?
.. dan ben je dus ook niet *liev* :>
Nee, ik ben niet liev.
euhmz .. mjah slotjes lijken momenteel wel in de aanbieding idd ... alleen je bewoording vind ik wat vaag gekozen :?
Ik zei al, ik ben niet liev :P
D2k schreef op 07 February 2003 @ 09:44:
Wokshotel: aha, dus we moeten een hard en consequent beleid voeren, en dan ff inconsequent zijn om dolletjes te laten gaan? hmmz klinkt geinig
Consequent optreden tegen domheid en onwillendheid, maar ontopic geintjes van mensen die wel weten hoe het hier werkt afstraffen met slotjes werkt alleen maar averechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsupke
om maar ff duidelijk te maken HOE de sfeer hier veranderd is in ongeveer 2 jaar tijd: als ik hier nu voor het eerst zou komen had ik me niet zo snel geregistreerd als toendertijd......alleen als ik echt een heel dringend probleem zou hebben ofzo......

ik ben daarom best benieuwd naar bepaalde statistieken.........(toegenomen inactive users? afgenomen aantal registraties -> niet dat dit negatief is)

PIII 800@804 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DataBeest schreef op 07 February 2003 @ 10:04:
Mja, om eerlijk te zijn vind ik het eigenlijk helemaal niet zo'n probleem hier.
Het enige wat ik ter verbetering vind: 'N00bs' die WEL hun best hebben gedaan, maar een n00b-vraag stellen, die gewoon helpen. Desnoots daarna een slotje op, zolang de gebruiker toch maar verder is geholpen.
Maar: n00bs die er duidelijk geen ene donder voor hebben gedaan, die mogen van mij dus echt de grond in worden geboort. Bijvoorbeeld zoals ik in SA toch wel regelmatig zie, personen die niet eens een leesbare startpost hebben gemaakt. Zo'n gast moet hard worden aangepakt, dus niet zoals ik nu toch vaak zie gebeuren, echt door blijven vragen van wat hij toch bedoeld..

Resultaat: Zo'n foute user wordt gewoon geholpen. Terwijl de welwillende users soms toch wel een slot krijgt, aangezien het een regeltje van de FAQ overtreed.

De welwillende gebruiker moet dus imo de ruimte krijgen, maar de n00b die het niks kan schelen niet.

Dit gebeurt ook al wel aardig, dus zo'n probleem vind ik't niet.

Overigens over de HK: Misschien dat daardoor iets meer losse replys komen. Dat mag best vind ik, het is hier gewoon een discussieforum waar niet iedereen zich perfect moet gedragen, zolang het maar niet te ver offtopic gaat.
En ik ben het daar dus helemaal niet mee eens.... Immers het is een openbaar forum, en ja, daar zijn natuurlijk ook voorwaarden.

Door de bomen en het bos de FAQ gaan lezen? Maar wij zijn nederlanders en lezen niet eerst voordat we wat doen. Denk aan hardware etc.... dus dat gebeurd hier op het forum ook zo. We installen eerst onze videokaart vanuit de ervaring, dan blijkt het niet te gaan zoals je gewendt bent, en dan ga je pas lezen, of ja gaat direct naar GoT...

Wat men wel zou kunnen doen, een nieuwe user de eerste 7 dagen alleen KIJK recht geven, en zodra men een TOPIC wilt openen of wil reageren in een TOPIC, dat er dan een automatisch menuutje komt met in hoofdlijnen de doelstellingen etc. Immers niet iedereen is goed in het formuleren van teksten en of TOPIC teksten. Denk maar aan uitreksels maken (dat kan toch echt niet iedereen).

Daarbij moet GoT ook de handen in eigen boezem steken. Het heksenjacht gedrag van gebruikers en zichzelf aan de orde stellen.

Bij een open forum mogen ook wat mij betreft rake klappen vallen, maar dan wel zo dat het niet OFFTOPIC is, en zeker geen scheldpartijen of wat voor woorden om een andere user de grond in de stampen.

Ik vind dat er geen verschil zit tussen een nOOb of wat dan ook, we zijn allemaal gebruikers met kennis, door op GoT te zijn stel je jezelf beschikbaar om deze kennis te delen met andere GoTters.... zonder nOObs kan GoT niet, het houdt ons jong, fris en vooral fel...

Anders zouden we nu alleen nog maar over de commodore 64 praten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

ViperGTS schreef op 07 februari 2003 @ 10:20:
om maar ff duidelijk te maken HOE de sfeer hier veranderd is in ongeveer 2 jaar tijd: als ik hier nu voor het eerst zou komen had ik me niet zo snel geregistreerd als toendertijd......alleen als ik echt een heel dringend probleem zou hebben ofzo......

ik ben daarom best benieuwd naar bepaalde statistieken.........(toegenomen inactive users? afgenomen aantal registraties -> niet dat dit negatief is)
_/-\o_ amen to that en imho een hele goede opmerking en ik ben ook zéér nieuwsgierig naar die statistieken, hoewel je bij een toenemende bekendheid ook als een sneeuwbaleffect weer n00bs aantrekt, dus qua aantallen kan het wel gelijkgebleven zijn, maar i.c.m. het sneeuwbaleffect juist in verhouding dramatisch zijn afgenomen .. :?

is't nog te snappen?? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We dwalen nu een beetje af van de openingspost van deze thread. Wat ik nu allemaal voor bij zie komen kan ik het grotendeels in vinden behalve de opmerking dat de sfeer goed is op dit forum. Ok, ik zal niet zeggen dat het slecht is, maar als ik het vergelijk met een tijd geleden dan is het een stuk minder aangenaam vertoeven.

Die voorbeeld van de 3d contest heb ik zomaar als voorbeel aangedragen. Ik snap echt niet dat iemand met de beste wil in de wereld kan zeggen dat zo'n thread het niveau van GoT omlaag haalt. IMHO komt dit puur omdat er te snel gezwaaid wordt met het "ontopic bordje" en te veel naar de ow zo heilige FAQ gewezen wordt. Vergelijk het maar met de politie die je bekeurt terwijl je 3km/u te hard rijdt of iets dergelijks en vervolgens zegt tja, sorry u mocht hier toch echt maar 80. Dan denk je ook zo van "ach man rot toch op".

Nu heb ik zelf heel weinig last van gesloten topics of gezeik met mods. Ik post dit allemaal ook niet om die reden, maar ik pik gewoon signalen op en die wil ik graag delen met jullie. Mijn mening is dat JUIST topics zoals de 3d contest een nuttige bijdrage hebben aan de sfeer op GoT en mensen inspireert om ook eens de muis ter hand te nemen om wat te proberen te creeeren. Ik betrapte mezelf er ook op dat ik dacht, oh man dat is gaaf. Dat ga ik ook proberen. Als je zulk soort topics de grond in blijft boren, wat is dan de LOL nog van GoT? Gaan we dan de richting op de van Den Haag? Waar niets mag en alles moet?

Aan de enerzijds moet je strikt zijn en bullshit topics snel sluiten., maar aan de andere kant moet je soepel genoeg zijn om dingen hun natuurlijke gang te laten gaan. Weer als voorbeeld de 3d contest..... waarom daar gepaar wordt over "jullie verpesten de topic" weet ik niet want het gezeur daarover heeft IMHO meer verpest dan een reply.

Ik denk dat daar wel eens ver nagedacht mag worden en dat het een heel goed idee zou zijn om eens van die ellendige search af te zijn. Altans als informatiebron dan, want ik vind het opzetje zoals hier te bezichtigen is http://www.ccmod.com/faq.php een stuk makkelijker zou zijn om bepaalde problemen op te lossen dan 86 topics na te moeten pluizen in de search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jah hallo .. op zich wel een goede gedachte, maar kommop zeg ... volgens mij is IEDER probleem inmiddels wel een keer behandeld, dus krijgt geen enkel topic poot aan de grond .. waarmee GoT verandert in een archief waar je enkel nieuwe stukken in mag opbergen ... gezellig hoor
Laat de n00bs maar komen hoor .. is toch leuk als je zo'n joch kunt helpen?! Hij blij en geeft mij een goed gevoel
Nee dat is zeker niet de bedoeling. Sorry maar dat is gewoon een verschil van visie. Ik denk ook zeker niet dat dat is wat de topicstarter bedoelt. Eigenlijk worden er wat problemen tegelijk gepakt en wordt daar een conclusie aan verbonden die in principe wel waar is, maar niet echt direct uit een zo’n groot topic te halen is.

Wat wel zo is, is dat we vrij streng zijn. Eigenlijk zouden we qua topicstarts maar een regel moeten hebben “Voordat je een topic over een probleem start, probeer je het zelf op te lossen door logisch na te denken, te proberen of met de search te kijken of het niet al heel vaak voorbij gekomen is. Lukt het je daar niet mee dan kan je een topic starten. Geef in dat topic duidelijk aan wat je probleem is en leg uit wat je geprobeerd hebt en waarom je er daar niet mee uit kwam”.

Dat zou in principe genoeg zijn voor topicstarts. Verder zou “reageer ontopic en respecteer je medegebruiker en probeer wat toe te voegen aan een discussie” genoeg moeten zijn om mensen goed te laten reageren. Helaas werkt dat niet zo omdat irritante mensen gaan roepen dat ze onterecht aangepakt worden als bepaalde dingen niet letterlijk in de FAQ beschreven staan als “het mag niet”.

Zonder regels wordt het een zooi, maar het is misschien niet echt een verkeerd idee om ze wat te versimpelen. Eisen aan topicsarts blijven we zowiezo stellen, dat blijft.

OW GTS, hoeveel LA topics ga je nog doormauwen over die OW die je gehad hebt? Hou daar even over op alsjeblieft.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 07-02-2003 10:44 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op 07 februari 2003 @ 10:39:
[...]

Helaas werkt dat niet zo omdat irritante mensen gaan roepen dat ze onterecht aangepakt worden als bepaalde dingen niet
Je moet gebruikers ook niet AANPAKKEN, maar leiden.... Nederland verzelfstandigd nu eenmaal, dus moet je dat ook toelaten op het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ten eerste, over n00bs.
Vroeger waren ze er dus ook, een klein voorbeeltje wat ik toevallig deze week tegen kwam:
wicked in "En hoe ziet jouw desktop eruit ?"
Volgens mij was dat er in die tijd wel meer, dus ook vast wel n00b topics (enig verschil dat er meer users nu zijn)
Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 10:28:
[...]
Wat men wel zou kunnen doen, een nieuwe user de eerste 7 dagen alleen KIJK recht geven, en zodra men een TOPIC wilt openen of wil reageren in een TOPIC, dat er dan een automatisch menuutje komt met in hoofdlijnen de doelstellingen etc. Immers niet iedereen is goed in het formuleren van teksten en of TOPIC teksten. Denk maar aan uitreksels maken (dat kan toch echt niet iedereen).
Leuk bedacht, gaat niet werken.
Waarom? De gebruiker neemt dan wel even een account, voor als er later problemen zijn, dat die alvast access heeft.

(doet me denken aan een aantal keren gebande user, die nu eens een account nam die die niet gaat verneuken, aangezien GoT toch best handig is om vragen te stellen :X)

Dat menu'tje enzo is ook wel leuk bedacht, maar als gebruikers niet willen lezen, doen ze het gewoon niet, ook niet als het er opdringerig wordt gelaten zien.
Dit heeft overigens imo ook een kinderachtige uitstraling, ik voel me volwassen genoeg om zelf een FAQ te vinden, en houd er niet van als ik dat nog dan eens opdringerig te zien krijg en zal zoiets zeker niet waarderen.
Ik vind dat er geen verschil zit tussen een nOOb of wat dan ook, we zijn allemaal gebruikers met kennis, door op GoT te zijn stel je jezelf beschikbaar om deze kennis te delen met andere GoTters.... zonder nOObs kan GoT niet, het houdt ons jong, fris en vooral fel...

Anders zouden we nu alleen nog maar over de commodore 64 praten >:)
Users die alleen maar gebruik maken van de beschikbare kennis, en users die vrijwel alleen maar hun kennis sharen.
Lijkt me wel een verschil.
edit: Maar eh, het het ging over users die er moeite voor doen en die zomaar hun vraag dumpen.
Denk jij dat er wat positiefs van users af zal komen die gewoon hier ff hun vraag dumpen en een goed antwoord eisen, en users die hun best voor de dingen doen?
Ik denk dat we bij het eerste geval weinig voordeel van zo'n iemand zullen hebben, terwijl de 2e een hele positieve inbreng kan hebben, de kans daartoe is veel groter.

[ Voor 13% gewijzigd door kamerplant op 07-02-2003 10:55 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 10:42:
[...]

Je moet gebruikers ook niet AANPAKKEN, maar leiden.... Nederland verzelfstandigd nu eenmaal, dus moet je dat ook toelaten op het topic.

Als we die redenartie moeten volgen dan moeten we dus ook van het gedogen af, want dat is ook helemaal uit...

Laat ik het anders stellen. Er zitten hier veel mensen die denken dat ze alles kunnen en mogen, flamen enzo, mensen die een beetje een verkeerde startpost hebben afzeiken en dat soort zaken. Dat valt allemaal onder het kopje "blijf ontopic en respecteer elkaar"., Als je mensen erop wijst dat dat vervelend is, gaan ze zeggen "jamaar het staat nergens dat het niet mag". Om maar een voorbeeld te noemen.

We gaan echt niet dat soort dingen niet aanpakken omdat"nederlands verzelfstandigt" hoor :o. Of misschien val je wel teveel over het woordje 'aanpakken' ofzo, ik denk het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
JvS schreef op 07 February 2003 @ 10:39:
[...]

“Voordat je een topic over een probleem start, probeer je het zelf op te lossen door logisch na te denken, te proberen of met de search te kijken of het niet al heel vaak voorbij gekomen is. Lukt het je daar niet mee dan kan je een topic starten. Geef in dat topic duidelijk aan wat je probleem is en leg uit wat je geprobeerd hebt en waarom je er daar niet mee uit kwam”.
Maar er zijn ook zat topics die geopend worden omdat een user gewoon niet weet waar hij/zij precies op moet zoeken. Je moet dan toegeven dat deze search het zulke users echt niet makkelijker maakt. Als zo'n user dan druk gezocht heeft met negatief resultaat en een nieuw topic opent, wordt hij daarna flink de grond in getrapt met search/faq reply's. Tuurlijk is het goed om naar de search of faq te verwijzen maar gef zo'n user dan wel gewoon antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

JvS schreef op 07 februari 2003 @ 10:48:

[...]

Als we die redenartie moeten volgen dan moeten we dus ook van het gedogen af, want dat is ook helemaal uit...

Laat ik het anders stellen. Er zitten hier veel mensen die denken dat ze alles kunnen en mogen, flamen enzo, mensen die een beetje een verkeerde startpost hebben afzeiken en dat soort zaken. Dat valt allemaal onder het kopje "blijf ontopic en respecteer elkaar"., Als je mensen erop wijst dat dat vervelend is, gaan ze zeggen "jamaar het staat nergens dat het niet mag". Om maar een voorbeeld te noemen.
Daarmee zul je ook wel op mij doelen :P Maar ik ben van mening dat als een gebruiker een dermate domme vraag stelt ('waar kan ik warez downloaden') waarmee hij blijkt geeft NIETS van dit forum begrepen te hebben je dan best wel wat scherper mag reageren. Een ander verhaal wordt het als een gebruiker een in onze ogen misschien wat simpele vraag stelt, dan kun je hem best verwijzen naar een FAQ en hem op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DataBeest schreef op 07 februari 2003 @ 10:45:
Ten eerste, over n00bs.
Vroeger waren ze er dus ook, een klein voorbeeltje wat ik toevallig deze week tegen kwam:
wicked in "En hoe ziet jouw desktop eruit ?"
Volgens mij was dat er in die tijd wel meer, dus ook vast wel n00b topics (enig verschil dat er meer users nu zijn)

Dat menu'tje enzo is ook wel leuk bedacht, maar als gebruikers niet willen lezen, doen ze het gewoon niet, ook niet als het er opdringerig wordt gelaten zien.
Dit heeft overigens imo ook een kinderachtige uitstraling, ik voel me volwassen genoeg om zelf een FAQ te vinden, en houd er niet van als ik dat nog dan eens opdringerig te zien krijg en zal zoiets zeker niet waarderen.
Om even terug te komen op- de kinderachtige uitstraling van het menutje. Maak te wat uit?
Het punt is dat er gepraat wordt over het laag niveau hier. Dat laag niveau komt toch ergens vandaan en als je het bepaalde gebruikers makkelijk kan maken om aan info te komen, dan moet je dat vooral doen.

Als ik in de sommige FAQ's kijk dan zou ik best snappen dat gebrukers die nieuw zijn en niet weten waar ze aan toe zijn ff beginnen te zweten. Als je die gebruikers nu eens de mogelijkehid geeft om op een simpele mannier informatie te vinden..... hoe vaak is er al niet gevraagd op GoT welke kleur wat was op een molex bijvoorbeeld? Hoppa met dat menu wat ik net liet zien behoort dat tot het verleden.

Als alle informatie in de FAQ op een dergelijke mannier uitgewerkt was, dan zou ik het persoonlijk een stuk aangenamer vinden om daarin te kijken en al helemaal als je het aanvult met pics en how to's het werkt bovendien ook een stuk makkelijker dan de search omdat je dan niet eerst een berg onzin door hoeft te spitten. (Zie bijvoorbeeld een topic... hoe tap ik schroefdraad in plexiglas? Dan geeft iemand als tip om de tap warm te stoken dan snijdt het lekker makkelijk. Goed bedoeld, maar ik gewoon onzin.)

Ole weer een probleem opgelost, want als ik wat ga zoeken in de search, dan loopt het vaak op niets uit en dan ga ik maar met google aan de slag.

Ik dwaal nu btw wel wee heel ver af van mijn openingspost, want ik heb weinig mensen zien babbelen over het nut achter het verbieden van topics zoals de 3d contest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fox-Web schreef op 07 February 2003 @ 10:49:
[...]

Maar er zijn ook zat topics die geopend worden omdat een user gewoon niet weet waar hij/zij precies op moet zoeken. Je moet dan toegeven dat deze search het zulke users echt niet makkelijker maakt. Als zo'n user dan druk gezocht heeft met negatief resultaat en een nieuw topic opent, wordt hij daarna flink de grond in getrapt met search/faq reply's. Tuurlijk is het goed om naar de search of faq te verwijzen maar gef zo'n user dan wel gewoon antwoord.

Daar ben ik het 200% mee eens. Daar proberen we de laatste tijd wat meer aandacht aan te besteden, want dat afzeiken van topics is iets wat ik er gewoon uit wil hebben.

Aan de andere kant is het voor die user best toegestaan een topic te starten. Sommihge dingen zijn nu eenmaal lastig te vinden (die een paar keer langsgekomen zijn met niet voor de hand liggende zoektermen ofzo). Alleen wordt het dus wel gewaardeerd als die user laat merken dat hij iets geprobeerd heeft. Dus het mag best, maar probeer eerst zelf en kom je daar niet uit, geef dat dan duidelijk aan . Dat is alles.

We willen niet dat users bij dit soort topics kommentaar gaan zitten leveren. Niet bij topics die onduidelijk zijn, maar HELEMAAL niet bij topics die misschien niet helemaal correct zijn. Daar hebben veel mensen ook de neiging om alleen maar “hey we hebben een search” of soortgelijke opmerkingen neer te zetten, daarmee gelijk het hele topic verziekend… IMO is DAT momenteel de grootste sfeerverzieker, omdat mensen denken anderen wel even terecht te kunnen wijzen. Zeker van mensen die hier al lang zitten vind ik dat onnodig.
Wokschotel schreef op 07 February 2003 @ 10:53:
[...]
Daarmee zul je ook wel op mij doelen :P Maar ik ben van mening dat als een gebruiker een dermate domme vraag stelt ('waar kan ik warez downloaden') waarmee hij blijkt geeft NIETS van dit forum begrepen te hebben je dan best wel wat scherper mag reageren. Een ander verhaal wordt het als een gebruiker een in onze ogen misschien wat simpele vraag stelt, dan kun je hem best verwijzen naar een FAQ en hem op weg helpen.
Nee ik bedoelde jou niet. Ik ben het er niet mee eens dat je dan zomaar mensen mag gaan afflamen, maar nog erger vind ik dat mensen in topics die 'vaag' zijn ook dat soort opmerkingen gaan maken. Ik vind dat de beoordeling of een topic mag of niet niet bij users ligt maar bij de crew. Een user kan zeggen dat het niet mag, een link naar de FAQ geven, topic reportje voor de mod en daarmee klaar. Mods kunnen vervolgens actie ondernemen. Jouw specifieke geval is vervelend enb gaan we niet bespreken hiuer. Ik had je al aangegeven dat je best een La topic mocht starten over de uitvoer van due regel maar dat heb je niet gedaan... Doe dit nou, dan kunnen we het daar in een eigen topic over praten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsupke
JvS schreef op 07 February 2003 @ 10:39:
[...]
OW GTS, hoeveel LA topics ga je nog doormauwen over die OW die je gehad hebt? Hou daar even over op alsjeblieft.
:'( ik heb het toch helemaal niet over die OW, wat boeit mij die OW nou :D
ik noem m af en toe ja als ik het over strengere regels heb als vb....maargoed ik zal het niet meer doen B)

enne de enige reden dat ik hier lekker mee discussieer is omdat ik het leuk vind topics als dit..........mods die alles proberen goed te praten terwijl je soms merkt dat ze het er zelf ook niet helemaal mee eens zijn

ik weet toch dat het geen enkele indruk maakt wat ik zeg, maarja je moet toch wat te doen hebben @ stage :)

PIII 800@804 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

ing._Buttje schreef op 07 February 2003 @ 09:24:

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik dat ook niet meer doe, en wel om 2 redenen:

1. ik heb 2 banen in de ICT en klooi thuis nog een hele hoop aan met zo goed als alle onderwerpen waar hier fora over zijn en NOG heb ik in het afgelopen jaar GEEN ENKELE vraag kunnen verzinnen die ik niet met de search heb kunnen vinden!

en dan een wat mindere 2. Ik weet dat de kennis op GoT rondzwerft, maar de kans wordt steeds kleiner dat je elkaar vindt, en als ik af en toe alleen al zo'n totale bullshitreply (maar wel serieus bedoeld) in een techtopic zie van een user die de openingspost nog niet eens gelezen heeft :/
Ja de mentaliteit hier begint wel een beetje slechter te worden, ik merk van mezelf dat ik steeds meer aan het lurken ben, ik verwacht geen actieve hulp maar heb ook steeds minder zin om zelf nog te helpen, en dat komt imho door het aantal users.

Een oplossing? nee die weet ik niet (behalve voor de hand liggende extremen dan)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
ViperGTS schreef op 07 February 2003 @ 11:07:
[...]

:'( ik heb het toch helemaal niet over die OW, wat boeit mij die OW nou :D
ik noem m af en toe ja als ik het over strengere regels heb als vb....maargoed ik zal het niet meer doen B)

enne de enige reden dat ik hier lekker mee discussieer is omdat ik het leuk vind topics als dit..........mods die alles proberen goed te praten terwijl je soms merkt dat ze het er zelf ook niet helemaal mee eens zijn

ik weet toch dat het geen enkele indruk maakt wat ik zeg, maarja je moet toch wat te doen hebben @ stage :)
Kijk, dat bedoel ik nou. Dit is nou al zo'n potentieel foute reply.
Maar ik ga er niet verder op in want daar zou ik GTS alleen maar blij mee maken en dat willen we nou juist NIET.

Wat ik bedoel JVS is dat tegenwoordig de n00b vragen niet zo erg zijn als die irritante reply's die er op gegeven worden. Dat verziekt de sfeer nou juist.
Daarom pleitte ik om dat stukje apart te zetten. Users hebben er dan totaal geen last meer van, n00bs kunnen netjes op hun fouten gewezen worden of netjes beantwoord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

GoT is een afspiegeling van de maatschappij waar tolerantie nauwelijks meer aanwezig schijnt te zijn. In die maatschappij is het moeilijk als individu een ander op zijn verkeerde instelling te wijzen maar op dit forum kan dit stukken eenvoudiger.

Het is simpel om een minder ervaren of bedreven (al of niet nieuwe) user naar de FAQ te verwijzen of -als moderator- een slotje er op te gooien. Dit is i.m.o. de weg van de minste weerstand.

Als moderator ben je aan regels gebonden en sommigen onder hen vertikken het enige souplesse te vertonen wat dat betreft. Er moeten regels zijn maar in tegenstelling tot in de maatschappij is er geen noodzaak direct tot strafmaatregelen over te gaan. Een user kan zich vreselijk opwinden als er users direct om een slotje gaan roepen, users direct naar regels en FAQ's gaan verwijzen of een mod kortaf het topic sluit.

Ik heb eerder al aangekaart om er bij de heren moderators op aan te dringen wat vriendelijker hun slotposting neer te zetten en in sommige gevallen wat minder bot te posten. Ook users met onvriendelijk, bot, lomp en irritant gedrag mogen zich weleens realiseren of dat gedrag wel past in dit forum.

Natuurlijk, de 27.923e posting hoe je een 5e harddisk aan moet sluiten, posting 7.812 met 'mijn eerste koffermod' enz. kunnen voor de 'oudere' users irritant zijn. Niet Got is veranderd, maar JIJ bent veranderd.

Nieuwe users hebben het echter ook niet makkelijk, voor een vraag moet je eerst de structuur van het forum leren kennen en een forse hoeveelheid FAQ's doorworstelen om uiteindelijk ook nog tot de ontdekking te komen dat je eerst alle externe zoekmachines aan het werk moet hebben gezet en de interne search moeten hebben gebruikt -waardoor je honderden topics vindt die je allemaal zou moeten doornemen- voor je überhaupt iets MAG posten.

Het is aan een ieder om te reageren in een topic, niemand is verplicht om te reageren maar als je het doet, doe het dan vriendelijk. Ik probeer meestal om een vraag (die ik misschien ook al 50x heb beantwoord) op een vriendelijke manier te beantwoorden. Enige humor daarin is -voor mij- noodzakelijk. Als je een user voor pakweg 50% op weg helpt en hem er op wijst waar hij het restant van de oplossing kan vinden heb je iets bereikt. De betreffende user ziet zijn vraag bijna beantwoord en zal zelf ook aktie moeten ondernemen en is niet of nauwelijks geïrriteerd. Een volgend keer herinnert hij zich dat hopelijk en verricht wat meer vooronderzoek.

Als er al achteruitgang is of als GoT de verkeerde kant op gaat is dat helemaal aan ons users en aan de manier van modereren te wijten. Het zijn NIET de nieuwkomers die GoT om zeep helpen maar het is 'ons' gedrag wat er voor zorgt dat nieuwkomers zich aan ons en wij ons aan elkaar ergeren.

Users en moderators die niet de intentie hebben zich op een normale manier te gedragen moeten op hun gedrag gewezen worden wat mij betreft net zolang totdat ze zich wél weten te gedragen. De crew moet openstaan voor nieuwe of andere inzichten en zich niet verschuilen achter regels die misschien niet (meer) passend zijn.

Mijn bijdrage aan dit topic is min of meer een samenvatting van de gedachten wat ik al veel vaker heb geprobeerd te verwoorden en ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn. Prima, dan valt daar over te discussieren maar als er opmerkingen komen van 'het mag niet' - 'het kan niet' - 'beginnen we niet aan' - 'we eisen niveau' vanuit een groep users en crewleden dan is het begrip community ver te zoeken.

We zijn een bonte Gathering van tweakers die in een kringetje zitten met de handen in die van een ander. Als je niet de wil heb om de hand van degene naast je los te laten om een nieuw iemand naast jou te laten plaatsnemen en jouw hand te reiken dan is het beter de kring te verlaten.

[ Voor 2% gewijzigd door Guardian Angel op 07-02-2003 11:40 . Reden: typo's ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
Hier kan ik maar één ding op zeggen:

AMEN _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Laatst online: 11-09 14:05
GuardianAngel schreef op 07 February 2003 @ 11:17:
Niet Got is veranderd, maar JIJ bent veranderd.
Niet geheel mee eens.. Beiden zijn namelijk veranderd..
Natuurlijk is het zo dat als je hier al langer rondloopt, en je veel hebt geleerd, dat de topics steeds simpeler lijken..
Maar ook door de grote groei van GoT is het hele forum veranderd.
Mijn bijdrage aan dit topic is min of meer een samenvatting van de gedachten wat ik al veel vaker heb geprobeerd te verwoorden en ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn. Prima, dan valt daar over te discussieren maar als er opmerkingen komen van 'het mag niet' - 'het kan niet' - 'beginnen we niet aan' - 'we eisen niveau' vanuit een groep users en crewleden dan is het begrip community ver te zoeken.

Wat mij betreft valt er prima over te discussieren..
En we eisen geen niveau, we eisen wat eigen inzet.. Da's nogal een verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Twynn schreef op 07 February 2003 @ 11:45:

[...]

Dit had ik ook nog als opmerking aan toe kunnen voegen. Jij zet dit 'in plaats van' wat i.m.o. niet juist is.

De eerste alinea van de FAQ
Gathering of Tweakers.net is een forum dat bedoeld is voor mensen die bovenmatig geïnteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan. Het voorziet haar bezoekers in de behoefte om op niveau over deze zaken te discussiëren en te communiceren, en probeert hier een lichte vorm van ontspanning aan toe te voegen.

[ Voor 1% gewijzigd door Guardian Angel op 07-02-2003 11:54 . Reden: typo's ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
GuardianAngel schreef op 07 februari 2003 @ 11:50:

--
Gathering of Tweakers.net is een forum dat bedoeld is voor mensen die bovenmatig geïnteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan.
--
Bovenmatige interesse, geen bovenmatige kennis :)

De doelgroep zijn tweakers en mensen die dat willen worden. en je wordt het alleen maar door inzet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twynn schreef op 07 February 2003 @ 11:45:
Dat mis ik nou net in het verhaal van GuardianAngel, namelijk dat er inderdaad een hoop crewmembers en 'harde kern' is waar best mee te praten valt. Gelukkig maar!

Kijk ik bijvoorbeeld in SG, dan zie ik daar een openheid die me aanspreekt. Gewoon omdat er duidelijke regels zijn, die voor iedereen gelden, een echte community spirit en beweging, ontwikkeling. En zou hou je het leuk voor users en crew.

Weet wat de echte belangrijke regel is? Deze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rody
  • Laatst online: 05-08 18:32
Waarom heeft niemand het over het volgende punt?

stel er wordt een n00b topic geopent en er komen alleen maar utfs replies of ander offtopic gelul. Topic gaat daarna op slot en verdwijnd in de search.
Op deze manier wordt de search vervuild wat je niet wil weten. Heb je tegenwoordig al eens geprobeerd iets op te zoeken. Je komt eerst tientallen topics tegen die geen antwoord geven of een oplossing bieden voor het probleem.
Vroeger toen ik hier dus pas geregistreerd was, was dit dus niet het geval. De search was super maar dan ook super efficient en effectief. Tegenwoordig is dat niet meer.

Dus je kan 2 dingen doen met n00b topics.
1. Reageer normaal zodat het probleem is opgelost, hebben de search gebruikende users ook wat aan.
2. gooi hem de trashcan in zodat er geen vervuiling optreedt.

Op deze manier onstaat het minst search vervuiling zodat de users zich met gemak en plezier de faciliteiten kunnen gebruiken van GoT. Ga je offtopic lopen lullen of slotrequests en andere dergelijk shit dan help je allemaal aan het vervuilen van de search wat tot gevolg heeft dat niemand meer gaat zoeken.
(soort loop)
Dit geldt alleen voor de bekende UTFS topics.

Verder over het topic zelf. Ik vind het allemaal wel meevallen je hebt altijd wel rotte appels erin zitten. En het niet toleren van dingen was 2 jaar geleden ook zo dus daar is geen verandering in gekomen. De sfeer is saaier geworden doordat het OF, HK, Bar oid weg is. Je kan gewoon niet meer lachen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rody op 07-02-2003 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 11:56:
[...]

Dat mis ik nou net in het verhaal van GuardianAngel, namelijk dat er inderdaad een hoop crewmembers en 'harde kern' is waar best mee te praten valt. Gelukkig maar!

Kijk ik bijvoorbeeld in SG, dan zie ik daar een openheid die me aanspreekt. Gewoon omdat er duidelijke regels zijn, die voor iedereen gelden, een echte community spirit en beweging, ontwikkeling. En zou hou je het leuk voor users en crew.

Weet wat de echte belangrijke regel is? Deze!
Wat is er mis met -een beetje- provoceren? Dat lokt vaak leuke discussies uit >:)

Dat sommige mensen daar niet mee om kunnen gaan is een ander probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Alfredt schreef op 07 februari 2003 @ 11:54:
[...]

Bovenmatige interesse, geen bovenmatige kennis :)

De doelgroep zijn tweakers en mensen die dat willen worden. en je wordt het alleen maar door inzet. :)
Het valt nauwelijks te ontkennen dat het heel wat lef vereist om als nieuwkomer op dit forum te posten.

Juist het verwijt van users dat nieuwkomers weinig of geen kennis hebben -afgaande op hun vraagstelling- is af te keuren. Verwijzen naar beginnersweb is soms maar lang niet altijd noodzakelijk.

Ik verwijs er ook weleens naar hoor dus het is niet altijd de pot verwijt de ketel. Ik erger me net als ieder ander zo nu en dan en steek ook regelmatig de hand in eigen boezem.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 11:56:
[...]
Dat deze groep niet genoemd wordt is -voor mij- logisch. Op die groep valt niets aan te merken immers :) integendeel zelfs.

Wat mij trouwens brengt tot de opmerking dat het tegenwoordig gelukkig wat vaker voorkomt dat de TS een sluitposting scoort in de stijl van 'wauw, het heeft geholpen'. Dat is een positieve ontwikkeling.

En dit mijne heren, had ik in het voorgaande bericht erbij kunnen editten.... :(
/me me is lomp

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 07-02-2003 12:06 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GuardianAngel schreef op 07 februari 2003 @ 12:03:
Dat deze groep niet genoemd wordt is -voor mij- logisch. Op die groep valt niets aan te merken immers :) integendeel zelfs.
Zet dat er dan gewoon even bij. Het is niet alleen slecht, maar de boodschap komt wel zo over, snappie? :P

Edit gelezen, we stand corrected :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wokschotel schreef op 07 February 2003 @ 11:59:
[...]
Wat is er mis met -een beetje- provoceren? Dat lokt vaak leuke discussies uit >:)

Dat sommige mensen daar niet mee om kunnen gaan is een ander probleem
Dat je dat moet provoceren is het probleem! Doe dat ergens anders, je vindt het zelf mischien stoer, maar je verpest het voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fox-Web schreef op 07 februari 2003 @ 11:17:
[...]

Wat ik bedoel JVS is dat tegenwoordig de n00b vragen niet zo erg zijn als die irritante reply's die er op gegeven worden. Dat verziekt de sfeer nou juist.
Daarom pleitte ik om dat stukje apart te zetten. Users hebben er dan totaal geen last meer van, n00bs kunnen netjes op hun fouten gewezen worden of netjes beantwoord worden.

Nou Fox-Web dan kunnen wij met elkaar praten, want misschien komt het niet zo over, maar EXACT dat vind ik nu ook zo ongeveer het ergest van GoT :). Of eigenlijk meer :(.
GuardianAngel schreef op 07 februari 2003 @ 11:50:
[...]

Dit had ik ook nog als opmerking aan toe kunnen voegen. Jij zet dit in plaats van wat i.m.o. niet juist is.

[...]
Met "op niveau" wordt bedoeld dat mensen eigen inzet moeten hebben. Niet dat er verplicht veel parate kennis is. Een beetje basiskennis is wel handig maar vooral de interesse en de wil om ervan te leren is essentieel. Dus de "welke moet ik kopen" vraag is wat minder gewenst en de discussie over het verschil in techniek en waarom het ene beter is als het ander (met een ditto startpost) is wel gewenst.

Als je iets niet kan vinden, kan je daarover volgens mij gewoon een topic starten, maar dat moet dan ook niet gewoon heel makkelijk in de help-functie van een programma staan bijvoorbeeld.
Het is simpel om een minder ervaren of bedreven (al of niet nieuwe) user naar de FAQ te verwijzen of -als moderator- een slotje er op te gooien. Dit is i.m.o. de weg van de minste weerstand.
Klopt, soms is het niet te doen om alles te begeleiden. Mits voorzien van goed commentaar en suggesties ter verbetering is dat op een forum ook een goede methode
Ik heb eerder al aangekaart om er bij de heren moderators op aan te dringen wat vriendelijker hun slotposting neer te zetten en in sommige gevallen wat minder bot te posten. Ook users met onvriendelijk, bot, lomp en irritant gedrag mogen zich weleens realiseren of dat gedrag wel past in dit forum.
Daar ben ik het geheel mee eens. Ik ben me er ook helemaal van bewust dat je met botte sluitposts alleen maar meer mensen tegen je in het harnas jaagt. Eerst uitleggen hoe het forum werkt, daarna kan je altijd nog maatregelen nemen tegen een user (als deze zich daar aan weigert aan te passen,meestal willen ze wel als je het rustig en vrienelijk uitlegt. Vaak is een slecht topic geen onwil, maar onbegrip van en forum. Als je uitlegt dat het op een forum vervelend is als iets voor de 10.000ste keer langskomt en we verwachten dat je startpost aan bepaalde eisen voldoen (jawel en link naar de FAQ :P), en je legt dit gewoon uit, kom je het verst. Zowel niveau-matig als sfeermatig.

Uitzonderingen daargelaten, er zijn ook zat gebruikers die echt 'gebruikers' zijn, geen aandacht besteden aan startposts en wat dan ook, die dit alleen als handige prive-helpdesk zien en de regel van 'zelfinzet' maar onzin vinden. Dat soort users moet (na een vriendelijk verzoek) wel wat strenger worden aangepakt.
Natuurlijk, de 27.923e posting hoe je een 5e harddisk aan moet sluiten, posting 7.812 met 'mijn eerste koffermod' enz. kunnen voor de 'oudere' users irritant zijn. Niet Got is veranderd, maar JIJ bent veranderd.
Klopt, dat zeg ik ook al tijden. 'het niveau daalt' wordt al eeuwen geroepen, dat ligt meer aan het feit dat op een forum een substantieel deel van de materie herhaling zal zijn... Net zoals in AV de discussie "wat is er zo slecht aan MP3" of "helpen dure kabels echt wel?" gewoon discussies zijn die elke 4-6 maanden langskomen. Vaste bezoekers zeggen dan gelijk "het niveau daalt", maar IMO is dat soort herhaling iets HEEL anders dan de 10.000ste "hoe maak ik een divx" en "help mijn center speaker doet het niet" vraag die je voorbij ziet komen.
Nieuwe users hebben het echter ook niet makkelijk, voor een vraag moet je eerst de structuur van het forum leren kennen en een forse hoeveelheid FAQ's doorworstelen om uiteindelijk ook nog tot de ontdekking te komen dat je eerst alle externe zoekmachines aan het werk moet hebben gezet en de interne search moeten hebben gebruikt -waardoor je honderden topics vindt die je allemaal zou moeten doornemen- voor je überhaupt iets MAG posten.
Eigenlijk is dat toch echt samen te vatten in een regel: "doe eerst zelf je best het op te lossen, voor je een topic start en geef ook duidelijk aan wat je geprobeerd hebt"...
Als er al achteruitgang is of als GoT de verkeerde kant op gaat is dat helemaal aan ons users en aan de manier van modereren te wijten. Het zijn NIET de nieuwkomers die GoT om zeep helpen maar het is 'ons' gedrag wat er voor zorgt dat nieuwkomers zich aan ons en wij ons aan elkaar ergeren.
Het is ook het grote aantal mensen wat problemen veroorzaakt. maar botte moderatiemethoden zijn IMO ook uit den boze en veroorzaken alleen maar meer kwaad en geeft ons een slecht imago...
Users en moderators die niet de intentie hebben zich op een normale manier te gedragen moeten op hun gedrag gewezen worden wat mij betreft net zolang totdat ze zich wél weten te gedragen. De crew moet openstaan voor nieuwe of andere inzichten en zich niet verschuilen achter regels die misschien niet (meer) passend zijn.
Helemaal mee eens.
Ik heb begrepen dat er inderdaad mensen zijn die bij commentaar gelijk in de verdedigingslinies gaan staan, ik denk dat wij daar IN de crew maar eens over moeten praten, want ik vind dat niet goed... We eisen inderdaad niveau, topics gaan inderdaad op slot, maar de manier waarop kunnen we inderdad nog wel het eea aan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
[...]

hulde!! blijkbaar vergeet men vaak dat sommige mensen het 'leuk' vinden om anderen te helpen. dat amg toch ook wel eens gezegd worden!

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Ik vindt het wel leuk dat sommige zeggen lees de FAQ en de sticky's alleen als je alles moet lezen dan ben je een paar maanden verder en niets wijzer. Dan moet je ook nog in een bepaalde formule posten anders heb je de kans dat je topic opslot gaat omdat je niet aan een voorwaarde voldoet. Je moet de externe zoekmachine hebben gebruikt lieft google maarja die vindt ook niet alles dus heb je minimaal 2 externe zoekmachines nodig. Als ik daar alles heb gelezen dan ben ik weer een tijd verder en doet de vraag er niet meer toe aangezien je weer nieuwe soft- of hardware kan kopen.

Over 2 jaar zal er hier bijna niet meer gepost worden omdat dan alles te vinden is via een externe search of de interne search hier mee zal het forum verdwijnen en een archief worden. (even als voorbeeld)

Misschien dat het tijd wordt om registratie onmogelijk te maken voor een onbepaalde tijd zodat eerst het board tot rust komt en alles uit gezocht kan worden. Het is misschien een drastiche maatregel maar wel een die misschien rust in de tent kan brengen omtrent nieuwe gebruikers die volgens meeste nOOb vragen in brengen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

GuardianAngel schreef op 07 februari 2003 @ 11:59:
[...]

Het valt nauwelijks te ontkennen dat het heel wat lef vereist om als nieuwkomer op dit forum te posten.

Juist het verwijt van users dat nieuwkomers weinig of geen kennis hebben -afgaande op hun vraagstelling- is af te keuren. Verwijzen naar beginnersweb is soms maar lang niet altijd noodzakelijk.

Ik verwijs er ook weleens naar hoor dus het is niet altijd de pot verwijt de ketel. Ik erger me net als ieder ander zo nu en dan en steek ook regelmatig de hand in eigen boezem.

Mjah, sommige dingen krijg je gewoon niet uitgelegd. Als je niet weet hoe een PCI kaart in een moederbord gaat en je niet bereid bent je PC eens open te schroeven om het 's te bekijken, heb je hier IMO niet echt veel te zoeken in de hardwarefora :P. Maar je hoeft niet alle parate kennis te hebben om een topic te mogen starten hoor. inzet is het belangrijkst. Binnen de crew hebben we dar laatst een discussie over gehouden en daaruit blijkt dat die [i]inzet/i] inderdaad als belangrijk wordt beschouwd :)

* JvS gaat nu weer aan het werk. * JvS is druk namelijk :(. Dit kost teveel tijd :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[nohtml]
we_are_borg schreef op 07 February 2003 @ 12:11:
Ik vindt het wel leuk dat sommige zeggen lees de FAQ en de sticky's alleen als je alles moet lezen dan ben je een paar maanden verder en niets wijzer. Dan moet je ook nog in een bepaalde formule posten anders heb je de kans dat je topic opslot gaat omdat je niet aan een voorwaarde voldoet. Je moet de externe zoekmachine hebben gebruikt lieft google maarja die vindt ook niet alles dus heb je minimaal 2 externe zoekmachines nodig.
Dat is onzin. De search is nu gewoon goed en die kan je inderdaad even geprobeerd hebben. We doet nu alsof we achterlijke eisen aan een topic stellen, maar die is gewoon HEEL makkelijk samen te vatten in mijn signature...
Als ik daar alles heb gelezen dan ben ik weer een tijd verder en doet de vraag er niet meer toe aangezien je weer nieuwe soft- of hardware kan kopen.
Yeah sure :z.
Over 2 jaar zal er hier bijna niet meer gepost worden omdat dan alles te vinden is via een externe search of de interne search hier mee zal het forum verdwijnen en een archief worden. (even als voorbeeld)
Neehoor, we zijn een discussieforum :). Discussie hou je altijd. En daarnaast zijn er vaak zat nieuwe dingen waar je over kan discusseren. Vragen mag ook altijd. Je stelt het nu echt VEEL te dramatisch... (in forumvaktermen ook weleens "troll" genoemd ;)).

(sorry maar deze kon ik niet laten liggen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ViperGTS schreef op 07 February 2003 @ 11:07:

Dat is best gemeen, laat dan je bijdrage achterwege :|
De rest van de GoTters in dit topic is namelijk wel serieus in dit topic, en dan ga jij ze een beetje lopen zieken?

Wat betreft het probleem uit de openingspost, daar kan ik een heel eind inmeekomen, ik heb me in hetzelfde topic ook af lopen vragen wat er nou zo slecht was aan het topic (Ik lees in W&G eigenlijk alleen de contests, ben zelf niet zo'n kunstenaar), ik was me prima aan het vermaken.
Als er echter, zoals door de mod geimpliceerd werd, om een bepaalde houding/manier van posten gevraagd was, dan vind ik dat men zich er WEL aan dient te houden. In dat geval vind ik het terecht dat een volgend topic niet meer kan als dat niet mogelijk blijft. Voor de discussie over de gerechtigheid van de wens van de modjes kun je dan weer in LA terecht.

Wat betreft het steeds terugkerende probleem waar de helft van de LA draadjes over gaat:
/me Vaudtje vindt dat je of niet moet posten, of in ieder geval de helft van de oplossing op (bijna overdreven) vriendelijke wijze moet posten
Denk er namelijk aan dat het voor jou de zoveelste n00b post is, maar voor de topicstarter is het de eerste keer! Ga er asjeblieft vanuit dat de ts niet beter weet, en probeer hem te helpen en vriendelijk te sturen. Laat merken dat je blij bent dat 'ie het de volgende keer beter zal doen. :9 Sluit je post af met een :>
Ik kom zelden in WOS, maar ik word echt mega gelukkig van de posts van Riemer Reinalda! :)
Voor de uitzonderingen hebben we de modjes. Als je geen modje bent het valt je op dat er iemand zit te zieken, kun je zelfs een modje een schop in de goede richting geven :)

In deeze zin staan drie fauten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Laatst online: 17:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

GoT is een afspiegeling van de maatschappij waar tolerantie nauwelijks meer aanwezig schijnt te zijn. In die maatschappij is het moeilijk als individu een ander op zijn verkeerde instelling te wijzen maar op dit forum kan dit stukken eenvoudiger.
Sinds wanneer is een groep mensen waarvan verwacht word enigzins verstand te hebben van computer een afspiegeling van de maatschappij???????

De meeste mensen hebben een computer.. kunnen wat met windows doen, beetje word etc, en daar houdt het mee op. DAT is de maatschappij.. niet dat kleine deel wat meer kan met een computer, en zeker niet dat kleine deel daarvan dat ook nog eens op GoT zit.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

JvS schreef op 07 February 2003 @ 12:07:
Ik heb begrepen dat er inderdaad mensen zijn die bij commentaar gelijk in de verdedigingslinies gaan staan, ik denk dat wij daar IN de crew maar eens over moeten praten, want ik vind dat niet goed... We eisen inderdaad niveau, topics gaan inderdaad op slot, maar de manier waarop kunnen we inderdad nog wel het eea aan verbeteren.
Kijk, ik denk dat velen op deze reactie zaten te wachten!

Het is belangrijk dat users er ook kennis van kunnen nemen dat 'de crew' nadenkt en discussieert over de gang van bepaalde zaken. Hierdoor krijg ik i.i.g. meer het geval als 'trouw' user wat meer betrokken te zijn bij het wel en wee op GoT.

Het klinkt in ieder geval een heel stuk positiever dan als antwoord op een vraag in LA direct te roepen 'nee, gebeurt niet'.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k

D2k

We zijn een bonte Gathering van tweakers die in een kringetje zitten met de handen in die van een ander. Als je niet de wil heb om de hand van degene naast je los te laten om een nieuw iemand naast jou te laten plaatsnemen en jouw hand te reiken dan is het beter de kring te verlaten.

kumbaya my lord kumbayaaaaaaaaa

ik hoef iig geen handjes vast te houden hoor daar pas ik voor. mensen in de goede richting bewegen (goedschiks en kwaadschiks) doe ik wel. Maar iemand echt aan het handje nemen niet (dit was niet wat jij met handjes bedoelde, maar dit is mijn eigen interpretatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Creepy schreef op 07 February 2003 @ 12:18:
[...]

Sinds wanneer is een groep mensen waarvan verwacht word enigzins verstand te hebben van computer een afspiegeling van de maatschappij???????

De meeste mensen hebben een computer.. kunnen wat met windows doen, beetje word etc, en daar houdt het mee op. DAT is de maatschappij.. niet dat kleine deel wat meer kan met een computer, en zeker niet dat kleine deel daarvan dat ook nog eens op GoT zit.
Geloof niet dat je de vergelijking tussen de maatschappij en GoT helemaal begrijpt. Het is een vergelijking tussen de tolerantie hier op het forum en die om ons heen. Het feit dat mensen al of niet een computer hebben doet totaal niet ter zake.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GuardianAngel schreef op 07 February 2003 @ 11:59:
[...]

Kennis moet je vergaren, en daar is GoT een hulpmiddel bij, of kan dat voor je zijn. Er zijn maar weinig mensen met alle kennis die hier binnenkomen, laat staan dat ze blijven. De meeste komen en leren. Althans, dat is de bedoeling.

En daar ligt het onderscheid: wil de nieuwe user moeite doen of niet?

Wmb zie je dat stuk van de FAQ toch echt verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Ja en nee. Ik lees over het algemeen alleen 's avonds de topics van P&W door. Stel dat we iedere vraag over het verschil tussen een float en een int zouden toestaan dan zou ik op dat moment als oudste topic eentje van 3-4 uur 's middags op m'n scherm krijgen, en de 'moeilijke' en daardoor voor mij interessante topics van de ochtend en voormiddag missen omdat daar nog niemand op heeft gereplied.

Het is dan ook een kwestie van 'flow control', je kunt niet hebben dat de experts die allemaal een baan hebben niet in de topics kunnen reageren waar hun hulp het hardst nodig is. Ik ben nooit de beroerdste om RTFM/UTFS vragen kort en bondig te beantwoorden, en ik reageer graag uitgebreid in de 'zwaardere-maar-toch-UTFS' topics (de code waar ik hier op doel heb ik zelf kunnen schrijven door een tijd te Googlen), maar dan moet ik ze wel zien.

Dus ja, ook de n00b questions zijn welkom wat mij betreft en ik beantwoord ze meestal als ik ze zie, maar puur uit het oogpunt van bovenstaande moeten de echte ramptopics linea recta in de vullisbak, slotjeshoop en/of richting beginnersweb. Eerlijk gezegd liever een paar 'n00bs' (with all due respect) wegjagen dan de experts wegjagen, want GoT staat wel bekend als het enige hoogstaande technische forum van Nederland. Voor de n00bs zijn er tientallen.

Just my 2 cents.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 11:02

vinnie1908

Appel != peer

Het vervelende is dat veel mensen die snel verwijzen naar de FAQ of RTFM schreeuwen zelf niet weten HOE het probleem op te lossen maar wel graag zijn of haar naam willen zien staan in een topic. Tolerantie is één deel van het probleem zoals Femme ook al beschrijft een tweede even belangrijk punt is dat je hier voor elkaar bent en niet je zelf aan het profileren door z.s.m. een post te plaatsen, andere af te zeiken. Als je weet hoe het moet hoe lastig is het dan om ff een hint te geven of geef die persoon een aanwijzing waar hij kan zoeken.

Niet iedereen is al een geoefende internetter/GoTter. Soms komen er mensen met reacties over een onderwerp met de opmerking "zoek eens bij Google op 'Blalalaballabla' ". Jah als je weet dat het gene dat je zoekt zo heet is het makkelijk zoeken. Zoeken op iets waar je de exacte naam niet van weet is vrij lastig. Efficient zoeken is een vak apart en als ik dan mensen zie reageren met boze smilies, hamers-op-hoofdenslaande-smilies of koppen-door-muur-rammende-smilies met een opmerking van leer eens zoeken dan denk ik toch echt dat er wat mis is met die personen. Helaas krijgt de topic opener vaak nog een uitbrander van de moderator of lite-mod op dat forumdeel. Beetje de omgekeerde wereld naar mijn idee maar ach...wie ben ik.

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar sluit ik mij helemaal bij aan, als alle GoTTers alles al wisten, wat doen ze dan hier?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

JvS schreef op 07 February 2003 @ 12:15:
[nohtml]
[...]
Dat is onzin. De search is nu gewoon goed en die kan je inderdaad even geprobeerd hebben. We doet nu alsof we achterlijke eisen aan een topic stellen, maar die is gewoon HEEL makkelijk samen te vatten in mijn signature...

[...]
Yeah sure :z.

[...]
Neehoor, we zijn een discussieforum :). Discussie hou je altijd. En daarnaast zijn er vaak zat nieuwe dingen waar je over kan discusseren. Vragen mag ook altijd. Je stelt het nu echt VEEL te dramatisch... (in forumvaktermen ook weleens "troll" genoemd ;)).

(sorry maar deze kon ik niet laten liggen...)
Ik had het niet over de omega search maar over de search functies die buiten dit board vallen. Voordat je alles heb door gekeken ben een dag verder. Iemand die anders beweert heeft niet goed gezocht zowel intern als met externe zoek opdrachten.

Wel de laaste alinia was natuurlijk een inkopper maar denk er maar is over na. In theorie is het wel zo praktijk ligt anders maar over een paar jaar zijn er nog weinig discussie's want dan is alles op te zoeken. De discussie's die dan gehouden gaan worden zullen net zoals deze zijn. Het is misschie zwart wit denk werk maar hoe het nu momenteel er aan toegaat is het niet ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
vinnie1908 schreef op 07 February 2003 @ 12:33:
Niet iedereen is al een geoefende internetter/GoTter. Soms komen er mensen met reacties over een onderwerp met de opmerking "zoek eens bij Google op 'Blalalaballabla' ". Jah als je weet dat het gene dat je zoekt zo heet is het makkelijk zoeken.
Dan wordt je toch geholpen? het werwijzen naar google met een bepaalde term is volgens mij op zich een juiste manier. De user kan dan met die term verder zoeken om zijn probleem op te lossen. Je hoeft het probleem niet op te lossen, je moet helpen dat de user zelf zijn probleem kan oplossen.

"Geef een man een vis en hij heeft voedsel voor een dag. Geef een man een hengel en hij kan zijn leven lang eten."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien wel, maar vaak wordt er ook gewoon gemeld dat je moet 'googlen' of er wordt een link gegeven met anderhalve regel flame eronder, da's denk ik niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 12:45:
Misschien wel, maar vaak wordt er ook gewoon gemeld dat je moet 'googlen' of er wordt een link gegeven met anderhalve regel flame eronder, da's denk ik niet de bedoeling.
Daar gaat nu meer aandacht aangegeven worden.
JvS in "Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' topics"

Als het goed is gaat dat soort sfeerverziekende replies dus echt tot het verleden behoren. En dan wordt het weer echt gezellig op GoT, voor beginnende users en de gevorderden. (Al blijf ik van mening dat de sfeer echt niet zo gek veel anders is als een jaar of wat terug.... Maar als hij beter kan is dat alleen maar mooi.)

[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 07-02-2003 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

GuardianAngel schreef op 07 February 2003 @ 12:25:
[...]

Geloof niet dat je de vergelijking tussen de maatschappij en GoT helemaal begrijpt. Het is een vergelijking tussen de tolerantie hier op het forum en die om ons heen. Het feit dat mensen al of niet een computer hebben doet totaal niet ter zake.
Er wordt enige interesse (en MI ook kennis) verwachte van een "GoTter". Daarmee lijkt het mij dat de tolerantie m.b.t. hele simpele vragen ook lager is.

Iemand die 0,0 verstand heeft van zaken hoort hier MI ook niet thuis.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Eigenlijk is het best simpel, doch het kost moeite...

Slechte topicstart: Volgende poster vraagt de TS om zijn vraag beter te formuleren. Slotje leidt tot ofwel nieuw topic ofwel een klaagtopic in LA of (in het beste geval) een mail naar sluitende mod van dienst.

Topic in verkeerd forum: Doe die move toch gewoon? Vermeld erbij dat hij in het vervolg beter moet opletten in plaats van de gekende opmerking "Wij zijn jullie moeder niet die alle rommel achter jullie opkuist". Slotje leidt tot nieuw topic in (hopelijk) het juiste forum - dus 1 topic te veel in het searcharchief (waar steeds naar verwezen wordt trouwens).

Laag-niveau-vraag: antwoord gewoon of lees erover en maak je niet zo druk. De wereld zal echt niet vergaan...

Search vraag: Vriendelijk verzoek in 't vervolg de search of google te gebruiken + link + slotje.

Bullshit-reply of klaagtopic met flames: gewoon keihard trashen + maatregel (naar gelang de ernst of frequentie voor betreffende user).

Maar ja, zoals ik al zei kost dit enorm veel energie - misschien wel TE veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenesmia
  • Laatst online: 04-07 20:57

Tenesmia

First Sergeant

Wezen schreef op 07 February 2003 @ 13:01:
Eigenlijk is het best simpel, doch het kost moeite...

Slechte topicstart: Volgende poster vraagt de TS om zijn vraag beter te formuleren. Slotje leidt tot ofwel nieuw topic ofwel een klaagtopic in LA of (in het beste geval) een mail naar sluitende mod van dienst.

Topic in verkeerd forum: Doe die move toch gewoon? Vermeld erbij dat hij in het vervolg beter moet opletten in plaats van de gekende opmerking "Wij zijn jullie moeder niet die alle rommel achter jullie opkuist". Slotje leidt tot nieuw topic in (hopelijk) het juiste forum - dus 1 topic te veel in het searcharchief (waar steeds naar verwezen wordt trouwens).

Laag-niveau-vraag: antwoord gewoon of lees erover en maak je niet zo druk. De wereld zal echt niet vergaan...

Search vraag: Vriendelijk verzoek in 't vervolg de search of google te gebruiken + link + slotje.

Bullshit-reply of klaagtopic met flames: gewoon keihard trashen + maatregel (naar gelang de ernst of frequentie voor betreffende user).

Maar ja, zoals ik al zei kost dit enorm veel energie - misschien wel TE veel...
En klaar is keer, de perfecte regels voor het nieuwe GOT ;) ( serieus ! )

Ad Astra Per Aspera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

D2k schreef op 07 February 2003 @ 12:24:
[nohtml]
[...]
[/nohtml]
kumbaya my lord kumbayaaaaaaaaa

ik hoef iig geen handjes vast te houden hoor daar pas ik voor. mensen in de goede richting bewegen (goedschiks en kwaadschiks) doe ik wel. Maar iemand echt aan het handje nemen niet (dit was niet wat jij met handjes bedoelde, maar dit is mijn eigen interpretatie)

Zo was het dus ook niet bedoeld, dat snap jij toch ook wel?
vinnie1908 schreef op 07 February 2003 @ 12:33:
Het vervelende is dat veel mensen die snel verwijzen naar de FAQ of RTFM schreeuwen zelf niet weten HOE het probleem op te lossen maar wel graag zijn of haar naam willen zien staan in een topic. Tolerantie is één deel van het probleem zoals Femme ook al beschrijft een tweede even belangrijk punt is dat je hier voor elkaar bent en niet je zelf aan het profileren door z.s.m. een post te plaatsen, andere af te zeiken. Als je weet hoe het moet hoe lastig is het dan om ff een hint te geven of geef die persoon een aanwijzing waar hij kan zoeken.
Dat is ook heel vervelend en wordt zeer zeker onderkend in de crew:
JvS in "Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' t"
Helaas krijgt de topic opener vaak nog een uitbrander van de moderator of lite-mod op dat forumdeel. Beetje de omgekeerde wereld naar mijn idee maar ach...wie ben ik.
Dat van de uitbrander moet in principe niet als het een eerste keer is. Jullie hebben geen zicht op notes, maar als iemand er al merdere keren op gewezen is, wordt de message inderdaad iets minder lief :).

Maar je moet inderdaad beginnen met positieve insteek. Lite mods die geen toegang tot notes hebben, zouden denk ik zowiezo altijd een slot alleen 'functioneel' moeten plaatsen. Modden doe je niet voor je eigen genoegdoening maar voor het forum en de users op het forum.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 07-02-2003 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

Nou heb ik niet alle posts gelezen in dit topic, en misschien is het al aan de orde geweest,
maar voor mijn gevoel zouden sommige n00b vragen over sommige html-problemen, linux problemen of hardware problemen gewoon beter gecatalogiseert worden... De FAQ is vaak relatief beperkt, en daar staat lang niet alles in wat er op GoT aan kennis is.
Ik denk dat er misschien meer aandacht besteedt moet worden aan het goed catalogiseren van de meest voorkomende onderwerpen en alle goede bijbehorende topics, want vaak heb je het meest aan de uitzondering van de oplossing die geboden wordt waarin figuur X in topic Y wat zegt in 1 posting.... Eigenlijk zou je dus iets moeten hebben waar je je info en hulp goed kunt zoeken (wat nu niet zo super goed het geval is) niet alleen door een search, maar ook door goede menselijke catalogisering. Daarmee kan je denk ik een boel irritaties weghalen.. Wat er dan overblijft aan discussie onderwerpen lijkt het me vrij eenvoudig, je hebt regels en die zijn er niet voor niets, en je hebt mods, en die zijn er ook niet voor niets, en 1 + 1 = 2, dus ja...
Maar GoT zou als 'startpagina' eigenlijk de knowledge base moeten hebben mét de functie van het handig vinden van informatie, ipv typ maar raak voor een knaak en met een beetje mazzel wordt je geholpen, zoniet wordt je naar de search en FAQ verwezen..
naja
dat schoot mij even te binnen daarnet toen ik de startpost las.. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

JvS schreef op 07 februari 2003 @ 13:14:

[...]

Zo was het dus ook niet bedoeld, dat snap jij toch ook wel?
Ik vond je eerdere maar (verdwenen?) opmerking
Je weet het stukje waar je wel op reageert wel uit te kiezen? Sorry, maar ik probeer deze discussie op een positieve manier te voeren en met dit soort reacties vanuit de crew schiet dat niet echt op...
I.m.o. kan D2K wel wat moeite gaan doen om sociale vaardigheden onder de knie te krijgen. Ik kan me zijn gevoel wel begrijpen en zou het in veel gevallen best met hem eens kunnen zijn (vermits ik zijn bijdrage in P&W zou kunnen beoordelen) maar ik heb geen kennis op 'zijn' gebied.

Het gaat er vaak niet om WAT je zegt, maar HOE je het zegt. Als het jou kennelijk niets uit blijft maken hoe een ander op jouw reactie als moderator reageert (je hebt een soortgelijke opmerking al vaker gemaakt) dan toon je een gedrag wat van users niet getolereerd wordt en dus van een crewlid ZEKER niet gewenst is.

edit:
N.a.v. de posting van D2K hieronder
ik kan je meedelen dat mij een OW geven eenieder van de crew is toegestaan.
Verder wilde ik aangeven dat je nogal ver van de praktijk zoals het hier gebeurt.

* D2k doet er het zwijgen toe verder.
zou ik het een aardig idee vinden mij een minuutje tot de crew toe te laten. :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door Guardian Angel op 07-02-2003 13:44 . Reden: typo's ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k

D2k

GuardianAngel schreef op 07 februari 2003 @ 13:33:
[...]

I.m.o. kan D2K wel wat moeite gaan doen om sociale vaardigheden onder de knie te krijgen. Ik kan me zijn gevoel wel begrijpen en zou het in veel gevallen best met hem eens kunnen zijn (vermits ik zijn bijdrage in P&W zou kunnen beoordelen) maar ik heb geen kennis op 'zijn' gebied.

Het gaat er vaak niet om WAT je zegt, maar HOE je het zegt. Als het jou kennelijk niets uit blijft maken hoe een ander op jouw reactie als moderator reageert (je hebt een soortgelijke opmerking al vaker gemaakt) dan toon je een gedrag wat van users niet getolereerd wordt en dus van een crewlid ZEKER niet gewenst is.

ik kan je meedelen dat mij een OW geven eenieder van de crew is toegestaan.
Verder wilde ik aangeven dat je nogal ver van de praktijk zoals het hier gebeurt.

* D2k doet er het zwijgen toe verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

GuardianAngel schreef op 07 February 2003 @ 13:33:
[...]

[...]

offtopic:
D'r was iets met een mail adres van een mod, of de hga als je echt iets tegen een mod hebt... wat was dat ook alweer? Owja.. je kan ze ook persoonlijk mailen i.p.v. iemand openlijk aan te vallen... Dat je D2k niet mag heb je nu wel duidelijk gemaakt hoor.. zullen we nu weer ontopic gaan?

Een crewlid heeft natuurlijk een soort van "voorbeeld functie". Maar is het nou echt zo slecht om een user die er niks vna begrepen heeft, laat staan ook maar 1 quickstart of faq bekeken er bot op te wijzen dat ie fout zit? Dan heeft ie tenminste wel in 1 keer door dat oe echt goed fout zat.

De meeste users zullen dan wel die faq of quickstart bekijken. De users die moeilijk gaan doen, gaan zitten zeuren om niks etc.. tja.. jammer.. je kan nu eenmaal niet iedereen tevreden houden, gelukkig blijft het een minderheid. Hoe opvallend die minderheid ook aanwezig mag zijn.

En hier op GoT gaat het er vaker om WAT en HOE je iets zegt.. niet 1 van de twee.. als je heel vriendlijk onzin loopt uit te kramen krijg je ook andere users meteen bovenop je (en terecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Laatst online: 22:39
Plague schreef op 07 February 2003 @ 08:54:
Ik zelf snap echt _geen zak_ van veel wat er gebeurd in PNS en NOS. Dat is goed vind ik, omdat GoT ooit is opgezet als een forum voor professionals. Als je dus de doelgroep iets gaat verschuiven, krijg je meer n00b topics bijv.
Dit houd je niet tegen. Je kan je ertegen verzetten, maar dan word het alleen maar erger.

Als je voor de gein eens een keer op mijn naam zoekt (bij topicstarter), zie je dat mensen (zoals Femme zegt) vroeger veel tolleranter waren en niet bij ieder n00b topic zeiden: Lees de FAQ. Daar heeft een user helemaal niets aan, en gaat dan fijn naar een ander topic, zonder dat hij hier ooit nog terug komt. Dat is imo een groot gemis, omdat ie misschien n00b kan zijn in PMG, maar dat hij van NOS des te meer weet! Als iedereen dus eens wat aardiger is tegen n00bs, en ze eerst aardig te helpen en ze vervolgens op de FAQ te wijzen, zullen ze eerder de FAQ respecteren, en zullen ze het leuk vinden op GoT. Trust me, ik was echt erg vroeger (of nogsteeds?). Ik kan toch niet zeggen dat ik me niet aardig heb aangepast aan de regels hier.

Of geef N00bs in ieder geval een zet in de goede richting.

Nog even over de RTFM en UTFS opmerking, deze opmerking worden in het algemeen gemaakt omdat je de bedoelde ontvanger van deze opmerking niet recht in de ogen kan aankijken. Deze opmerking zullen anders geformuleerd worden IRL. Omdat internet toch redelijk onpersoonlijk is durven mensen veel meer.
Het gedrag van een groot aantal mensen op het internet is totaal anders als het gedrag van diezelfde mensen IRL.

Dus vraag jezelf af, als je een reactie geeft, welke reactie zal ik geven als ik diegene recht in de ogen kan aan kijken?

PS
Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 03:21:

....
mensen, algemeen gezien, brutaal, eigenwijs en dom zijn.
Deze zin (gedeelte van..) is generaliserend en absoluut niet nodig.