[theorie] Te sterke airflow -> hogere temperatuur?

Pagina: 1
Acties:

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gister had ik met iemand een discussie B). Hij zei dat als je bijv. 3 fans achterin je kast hangt (dat zorgt voor een sterke airflow) alleen maar nadelig is voor je cpu-cooler, omdat de lucht dan a.h.w te snel langs de cpu cooler komt waardoor deze in feite geen tijd heeft om de lucht tegen de heatsink aan te blazen.

Op zich zit daar wel wat in natuurlijk, maar aan de andere kant, die lucht vliegt natuurlijk ook niet met 600 km/h door die kast heen. Ten tweede, in de praktijk zijn systemen met veel fans vaak koeler dan andere.

Hoe zit het nou (ik heb de search wel gebruikt, maar wist niet precies waar ik dan op moest zoeken) ?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is 200 pk nuttig als je in de file staat :?

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Hetzelfde heb ik al zooo vak over waterkoeling gelezen. Leuke theorie, maar het blijkt dat sneller beter is.
Tenzij het idd met 600km/h blaast... Dan zal het misschien nog warmer worden.

Het enige wat ik gehoord heb over drie casefans bij je achterkant is dat je onderdruk in je kast krijgt (als je niet ook drie casefans in je voorkant hebt) en dat schijnt lawaai te maken.
Volgens mij ook echt overkill, maar goed.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 17:07
Volgens mij is dat pure onzin...

Als een warme heat-sink gekoeld wordt door er koudere lucht langs te laten stromen koelt de sink af met een snelheid evenredig aan het temperatuurs verschil. Als je lucht extreem snel erlangs blaast koelt de sink meer af dan normaal, maar de lucht wordt minder warm omdat het (per seconde) een grotere warmte cappaciteit heeft.

Het lijkt dus alleen maar alsof het minder koelt...

I can see clearly now, the brain is gone...

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 11:57
meten is weten zeg ik dan... zoiets zou je uitvoerig moeten testen om erachter te komen of 't echt zo is

I'm not weird, I'm a limited edition

Verwijderd

Waarom is een proc met een Delta erop koeler dan met een 2000 rpm fannetje? Dus dat van die "tijd die nodig is" is dus echt onzin.

Wat de case fans betreft: Er zou dan een vacuum bij de proc moeten zijn.. Yeah right, met van die kleine fannetjes zeker? Wat wel kan is dat het op een gegeven moment weinig nut meer heeft. Je case temp lager dan kamertemp krijgen gaat niet werken ;)

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Ga eens op een stadsweg met je hoofd uit het raam hangen en vervolgens op de snelweg! Voel je meteen dat hardere wind beter koelt >:)

Ik sluit me aan bij het Delta verhaal van Fewture hierboven! Tevens geldt dit ook voor waterkoeling!

JayGTeam (213177)

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 10:40
Hoe meer lucht langs je heatsink hoe beter. Je vriend heeft echter wel een heel klein beetje gelijk maar op een ander punt dan hij denkt: de lucht moet namelijk nog wel steeds langs je heatsink gaan. Als jij een heleboel lucht door je case pompt (en dan met name dmv onderdruk zoals je beschrijft met 3 bijelkaar liggende outtakes) dan kan het gebeuren dat de airflow door je case een heel strak pad beschrijft: de lucht die er van onderen in komt wordt er in een rechte lijn uitgezogen. Ik heb zelf ook zo'n effect: 12 cm outtake aan de zijkant tegenover de procs. De lucht blijft daardoor aan de zijkant en loopt niet meer langs de heatsinks. Die zuigen dus wat lucht aan die nog bovenin blijft hangen en dus worden m'n procjes nu alleen maar warmer. Wat dan ook kan gebeuren: je zuigt lucht weg, terwijl je hsf fan hem juist de andere kant op probeert te blazen (naar de heatsink toe) maar omdat die lucht door een veel grotere fan wordt weggezogen... je snapt hem al.

• JER00N
  • Niet online
watzie schreef op 03 februari 2003 @ 13:41:
Hoe meer lucht langs je heatsink hoe beter. Je vriend heeft echter wel een heel klein beetje gelijk maar op een ander punt dan hij denkt: de lucht moet namelijk nog wel steeds langs je heatsink gaan. Als jij een heleboel lucht door je case pompt (en dan met name dmv onderdruk zoals je beschrijft met 3 bijelkaar liggende outtakes) dan kan het gebeuren dat de airflow door je case een heel strak pad beschrijft: de lucht die er van onderen in komt wordt er in een rechte lijn uitgezogen. Ik heb zelf ook zo'n effect: 12 cm outtake aan de zijkant tegenover de procs. De lucht blijft daardoor aan de zijkant en loopt niet meer langs de heatsinks. Die zuigen dus wat lucht aan die nog bovenin blijft hangen en dus worden m'n procjes nu alleen maar warmer. Wat dan ook kan gebeuren: je zuigt lucht weg, terwijl je hsf fan hem juist de andere kant op probeert te blazen (naar de heatsink toe) maar omdat die lucht door een veel grotere fan wordt weggezogen... je snapt hem al.
Ik zei ook bijvoorbeeld 3 outtakes he :). En als ik 3 outtakes zou nemen zou ik er ook nog minstens 1 intake bij zetten (aan de voorkant uiteraard)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Hoe meer lucht door je case hoe beter, maar als je de fans totaal verkeerd plaatst, dat je cpu koeler in een soort van vacuum zit, dan zal dat voor geen meter werken natuurlijk.

Nou weet ik niet hoe je die fans dan moet plaatsen maar het is goed mogelijk.

Wat trouwens zeer goede resultaten geeft is een casefan achterin je case plaatsen en die via een slang/buis aansluiten op je heatsink.

edit:
Eigenlijk bedoel ik geen vacuum, maar meer een soort van turbulentie.

[ Voor 10% gewijzigd door bobo1on1 op 04-02-2003 00:26 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• tmotd
  • Laatst online: 12-02 07:24
Dat vacuum gaat alleen lukken als je vacuumpompen gaat gebruiken en je kast lucht dicht maakt :P. Dus gewoon pure bs, meer lucht is beter zoals hier boven al werd vermeld. Lucht gaat toch altijd zoveel mogelijk uit elkaar ook al gaat het 600km/u. Overal in je kast komt die lucht dan nog hoor.

• JER00N
  • Niet online
Zo te zien is het dus onzin :)

de persoon die dat beweerde was namelijk een hardware-verkoper die al 20 jaar ofzo in het vak zit, dus ik wist niet precies wie ik nu moest geloven :)

Verwijderd

ff voor de duidelijkheid:

Overdruk en onder druk in een case is onmogelijk. Je kunt hoogstens de flow "sturen" door het slim plaatsten van fans. Over en onderdruk met een paar fannetjes van misschien 2 tot 5Watt...nee, dat gaat echt niet lukken.
Er zijn natuurlijk druk verschillen, maar dat is echt bijna niet meetbaar.

Verwijderd

En als je fewtures post hierboven niet geloofd, ga dan maar eens searchen of beter nog, zelf researchen.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Wat betreft waterkoeling is het wel waar... Vanaf een bepaalde flow (nemen we 500 l/u theoretisch) heeft het geen nut om een sterkere pomp te nemen (tenzij je een grote keten hebt)... En het zou in theorie voor een verhoging van de temperatuur kunnen zorgen, aangezien het water z'n warmte minder snel kwijt kan in het rad.

Ook een mooi bewijs dat een hogere flow weinig uitmaakt zijn de systemen met kleine (6-8 mm) slangetjes.. Deze presteren even goed als de varianten met dikkere slangen. Ik heb zelf ook eens de test gedaan, ik kneep m'n slang dicht zodat er nog een klein pisstraaltje door kwam, en m'n processor werd welgeteld 1° warmer.

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Jupiler schreef op 03 February 2003 @ 17:34:
Wat betreft waterkoeling is het wel waar... Vanaf een bepaalde flow (nemen we 500 l/u theoretisch) heeft het geen nut om een sterkere pomp te nemen (tenzij je een grote keten hebt)... En het zou in theorie voor een verhoging van de temperatuur kunnen zorgen, aangezien het water z'n warmte minder snel kwijt kan in het rad.

Ook een mooi bewijs dat een hogere flow weinig uitmaakt zijn de systemen met kleine (6-8 mm) slangetjes.. Deze presteren even goed als de varianten met dikkere slangen. Ik heb zelf ook eens de test gedaan, ik kneep m'n slang dicht zodat er nog een klein pisstraaltje door kwam, en m'n processor werd welgeteld 1° warmer.
en bij een veel te krachtige pomp kan de pomp zelfs warmte genereren.
dit komt doordat er zo'n druk wordt opgebouwd dat de pomp het zichzelf gaat warmdraaien omdat hij het water niet snel genoeg kwijt kan.

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Valt mee, bij minder krachtigere pompjes heb je dat ook (en dan denk ik terug aan m'n Sicce Nova :X).

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ga eens op de fiets zitten en kijk bij welke snelheid het WARMER wordt. Ik geloof dat vanaf mach 2 de zaak begint op te warmen.

Er zijn 2 effecten:
1. warmte afgeven aan voorbijstromende koele lucht
2. Wrijving door langsstromende lucht.

Het evenwichtspunt ligt dus bij ongeveer 500 m/s (zeer grofweg). Neem van mij aan dat je dat met je fannetje niet haalt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Oh nog een puntje: Dat je vanaf een bepaalde flow niet NOG koeler wordt komt gewoon omdat je een andere bottleneck hebt (i.g.v. waterkoeling bv de radiator of het koelblok).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Even waterkoeling er buiten gelaten, als je airflow efkens mis gaat, kun je natuurlijk per ongeluk de warme lucht van de CPU in de chipset koeler blazen. Dan lijkt het of de kast warmer wordt, maar dat is dan natuurlijk niet echt waar. ;)

(Meten == Weten. Maar verkeerd meten is jezelf voor de gek houden.)

Overigens heb ik hier een 2e PC die ZONDER fan op de chipset een lagere chipset temp geeft. Waarschijnlijk het gevolg van een rottig lopend zwak fannetje en een goede flow in de behuizing.
(En misschien wer dat fannetje zelf warmer dan de chipset :9 )

En die PC heeft grotere langzame fans op 7 volt, geen straaljager systeem dus.....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 15:55 ]

Verwijderd

Grrrr.verkeerde knopje :+

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 15:54 ]

Pagina: 1