[Idee] luchtkoelblok voor waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een luchtkoelblok werkt via het principe dat het de warmte met zoveel mogelijk oppervlakte aan het luchtafvoert, en lucht is hierbij de beperkende factor omdat het te snel warm wordt.

Nou dacht ik: Als je nou zo'n luchtkoelblok, denk aan een swiftech met pinnetjes, aan de buitenkant helemaal dichtmaakt, en dan het water door die rijen pinnetjes laat stromen? Zou dit niet een heel goed effect hebben. Want water neemt heel veel warmte op, maar als je een groter oppervlakte heb, dus veel sneller, en wordtje proc kouder.

Is dit al eens geprobeerd? Of is het een idee om te proberen, moet volgens mij best kunnen, gewoon voor de test.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

is alleens geprobeer maar waar weet ik nie meer. zeg er wel kwijl uit was iets met leds en plexi glas en het blok met die pinetjes.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep, was een Swiftech. Met plexi idd en mooie leds. Prestaties waren ook wel goed geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh. ja dat moet kunnnen. gewoon dichten plexiglas en aansluitingen er voor maken

maar zo word dat blok ontzettend zwaar hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt dat blok dan niet zwaar? het blok is uit zichzelf al vrij zwaar en dat volle bakje wat je eromheen maakt zit ook al vol met water.

Maar als het zou kunnen zou het idd met een goede pomp (lees met veel capaciteit) goed koelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het denk ik gewoon proberen, als ik het heb zeg ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het senfu-blok werkt zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Gewoon doen en dan ook pics posten! Ik zou ook geen goede reden water waarom niet. Je moet alleen wel alles goed waterdicht maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De search ownt....

MCX-462 waterkoeler *klaar* !

Edit:

Check dit ff mooi zijn:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/hasselt/case/mcx462/mcx28.jpg

Dit staat ff verderop in de draad:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/hasselt/case/mcx462/lichtkl2.jpg

kwijl :9~

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Laatst online: 23:12
Klopt deels. Het Senfu blok heeft wel degelijk een kanaal waar het water doorheen gaat, en is ook absoluut niet geschikt voor luchtkoeling vanwege de wel erg dunne koperen plaatjes.

Verder zijn de koelprestaties van het ding om te lachen, mijn XP2000+ wordt full loaded en beide radfans op max aan nog 42 - 43 graden, tegenover zelfs 50 graden bij full load en beide radfans op 5V :)

Vermoedelijk omdat de aluminium onderkant en de bevestiging van de koperplaatjes erop een vrij waardeloze combinatie is :/

Heb zelf trouwens ook eens zoiets overwogen, maar het zal je waarschijnlijk nog een berg moeite kosten om het absoluut zeker waterdicht te maken. Zelf een boel gepruts gehad aan m'n zelfgemaakt plexi reservoir, uiteindelijk dicht moeten smelten + montagekit bij de aansluitingen om'm echt waterdicht te maken >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mogelijk wel een probleem met het bevestigen van heatsink op mobo, beugeltje valt dan binnen het "natte "gedeelte". Moet je eerst een andere bevestigingswijze op bedenken, maar toch een goed idee, had ik zelf ook weleens aan gedacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het in elkaar zetten lukt wel, alleen gaat er wel heel wat tijd inzitten, vooral in het maken van een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

je kan het hele geval beter met koperen platen dicht gas-solderen

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou een koelblok halen die gebruik maakt van die 4 mounting-holes rondom je socket. Als je koelblok eraf breekt ben je zuur :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 11:17:
Ik zou een koelblok halen die gebruik maakt van die 4 mounting-holes rondom je socket. Als je koelblok eraf breekt ben je zuur :9

Hij wil een swiftech gebruiken.. lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
ik ben ATM bezig om zelf zo'n blok te maken. (ik ben er al 6 maanden mee bezig... ik heb alleen wat materiaal enzo nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit inderdaad ook aan gassolderen te denken, aangezien de base al van koper is, kan je er een soort stevige behuizing omheen maken van koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

die behuizing van koper is inderdaad wel te doen zo ja.. Ik denk alleen dat je wel een grote pomp nodig hebt omdat dit soort blokje's best wel een grote waterweerstand hebben maar ze koelen wel goed heb ik begrepen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is volgens mij een (bijna) perfecte basis voor een waterblokje-met-pennen:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/akasaak350_detail2.jpg

Inclusief ventilator vanaf(!!) 34 gulden, dus zeg 25 gulden ex. ventilator.
Het complete waterblokje (met slangaansluitingen en koperen kapje) komt dan op c. 35 gulden, c. 6 euro. Beat that. Zie verder idee'tje: luchtkoeler ombouwen tot waterblokje

Ik soldeer trouwens gewoon op het gasfornuis in de keuken.
Werkt uitstekend!
Als ik de brander weghaal krijg ik ook een mooie gerichte vlam 'voor precisie soldeerwerk'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je die topics met die watergekoelde swiftecs hebt gelezen bleek achteraf dat hij toch kanaaltjes moest maken ivm stilstaand water. Helemaal kanaaltjes loos werkt dus niet echt of je moet 4 afvoer gaten maken zoals ook geprobeert is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Dit werkt idd zeer goed, als je niet kunt solderen kun je een koperen heatsink pakken en hierop plaatjes en buisjes lijmen met bison metaal.
Dan nog een klem maken om em op je cpu te drukken en je hebt een zeer goed waterblok.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Jup, dat idee werkt zeer goed..

Twee jaar geleden heb ik gewoon zo'n blokje gemaakt van een oude coolermaster koeler (gewoon aluminium), en daarbij even simpel gezorgd dat je de waterstroming een beetje forceerd.. (gewoon door op een bepaalde manier een stuk alluminium te plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 22:04:
Dit is volgens mij een (bijna) perfecte basis voor een waterblokje-met-pennen:

[afbeelding]

Inclusief ventilator vanaf(!!) 34 gulden, dus zeg 25 gulden ex. ventilator.
Het complete waterblokje (met slangaansluitingen en koperen kapje) komt dan op c. 35 gulden, c. 6 euro. Beat that. Zie verder idee'tje: luchtkoeler ombouwen tot waterblokje

Ik soldeer trouwens gewoon op het gasfornuis in de keuken.
Werkt uitstekend!
Als ik de brander weghaal krijg ik ook een mooie gerichte vlam 'voor precisie soldeerwerk'. ;)
Dat is nooit een bijna perfect blokje.....veel te grof en veel te veel tussenruimte boven het gedeelte waar de core zit....

check dit...

Afbeeldingslocatie: http://www2.arnes.si/~mlivak/Unlocking%20xp/mk4/Picture%20031.jpg

Dit gaat al een stuk beter werken...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hier geoptimaliseerd voor een Tbred...

Afbeeldingslocatie: http://www2.arnes.si/~mlivak/Mk4/Mk4%20tbred%20B.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me Done
Zie onder het kopje; TESTBLOK
http://members.tripod.com/huub_severin/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aan dit idee heb ik ook zitten denken alleen ism een zalman. Door het gigantische grote oppervlak van de koperen plaatjes zou dit het ultime koelsysteem kunnen worden.

2 nadelen: zwaar en duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nostra, hoe wou jij dat maken dan? Thuis met de ijzerzaag?
Ik heb i.i.g. geen freesbank in mijn fietsenberging staan. En zoiets laten maken is onbetaalbaar.

Dit topic gaat over waterblokjes op basis van een luchtkoeler. Het beste basismateriaal is koper, en pennen geven een enorme oppervlaktevergroting en veel turbulentie. Ik denk dat het héél goed koelt! Dus zoek je naar een koperen luchtkoeler met pennen: voila!
Afbeeldingslocatie: http://www.akasa.co.uk/akasa/coolers/ak350/ak350_pic.jpg

Mensen die moeite hebben met enkel pennen, zetten desnoods een koperplaatje (Z-vormig) tussen de pennen om een kanaal te creëren. Soldeer de schroefgaten dicht; buig een koperplaatje tot een kapje, boor twee gaten voor slangpilaren, soldeer twee slangpilaren in de kap; soldeer het geheel op de bodemplaat. Een kind kan de was doen... Even polijsten. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/dekselcccc.jpg

Is dit mooi of niet? (Dit is een commerciëel verkrijgbaar blokje: niet mijn werk!)

Ik noem de Akasa omdat het volgens mij de enige koperen-koeler-met-pennen-uit-één-stuk is. Hun Silvermountain(?) is weer veel groter en duurder. Als jullie een andere aanbieder weten, meld het hier.
Kifaru noemde de Spire copperking maar die heeft (gesoldeerde!) lamellen in één richting. Dan is het onmogelijk om een mooie waterstroom door het blok te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht zelf aan een van de betere swiftechs, omdat die bekent staan als beste luchtkoelblokken, en dan in verband met stroming, bovenaan een vrij groote inlaat voor water, en aan elke zijkant onderaan een iets kleinere uitlaat. Ik denk dat je zo wel een aardige flowrate krijgt, mits je een pomp heb die dit aankan (een goede aquariumpomp of zoiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het verspilling om een (peperdure) Swiftech luchtkoeler te slopen om er een waterblok van te maken. Verkoop dat ding gewoon, en leg er wat geld bij voor een nieuw waterblok. Een Swiftech heeft ook een koperen bodem en aluminium pennen, en dat geeft weer problemen (vereist waterwetter e.d.).

Zelf knutselen doe je om geld te besparen, of om een beter waterblok te maken, toch? Dus begin met een betaalbare 100% koperen luchtkoeler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik wil het effect bekijken van een swiftech koelblok voor waterkoeling, wat boeit het nou dat dat wat geld kost. En aangezien swiftech een van de betere luchtkoelblokken zijn, moet ie ook niet misstaan met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 15:49:
Ik heb i.i.g. geen freesbank in mijn fietsenberging staan. En zoiets laten maken is onbetaalbaar.

Dit topic gaat over waterblokjes op basis van een luchtkoeler. Het beste basismateriaal is koper, en pennen geven een enorme oppervlaktevergroting en veel turbulentie. Ik denk dat het héél goed koelt! Dus zoek je naar een koperen luchtkoeler met pennen: voila!
[afbeelding]

Mensen die moeite hebben met enkel pennen, zetten desnoods een koperplaatje (Z-vormig) tussen de pennen om een kanaal te creëren. Soldeer de schroefgaten dicht; buig een koperplaatje tot een kapje, boor twee gaten voor slangpilaren, soldeer twee slangpilaren in de kap; soldeer het geheel op de bodemplaat. Een kind kan de was doen... Even polijsten. Resultaat:

[afbeelding]

Is dit mooi of niet? (Dit is een commerciëel verkrijgbaar blokje: niet mijn werk!)

Ik noem de Akasa omdat het volgens mij de enige koperen-koeler-met-pennen-uit-één-stuk is. Hun Silvermountain(?) is weer veel groter en duurder. Als jullie een andere aanbieder weten, meld het hier.
Kifaru noemde de Spire copperking maar die heeft (gesoldeerde!) lamellen in één richting. Dan is het onmogelijk om een mooie waterstroom door het blok te sturen.
waar issie te koop dan? ik wil er wel een...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op de site staat dat ze er nog maar 1 in voorraad hebben, dus je moet snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

YES! I AM INVINCIBLE! :P

ik heb de laatste bestelt :*)

nu alleen nog bij de metaalmarkt 5 koperen plaatjes kopen van 2mm dik, en ik heb een waterblokje met een enorme pimp-factor :+

even zien:

1 van 60x60x2
2 van 60x30x2
2 van 56x30x2

volgens mij heb ik 'm zo...

[ Voor 67% gewijzigd door collission op 04-02-2003 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou een 10x10cm koperplaatje van 1mm dik nemen. Daar dan vier hoekjes van 2x2cm uitzagen. Het geheel buigen tussen twee plankjes in de bankschroef tot je een kapje krijgt als bij dat commerciële blokje. Naden ook dichtsolderen.
Ziet er m.i. 'strak' uit.

Probleem vormen die schroefgaten. Ik zou er van onderaf boutjes indraaien die tussen de pennen net niet boven de bodemplaat uitsteken. Dan het 'kuiltje' volsolderen tot er geen boutje meer zichtbaar is. Boutkop afzagen en het geheel vlakvijlen...
code:
1
2
3
4
5
6
7
   _       _    _
  | |     | |  | |
__| |_ v _| |__| |_    v = volsolderen
      |_|          |
______| |__________|
      | | 
      |_| bout - afvijlen

(Ben ik de enige die problemen met ascii-tekeningen heeft? Het komt steeds totaal anders in beeld dan ik tekende!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apropos:

je kunt eventueel een kanaal tussen de pennen creëren door er een Z-vormig plaatje tussen te zetten - als de waterin/uitlaat in de hoeken komt.

code:
1
2
3
4
5
O  |                           vouwen       vouwen
   |   /|                   ____________________________
   | /  |         ----->   |        |__________|       |
   |/   |                  |        |          |       |
        | O                |________|          |_______|

*************************8
Nb. zo ziet de code er ongeveer uit om het bovenstaande plaatje te krijgen:

O | vouwen vouwen
| /| ____________________________
| / | -----> | |__________| |
|/ | | | | |
| O |________| |_______|

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 14:50:
[...]

Op de site staat dat ze er nog maar 1 in voorraad hebben, dus je moet snel zijn.
Nou en :) dan vullen ze toch de voorraad weer bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 22:02

vehpol

Go Go Gadget!

Ik vraag mij toch echt nog steeds af of een luchtblok het echt wel zo goed doet. Een blok voor lucht is bedoeld voor (Ja Ja!) lucht-stroom, water heeft een hogere dichtheid en zal zich derhalve anders door het blok bewegen en wel zo snel mogelijk van in naar uitlaat, Volgens mij zou je bij zoiets er bijna voor moeten zorgen dat de inlaat en uitlaat tegenover elkaar zitten aan het blok. Dit is de enige manier om een fatsoenlijke waterstroom te krijgen volgens mij. Liefst nog schuin tegenover elkaar. Maar slangen aan de zijkant lijkt me niet zo heel handig, mwough, misschien dan op de hoeken tegenover elkaar :)

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 15:49:
Gewoon een technische HBO of universitaire opleiding doen ;) Kost je nix :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een link naar een test van zo'n pennenblokje: http://www.overclockers.com/articles679/
Scoort beter dan de meeste commerciële ontwerpen!

Ik vind dat het niet zo mooi is uitgewerkt: o.a. het kanaal heeft een versmalling. Had die rechte hoek afgeschuind: _/ i.p.v. _|. Ook zou ik nooit pennen wegzagen: die geven juist veel contactoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

vehpol schreef op 05 February 2003 @ 00:30:
Ik vraag mij toch echt nog steeds af of een luchtblok het echt wel zo goed doet. Een blok voor lucht is bedoeld voor (Ja Ja!) lucht-stroom, water heeft een hogere dichtheid en zal zich derhalve anders door het blok bewegen en wel zo snel mogelijk van in naar uitlaat, Volgens mij zou je bij zoiets er bijna voor moeten zorgen dat de inlaat en uitlaat tegenover elkaar zitten aan het blok. Dit is de enige manier om een fatsoenlijke waterstroom te krijgen volgens mij. Liefst nog schuin tegenover elkaar. Maar slangen aan de zijkant lijkt me niet zo heel handig, mwough, misschien dan op de hoeken tegenover elkaar :)
vraag je dat maar niet af, want lucht gedraagt zich als water :)
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 19:39:
Apropos:

je kunt eventueel een kanaal tussen de pennen creëren door er een Z-vormig plaatje tussen te zetten - als de waterin/uitlaat in de hoeken komt.

code:
1
2
3
4
5
O  |                           vouwen       vouwen
   |   /|                   ____________________________
   | /  |         ----->   |        |__________|       |
   |/   |                  |        |          |       |
        | O                |________|          |_______|

*************************8
Nb. zo ziet de code er ongeveer uit om het bovenstaande plaatje te krijgen:

O | vouwen vouwen
| /| ____________________________
| / | -----> | |__________| |
|/ | | | | |
| O |________| |_______|
ik begrijp er geen fuck van :X :?

[ Voor 3% gewijzigd door collission op 05-02-2003 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

casemodderpoel schreef op 04 February 2003 @ 16:08:
YES! I AM INVINCIBLE! :P

ik heb de laatste bestelt :*)

nu alleen nog bij de metaalmarkt 5 koperen plaatjes kopen van 2mm dik, en ik heb een waterblokje met een enorme pimp-factor :+

even zien:

1 van 60x60x2
2 van 60x30x2
2 van 56x30x2

volgens mij heb ik 'm zo...
En is het al wat geworden of is ie nog niet binnen ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 13:30
afgesloten luchtblok werkt perfect als waterkoeling :9 (ik heb het 2,5 jaar geleden gebruikt als natuurkunde examen expiriment; warmteafgifte in processoren)
Alleen is het erg moelijk om het blok vast te setten... (maar dat is niet echt nodig voor een lab opstelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gabriel-LG schreef op 07 February 2003 @ 00:59:
afgesloten luchtblok werkt perfect als waterkoeling :9 (ik heb het 2,5 jaar geleden gebruikt als natuurkunde examen expiriment; warmteafgifte in processoren)
Alleen is het erg moelijk om het blok vast te setten... (maar dat is niet echt nodig voor een lab opstelling)
Hmm ik ga toevallig als afstudeeropdracht het intergreren van waterkoeling in serverbehuizingen als opdracht aannemen incl ontwerp etc. Alle informatie die ik hierover kan vergaren is mooi meegenomen, dus inleveren die hap :D Ik ben wel benieuwd naar reslurtaten van verschillende ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 23:08:
[...]

En is het al wat geworden of is ie nog niet binnen ? :D
hij is nog niet binnen.... :X
het wordt wel moeilijk om die wandjes er netjes op te krijgen denk ik.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 13:30
Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 01:54:
[...]

Hmm ik ga toevallig als afstudeeropdracht het intergreren van waterkoeling in serverbehuizingen als opdracht aannemen incl ontwerp etc. Alle informatie die ik hierover kan vergaren is mooi meegenomen, dus inleveren die hap :D Ik ben wel benieuwd naar reslurtaten van verschillende ontwerpen.
Dat wordt even zoeken,ik moet het verslag nog wel ergens hebben, maar het ligt waarschijnlijk ergens op zolder diep in een doos....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 01:54:
[...]

waarom in serverbehuizingen? en gaat dat passen? dat wordt wel moeilijk met 1u of 2u :/ :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

YES! ik heb m'n blokje binnen! alleen, er zitten vier gaten in de bodem :X
kan ik die gewoon dicht-gas-solderen? tis namelijk een beetje slordig, een gatenkaasblokje :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees je de bijdragen in dit topic wel?
Ik heb vijftien postings hoger een oplossing gegeven (die ik zelf ook heb toegepast toen ik in mijn blokje was doorgeschoten met een boor :( ).

Ik denk dat je er het beste boutjes in kunt draaien, en die lekvrij vastsolderen, en daarna afzagen en vlakvijlen.

Bestaan er koperen boutjes? Ik heb ze niet kunnen vinden.
Boutjes zijn gewoon metaal, en zullen gaan roesten, dus moet je zorgen dat er geen metaal bloot ligt waar water komt. Dus niet te ver in het blokje draaien, en de bovenkant dan helemaal afdekken met soldeer.

Apropos dat andere plaatje voor een kanaal: rechtsboven zie je een zijaanzicht van het koperplaatje en waar je dat moet moet vouwen. Linksboven zie je een bovenaanzicht in het blokje: de Z-vorm vormt een kanaal tussen de inlaat en uitlaat.
Het plaatje onderaan toont hoe je moet knoeien met de ASCII-code om plaatjes in dit forum te krijgen. Dat heeft niets met het waterblokje te maken maar met de bizarre code van dit forum.
Pagina: 1