Toon posts:

Soundblaster kaarten en NForce 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee keer de fout gemaakt om een VIA based moederbord te kopen. Ik doe dit nooit meer al was het maar vanwege het eeuwige kraken van mijn geluidskaart op deze moederborden.
Weet iemand hoe dat is met de NForce2? En hoe stabiel zijn USB poorten en zo?

Ik wil dit keer zeker weten dat ik geen helpdesk hoef te spreken die mij adviseert om de maximale acceleratie van hardware terug te zetten naar de basis instellingen waardoor ik net zo goed een goedkoop produkt had kunnen kopen.

Reviews vertrouw ik niet meer dus ik ga af op concrete gebruikers evaringen.

Kom maar op met je klachten 8)

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:34
de nForce heeft toch prima (lees: DTS) sound onboard :?

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-04 15:24

The.Force

*Bauer Addict

wouter76 schreef op 07 February 2003 @ 00:38:
de nForce heeft toch prima (lees: DTS) sound onboard :?
idd bij de nforce2 zijn er versies verkrijgbaar waar het geluid een creative audigy 2 evenaart!

ps; moet dts niet dolby surrond ofzo zijn?

ps2; dit had je ook kunden vinden....

System Specs!

Verwijderd

Je kan ook zeggen dat je keuze van de soundcard verkeerd was... Ik denk overigens dat de fout bij jezelf lag. Ik al mijn vrienden met wat minder computer kennis, in het bezit van soundblaster en via mobo, van het kraken van de soundblaster afgeholpen. Ik verwijs je naar de NForce 2 en 8RDA+ topics voor je vragen. Antwoorden staan daar panklaar als ik mij niet vergis.

Verwijderd

Het nForce2 Topic Deel 2. Daar kun je gebruikers ervaringen doornemen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Oh nou ik heb daar gezocht maar blijkbaar niet goed genoeg.
Ik wil mijn LIVE kaart blijven gebruiken want alleen die kan met soundfonts overweg en dat is belangrijk voor mij.

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja Rock iT... Geloof me ik heb maanden lang keer op keer geprobeerd de problemen op te lossen. Ik weet behoorlijk veel van PC's af. Ik heb het ene na het andere advies opgevolgd vaak sprak het een de ander tegen. Het hielp niet.. Het helpt niet en het zal ook nooit helpen.
Dat de de verdkeerde keuze was van soundkaart beaam ik. Als deze versleten is, ga ik nooit meer Creative produkten kopen. Want ook mijn creative webcam heeft nooit stabiel gedraait samen met een VIA chipset. Terwijl mijn philips webcam zelfs op mijn oude systeempje 24 uur stabiel achter elkaar draait.

Toch bedankt voor de reacties

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 13:09
Wat ik persoonlijk fijn vind van de Soundstorm is de SP/DIF out. Er komt een veel vetter geluid uit m'n shuttle dan mijn SB 5.1 Live! en SB Extigy die ik voorheen had. Door het dolby digital signaal wordt er tenminste fatsoenlijk gebruik gemaakt van mijn subwoofer. Het geluid van de nforce2 heeft tenminste volume, dit heeft nog geen enkele kaart van creative voor mekaar gekregen.

Het enige nadeel is dat die soundstorm volgens mij geen HD EAX ondersteunt...maar ik kan goed zonder :}

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 01:03:
Dat de de verdkeerde keuze was van soundkaart beaam ik. Als deze versleten is, ga ik nooit meer Creative produkten kopen. Want ook mijn creative webcam heeft nooit stabiel gedraait samen met een VIA chipset.
Ik heb het kraken ook gehad .. en lag idd aan de Live, met mijn audigy heb ik dus problemen niet gehad. Misschien dat het aan je 4-in-1 drivers lag, aangezien een aantal versies vreemde latencies uitdeelde aan SB kaarten om het kraken tegen te gaan.

Mijn Creative Cam (webcam Go Plus) heeft het iig al erg lang heel goed gedaan met de 1.04 drivers, alles daarvoor was bagger. Dus misschien dat je deze eens moet proberen.
Overigens als je een KT266 (dus niet een KT266a) chipset hebt kan het zijn dat je je USB te ver overklokt. Ik weer niet of je systeempje ver overgeklokt is maar van veel mensen heb ik gehoord dat het na 137/138 FSB over is met stabiele werking USB op de kt266. Blijkbaar vind deze chipset het niet zo tof als USB verder dan 1,5Mhz overgeklokt wordt. vb. 140Mhz FSB -> 140/4 USB = 35USB, continu aan en uit vallen van USB-bus.

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

• Atmosphere
Abom schreef op 07 February 2003 @ 07:56:
Het enige nadeel is dat die soundstorm volgens mij geen HD EAX ondersteunt...maar ik kan goed zonder :}
euhm hij ondersteund EAX 2.0. Is toch hetzelfde? ;) maar kan me natuurlijk vergissen. SB-Live -> EAX1.0, dan toch AUDIGY -> EAX 2.0 (Advanced HD)?

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
ja de sb ondersteunt eax maar die soundchip op je nforce2 niet
en via en sb niet goed gaan samen is bullshit, zal wel aan het merk mobo liggen, dan kan er wel eens een conflict optreden.

Nou mijn gebruikers ervaring:
die onboard sound van Asus A7N8X vind ik niet super
ik heb daarom maar gewoon me SB live 5.1 erin hangen en is gewoon perfect

[ Voor 70% gewijzigd door Rody op 07-02-2003 09:06 ]

Verwijderd

Ik ben sinds een maand in het bezit van een A7N8X deluxe in combinatie met een SB Audigy. Nadat WinXP voor de zoveelste keer moeilijk deed met mijn Audigy, heb ik hem eruit gehaald en de onboard sound gaan gebruiken. Wereld van verschil :)
Geen driver conflicten/onzin, helder geluid, alleen heb ik het Dolby Digital gebeuren nog niet uitgetest.

• Abom
Volgens mij is het alleen EAX 1.0, een paar sites zeggen dat de chip 'fullu EAX' compatible is...maar of dat 2.0 is weet ik niet.

Het probleem met een SB en VIA chipset heb ik normaal opgelost door de VIA4-1 drivers te installeren...heeft altijd gewerkt bij mij.

Rody, de nforce2 ondersteunt EAX 1.0, dat weet ik zeker :} HD ben ik niet zo zeker van...

Verwijderd

Atmosphere schreef op 07 februari 2003 @ 08:23:
[...]
euhm hij ondersteund EAX 2.0. Is toch hetzelfde? ;) maar kan me natuurlijk vergissen. SB-Live -> EAX1.0, dan toch AUDIGY -> EAX 2.0 (Advanced HD)?
Volgens mij is de EAX Advanced HD zelfs EAX 3.0, en zit het in de Audigy II.

In elk geval stond op m'n Audigy II doos dat het EAX Advanced HD was, en vindt NeverWinter Nights dat dit EAX 3.0 is.

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 16:55
Waarom wil je dit eigenlijk weten?? Je zou toch nooooit meer een via based mobo kopen??? :+

• Rody
  • Laatst online: 01-08 10:13
liosnel schreef op 07 februari 2003 @ 10:17:
Waarom wil je dit eigenlijk weten?? Je zou toch nooooit meer een via based mobo kopen??? :+
nee hij wil geen VIA meer daarom koopt hij een nforce2.
of zie ik nu iets over het hoofd :+

Verwijderd

Ik heb een a7n8x deluxe en het geluid is werelds vergeleken met m'n sblive.
Heb hem op m'n external decoder en op spdif zitten van m'n amp.
Spdif klink het best maar is erg afhankelijk denk ik van de amp. die erop zit.
De external decoder is het geluid iets zachter.
Hoe hij tegenover de Audigy II klinkt kan ik je helaas niet vertellen.

• liosnel
  • Laatst online: 01-07 16:55
SHIT DOM net wakker.... AU :+ 8)7

• GeeMoney
  • Laatst online: 20:19
Ik heb hier net de A7N8X binnen en vergeleken met mijn SB Live vind ik de onboard sound VELE malen mooier, echt helder geluid geen last van ruis en eventuele brommen erin wat ik dus wel heb met de Live kaart :)

• Bas!
  • Laatst online: 26-07 22:06
Abom schreef op 07 februari 2003 @ 07:56:
Door het dolby digital signaal wordt er tenminste fatsoenlijk gebruik gemaakt van mijn subwoofer.
Dan heb je een slechte decoder of een slechte sub. Het LFE kanaal van een nforce s/pdif is juist overtrokken en het grootste minpunt aan de s/pdif. Het grote pluspunt was volgens die review dat de door de pc ge-encode dd over de s/pdif gestuurd kan worden; dit kan voor zover ik geen randdebiel en niet weet hoe je drivers in moet stellen niet met een live, fortissimo, of seismic edge, dus da's best wel een pre.
http://firingsquad.gamers..._versus_nforce2/page3.asp
Ik kan trouwens beamen dat de philips s/pdif de beste is die er is, al gaf de marantz wel aan dat ie zo af en toe de sterkte barriere van de ingang overschreed, maar die zal voor jouw te helder en vlak klinken, op de tweede plek kwam de fortissimo. Die live klonk mij ook wat te dof en met overtrokken bass in de oren, maar dat schijnt (heb ik nog niet gehoord) verleden tijd te zijn met de audigy serie.

Verwijderd

Topicstarter
Nou hartelijk dank voor jullie reacties. Zoals ik het hoor kan een live kaart nog steeds problemen veroorzaken op een NForce2 mamaplankje. Ik heb nooit problemen met crashen gehad met mijn livekaart. Dus als hij op de NForce2 niet kraakt ben ik allang blij.
Ik heb overigens zoals ik al eerder schreef ALLES geprobeerd om de kaart van het kraken af te krijgen. Dus het installeren van de VIA 4in1 drivers. Latency patches. Ik heb biosinstellingen veranderd. Ik heb Biossen geupdate. Ik heb alle pci sloten geprobeerd. Het enige dat het kraken tegen gaat is wat creative my adviseerde. De hardware acceleratie uitschakelen. Maar ja ha daar koop je geen soundblaster live kaart voor. (ik heb hem overigens al weer wat jaartjes)

Misschien is het mijn moederbord. Kan best het is een Abit KT7 Raid destijds het enige plankje dat met AMD werkte. Daarvoor had ik een FIC moederbord de VA503+ voor mijn AMD K6-2. Op beide moederborden had ik gezeur met de kaart, vandaar dat wat iemand ook nog zegt over hoe goed via is, ik nooit meer een via moederbord zal kopen. Ik wil niet weer jaren vast zitten aan een buggy moederbord.
De NForce2 it will be en dan waarschijnlijk de ABIT NF7-S :-)

Oh ja het gebruiken van de SonyPhilipsDigitalInterface SPDIF, doe ik al jaren met mijn Live Kaart via mijn Dolby Digital versterker en dat is een van de weinige dingen die altijd perfect zijn gegaan. Dan heb ik het natuurlijk nooit vergeleken met andere kaarten dus ik laat me nog even in de waan dat dat altijd goed is gegaan :-)

• Demo
  • Laatst online: 14-08 13:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik zou die SBLive niet in een nForce2 bord (met ICP-T southbridge) steken, ik heb een 8RDA+ en ik had een SB Live, maar de onboard sound van de nForce2 is gewoon minstens zo goed! En SPDIF-uitgangen zijn ook mogelijk, moet je alleen ff kijken dat het bord dat je kiest deze ook heeft. bij de Epox 8RDA+ is iig een apart aansluit plaatje te krijgen met die aansluitingen er op.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 13:22

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 01:03:
Oh ja Rock iT... Geloof me ik heb maanden lang keer op keer geprobeerd de problemen op te lossen. Ik weet behoorlijk veel van PC's af. Ik heb het ene na het andere advies opgevolgd vaak sprak het een de ander tegen. Het hielp niet.. Het helpt niet en het zal ook nooit helpen.
Dat de de verdkeerde keuze was van soundkaart beaam ik. Als deze versleten is, ga ik nooit meer Creative produkten kopen. Want ook mijn creative webcam heeft nooit stabiel gedraait samen met een VIA chipset. Terwijl mijn philips webcam zelfs op mijn oude systeempje 24 uur stabiel achter elkaar draait.

Toch bedankt voor de reacties
Mijn Soundblaster Live 512 heeft al heel wat moederborden overleefd met heel wat chipsets (440BX, Via266, Via333, nForce2) en als ik al kraakproblemen had was het heel simpel opgelost met een ander drivertje of ander pci slot of wat dan ook.

Maar om even terug te komen op je eigenlijke vraag: op mijn Asus A7N8X perfectos ! Insteken en lopen zonder kraken. Niets hoeven aanpassen, gewoon kraakhelder geluid.

• Abom
Bas! schreef op 07 February 2003 @ 11:20:
[...]
Dan heb je een slechte decoder of een slechte sub.
Die opmerking begrijp ik niet helemaal. Ik vergelijk het geluid wat uit dezelfde audio set komt, alleen is er een andere geluidskaart op aangesloten :}

De SB's die heb, hebben slechte analoge uitgangen. Vergeleken met mijn DVD-speler zuigen de analogen uitgangen van beide SB's die ik heb.

Het geluid van de nforce zal kwalitatief best tegenvallen (ik hoef ook geen hifi geluidskaart) maar wanneer ik mijn nforce op mn receiver (dmv SP/DIF) aansluit en dit vergelijk met het geluid wat uit de SB komt (analoog aagesloten omdat ik anders geen multi-channel heb), heeft de nforce zeer zeker mijn voorkeur.

Volgens mij stuurt SP/DIF out van alle andere kaarten ook geen subwoofer aan (zijn alleen stereo PCM), en wanneer je dit dmv de analoge aansluiting doet, mis ik heel veel volume. Aangezien de nforce geen volume hoeft te maken maar alleen een digitaal signaal maakt (waar een apart subwoofer kanaal in zit) klinkt het volgens mij veel beter.

• Atmosphere
Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 10:11:
[...]

Volgens mij is de EAX Advanced HD zelfs EAX 3.0, en zit het in de Audigy II.

In elk geval stond op m'n Audigy II doos dat het EAX Advanced HD was, en vindt NeverWinter Nights dat dit EAX 3.0 is.
Hmmz .. ik dacht dat mijn Audigy het ook had hoor (Advanced HD)..
Maar neem van je aan de het waarschijnlijk hetzelfde als EAX3 zal zijn...

edit:
Audigy heeft ook Advanced HD

[ Voor 6% gewijzigd door Atmosphere op 07-02-2003 20:50 . Reden: Just checked ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dudes mijn KT333 bordje heeft een CMI8738 onboard chip voor geluid en die heeft zelfs eax 2.0 ondersteuning dus due nforce2 chippie ook :) Trust me :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Soundstorm ownt die Creative zooi enorm hard

En als je toch 150EUR wil geven aan een Audigy2 kan je beter zo'n Terratec 6FIRE 24/96 kopen ...

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 15:06
kheb een vraagske

ik heb een asus a7n8x mobo NON-deluxe

het lukt mij niet om dd5.1 uit mn speakers te krijgen
nu is mijn vraag of dit wel kan bij non-deluxe
want ik heb achteraan geen connector voor digital out, terwijl op de asus site te zien is dat de deluxe wel een gele connector achteraan heeft

heb ik dan miskocht of kan ik wel degelijk dd5.1 uit mn onboard sound krijgen maar hoe dan?

in de handleiding staat er:
when you input sound for spdif in, the line out will output the sound. Mute line_outn ti impede sound output from spdif in.

dus volgens mij moet dit wel kunnen,

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Atmosphere schreef op 07 February 2003 @ 20:45:
[...]

Hmmz .. ik dacht dat mijn Audigy het ook had hoor (Advanced HD)..
Maar neem van je aan de het waarschijnlijk hetzelfde als EAX3 zal zijn...

edit:

Audigy heeft ook Advanced HD
Heeft de Audigy ook :) Audigy 1 en 2 verschillen bijna niet namelijk :)
En inderdaad EAX 3.0 is Advanced HD. Neverwinter Nights, UT2003 en Jedi Outcast ondersteunen het hier. En klinken prima :9~

He who controls the Spice, controls the Universe.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 13:22

KneoK

Not in a million lightyears

skank schreef op 08 February 2003 @ 14:08:
kheb een vraagske

ik heb een asus a7n8x mobo NON-deluxe

het lukt mij niet om dd5.1 uit mn speakers te krijgen
nu is mijn vraag of dit wel kan bij non-deluxe
want ik heb achteraan geen connector voor digital out, terwijl op de asus site te zien is dat de deluxe wel een gele connector achteraan heeft

heb ik dan miskocht of kan ik wel degelijk dd5.1 uit mn onboard sound krijgen maar hoe dan?

in de handleiding staat er:
when you input sound for spdif in, the line out will output the sound. Mute line_outn ti impede sound output from spdif in.

dus volgens mij moet dit wel kunnen,
Dolby Digital zul je NOOIT op een non-deluxe a7n8x krijgen... Die ondersteund alleen 6 kanaals analoog geluid.

Alleen op de deluxe versie zit dolby digital...

• Bas!
  • Laatst online: 26-07 22:06
Abom schreef op 07 February 2003 @ 16:59:
Die opmerking begrijp ik niet helemaal. Ik vergelijk het geluid wat uit dezelfde audio set komt, alleen is er een andere geluidskaart op aangesloten :}
Wat ik zeggen wil is dat dat niet direct wil zeggen dat de ene geluidskaart dan ook beter is.
Volgens mij stuurt SP/DIF out van alle andere kaarten ook geen subwoofer aan (zijn alleen stereo PCM), en wanneer je dit dmv de analoge aansluiting doet, mis ik heel veel volume. Aangezien de nforce geen volume hoeft te maken maar alleen een digitaal signaal maakt (waar een apart subwoofer kanaal in zit) klinkt het volgens mij veel beter.
Dat doen ze wel, alleen werkt dd dan alleen wanneer de bron (een dvd of vobfile bijvoorbeeld) zelf een echt dd geluidstream bevat. Die soundstorm zut kan dus ook een door zichzelf gemaakte dd stream over de s/pdif gooien, dat kunnen andere kaarten niet afaik. Best wel een toppertje naar mijn mening.
S/PDIF is altijd beter aangezien je waarschijnlijk een betere dd decoder en dacs hebt in je stereo. :)

• Abom
Bas! schreef op 10 February 2003 @ 15:16:
[...]S/PDIF is altijd beter aangezien je waarschijnlijk een betere dd decoder en dacs hebt in je stereo. :)
Das helemaal wat ik bedoel :} Voor mij issie beter dan welke 'high-end' geluidskaart die nu te krijgen is...en vooral omdat mijn receiver het serieuze werk moet doen.

• Soepster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:04
EAX 3 = EAX Advanced HD = alleen beschikbaar in Audigy1/2 geluidskaarten.

Vrijwel alle geluidskaarten ondersteunen EAX 1.0, en meestal ook EAX 2.0

de nvidia MCP-T zoals je die op Nforce2 bordjes vindt ondersteunt EAX2.0

http://www.nvidia.com/object/feature_soundstorm.html

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

hmmm maar wat doet een soundstorm op een asus a7n8x met je cpu ??
was het niet zo dat de vroegere onboard chips meer van je cpu vroegen dan de gewone geluidskaartjes??
daar heeft creative nog een paar leuke filmpjes voor gemaakt met een reclame verhaal dat hun kaartje de processen van de cpu over zou nemen.

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Verwijderd

ik verkies mijn Audigy 2 nog altijd boven de Soundstorm chip, minder CPU belasting. Of het geluid beter is weet ik niet, maar ik weet wel dat de audigy 2 totaal geen grondruis heeft, ook als je je versterker compleet open draait. Ook is de Audigy 2 de eerste geluidskaart die mijn hoog-ohmige Sennheiser koptelefoon kan voeden op hoog volume... dat zie je andere geluidschips ook niet zomaar doen.

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 oktober 2003 @ 14:32:
ik verkies mijn Audigy 2 nog altijd boven de Soundstorm chip, minder CPU belasting.
Euh dan verwijs ik je meteen even hier na door:

http://www.tomshardware.c...for_games-03.html#quake_3

Hier staat dus wel degelijk dat een NForce2 de minst CPU usage gebruikt. Lees en huiver >:)

.
Oh jah, verder ben ik zeer tevreden over Soundstorm, supieur geluid en klinkt gewoon stukken beter dan mijn vorige SB 128. Nu ik de Logitech Z640 ook nog heb, kan het niet beter. _/-\o_

I browse with Vivaldi

Verwijderd

oh eh nou ja, de soundstorm heeft geen 24 Bits/ 96 KHz output... :9

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 15:32:
oh eh nou ja, de soundstorm heeft geen 24 Bits/ 96 KHz output... :9
24 bits/ 96 KHz output...hell yeah...en dat hoor je hoor..geluid is veel...traplozer, veel meer zuiver :-)

There is no place like ::1

Verwijderd

in een ander topic nog wat punten tegengekomen:
1. Klein bereik, met m'n koptelefoon op hoor je duidelijk tekortkomingen tov. m'n Audigy2
2. Heel erg slechte drivers, geen goede EAX/A3D support, games struikelen er vaak over, en wel meer vreemde dingen (zoals dat windows volumecontrol hem niet herkent, foutmeldingen in het control panel van de chip, etc.)
dat met die koptelefoon vermoedde ik duis al, de output van de audigy 2 jackets is veel sterker.

Verwijderd

The.Force schreef op 07 februari 2003 @ 00:43:
[...]

idd bij de nforce2 zijn er versies verkrijgbaar waar het geluid een creative audigy 2 evenaart!

ps; moet dts niet dolby surrond ofzo zijn?

ps2; dit had je ook kunden vinden....
Nou ja daar ben ik het niet mee eens! Ik heb een A7N8X Deluxe rev2 en mn Audigy II (THX) klinkt stukken beter dan dat onboard geluid! je kan het onboard vergelijken met een Live 5.1! _/-\o_
Pagina: 1