Help! Mosfet EP-8k3ae ontploft!

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ik zit net lekker m'n 1800+ processor te overclocken, gaat zo lekker dat ik bijna een wcpuid screenie wil posten in het topic van fewture. Het bord, een Epox 8k3ae met kt333 chipset, liet de processor lopen op 2.95 volt. Ik denk Hoger >:) nou ik proberen. Op 2.1 volt liep die stabiel op 2,28 Ghz! Nou ja, voor 2 minuten hooguit dan. Plotseling hoorde ik KNAL uit m'n kastie komen. Ik doe gelijk m'n computer uit (ik had nog wel beeld) en schuif m'n kast open, zie ik daar een mosfet (zo'n soort transistor ofzo) liggen in 3 stukjes :(

Helemaal volledig losgesprongen van m'n mobo. De andere 3 zitten er nog wel. Die dingen werden altijd erug heet, dit was alleen om te proberen hoe het ging. Morgen zou ik her heatsinks op gaan doen voor stabielere voltages. Maar uit elkaar spatten????

Het voltage was instelbaar in bios, ik heb gelukkig nog niets gemod aan het moederbord.

Heb ik hier nog garantie op? het is een optie van het moederbord heb niets hoeven modden. Of valt dit overclocken niet onder garantie. (doet alternate hier moeilijk over??)

Ik heb nog niet eerder gelezen over iemand waarbij er 1 uit elkaar gespat was.

Ik heb hier helaal geen digicam anders had ik wel ff plaatje gepost voor de leedvermakers onder ons :P

maar ik ben maar een arme scholier .... ongeluk gehad en geen geld door kranten.... please laat dit garantie zijn!

Ik kan ze natuurlijk ook zelf vervangen, maar dan heb ik zeker geen garantie meer.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Gewoon RMA-en. Als je niks gemod hebt is het garantie.

Ow enne, gefeliciteerd man! Welkom bij de Die-Hards ;)

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 01 February 2003 @ 20:37:
Gewoon RMA-en. Als je niks gemod hebt is het garantie.

Ow enne, gefeliciteerd man! Welkom bij de Die-Hards ;)
Dat zou wel mooi zijn.

Trouwens, die hards, 2.1 volt is daarbij nog niks geloof ik :P

Hij ging wel hard, maar voor even helaas. Maar heb je hier ervaring mee met rma? Zou alternate niet zeggen zovan: Ja hoor eens daar is die niet voor gemaakt ondanks dat het in het bios staat.

Waarschijnlijk zullen ze hem doorsturen naar Epox, doet die moeilijk over dit soort dingen?

Verwijderd

Nou, bij mijn weten horen die dingen heel te blijven als je er niks aan mod. Epox doet er niet moeilijk over als het goed is. Abit iig niet, behalve als je zelf aan het bord heb zitten prutsen. Dan mag je hem niet RMAen.

Geen ervaring mee overigens. Al mijn mobo's doen het nog.

2,1V is niet veel nee. Maar dat je hem stuk oc-ed is wel Die-Hard :9

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15
Ik had een doorgebrande Mosfet op een Epox 4PEA+ . Gewoon terug gebracht naar Informatique en een nieuwe gekregen want het bordje was nog maar 11 dagen oud.
Deze tweede is nog steeds okee, maar dat komt misschien omdat ik het niet meer zo hoog heb geprobeerd.

• pierre-oord
maandag maar ff bellen dan...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het is misschien een beetje off-topic, maar je hebt altijd kans op rotte torren (transistoren).

Bij mij was er ooit eens een schemerschakelaartje ontploft (lag ook een transistortje in stukken) en die had gelijk de groep waar hij op aangesloten was laten uitschakelen (zal wel sluiting gegeven hebben).

Gewoon RMA proberen, ondeugelijke spullen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Mja.. het zou toch wel van de gekke zijn als je geen nieuwe krijgt.

"ja, dit bord heeft alle opties, maar als u ze gebruikt vervalt wel de garantie!" :+

Nee..ik denk het niet. Gewoon RMA en dan krijg je een nieuwe. Kan gewoon niet anders.

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

Gewoon terugsturen ik weet bijna zeker dat je een nieuwe krijgt, enne ik denk dat je bij 2,95V 2,095 volt bedeeld :D anders was het wel extreem Die-Hard })

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Verwijderd

pierre-oord schreef op 01 February 2003 @ 20:40:
[...]

Dat zou wel mooi zijn.

Trouwens, die hards, 2.1 volt is daarbij nog niks geloof ik :P

Hij ging wel hard, maar voor even helaas. Maar heb je hier ervaring mee met rma? Zou alternate niet zeggen zovan: Ja hoor eens daar is die niet voor gemaakt ondanks dat het in het bios staat.

Waarschijnlijk zullen ze hem doorsturen naar Epox, doet die moeilijk over dit soort dingen?
nee ;)

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Chakotay

Lick here to continue

EPoX is best makkelijk met RMA's, bij een vriend van me is een keer mijn 8KHA+ dood gegaan na een combinatie van gare waterkoeling en ongeaarde stroom (gaat _veel_ hardware dood op zijn kamer :) ). Terug naar de winkel waar ik em vandaan had (Completer) gestuurd, en na een paar weken had ik een nieuwe :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
En als je nou daar eens ff een aardkabeltje trekt ?

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
epox service is dik okay :D nooit probs mee gehad, ben ook de bezitter van topicstarters bord (EP-8K3A-E) nooit probs

• Chakotay
  • Nu online

Chakotay

Lick here to continue

raymonvdm schreef op 01 February 2003 @ 22:48:
En als je nou daar eens ff een aardkabeltje trekt ?
Zeg dat tegen die vriend van me :)

Stichting eth0

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

als je je bordje weer terug hebt wees dan zo verstandig om er heatsink(je)s op te lijmen, want dit wil je niet nog een keer

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-11-2025

AleXtc

Wannabe Pirat

Hier zou ik wel een piccie van willen zien.......

• pierre-oord
Ik had het niet over 2,95 volt maar bedoelde 1,95 V

Maandag ff bellen en ik verwacht dan wel garantie. Ik wil wel proberen een nieuw bord te krijgen , ze hebben deze niet meer op voorraad, dus ik wilde kijken naar een nieuwe.

Ik zit nu bij littleguy en die heeft zo'n 8rda bord, en dat is wel een leuk bordje. Ook tot 2.2 V.
Die 8rda's zijn geloof ik wel leuk. Zouden ze dit bord willen omruilen, of moet ik 10 weken wachten op de service van Epox? Hoe lang duurt omruilen eigenlijk? Ik heb wel eens een bord van ECS willen opsturen maar dat zou 6 tot 10 weken duren. Ik verwacht wel dat de service van epox wat beter is.

Ik houd jullie op de hoogte :)

• Chakotay
  • Nu online

Chakotay

Lick here to continue

Toen ik mn 8KHA+ de eerste keer had geRMAd had ik na een week of 2.5 een nieuwe :)

Stichting eth0

• Shyne
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-02 23:21
Wat betekent RMA :?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:26

sapphire

Die-hard pruts0r

nooit geweten dat google ook een woordenboek was :?
ow enne Pierre je hebt toch morgen de hele ochtend de tijd, maaruh succes met terug sturen !!!

Gabriël AM5

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

casemodderpoel schreef op 02 February 2003 @ 11:12:
als je je bordje weer terug hebt wees dan zo verstandig om er heatsink(je)s op te lijmen, want dit wil je niet nog een keer
En als er iets anders stuk gaat kun je dus weer niet RMAen, je hebt em tenslotte 'gemod' :P

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

sapphire schreef op 02 February 2003 @ 17:46:
nooit geweten dat google ook een woordenboek was :?
ow enne Pierre je hebt toch morgen de hele ochtend de tijd, maaruh succes met terug sturen !!!
Zit je bij mij op school?? Ik heb nog een ET hoor, en anders als je me niet kent, het is zondag :Z

Tja en 1 post hierboven: Ik ga er wel heatsinks op doen, met niet teveel lijm van dat artic, dan kan ik ze er nog afhalen volgens littleguy, en dan blijft ook de tekst op die mosfets behouden. ;) (ervaring mee)

EDIT: Ik heb dit gepost, Pierre-oord, maar zit bij littleguy vandaar zijn nick :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 19:51 ]

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Kan je als je een Alu Heatsink hebt, deze in zijn geheel gebruiken om bijvoorbeeld alle zes de mosfets bij elkaar(abit KX7 bord) dmv warmte geleidende tape te koelen? Kan me voorstellen dat ze nu onderling met elkaar vebonden zijn door de heatsink of is het beter om zes kleine sinkjes te gebruiken?

Weet het niet zeker maar volgens mij hebben MSI mobo's een Alu heatsink op meerdere Mosfets.

[ Voor 14% gewijzigd door Demon_Eyez op 03-02-2003 16:14 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 19:50:
[...]

Zit je bij mij op school?? Ik heb nog een ET hoor, en anders als je me niet kent, het is zondag :Z

Tja en 1 post hierboven: Ik ga er wel heatsinks op doen, met niet teveel lijm van dat artic, dan kan ik ze er nog afhalen volgens littleguy, en dan blijft ook de tekst op die mosfets behouden. ;) (ervaring mee)

EDIT: Ik heb dit gepost, Pierre-oord, maar zit bij littleguy vandaar zijn nick :)
pas wel op met AS athesive want het geleid stroom. Dus alles wat er teveel opzit kan je een hoop ellende geven.

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 16:45:
[...]

pas wel op met AS athesive want het geleid stroom. Dus alles wat er teveel opzit kan je een hoop ellende geven.
Ik wilde al niet zoveel gebruiken want het moet weer loskunnen :)

Ik geloof dat als zo'n mosfet kapot gaat je vcore van je processor omhoog gaat toch? Dan wil ik namelijk met bijbetaling natuurlijk een 8rda die heeft daarvoor zelfs een beveiliging, en geeft ook m'n temp. goed weer (met WC wordt die 66 graden stressed, en met zalman 6000cu met 120mm fan wordt die in de 80 graden. Ik heb veeeeeeel meer mensen gezien met temps probs, en nu zijn die dan ook gelijk opgelost. Ik hoorde goede ervaringen van mensen, en het 8rda topic vertelde ook veel goede dingen.

Enne versteeg, bij jan zat er een weerstandje op z'n radeon 9700pro die erop zou moeten zitten volgens hem, maar als je geen mod wilt heb je helemaal geen weerstand nodig aangezien er alleen maar extra draden aan zitten :? Dus het was verholpen na het verwijderen van die weerstand, maar volgens jan werkte het ook goed met?? Vaaaaaag :)

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Over terug brengen van kapotte dingen anar de winkel, Ik had laatst met mijn stomme hoofd de voeding van partyboy (340 W Chieftec) op 115V aangesloten op het 230 net :P
Stop door en een rare geur op de kamer..... (we wisten eerst niet hoe het kwam >:) ) Later dat ding open geschroefd en jahoor, er staan 2 DIKKE Condensatoren nogal bol! :X

OOPS, terug gebracht naar computerland, hee ja, idd hij doet ut niet meer, we hebben nu even geen nieuwe liggen maar als je volgende week even langs komt, dan krijg je een nieuwe :Y)

• pierre-oord
Wabs schreef op 03 February 2003 @ 17:05:
Over terug brengen van kapotte dingen anar de winkel, Ik had laatst met mijn stomme hoofd de voeding van partyboy (340 W Chieftec) op 115V aangesloten op het 230 net :P
Stop door en een rare geur op de kamer..... (we wisten eerst niet hoe het kwam >:) ) Later dat ding open geschroefd en jahoor, er staan 2 DIKKE Condensatoren nogal bol! :X

OOPS, terug gebracht naar computerland, hee ja, idd hij doet ut niet meer, we hebben nu even geen nieuwe liggen maar als je volgende week even langs komt, dan krijg je een nieuwe :Y)
Dit is wel erg offtopic, en nog je eigen schuld ook. (staat er in de specs "zet de knop op 110 volt en steek hem in een 220 volt stopkontact?)

Ik hoop voor je dat computerland het niet leest :X

En nou weer on-topic graag

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 16:45:
[...]

Bekende misvatting, maar AS is dus niet electrisch geleidend.

Het heeft echter wel een capacitaire werking, dus als je er traces mee "kortsluit" dan gaat je PC alsnog over de zeik omdat het AS dan in feite werkt als een condensator over de sporen. En aangezien een (niet gepolariseerde) condensator op hoge frequentie zich net zoals een geleider gedraagt ben je dan alsnog de lul. AS thermal paste en thermal adhesive geleiden dus geen stroom, maar je moet er inderdaad wèl voorzichtig mee zijn.

Van www.arcticsilver.com over AS adhesive:
Negligible electrical conductivity.

Arctic Silver Thermal Adhesive was formulated to conduct heat, not electricity.

Even though Arctic Silver Thermal Adhesive is specifically engineered for high electrical resistance, it should be keep away from electrical traces, pins, and leads. The cured adhesive is slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridged two close-proximity electrical paths.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

pierre-oord schreef op 03 februari 2003 @ 17:30:
[...]
Dit is wel erg offtopic, en nog je eigen schuld ook. (staat er in de specs "zet de knop op 110 volt en steek hem in een 220 volt stopkontact?)

Ik hoop voor je dat computerland het niet leest :X

En nou weer on-topic graag
uhm, zijn die opgeblaze condensators niet een beetje je eigen schuld? nofi :)

Verwijderd

JumpStart schreef op 03 februari 2003 @ 17:40:
[...]
Bekende misvatting, maar AS is dus niet electrisch geleidend.

Het heeft echter wel een capacitaire werking, dus als je er traces mee "kortsluit" dan gaat je PC alsnog over de zeik omdat het AS dan in feite werkt als een condensator over de sporen. En aangezien een (niet gepolariseerde) condensator op hoge frequentie zich net zoals een geleider gedraagt ben je dan alsnog de lul. AS thermal paste en thermal adhesive geleiden dus geen stroom, maar je moet er inderdaad wèl voorzichtig mee zijn.

Van www.arcticsilver.com over AS adhesive:

[...]
geleid wel degenlijk, ik heb hier eens een led laten branden via een streepje AS3 en AS adhesive. Zegt genoeg lijkt me, probeer het zelf maar eens en je zal licht in de duisternis zien. ;)

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 18:06:
[...]

uhm, zijn die opgeblaze condensators niet een beetje je eigen schuld? nofi :)
nee wantik heb niets aan het moederbord gemod. Allemaal standaard bios instellingen, en het heten trouwens mosfets

• pierre-oord
:/

[ Voor 98% gewijzigd door pierre-oord op 03-02-2003 19:37 ]

• pierre-oord

• Astennu
  • Laatst online: 06-02 16:55
Uhm pic's ? >:) zou wel mooi zijn :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• pierre-oord
Astennu schreef op 04 februari 2003 @ 13:20:
Uhm pic's ? >:) zou wel mooi zijn :)
Je kan ook eigen plaatjes maken!

Stap1: Soldeer een mosfet van de computer
Stap2: Sluit deze aan op het 220 volt stroomnet
Stap3: Leg de stukjes bij elkaar en je hebt wat ik heb :)

En nog een lekker chemisch geurtje ook ;)

• Astennu
  • Laatst online: 06-02 16:55
pierre-oord schreef op 04 februari 2003 @ 13:49:
[...]

Je kan ook eigen plaatjes maken!

Stap1: Soldeer een mosfet van de computer
Stap2: Sluit deze aan op het 220 volt stroomnet
Stap3: Leg de stukjes bij elkaar en je hebt wat ik heb :)

En nog een lekker chemisch geurtje ook ;)
Waaqrom dat terwijl jij al plaatjes hebt ;) is zielig voor mijn 8RDA+ O-)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• pierre-oord
Astennu schreef op 04 februari 2003 @ 14:27:
[...]

Waaqrom dat terwijl jij al plaatjes hebt ;) is zielig voor mijn 8RDA+ O-)
;) hij ligt nu bij alternate, ik verwacht niet dat die plaatjes posten maar je kunt ut aan ze vragen :) Ik had wel een vriendelijke medewerker, nou nog hopen dat alles vlot verloopt :)

Pagina: 1