Goedkope freesmachines -> af te raden?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02-2024
Bij www.buitelaar.nl staan een hele hoop machines, waaronder freesmachines, bijvoorbeeld deze:

HBM 16 freesmachine

Afbeeldingslocatie: http://212.123.255.163/uimages/642.jpg
Gegevens van de HBM 16 Freesmachine:
Toerentalbereik: Van 390 tot 3300 O/min.
Motorvermogen: 0,75 PK.
Afmetingen van de werktafel: 420x155 mm.
Langsverplaatsing van de werktafel: 230 mm.
Dwarsverplaatsing van de werktafel: 100 mm.
Maximale afstand Spindel / Tafel: 375 mm.
Kolomdiameter: 75 mm.
Opname: MK 2.
Maximale freescapaciteit: 16 mm. in staal.

Machine wordt standaard gelverd met:
Boorkop met stift.
Beschermkap.
Aanslag.
Bijbehorende gereedschappen.

329 euro

Of deze:

Afbeeldingslocatie: http://212.123.255.163/uimages/585.jpg
Black & Red X-1 freesmachine

Technische gegevens van de Black en Red X-1 Freesmachine:
Boor capaciteit in staal: 10 mm.
Frees capaciteit in staal: 10 mm.
Slaghoogte: 30 mm.
Verplaatsing kolom: 140 mm.
Max. afstand tot kruistafel: 220 mm.
Aansluiting kop: Mk 2.
Toerentalbereik: Variabel Van 100 Tot 2000 O/min.
Afmeting van de kruistafel: 240x145 mm.
Afmetingen van de T-gleuven: 8 mm.
Tafel verplaatsing voorwaarts: 90 mm.
Tafel verplaatsing zijwaarts: 180 mm.
Vermogen bij 230 Volt: 150 W.
Afmetingen van de machine: 425x350x690mm

Machine wordt gelverd met:
- Zwaluwstaartgeleiding.
- Variabel toerental.
- Bijbehorende gereedschappen.

399 euro

Zo'n apparaat lijkt me reuzeleuk om wat te klooien met waterblok ontwerpen enzo, maar is het nou wat of beginnen de acceptabele freesmachines pas bij 1000 euro?
Iemand ervaring met deze machines?

Er staat trouwens ook een draai-freescombo van Black & Red onder "draaibanken" voor 795 euro. Ook een erg leuk ding lijkt me, maar ook dit is natuurlijk nog in een hele lage prijsklasse...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

volgens mij is dit meer als genoeg voor het hobbywerk, ik denk dat je minder geld moet besparen op freesjes.

koper is niet zo sterk, dus zoveel kracht is er niet nodig. belangrijk is wel dat de bank geen speling heeft, daar ga je je ontzettend op ergeren :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Ik denk dat voor minimaal gebruik zoiets voldoet, maar het zal niet het beste zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

die bovenste is als je het aan mij vraagt een veredelde kolomboormachine. ik zou dan voor die onderste gaan die lijkt er nog het meest op maar komt kwa power en preciesie nooit in de buurt van tha real thing.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

chefke schreef op 06 February 2003 @ 20:12:
die bovenste is als je het aan mij vraagt een veredelde kolomboormachine. ik zou dan voor die onderste gaan die lijkt er nog het meest op maar komt kwa power en preciesie nooit in de buurt van tha real thing.
ik zou voor de bovenste gaan, die maakt meer toeren, dus je zou makkelijker door je koper heen moeten komen

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
En hoe nauwkeurig zou zoiets zijn? Voor een beetje aardig freeswerk moet je lijkt mij toch op de 0,1 mm nauwkeurig kunnen werken. Kan je dat verwachten van zoiets?

Eigenlijk zou je natuurlijk ook een goede afstandsmeter moeten hebben zodat je ziet wat je aan het doen bent.

Wat zijn eigenlijk goede merken op het gebied van dit soort apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:08
Ik sta zelf regelmatig achter professionele freesbanken, en heb een keer achter zoiets gestaan, maar dat is dus echt geen werken. imho kan je dan beter iets meer uitgeven en een goedkope tweedehands freesbank kopen. Ook al is zo een bankje 25 of meer jaar oud, dat werkt beter als een hobby machientje.

[ Voor 54% gewijzigd door decipherer op 06-02-2003 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
En zijn die te vinden voor rond de 400/500 euro?

En zo ja waar dan? Marktplaats.nl leverde niet veel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62261

Krankenstein schreef op 06 February 2003 @ 21:00:
En hoe nauwkeurig zou zoiets zijn? Voor een beetje aardig freeswerk moet je lijkt mij toch op de 0,1 mm nauwkeurig kunnen werken. Kan je dat verwachten van zoiets?

Eigenlijk zou je natuurlijk ook een goede afstandsmeter moeten hebben zodat je ziet wat je aan het doen bent.

Wat zijn eigenlijk goede merken op het gebied van dit soort apparatuur?
0,1 is veel, onze draaibanken waren altijd op 0,005 mm nauwkeurig....

Afstandsmeter is de schaalverdeling op je X en Y slede.......

Dit soort goedkope troep is niet aan te raden, of je moet zeer vertrouwd zijn met frezen en weten wat je doet.... Één maal meelopend frezen met zo'n ding en je hebt een frees/werkstuk/halve freesmachine in je hoofd hangen......
Ga idd op zoek naar een oud tweedehands model, kijk uit naar Duitse/Zwitserse merken, dat zijn de beste machines, niet van die Japse troep....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Ik heb het er net even met mijn vader over gehad (machinehandelaar). Hij zei ook dat je het beste bij een machinehandelaar ofzo kan kijken en daar een goedkoop bankje kan zoeken. Het is zelfs verstandiger een tweedehands bankje te zoeken wat nieuw bijvoorbeeld 1800 euro kostte als een nieuw bankje van 400 euro te kopen.

Zonder al te veel te willen spammen: mijn vader heeft een freesbankje staan dat gedeeltelijk uit elkaar ligt, deze moest 800 euro kosten. Als je er meer info over wil, kan je me ff mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meSmooth
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05-2020
Mijn oom heeft die tweede, hij zegt dat ha zeer geschikt is voor het hobby werk. Hij bouwt er een stoomlock mee, je kan btw stevig op de prijs afpingelen bij buitelaar :D Het enige nadeel aan het ding zij hij dat de uitslag van de boorkop een beetje klein was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Heey Keesjes, wat bedoel je met meelopend frezen?

DeCIpHeReR: bedankt voor het aanbod maar 800 euro valt een beetje buiten mijn budget als arme tweaker. Kun je eens wat machinehandelaren noemen? Dat lijkt me namelijk wel wat :)

edit: heeft je pa niet nog wat anders goedkoops staan dan?

Met de uitslag van de boorkop bedoel je hoe groot het gat voor de frezen/boortjes kan worden?
Suc6 voor je oom met die stoomlock. Is dit dan niet een beetje een klein apparaat? :P ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Krankenstein op 06-02-2003 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Om meelopen frezen uit te leggen heb ik ff (snel) een plaatje gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://www.decipherer.net/voorbeeld.png

Het ronde ding is dus je frees die draait, het rechthoekige ding is je werkstuk dat beweegt (voeding)

Helaas heeft mijn vader geen goedkopere banken staan, ik vroeg hem al naar het goedkoopste wat we hadden ;)

Machinehandelaren kan je via google genoeg vinden, ze zijn eigenlijk allemaal online te vinden :)
Waar je ook nog zou kunnen kijken is:
Werktuigen.nl: http://www.werktuigen.nl/html/homepage.html
Gebruikte machines: http://www.gebruikte-machines.nl
Machinebank: http://www.machinebank.nl

Mijn vader kocht toen die net begon regelmatig ook machines bij particulieren. Ik zag dat je zelf al gekeken had op marktplaats. Meer van dat soort sites:
de vondst: http://www.devondst.nl
via via: http://www.viavia.nl
2ehands: http://klus.2dehands.nl
Uiteraard kan je ook de krantjes kopen die de bovenste twee uitgeven. er is ook nog een krantje wat bij veel bedrijven komt en waar machinehandelaren veel in adverteren. Zo gauw ik me daar de naam weer van herinner zal ik hem posten :p

Ik denk dat als je een beetje op je gemak rondkijkt, je best wat aardigs kan kopen, mensen weten af en toe niet wat ze wegdoen ;)

Ten slotte kan ik je aanraden om eens wat informatie te zoeken over snijsnelheden, materialen, freestechnieken enz. Dit om te voorkomen dat bij je eerste werkstuk er gelijk 10 frezen breken of verbranden ;)

succes!!

[ Voor 9% gewijzigd door decipherer op 06-02-2003 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Krankenstein schreef op 06 February 2003 @ 22:33:
Heey Keesjes, wat bedoel je met meelopend frezen?
Dat bedoel ik, daar gaat je hoofd jongen......

Je kan twee kanten om frezen, kan helaas ff geen plaatje vinden, maar zeg dat je frees rechtsom draait (Keesjes heeft al een jaartje niet gefreest, dus weet de draairichting ff niet)....

Je staat recht voor de freesbank, je frees voor je werkstuk (Dus het dichts bij je), dan mag je je werkstuk alleen van links naar rechts verplaatsen en nooit andersom, doe je dat dan kan je frees in je werkstuk happen, en dan vliegen er echt dingen om je oren (frezen/werkstukken/ stukken metaal)....

Als je dus niet kan frezen, koop dan nooit een freesbank, ze zijn dan echt levensgevaarlijk!!!!

edit:

Damn, keesjes is weer te traag...

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 62261 op 06-02-2003 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
offtopic @ Keesjes: rechtsom is inderdaad de standaard draairichting, maar dat is rechtsom als je van bovenaf kijkt zeg maar. Als je dan je frees voor je werkstuk zou hebben zoals je beschrijft moet je je werkstuk van rechts naar links verplaatsen om tegenlopend te frezen.

Het is maar hoe je rechtsom draaien interpreteert natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
[quote]DeCIpHeReR schreef op 06 februari 2003 @ 23:07:
Om meelopen frezen uit te leggen heb ik ff (snel) een plaatje gemaakt

[afbeelding]

Het ronde ding is dus je frees die draait, het rechthoekige ding is je werkstuk dat beweegt (voeding)

FOUT! Tis net andersom!! (sorry, maar als CNC frezer werkt dit storend op me :P )

om ff op die hobby machines terug te komen: die kunnen geschikt zijn voor redelijk nauwkeurig gaten boren, maar frezen? ik heb zo mn bedenkingen... :+
kijk dan liever eens rond voor een 2e hands freesbank, daar kan je eventueel ook prima mee boren.. maar let wel: ook al is het 2e hands en goedkoop, je zal er ook gereedschap bij moeten kopen :|

ho, wacht ff...

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/GOT/Freze.jpg

jij ging uit van de beweging die het werkstuk maakt, dat is dus fout. je moet altijd uitgaan van de richting die het snijgereedschap uitgaat. je uitleg is opzich correct, maar niet volgens het boekje :+

[ Voor 17% gewijzigd door FiXeL op 06-02-2003 23:51 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Verkeerd om? Moet je me toch eens uitleggen hoe je daarbij komt.. op het bovenste plaatje loopt de frees ahw met het werkstuk mee -> meelopend frezen. Op het onderste plaatje loopt de frees tegen het werkstuk in -> tegenlopend frezen. Ik heb dit tijdens mijn opleiding tot in den treuren gehad en ik meen toch echt dat het zo goed is.

-edit-
Ah.. zijn we het toch eens over het principe gelukkig
mijn uitleg was mischien niet helemaal volgens jouw boekje. Maar het stond zo wel in ons boekje zie ik net :) Ik kan me er op deze manier ook makkelijker een voorstelling van maken
Het is weer een kwestie van hoe je tegen dingen aankijkt

-edit2-
Ter verduideliking voor topicstarter: in allebei onze plaatjes geeft de bovenste figuur dus meelopend frezen aan, en de onderste figuur tegenlopen frezen. Waarbij ik uitging van een aanzetbeweging van het werkstuk, en FiXel uitging van een aanzetbeweging van de frees.

[ Voor 55% gewijzigd door decipherer op 07-02-2003 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
hehe, we zijn er uit! :)

magoed, regel voor het frezen is: altijd meelopend frezen, en in sommige gevallen tegenlopend. (als je een bank hebt die HEEL gaar is, met veel speling, wil de frees tijdens meelopend vrezen gaan "happen" in zon geval kan je dan beter tegenlopend frezen (is niet goed voor frees btw) ook frezen van zandgegoten gietstukken kan beter tegenlopend als je door de giethuid heen moet (minder contact met huid, zit zand in)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Het is voor mij duidelijk dat jij een cnc frezer bent ;) Normaal gesproken frees je op een conventionele bank tegenlopend. Een cnc freesmachine heeft van die mooie kogelomloopspillen die de speling opheffen, een conventionele freesbank heeft deze niet waardoor er dus altijd wat speling onstaat. Gevolg hiervan is dat je dus tegenlopend moet frezen omdat anders je frees de speling ahw naar zich toe trekt waardoor de frees heel veel voor zijn tanden krijgt.
Sommige banken zijn uitgerust met een speciale moer die je aan kan draaien om de speling op te heffen, hiermee kan je dan toch meelopend frezen. Die moer slijt dan uiteraard wel hard, omdat hij strak om de spindel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

http://www.deviantpc.com/articles/ati9700wc/p2.shtml

800 pound = c. 3200 gulden, exclusief toebehoren.

Volgens mij alleen te verantwoorden als je waterblokjes gaat verkopen. Als je er 100 maakt met 32 gulden per stuk winst, heb je hem eruit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
tja, wel eens met conventionele banken gewerkt.. maar die wij hebben staan zijn oud en errug versleten :P niet dat die CNC banken van ons zo super zijn hoor.. we hebben er 7 te staan op ons werk, en maar 2 zijn echt goed nauwkeurig (de rest is al zo afgebeuld dat de conus niet meer goed is - lange gereedschappen slingeren zomaar 0.05mm :+
bridgeport - need i say more? :(
het wordt echt tijd om een paar banken in de oud-ijzerbak te dumpen en es een goeie machine aan te schaffen... we hebben sinds kort een Fehlmann en die used geen HSK40 konus, maar een ander systeem waar ik de naam van kwijt ben.. tis trouwens een HSM machine met max rpm van 30.000 :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FiXeL schreef op 07 February 2003 @ 00:12:
hehe, we zijn er uit! :)

magoed, regel voor het frezen is: altijd meelopend frezen, en in sommige gevallen tegenlopend.
Wil jij dood ofzo????? Wel eens op een conventionele freesbank meelopend gedraait??? Vast niet, dan had je namelijk wel een keer flink geschrokken toen hij hapte en je halve werkstuk uit de klem vloog......
Als je het niet geheel weet kan je beter geen tips geven, in dit geval is de tip letterlijk levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf_Schootman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-01 13:20
Anoniem: 62261 schreef op 07 februari 2003 @ 07:10:
[...]

Wil jij dood ofzo????? Wel eens op een conventionele freesbank meelopend gedraait??? Vast niet, dan had je namelijk wel een keer flink geschrokken toen hij hapte en je halve werkstuk uit de klem vloog......
Als je het niet geheel weet kan je beter geen tips geven, in dit geval is de tip letterlijk levensgevaarlijk.
Inderdaad, zijn reactie's/ adviezen getuigen van weinig vakmanschap. Mij is ook altijd geleerd, tegenlopend frezen, en het plaatje is volkomen juist. Ik heb trouwens ook nog nooit een freesmachine gezien waarbij het werkstuk stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Nikkezz schreef op 07 februari 2003 @ 07:26:
[...]

Inderdaad, zijn reactie's/ adviezen getuigen van weinig vakmanschap. Mij is ook altijd geleerd, tegenlopend frezen, en het plaatje is volkomen juist. Ik heb trouwens ook nog nooit een freesmachine gezien waarbij het werkstuk stil staat.
hoeveel zou het kosten om bij een universiteit een dagje te gaan frezen (als je er niet op zit)?
dat zou wel beter zijn :)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer eens of je een dagje mag kloten bij het MTO (Technische afdeling van het AMC), je zit dan tenminste dicht bij de eerste hulp.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

als je zon werkstuk in zon kleine bankschroef zet, en die vervolgens bevestigd op de werkbank van die bovenste machien, kleppert ie er dan nog uit als je met de richting meefreesd ?

ik heb alleen ervaring met bovenfrezen (festo) en daar merk je wel dat je niet met de richting mee wil frezen, maar het werkstuk geet nergens heen hoor, mits ik t goed vast zet. (de frees en ik is iets anders :P)
is dat bij cnc frezen echt zon verschil ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Nikkezz schreef op 07 February 2003 @ 07:26:
[...]

Hij gaat uit van een cnc freesbank, en in dat opzicht heeft hij dan ook helemaal gelijk. Vaak zie je bij een cnc freesbank dat het werkstuk stil staat en de freeskop beweegt, dat is ook de reden dat hij uitgaat van een beweging van de frees vermoed ik. Verder is het ook zo dat je op een cnc freesbank meelopend zult frezen om de redenen die hij aangaf, dus minder slijtage aan je frezen enz. ook zal meelopend frezen de oppervlaktekwaliteit ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
DeCIpHeReR schreef op 07 February 2003 @ 13:26:
[...]

Hij gaat uit van een cnc freesbank, en in dat opzicht heeft hij dan ook helemaal gelijk. Vaak zie je bij een cnc freesbank dat het werkstuk stil staat en de freeskop beweegt, dat is ook de reden dat hij uitgaat van een beweging van de frees vermoed ik. Verder is het ook zo dat je op een cnc freesbank meelopend zult frezen om de redenen die hij aangaf, dus minder slijtage aan je frezen enz. ook zal meelopend frezen de oppervlaktekwaliteit ten goede komen.
-edit- @ Atgast: je zegt het eigenlijk zelf al, je zet het werkstuk goed vast in een bankschroef en het kan dus geen kant op. Het probleem met een conventionele freesbank is dat het werkstuk wel goed vastzit in de klem, maar dat er op de tafel een beetje speling zit. Als je nu meelopend gaat frezenzal de frees in het materiaal komen, en de speling naar zich toe trekken waardoor hij dus dieper in het materiaal komt. Ondertussen loopt de voeding door waardoor de frees bij de volgende tand weer hetzelfde doet. Dit ziet er nogal schokkerig uit, en leid vaak tot afgebroken frezen, werkstukken enz..

oops.. gequote ipv geedit :|

[ Voor 7% gewijzigd door decipherer op 07-02-2003 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog nooit een CNC bank gezien (OF zo'n mega groot ding), waarbij zowel in X als ik Z richting de frees bewoog, dat doet je werkstuk toch echt, in de Y-richting verplaatst je frees zich, maar dat is bij ale freesbanken zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Anoniem: 62261 schreef op 07 February 2003 @ 07:10:
[...]

nee, liever niet :P magoed, voor conventioneel wordt doorgaans tegenlopend frezen aangeraden, maar je raad het al: ik frees CNC, en daar is meelopen de regel. en dat het uit de klem trekt... nah, een goeie klem is natuurlijk half werk :)
ik moet soms wel eens op maar 1 mm spannen, en ik heb tot nu toe zelden een werkstuk uit de klem laten schieten 8)
(wij gebruiken Sagop klemmen, verekte dure dingen, maar bekken schuiven naar beneden als je er (klem)druk op zet - werkstuk wordt ook een beetje naar beneden getrokken
Anoniem: 62261 schreef op 07 februari 2003 @ 15:50:
Ik heb nog nooit een CNC bank gezien (OF zo'n mega groot ding), waarbij zowel in X als ik Z richting de frees bewoog, dat doet je werkstuk toch echt, in de Y-richting verplaatst je frees zich, maar dat is bij ale freesbanken zo....
ow.. wacht ff.. :)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/GOT/DSC01730.jpg

Deze machine heeft een "C" frame, de tafel waar je het werkstuk op spant kan in de X- en Y richting verplaatst worden, de spil verplaatst zich in de Z- as.

specs: (hoort er ook bij als je zoiets op GOT post :P )

Bridgeport VMC 1000/22
vermogen: 11 KW
Spiltoerental: 50-6000 RPM
max. sledeverplaatsing:
X - 970mm (ijlgangen @ 30 meter/min)
Y - 510mm
Z - 500mm (ongeveer)
Besturing: Heidenhain TNC 560? weet ik zo niet zeker...
programeertaal: heidenhain dialoog of iso, en FK kan ook nog
max. aantal gereedschappen in carrousel: 22 - HSK40 conus

dit is tevens de grootste die we hebben :)

[ Voor 38% gewijzigd door FiXeL op 07-02-2003 17:52 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Hee wat kost die? :P

Ik moet maar eens een guide/howto/faq frezen opzoeken. Aan de andere kant: Lassen heb ik mezelf ook aangeleerd (gaat nu redelijk netjes) dus het kán wel ;).

Ennieweej... Maar eens op zoek naar een oud freesmachientje. Ik denk trouwens dat dat eigenlijk wel CNC moet zijn, aangezien ik ook ronde vormen wil frezen met redelijke nauwkeurigheid en ik heb begrepen dat dat over het algemeen niet gaat met een handmatige freesbank.

Er stond hier op GOT ergens een keer een freesmachine voor op je bureau, naast de PC. Zag er ook errug kewl uit maar helaas wel minstens 4400 euro...
http://www.spline.nl/machines/cpm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
ik gok dat zon bankje je ongeveer 750.000 gulden gaat kosten, en das toch errug duur voor de gemiddelde tweakert.. :|

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Er stond hier op GOT ergens een keer een freesmachine voor op je bureau, naast de PC. Zag er ook errug kewl uit maar helaas wel minstens 4400 euro...
http://www.spline.nl/machines/cpm.html
Ik denk dat die machine ook niet erg geschikt is voor het werk wat jij wilt doen. Als ik het zo lees is dat een machine voor rapid prototyping, geschikt voor non-metal materialen. Alleen om te graveren kan je ook aluminium of koper gebruiken.

Wel leuk dingetje om wat mee te spelen trouwens :) alleen de prijs is wat minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Iets te duur maar wel een leuke hobby machine:

http://www.marktplaats.nl...lle&uz=alle&tr=kruistafel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
iets te duur zegt ie... :X das een heel leuk machientje voor 300 euro hoor! let ook ff op de assesoires... spantangenset, frezen, en een verdeelaparaat... tis dat ik er niks aan heb, anders was het wel iets voor mij :)

* FiXeL moet toch es onderzoeken of het haalbaar is een DIY lasercutter te bouwen met NC besturing :+

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
ja 300 euro is het bod...

maar de vraagprijs is toch echt een 5-voud daarvan ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 13:23
ik weet niet waar je pcies woont, mocht per toeval wonen in de buurt van Beverwijk, daar zit een school genaam Nova College, daar hebben ze afdeling werktuigbouwkunde (damn wat een woord)
misschien mag je daar tegen een kleine vergoeding ff dagje "klooien"
(let dan wel op dat je goede kleding mee neemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moet je nou toch eens kijken:

Afbeeldingslocatie: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_10/BILD02.JPG

Slechts 40 euro. :?

Is het met zo'n boorkolom mogelijk om 'zijwaarts te boren'?
Ik bedoel dat je gaatjes boort in een rij, en daarna het blokje zijwaarts douwt zodat de tussenschotjes wegvallen. (Eventueel gebruik je daarvoor een freesje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
nope, deze kolomboormachine heeft niet een kruistafel.. dus het enige wat je zal kunnen doen met deze machine is gaatjes boren :/

magoed, 40 euro is iig niet duur :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-03 15:59

AleXtc

Wannabe Pirat

[quote]FiXeL schreef op 07 February 2003 @ 17:38:
[...]
maar je raad het al: ik frees CNC,
[...]

Euh FiXel....... Kunnen wij iets niet beginnen ?????

Dit is mijn ontwerp;

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.p.nolten/got/waterblok.jpg

Zie ook
(http://seaworthy.dyndns.org:5080/forum/index.php) Deze ligt ff plat ivm ADSL overswitch

Mijn Topic; (alleen ben ik op de site van Seaworthy verder gegaan.)

[rml][ WC] Waterblok ontwerp en fabricage stage 1[/rml]

http://www.nigelator.dyndns.org

Als je wilt moeten we maar eens babbelen.

[ Voor 9% gewijzigd door AleXtc op 04-03-2003 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10034

Is het met zo'n boorkolom mogelijk om 'zijwaarts te boren'?
Ik bedoel dat je gaatjes boort in een rij, en daarna het blokje zijwaarts douwt zodat de tussenschotjes wegvallen. (Eventueel gebruik je daarvoor een freesje).
Zou je zoiets kunnen proberen http://www.buitelaar.nl/p...orie=105&name=Kruistafels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kruisklem is duurder dan kolomboor! ;)

Het gaat er natuurlijk om of zo'n kolomboor een zijdelingse kracht aankan, sterk genoeg voor metaalfrezen.

Dan zou je het waterblokje in de bankschroef door de spiebanen (heet het niet zo?) kunnen laten glijden: de bankschroef zit 'los'/beweegbaar/glijdend in de spiebanen vast, en dan duw je het blokje tegen de frees.
Of geeft dat levensgevaarlijke toestanden?

Is er trouwens ergens online een schriftelijke cursus freestechniek te vinden?
Ik vind alleen maar praktijkcursus-inschrijfformulieren.
En een online-cursus boortechniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78169

Anoniem: 787 schreef op 05 March 2003 @ 00:30:
Dan zou je het waterblokje in de bankschroef door de spiebanen (heet het niet zo?) kunnen laten glijden: de bankschroef zit 'los'/beweegbaar/glijdend in de spiebanen vast, en dan duw je het blokje tegen de frees.
Of geeft dat levensgevaarlijke toestanden?
Wat dacht jezelf?? Metaal is geen hout vriend, het kan gewoon niet, als hij hapt ben je er geweest. Zo simpel is het gewoon, gebruik alleen een echte freesbank voor metaal en ga niet zelf kloten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63608

bovenste is kolomboormachine mat voeding... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
[quote]AleXtc schreef op 04 March 2003 @ 21:56:
FiXeL schreef op 07 February 2003 @ 17:38:
[...]
maar je raad het al: ik frees CNC,
[...]

Euh FiXel....... Kunnen wij iets niet beginnen ?????

Dit is mijn ontwerp;

[afbeelding]

Zie ook
(http://seaworthy.dyndns.org:5080/forum/index.php) Deze ligt ff plat ivm ADSL overswitch

Mijn Topic; (alleen ben ik op de site van Seaworthy verder gegaan.)

[rml][ WC] Waterblok ontwerp en fabricage stage 1[/rml]

http://www.nigelator.dyndns.org

Als je wilt moeten we maar eens babbelen.
toon volledige bericht
euh, leuk idee... heb ik ook al eens aan zitten denken.. maar dat gaat niet lukken helaas
* FiXeL kijkt met 3v1L look naar zn baas :(

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-03 15:59

AleXtc

Wannabe Pirat

Huh? Je Baas ?? Wil hij geen geld verdienen dan?? Ik praat niet over 1 blokje hoor........
Zit toch wel te denken aan een stuk of 50 en ook andere ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
zelfs 50 stuks zou niet rendabel zijn om te maken. als je dit voor een leuke prijs wilt gaan verkopen, zul je ze in massa moeten produceren, aantallen van 1000 stuks ofzow. en daar wij een gereedschapsmakerij zijn, doen we niet aan massaproductie van onderdelen. zulke kleine producties zijn gewoon te duur om te maken. je zit met:
- machine klaarmaken (klemmen erop, aanslagen)
- gereedschap (inspannen en nullen)
- machine instellen en programma schrijven voor waterkoelblok

en het blok moet in 4 opspanningen bewerkt worden, dus elk blokje komt 4 keer op de machine in een andere opspanning.

1- bovenkant vlakken, omcontouren (buitenmaten frezen) koelkanalen uitruwen en nafrezen, gaten boren (centreren en boren) en de groef voor het rubber frezen.
2- omdraaien en achterkant vlakken + hoogte erin maken
3- rechtop en gat voor nippel centreren, boren, verzinken en tappen.
4- zelfde als stap 3 maar dan de andere zijde

en dan moeten de afdekplaatjes nog gemaakt worden.... ik kan wel eens vragen wat zoiets moet gaan kosten, maar ik bang dat het veel te duur wordt om te maken (en weet je wat massief koper kost?)

dus helaas...

edit: dit topic gaat heel erg offtopic nu.. dus graag weer verder met de discussie over goedkope freesmachientjes graag :)

[ Voor 6% gewijzigd door FiXeL op 08-03-2003 14:33 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Weet iemand waar ik failliete bedrijven kan vinden die hun zooi veilen? Dat zou waarschijnlijk met een beetje mazzel de goedkoopste manier zijn om aan een CNC frees te komen. Of je moet zoiets via-via kopen natuurlijk.

Ik ben een keer bij een veiling van een grote papierfabriek geweest en daar waren allerlei dingen tot aan complete productielijnen. Trooswijk deed dat. (da's dus het veilingbedrijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
in de krant staan regelmatig executieverkopen van failliete bedrijven. alleen worden de spullen dan dus per opbod geveild, dus neem een vette beurs mee :)

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1