☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420
Ik kan zo snel geen diepe technische details vinden, maar ik heb wel vaker gelezen dat je die C3 met een wat groter koelblok passief kan koelen (zoals de Zalman-heatsink).
[ Voor 1% gewijzigd door Vimana op 04-02-2003 09:54 . Reden: typo ]
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door David op 04-02-2003 09:59 ]
Verwijderd
staat wel wat bij
[ Voor 19% gewijzigd door 418O2 op 04-02-2003 22:43 ]
Verwijderd
Maak zo'n shuttle barebone na, maar dan mooierlameeuw schreef op 04 February 2003 @ 23:04:
nogmaals bedankt, ben nu bezig met het "modden" van een behoorlijke socket A koeler (gaatjes boren en kijken of ie past). Volgende stap is een zo klein mogelijke kast (met 1x5,25" en 4x3,5") maken van bijvoorbeeld plexi oid, iemand nog ideeën???
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
I don't want no cake, I want me some pie!
Verwijderd
O vertel me daar eens wat meer over ?Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 02:36:
eehhh..dat ding is dus juist gemaakt om passief te koelen.....

De 533mhz via eden versie wordt wel passief gekoeld de 800+ mhz versies niet.
De HSF zijn niet groot, maar wel nodig denk ik.
Ik heb zo'n zalman chipset koeler opzitten, die wordt toch behoorlijk warm zonder fan.
(zeg maar bijna auw ik brand me vinger warm.)
Dit is dan wel under full load.
Die zijn voor losse Via cpu's (socket).
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 13:49 ]
um ik gok zo'n 100% van die 12WVimana schreef op 04 February 2003 @ 09:54:
Ik zie op http://www.via.com.tw/en/viac3/pcb.jsp dat de 800MHz versie in totaal iets van 12 (!?) W gebruikt. Daarcvan zal slechts een klein deel verloren gaan aan warmte.
waaraan gaat het anders op, licht ?
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik dacht aan de transistors/relais van de CPU? Of zeg ik nu ets heel doms?heuveltje schreef op 05 February 2003 @ 13:49:
[...]
um ik gok zo'n 100% van die 12W
[ Voor 24% gewijzigd door Steve op 05-02-2003 14:05 ]
Ik meen laatst een filmpje gezien te hebben van iemand die een VIA C3 800 mhz had lopen, zonder enige vorm van koeling (alleen de chip) en het systeem draaide nog steeds stabiel na 24 uur benchmarken.
De clip is inderdaad geschikt voor sockets, maar die kun je er net zo goed af slopen. Als je het vieze plakspul van de meegeleverde heatsink hergebruikt kun je deze heatsink prima voor je Epia 800 gebruiken, zonder fan.
Een vriend van mij heeft deze koeler fanloos op een Epia 800 zitten, en dat ding draait nu al weken zonder downtime (100% stressed ivm.
Verwijderd
Zoals jij het nu zegt kan je gewoon elke koeler pakken.DiMension schreef op 05 February 2003 @ 15:14:
[...]
De clip is inderdaad geschikt voor sockets, maar die kun je er net zo goed af slopen. Als je het vieze plakspul van de meegeleverde heatsink hergebruikt kun je deze heatsink prima voor je Epia 800 gebruiken, zonder fan.
Een vriend van mij heeft deze koeler fanloos op een Epia 800 zitten, en dat ding draait nu al weken zonder downtime (100% stressed ivm.)
Hoeft niet perse VIA recommended te zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 17:53 ]
Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 17:51:
[...]
Zoals jij het nu zegt kan je gewoon elke koeler pakken.
Hoeft niet perse VIA recommended te zijn.
Nee, natuurlijk hoeft de koeler niet VIA recommended te zijn. Maar dit geeft aan dat 0,64K/W voldoende is voor een C3 t/m 866MHz. En deze Spire is zowat overal verkrijgbaar.
Het is wél de bedoeling dat je er een heatsink op plakt, een Pentium IV werkt ook verder als je 'm zonder koeler gebruikt, maar toch is dat niet de bedoelingVisgek24 schreef op 05 February 2003 @ 15:06:
Volgens mij hoeft die via helemaal geen koeler te hebben.
Ik meen laatst een filmpje gezien te hebben van iemand die een VIA C3 800 mhz had lopen, zonder enige vorm van koeling (alleen de chip) en het systeem draaide nog steeds stabiel na 24 uur benchmarken.
Verwijderd
Schakelingen in de CPUheuveltje schreef op 05 February 2003 @ 13:49:
[...]
um ik gok zo'n 100% van die 12W
Warmte
Geluid
Licht
en alle andere electromagnetische straling
noem maar op, bij het overzetten van energie wordt dit altijd omgezet naar vele vormen. Bij een CPU gaat een kwart op aan schakelen, bijna 3 kwart aan warmte (hangt wel een beetje van de proc af) maar ook een heel klein deel wordt omgezet en allerlei soorten energie.
Bij een CPU is de opwekking van geluid meetbaar, en de opwekking van licht ook. De cpu is intern wel redelijk goed afgeschermd waardoor er niet veel van de stralingen overblijft en je dus geen storingen krijgt in de rest van je systeem.
Schakelingen in de CPUVerwijderd schreef op 05 February 2003 @ 20:14:
[...]
Schakelingen in de CPU
Warmte
Geluid
Licht
en alle andere electromagnetische straling
noem maar op, bij het overzetten van energie wordt dit altijd omgezet naar vele vormen. Bij een CPU gaat een kwart op aan schakelen, bijna 3 kwart aan warmte (hangt wel een beetje van de proc af) maar ook een heel klein deel wordt omgezet en allerlei soorten energie.
Bij een CPU is de opwekking van geluid meetbaar, en de opwekking van licht ook. De cpu is intern wel redelijk goed afgeschermd waardoor er niet veel van de stralingen overblijft en je dus geen storingen krijgt in de rest van je systeem.
nee daar gaat 90% ofzo aan op.
alleen al het netto effect is dat het daarmee word omgezet in warmte
tenminste met de wet van behoud van energie zou ik niet weten waar het anders zou moeten blijven ? tis niet alsof er kinetische energie in dat ding zit
Warmte > with u there
Geluid > serieus ? maakt een cpu geluid
u live and learn
Licht en alle andere electromagnetische straling > zoals je al zegt, word afgeschermd, en dus geabsorbeerd , ergo warmte
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Verwijderd
Het antwoord is meerdere malen gegeven nu. End of story
Dit topic is gesloten.
![]()